Analisis fakta ± bab2(Azfa Hanani) Watak Azfa Hanani Fakta -Gigih -taat -pandai/tidak patut keciciran

-berwawasan Huraian -Tinggal di Kampung Merpati -anak yatim piatu. -untuk menjadi anak emas keluarga hartawan. -anak gadis kampung yang dibesarkan serba serbi kekurangan,tentu tidak akan mudah baginya untuk berlakon sebagai gadis kota,anak orang berada. -meminta kebenaran pak long dan mak long untuk memutuskan keputusan,kerana mereka telah menjaganya sejak kecil. -seorang pengawas Sekolah. -tidak suka berbohong. -seorang berdisiplin. -mewarisi sedikit sebanyak sifat ayahnya.

Nordin

-baik hati/budi tinggi/berhati mulia

Pak Haji Arshad

-baik hati/budi tinggi/berhati mulia.

Cikgu Sufian

-garang/bengis /cepat marah.

-guru pengawas. -mudah marah. Menjaga hal ehwal disiplin murid.

Cikgu Yazid Cikgu Habib

-guru perpustakaan.

-guru disiplin. -bermisai melenting. -pernah belajar di Amerika Syarikat.

Tengku Murni Datin Maziah

-meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya.

-turut terlibat dalam kemalangan jalan raya. -tidak dapat menerima hakikat ketiadaan Murni. -sering menyalahkan anak-anak lelakinya.

Latar tempat 1.Laluan ke bilik pengetua. 2.Bilik pengetua.

Huraian -dua orang pengawas membawa Azfa Hanani. -Azfa Hanani berjumpa dengan dua orang tetamu yang tidak dikenali.

Latar masyarakat 1.Latar masyarakat hormat-menghormati.

Huraian -Azfa Hanani sangat menghormati tetamu yang tidak dikenali. -Azfa Hanani sangat menghormati arahan pengetua yang memintanya ke pejabat.

Nilai 1.Nilai hormatmenghormati

Huraian -Azfa Hanani sangat menghormati tetamu yang tidak dikenali. -Azfa Hanani sangat menghormati arahan pengetua yang memintanya ke pejabat. -Azfa Hanani sangat prihatin akan arahan pihak Sekolah.

2.Nilai prihatin

Pengajaran

-Kita hendaklah menghormati antara satu sama lain seperti Azfa Hanani yang menghormati arahan pengetua yang memintanya ke pejabat.

Teknik plot -teknik imbas kembali.

Huraian -Azfa Hanani teringat bahawa pengawas lelaki di dalam kelasnya tiada pada waktu sesi pembelajaran subjek kimia. -Azfa Hanani memikirkan apakah yang akan berlaku sekiranya Datin Maziah tahu bahawa dia telah menipu. Mungkin akan dihalau. Dia ingin mengetahui apakah kesudahannya. -Azfa Hanani terkejut apabila dipanggil untuk berjumpa dengan pengetua. -peristiwa Nordin dan Razlan mengiringi Azfa Hanani ke bilik pengetua untuk berjumpa dengan pengetua. -Azfa Hanani berkata bahawa sekiranya dia diberi peluang untuk merayu,dia akan menceritakan keadaan yang sebenar. -Namun...kembar? Seiras? Aku dengan siapa?

-teknik imbas muka.

-teknik kejutan.

-unsur saspens/tertanya-tanya -monolog dalaman

-teknik persoalan

Gaya bahasa personifikasi

Huraian -tapak kakiku seperti melekat di lantai simen dan semakin memberat. -percikan kata-kata itu sesungguhnya amat merimaskan.

-Penyayang. Fakta -taat perintah ibu bapa. -Azfa Hanani mengurut belakang Zahir yang tersedak akibat bercakapsemasa makan. -Pak Madi membawa Zuraini ke hospital kerana dia demam akibat disengat tebuan. baiklah juga katanya. -taat perintah Allah. -Azfa Hanani bercadang ingin memulangkan semula buku-buku rujukan yang dicuri pinjam dari perpustakaan Sekolah melalui kiriman pos dengan catatan memohon maaf. -bertanggungjawab. -Azfa Hanani telah mendaftarkan diri untuk mengambil peperiksaan SPM dan dia mahu mencapai kejayaan yang cemerlang. -rajin. -tegas. -bertanggugjawab. -Mak Diah bertanggungjawab membesarkan Azfa Hanani setelah kematian ibu bapanya. -berfikiran terbuka. -Mak Diah menegaskan bahawa Azfa Hanani tidak mempunyai audara kembar.Analisis fakta. -gigih berusaha. -berfikiran terbuka.bab3(Azfa Hanani) Watak -Azfa Hanani. -Mak Hajah Kiah ringan tulang membantu menjaga -Mak Hajah -rajin. -Pak Madi sanggup melepaskan Azfa Hanani pergi atas desakan hidup dan dia ingin melihat Azfa Hanani berjaya dalam pelajaran. -Pak Madi telah membesarkan Azfa Hanani dengan penuh bertanggungjawab dan hal ini diakui oleh Azfa Hanani sendiri dan dia berterima kasih kepada Pak Madi. -berwawasan. -Pak Madi. -Azfa Hanani bangun awal pagi sebelum tahrim berbunyi untuk menunaikan solat subuh. Huraian -Azfa Hanani menyerahkan keputusan bulat -bulat kepada Pak Madi dan Mak Diah. -penyayang. -hidup dalam kemiskinan. -penyayang. -Mak Diah bersama-sama dengan Pak Madi membawa Zuraini ke hospital kerana dia demam akibat disengat tebuan. Azfa Hanani membantu Mak Diah memasak di dapur. Baik kata mereka. -Selepas solat Subuh. -Pak Madi berusaha mengubati Zuraini melalui pelbagai kaedah termasuk perubatan moden dan tradisional. -Mak Diah. Dia menasihati Zahir bahawa semasa makan jangan bercakap. -bertanggungjawab. -Mak Diah sanggup melepaskan Azfa Hanani pergi ke Kuala Lumpur kerana dia ingin melihat Azfa Hanani berjaya dalam pelajaran. .

-merendah diri. -berusia dua belas tahun. -Meskipun Murni belum cukup umur untuk memiliki lesen memandu. -berusia 17 tahun.namun dia sengaja menempa nahas dengan memandu jip yang baru dihadiahkan oleh Datin Maziah sempena sambutan hari jadinya yang ke-16. -Datin Maziah. -tidak mudah bertolak ansur.Zahidin mengerti bahawa keluarganya sedang dilanda masalah. -meskipun baru berusia lima tahun. Datin Maziah akan memihak kepada Murni. -belajar di Sekolah rendah. -Tengku Mazran merendah diri dengan merahsiakan darah bangsawan yang mengalir di dalam tubuhnya dan tidak menggunakan panggilan Tengku semasa berjumpa dengn pengetua Sekolah Menengah Sri Dian. -bijak. -Zurina. Zuraini yang terlantar di hospital. -Tengku Mazran.Kiah. -Datin Maziah sangat menyayangi Murni sehinggakan apabila bergaduh dengan abang abangnya. . -Zahidin. -keras kepala. -berani. -Murni. -manja. -petah berkata-kata. -penyayang. -berusia lima tahun. -nama panggilan Murni ialah Nini.

Nilai -tolongmenolong -bertanggungjawab -bersyukur.Azfa Hanani tetap bersyukur kerana masih da pat merasai kasih sayang daripada Pak Madi dan Mak Diah. -Rumah Pak Haji Arshad. -kita mestilah bersyukur dengan apa yang telah kita miliki seperti Azfa Hanani yang tetap bersyukur walaupun hidup dalam kemiskinan. -Tengku Mazran sanggup membiayai kos rawatan Zuraini ke Indonesia. -Masyarakat yang prihatin. -bersyukur. Huraian -Mak Diah menceritakan perihal ibu bapa Azfa Hanani di dapur. Huraian -Mak Hajah Kiah ringan tulang membantu Pak Madi dan Mak Diah menjaga Zuraini yang terlantar sakit di hospital. Huraian -Mak Hajah Kiah membantu Pak Madi dan Mak Kiah menjaga Zuraini yang terlantar di hospital. -Pak Madi dan Mak Diah bertanggungjawab membesarkan Azfa Hanani setelah kematian ibu bapanya. Huraian -kita mestilah bantu-membantu antara satu sama lain seperti Tengku Mazran yang sanggup membiayai kos rawatan Zuraini. Pengajaran -tolong-menolong. -Pak Madi dan Mak Diah singgah ke rumah Pk Hjai Arshad sebelum pulang ke rumah.Latar tempat -dapur rumah Azfa Hanani. . Latar masyarakat -masyarakat yang hidup saling tolong menolong. -meskipun tidak dilahirkan untuk menjadi anak seorang doktor dan peguam.

kalau masih hidup. Bila bergaduh dengan abang abang.dia bukan lagi seorang manusia yang normal.´kata mak long sambil menatap mataku. Pak Haji Arshad bertindak selaku orang tengah. jangan lupa ambil daun pandan sekali. Kak Nani tak sihat.Ah malang! Ibu meninggal serta -merta di tempat kejadian. -Azfa Hanani teringat akan janji Abang Mazran yang akan mengunjungi teratak buruknya itu.´ Kepada anak kecil ini. Keras kepala dan tak suka mengalah pula tu. Ayah pula. -Teknik pemerian. ³Kak Nani tak pergi Sekolah ke hari ni?´ ³Tak. Cuma aku dipanggil agar meninggalkan dapur untuk turut sama mengikuti butiran percakapan kedua-dua belah pihak. -beberapa butir nasi terkeluar dan cepat -cepat diteguknya air suam.mama akan berpihak kepada dia.perbincangan bermula. -³Kak Nani tak pergi Sekolah ke hari ni?´ -³Lepas mandi nanti. -Zahidin bertanyakan Murni tentang sebab-sebab dia tidak pergi ke Sekolah. Huraian.kecuali seorang bayi. -³Nini tu manja sangat. Untuk sekali ini. Keadaannya hampir sama.Gaya bahasa. -imbas kembali. -teknik dialog. . -sinkof. aku berasa mudah sahaja hendak beralasan. -selesai sarapan. aku terasa seperti dirisik dan dipinang orang. -tragedi sebuah teksi terjunam ke dalam gaung telah mengorbankan semua penumpangnya. Huraian. Kepalanya cedera teruk. Mak Long nak masak nasi lemak pagi ni. -peribahasa. Teknik plot.

-Kak Finaz. -gigih berusaha. -Tengku Mazran. -Tengku Mazran menegur sikap Tengku Muzaffar yang menuduh Azfa Hanani hanya ingin hidup mewah meskipun Muzaffar merupakan adik kandungnya sendiri. -Kak Finaz sabar melayan kerenah Azfa Hanani yang mengadu bahawa dia tidak menggemari patung-patung yang terdapat di atas katil Murni. -penyayang. - -Mak Cik Leha. -matang. -Bertanggungjawab. -Mak Cik Leha merupakan pembantu rumah di banglo mewah milik Datuk Tengku Makmur. -bijak. Hal ini dapat dibuktikan apabila Azfa Hanani merasakan kasih pembantu rumah itu terhadap Murni sangat mendalam melalui air mata yang mengalir dari kelopak matanya. Huraian -Azfa Hanani segera mengucapkan kalimah tahmid tanda kesyukuran setelah dia mengetahui bahawa Datin Maziah sedang tidur. Fakta -bersyukur. -gigih berusaha. -Azfa Hanani tetap bersabar dengan Tengku Muzaffar yang menuduhnya hanya mahu hidup mewah dan menjadi anak orang kaya. -merendah diri. -Azfa Hanani bersalaman dan mencium tangan Mak Cik Leha semasa pertama kali menjejakkan kaki ke banglo mewah di Kuala Lumpur. -Tengku Mazran gigih melatih Azfa Hanani ten tang gaya percakapan dan berpakaian Murni di Hotel Universe. oleh sebab itulah suaranya sedikit berubah. -hormat orang tua. . -sabar. -penyayang. Azfa Hanani member alsan bahawa iklim di negara Jepun sedikit berbeza dengan iklim di negara Malaysia dan dia semakin meningkat dewasa. -Mak Cik Leha sangat menyayangi Murni. -tegas. -gigih berusaha. -Kak Finaz mengatakan Azfa Hanani seorang yang merendah diri apabila dia memberitahu Kak Finaz bahawa dia tidak layak menghuni bilik Murni. -Kak Finaz gigih melatih Azfa Hanani tentang gaya percakapan dan berpakaian Murni. -Azfa Hanani pernah mengusap seekor kucing milik Zahidin. -Azfa Hanani bijak menutup pembohongannya apabila Datin Maziah mengatakan bahawa suaranya berubah. -Azfa Hanani tidak menggemari anak patung dan kartun. -Azfa Hanani gigih berusaha mempelajari gaya Tengku Murni seperti cara makan menggunakan sudu dan garpu dan gaya percakapan Murni.Analisis fakta-bab4(Azfa Hanani) Watak -Azfa Hanani. -sabar. -Azfa Hanani bercadang ingin memulangkan buku buku rujukan kepada Cikgu Zamin.

Teknik plot. Huraian -Azfa Hanani memberi alasan kepada Datin Maziah tentang sebab suaranya berubah adalh erana factor iklim dan dia semakin meningkat dewasa. -Nordin. -masyarakat Bandar yang hidup dalam kemewahan. -monolog dalaman. -Azfa Hanani melihat Datin Maziah buat pertama kalinya di sini dan dia memulakan lakonannya sebagai Murni di sini. -Azfa Hanani melihat suasana dan barangan yang terdapat di dalam bilik Murni dan dia membandingkan suasana tersebut dengan suasana di biliknya di Kampung Merpati. Huraian -Abang Mazran dan Kak Finaz mengajar Azfa Hanani tentang gaya percakapan. -berani. -di ruang tamu banglo Datin Maziah.´ Agak lambat tetapi jelas jawapan itu kuujarkan. berpakaian dan cara makan menggunakan sudu dan garpu di Hotel Universe. Latar masyarakat. ³Tokyo tu tempat baru pada Nini. -pemerian. Latar tempat. -dialog. -Ah! Soalan ini tidak termasuk dalam latihan. Huraian -Datuk Tengku Makmur dan keluarganya tinggal di sebuah banglo mewah di Kuala Lumpur dan mempunyai seorang pembantu rumah. -Hotel Universe. -di bilik Murni. Suara pun berubahlah. -Nani dan Nini ada banyak ketidaksamaan dalam keserupaan.-Tengku Muzaffar. Nini dah besar. -Nordin sanggup ponteng Sekolah hanya semata-mata ingin berjumpa dengan Azfa Hanani untuk menceritakan tentang pelajar yang mencuri buku-buku rujukan meskipun dia mengetahui yang dia bakal dimarahi oleh bapanya. -sombong. . Lagipun. Iklimnya kan berbeza. -suka bergaduh dengan Tengku Murni. -suka berprasangka buruk terhadap Azfa Hanani.

Pengajaran -merendah diri. aku bukanlah pencuri yang dicari oleh pihak Sekolah. -gigih berusaha. -³Jangan jadi macam rusa masuk kampung. -pertemuan singkat dengan Nordin di tepi pagar buluh rumah pak long membongkarkan suatu perkara. Gaya bahasa -peribahasa. -penggunaan bahasa Inggeris Nilai -merendah diri.Nani. Nini ni humble sangatlah. -rajin. -sabar.Tengku Muzaffar dan Kak Finaz berusaha mengajar Murni tentang gaya percakapan. contohnya Azfa Hanani merasakan bahawa dia tidak sesuai menginap di bilik Murni yang dianggapnya hebat. Rupa -rupanya. Huraian -³Jangan jadi macam rusa masuk kampung. Panik? Jangan. . Perbuatan itu sebenarnya dilakukan juga oleh beberapa orang peng huni asrama putera dan tidak hairanlah pengawas lelaki yang dipanggil berkumpul di bilik pengawas tempoh hari. contohnya Azfa Hanani tetap bersabar menghadapi tohmahan Muzaffar yang menuduh dia hanya ingin hidup mewah.´ tukas Kak Finaz lembut. -imbas kembali. -sabar. jangan cakap macam tu! Nina kan akan tinggal lama di sini. Huraian -Nina memberitahu kepada Kak Finaz bahawa dia tidak layak untuk mendiami bilik Murni yang dirasakannya hebat berbanding dengan bilik di teratak buruknya itu. Bertenanglah. Nani. . berpakaian dan cara makan menggunakan sudu dan garpu kepada Azfa Hanani agar penipuan mereka tidak terbongkar. -Azfa Hanani memohon diberikan peluang untuk belajar bahasa Inggeris secara intensif kerana dia terlalu lemah dalam mata pelajaran itu. -simile. -Aku umpama peragawati apabila diminta bergaya seperti Murni. -Azfa Hanani sabar menghadapi tohmahan Tengku Muzaffar yang menuduh bahawa dia hanya ingin hidup mewah dan menjadi anak orang kaya. Huraian -kita hendaklah mengamalkan sifat merendah diri.-Aku bingkas. Azfa Hanani. -³Isy. -kita hendaklah sabar dalam menempuh ujian hidup.

berpakaian dan cara makan menggunakan sudu dan garpu agar lakonannya sebagai Murni berkesan dan tidak disedari oleh Datin Maziah. -gigih berusaha . -kita hendaklah gigih berusaha untuk menca pai sesuatu matlamat seperti Azfa Hanani yang gigih mempelajari gaya percakapan.-rajin -kita mestilah mengamalkan sifat rajin menuntut ilmu seperti Azfa Hanani yang memohon supaya diberikan peluang menuntut ilmu bahasa Inggeris kerana dia lemah dalam mata pelajaran tersebut.

-ramah -Adriani -baik hati -Murni -amat peramah . -bagus dalam subjek bahasa Inggeris. -Adriani menyatakan kesanggupannya untuk membantu Azfa Hanani dalam mata pelajaran bahasa Inggeris. -Tengku Ellina.Analisis fakta-bab5(Azfa Hanani) Watak Fakta -Azfa -berbudi bahasa. dia tetap menjaga batas pergaulan antara lelaki bukan mahramnya. -tidak sehaluan dengan Laili. Dia tidak membalas salaman yang dihulurkan oleh Ekran.Fuziana dan Syafikah. -Azfa Hanani tetap bersabar menghadapi kata kata pedas Laili dan rakan -rakannya yang tidak menyenangi kebolehan Azfa Hanani yang mampu menjawab semua soalan Cikgu Sani dengan lancar. -Ellina menegur Azfa Hanani dengan ramah dan memperkenalkan diri sebagai Tengku Ellina. -Ellina memberitahu Azfa Hanani bahawa Murni amat peramah orangnya. -Azfa Hanani bertekad ingin mendapat keputusan yang baik dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris dan dia tidak mahu berputih mata melihat catatan yang kurang baik dalam subjek tersebut. -Azfa Hanani sentiasa berwaspada sejak menetap di banglo milik Datuk Tengku Makmur agar penipuannya tidak terbongkar. -aktif dalam pertandingan Forum Remaja ant ara Sekolah-sekolah Menengah. -Meskipun dia kini bergelar orang Bandar. -Azfa Hanani berterus-terang bahawa dia tidak fasih berbahasa Inggeris kepada Adriana kerana dia merasakan tiada gunanya menipu. -Azfa Hanani menjawab setiap soalan yang diutarakan oleh Cikgu Sani tentang keputusan uji kaji yang dilakukan dengan penuh yakin. Hanani -bersopan-santun -berwawasan -berwaspada -jujur -taat perintah Allah -yakin diri -sabar Huraian -Azfa Hanani menggunakan bahasa yang sopan apabila berkenalan dengan Ellina. -Azfa Hanani membalas teguran rakan lelaki kelasnya dengan sopan dan disertakan dengan senyuman. -saudara dua pupu Murni.

-Cikgu Ramzan. -Cikgu sani memberikan sebuah buku kerja kepada Azfa Hanani seperti yang dijanjikannya pada waktu Fizik kel marin. -berlagak. -pelajar aliran Sains Sosial. -Laili merendah-rendahkan Elliana dan mengatakan bahawa dia tidak sesuai bergaul dengan Budak Glamor disebabkan dia hanyalah anak seorang guru. -merupakan pelajar perempuan yang menonjol di dalam kelas. -seorang guru bahasa Inggeris yang garang. -ingin menjadi akauntan suatu masa nanti. -fasih berbahasa Inggeris. -anak orang kaya. -pandai berhujah.Laili -sombong. -menepati janji. -termasuk dalam kumpulan Budak Glamor. -Cikgu Sani. -pengerusi Persatuan Pelajar Tingkatan Lima SMTS. -guru mata pelajaran Fizik. . -Ekran.

-Cikgu Sani bertanya beberapa soalan kepada Azfa Hanani tentang keputusan uji kaji. Huraian. Cikgu Ramzan memberitahu kepada azfa Hanani bahawa Murni sangat bagus dalam subjek bahasa Inggeris. -Adriani dan Elliani berjanji akan membantu Azfa Hanani dalam mata pelajaran bahasa Inggeris. -masyarakat yang gigih menuntut ilmu. Huraian -Azfa Hanani dan Elliani menggunakan bahasa yang sopan semasa memperkenalkan diri masingmasing.Latar tempat -di kantin Sekolah Menengah Taman Sari.Ekran menyuruh Azfa Hanani mengambil borang keahlian. -Ekran dan Azfa Hanani pe rtama kali berjumpa dan di sinilah mereka mula berkenalan. Latar masyarakat -masyarakat yang berbudi bahasa. -di dalam kelas Tingkatan Lima Sains1. -masyarakat yang tidak menjaga batas pergaulan.Dia tidak menyedari bahawa perbuatannya itu adalah salah di sisi agama. -Ekran telah menghulurkan salam tanda perkenalan dengan Azfa Hanani. . -sesi pembelajaran subjek bahasa Inggeris berjalan. -di hadapan bilik Persatuan Pelajar Tingkatan Lima SMTS. -mereka bercakap tentang sikap Laili dan rakan -rakannya yang tidak disenangi oleh Murni. -makmal Fizik. -Azfa Hanani bersama-sama Elliana menikmati mi goreng di kantin Sekolah pada waktu rehat.

susahnya! -aku cuma mampu mengangguk. Gaya bahasa -peribahasa. .ya?´ Baru sahaja aku meletakkan beg di kaki kerusi. -Kerana keserupaan itulah.kalaulah aku menggunakan tanda nama sebenar dan tidak kena harinya aku terlupa. Pagi semalam.Ah.sedikit menokok dan menghulurkan tangan untuk bersalam. Tidak berdaya hendak menepis kenyataan itu. seorang murid perempuan menghampiri dan menegurku. Huraian -³Ini Hanani. -³Dia tak pasti. -monolog dalaman -pemerian.aku diberikan tanda nama Tengku Murni dan Abang Mazran mengarahkan aku memakainya pada setiap hari persekolahan.apakah Murni benar -benar dah tak ada.Datin Maziah akan perasan helah kami. -personifikasi. Azfa Hanani. -sinkof.jauh panggang dari api! -permintaan itu kutunaikan tanpa rasa berat ha ti. -Kata Abang Mazran.Teknik plot -teknik dialog.´kataku melengkapkan nama sendiri.aku berasa keliru untuk memakai tanda nama. -imbas kembali. -Alahai. Huraian -Aku tidak mahu berputih mata melihat catatan kurang baik untuk kertas bahasa Inggeris dalam ijil peperiksaan kelak. ³Ya.´ -copeng telingaku tertangkap.

-kita hendaklah jujur dalam percakapan. -Adriani memberitahu kepada Azfa Hanani bahawa dia akan membantu Azfa Hanani dalam subjek Bahasa Inggeris. contohnya Azfa Hanani berterus-terang tentang kekurangan dirinya yang lemah dalam subjek bahasa Inggeris.Nilai -sabar Huraian . Pengajaran -Sabar. -Azfa Hanani berterus ±terang kepada Adriani bahawa dia tidak fasih berbahasa Inggeris. . Huraian -kita hendaklah sabar menghadapi dugaan. -tolong-menolong. contohnya Azfa Hanani masih boleh bersabar meskipun dia dihina oleh Laili. Dia merasakan tiada gunanya dia menipu Adriani.Azfa Hanani tetap bersabar menghadapi kata -kata Laili yang agak pedas. -jujur. -tolongmenolong -jujur. -kita hendaklah mengamalkan budaya tolong-menolong antara satu sama lain seperti Adriani yang menyatakan kesanggupannya membantu Azfa Hanani menguasai bahasa Inggeris. Dia merasakan tiada gunanya dia berbo hong kepada rakannya.

-setelah kematian Murni. -Datuk Tengku Makmur menuduh Azfa Hanani menyamar sebagai Tengku Murni hanya kerana upah. -suka menuduh tanpa usul periksa. -Datin Maziah tidak bersungut walaupun keinginannya untuk bersantai bersama anak perempuannya ditolak. beliau tetap menggunakan bahasa yang kasar dan tidak berhemah semasa bercakap dengan Azfa Hanani. -Azfa Hanani bijak menutup penipuannya apabial datin Maziah mengatakan bahawa Murni sudah belajar resepi ayam masak merah daripadanya suatu masa dulu. -taat. -Datin Maziah amat menyayangi anak perempuan tunggalnya dan sanggup memberikan apa sahaja yang diinginkannya. -pandai memasak. berpeluang menikmati makanan yang dinikmatinya. Kak Finaz mengambil alih peranan sebagai anak perempuan Dtian Maziah. -Azfa Hanani tetap menghormati Datuk Tengku Makmur walaupun keikhlasan hatinya disalah tafsirkan oleh beliau. -penyayang. -Kak Finaz mentaati ibu mertuanya dengan menjaganya dan menemani Datin Maziah memetik bunga orkid di taman. -hormat orang Hanani teringatkan pak long dan mak long yang tidak tua.Analisis fakta-bab6(Azfa Hanani) Watak Fakta Huraian -Azfa -prihatin. -meskipun Azfa Hanani menggunakan bahasa yang sopan semasa berbicara dengan Datuk Tengku Makmur. -Datuk Tengku Makmur. -semasa menjamah makanan tengah hari. -Datin Maziah. -tegas. -mempunyai muka seiras Muzaffar. -Azfa Hanani memuji masakan Datin Maziah yang sedap. -Kak Finaz sanggup berhenti kerja sebagai arkitek semata-mata kerana ingin menjaga Datin Maziah. bukan dengan keikhlasan budinya. -Kak Finaz -bertanggungjawab. Azfa Hanani berkata bahawa dia telah terlupa tentang cara untuk memasaknya. -tidak berbudi bahasa. Azfa Hanani. . -beliau menilai keikhlasan Azfa Hanani dengan wang ringgit. -orang kaya yang angkuh.

Latar tempat -di meja makan rumah banglo. -masyarakat yang bersikap sombng kerana latar belakang keluarga elit. Latar masyarakat. Beliau mempersoalkan keikhlasan hati Azfa Hanani dan memberi sejumlah wang kepada Azfa Hanani sebagai upah. -Azfa Hanani tetap menghormati Datuk Tengku Makmur walaupun dirinya telah dihina dan dianggap menghulurkan bantuan hanya kerana inginkan upah.bukan dengan hati budi dan keikhlasan hati Azfa Hanani. Huraian -Datuk Tengku Makmur menilai pertolongan yang dihulurkan dengan wang ringgit. -masyarakat yang mengamalkan sifat hormat-menghormati. manakala Laili. . -masyarakat berpendapatan tinggi yang angkuh. Fuziana dan Syafikah memandang rendah terhadap Azfa Hanani. -di dalam bilik Murni Huraian -Azfa Hanani menjamah makanan tengah hari yang dimasak oleh Datin Maziah -Datuk Tengku Makmur masuk ke dalam bilik Murni dan bercakap dengan Azfa Hanani. -Datuk Tengku Makmur menganggap maruah Azfa Hanani mudah dibeli dengan wang ringgit.

Nini nak berehat dulu. Huraian -meskipun Azfa Hanani dihina dan dipandang rendah oleh Datuk Tengku Makmur.Teknik plot.bukankah elok dan senang kalau makan dengan tangan. dia tetap menghormati beliau dan tidak memprotes. .aku memang berasa segan diperlakukan sebegitu.biik hati kecilku. Semalam dan dua hari yang lalu. -monolog dalaman. Malam nantilah kita kemaskan. -Azfa Hanani prihatin akan nasib keluarga pak longnya yang tidak pernah berpeluang menjamah makanan yang dinikmatinya. -Hai. -³Nini tak rasa ketinggalan dalam pelajaran?´Dia mengusul lagi. -pemerian. -imbas kembali.Datin Maziah sudah menanti di anjung. Dadaku berdebar debar menantikan sambungan kata -katanya. Aku mengingati arahan tentang babak -babak lakonanku. -teknik dialog. -bertanggungjawab. -³Terima kasih. -prihatin.kak. Tapi. Gaya bahasa.´ Nilai -hormatmenghormati.´ Aku memohon. -Kak Finaz memainkan peranan sebagai anak perempuan Datin Maziah setelah kematian Murni dan dia sanggup berhenti kerja sebagai arkitek semata -mata ingin menjaga ibu mertuanya itu. -³Saya minta maaf. Huraian -Kak Finaz yang mengambilku di Sekolah baru sahaja melunaskan tambang teksi dan kini sudah berada di anak tangga pertama rumah. Melemparkan senyuman dan membiarkan dahi dicium. Huraian. -Pulang dari Sekolah.datuk. -sinkof.

-bertanggungjawab. -prihatin. Huraian -Kita hendaklah mengamalkan sikap hormat -menghormati seperti Azfa Hanani yang tetap menghormati Datuk Tengku Makmur walaupun dirinya dihina dan keikhlasan hatinya disalaherti oleh beliau. -kita hendaklah prihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh orang lain seperti Azfa Hanani yang prihatin terhadap nasib keluarga pak long yang serba kekurangan dan tidak berkesempatan menikmati makanan yang sedang dinikmatinya. contohnya Kak Finaz yang sanggup berhenti kerja hanya kerana ingin menjalankan tanggungjawab menjaga Datin Maziah. . -kita mestilah mengamalkan sifat bertanggungjawab dalam hidup.Pengajaran -hormat-menghormati .

-Syamsul. Azfa Hanani memberitahu kepada Abang Mazran bahawa dia ingin bersiar-siar. . -Azfa Hanani tidak membelanjakan wang yang telah diberikan oleh Mazran sewenang wenangnya. -pandai berhujah. -Ekran segera mematahkan hujah Laili kononnya setiap kelas tidak diberi peluang menentukan slot-slot yang digemari dan jawatankuasa tidak jujur dan ikhlas. seluar jeans yang hanya cukup cukup memuati tubuh dan berkasut kanvas. -Ekran.Analisis fakta-bab7(Azfa Hanani) Watak Fakta -Azfa -jujur. -berjimat-cermat. Dia mengatakan bahawa setiap ketua tingkatan mengambil bahagian dalam pemilihan slot da soal ketidakadilan tidak timbul. Huraian -Tanpa berselindung. -ketua tingkatan kelas Azfa Hanani. -Laili. Hanani. -berkepimpinan. -mempunyai cirri pemimpin ulung. -bijak membahagikan tugasan kepada pelajar kelas tingkatan Lima Sains1. -mempunyai daya kepimpinan. -pelajar Sekolah Menengah Taman Sari. -Kak Finaz. -rajin. -suka membangkang. -tegas. -Kak Finaz sanggup menghantar Azfa Hanani ke Sekolah setiap hari dan dia tidak pernah merungut. -Azfa Hanani tidak selesa mengenakan pakaian baju T berkolar. -pemimpin yang karismatik. -Azfa Hanani menerima tugasan yang diberikan kepadanya dengan hati terbuka dan seikhlas hati. - -merupakan pengerusi Persatuan Pelajar Tingkatan Lima SMTS. -bertanggungjawab.

Latar tempat. -dewan besar Sekolah Menengah Taman Sari.

Huraian -semua pelajar tingkatan lima berkumpul di dewan untuk membincangkan tentang Projek Hari Sumbangsih. -berlaku sedikit perdebatan antara Laili dan Ekran tentang pemilihan slot dan keikhlasan serta kejujuran jawatankuasa. -Azfa Hanani ingin melihat Institut Lingu a Franca, tempat untuk dia mempelajari bahasa Jepun. -Azfa Hanani ingin mancari buku -buku rujukan yang sama seperti buku yang dicuri pinjam dari perpustakaan Sekolah lamanya itu.

-di Pasar Raya Buku.

Latar masyarat. -masyarakat yang mengamalkan semangat tolong-menolong antara satu sama lain. -masyarakat yang mempunyai kebebasan bersuara.

Huraian. -Pelajar Tingkatan Lima SMTS bekerjasama dalam menjayakan Projek Hari Sumbangsih.

-Laili menyatakan ketidakpuasan hatinya terhadap kejujuran dan keikhlasan jawatankua sa serta pemilihan slot yang tidak memberi peluang kepada setiap kelas untuk memilih.

Teknik plot -pemerian.

Huraian -ketika itu juga, Abang Mazran mengeluarkan dompetnya. Aku tidak meminta apa-apa, tetapi sejurus lipatan dompetnya itu terbuka, dua lembar wang kertas RM50 ditarik dan dihulurkan kepadaku. -³Ya, sakit hati.´ Dia berujar ringkas, mengejutkanku. ³Saki hati? Sakit hati pada siapa?´ ³Laili. Dia tu... tak ada kerja lain. Asyik memprotes saja. Buat kerja bukannya tahu.´ Ellina geram. -malam semalam, sepucuk surat kukarangkepada keluarga di kampung.

-teknik dialog.

-imbas kembali.

Gaya bahasa. -peribahasa.

Huraian. -ayah dan ibu saudaraku itu buta huruf tetapi Zuraini, Zurina dan Zahir boleh membacakannya untuk mereka. -³Tak tahu lagi,bang. Tapi kalau boleh, Nini nak keluar jalan-jalan.´ Aku berkata jujur.

-sinkof.

Nilai -jujur.

Huraian -Tanpa berselindung, Azfa Hanani memberitahu Abang Mazran bahawa dia ingin keluar jalan -jalan. -Abang Mazran sanggup membiayai kos perubatan Zuraini, baik moden mahupun traisional. -sebagai menepati janji, Abang Mazran berjanji akan membiayai kos perubatan Zuraini. -Azfa Hanani menerima tugasan yang diberikan oleh Syamsul dengan hati terbuka dan tidak merungut.

-prihatin.

-menepati janji.

-berfikiran terbuka.

Pengajaran -menepati janji.

Huraian -kita hendaklah melaksanakan janji yang telah dibuat, contohnya Abang Mazran berjanji akan menanggung kos perubatan Zuraini ke Indonesia. -Kita hendaklah prihatin terhadap masalah yang menmpa orang lain seperti Abang Mazran yang prihatin akan nasib yang menimpa Zuraini. Dia akan membiayai kos perubatan Zuraini.

-prihatin.

Analisis fakta-bab8(Azfa Hanani) Watak Fakta -Azfa Hanani -bijak. -gigih berusaha. -tegas. -rajin. -taat kepada ibu bapa. -sabar.

-Cikgu Zamri. -Ellina

Huraian -Cikgu Zamri memuji karangan berbentuk cereka yang dikarang oleh Azfa Hanani dan dia mendapat pujian yang baik oleh guru bahasa Melayunya itu. -Azfa Hanani akan berusaha untuk menulis karangan dengan lebih baik lagi setelah membaca catatan yang memberikannya inspirasi. -Azfa Hanani menggunakan peluang yang ada untuk mencari fakta tentang kejayaan sector pertanian di Malaysia. fakta tersebut akan dapat digunakannya untuk menulis karangan. -Azfa Hanani memberitahu bahawa dia tidak berminat untuk menjadi pengacara pada Malam Sumbangsih. -Azfa Hanani menggunakan budi bicara ketika menolak pelawaan Syafikah dan Fuzian agar mereka tidak berkecil hati. -Azfa Hanani tetap bersabar dengan sikap Syafikah da Fuziana yang menggelar dirinya budak kampung yang gopoh. -guru bahasa Melayu Azfa Hanani. -setiausaha persatuan Pelajar Tingkatan Lima SMTS.

Muzaffar.

-sombong. -Syafikah dan Fuziana..

-Muzaffar memberitahu Azfa Hanani bahawa dia bersedia untuk membantu Azfa Hanani mempelajari cara mengunakan computer setelah selesai tesisnya dengan lemah-lembut. -Syafikah dan Fuziana gemar merendah-rendahkan kemampuan orang lain seperti yang dilakukan kepada pelajar Tingkatan Lima Sastera2.

-Azfa Hanani mencari fakta tentang kejayaan sector perindustrian negara Malaysia untuk digunakan dalam karangan Bahasa Melayu. Abang Muzaffar masuk dan bersembang dengan Azfa Hanani. -masyarakat yang merendah-rendahkan golongan miskin. -Syafikah dan Fuziana yang hidup dalam kemewahan merendah-rendahkan Azfa Hanani dengan mengejeknya budak kampung yang gopoh. -di dalam kelas Tingkatan Lima Sains 1. . -setelah Azfa Hanani selesai menghadiahkan bacaan Yassin kepada arwah ibu bapanya. namun pelawaan mereka ditolak oleh Azfa Hanani. -Azfa Hanani menolak pelawaan Syafikah dan Fuziana untuk menjadi pengacara dengan cara yang sopan dan berbudi bahasa.Latar tempat. Huraian -sesi pembelajaran Bahasa Melayu bermula dan Azfa Hanani berasa gembira kerana dia mendapat markah yang bagus dalam karangan berbentuk cereka. Azfa Hanani tetap mengingati mereka dengan menyedekahkan bacaan Yassin kepada mereka. -di perpustakaan SMTS. -masyarakat yang bersopan santun. Muzaffar sudah mula berbaik-baik dengannnya. Latar masyarakat -masyarakat yang taat kepada ibu bapa. -di dalam bilik Azfa Hanani. -Syafikah dan Fuziana menawarkan peluang kepada Azfa Hanani untuk menjadi pengacara. A zfa Hanani mula merasakan perubahn dalam diri pemuda itu. Huraian -meskipun ibu bapa Azfa Hanani telah lama meninggal dunia.

Huraian -kita hendaklah mengamalkan sikap rajin dalam kehidupan seharian seperti Azfa Hanani yang berusaha mencari fakta tentang kejayaan Malaysia dalam bidang perindustrian untuk diguna pakai dalam karangan. contohnya Azfa Hanani menolak pelawaan Syafikah dan Fuziana untuk menjadi pengacara dengan sopan dan berbudi bahasa agar mereka tidak berkecil hati. -Azfa Hanani menolak pelawaan Syafikah dan Fuziana untuk menjadi pengacara dengan sopan dan berhemah agar mereka tidak berkecil hati. -berbudi bahasa -taat kepada ibu bapa. -kita hendaklah berbudi bahasa dalam kehidupan seharai an. -taat kepad ibu bapa Pengajaran -rajin. -kita hendaklah mentaati ibu bapa tidak kiralah semasa mereka hidup ataupun telah mati seperti Azfa Ha nani yang menyedekahkan bacaan Yassin kepada ibu bapanya pada setiap malam Jumaat. . Huraian -Azfa Hanani mengisi masa terluang dengan mencari fakta tentang kejayaan Malaysia dalam sector industry untuk digunakan dalam karangannya nanti. -berbudi bahasa.Nilai -rajin. -Azfa Hanani menyedekahkan bacaan Yassin kepada ibu bapanya yang telah meninggal dunia pada setiap malam Jumaat.

-³Tengok disket-disket ni. -³You¶re a very clumsy kampung girl!´ Dia mencemuh. aku persis seekor rusa masuk ke kampung. -metafora -perlahan-lahan sesudah itu. Huraian -Tengah hari Sabtu itu.Teknik plot -Teknik imbas kembali. -ketika aku tekun mencatat fakta mengenai industry kereta nasional dalam akhbar Utusan Malaysia. -kalau aku mengekalkannya sehingga menduduki peperiksaan SPM. -penggunaan bahasa Inggeris. tidak ada sebab aku tidak dapat meraih gred A1 untuk kertas Bahasa Melayu. Gaya bahasa -peribahasa.lidahku kelu dan kerongkongku pula tersumbat. -³Nani buat apa tu?´ -sinkof . -kalau boleh aku tidak mahu mereka berkecil hati. -imbas muka -teknik pemerian. aku membuka telekung putih yang melitupi seluruh tubuh. Di dalam kelas. -monolog dalaman. -semasa mula-mula tiba di Kuala Lumpur.´ Aku menjawab sambil cuba menguntumkan senyuman. Di dalam kelas. aku tidak dapat berbual panjang dengan Ekran.aku sudah mulai diseru sebagai Nini dan teguran itu memaksa aku mengangkat kepala.ada suara halus menegur dengan lembut. -sesudah menghadiahkan bacaan surah Yassin kepada ayah dan ibu. Huraian -dengan berat hati aku menuntut penjelasan. punggungku terhenyak di atas kerusi biru di hadapan meja computer. -Benarkah suaraku bagus? Kata-kata Syafikah mengirimkan rasa tidak enak dalam kalbuku.

Analisis fakta-bab9(Azfa Hanani) Watak Fakta -Azfa Hanani -berhati-hati. -taat kepada ibu bapa. -Iskandar. -sentiasa bersyukur. -jujur. Dia mengucapkan Merci beau coup kepada pelangganya . -gemar bersosial. -berfikiran jauh. -Iskandar bukanlah lelaki yang baik seperti yang diperkatakan oleh dua orang gadis yang turut belajar di Institut Lingua Franca. -Azfa Hanani bersyukur kerana dia tidak termakan dengan pujukan Iskandar yang ingin menghantarnya pulang kerana Iskandar ialah lelaki buaya darat. Huraian -Iskandar mahu menghantar Azfa Hanani pulang dengan menaiki motosikalnya. -bercita-cita tinggi. -Azfa Hanani membuat pengakuan kepada Ekran bahawa dia berasal daripada sebuah keluarga biasa yang hidup dalam serba kekurangan. -ingin menjadi akauntan. -Ekran. -Azfa Hanani menolak tawaran Iskandar yang ingin menghantarnya pulang dengan tegas. namun Azfa Hanani menolak kerana tidak mengenali lelaki ituketika selesai mengikuti kelas bahasa Inggeris dan Bahasa Jepun di Institut Lingua Franca. -Ekran pandai bertutur dalam bahasa Perancis. -Ekran mempelbagaikan cara . -bijak mengurus masa. -Ekran mengisi masa terluangnya dengan membuka gerai burger kerana dia tahu bahawa keluarganya tentu marah sekiranya dia membuang masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah seperti melepak. -buaya darat. -berdikari. -taat kepada ibu bapa. -Ekran merupakan seorang pemimpin persatuan yang bagus dan berwibawa. -Azfa Hanani berwaspada dengan orang yang tidak dikenalinya kerana dia tahu bahawa banyak mudaratnya kalau menumpang dengan orang yang tidak deikenali. -menghargai masa. -tegas.

-di gerai burger Ekran. -masyarakat Bandar yang gemar bersosial. Dia melakukan praktikal dengan meniaga burger. Latar tempat -di pintu pagar Institut Lingua Franca. wang masuk dn sebagainya.pembelajarannya di samping belajar secara teori. . -di gerai nasi ayam. -Azfa Hanani bersembang dengan Ekran setelah selesai belajar bahasa Inggeris dan Baha sa Jepun di Institut Lingua Franca. Huraian -Dua orang gadis yang turut belajar di Institut Lingau Franca bertanya kepada Azfa Hanani tentang perkara yang diperkatakan Iskandar dan mereka memberitahu Azfa Hanani bahawa Iskandar ialah lelaki bermata keranjang dan tidak baik. -Ekran meminta restu ibu dan ayahnya untuk membuka gerai burger. -Iskandar digelar lelaki bermata keranjang dan tidak baik oleh dua orang gadis yang turut belajar di Institut Lingau Franca disebabkan sikapnya yang gemar bersosial dengan gadis bukan mahramnya. -Azfa Hanani belajar Bahasa Inggeris dan Bahasa Jepun di Institut untuk menambahkan lagi ilmu pengetahuannya. -Azfa Hanani dan Ekran menjamu selera nasi ayam dan teh ais di gerai nasi ayam. Latar masyarakat -masyarakat yang hidup berdikari. wang keluar. -masyarakat yang gigih menuntut ilmu. dia belajar secara tidak langsung mengenai akaun. Huraian -Ekran membuka gerai burger untuk mencari wang saku di samping melakukan pembelajaran secara praktikal. Dengan berniaga.

mata keranjang. -teknik dialog. kais petang makan petang. . sama ada mahu menemui Ekran atau tidak. ³Lelaki. aku harus lebih berwaspada kalau-kalau buaya darat itu akan mengganggu lagi.bang. -sinkof. Kalau Kak Finaz tidak terlalu awal menjemput.Teknik plot. -Dia berujar sambil mengisyaratkan agar aku memandang ke arah sebuah motosikal berkuasa tinggi yang berdiri gagah di celah deretan motosikal di pekarangan Institut Lingua Franca. -teknik pemerian. hasrat itu belum lagi kesampaian. -Selepas ini. Huraian -Sudah lebih seminggu aku ingin menghampiri gerai burger itu. -³Saya tak kenal abang. -personifikasi. -³Kawan lelaki atau perempuan?´ Dia bertanya lagi.Hanani?´ Tanya seorang anak muda berjaket hitamketika aku terkial-kial membuat keputusan. Namun pada setiap kali selesai mengikuti kelas bahasa Inggeris atau Bahasa Jepun di Institut Lingua Franca. Ekran. -³Kita hidup mesti berpijak di bumi nyata. Gaya bahasa. -penggunaan bahasa asing.´ -³Iskandar bukannnya budak baik. aku sendiri yang keberatan berbuat begitu. Huraian.´cemuh gadis Tionghuaitu sebaik-baim aku selesai bercerita. -³Tapi taklah sampai ke tahap kais pagi makan pagi.´ -peribahasa. -³Kakak tak datang ambil hari ini. -³Merci beau coup.´ Aku menjawab ringkas. Datang lagi ya.

-Ekran meminta restu ibu dan bapanya untuk membuka gerai burger bagi mencari wang saku di samping ingin mempelbagaikan cara pembelajarannya. -kita hendaklah bersykukur dalam setiap perkara. Huraian -Azfa Hanani rajin mengikuti kelas bahasa Inggeris dan bahasa Jepun di Institut Lingua Franca untuk memahirkan lagi penguasaannya dalam bahasa tersebut. Huraian. -kerajinan. contohnya Iskandar mahu menghantar Azfa Hanani pulang. -Azfa Hanani bersyukur kerana dia tidak termakan dengan pujukan Iskandar yang in gin menghantarnya pulang kerana Iskandar adalah lelaki bermata keranjang dan tidak baik. . contohnya Azfa Hanani yang brsyukur kerana dia tidak termakan dengan pujukan Azfa Hanani yang ingin menghantarnya pulang kerana Iskandar adalah lelaki bermata keranjang dan tidak baik. -Kita hendaklah mentaati perintah ibu bapa. namun Azfa Hanani menolak kerana dia tidak mengenali pemuda itu. contohnya Ekran telah meminta restu ibu bapanya untuk membuka gerai burger. -kita hendaklah rajin menuntut ilmu seperti azfa Hanani yang rajin mengikuti kelas bahasa Inggeris dan bahasa Jepun di Institut Lingua Franca untuk memahirkan lagi penguasaannya dalam bahasa tersebut. Pengajaran. -kesyukuran. -berwaspada. -kita perlu menjaga keselamatan diri .Nilai -kerajinan. -taat ibu bapa. -kesyukuran. -taat ibu bapa.

000 untuk modal Projek Hari Sumbangsih. Bukubuku tersebut dikirimkan kepada Cikgu Zamin. Huraian -seorang budak kampung. -lemah-lembut. -Ayah Laili. -Azfa Hanani membalas budi mereka dengan menerima pelawaan Abang Mazran dan Kak Finaz untuk menyamar menjadi Tengku Murni. -mengenang budi.Analisis fakta-bab10(Azfa Hanani) Watak Fakta -Azfa Hanani. -sering melanggar batas etika seorang pelajar. -Digelar Budak Galmor. -Azfa Hanani memulangkan semula buku-buku rujukan yang telah dicuri pinjam dari perpustakaan Sekolah lamanya melalui kiriman pos. -sabar. guru perpustakaan Sekolah itu berserta sehelai catatan. -Ekran. -Kak Finaz. -Laili. -Azfa Hanani tidak mengerti mengapa Laili sukar ditegur agar jangan melanggar batas etika. -memahami. -Kak Finaz tidak menghalang Azfa Hanani untuk mengunjungi Pesta Buku Alam Malaysia. -mengenang budi. -pernah menyumbangkan RM10. -Azfa Hanani meminta keizinan kepada Pak Madi dan Mak Diah untuk pergi ke Kuala Lumpur. -taat kepada Pak Long dan Mak Long. -sukar ditegur. -Rakan Kak Rozan.000 untuk Projek Hari Sumbangsih. -Datuk Minhad. . -Ekran tetap bersabar dengan kerenah Laili disebabkan dia merasa terhutang budi terhadap Datuk Minhad yang pernah menderma sebanyak RM10. -Azfa Hanani terhutang budi dengan Pak Madi dan Mak Diah yang telah membesarkannya setelah kematian ibu dan bapanya yang meninggal dunia akibat terlibat dalam satu kemalangan. -suka mencari fasal.

Kali ini. -Masyarakat yang mengamalkan semangat tolong-menolong. Huraian. -Ekran terdianm sekali lagi. sama ada mengangguk atau menggeleng. -peribahasa. hati anak muda itu perlu kujaga. -metafora.´ -Zuraini tak boleh hidup lumpuh selama -lamanya. -Aku memiliki pilihan. -Ah.susahnya! Aku perlu menegaskan kepada Ekran kemelut ini. -Masyarakat yang gigih berusaha menuntut ilmu. aku ringan mulut untuk berkata. -³Tak. Latar masyarakat. -Seperti tadi. -Ah.masalah demi masalah yang datangnya bertimpa -timpa ke atas keluargaku memaksa aku melutut kepada keadaan dan menjejak keluar dari batas kemelut -sinkof. aku seperti mengejek diri sendiri pula! -monolog dalaman. Teknik plot. .Latar tempat. -Azfa Hanani menelefon Kak Finaz di pondok telefon yang terdapat di taman permainan untuk meminta kebenarannya mengunjungi Pesta Buku Alam Malaysia. lebih lama sedikit. Huraian. -Tidak semua orang miskin kelabu mata tengok harta melimpah-ruah. Huraian.000 untuk menjayakan Projek Hari Sumbangsih. Azfa Hanani mempelajari bahasa Inggeris dan bahasa Jepun untuk meningkatkan lagi penguasaannya dalam bahasa tersebut. -Datuk Minhad yang juga bapa Laili pernah menyumbangkan RM10. Namun. Tak salah kerana semua orang dah anggap macam itu. Huraian. -di taman permainan. Gaya bahasa. -sesungguhnya. -teknik pemerian.

-bertanggungjawab. contohnya Azfa Hanani telah memulangkan semula buku-buku rujukan yang telah dicuri pinjam kepada Cikgu Zamin. -Mengenang budi. -Azfa Hanani terhutang budi dengan pengorbanan Pak Madi dan Mak Diah yang telah bersusah -payah membesarkannnya. -mengenang budi. -menepati janji. Pengajaran. Azfa Hanani menceritakan kepada Ekran tentang latar belakang hidupnya yang daif. -Kita hendaklah berlaku jujur dalam setiap percakapan seperti Azfa Hanani yang tidak malu untuk menceritakan kepada Ekran tentang latar belakang hidupnya yang daif. contohnya Azfa Hanani terhutang budi dengan Pak Madi dan Mak Diah yang telah bersusah payh membesarkannnya. -Azfa Hanani telah mengeposkan buku-buku rujukan yang telah dicurui pinjamnya kepada Cikgu Zamin berserta dengan sehelai catatan. -Tanpa berselindung. -Abang Mazran akan menghantar Zuraini berubat di Indonesia seperti yang telah dijanjikan dahulu. -Kita hendaklah mengamalkan sifat bertanggungjawab dalam kehidupan. -Kita hendaklah mengenang budi orang yang telah membantu kita. -bertanggungjawab. -jujur.Nilai -jujur. Huraian. . Huraian.

-seorang yang bijak dan pernah mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM sehingga menjadi anak kebanggaan Datin Maziah. -Azfa Hanani berani menerima peranan untuk menjadi pengerusi forum yang telah diberikan oleh Ellina kepadanya meskipun dia tiada pengalaman dalam bidang tersebut. -nama panggilannya Abang Dad. dia telah pergi ke rumah Ellina walaupun pada mulanya tidak dibenarkan oleh Datin Maziah. -Tengku Murshadad. . -taat. -mempunyai suara yang bagus untuk menjadi pengerusi forum. -Azfa Hanani mendengar nasihat Mak Diah yang menyuruhnya menepati janji kerana kata itu kota. -berani. -bakal peguam. -berbudi bahasa. Oleh itu.Analisis fakta-bab11(Azfa Hanani). -bijak mencari helah. -baik hati. Watak Fakta -Azfa Hanani. -abang sulung Murni yang kini mengendalikan perniagaan keluarganya di Indonesia. -Tengku Muzaffar. Huraian -Azfa Hanani menepati janjinya untuk datang ke rumah Ellina meskipun dia merasa berat hati kerana kata itu kota. -Guru mata pelajaran matematik tambahan. -Azfa Hanani tetap menggunakan bahasa yang sopan apabila berbicara dengan Tengku Muzaffar meskipun dirinya pernah dihina dan direndah rendahkan oleh pemuda itu. -Abang Muzaffar memberi alas an kepada Datin Maziah bahawa biarlah Nini tidak menghadiri kelas Biologi dan bahasa Inggeris kerana dia sudah mahir dalam subjek tersebut bagi memujuk hati Datin Maziah untuk membenarkan Azfa Hanani pergi ke rumah Elliana. -Cikgu Fitri. -menepati janji. -Abang Dad menguruskan segala persiapan Zuraini untuk berubat di Indonesia.

Latar masyarakat. Huraian. Masing -masing sibuk membuat perbincangan tentang pameran luar Hari Sumbangsih dan Pertandingan Forum Remaja Sekolah. -Azfa Hanani tetap menggunakan bahasa yang sopan semasa berinteraksi dengan Abang Muzaffar dan melayannya dengan ramah meskipun dia pernah dihina oleh Muzaffar. -masyarakat yang kaya dengan budi bahasa. Hal ini sedikit sebanyak dapat meringankan beban Elliana yang turut terlibat dalam pameran luar Hari Sumbangsih. -Abang Muzaffar dan Azfa Hanani memujuk Datin Maziah supaya membenarkan Azfa Hanani pergi ke rumah Elliana. . Huraian. -di rumah Elliana. -Azfa Hanani membantu meringankan beban Ellina dengan menerima peranan sebagai pengerusi forum yang sebelum ini dipegang oleh Elliana. Pelbagai cara dilakukan oleh mereka bagi memujuk hati Datin Maziah. -di meja makan rumah banglo. -terdapat dua kelompok murid Sekolah Menengah Taman Sari sedang berkumpul. satu di ruang tamu dan satu lagi di ruang rehat.Latar tempat. -masyarakat yang hidup saling bantu-membantu.

mama.Teknik plot. -Aku terasa serba-salah untuk berdolak-dalik. -monolog dalaman. kami nak buat study group. mama?Pandailah dia bahagikan masa dengan betul . Nina pun tak perlu susah hati lagi. .´ Aku menjawab ringkas. -aku menetap bibir. benarkah aku akan mempengerusikan forum bertajuk ³Peranan Belia Dalam Merealisasikan Wawasan Negara pada pagi lusa? -pemerian. -³Ala.tidak terkata apa -apa. -dialog. -Petang ini. Nini?´ Sebaik sahaja aku sampai semula di meja makan. Nini memang bagus.´ puji Fazlina sambil mengerling ke arah Ellina yang sedang sibuk bermesyuarat. Huraian.. ³Siapa yang telefon tu. tidak terdaya lagi hendak mengelak dan hanya mengangguk -Aku tertegun seketika. -sinkof.Datin Maziah cepat-cepat bertanya.nampaknya seperti ada suatu rahsia yang terbendung! -Oh. Nini kan dah besar. ³Nina. Gaya bahasa. -penggunaan bahasa Inggeris. Huraian. -Ah.´ -³Abang Muz tak nak masuk rumah dulu?´ -³Nampaknya kalau macam ni..

Huraian. comtohnya Abang Murshadad ringan tulang membantu segala persiapan Zuraiani untuk berubat di Indonesia. -baik hati. -baik hati. -Kita hendaklah mengamalkan sikap tolong -menolong dalam kehidupan seperti Azfa Hanani yang menerima peranan sebagai pengerusi forum bagi meringankan beban yang dipikul oleh Elliana yang turut sibuk dalam pameran luar Hari Sumbangsih. -Abang Murshadad telah membantu menguruskan persiapan Zuraini untuk berubat di Indonesia. -bertanggungjawab. . -Azfa Hanani membantu meringankan beban Elliana yang sibuk dengan pameran luar Hari Sumbangsih dengan menerima peranan sebagai pengerusi forum dalam pertandingan Forum Remaja Sekolah. -Kita hendaklah sentiasa membantu golongan yang memerlukan. -kita mestilah mengamalkan sifat baik hati dalam kehidupan seperti Abang Muzaffar yang sanggup menghantar Azfa Hanani ke rumah Elliana walaupun dia pernah membenci gadis tersebut. -Tolong-menolong.Nilai -tolong-menolong. -Abang Muzaffar seorang yang baik hati kerana dia sanggup menghantar Azfa Hanani ke rumah Elliana. Pengajaran. Huraian. -Pak Madi dan Mak Diah tidak lupa untuk menunaikan solat hajat dan memohon supaya kehidupan Azfa Hanani dalam keadaan sejahtera di Kuala Lumpur.

-Ellina telah membantu Azfa Hanani dalam pertandingan forum remaja seperti cuba membentuk cara penyampaian yang berkesan dan meminjamkan baju pengawas kepada Azfa Hanani. -Azfa Hanani menolak tawaran untuk menjadi pengawas kerana dia tidak sanggup melihat pak longnya bekerja lebih keras untuk mencari wang bagi membeli baju pengawas yang memerlukan sejumlah wang yang banyak. Sebaliknya. -Azfa Hanani meneliti skrip pengerusi forum dengan teliti kerana dia tidak sanggup mempersiakan amanah dan kepercayaan yang telah diberikan oleh Ellina. -Azfa Hanani seorang yang berbudi bahasa kerana dia tidak melenting apabila dihina oleh Laili. -bercita-cita tinggi. . -bersungguh-sungguh. -Datin Maziah.Analisis fakta-bab12(Azfa Hanani) Watak Fakta Azfa Hanani -bersungguhsunggguh. -Ellina prihatin akan nasib Ekran yang kehilangan gerai burge rnya dalam satu kebakaran. -Datin Maziah bersungguh-sungguh ingin mengadakan majlis hari jadi Murni meskipun tarikh tersebut telah lama berlalu. -bertanggungjawab. -Ellina -baik hati. -Ekran bercita-cita ingin menjadi seorang akauntan. dengan bersungguh ± sungguh. Huraian -Azfa Hanani mendengar dan melihat dengan teliti bagaimana Ellina mengikat tali leher. -Ekran. -Meskipun Laili menghina Azfa Hanani sebagai perempuan kampung yang kolot namun Azfa Hanani tetap bersabar . Azfa Hanani menggunakan budi bicara yang sopan apabila b ercakap dengan Laili.

sekejap pun jadilah. Teknik plot. -bilik pengawas. -Ellina prihatin akan nasib yang menimp Ekran. -bilik persatuan. Huraian. Latar masyarakat. .Latar tempat. -imbas kembali. -Aku? Entahlah. Kalau tidak kerana takdir itu. Huraian. -Azfa Hanani mencari Ekran di bilik persatuan kerana dia ingin mengetahui cerita sebenar tentang kejadian kebakaran yang telah memusnahkan gerai burgernya. -imbas muka. -Ellina menunjukkan cara-cara mengikat tali leher kepada Azfa Hanani. Gerai burger Ekran telah musnah setelah mengalami kebakaran. akhirnya. agaknya aku sedang menolong mak long di dapur setelah terpaksa berhenti belajar. -Masyarakat yang suka menindas orang lain. -pemerian. -Azfa Hanani dan rakan sepasukannya dalam forum remaja berlatih di bilik pengawas sebelum pertandingan bermula. -masyarakat yang prihatin akan nasib sesama manusia. -Aku pernah dicalonkan oleh beberapa orang guru untuk menjawat jawatan pengawas Sekolah Menengah Sri Dian. Tidak kekal. -Aku berpeluang juga memakai seragam pengawas. Huraian. -Laili dan rakannya suka menghina dan merendah rendahkan Azfa Hanani yng mempunyai latar belakang keluarga yang susah.

. ikat tali leher ke. -prihatin. tersindir lagi! -³Kau ni. . -sinkof. -Ellina telah banyak membantu Azfa Hanani seperti cuba membentuk cara penyampaian yang berkesan dan dia juga meminjamkan sepasang pakaian pengawasnya. -peribahasa. contohnya Azfa Hanani berterus terang kepada Ellina bahawa dia tidak tahu mengikat tali leher kerana dia merasakan tiada gunanya dia menipu. -Ekran bercita-cita ingin menjadi seorang akauntan. -kita hendaklah prihatin terhadap nasib yang menimpa orang lain seperti Ellina yang prihatin akan nasib Ekran yang kehilangan gerai burgernya akibat hangus dijilat api. -jujur. -Ellina prihatin terhadap nasib yang menimpa Ekran setelah gerai burger Ekran musnah dalam satu kebakaran. Nilai. Huraian. -berwawasan. -Kita hendaklah membantu orang yang memerlukan seperti Ellina yang telah membantu Azfa Hanani menerangkan cara penyampaian yang berkesan dan meminjmkan sepasng pakaian pengawasnya. -prihatin.Gaya bahasa. -monolog dalaman.. -Kita hendaklah jujur dalam percakapan. Huraian. -Azfa Hanani berterus-terang kepada Ellina bahawa dia tidak tahu mengikat tali leher kerana dia merasakan tid gunanya menipu. -Dia tu buaya darat. -tolong-menolong. -Aduh. Pengajaran. -jujur. Pengajaran. Nani?´ -Ellina buat lembu kenyang sahaja dan mengambil tali leher di tanganku. -tolong-menolong.

-tepati janji. Fakta. -berfikiran jauh. -budak yang pemalu. -Abang Mazran dan Kak Finaz meberitahu Azfa Hanani bahawa Zuraini akan dirawat di hospital terkenal di Indonesia sekiranya rawatannya dengan kiai tidak berjaya. Azfa Hanani disifatkan berpotensi untuk menjadi pengacara yang baik. -Datin Maziah dan Azfa Hanani menyambut majlis hari jadi Murni bersama rakan-rakan Azfa Hanani. -muncul sebagai pelajar terbaik dalam kelas Sains1. -Azfa Hanani. Latar tempat. -bercita-cita tinggi. -di banglo mewah milik Datin Maziah. -Ekran mengatakan bahawa majlis hari jadi Murni tidak sesuai untuk dirinya. -di dalam bilik Murni. -dengan suara yang dikatakan istimewa.Analisis fakta-bab13 Watak. -mempunyai suara yang lunak. -suzanna. -merendah diri. Huraian. Huraian. -Abang Mazran. -Abang Mazran mengerti bahawa Azfa Hanani rindu akan keluarganya dan dia akan membawa Azfa Hanani berjumpa keluarganya. -Ekran. -alah dengan darah. -Azfa Hanani ingin melanjutkan pelajaran ke universiti . . -memahami. -bertolak-ansur. -pernah bercita-cita ingin menjadi doktor. -Abang Mazran menjelaskan bahawa Zuraini akan dirawat di sebuah hospital terkenal jika rawatannya dengan kiai itu tidak berjaya dan janjinya itu akan dilunasi sehingga berjaya.

-similie.Latar masyarakat. Huraian. -memandangkan Abang Murshadad tinggal di Indonesia. -³Majlis dah nak bermula. -Aku mengerling ke ruang tamu. alangkah bagusnya kalau ulang tahun hari jadiku yang bakal mendatang pada bulan November kelak dapat diraikan seperti ini juga. -sinkof. janggalnya rasa. Nini tunggu siapa lagi ni?´ -umpama gajah putih. -kalau benar bagai yang dikata. Malah. -umpama gajah putih. -monolog dalaman. Huraian. -imbas muka. -masyarakat Bandar yang hidup dalam kemewahan. Huraian. . Teknik plot. sejak pertemuan kami tidak lama dahulu. kenapa pula keistimewaan anugerah Allah ini mahu kupersia -siakan? -pemerian. dia sering cuba mengelak daripada bersua atau bertentang mata denganku. Abang Mazran sedang menolak troli yang berisi kek tiga tingkat. Gaya bahasa. -masyarakat yang hidup saling bantu membantu. semasa aku menyerahkan sekeping kad undangan itu. -Ah. -imbas kembali. -peribahasa. lebih -lebih lagi ketika melihat senyum simpul Datin Maziah! -Seketika aku terfikir. Datin Maziah menghadiahkan kondominium sempena hari jadi anak perempuan kesayangannya. dia telah membantu dan menguruskan rawatan Zuraini untuk berubat. -sesungguhnya aku tidak pasti apa sebabnya. -Majlis Hari Jadi Murni disambut dengan meriah dan terdapat kek tiga tingkat disediakan. dia Cuma mengucapkan terima kasih dan berpra-pura sibuk menyemak fail projek Hari Sumbangsih.

-tepati janji. Azfa Hanani b ertolak-ansur dengan menerima jeputusan Ejran yang menolak ajakan tersebut. . -Kita hendaklah menepati janji seperti Abang Mazran yang telah menjelaskan kepada Azfa Hanani bahawa Zuaraini akan mendapat rawatan di sebuah hospital terkenal sekiranya rawatannnya dengan kiai tidak berkesan. Pengajaran. Azfa Hanani bertolak -ansur dengan menerima keputusan ekran yang menolak ajakan tersebut. -Kita mestilah membantu mereka yang memerlukan seperti Abang Murshadad yang membantu Zuraiani mendapatkan rawatan perubatan di Indonesia. Huraian. -tepati janji. contohnya setelah puas memujuk Ekran untuk turiut serta dalam majlis hari jadi Murni.Nilai. -Kita haruslah mengamalkan sikap bertolak-ansur. -setelah puas memujuk Ekran untuk turut serta dalam majlis hari jadi Murni. -bertolak-ansur. -bantu-membantu. Huraian. -bertolak-ansur. -Abang Murshadad yang kebetula tinggal di Indonesia akan mengurus dan membantu Zuraini mendapatkan rawatan di sana. -Abang Mazran menjelaskan bahawa Zuraini akan dirawat di sebuah hospital terkenal sekiranya rawatan dengan kiai tidak berkesan. Janjinya itu akan dilunasi sehingga berjaya. -bantu-membantu. Janjinya itu untuk merawat Zuraini akan dilunasi sehingga berjaya.

Oleh sebab itu. Azfa Hanani menagguhkan panggilan yang ingin dibuat kepada sesiapa sahaja pada waktu itu. -Abang Mazran memahami bahawa Azfa Hanani sangat merindui keluarganya. Fakta. -Abang Muzaffar akan membuka pintu seluas yang mungkin dan menyendal pintu tersebut sekiranya dia ingin masuk ke bilik Azfa Hanani kerana dia tahu bahawa Azfa Hanani bukan mahramnya. -Abang Muzaffar menawarkan bantuan kepada Azfa Hanani untuk mengajarnya tentang cara menggunakan computer memandangkan gadis tersebut tidak tahu menggunakan peralatan tersebut. Huraian. -memiliki seraut wajah yang lembut. -taat perintah Allah. -Azfa Hanani berterus-terang kepada Abang Muzaffar bahawa dia tidak tahu menggunakan komputer. dia mengambil keputusan untuk memasang telefon di rumah keluarga Azfa Hanani. dia telah mendoakan kesejahteraan mereka. -Muzaffar. . -memandangkan azab maghrib sedang berkumandang.Analisis fakta-bab14 Watak. -disebabkan Azfa Hanani ingin menjaga hati Abang Muzaffar. -Sesudah menunaikan solat maghrib. -jujur. -baik hati. -Azfa Hanani. -memahami. -baik hati. -disebabkan Azfa Hanani mengenang budi yang ditabur oleh pak long dan keluarga Datin Maziah. -Mazran. -mengenang budi. -air mukanya yang jernih menggambarkan bahawa pemilik muka ini seorang yang penyayang. -Abang Mazran seorang yang baik hati kerana dia sanggup memasang telefon di rumah keluarga Azfa Hanani dan membelikannya telefon bimbit bagi mengubati kerinduankepada keluarganya. -bertanggungjawab. Azfa Hanani mendoakan kesejahteraan ibu bapanya di alam baqa. Azfa Hanani membatalkan hasratnya untuk memberitahu Abang Muzaffar bahawa seeloknya biar dia sendiri yang membacakan surah Yassin untuk disedekahkan kepada arwah Murni.

-Rozlan.. -berguling-guling di atas katil.aku mengimbau -imbau katakata Falina dan Aini. -menaruh hati kepada Azfa Hanani. ³Err. . banyak pula yang diberitahu.nak!´ Cepat-cepat. -³Nani nak belajar ke tak nak ni? ´ ulang Abang Mazran. -imbas kembali. Huraian.. -Abang Muzaffar mengajar Azfa Hanani tentang cara menggunakan komputer sebelum bekalan elektrik terputus. aku bergerak dari atas katil. -sepupu Falina. -Abang Muzaffar membantu mengajar Azfa Hanani tentang cara menggunakan komputer disebabkan Azfa Hanani tidak mahir menggunakan komputer.-Nordin. Banyak perkara yang kutanya. -menyimpan perasaan kepada Azfa Hanani seawal kehadiran Azfa Hanani di Sekolah Menengah Sri Dian. Huraian. Latar tempat. -Abang Muzaffar membuka pintu bilik Azfa Hanani seluas mungkin dan menyendal pintu tersebut disebabkan dia bukan mahram Azfa Hanani. -pemerian. -Azan maghrib yang berkumandang dari masjid berdekatan telah melengahkan niatku untuk mendapatkan Abang Mazran dan Kak Finaz. Huraian. -di bilik Murni. Latar masyarakat. -masyarakat yang menjaga batas pergaulan. aku sewajarnya menangguhkan panggilan kepada Kamilah atau sesiapa sahaja pada masa -masa sebegini. Teknik plot. lalu menghempap punggung di sisinya. -masyarakat yang saling bantumembantu. Aku menarik sebuah lagi kerusi. Terfikir pula. -dialog.

-kita hendaklah berlaku jujur dalam percakapan. -sinkof. -bertanggungjawab. contonya Azfa Hanani berterus-terang kepada Muzaffar bahawa dia tida tahu menggunakan computer.persahatan mereka bagaikan aur dengan tebing dan saying sekali kalau keakraban mereka dirosakkan oleh rasa cemburu yang sia-sia. -bertanggungjawab.Gaya bahasa. Hal ini kerana. -baik hati. dia ingin menjaga hati lelaki tersebut. . -simile. Pengajaran. Huraian. -Abang Muzaffar bertanyakan Azfa Hanani tentang sebab sebab dia tidak makan. -Azfa Hanani membatalkan hasratnya untuk memberitahu kepada Abang Muzaffar bahawa seeloknya biar Abang Muzaffar sendiri yang membaca surah Yassin unt uk disedekahkan kepada arwah Murni. -jujur. -³Nani nak belajar ke tak nak ni?´ ulang Abang Muzaffar. -Azfa Hanani berterus-terang kepada Abang Muzaffar bahawa dia tidak tahu menggunakan computer. -kita mestilah mengamakan sikap bertanggungjawab seperti Muzaffar yang tidak mengambil kesempatan ke atas Azfa Hanani sebaliknya dia membuka pintu seluas luasnya kerana mereka bukan mahram. Huraian. -jujur. -Abang Muzaffar membuka pintu selebar yang mungkin dan menyendal pintu tersebut kerana mereka bukan mahram. -hormat-menghormati. -peribahasa. Nilai. -Abang Muzaffar sanggup mengajar Azfa Hanani tentang cara menggunakan computer disebabkan Azfa Hanani tidak tahu menggunakan peralatan tersebut. -persahatan mereka bagaikan aur dengan tebing dan saying sekali kalau keakraban mereka dirosakkan oleh rasa cemburu yang sia-sia. . Huraian.

-bertolak-ansur. . -Azfa Hanani. -Azfa Hanani seorang yang beradab kerana dia bersalaman dan mencium tangan Pak long seperti yang diterapkan dalm budaya timur. -tepati janji. -Azfa Hanani bersyukur kerna Abang Mazran. -Azfa Hanani menghargai budi baik dn jasa Abang Mzran. -bersyukur. -Segak/tampan.Analisis fakta-bab15(Azfa Hanani) Watak. -Murni. -Abang Mazran. -Pak Madi. - Huraian. -tepati janji. Fakta. Kak Finaz dan Abang Norman snggup membantunya. Kak Finaz dan Abang Norman yang telah banyak membantu Azfa Hanani sekeluarga. -Azfa Hanani menyatakan bahawa Abang Mazran tidak pernah memungkiri janjinya. -penyayang. -Azfa Hanani mengalah terhadap permintaan Datiin Maziah yang tidak membenarkannnya menaiki bas meskipun dia ingin menaiki pengangkutan awam tersebut ke Sekolah. -berani. -Datin Maziah amat risau akan keselamatan anak perempuannya dan dia tidak membenarkan anak perempuannya itu menaiki bas untuk ke Sekolah. -anak seorang hartawan. -berusia 50 tahun. -mengenang budi. -akan bekerja sebagai arkitek semula. -Kak Finaz. -Azfa Hanani tidak akan gentar sekiranya Iskandar mencuba untuk mengganggunya lagi. -Azfa Hanani merupakan budak yang baik. -Datin Maziah. -Azfa Hanani menyatakan bahawa Kak Finaz tidak pernah memungkiri janjinya. -bertanggungjawab. mendengar kata dan berbudi bahasa.

-Azfa Hanani mengambil ujian bahasa Jeoun di Institut Lingua Franca.. -Pak long dan Zuraini datang ke banglo tersebut untuk bertemu dengan Azfa Hanani setelah pulang dari Indonesia. Gaya bahasa.Latar tempat. Iskandar pernah menggangguku semasa aku bersendirian menanti kedatangan Kak Finaz di pekarangan Instit ut Lingua Franca. -Azfa Hanani bersalaman dan mencium tangan pak long seperti yang diterapkan dalam budaya timur. tapi. Latar masyarakat. -pemerian. akan berlakulah percakaran.. Aku Cuma tidak tahu bagaimana hendak meluahkannnya. Huraian. -masyarakat yang masih mengekalkan budaya ketimuran. -Azfa Hanani berpendapat bahawa biarlah keluarganya hidup susah asalkan maruah dan harga diri mereka tidak tergadai. Namun ada sesuatu lagi yang perlu kusambung. -di Institut Lingua Franca.´ Ujaran ringkas itu memadai untuk menyatakan persetujuanku. -peribahasa. -imbas kembali. -aku menggeleng. Teknik plot. Huraian. Bukan kerana jawapannya. Huraian. tidak. -di rumah banglo Datin Maziah.´Nini tak kish balik sendiri. -Tidak kena dengan caranya. -masyarakat yang mementingkan maruah diri. -³Baiklah. -dialog.´ ³Tapi apa pula?´ -Pada suatu ketika tidak lama dahulu. . Huraian. apabila enggang dan pipit bertenggek di bumbung yang sama. -³Apa lagi yang Datuk tu cakap?´ -sinkof.

-Kita haruslah berani mempertahankan diri daripada anasir jahat yang cuba menggugat keselamatan kita dn tidk gentar seperti Azfa Hanani yang tidak gentar sekiranya Iskandar menggaggunya lagi. -mengenang budi. -mengenang budi. -Azfa Hanani mengenag budi yang ditaburkan oleh Abang Mazran. -Azfa Hanani bersyukur kerana Abang Mazran. . -Kita hendaklah mengenang budi yang ditabur kepada kita. -kesyukuran.Nilai. -berani. Huraian. -tepati janji. contohnya Azfa Hanani mengenang budi dan jasa yang diberikan oleh abang Mazran dan isterinya serta abang Norman. -Azfa Hanani menyatakan bahawa Abang Mazran dan Kak Finaz tidak pernah memungkiri janji mereka. Kak Finaz dan Abang Norman yang telah banyak membantu keluarganya. Kak Finaz dan Abang Norman sanggup membantu keluarganya. -berani. -kita mestilah bersyukur atas segala nikmat yang diterima seperti Azfa Hanani yang bersyukur kerana masih ada lagi yang ingin membantu dirinya dan keluarganya. Pengajaran. -kesyukuran. -Azfa Hanani tidak gentar sekiranya Iskandar menggangunya lagi. Huraian.

-baik hati. -berfikiran jauh. Azfa Hanani teringat tentang peristiwa dia pernah makan nasi ayam bersama Ekran setelah selesai belajar Bahasa Inggeris dan Jepun di Istitut Lingua Franca. -diumumkan sebagai pengerusi forum terbaik. Huraian. Ekran telah menceritakan perkara sebenar kepada Azfa Hanani. -seorang budak yang jahat dan liar. Watak . -pendengar yang baik. Latar tempat. Huraian. -semasa Azfa Hanani dan Ekran menjamu selera di gerai nasi ayam. Azfa Hanani mengakui bhwa Ekran adalah pendengar yang baik. bukannya semata-mata ingin melihat catatan angka sumbangan tertera di papan kenyataan. -Iskandar. -di gerai nasi ayam Sekolah Menengah Taman Sari. -Azfa Hanani berfikir tentang apakah kepentingan Hari sumbangsih kepada Sekolah Menengah Taman Sari. -Ellina sanggup menjadi pengganti Azfa Hanani untuk bertugas di gerai burger disebabkan Azfa Hanani sibuk dengan pertandingan forum remaja. Azfa Hanani menceritakan masalah yang dihadapi sepanjang dia tinggal di rumah Murni. -Ellina. -Ekran. -pernah belajar di Sekolah Menengah Taman Sari. -di bilik persatuan. Fakta. -sedang mengambil kursus intensif Bahasa Inggeris. -pengerusi persatuan tingkatan lima. Dia merasakan masa yang ada perlu diisi untuk menimba ilmu. -Azfa Hanani dan rakan sepasukan dalam forum remaja menjamu selera di gerai nasi ayam sempena Hari sumbangsih. -Azfa Hanani. -Azfa Hanani berjumpa dengan Ekran untuk mengetahui tentang kaitan Ekran dengan beg duit serta kad pengenalan Murni. .Analisis fakta-bab16(Azfa Hanani). -pernah dibuang Sekolah.

. -Laili dan Iskandar berpegangan tangan semasa berada di dalam kawa san Sekolah Taman sari. -Tidak dapat tidak. -Aku segera meminta diri setelah kami selesai menikmati makan tengah hari. -³Dah berapa kali khatam baca buku cenderamata tu?´ Ketika aku asyik meneliti buku cenderamata berkulit warna merah biji saga. -masyarakat Bandar yang tidak menjaga batas pergaulan. aku terpaksa mengakui kebenaran hakikat itu.Latar masyarakat. -Aku tidak pasti sejauh mana kebenarannya tetapi kalau tidak ada angin. -peribahasa. Teknik plot. Iskandar telah datang ke Sekolah tersebut untuk membantu Laili menjayakan Malam Bakat Sumbangsih. -imbas kembali. Huraian. hendak melawat gerai burger. dialah ya ng pernah menggangguku di pekarangan Institut Lingua Franca. Sepatutnya aku mengambil giliran bertugas di gerai itu tetapi kerana pembabitanku dalam pertandingan Forum Remaja. Ellina telah sudi manjadi pengganti. Alasanku Cuma satu. Adlan tiba -tiba menyapa. -Kalau tekaanku tidak tersasar. -masyarakat yang saling bantumembantu.´ Aku mengangkat kening menyoroti wajahnya sejenak. Sekali imbas. -semua pelajar Sekolah Menengah Taman Sari bekerjasama bagi menjayakan hari Sumbangsih Sekolah mereka. Gaya bahasa. -pemerian. -dialog. Huraian. yang bersesuaian dengan pepatah sambil menyelam minum air. masakan pokok bergoyang. Sekejap tadi. ³Ini baru kali kedua. -³Siapa budak lelaki tu? Kita kenal ke dia?´ aku bertanya. tengok -tengok macam tu saja. -sinkof. Huraian.

-setelah didesak oleh azfa Hanani. -kita hendaklah bekerjasama antara satu sama lain seperti pelajar-pelajar Sekolah Menengah Taman sari yang bekerjasama bagi menjayakan Hari Sumbangsih. Huraian. . Pengajaran. -Kita mestilah sentiasa jujur dalam percakapan. ekran menceritakan hal yang sebenar tentang kaitan antara beg duit Murni serta kad pengenalan Murni yang hilang dengan dirinya. ekran menceritakan hal yang sebenar tentang kaitan antara dirinya dan beg duit serta kad pengenalan Murni. contohnya setelah didesak oleh azfa Hanani. -bekerjasama. -semua pelajar Sekolah Menengah Taman Sari bekerjasama bagi menjayakan Hri Sumbangsih untuk mengumpul sejumlah wang. Huraian. -bekerjasama. -jujur.Nilai. -jujur.

-sentiasa ingat kebesaran Allah. -memiliki wawasan masa depan. -Azfa Hanani. -pemimpin pelajar yang berkarisma. -Abang Muzaffar. -lemah-lembut. -Datin Maziah menyuruh azfa Hanani berehat dan sekiranya sakit kepalanya berlarutan. Fakta. -fasih berbahasa Inggeris. -Datin Maziah. . Huraian. dia tetap menggunakan bahasa yang sopan dan lembut semasa bercakap dengan Azfa Hanani. -Azfa Hanani tekun berusaha untuk mencungkil rahsia yang selama ini bermain-main di fikirannya. -bijak. -Ekran. -azfa Hanani menggunakan teori Fizik untuk membaca tulisan terbalik dalam buku diari Murni. -murni. -Azfa Hanani bijak mencari helah apabila dia tidak mahu menjamah makanan tengah hari. -penyayang. -anak muda yang kacak. dia akan memanggil Doktor Majid. -Mempunyai akhlak yang baik dan sifatnya yang sederhana.Analisis fakta-bab17(Azfa Hanani). Dia mengatakan bahawa kepalanya pening dan ingin berehat. Watak. -anak muda yang istimewa. -Meskipun Muzaffar sedar bahawa azfa Hanani sedang marah. -azfa Hanani menolak dengan lembut pelawaan Datin Maziah untuk makan tengah hari. -gigih berusaha.

-gigih berusaha. Huraian. -Azfa Hanani tidak menyelak bajunya setelah diarahkan oleh datin Maziah kerana dia tidak mahu auratnya dilihat oleh Muzaffar yang bukan mahramnya. Dia telah mempraktikkan teori Fizik untuk membaca tulisan terbalik. -jujur. Azfa Hanani telah diusir keluar. Latar masyarakat. -kita hendaklah mentaati perintah Allah seperti azfa Hanani yang enggan menyelak bajunya di hadapan Muzaffar setelah diarahkan oleh Datin Maziah kerana Muzaffar bukan mahramnya. -gigih berusaha. -Azfa Hanani mencungkil rahsia yang selama ini bermain di fikirannya. Huraian. -masyarakat yang mementingkan darjat .Latar tempat. Pengajaran. -di dalam bilik Murni. Huraian. -Azfa Hanani tekun berusaha mencungkil rahsia yang terdapat di dalam diari Murni. -penipuan Azfa Hanani akhirnya terbongkar setelah pertengkaran antara Abang Muzaffar dengan azfa Hanani didengari oleh Datin Maziah. -taat perintah Allah. -Kita hendaklah gigih berusaha dalam perkara yang dilakukan seperti azfa Hanani yang berusaha mencungkil rahsia yang selama ini bermain di fikirannnya. -azfa Hanani telah berterus -terang tentang identity sebenar dirinya kepada Datin Maziah. Nilai. . Huraian. -abang Muzaffar mengatakan bahawa Ekran tidak sesuai untuk Nini dan Nina kerana dia bukanlah daripada keluarga yang senang dan tidak baik. -dia menggunakan teori Fizik untuk membaca tulisan terbalik. -taat perintah Allah. -Azfa Hanani tidak menyelak bajunya di hadapan Abang Muzaffar setelah diarahkan oleh Datin Maziah kerana dia tahu bahawa Abang Muzaffar bukan mahramnya. -masyarakat yang mentaati perintah Allah.

. -pemerian. -Aku berhak untuk berasa marah.Teknik plot.´ Dia kaget. -³Kenapa ni. Nani harap abang dapat jelaskan sesuatu kepada Nani. Huraian. -peribahasa. Nani? Macam ada yang tak kena. pintu bilik abang Muzaffar kukuak. -dialog.´ kataku tegas. Aku mengetap bibir menahan geram. ³Kalau abng tak sinuk sekarang. Tanpa sebarang ketukan. Huraian. -³Kenapa ni. -sinkof. Nani? Macam ada yang tak kena. Gaya bahasa.dia sedang bersabdar di kepala katil sambil membaca senaskah majalah berita.´ -aku tidak mungkin akan berjaya menarik rambut ke dalam tepung tanpa sebarang serakan.

. -bertanggungjawab. -Abang Muzaffar. -Pak Haji Arshad. -meskipun dia telah diusir keluar dari rumah bangle yang pernah didiaminya. -baik hati. -prihatin. -azfa Hanani memaafkan kesalahnan Datuk tengku Makmur dan Datin Maziah yang telah menghina dirinya. -azfa Hanani amat menyayangi sepupunya Zahidin. Azfa Hanani tetap mengenag budi Abang Mazran dan Kak Finaz yang telah banyak membantunya. Abang Muzaffar bertegas ingun menghantar azfa Hanani ke rumah Ellina kerana risau akan keselamatan gadis itu. -pemaaf. -Azfa Hanani.Analisis fakta-bab18(Azfa Hanani) Watak. -Pak Haji Arshad sanggup mengupah Zurina dan Zahir mengutip buah rambutan kerana mereka ingin mengambil upah bagi mencari sejumlah wang. Fakta. -meskipun masih terasa kesan sakit lumpuh. -Azfa Hanani membawa Zahidin bersiar siar sekitar kawasn Kampung Merpati setelah dia didesak oleh Zahdin. Zuraini tetap melakukan kerja rumah seperti menatang dulang. Huraian. -Zuraini. -setelah azfa Hanani diusir. -rajin. -penyayang. -Azfa Hanani prihatin akan nasib yang menimpa keluarga pak longnya. -mengenang budi.

-³Kak Nani kan masih letih?´ . kalau aku masih dibenarkan belajar. -pak Madi dan Mak Diah bekerja sebagai pesawah. ku tidak akan membantah apa-apa. -masa hadapanku? Selepas ini. Latar masyarakat. -sinkof. -di jeram Kampung Merpati. -dialog. Mereka telah mmujuk Azfa Hanani untuk kembali menetap di banglo semula. -di rumah Pak Madi. -hujan emas di negeri orang. Huraian. kakak masih bertenag. Heh! -³kak Nani kan masih letih?´ Zuraini cuba menolak kesudianku. -imbas muka. Gaya bahasa. Kalau tidak. -masyarakat yang hidup saling bantu-membantu. aku akan belajar. Huraian. tapi setakat nak basuh pinggan mangkuk . -pemerian. -Datuk Tengku Makmur dan keluarganya telah datang dan pasangan suami isteri itu memohon maaf atas kesalahan yang telah dilakukan. -Zahidin tersenyum dan mengangguk. ³Kakak memang letih. Huraian.´ Aku membalas.Latar tempat. -masyarakat kampung yang bekerja sebagai pesawah. -Azfa Hanani telah pulang semula ke rumah Pak Madi setelah diusir oleh Datin Maziah. -Peribahasa. Teknik plot.cita-cita yang telah kuterapkan dlm hati untuk mengikuti kursus komunikasi di university akan kulupakan begitu sahaja. baik lagi di negeri sendiri. -Pak Haji Arshad memabntu meringankan beban keluarga pak Madi dengan megupah Zahid dan Zurina mengutip buh rambutan. hujan batu di negeri sendiri. Huraian.

-kita mestilah mengamalkan semangat bantu membantu seperti Pak Haji arshad yang membantu meringankan beban keluarga Pak Madi dengan menerima upah Zahir dan Zurina mengutip buah rambutan. Huraian. -Pak Haji Arshad membantu meringankan beban keluarga Azfa Hanani dengan menerima upah Zahir dan Zurina mengutip buah rambutan. -bantu-membantu. -bantu-membantu. . Huraian. Pengajaran. dia tetap melakukan kerja rumah seperti menatang dulang.Nilai. -rajin. -rajin. -kita metilah mengamalkan sifat rajin dalam diri seperti Zuraini yang tetap melakukan kerja rumah neskipun belum sembuh daripada sakit lumpuh. Meskipun Zuraini masih merasai kesakitan sakit lumpuh. -Azfa Hanani menuruti kehendak zahidin yang mengajaknya mandi di jeram. -penyayang.

. -Datuk tengku Makmur menepati janji yang telah dibuat pada 16 tahun lalu bahawa dia akan memelihara azfa Hanani. -ringan tulang.Analisis fakta-bab19(Azfa Hanani). -Azfa Hanani memaafkan kesalahan yang telah dilakukan olen Syafikah dan Fuziana . -Abang Muzaffar. -Azfa Hanani bersyukur kerana ekran telah banyak berubah dan insaf. Huraian. -pemaaf. Fakta. -tepati janji. -ekran. -Azfa Hanani. -Datuk Tengku Makmur. -ibu bapa Ekran bekerja sebagai pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysiadan kini menymbung pengjin doctor falsafah di Amerila Syarikat. -tabah. -Abang Muzaffar membantu Ekran membina gerai burger yang baru bersama sekumpulan anak muda yang lain. -bersyukur. Watak. -kesusahan lampau telah banyak mengajar azfa Hanani untuk tabah.

Kalu Cuma suka-suka nak datang tak boleh ke?´ aku bertanya balas. Huraian.Latar tempat. -kepada Falina aku berpesan agar dapat memberitahu Nordin dan Rozlan bahawa mereka kuanggap sebagai kawan-kawan baikku. Huraian. . Ibu bapanya bekerja sebagai pen syarah dan kini menyambung pelajaran doctor falsafah di Amerika Syarikat. Oleh sebab itu. Teknik plot. Huraian. dia telah mula mendekati masjid dan mengikuti pengajian agama di situ. Latar masyarakat. Ekran sebenarnya anak orang kaya. -di rumah datuk ekran. -³Apa halnya Nani datang ke sini?´ Tanya Ekran pul a. -azfa Hanani telah kembali menetap di bangle tersebut dan tinggal di sana dengan identitinya yang sebenar. Aku harap mereka akan dapat menyambung kembali persahabatan yang dikatakan renggang. -Pemerian. cuba juga untuk berlawak. -Abang Muzaffar mengaku bahawa dia cetek pengetahuan agama. ³Tak ada apa-apa hal. -Abang Muzaffarbersama-sama pemuda lain membantu ekran membina gerai burger yang baru. -di banglo Datuk Tengku Makmur. -Azfa Hanani telah pergi ke rumah Ekran setelah mendapat alamat rumahnya dari Abang Muzaffar. Azfa Hanani dianggap sebagai anak Datin Maziah kerana sempat disusukan oleh Datin Maziah. -masyarakat yang hidup saling bantu-membantu. -dialog. Azfa Hanani telah mengetahui latar belakang keluarga Ekran. -masyarakat yang cetek pengetahuan agama.

-Azfa Hanani memaafkan kesalahna yang telah Syafikah dan Fuziana lakukan terhadapnya suatu masa dahulu. -sinkof. -bekerjasama. -retak menanti belah. -Kita mestilah saling bekerjasama antara satu sama lain seperti Muzaffar dan beberapa orang pemuda yang bekerjasama membina gerai baharu untuk Ekran. -bekerjasama. -³Pak cik tak kisah. . -Muzaffar bersama-sama pemuda lain bekerjasama membina gerai burger baru untuk Ekran. Huraian.´ ringkas sahaja dia menjawab. contohnya azfa Hanani bersyukur kerana kehidupannnya kini telah bahagia dan dia tidak perlu menyamar sebagai Murni. hancurlah jadinya. Pengajaran. Nilai. ditetak-tetak lagi. -Kita hendaklah bersyukur atas nikmat yang diperolehi. Huraian. -Azfa Hanani bersyukur kerana hidupnya di rumah banglo kini bahagia dan dia tidak perlu menyamar sebagai Murni. -tepati janji. -bersyukur. Huraian. -peribahasa. -memaafkan kesalahan orang lain. -kesyukuran.Gaya bahasa. -Datuk Tengku Makmur telah menepati janji yang telah dibuat pada 16 tahun lalu bahawa dia akan membela azfa Hanani.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful