You are on page 1of 4

KISAH NABI ADAM DI DUNIA

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Terima kasih pengerusi majlis, yang saya hormati barisan panel hakim yang arif lagi
bijaksana, guru-guru serta serta rakan sekalian.

Dari tanah liat Adam tercipta
Tanahnya kering lumpurnya hitam
Itulah asal kejadian manusia
Mari dengarkan buat pedoman

Kawan-kawan, nabi Adam adalah manusia pertama yang diciptakan oleh Allah SWT.
Malah baginda juga adalah nabi pertama yang diutuskanNya. Baginda ditempatkan
disyurga bersama pasangannya Hawa. Malangnya Nabi Adam dan Hawa termakan
dengan pujuk rayu syaitan. Mereka telah memakan buah dari pepohon yang dilarang
oleh Allah.

Tahukah kawan-kawan buah apa yang dimakan oleh Nabi Adam?

Buahlah khuldi buah larangan
Perintah Allah jangan dimakan
Iblis memujuk cuba rasakan
Kesedapannya tiada tandingan (Irama cindai)

Allah berfirman di dalam surah al-a’raf ayat 22

"Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pokok itu, dan Aku katakan kepada
kamu, bahawa Syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata?"

Setelah mereka mendengar firman Allah itu, sedarlah bahawa mereka telah melanggar
perintah Allah s.w.t. Nabi Adam dan Hawa amat menyesal dan bertaubat. Berdoalah
Nabi Adam a.s dengan rasa penuh penyesalan memohon keampunan Allah SWT.

Keduanya berkata: "Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan
kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya
menjadilah kami dari orang-orang yang rugi"

jangan disia-siakan maka bentuklah mereka menjadi insan cemerlang.Maha pengasih Allah SWT mengampunkan Nabi Adam dan Hawa. Setelah terpisahnya Nabi Adam as dan Hawa. . lalu Allah mempertemukan mereka di Jabal Rahmah di Arafah. Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam dari (tulang) belakang mereka. Maka bermulalah tamadun manusia dan kehidupan baru bagi Nabi Adam dan Hawa yang penuh rintangan dan dugaan di bumi. Padang Arafah mencatat peristiwa. Qabil dan Iqlima. Nabi Adam as dan Hawa dikurniakan pasangan kembar. Sebagaimana kasihnya seorang ayah dan ibu yang sudi memaafkan kesalahan anaknya walaupun berulang kali melakukan kesilapan. Sebagaimana hadis rasulullah saw yang berbunyi: ‫كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته‬ “setiap kamu adalah pemimpin dan bertanggungjawab ke atas orang yang dipimpinnya” Kawan-kawan. Setelah hidup lama di bumi. Habil dan Labuda. Selaras dengan Projek Perintis PERMATA Negara hasil cetusan YABhg. Allah tetap dengan keputusannya iaitu menempatkan mereka di bumi. Begitulah kasihnya Allah kepada hambanya. Datin Paduka Seri Rosmah Mansor . Jadilah Nabi Adam as sebagai khalifah pertama di bumi yang memikul amanah dengan penuh tanggungjawab dan ketaatan kepada Allah SWT. Anak adalah anugerah Allah. dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri. Pertemuan pertama Adam dan Hawa Setelah berpisah 40 tahun Angkara iblis dan syaitan durjana. Allah SWT telah menerima taubat Nabi Adam as dan Hawa tetapi. Kawan-kawan. Kawan-kawan.

Malah dengan bangganya tanpa segan silu memuat naik status di media sosial. Isak tangis terdengar bertahun-tahun mengiringi pemergian putera yang tercinta.Qabil dan Iqlima kembar sulung. tibalah saatnya untuk Nabi Adam a. Untuk mengembangkan zuriat dalam keluarga Nabi Adam. Di negara kita sendiri baru-baru ini kita dikejutkan dengan pembunuhan yang amat tragis dimana seorang lelaki ditikam sebelum dilanggar dan digilis di sebuah stesen minyak di Johor. Tidak seperti hari ini. emosi menguasai minda. bukan main rasa sedih yang dialami oleh Nabi Adam a. Pada akhirnya.s bertemu Allah SWT.s. ada juga penukaran jantina. Langkah ini adalah untuk menjaga keturunan manusia. Qabil dengan Labuda. Allah telah mensyariatkan kepada Nabi Adam supaya menikahkan anak-anaknya secara bersilang. Syits adalah pemberian Allah kepada Nabi Adam sebagai pengganti kepada Habil. Kawan-kawan. Setelah terbunuhnya Habil. Bermulanya daripada peristiwa tersebut. gejala seks bebas semakin berleluasa. semakin hari semakin banyak kita mendengar jenayah bunuh yang berleluasa di sana sini. Wafatnya Nabi Adam pada penghulu . Rentetan pembunuhan Habil dan Qabil Allah mengajar manusia menguruskan jenazah. Nabi adam semakin berusia Zuriatnya pula bertambah tak terkira Fitrah manusia kembali pada Allah Taala Maka wafatlah Nabi Adam bertemu yang esa. perempuan dan perempuan. Manakala Habil pula dengan Iqlima. Ini membuktikan ketamadunan manusia telah bermula pada zaman Nabi Adam a. Habil dijodohkan dengan Iqlima Seorang yang cantik juga rupawan Qabil dijodohkan dengan Lubuda Seorang yang hodoh dan jelik rupanya Lalu timbullah rasa dengki Habil dibunuh oleh saudaranya sendiri Ya kawan-kawan Dahsyat sungguh jika hawa nafsu sudah bermaharajalela. Habil pula pasangannya Lubuda Zuriat kurniaan yang maha agung Pasangan istimewa Adam dan Hawa. Allah memberikan seorang anak yang bernama Syits.s. Setelah hidup selama 1000 tahun dan sudah pula memiliki banyak keturunan. terjadi perkhawinan antara lelaki dan lelaki.

segala hari iaitu hari Jumaat.. Sekian sahaja wabilahi taufiq wa hidayah. baginda telah mewasiatkan Nabi Syits untuk menggantikan baginda dalam memimpin anak keturunanya untuk beribadah kepada Allah SWT. Firman allah dalam surah al-imran ayat 185: “tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati” Demikian riwayat Nabi Adam a.assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. .s yang digarapkan oleh Allah dalam al-Quran untuk dijadikan tauladan dan nasihat supaya diambil iktibar oleh kita semua. Sebelum wafat.