Peranan muzik dan kanak-kanak prasekolah

Posted by hubby honey | 7:04 AM

Prasekolah 0 comments Muzik sentiasa menjadi sebahagian penting dalam sistem pembelajaran kanak -kanak. Misalnya, seorang ibu akan mendendangkan irama lagu semasa mendo doikan anaknya untuk tidur, menyanyikan nada irama kanak-kanak apabila menyampaikan cerita fiksyen atau sejarah, serta aktiviti menyanyi bersama yang dipelajari kanak-kanak semasa di rumah atau di prasekolah. Semua rangsangan stimulasi ini memberikan perkembangan yang sihat kepada bayi dan kanak kanak. Kajian terbaru membuktikan bahawa muzik boleh memantapkan perkembangan bahasa, hubungan bunyi perkataan, keupayaan matematik kanak -kanak dan sesetengahnya meningkatkan keupayaan intelektual kanak-kanak. Menurut Dr. Lihanna Borhan, pensyarah perkembangan kanak -kanak di Universiti Malaya, kepelbagaian jenis muzik berguna untuk masa depan bayi kerana ia memupuk kemahiran menulis, membaca dan perbahasan. Semasa usia enam tahun pertama mereka, kanak -kanak boleh berlagu mengikut irama apabila mereka cuba membezakan deria dan bunyi daripada irama muzik serta memperoleh penyampaian visual bunyi tersebut. Proses mendapatkan maksud dari bunyi merupakan kunci utama untuk permulaan kanak-kanak dalam perkembangan bahasa. Muzik juga memiliki keupayaan memulih ke atas kanak -kanak. Mengikut hasil kajian yang dijalankan oleh Stanford University telah mendedahkan bahawa : 1. Muzik meningkatkan pembacaan untuk kanak -kanak disleksia 2. Meningkatkan keupayaan otak untuk mengenalpasti d engan cepat perubahan bunyi dan nada 3. Mempunyai faedahkognitif, walaupun tahap ukurannya belum ditentukan 4. Keupayaan pemikiran spatial dan temporal (yang merupakan asas penting untuk matematik dan sains) dan prestasi yang lebih baik dalam menjalankan tugas d ibandingkan rakan mereka yang tidak mengambil pelajaran muzik, termasuk mereka yang mengambil pelajaran komputer dalam tempoh yang sama. 5. Peningkatan celik huruf, muzik sememangnya menjadi komponen penting dalam perkembangan bahasa kerana ia merupakan cara yang baik untuk melibatkan kanakkanak dalam menerokai bunyi dan perkataan, manakala irama pula alat yang berguna untuk meningkatkan memori. Contoh terbaik adalah lagu huruf. Sesetengah orang dewasa masih menyanyikan ABCDE hingga Z untuk membaca huruf. 6. Berupaya untuk memahami maklumat baru dengan lebih baikdan cepat, kerana muzik meningkatkan keupayaan mental. 7. Merangsang keyakinan dan harga diri anak anda. ia menjadi faktor penting untuk perkembangan dan pembesaran kanak -kanak. Keseronokan adalah kunci kepada apa jua proses pembelajaran. Menyanyi, bermain dan menarilah bersama murid prasekolah anda. Kerana tiada pembelajaran yang lengkap tanpa ibu bapa dan guru. Petikan: Rencana ini disumbangkan oleh Mead Johnson Nutritionals dan merupakan sebahagian daripada empat rencana merangkumi Smart Music (Bijak Muzik), Smart Language (Bijak Bahasa), Smart Play (Bijak Permainan), dan Smart Nutrition (Bijak Nutrisi).

Posted by kumpulan 6 at 7:49 AM 0 comments WEDNESDAY. Ini dapat dibandingkan dengan kanak -kanak yang berusia lebih dari 2 tahun. .PENGENALAN Secara fizikalnya. Ibu bapa mesti sedar perubahan dan perkembangan fizikal pada anak-anak mereka. Bayi berkembang pada berat dan tinggi. Perubahan pada kemahiran motor juga berlaku dengan cepat. JANUARY 31. perkembangan ini dapat dilihat denganjelas dan ia juga menandakan tahap kesihatan kanak -kanak itu. Perbezaan dapat dilihat pada kanak -kanak kurang 2 tahun dan kanak -kanak yang sudah melebihi 2 tahun. Tugas seterusnya adalah merangsang perkembangan intelek (koginitf). 2007 PERKEMBANGAN BAYI Bayi atau anak adalah anugerah yang tidak ternilai dalam sebuah kehidupan berumah tangga. bayi berkembang pada umur 2 tahun pertama. emosi dan psikomotornya supaya bayi anda menjadi bayi yang genius. Kadar pertumbuhan atau perkembangan bagi anak -kanak berbeza.

. Lakukan aktiviti yang boleh merangsang 5 deria utama m anusia iaitu penglihatan. berikan peluang kepada bayi anda bagi meneroka persekitarannya menggunakan kekuatan ototnya. pendengaran. Oleh itu. sedih dan sebagainya. Perhatikan apabila bayi menangis. senyum dan ketawa bersamanya. Setiap aktiviti permainan mudah seperti menggoncangkan alatan yang berbunyi memberi kesan terhadap perkembangan derianya. Bayi belajar memfokus penglihatan dan pendengarannya terhadap ob jek berkenaan. menerangkan padanya mengenai objek berkenaan dan sentuhkan tangannya ke objek itu. Ajarkan mengenai kepelbagaian emosi dengan menggayakan ataupun membuat mimik muka seperti gembira. Contohnya sekiranya bayi menangis. bayi akan belajar menggoncang alatan dan menyebabkan berlaku kebisingan. Satu perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah bayi belajar melalui permainan. Setiap kali anda bermain ataupun berinteraksi dengan bayi. Antara perkara yang boleh anda lakukan dalam µmengajar¶ bayi anda adalah: . Ini akan memberi bayi keyakinan ia boleh mengawal persekitarannya. Sentiasa memberi perhatian padanya melalui "eye contact" semasa bercakap dan bermain dengannya. Pada peringkat perkembangan 6 bulan pertama. Bantu perkembangan bahasa dan visualnya dengan menunjukkan padanya sesuatu objek nyata sepert i botol. dirinya sendiri dan persekitarannya. Beri respons terhadap sebarang pergerakannya. anda sebenarnya mengajarnya lebih ba nyak perkara mengenai diri anda. Perkenalkan kepelbagaian padanya dengan menunjukkan objek yang sama dalam warna dan bentuk berbeza ataupun menyanyi pelbagai lagu supaya bayi tidak mudah bosan.BAYI BARU LAHIR HINGGA 6 BULAN Bayi baru lahir mempunyai tahap kepekaan yang tinggi pada 2 jam pertama selepas kelahirannya. Belajar sambil bermain. dakaplah bayi dan sekiranya bayi tersenyum. . bau dan sentuhan. rasa. . . Bayi baru lahir hingga 4 bulan Pada peringkat ini. ia akan menggerak -gerakkan kakinya seperti menendang dan menggapai -gapaikan tangan -nya. Sekiranya aktiviti ini diulang -ulang. ibu bapa perlu mengambil kesempatan ini bagi merangsang bayi dengan pelbagai teknik mudah seperti mana yang dibincangkan sebelum ini. Pergerakan ini sebena rnya adalah satu . bayi banyak belajar da ripada persekitarannya terutama melalui interaksi antara anda dengannya. .

Letakkan bayi anda di atas lantai dan biarkan dia mene roka kekuatan kaki. kesat dan sebagainya. ruang tamu. permaidani yan g berbulu halus dan lembut. anda seharusnya memperkenalkan padanya pelb agai tekstur objek sama ada licin. an a akan apat melihat enyuman i i irnya. bilik tidur dan sebagainya. Sesetengah bayi sudah mampu memegang objek tertentu di tangannya. kotak dan sebagainya.  ¤ ¤¡©¨¡¦ £§ £¤¦£¥ ¤£¢ ¡  stimulasi dan kesan daripada aktiviti penerokaannya menggunakan ototnya. .n i n i i i n ni n -S n n o nn i n n -hati an on n a. Antara aktiviti yang boleh anda lakukan bersama bayi anda adalah:    (  ( 1  !! # #  0 ! #  !    '   ' # "#  % ) % ' $((  $"# ' ! $ ((  $    (     '! " # $  #  & % $# "!!           n i n Bayi 4 bulan hingga 6 bulan . tangan dan kepalanya. Sekiranya anda mampu. - Pada peringkat ini. Koordinasi otot tangannya juga sedang berkembang pesat.ambahkan pen alaman pembelajarannya en an membawanya keluar bersiar-siar i halaman rumah an a ataupun membawanya melawat pelbagai tempat i alam rumah sen iri sama ada dapur. tuala. Hati -hati dengan barang permainan kerana dikhuatiri akan menjerut lehernya ataupun n i nn i Antara aktiviti permainan mudah yang boleh anda lakukan dalam merangsang bayi anda adalah: . Walaupun fokus penglihatannya masi h belum membangun sepenuhnya. Elakkan daripada terlalu melindunginya dengan sentiasa mendukungnya kerana ia membantutkan usaha penerokaannya. S i an a ayi an a ah ajar ara ntuk nyum. Galakan bayi menyentuh pelbagai jenis objek yang mempunyai pelbagai tekstur seperti kain sutera yang lembut. anda boleh menghiasi persekitaran penerokaannya dengan pelbagai permainan yang pelbagai warna dan corak. bayi mampu melihat dalam jarak yang dekat. deria penglihatan bayi sensitif terhadap cahaya dan warna. Pada masa inilah.

Dapatkan mainan yang ada elemen memeranjatkan. suka membuat suara dengan mengetuk atau mengocok benda yang ada dalam genggamannya. Antara aktiviti yang boleh anda lakukan bersama bayi anda adalah: . Menggeser badannya ke belakang (mundur) atau ke depan (maju). atau kursi hingga dalam posisi berdiri. Senang jika didirikan. Ia senang bermain dengan kakak -kakaknya. mengangkat badan dengan bantuan box. walaupun dalam bah asa bayinya sendiri. kerana dikhuatiri bayi anda terperanjat sehingga mencederakannya ataupun melukakan dirinya. Mendorong benda yang tidak ia sukai. Permainan di mana sorokkan mainan kegemarannya di bawah tilam dan lihat reaksinya. Bila didudukkan sapat duduk sendiri tanpa ditunjang. tiga segi.Dapatkan objek pelbagai bentuk seperti bulat. Mengambil benda-benda kecil. . Namun begitu. Bayi 6 bulan hingga 1 tahun Keadaan fizikal bayi adalah stabil pada masa ini.. bermain dengan kakinya. Kemampuan verbalnya juga begitu menggalakkan. atau sebaliknya. Menarik -narik rambut dan telinganya. Berikan mainan yang membuat bunyi bising seperti itik yang berbunyi sekiranya ditekan. serta suda mulai banyak mengeluarkan suara. duduk tanpa bantuan. dan meminta untuk diambilkan kembali. Saat bayi berumur 8 bulan Ia sudah dapat merangkak. Dapatkan alat mainan seperti drum. Ia suka menjatuhkan mainan yang diberikan. . berhati-hati. Mengerti satu dua kata dan bereaksi jika diperintah. berteriak memanggil orang lain. . Saat bayi berumur 6 bulan Berbalik dari posisi telentang menjadi posisi tengkupan. empat segi dan sebagainya. kotak yang apabila dibuka akan mengeluarkan badut dan sebagainya. Contohnya. Membawa mainan yang ia sukai terus menerus dan marah jika mainannya diambil. Saat bayi berumur 7 bulan Dapat mengangkat badannya dengan tangan dan lutut. Bayi akan cuba meniru pergerakan bibir anda. Anda boleh memperkenalkan muzik kepadanya. Memegang botol dan minum sendiri. Saat bayi berumur 9 tahun Ia dapat berdiri untuk sementara saat tangannya dipegangi. tanda ia bersedia untuk bercakap. Dapat duduk sendiri dan berputar putar. Mencoba untuk berdiri. tamborin dan sebagainya. Kepalanya lebih tegap malah boleh digerakkan ke pelbagai arah. Ajarkan kepada bayi anda bermain sorok-sorok. Memasukkan jari-jarinya ke dalam lubang.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful