SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan

KESANTUNAN BAHASA
Pengenalan Kata Santun menurut Kamus Dewan ialah halus budi bahasa atau pekerti, beradab, bersopan. Oleh itu kata kesantunan berkaitan dengan sifat kehalusan budi bahasa atau budi pekerti dan kesopanan. Kesantunan bahasa secara umum bermaksud penggunaan bahasa yang baik, sopan, beradab, memancarkan peribadi mulia dan menunjukkan penghormatan kepada pihak yang menjadi teman bicaranya. Kesantunan bahasa menjadi salah satu cirri penting bangsa yang bertamadun. Bahasa Melayu sebagi bahasa yang telah beratus-ratus tahun menjadi bahasa tamadun di rantau ini dan sejak kemerdekaan pada tahun 1957 menjadi bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan juga bahasa ilmu di Negara ini mempunyai tradisi yang mantap dalam pengungkapan dan penggunaan bahasa yang santun.

208082

Ameritus Dato’ Dr.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan Peraturan Bahasa sebagai Asas Kesantunan Bahasa Kesantunan bahasa diukur dengan berdasarkan kepatuhan pengguna bahasa kepada peraturan yang terdapat dalam bahasa sesuatu masyarakat. 208082 . kata sapaan kekeluargaan dan ungkapan bertatasusila. orang yang santun bahasanya ialah orang yang sedapat mungkin berbahasa dengan menitikberatkan ketiga-tiga peraturan bahasa di atas. peraturan sosiolinguistik 3. Sebahagian peraturan itu bersifat sejagat seperti penggunaan panggilan kehormat. Asmah Haji Omar merumuskan bahawa ada tiga jenis peraturan penggunaan bahasa iaitu: 1. peraturan pragmatik Kepatuhan kepada ketiga-tiga pertaturan itu secara bersepadu menjadi asas Kesantunan bahasa. Prof. seperti bentuk-bentuk panggilan kehormat menurut sistem susun lapis masyarakat. protokol dalam pentadbiran atau adat istiadat dan sistem kekeluargaan dalam masyarakat berkenaan. Dengan perkataan lain. Ada sebahagiannya pula yang bersifat khusus bagi sesuatu masyarakat atau bangsa. peraturan linguistik 2.

160 aksara 7-bit atau 70 aksara 16-bit untuk bahasa Jepun. 208082 . Pesanan-pesanan SMS dikirim dari sebuah telefon bimbit ke pusat pesanan (SMSC dalam bahasa Inggeris). biasanya 1 hari atau 2 hari. Pada mulanya SMS dirancang sebagai sebahagian daripada GSM.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan Sistem Pesanan Ringkas Dari Wikipedia Bahasa Melayu. Dengan kata lain. satu pesanan boleh memuatkan 140 aksara 8-bit. audio dan video. Seseorang pengguna boleh mendapatkan pengesahan daripada pusat pesanan ini. ensiklopedia bebas. Sistem pesanan ringkas ataupun SMS (Short Message Service) adalah satu perkhidmatan yang ditawarkan melalui telefon bimbit untuk mengirim atau menerima pesanan pendek. Satu pesanan ringkas SMS maksimum terdiri daripada 140 bait. SMS juga mampu untuk mengirim grafik. perkhidmatan ini ditawarkan oleh jaringan-jaringan mobil lainnya termasuk rangkaian UMTS. ada datadata lain yang termasuk. tetapi pada masa sekarang. Setelah satu waktu yang telah ditentukan. China dan Korea yang memakai aksara Kanji. Di sini pesanan disimpan dan cubaan untuk menghantarnya dilakukan untuk beberapa kali. pesanan akan dihapuskan. SMS bentuk ini disebut MMS. tetapi seorang pengguna harus membayar lebih daripada sekali. Selain 140 bait ini. Ada pula beberapa kaedah untuk mengirim pesanan yang lebih panjang daripada 140 bait.

