BANGUNAN BERSEJARAH DI MELAKA

Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan Ia terletak di Bandar Melaka dan berhampiran dengan kesan-kesan sejarah yang lain seperti A Famosa dan replika Istana Kesultanan Melaka. Di hadapan memorial ini ialah Dataran Pahlawan. Bangunan ini dibina pada tahun 1911. Sebelum itu bangunan ini dikenali sebagai Kelab Melaka. Bangunan ini juga digunakan untuk kegiatan sosial oleh golongan atasan dan pegawai-pegawai kerajaan pada zaman penjajahan Inggeris. Setelah merdeka, kelab ini dibuka kepada orang ramai. Kemudian pada 31 Ogos 1985, bangunan ini dijadikan memorial yang memuatkan segala dokumen tentang kemerdekaan. Memorial ini ditubuhkan untuk mengambil dokumen tentang kemerdekaan negara. Selain itu, pameran di bangunan ini meliputi Zaman Kesultanan Melayu Melaka hinggalah Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Barang-barang yang dipamerkan meliputi dokumen, gambar, peta, perjanjian, teks ucapan, pita rakaman, minit-minit mesyuarat, majalah, keratan akhbar dan bahanbahan artifek yang berkaitan dengan perjuangan untuk mencapai kemerdekaan.

Memorial Perisytiharan Kemerdekaan

Bangunan Stadthuys

Bangunan ini juga mempunyai catatan sejarahnya di bidang pendidikan. Bilangan pelajar Melayu pada masa itu tidak ramai kerana kebanyakan ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke sekolah Melayu atau sekolah agama. kerajaan British mengambil alih pentadbiran sekolah tersebut daripada golongan paderi dan menamakannya Malacca High School atau Sekolah Tinggi Melaka. Bagaimanapun kebanyakan pelajar di sekolah itu terdiri daripada anak-anak golongan Cina yang kaya. Surat itu dikirimkan kepada majlis perbandaran yang ditandatangani oleh wakil gereja. Paparan harian muzium ini ialah pakaian pengantin tradisional dan artifak dari zaman kegemilangan Melaka. . di mana struktur bangunan ini melambangkan seni rekabentuk Belanda yang halus.W.'Bangunan Stadthuys' ("dewan perbandaran" dalam bahasa Belanda) ialah sebuah binaan bersejarah terletak bersebelahan dengan Gereja Christ di Jalan Laksamana. yang mana pada abad ke-19 ketika pemerintahan Inggeris. Malaysia. Moore. Pada bulan Ogos 1878. Pada tahun 1931. Pengetua Malacca Free School yang pertama ialah Encik T.H. Humprey. J. Bangunan ini dibina pada tahun 1650 sebagai penempatan rasmi Gabenor Belanda dan Timbalan Gabenor. Armstrong.W. Walaupun bahasa pengantarnya ialah bahasa Inggeris. Tidak lama kemudian bilangan pelajar di sekolah itu meningkat sehingga 200 orang. Akhirnya sekolah itu dibuka pada 7 Disember 1826 dengan hanya 18 orang pelajar. Melaka. Overee dan A. Bangunan itu kini menempatkan Muzium Sejarah dan Etnografi. Encik J. Ketika itu pendidikan sekolah diberikan percuma oleh Inggeris. bahasa-bahasa lain seperti Bahasa Melayu. Baumgarten. menyatakan betapa perlunya diwujudkan sebuah sekolah Inggeris di Melaka. sebuah sekolah yang dikendalikan oleh golongan paderi dikenali sebagai Malacca Free School dibina di perkarangan Bangunan Stadthuys.Bangunan Stadhuys serba merah dan dilengkapi sebuah menara jam. Bahasa Portugis dan Bahasa Cina juga diajar. Sekolah Tinggi Melaka berpindah ke tapak barunya di Jalan Chan Koon Cheng hingga sekarang. Catatan sejarah menunjukkan sepucuk surat yang bertarikh 19 April 1825. Pengetuanya yang baru ialah Encik A. Waktu belajar bermula dari jam 9 pagi hingga 12 tengah hari dan disambung dari jam 2 petang hingga jam 4 petang.

