You are on page 1of 5

Martin Kragh Ryssland

Hemliga namnen i studien om Kremlfjsk

Publicerad 18 jan 2017 kl 09.26

Studien om ryskt inflytande i Sverige har i hgt tonlge av Aftonbladet Kultur avfrdats som hxjakt.

Karin Olsson granskar underlaget till studien och avsljar namnen p de skribenter som den skrivit om
anonymt.

Rekommendera

Mejla

Artiklar i vetenskapliga facktidskrifter brukar ha ett begrnsat medialt genomslag, svida det inte
handlar om spektakulra medicinska genombrott. Men den frsta studien i sitt slag om ryskt inflytande i
dagens Sverige, som fr drygt en vecka sedan presenterades i Journal of strategic studies, bryter mot
trenden. Den har laddats ner ver 30 000 gnger och refererats i alla stora svenska medier, samt
internationella som Huffington Post, The Guardian och The Telegraph.

Att artikeln redovisar Aftonbladet Kultur som en plattform som driver en berttelse som gr i linje med
Kremls, har vckt srskilt starka reaktioner.

Fre detta TV4-vd:n Jan Scherman, alltjmt med ett rtt patos sedan tiden i FNL:s Gteborgsavdelning,
tycker i en artikel p nmnda kultursida att studien "pminner i sin logik om McCarthyismens jakt p
pstdda kommunister i USA p 1950-talet" (12/1). Aftonbladets kulturchef sa Linderborg och
redaktren Martin Aagrd menar att studien r en "hxjakt" som hotar yttrandefriheten och
representerar en inverterad form av putinism (10/1 och 9/1). De har delvis lyckats att etablera den
bilden. Till exempel har TT skickat ut ett telegram om den "stenhrda kritiken" och Ekots inrikespolitiska
kommentator Tomas Ramberg tycker att artikeln bygger p en "krigslogik".

Ingen utpekas som agent

Anklagelserna om en ny sorts McCarthyism skulle vara allvarliga, om de var sanna. Det vore ju absurt att
pekas ut som en sorts Putin-agent bara fr att man r emot samarbetsavtalet mellan Nato och Sverige.
Men en gng fr alla: studien pekar inte ut ngon som agent.

Dremot uttrycker man sig vid ngot tillflle otydligt och p ett stt som ppnar fr alltfr vida
tolkningar. I efterhand har forskarna beslutat sig fr att korrigera tv passager. Delen om
vrdlandsavtalet preciseras och ven den som berr Aftonbladet Kultur korrigeras. Ett offentligt
uttalande p Utrikespolitiska institutets hemsida har ocks publicerats om att man inte hvdar ett
samband mellan sjlvstndiga diskussioner om svensk skerhetspolitik och ryska pverkansoperationer.

Studien har svagheter

Studien r, uppenbarligen, inte perfekt och har svagheter. Men de vildsinta anklagelserna om "hxjakt"
framstller den i en skrattspegel, med groteskt frvrngda perspektiv.

Frfattarna r tv oberoende forskare: Martin Kragh, docent vid Uppsala centrum fr Rysslandsstudier
och Sebastian sberg. Kragh r drutver chef fr Rysslands- och Eurasienprogrammet vid
Utrikespolitiska institutet. Studien, som bara baserar sig p ppna kllor, har ett brett anslag, och
analyserar diplomatin, frekomsten av rysk desinformation, och plattformarna dr Putins bild av
vrlden, dess "narrativ" har ftt fste, medvetet eller omedvetet.

Forskarna definierar sitt begrepp "pro-Kreml" som ngon som antingen sprider desinformation, eller
som frsvarar eller relativiserar den ryska utrikespolitiken, ven nr den strider mot internationell lag.
Den definitionen kan man ha invndningar emot, men den r tydligt och transparent redovisad i
artikeln.

Artiklar i linje med Putins vrldsbild

Slutsatserna gr ocks i linje med det finska Utrikespolitiska institutets genomgng frra ret av svenska
medier. ven i den konstaterades Aftonbladets kultursidor vara den enda av de underskta
plattformarna som i stor utstrckning publicerade artiklar som gick i linje med Putins vrldsbild. Det
utesluter inte att man ocks har publicerat artiklar som r kritiska mot Putin.

Lt oss fr en stund bortse frn de ryska propagandabluffarna som Aftonbladets kultursida har gtt p
och den lnga raden av omdiskuterade texter som har ltit som ett eko av rysk verklighetsbeskrivning,
men r frfattade av personer som Martin Aagrd.

Han baserar skert sina skriverier p sdant som han anser r sanningsskande journalistik och
intellektuell ideologikritik. Studien skriver frutom detta om "tminstone tre" skribenter som deltar i de
facto Kreml-lojala miljer p ntet, men avsljar inte deras namn.

Maj Wechselmann talar om folkmord

Hr finns brister i underlaget. Ett av namnen r Jan Myrdal, som kan avskrivas d det var mnga r
sedan han medverkade p kultursidan, frutom nr han har replikerat p angrepp. I ingen av replikerna
skriver han heller om Ryssland eller skerhetspolitik.

En annan som avses r filmaren och debattren Maj Wechselmann, mngrig medarbetare i
Aftonbladet. Hon r mycket engagerad i sociala medier och delar i uppmuntrande ordalag rysk
desinformation.

Till exempel skriver hon i en uppdatering p Facebook att det pgr ett "folkmord" i stra Ukraina som
inte vst r medvetet om och lnkar till en artikel p den sovjetnostalgiska och nationalistiska
nyhetssajten Rusnext.ru.

Hyllar Putin

Hon lajkar och sprider ocks inlgg frn Facebook-gruppen och bloggen Anti-Euromaidan Sweden
(AEMS). Denna organisation r en viktig sambandscentral fr rysk desinformation och vokabulr i
Sverige, och grundades och kontrolleras av den ppna putinisten Oleg Mezjuev.

Till exempel beskriver forumet den folkliga protestrrelsen i Ukraina 2014 som fick president Janukovytj
p fall som "den vststdda statskuppen".

Maj Wechselmann sprider i diskussioner p Facebook uppgifter som att man kan vara "hundra procent
sker p att ryssarna inte skt ner planet", med vilket avses det malaysiska planet MH17 som skts ner
ver ryskkontrollerat omrde i stra Ukraina. Den internationella utredningen har kommit fram till att
det var en rysk missil.

Hon hyllar ocks Putin och lyfter fram hans allierade i Syrien, diktatorn Bashar al-Assad, nr hon delar en
artikel av Michel Chossudovsky, en knd konspirationsteoretiker. Detta r bara ett par axplock av
hennes aktiviteter i samma anda.

Vinklar i fas med Kreml


Vid tv tillfllen har hon publicerats i Aftonbladet Kultur och tv gnger p debattsidan (som har egna
redaktrer) i just frgor kring Ryssland och Ukraina. I dem r tonlget nedskruvat, och hon aktar sig fr
de rena konspirationsteorierna, men skriver med vinklar som ligger i fas med bilderna som Kreml vill
fra ut, som att Ukraina r ett genomfascistiskt land (ls "Dr bdlar str staty", Aftonbladet 29/7-16).
S fortplantar sig en verklighetsbeskrivning, direkt hmtad frn rysk propaganda, ut p Nordens strsta
nyhetssajt.

En annan av de utpekade skribenterna r Tord Bjrk, som har en bakgrund som miljaktivist. Han har
endast medverkat vid ett tillflle i en artikel med flera undertecknare, men r dock starkt engagerad i
den pro-ryska propagandamiljn, som den tidigare nmnda Anti-Euromaidan Sweden (AEMS) och som
en av medgrundarna, tillsammans med Oleg Mezjuev, till Svensk-ryska vnskapsfreningen.

Falska telegram

Bjrk har ocks spridit falska telegram i den ntbaserade Ukrainabulletinen, som r Ukrainakritisk p ett
extremt ensidigt stt. ven Maj Wechselmann har varit engagerad i Ukrainabulletinen, som fr vrigt
har rekommenderats p Aftonbladets kultursida av den trogne medarbetaren Torsten Klvemark, med
de uppskattande orden att den r som "Dagens Nyheter, fast tvrtom" (Aftonbladet 7/5-15).

Den 6 till 7 juli 2014 var Tord Bjrk p en s kallad fredskonferens som pikant nog hlls i Jalta,
ryskockuperad mark i Ukraina. En vlknd rysk vnsteraktivist och ngot av en nyckelfigur i Kremls
informationskrig, Boris Kagarlitskij, var en av arrangrerna.

Kagarlitskij har, enligt brittiska grvande journalister, haft ett samarbete med Kreml sedan tminstone
2005 och beskrivs av den ukrainske statsvetaren Anton Shekhovtsov, en av Europas frmsta experter p
steuropeisk hgerextremism och verksam i Wien, som ett redskap fr Kreml fr att stvja den Putin-
kritiska vnstern. Kagarlitskij har ocks djupa frsnkningar i den ryska extremnationalismen och
frekventerar sammanhang med bland annat den inflytelserike fascistoiden Alexandr Dugin. En annan av
arrangrerna till konferensen var den ultranationalistiska rrelsen Novaja Rus.

Andrej r Aleksej Sachnin

Frutom de tre skribenterna som det talas om anonymt i artikeln, behandlar de ocks en "Andrej". Det
r, som han ocks sjlv skrivit i Aftonbladet (17/1), den politiske flyktingen Aleksej Sachnin, som ftt
politisk asyl i Sverige efter att ha riskerat tal p grund av sitt deltagande i de uppmrksammade Putin-
kritiska Bolotnaja-demonstrationerna 2012. Flera av hans partikamrater i det ryska partiet
Vnsterfronten, vars ledare fr vrigt har uttalat std fr annekteringen av Krim, fngslades.

Sachnin har de senaste ren skrivit tta gnger i Aftonbladet Kultur i frgor om Ryssland och Ukraina och
har ftt kritik, bland annat av SR:s tidigare Rysslandskorrespondent Fredrik Wadstrm, fr att okritiskt
lyfta fram den tidigare aktiva ukrainska vnstergruppen Borotba ("Aftonbladets Ukraina-journalistik
vcker frgor" 21/10-14). Borotba var engagerad i anti-majdanrrelsen mot "fascistjuntan" i Kiev och
har ocks anklagats fr att stdja pro-ryska separatister. I en e-postlcka frn Putins administration
2014, den s kallade Surkov-lckan, avsljades komprometterande kontakter mellan Borotba-
fretrdare och Kreml.

Umgnge med Frintelsefrnekare

Sachnin r, nr jag kontaktar honom, mycket kritisk till inriktningen och beskrivningarna i Kraghs och
sbergs studie och menar att de inte stmmer. I Aftonbladet skriver han ocks om hur det omtalade
reportaget om "den disparata ukrainska oppositionen bemttes p ett stt som till smrtgrnsen
pminde om hur jag behandlats i Ryssland".
Anti-fascisten Sachnin "umgs" ocks med Frintelsefrnekaren och antisemiten Israel Shamir p
Facebook, som skriver i den ryska, "rdbruna" tidningen Zavtra och rr sig i samma kretsar som
Kagarlitskij och Dugin. Han r Wikileaks mellanhand i Ryssland, ett uppdrag som fr vrigt hans son, den
flitige Aftonbladet Kultur-medarbetaren Johannes Wahlstrm, som ocks skriver en hel del om
steuropa, haft i Sverige.

Tendensen r typisk

Shamir kallar p Facebook Sachnin "sin svenske vn". Och Sachnin samtalar sjlv i neutrala ordalag med
Shamir och tipsar honom och Wahlstrm om artiklar. Sachnin sger ocks att han har trffat Shamir vid
ett par tillfllen. P en direkt frga om vad han tycker om Shamirs ideologi sger Sachnin att han
respekterar Shamir som en vertygad och uppriktig man, men att de har helt olika politiska perspektiv
och uppfattning om Rysslands politik.

De namn som jag lyft fram i denna artikel, Wechselmann, Sachnin och Bjrk, har ocks skrivit en
gemensam artikel p Aftonbladet Debatt som r starkt kritisk till Ukrainas militr och myndigheter, men
som helt undviker, aggressorns, Rysslands, skuld i konflikten (20/8-14). Tendensen r typisk.

Studiens underlag fr att peka ut Aftonbladet-skribenter som rr sig i och bekrftar extrema miljer har
styrkor, men ocks svagheter. Det finns tvivelsutan ngra flagranta eller tminstone besvrande
kopplingar. Men den strre bilden, som ocks finns redovisad i studien, r egentligen mer intressant.

Wikileaks som kolportr

Flitiga lsare av Aftonbladets kultursidor har kunnat se med vilken frenesi man drivit berttelsen om
fascismen som det stora problemet i Ukraina, "folkviljan" p Krim och "rysskrcken" i Sverige. Dremot
har man gett minimal uppmrksamhet t fascismen i Ryssland.

I stllet har man lagt krutet p att slss mot "ubtsfixering" och vad man tycker r en verdriven bild av
Ryssland som militrt hot. Det r som att Aftonbladets kultursida har missat Rysslands vxande "mjuka"
makt, som magnet fr illiberala lror och hgerextrema rrelser i Europa, och som informationskrigare
med bland annat Wikileaks som kolportr.

sa Linderborg har ofta talat om att hon vill att kultursidorna ska vara ett korrektiv till resten av
offentligheten, och fra fram perspektiv som ingen annan gr. Den ambitionen har vi sett bevis fr gng
p gng, som i Donald Bostrms famsa artikel om att den israeliska militren skulle dda palestinier i
syfte att stjla deras organ, en publicering som Linderborg aldrig har backat ifrn.

Donald Bostrm.

Den ryska dockan

Vi har ocks sett det i hennes mnga artiklar som driver tesen att vi ska vara tacksamma fr att Sovjet
vann andra vrldskriget t Europa. I samband med det tergav hon ocks okritiskt en rysk
propagandalgn om att Putin inte skulle ha ftt en inbjudan till hgtidlighllandet av 70-rsdagen av
Auschwitz befrielse (Ls Stefan Ingvarsson i artiklarna "Har sa Linderborg glmt bort Sovjets svek" och
"sa Linderborgs ton hr hemma i Kreml" 4/2-15 och 10/2-15, Expressen Kultur).

Oavsett hur mycket Linderborg knt till om vissa, enskilda skribenters aktiviteter p ntet, r det
anmrkningsvrt att de kunnat f tillgng till en s stark plattform som Aftonbladet.

Och det r anmrkningsvrt att Aftonbladet p ett mer vergripande plan ltit kultursidan frvandlas till
ngot av en rysk docka, med lager efter lager av tveksamma beslut.
FOTNOT. Den svenska studien r "Russias strategy for influence through public diplomacy and active
measures: the Swedish case". Den finska studien r "Fog of falsehood: Russian strategy of deception and
the conflict in Ukraine".

Karin Olsson r kulturchef p Expressen.