SMS popular kerana agak murah dan kerap digunakan di kalangan remaja. Di tempat lain. Beberapa petikan: • Januari 2001. Ini disebabkan tidak jelas siapa yang menghantarnya. Sebagai contoh:. Ini merujuk kepada ciri telefon meneka perkataan yang cuba ditulis dengan membandingkan perkataan yang bermula dengan huruf yang sudah diisi. Di Amerika Syarikat. Asia dan Australia.Sekiranya pengguna menaip kere. sekarang sudah diatasi kerana banyak telefon bimbit yang memiliki fungsi kamus dan bijak teka "intelligent guess". Pesanan-pesanan SMS pernah mengakibatkan perubahan-perubahan kecil yang menarik dalam masyarakat. Disebabkan lambat dan kesulitan menulis atau untuk menjimatkan ruang. biasanya pesanan SMS diringkaskan. Perkhidmatan pesanan ringkas ini jarang digunakan di kalangan pengguna yang agak berusia. Joseph Estrada dipaksa turun takhta sebagai Presiden Filipina Kempen menentangnya diselaraskan melalui sistem pesanan ringkas SMS. 208082 . • Julai 2001. talipon bimbit akan mempaparkan perkataan kereta. Tetapi kesulitan ini. Talak tersebut perlu didaftarkan di Mahkamah atau Pejabat Kadi sebelum ia disahkan. SMS secara perbandingan jarang digunakan. atau saksi yang boleh mengesahkannya. suara yang boleh dicamkan. pihak berkuasa Malaysia memutuskan bahawa dalam menjatuhkan talak. Tiada bukti seperti tulisan. Siapa sahaja boleh meminjam atau mencuri telefon bimbit dan menghantar pesanan tersebut.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan SMS sangat popular di Eropah. tidak boleh dilakukan melalui SMS.

Pada masa ini saya di pejabat. dan bercuti minggu depan. cuma sukar berjalan. Saya bercuti pada minggu depan.” (38 perkataan.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan Bahasa SMS Ini adalah satu neka bahasa yang tulisan yang digunakan dalam sistem maklumat singkat yang digunakan lazimnya oleh orang muda bagi berkomunikasi melalui telefon bimbit. Malah. Lama kita tidak bertemu.nanti mingu dpn baru dpt cuti 2 pun 1 mingu je. seperti berikut: “Dia tidak cedera apa-apa. perkataan Inggeris yang dipinjam.aku d opis skrg. 195 huruf & spasi) Sekiranya mahu dipendekkan seperti berikut masih boleh: Dia tidak cedera. (25 perkataan.nanti ari ahad aku dtg umah ko le. ramai golongan yang lebih tua tidak memahami bahasa sms ini. Sudah lama saya tidak bertemu anda. Dalam sms ini banyak perkataan yang dipendekkan. Ahad nanti saya ke rumah saudara. Pada hari Ahad nanti saya datang ke rumah saudara. Contoh : Bahasa SMS “Dia ok. Salam daripada saya. cuma kakinya sukar hendak berjalan. dan perkataan-perkataan slanga yang diketahui oleh golongan pengguna sms itu saja.k” (33 perkataan. Salam. 208082 . 159 huruf & spasi ) Bahasa sms ini dapat dijadikan bahasa yang berbudi bahasa. 131 huruf + spasi). tingal kaki dia susah nak jalan. Saya di pejabat sekarang.dah lama x tengok ko.

Bahasa sms itu adalah bahasa lisan neka rendah yang tidak terkawal. seperti dalam perhubungan dengan orang yang lebih tinggi kedudukan dan tarafnya.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan Dapat dilihat bahawa. Kemudian. bilangan perkataannya berkurangan menjadi 25. jumlah perkataan dan huruf serta spasinya menjadi banyak. Kita merasakan bahasa sms ini ringkas. Bahasa sms yang tidak dikawal ini menggunakan banyak perkataan. bahasa sms ini adalah tidak sesuai digunakan untuk tujuan rasmi. bahasa sms ini adalah bahasa yang tidak dikawal. jumlah perkataannya hanya bertambah dengan 11 menjadi 38. Oleh sebab itu. huruf dan spasi. apabila ditulis dengan lebih rapi lagi. bahasa sms ini tidaklah sebenarnya lebih hemat menggunakan perkataan. Namun. Bahasa sms ini adalah tabiat menggunakan bahasa secara tidak terkawal dan tidak rapi. iaitu kurang 28 huruf dan spasi. Sebenarnya tidak. Jumlah hurufnya juga berkurangan menjadi 131 saja. bahasanya adalah jauh lebih sempurna dan mesejnya adalah lebih jelas. Apabila ditulis dengan rapi. Walaupun dituliskan. Mesej di atas menggunakan 33 perkataan dan 159 huruf dan spasi. Akibatnya. kemudian dituliskan. iaitu kurang 13 perkataan. 208082 . Sebenanya. dan jumlah huruf dan spasi bertambah dengan 36 menjadi 195. Tetapi. mesejnya masih belum pasti jelas. huruf dan lambang secara rambang. bahasa sms ini tetap merupakan bahasa lisan neka rendah.