Selepas penawanan Portugis A Famosa merupakan nama kubu yang dibina oleh orang Portugis selepas menakluk Melaka pada 1511. sementara mereka membina kubu utama yang digelar "A Famosa". Jalan Gereja.Bangunan Stadthuys A Famosa Kota A Famosa (bermaksud "Yang Termashur" dalam bahasa Portugis) telah dibina oleh Portugis sebaik sahaja berjaya menawan Melaka pada tahun 1511. Kota A Famosa mengambil masa selama 5 bulan untuk di bina. Sebaik sahaja mereka menawan Melaka. Melaka telah menjadi bandar berkota yang dilindungi dengan tujuh puluh meriam ke semua arah. Baluerte Santo Domingo. Baluerte de las Virgenes. Pembinaan kota A Famosa atas arahan Alfonso de Albuquerque boleh dikatakan menjadi lambang penentangan penduduk Melaka masa itu sehinggakan memaksa pihak Portugis membina kota pertahanan sebaik sahaja mereka menguasai bandar Melaka. Portugis menggunakan buruh paksa untuk membina kubu sementara bagi menangkis serangan orang-orang Melayu. Akibat suhu panas terik dan kekurangan makanan.4 meter hingga 4. Melaka bersebelahan replika Istana Kesultanan Melaka dan Gereja St. ramai buruh paksa yang mati ketika membina kota tersebut. A Famosa diperluaskan ke kawasan berhampiran dan meliputi penempatan Eropah. Kota A Famosa yang disiapkan mempunyai empat menara. Baluerte Madre de Dios. Bahan bagi membina kota tersebut diambil dari runtuhan masjid dan bangunan lain. Kawasan itu termasuklah Jalan Kota. atau secara rasminya Kubu Melaka (Fortaleza de Malaca). atau ketelom (bastion). dengan tembok setebal 2.5 meter. Paul. A Famosa terletak di Bandar Hilir. Menara-menara tersebut dikenali sebagai Baluarte San Pedro. Menjelang tahun 1583. Ia merupakan seni bina Eropah tertua yang masih tinggal di Asia. . dan Baluerte de Santiago.

tempat beribadat. akibat kebuluran. Penjajah Portugis turut menjadikan ini satu penempatan Kristian dengan 5 gereja. Penaklukan oleh Belanda Kota A Famosa dibina sebegitu kukuh sehinggakan ia membantu Portugis untuk menangkis semua bentuk serangan. Kota A Famosa yang rosak teruk dalam pertempuran telah diperbaiki sementara Porta de Santiago yang merupakan pintu utamanya digantikan dengan logo Syarikat Hindia Timur Belanda.000. dengan ukiran "Anno 1670". biara. penyakit dan tembakan senjata api. Akhirnya. Selepas menawan kota tersebut. serangan telah dilancarkan sebelum Belanda berjaya merampas Melaka. Villa Sentosa Villa Sentosa ialah sebuah rumah yang terletak di Kampung Morten. kota ini gagal menghalang Belanda pada kurun ke-17. Dibina pada suku pertama abad ke-20 dengan gaya reka bentuk sezaman. hospital dan sebagainya. satu-satunya pintu yang terselamat. pihak Belanda membaiki dan mengubah suai. Bagaimanapun. tikus. sementara penduduk yang terperangkap di dalamnya terpaksa memakan kucing. yang menjelang masa itu mengalami korban lebih 7. dan dalam satu kes seorang wanita memakan bayinya yang mati. Untuk menakluk Melaka. rumah itu kemudian dijadikan sebuah muzium . pihak Belanda menyerbu melalui Pintu Santo Domingo Gate. pada 14 Januari 1641. satu-satunya kampung Melayu yang terletak di tengah-tengah bandar Melaka. pasukan Belanda mengepong kota tersebut selama lima bulan. dan meletakkan jata mereka di atas pintu pagar yang masih kekal sehingga kini pada Porta de Santiago. Dengan bantuan rakyat tempatan dan Melayu Johor.Jalan Mahkamah & Jalan Istana.

Tuan Hj. para pedagang dari seluruh penjuru dunia bertemu. Abdul Ghani. John. Di kawasan ini. PULAU Penang – ada juga yang menyebutnya Pinang. perabot. China. Melihat sejarah Selat Malaka yang telah lama digunakan sebagai jalur perdagangan. orang Malaysia menyebutnya dengan ejaan Bahasa Inggris – merupakan wilayah Malaysia yang terletak di perairan Selat Malaka. Inggris dan negara-negara di Eropa lainnya bertemu. . India. maka sejarah Pulau Penang juga tak lepas dari sejarah perdagangan di Asia. Selat Malaka memang dari dulu dikenal sebagai kawasan yang menjadi penghubung antara pedagang-pedagang dari Barat dan Timur. Thailand. Tempat Bersejarah di Pulau Penang GEREJA TUA – Gereja St George (St George’s Curch) merupakan gereja Anglican tertua di Kota Penang. senapang. Kubu ini mempunyai ciri menarik kerana meriamnya mengadap ke tanah besar kerana pada masa itu. John Ia telah dibina semula di Melaka oleh pihak Belanda semasa suku ketiga kurun ke-18. Belanda. Indonesia. Pelawat juga boleh menanyakan pemiliknya tentang maklumat tambahan. dan Birma (sekarang bernama Myanmar). melakukan aktivitas perdagangan. tenunan Melayu. Arab. serangan ke atas melaka datang terutamanya dari tanah besar berbanding dari arah laut di Selat Melaka. Hashim bin Dato Demang Hj. dan kain. Sejarah Pulau Penang dimulai sekitar 1786.persendirian oleh pemiliknya. Villa Sentosa mempunyai sejarahnya yang tersendiri yang membawa pelawat kembali ke tahun "Akta Pembaharuan Tanah British 1920". Bangunan dengan atap parabola di depan gereja merupakan tempat untuk memperingati kematian pejabat Inggris yang pertama kali mendarat di Pulau Penang. Penang menjadi pulau tempat perdagangan barang-barang hasil bumi seperti teh. Portugis. India. para pedagang dari China. Ketika itu Kapten Francis Light dari pemerintahan kolonial Inggris membuat kesepakatan dengan Sultan Kedah untuk menempati Pulau Penang. Para pelawat boleh melihat koleksi pakaian. Sejumlah bangunan bersejarah menjadi saksi nyata bahwa di pulau itu. dan pelbagai lagi tinggalan sejarah yang unik. Sejak itu. sekitar abad ke-17 lalu. Sejumlah pedagang yang berasal dari berbagai negara seperti dari Eropa. Kapten Francis Light. Kubu ini pernah menjadi gereja khas Portugis yang sempena St. rempah-rempah. Kota St. Nuansa keanekaragaman suku dan bangsa itu terlihat jelas di Pulau Penang.

Sejak itu. gereja yang terletak di sudut jalan Masjid Kapiten Keling itu masih digunakan oleh umat Kristiani di Pulau Penang untuk beribadah. Beberapa tahun kemudian. khususnya yang berasal dari China dan Sumatera. Salah satu tempat yang menjadi objek wisata menarik adalah sebuah tempat yang disebut Khoo Kongsi. pernah terjadi perang antarkelompok jalanan di sekitar Gedung Khoo Kongsi. Selain memamerkan sejarah Pulau Penang. Para wisatawan dapat merasakan betapa pada awalnya Fort Cornwallis menjadi salah satu benteng pertahanan di Pulau Penang. Gereja ini dibangun pada tahun 1818 oleh Kapten Robert Smith dan merupakan gereja Anglican tertua di Pulau Penang. Pada 1867.Tempat yang menjadi saksi sejarah Pulau Penang adalah Fort Cornwallis. Sampai saat ini. Ada dua bangunan utama di objek wisata Khoo Kongsi. Setiap wisatawan yang ingin masuk dan berkeliling di sekitar benteng harus membayar tiket seharga 3 ringgit Malaysia (sekitar Rp 7. Sejumlah meriam terpasang di sekeliling benteng yang terletak di tepi laut Selat Malaka tersebut. Tempat lain yang menjadi bukti sejarah penjajahan Bangsa Eropa di Pulau Penang adalah Gereja Santo George (St George’s Church). sebuah benteng dibangun di kawasan itu. yang paling besar. benteng tersebut diberi nama Fort Cornwallis..000). bangunanbangunan benuansa China juga banyak terdapat di Pulau Penang. khususnya Inggris dan Belanda. Bangunan pertama. Bangunan yang hanya berukuran sekitar 2×2 meter itu merupakan tempat untuk memperingati kematian Kapten Light. di sekitar Fort Cornwallis juga pengunjung dapat membeli barang-barang suvenir. setiap pengunjung akan disapa oleh seorang penjaga yang berpakaian ala militer Eropa sekitar abad ke-18. . Klen ini sangat terkenal di tempat asalnya. biasa digunakan untuk menampilkan atraksi-atraksi hiburan dan opera. Selain bangunan-bangunan bernuansa Eropa. provinsi bagian selatan China. Di tempat inilah Kapten Francis Light pertama kali mendarat di Pulau Penang. dibangun sebuah bangunan yang atapnya berbentuk parabola. Di depan gereja. Fort Cornwallis menjadi salah satu tujuan wisata andalan Pulau Penang. Gedung kedua. Khoo Kongsi merupakan nama dari kelompok pedagang China yang dipimpin oleh klen Leong San Tong (bisa dikatakan sebagai seorang godfather). Saat memasuki pintu gerbang benteng. dari suku Hokkian. Kerusuhan itu terjadi karena adanya persaingan dagang antarpara pedagang. merupakan sebuah kuil.

Selain itu. Tembok-tembok gedung diukir dengan gambar yang mengisahkan kehebatan para ksatria asal China. ada sebuah kawasan yang disebut sebagai India Kecil (Little India). seperti kain. Ukiran-ukiran di dinding menggambarkan kepahlawanan para ksatria Cina. Ketika Pembaruan mengunjungi kota itu. Akhirnya. Nama-nama itu diukir seperti prasasti di atas lempengan batu. Keberadaan warga keturunan India di Kota Penang menjadi daya tarik wisata tersendiri. ikut dalam rombongan Malaysian Tourism Board. gedung utama itu dibangun kembali dengan ukuran yang lebih kecil. Perayaan ini . India Kecil Selain orang-orang keturunan China. Banyak orang-orang keturunan China di Penang beranggapan bahwa Dewa marah. dan suvenir. untuk melindungi penumpang dari sengatan matahari atau hujan. Ruang utama kuil Khoo Kongsi merupakan altar untuk bersembahyang. Wisatawan bisa membeli beraneka ragam barang-barang. Bentuk bangunan utama Khoo Kongsi yang digunakan sebagai kuil sangat mirip dengan istana-istana China di abad pertengahan. sebagian penduduk Penang juga merupakan orangorang keturunan India. digunakan payung berukuran besar. warga keturunan China sangat memuja leluhur mereka sehingga altar untuk bersembahyang harus ada di setiap rumah dan dirawat dengan baik. wisatawan dapat mengunjungi objek wisata itu dengan becak. Ada kisah menarik seputar Khoo Kongsi itu. Sudah bisa diduga sebelumnya. ada ukiran yang memperlihatkan seorang ksatria melawan harimau. pakaian. gedung utama terbakar. Harga barang-barang yang ditawarkan relatif murah. Beberapa patung naga. Becak di Penang tidak jauh berbeda dengan yang ada di Indonesia. khas India. kawasan ini merupakan suatu kawasan perdagangan. Ukiran-ukiran dan ornamen Cina mendominasi sekitar gedung. juga menghiasi kuil. terdapat pula beberapa toko yang menjual rempah-rempah dan bumbu masak ala India. termasuk di sejumlah negara di Eropa dan Amerika. Di salah satu sudut kota. Memang. Di dua ruang itu terpampang nama-nama pimpinan kelompok ini di negara-negara lain. Sedikitnya terdapat tujuh paviliun yang mengitari kuil. warga keturunan India tengah mengadakan Perayaan Thaipusam. besar dan kecil. Gedung Khoo Kongsi terletak di pusat kota. Misalnya. Di sebelah kanan dan kiri ruang altar untuk bersembahyang terdapat ruang untuk mengingat masa-masa kejayaan Khoo Kongsi.UKIRAN CINA – Dinding dan pilar yang ada di Kuil Khoo Kongsi dihiasi dengan ukiran-ukiran khas Cina. Toko-toko yang ada di kawasan itu milik pedagang-pedagang keturunan India. Selain menggunakan taksi. Hanya saja. Pada suatu malam. tidak suka ukuran gedung yang besar.

Banyak bangunan kuno berikut adat-istiadat dan budaya yang kental dengan pengaruh Tionghoa-nya dapat kita jumpai di Pecinan Glodok. juga sebuah masjid yang diperkirakan berusia 1. walaupun air pasang besar. kebaikan itu ada yang keluar dan ada yang tenggelam sehingga yang menonjol hanya sisi buruknya... Warga keturuanan India turun ke jalan-jalan di seluruh Kota Penang.. warga keturunan India itu beramai-ramai memecahkan buah kelapa yang sudah tua. buah kelapa yang isinya putih melambangkan hati manusia.11 : 33 | 0 comments | 740 views ] Meski telah menjelma menjadi kota metropolitan dengan gedung pencakar langit serta sarana transportasi modern.. dan Arumugan. average: 5. 11 Dec 2008 .8 : 45 | 0 comments | 436 views ] Guangzhou – Di Guangzhou.300 tahun. sejarah Islam di China bermula. PEMBARUAN/ASNI OVIER DP (1 votes. Sisi kota tua. Yang menarik. Buah kelapa dipecahkan bertujuan agar sisi baik manusia lebih banyak keluar. Hanya saja. Sivaguru.00 out of 5) Artikel Terkait: • • • Pulau Kemaro [ Thursday.merupakan perayaan umat Hindu untuk menghormati Dewa Murugan yang juga dikenal sebagai Dewa Subramaniam. Warga yang mampu biasanya menyediakan aneka makanan dan buah-buahan untuk dibagikan kepada warga yang berkeliling kota. Mereka berkeliling kota. Menurut kepercayaan mereka. Menelusuri Jejak Islam di Guangzhou [ Wednesday. Pecinan Glodok Pesona Kota Tua di Tengah Gemerlap Jakarta [ Thursday. ternyata Jakarta masih menyimpan peninggalan sejarah. 23 Apr 2009 . Kumaran. pulau tersebut tidak akan kebajiran dan akan terlihat dari kejauhan terapung-apung diatas perairan . Dalam diri setiap manusia memiliki kebaikan. 20 May 2009 .. pada malam hari. Sebuah makam yang diyakini sebagai makam dari penyebar Islam pertama di China..Sungai Musi. Pulau ini mempunyai Legenda. Seorang lelaki usia 30-an melongok malu-malu dari balik.21 : 38 | 0 comments | 246 views ] Ditengah sungai Musi terdapat sebuah pulau bernama Pulau kemaro Nama tersebut berarti pulau yang tidak pernah tergenang air. . terletak di kawasan tersebut.

Laksamana. | Rumah kelahiran Datuk Seri Dr.• • Lawang Sewu [ Sunday.. Corak senibina yang sama dapat dilihat pada bangunan Stesen Kereta Api Kuala Lumpur. 10 Aug 2008 . Wisata Religi Kota Semarang [ Sunday.22 : 33 | 0 comments | 785 views ] 1.. Bangunan Bank Bangunan Bank yang terkemuka. Bangunan karya Arsitek Belanda. Bangunan ini terletak di Jalan Ibrahim.7 : 52 | 0 comments | 425 views ] Lawang Sewu Terletak di komplek Tugu Muda. dahulu merupakan gedung megah bergaya art deco. 8 Mar 2009 . Bangunan yang bercorak Moor ini dibina dalam tahun 1921. Sungai Petani. yang digunakan Belanda sebagai kantor pusat kereta api ( trem ). Mahathir Mohamad | Menara Jam | Istana Kuala Chegar | Bangunan Bank | Rumah Almarhum Sultan Abdul Hamid | . atau lebih dikenal dengan Nederlandsch Indische Spoorweg Maschaappij ( NIS ). keberadaan klenteng ini tidak bisa dilepaskan dari sosok pelaut besar .. KLENTENG GEDUNG BATU Klenteng Gedung Batu atau Sam Poo Kong adalah tempat yang unik karena tempat peribadatan bagi umat Tri Dharma tetapi yang datang berziarah pemeluk agama lain..

Taman ini juga menawarkan kemudahan untuk pakej seminar dan mesyuarat dengan harga yang berpatutan. Taman Mini Malaysia terletak beberapa kilometer di pinggir bandar Melaka berdekatan pekan Ayer Keroh. Lain-lain tarikan di taman ini termasuk pertunjukan kebudayaan dan permainan tradisional yang diadakan pada setiap minggu. Setiap buah rumah di sini mewakilkan salah satu gaya senibina dari 13 buah negeri di Malaysia dan 12 buah rumah ASEAN yang dihiasi dengan pelbagai barangan.Bangunan Ibu Pejabat Polis | Jambatan Merdeka | Sekolah Kebangsaan Baling | Rumah Merdeka | taman mini malaysia . kemudahan calet dan dormitori dengan kemudahan kolam renang . hasil seni dan kraftangan yang menggambarkan budaya di setiap negeri tersebut. Rumah-rumah tradisional yang dibina dengan tiang kayu ini turut mempamerkan patung yang memakai baju Melayu tradisional gaya khusus bagi negeri berkenaan. inilah tempat yang paling sesuai untuk anda terokai. Sekiranya anda berminat dengan senibina dan cara hidup tradisional. Di dalam setiap buah rumah di sini. Selain itu. anda akan dapat melihat pelbagai seni kraftangan tulen yang berasal dari negeri atau daerah berkenaan.

paul . Pihak Portugis telah menjajah Melaka dari tahun 1511 hingga 1641.juga disediakan untuk keselesaan pelancong. anda disarankan melawat taman ini di dalam perjalanan menuju ke bandaraya Melaka atau sewaktu pulang. taman ini memberi peluang kepada pelawat untuk melihat kesemua senibina dan warisan Malaysia dalam satu lawatan sahaja. Aktiviti kerja berpasukan dan bengkel tarian asas juga boleh diadakan di sini. . Kubu A'Famosa memainkan peranan yang amat penting bagi pihak Portugis bagi mengekalkan kuasa mereka di Timur Jauh ketika itu kerana Melaka adalah pusat perbalahan antara kuasa-kuasa besar dan sering diancam serangan. . Taman ini juga adalah tempat yang sesuai untuk berehat yang jauh dari kesibukan bandaraya. Untuk menjimatkan wang dan masa. bukit st. .Taman Mini Malaysia & Mini ASEAN ini juga menawarkan kemudahan penginapan calet yang berkonsepkan senibina dari pelbagai negara dengan kadar harga yang berpatutan. Secara ringkas. Ambil susur keluar dari Lebuhraya Utara-Selatan di persimpangan Ayer Keroh. . Perkara pertama yang mereka lakukan ialah membina sebuah kubu berhampiran sungai yang dinamakan A'Famosa. Pandu terus hingga anda melihat papan tanda Taman Mini Malaysia & Mini ASEAN.

. Pergilah berjalan-jalan mendaki Bukit St. Serangan pihak Belanda yang berterusan selama tujuh bulan lamanya hampir memusnahkan keseluruhan kubu tersebut di mana hanya gerbang pintu masuk dan bangunan gereja di atas bukit sahaja yang tinggal. tempat menyimpan makanan. Paul selepas pukul 3 petang ketika cuaca lebih nyaman dan bersiar-siar di bawah pokok-pokok besar dan melihat peninggalan sejarah yang dapat dilihat hingga hari ini. . Dapat anda bayangkan kegemilangan dan penderitaan yang melanda pihak Portugis di sini pada suatu waktu dahulu.Perkarangan kubu itu pada masa dahulu mengandungi rumah. istana dan tempat mesyuarat bagi Majlis Portugis dan wakil lima buah gereja.

the stadhuys . Ianya dipercayai merupakan bangunan Belanda yang tertua di rantau Timur. Paul dari tempat penginapan kerana ianya terletak di tengah-tengah bandar Melaka.Tidak menjadi kesukaran kepada anda untuk datang ke Bukit St. Melaka menawarkan pelbagai pilihan tempat penginapan samada asrama pengembara yang ringkas atau hotel mewah bertaraf 5-bintang. Bangunan Stadhuys yang di bina pada tahun 1650 sebagai kediaman rasmi Gabenor Belanda dan para pegawainya merupakan contoh terbaik gaya senibina Belanda ketika itu. .

Kedua-dua muzium ini diatur dengan baik dan memaparkan penerangan terperinci mengenai cara bagaimana pakaian-pakaian dan bahanbahan peninggalan ini memainkan peranan di zaman dahulu.Bangunan yang menggambarkan contoh terbaik senibina Belanda di zaman itu kini mengandungi Muzium Sejarah dan Muzium Etnografi. Stadhuys ditutup setiap hari Isnin. Stadhuys terletak di tengah-tengah bandar lama Melaka. Anda berpeluang mengambil gambar bersama-sama beca mereka dengan sedikit bayaran. Di dataran berhadapan dengan bangunan Stadhuys seringkali kelihatan penarikpenarik beca tua yang peramah yang sedang menunggu pelanggan dengan beca mereka yang dihias cantik. anda tentu terjumpa bangunan besar yang berwarna merah . Jika anda berada di Jalan Kota. Terdapat pameran pakaian pengantin tradisional serta bahan peninggalan sejarah Melaka 400 tahun yang lalu.

Melaka menawarkan pilihan berbagai-bagai jenis tempat penginapan dari asrama pengembara yang ringkas hingga hotel mewah bertaraf 5-bintang MUZIUM SUNGAI LEMBING .ini.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful