Bacakut Papargian

Babak 1

Utuh :(masuk kerumah)penonton uu penonton ulun nih penontonai lagi galau lagi resah lagi gundah dan gulana
karenaaa ulun ni penonton ai hndk banar jdi artis sakira banyak maminta ttd basilfian lawan tampil dilayar
kaca,, tapiiiii urng tuha dirumahni na panuntun ai kd hkun maijinkan,, sdh sian malam mambujuk sampai liur
dimuntung ni na basi dah katiya kadamau maijinkan aneh jua. Kaya kd hakun mansuport lalu lwn bakat anak
nih. Jaka dari bahari toh beh sdh am sugih bias aku ni.. apaa mobil banyakk rumah banyak batajak, tanah
banyak jua tanah urng sdh jua panonton ai dipdhi nang kitu tpi kekeh jua jr urng tu kd mau maijinkan

Nanang :utuuuuhh….uuuu tuh salamualaikum spada

Utuh : apah ikam kasini nang ha mullah kapala nda sakit ja.. na sakit kupala naaa sakit

Nanang : naa sanak kitu bnr muhanya kd ingat kh lwn pengorbana aku wn dirimu

Utuh : apa pengorbanan ikam wn diriku makan ja masih bahutang wan akoo

Nanang: maaa sanak kanapa dipadahi supan akoo wan penonton

Utuh : beh ai bisi supan jua kah ikam? Setahu ku urat supan ikam sdh pagat semenjak ditolak adingku

Nanang : naaa naaa naa diungkit plng masalalu galau plng aku nah keni kisahnya baik aku vulik ja kaini kisahnya

Utuh : naaa jan kitu nah begaya ja santai sanak kitu wara sarik.. sini na duduk naa aku hndk cucurhahat wan ikm na….
aku ni nang ai hndk bnr jdi artis tapiii mama abahku ku tuna kd mau lalu maijinakan heh habis aku gegana heh.

Nanang : emmm ini adalah masalah yg sangat rumit harus diseelesaikan dengn kepala3 yng dingin

Utuh : tapiiiii

(mama utuh dtng)

Mama utuh: apa habar nang masihajakah manurih gatah?

Nanang : maaaa acill nii kd keren llu manurih gatah wahini musimnya mamutuki sandal dimasigit

Mama utuh : astaghfirullah kada boleh maabil sndl dimasjid tu urng ng diambil sapatu talarang jua harganya.. yaloko
tuh

(utuhpun menjauh dari mamanya)

Mama utuh : km hndk minum apa nang

Nanang : kusah bangalih ngalih cil ai banyu keran gin cil ai tpi buati uyah la

Mama utuh : SIPP

Nanang ; ei tuh kd bulih kaitu lwn kuitan ikam lwn abahja bolehnya

Utuh : Wangal jua nyawa ni..

.kaina mun kada di masak akan bisa hamuk pulang sidin . Abah : Umanya . Utuh: kam j asana baadah bahimat tuhuk dah ku bpdh Nanang: ayolahh aku bpdh.. hndk kasulitan cangkul kh digulu nihh Nanang: jangan jangan abah utuh tu ide ulun abah utuh ai lain ide utuh Abah utuh: ooo jdi ikm ah nang hndk kasusuban cangkul digulu Utuh : juii nah bah tabas nah tabas baik uln mati dripada kd jdi artis Abah utuh : wani kah ikam lwn aku Mama utuh : astaghfirullah jangan bah bah jangn bah kaini kaini gin muhanya utuh nii anak kita Abah utuh : arghh ai Mama utuh: kanapa ikm ni nak jdi kaitu ikm thus orang kolo kaluarga kita ni kaluarga sarba kakuranagn ading2 ikm ni masih halus.Nanang: astagfirullah …baiknya tuh ai ikm tu sumbahyang.. nang (marawa) Nanang: na tu na jui bapadah tmpulu ada abahmu..hadang dulu lah mama mandatangi abah dulu .. Mama .. (Kada sabarapa lawas datang si sani kawan buhan badua tadih ) Sani masuk pakai motor sasuai dua pakar jaan sidin tukang ujik ) .okee….. badoa kalopina awak mamamu kawa tabalik ehh hatinya towah ( datang abah uth membawa cangkul limbah bahuma) Abah utuh: ass. Ti nah di atas kompor Abah : Mananya umanay Mama : Umaaa lah . mangaji..dimana nih andakannya sabun mandi . Abah : Umanya ..........salajur mamasak akan sidin makann siang . lamun ikm marantau kajkarta syapa plng nng hndk manggaduh kami Utuh: katahu tupng pokoknya uln yg hndk jadi artis titik..mananyah Mama : Hadang nah . bahutuh bahutuh bahutuh Abah utuh : apa nang ku hndk mandi nah habis bahuma gatal banar awakku Utuh: gatal garu bah ai Nanang : anuu bahutuh ai tdii utuh bakisah lwn ulun bahwa inya tuhh hndkkkk banarr kajakarta jdi artiss tpi pian dua istryi pian kd maijinkan Abah utuh: umaaa tuh lh tuhuk dah ikm mambujukku nii dua kwn ikm pulang munny ujarku kada tatap kada too kada paasian lalu kakanak saikung nih...

.mun ikm takajut akau takajut jua nah .Assalamualaikum ..ih dasar hibat ikm nih ni aye ......... Sani : Eh ..... Utuh : Sudah hah nang aye kami tahu aye ikm tuh bungul kada usah pina di tampai tampai akan ..pina mahulut hulut atarus ..... Sani : Ah .baguru dua siapa ikm jadi tahu smunya an tuh ...aye sanak ipar nih kisah kada tahu pulang maksud kadatangan aku ka sini . Sani : Kada usah takajut nang kaitu tuh .dari man ikm tahu ni . Sani : Hon aku kalo ..... Utuh : Kalau pina ku amin akan ikm taumpat bungul kaya si nanang ....... Utuh : Oooo Jadi ikm kah nang maulah ading ku wayahini jadi nang kaya kakanakan palastek ..kada kada .dan .pina kujuhuing kujihing kada kakaruan maingkuti hp .....uma kasiannya aye ading ikm tuh wayahini maka sumalam ku lihati asa baik baik haja muha nya awaknya kadada ba palaastek ... ....aku kada baulah pasal tuh aye yang baulaah pasal tuh paamarintah haja ....kanapa aku . Utuh : Beh aye ikm tahu dari ading ku jua aye kalo ... Utuh : Waalaikum salam ...Sani : Assalamualaikum ... Sani : umaaa .. Utuh : Dan siapa Sani : Dan ading ikm Utuh : Haaa ..ikm tahu lah dengan aku bapacaran dua ading ikm tuh aku nih jadi semakin akrab jua lawan ikm .Dasar tega ikm tu tuh hay Utuh : Han kalu kaini pang nah akibatnya amunnya bapanderan toh taumpat urang bungl iya kaini jadinya .. Nanang : Kanapa ikm tuh takajut . Nanang : Ha ... Nannag : Uma .dan ... Nanang : Uuu jadi Ading ikm kah tuh guru nya si sani nih jadi inya bisa ilmu maramal nang akini ni . Sani : Aye aye ayae aye kd usah sangit nang kaitu jua sanak nih ...... Sani : Aku tahu aye ikm tuh handak tulak ka jakarta kalo tapi ikm kad dapat izin dari uma abah ikm handak tulak ka jakarta kalo .uma tega banar ikm nih tu hai baisi paadingan hibat taka kada hun mambari tahu kakawan ..nawan jua akau tahu masalah nang sadang ikm hadapi saat ini dan aku insya allah kawa memberitahukan solusi dari masalah ikm tuh Utuh : Emang nya maasalah ku tuh apa grang ...Sani bisai tuh nah ....kawan nih handak jua balajar nang kaya sani ...Kada usah salim kada usah salim .. apa ni ikm datang ka sini ... Utuh : Apanya ni aku bujuran kd tahu nah Sani : Umalah hai biasa sanak aye kedatangan aku ke sini ni untuk menyabung tali silaturahmi aku ..nyaman rami ..santai aja pang ..ikm kalo tadi baulah pasal kisah baagak agak harat maramal ...

perasaan kadada yang namanya siti di tempat ini .ni sadang dah acil nih di bawa ka panti jompo Acil : Umaalah ...... Siti : Ihh siap ma ........talalu banar lawan acil . (datang sunarti dan anaknya siti ) Acil : (Diluar rumah utuh ) Eh nak nah kita imbah nih karumah Umanya si utuh .........siap aja kalo sudah ikm cara cara baagak sesuay yang mama ajar akan tadih .kan sudah gue bilang ngaran ku itu stennnnciilll ........adakah nih urangnya pina sunyi banar Utuh : Ni na cil urang nya baikungan taka kada malihat .bilang panjangnya kaya tanda lahir nanang haja lagi Siti : Iiiiihhh .2.duduk dlu ka . Sani : Hiih hiih stencil ..salim dulu nah dua pa acilah ....tu nanh nang nang namanya siti nah nah maliat lah sudah .... Mama : Kanapa nih asa pina ribut banar ..nang tampai akan nang . Siti : Idihhh Kalian Kalian ini siapa sih siti ituh . All:Uma panjang nya Sani : Uuuu...(Datang Ading Ading Utuh Kadri dua Aluh) Aluh : Asa pina kanal dua kandaraan sabuting nih .3 ( Mambuka laang langsung masuk ) Asslamua. Utuh : Umalah hai nanang nanang .lawanjua gue mau nanya emngnya seberapa panjang sih tanda lahir nanang itu kok disama sama in sama nama gue .jangan jangan ...ada kawan kita si sisti umaaa salawas datang dari jakarta asa pina balain nah muha wan parawakannya .. ( Mama dan Acil pun berbincang bincang masuk ka ruang kaluarga) Sani : Eh . Kadri : Buhannya pun manangi i si nanag nang manangis di balakang asa kya pina babungulan .....Spada sapada sspada ... Siti : Inggih (All) Bismillahirrahmanirrahim Acil : 1...tuh aku takutan tuh .. Sani : Nah kdtahu lagi nang inya dua tanda ahir ikm .. ... Siti : Nah gitu dong . Nanang : Maka ujarnya tadih kdd nama siti Siti : iya emang engga ada yang namanya siti di sini yang ada itu namanya stencilia veronica alfa raapida esdelpotra calibri .....eh ada kak sunarti kah disini ... Nanang :Hah imbah pang mun kadada nag namanya siti tuh disini ikm marawa siapa ni ...kita baagak sapuasnya di rumah utuh nih ... Acil : Ayu sabalum ba agak kita baca bismillah dahulu .siti kanapa panjanag banar ngaran ikm tuh ..

kami faham ja dua buhan ikm badua baranak .nah bilak mata mama nah mun inya kada tegiur .... Utuh : Apa .Aku tuh tahulah disuruh mamaku nang kaini aku kada handak jua padahal nang kaini .. Utuh : Tidak duhai imah ku semua yang kau sangkakan kepadaku itu hanya sang kaan belaka Imah : Tidak .....Ekhem ekhem ....amaun ikm hanyar ja kami manamui ikm nang kaini nah ..eeee....Eeh Maksudnya naa coba lihat nah .. ........ Utuh : Tidak imah ku sayang semua ini tidak seperti yaang engkau bayang kan . Utuh : Ayuha ...eeee.imah ada apa dengan kamu ini .nih kanapa pulang ikm jadi nang kaini ..Bebeb thu tuh .bahinip hinip ha nang aye kawan lagi sarsa di surga nah sambil nonton sinetron cinta sengsara .. Sani : Aduhai ... Siti : ( Mandatangi mamanya ) Ma kaipa nih ma buhannya kada tagiur dua amas .kada kaya kaluarga subalah tadi nag kita datangi tagiur banar dua amas .....bagus bagus kan .... Siti : Eeeee.. (Datnag Imah ) Imah : Bebeb Tuh Tuh ..ekhem ekhem ... lihati na ....mencerocong menceronong .. Acil : Umaa nak aye kaitu ja bingung ..nih kaya gini nih yang harus di banggain .....itu aja lo lo lo pada banggain .Ekhm Ekhm ..eeee(Manangis ). Siti : Na......bajakan bukah rami banar kalo kita dahulu tuh .tuh banyak kan ......... Siti : Uh iih ma aye ......ternyata selama ini .nah tanda lahir unda tu sepanjang ini nih ......( Mambuka ka baju ) Siti :Ihhh apaan sih .Nanang : Uh kd tahu kah lagi inya dua tanda lahir nanang nang terkenal panjangnya di dunia dan di neraka ..kau menghiyanaati cinta yang tulus ini seperti rentetan debu yang kau injak injak ....baajakan tukup ..tu nah ikm tampaiakan duit ikm nang se gepok tu nah . Utuh : Uma ikm nih picak kah mana kami tagiur dua nang ikm pakai tuh kami ni malihat haja kalo lalakian ..nah . Sani : Nah kanapa pakai bahasa banjar .. Sani : Jadi sabujurnya tuh kanapa grang masalah nya tuh ..........( Masuk tapi maliahat Siti lagi basandar lawan uth laaluai takajut ) Ha ..Tidak Bebeb tuh tuh tapi aku telah melihat nya sendiri dengan mata ku sendiri Utuh : Oh .( Manampar dua utuh ... Imah : Tak ku sangka kau selama ini bebeb tuh tuh . Siti : Eh ..) Kamu jahat ........kenapa engkau begitu prospektip kepadaku .....tuh kalian pasti engga punya kan ............maka lagi halus rami banar kita baajakan bukah .mana mau tagiur dua nang kakaituan .amun mama ikm dasarnya urangnya nang kaitu paagakan .. Nanang : Rntetan debu tuh berarti tahi lah sani ..

.jua dengan kekayaan kita ..... Nannag : Uuuuu bisa inya ni aye tadi manahani handak bakamih nah pas kalawasan sudah kda tahan bany kamihnya tu takaluar taka mata . Siti : Ehhh Ehh ....... Nannag : embah aku kalo Sani .. Sani . Utuh ... Apa .. Acil : Sudah lah nak Siti : Sudah ma aye . Sani : Uuuu hibat ikm nih nang lah .Imah : Telah hilang semua kepercayaan ini kepada mu utuh ..KITA PUT... Utuh : Hehhh aye makin pusang aku mun nang kaini kisah nya .. Di luar rumah acil babisik dua siti Acil : Kayapa nak sudah ikm laksanakan laah tigas ikm tadih .dimamai imah ha pulang ..ancapi kita basiap ..oh kalimpana kalimpanan biasa .....buhan kaluarga ni sudah tahu ......... Ah tanang tanang sanak ipar aku punya solusi yang benar benar good ggod sagan ikm .TUS tapi sementara ( Pergi meninggalkan Buhannya ) Masuk pulang acil sunarti diantar mama Acil : Nak lakasi kita bulikan sadang dah .. Iih hibat bungulnya ... Utuh : Jaka sambat haja ...... ( Babisikan buhannay ) Utuh : Ah dasar bujur ide yang bujur tuh . Siti : Inggih .......sudah kd jadi kajakarta di mamai abah ... Utuh : Apah Sani : Ayuha lakasi duduk ha dulu di sini nyaman ku bisiki nah ... Sani : Ah kada nyaman kadangaran panonton kaina ngalih .ikm habis manangis kah Sani : Anu anu cil aye inya habis . Mereka keluar Sani : Kanapa yo lah si kawan kita siti tadih jadi kaitu . Acil : Uh iyakah ayu nah lakasi sapu pakai duit ....lajui kita malam ni jua tulaknya . Acil : Kanapa ikm nak ..

..... Sani : Sssttt .. Batamuan lah buhan badua tadih dua trio kwk kwek .... Imah : Nah asli cocok banar ikm nih luh aye lawan si nanag apa nang sikung babungulan ..supan tahu lah dimana maandak muha Imah : Pian handak kamana bebeb tuh tuh ulun handak minta maaf dua pian soal nang tadi siang .amun nya bamasak tuh hadangi ja jangan di tinggal akan bajauh hangit am jadinya Imah . Imah : Umaa pian nih ....disini lo rajin tuh kita basasuapan bacacarian kutu .nang saikung tatulian .maaf aye .pas sama badua .. Siap ...............ikm bapender kada basyhadat amun nyaring nyaring kaina bangun nan mama wan abah ikm Utuh : uuuu...iih iih .... Utuh : Ae kanapa jadi pian tahu ulun ada di sini .. Sani :Sssttttsss Bakuliling lah buhannya tuh salagi buhannay tuh bakululing masuk imah man galuh ( pacar nanang ) Imah : Aku kd sabar lagi nah handak batamu lawan bebeb tuh tuh . Utuh :Sssttss ae uma pian nih taka nang itu di kisah kisah akan jua ... Babak 2 Buhan trio kwek kwek basiap siap handak kaluar rumah dua sintar masing masing di tangan dan mambawa barang barang saadanya .. Utuh : Siap kah sudah kawan siap banar nah sudah ..heheheh ...itu kah ........bnaynyaringan kantut . Nanang : Sabar sabar pang kawan basapatu lagi nah ... Galuh : Neee ... Ha .All : Ayo . . Sani : Siapa kah sudah barataan All.....Nang lajui nang dari tadi mahadangi ikm haja lagi nah ........urang jadi urang tuh sabar sabar ... Imah : Bebeb tuh tuh .soalnya aku pagi tadi malandau jua pang ..ikm jua pang ........ Utuh : Neee pian nih pang suudzon tarus jadi urang ...dah ....aku handak minta maaf gara gara tadi pang aku manyangiti ngiti nya baparak parak lawan si siti eh sakali buluk aku hanyar ja ingat bahwa si siti tuh sapupu nya ......kanap ikm taka mamandir akan taka masakan aku mamandir akan masalah ku dua bebeb tuh tuh Galuh : Oh ..