ia menjadi cara berkomunikasi yang tidak menghormati orang yang menerima mesej tersebut. atau dalam bahasa ”kasar. Walau bagaimanapun. tentulah ia tidak merosakkan apa-apa. kita sudah melanggar peraturan budi bahasa dalam bahasa Melayu.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan Oleh sebab itu bahasa sms ini tidak boleh digunakan dalam konteks rasmi. Apabila kita menggunakan neka bahasa rendah dalam konteks rasmi. Sekiranya bahasa sms ini digunakan dalam kalangan perhubungan orang muda sesama mereka saja. Yang betulnya adalah kita perlu menggunakan bahasa yang rapi sekalipun dalam sms. Kita harus dapat menerima hakikat bahawa bahasa sms ini adalah oleh golongan muda dalam konteks perhubungan mereka saja. bahasa sms dalam bentuk yang gemar digunakan itu tidak sesuai untuk tujuan rasmi. Kita mungkin tidak melakukan sebarang kesalahan tatabahasa. Persoalan yang timbul pada masa ini apakah ada pihak yang memikirkan bahawa bahasa sms ini merosakkan bahasa Melayu. Dengan perkataan lain. ia akan merosakkan apabila bahasa sms itu digunakan dalam konteks bukan sms. Itulah kebiadaban berbahasa. iaitu tatabahasa dan budi bahasa.” itulah ”kurang ajar” berbahasa. Malah ada sebahagian daripada kelaziman penggunaan perkataan ringkas. Itu tidak betul. tetapi kita sudah melakukan kesalahan budi bahasa. Kebimbangan ini ada benar dan ada tidak benarnya. Persoalan utama pada masa ini adalah sama ada penggunaan bahasa ini akan merosakkan bahasa Melayu dan meminta supaya bahasa sms ini diharamkan sama sekali. Apabila dilakukan juga. ejaan dan bentuk ayat adalah tidak mematuhi syarat kesantunan berbahasa. 208082 . Perkara yang pasti adalah kita tidak dapat menghapuskannya sama sekali.

SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan 208082 .

baik untuk menyatakan pendapatnya.jomlayan. fungsi bahasa yang paling 208082 . Hal tersebut sesuai dengan pendapat Mustakim (1994 : 2) bahwa bahasa sebagai alat komunikasi digunakan oleh anggota masyarakat untuk menjalin hubungan dengan masyarakat lain yang mempunyai kesamaan bahasa. Oleh karena itu.html Kajian penggunaan bahasa dalam SMS di kalangan IPT (Remaja) A. Melalui bahasa manusia dapat saling berhubungan dengan manusia lainnya. walaupun latar-belakang sosial dan budayanya berbeza.com/mybb/bahasa-sms-t-9613.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan Di petik daripada URL : http://www. Peranan bahasa yang utama adalah sebagai alat untuk berkomunikasi antara manusia yang satu dengan yang lain dalam suatu masyarakat. baik lisan mahupun tulisan yang digunakan untuk bergaul dengan manusia lain. mahupun untuk mempengaruhi orang lain demi kepentingannya sendiri mahupun kelompok atau kepentingan bersama. Latar Belakang Masalah Pada hakikatnya manusia merupakan suatu makhluk sosial. Sebagai makhluk sosial manusia memerlukan bahasa.

Pemilihan terhadap ragam bahasa 208082 . kepada siapa. di bilik kuliah.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan mendasar adalah untuk berkomunikasi (P. dan sebagainya. dan mengenai apa (Suwito. Sedangkan faktor situasional yang mempengaruhi pemakaian bahasa adalah siapa yang berbicara.W. Bahasa sebagai sebahagian dari masyarakat merupakan gejala sosial yang tidak dapat terlepas dari penggunanya. dan sebagainya. di stesen. Sosiolinguistik sebagai cabang ilmu bahasa merupakan interdisipliner ilmu bahasa dan ilmu sosial. status sosial. di mana. Pemakaian bahasa dalam masyarakat selain dipengaruhi faktor-faktor linguistik juga dipengaruhi oleh faktor-faktor nonlinguistik. Faktor-faktor nonlinguistik yang berpengaruh itu antara lain.J. umur. kapan. Fungsi dan situasi tersebut akan menimbulkan variasi. jenis kelamin. 1993 : 40). dengan bahasa apa. Mengingat bahasa sebagai alat komunikasi yang sesuai dengan keperluannya maka bahasa dipakai dalam berbagai jenis kegiatan yang tergantung pada fungsi dan situasinya seperti di kaunter. 1991 : 3). tingkat ekonomi. berusaha menempatkan kedudukan bahasa dalam hubungannya dengan pemakaian di dalam masyarakat. Nababan. iaitu alat pergaulan dan perhubungan sesama manusia sehingga terbentuk suatu sistem sosial atau masyarakat. Pemilihan variasi yang berdasarkan pada fungsi dan situasi bahasa dapat menimbulkan munculnya ragam bahasa.

Seseorang dapat menggunakan media kedua dalam berkomunikasi Karena adanya kecanggihan teknologi misalkan melalui HP. radio.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan dipengaruhi oleh faktor kebutuhan penutur atau penulis akan alat komunikasi yang sesuai dengan situasi (Sugihastuti. komunikasi bermedia mengalami kemajuan. Lambang sebagai media primer dalam proses komunikasi adalah bahasa. dan lain sebagainya. Berkembangnya masyarakat beserta peradaban dan kebudayaannya. Proses komunikasi secara secara primer merupakan proses penyampaian pikiran dan atau perasaan seseorang kepada orang lain dengan menggunakan lambang (simbol) sebagai media (Onong Uchjana Effendy. Media primer atau lambang yang paling banyak digunakan dalam berkomunikasi adalah bahasa. teknologi dalam berkomunikasi pun mengalami kemajuan yang pesat. Tidak hanya dengan bertatap muka saja orang dapat berkomunikasi dengan orang lain. 2005 : 123). kita dapat berkomunikasi secara primer maupun sekunder. kial. tidak semua orang pandai mencari kata-kata yang tepat yang dapat mencerminkan perasaan yang sesungguhnya. warna. Akan tetapi. Proses komunikasi seperti hal tersebut merupakan proses komunikasi secara sekunder. Seiring perkembangan zaman. dan lain sebagainya yang secara langsung mampu “menerjemahkan” pemikiran dan atau perasaan komunikator kepada komunikan. televise. yakni proses penyampaian komunikasi oleh seseorang 208082 . isyarat. Seseorang dapat berkomunikasi dengan orang lain tanpa harus bertatapan langsung. Dalam berkomunikasi dengan orang lain. gambar. 1999 : 11). Bahkan dengan berbagai alat komunikasi yang canggih seseorang dapat berkomunikasi selayaknya berhadaphadapan dengan lawan bicara seperti percakapan biasa yaitu melaui media telepon genggam atau handphone (HP).

Dalam berkomunikasi melalui SMS. Oleh kerana itu. Perkembangan masyarakat dan perubahan budaya menyebabkan timbulnya berbagai macam variasi atau keragaman bahasa. Selain digunakan sebagai ekspresi wajah atau ekspresi 208082 . dalam komunikasi tidak perlu bertatap muka langsung maka komunikator dan komunikan dapat berkomunikasi menyampaikan idea. dan sebagainya tentang berbagai hal yang tentu saja melalui bahasa. apabila mereka tidak dapat saling bertemu melalui tatap muka. gagasan. Keterbatasan jumlah karakter dalam sekali kirim akan menimbulkan suatu keragaman berbahasa dalam ber-SMS. yakni media sekunder seperti HP. Selain berkomunikasi secara lisan mahasiswa juga berkomunikasi melalui tulisan SMS. Gejala kontemporasi bahasa iaitu berubahnya serta berkembangnya bahasa sesuai situasi dan kondisi merupakan konsekuensi dari fungsi bahasa sebagai alat komunikasi dan sebahagian daripada budaya masyarakat. pemakai SMS harus menuliskan pesan yang berjumlah 160 karakter.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan kepada orang lain dengan menggunakan alat atau sarana sebagai madia kedua setelah memakai lambang sebagai media pertama (Onong Uchjana Effendy. Adanya peranan media. Masyarakat menggunakan lambang-lambang bahasanya berdasarkan pengalaman dan pemikiran manusia yang memang terus berkembang. 1999 : 16). pendapat. Contoh umum emoticon atau simbol yang sering digunakan dalam ber. termasuk munculnya kosakata baru.SMS adalah : -) yang bermaksud “Si pengirim pesan sedang senang” atau juga simbol : -( yang menandakan si pengirim pesan sedang sedih. terjadilah efesiensi dalam berkomunkasi yang tidak terpancang pada jarak dan waktu. maka SMS pun efektif dan efisien dalam menjalin suatu komunikasi antar mahasiswa. Telefon merupakan media yang efektif dalam berkomunikasi melalui SMS (Short Message Service) yang relatif murah.

2. Sekarang ini singkatan yang lazim digunakan adalah singkatan umum yang diadoptasi dari bahasa Inggeris dan diadaptasi dari istilah yang digunakan pengguna fasilitas chatting di internet. Wujud Pemakaian bahasa dalam SMS mahasiswa. Be4 (before) artinya “sebelumnya”. dalam perkembangannya singkatan dalam bahasa Melayu juga sangat kerap digunakan oleh pengguna SMS Sosiolinguistik. 208082 . Hal-hal apakah yang melatar-belakangi pemakaian bahasa dalam SMS mahasiswa. Istilah tersebut kerap digunakan dalam ber-SMS. Keterbatasan karakter dalam ber-SMS maka pengirim SMS juga berusaha kreatif dengan menciptakan singkatan-singkatan yang unik. penggunaan simbol ekspresi melalui berbagai tanda baca digunakan untuk perasaan pemakaian karakter. agar penelitian ini jelas dan lebih teratur maka dapat dirumuskan masalah penelitian seperti berikut : 1. bahasa Inggerislah yang sering dipergunakan dalam komunikasi “chatting”. Misalnya. Perumusan Masalah Berdasarkan latar belakang masalah di atas. Bagaimanakah wujud pemakaian bahasa dalam SMS di IPT (Institut Pengajian Tinggi). karena pada awal perkembangannya. Namun. C U (see you) artinya “sampai jumpa lagi”.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan keadaan diri saat ber-SMS. Tujuan Penelitian Penelitian ini dilakukan untuk mendapatkan deskripsi yang jelas mengenai : 1.

SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan 2. hasil penelitian ini dapat memberikan manfaat bagi : A) Bagi Mahasiswa. 208082 . Hal-hal yang melatarbelakangi pemakaian bahasa dalam SMS mahasiswa. Manfaat Penelitian 1. hasil penelitian ini dapat memberikan informasi kepada mahasiswa mengenai adanya faktor-faktor sosiolinguistik yang di terapkan pada pemakaian bahasa dalam SMS. Manfaat Praktikal : secara praktikal. Manfaat Teori : hasil penelitian ini diharapkan dapat menambah khazanah teori yang berhubungan dengan penggunaan bahasa dalam SMS. B) Bagi Pengguna Jasa SMS. hasil penelitian ini diharapkan dapat memberikan wawasan mengenai bahasa dalam SMS yang digunakan dalam berkomunikasi. 2.

hasil penelitian ini diharapkan mampu memberikan inspirasi mahupun bahan rujukan kepada peneliti lain untuk melaksanakan penelitian lanjutan. Rumusan • Kesantunan berbahasa ialah kesopanan dan kehalusan sewaktu menggunakan bahasa sama ada lisan atau tulisan. orang yang sama taraf atau rendah kedudukan daripada kita. • Perlu diamalkan sewaktu komunikasi dengan orang yang dihormati. 208082 . • Bahasa sopan mempunyai nilai hormat yang tinggi. kosa kata yang halus serta tidak menyinggung perasaan orang lain.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan C) Peneliti Lain.

Dewan Bahasa dan Pustaka 2. Zaidi Ismail. (Disember 2005) “Akronim dan Singkatan” dalam Pelita Bahasa.SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan Rujukan 1. Kertas kerja dalam Seminar Sehari Penyelidikan: Perkembangan dan Pengaruh SMS Terhadap Bahasa Melayu. 208082 . Supyan Hussin. (2005) “Sejauh Manakah SMS Mencemar Bahasa Melayu”. (2007) “Kesantunan Bahasa dalam Pengurusan Pentadbiran dan Media”. 3. Asmah Haji Omar.

SBLM1053 Bahasa Melayu Pengurusan Lampiran 208082 .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful