Topeng merupakan artifak yang kebiasaannya dipakai di muka untuk perlindungan, persembunyian, persembahan, atau menghiburkan.

Topeng telah dipakai sejak dahulu untuk majlis dan acara. Topeng biasanya, namun bukan selalu dipakai pada muka, walaupun ia ditempatkan untuk tindak balas di tempat lain dalam gubungan dengan kepala si pemakai. Topeng Sumeria Warka yang berusia 5000-tahun dipercayai merupakan topeng tertua yang masih selamat. Dirampas dari Muzium Nasional Iraq di Baghdad, ia ditemui semula pada 2003. Maksud topeng atau mask mungkin diambil dari perkataan perancis masque atau itali maschera.Dalam bahasa Sepanyol atau latin , disebut mascus atau masca yang membawa maksud hantu.Dalam bahas Iberani atau yahudi disebut masecha yang bermaksud topeng.Topeng disebut maskharah yang memberi makna badut atau manusia dalam penyamaran.>Ia juga membawa maksud mengejek .

Topeng mempunyai
Sepanjang topeng dunia digunakan untuk daya ekspresif mereka sebagai ciri-ciri prestasi bertopeng - baik dalam pelbagai ritual dan teater tradisi. Ritual dan definisi teater topeng penggunaan sering tumpang tindih dan menyertai tapi masih memberikan asas yang berguna untuk kategori. Citra Komedi disandingkan dan masker Tragedi banyak digunakan untuk mewakili Seni Pertunjukan, dan secara khusus Drama. Di Roma kuno Perkataan persona bermaksud 'topeng'; itu juga disebut seorang individu yang telah Rom kewarganegaraan penuh. Seorang warga negara boleh menunjukkan atau dia garis keturunannya melalui membayangkan, topeng kematian dari nenek moyang. Ini lilin cetakan disimpan di dalam sebuah lararium, tempat suci keluarga. Scottish, seperti inisiasi ahli muda dari keluarga, atau pengebumian, dilakukan di tempat suci di bawah menonton dari topeng leluhur. Pada pemakaman pelakon profesional akan memakai topeng ini untuk melakukan perbuatan kehidupan nenek moyang, [2] sehingga menyambung peranan topeng sebagai tempat ritual, dan teater. Topeng adalah unsur akrab dan hidup di rakyat banyak dan pageants tradisional, upacara, ritual dan festival, dan sering asal kuno. Topeng biasanya sebahagian daripada kostum yang menghiasi seluruh tubuh dan mewujudkan tradisi penting bagi agama dan / atau kehidupan sosial masyarakat secara keseluruhan atau kelompok tertentu dalam masyarakat. Masker digunakan hampir universal dan mempertahankan kuasa mereka dan misteri yang baik untuk pengguna dan penonton mereka.Populariti terus memakai topeng di karnaval, dan untuk anak-anak di pesta-pesta dan festival seperti Halloween adalah contoh yang baik. Saat ini biasanya dihasilkan topeng plastik-massa, sering dikaitkan dengan filem-filem popular, program TV atau watak kartun - mereka, Namun, peringatan dari kekuatan abadi dari berpura-pura dan bermain dan kuasa dan daya tarikan masker.

Ritual topeng
Ritual masker berlaku di seluruh dunia, dan meskipun mereka cenderung untuk berkongsi banyak ciri-ciri, bentuk-bentuk yang sangat berbeza telah dibangunkan. Fungsi masker mungkin ajaib atau agama, mereka boleh muncul dalam Scottish peralihan atau sebagai make up untuk suatu bentuk teater. Sama mungkin topeng menyamarkan bertaubat atau memimpin upacara penting, mereka dapat membantu pengantaraan dengan roh, atau menawarkan peranan protektif terhadap masyarakat yang memanfaatkan kekuatan mereka.
[3]

Afrika
[4]

Hanya orang memakai topeng dan melakukan tarian dengan panggung quality walaupun topeng yang mewakili perempuan. Di Afrika Barat. Topeng dari Punu Gabon mempunyai alis melengkung tinggi. Orang-orang Burkina Faso dikenali sebagai bwa dan Nuna panggilan anda semangat untuk menghentikan kehancuran. [6] Budaya lain yang mempunyai tradisi pertanian yang sangat kaya adalah orang-orang Bamana Mali. Meskipun Dogons dan orang-orang Bamana baik percaya kijang melambangkan pertanian. The kijang (disebut Chiwara) dipercayai telah mengajar orang rahsia pertanian. Strip mengangkat berjalan dari kedua sisi dari hidung ke telinga mewakili perhiasan. memasukan tidak hanya teknik kerajinan kompleks. Topeng kijang adalah tempat persegi panjang kasar dengan beberapa tanduk keluar dari atas.Ada pelbagai jenis topeng yang digunakan di Afrika. Banyak masker Afrika merupakan haiwan. mereka menafsirkan unsur topeng yang berbeza. masker digunakan dalam menyamar yang membentuk sebahagian daripada upacara keagamaan berlaku untuk berkomunikasi dengan roh-roh dan nenek moyang. [5] Afrika topeng juga digunakan dalam Mas atau Masquerade dari Karnaval Caribbean. Jantan memakai masker. Yang putih wajah merupakan keputihan dan keindahan dunia roh. namun juga spiritual / dan simbolik pengetahuan sosial. Beberapa suku kaum Afrika percaya bahawa topeng haiwan dapat membantu mereka berkomunikasi dengan roh-roh yang tinggal di hutan atau sabana terbuka. Masker juga boleh menunjukkan ideal budaya tentang kecantikan feminin. termasuk Egungun menyamar dan menyamar Edo Utara. tiga sekte utama mereka tujuh puluh lapan menggunakan pelbagai jenis topeng.sering itu adalah tradisi yang telah diwarisi dalam keluarga melalui banyak generasi. puncak topeng off. Untuk orang-orang Bamana. Hal ini dipercayai telah ditugaskan oleh . walaupun tidak menggambarkan wanita. mata berbentuk almond hampir dan dagu sempit. Salah satu perwakilan yang paling indah tentang wanita cantik adalah IDIA 's Mask Benin. Igbo dan budaya Edo. Djolé (juga dikenali sebagai Jole atau Yolé) adalah tari topeng dari orang-orang Temine di Sierra Leone. Dogons ahli petani dan kijang melambangkan seorang petani bekerja keras. pedang mewakili Sprouting gandum. Seperti seorang seniman dihormati memegang jawatan dalam masyarakat suku kerana kerja yang dia mencipta. Topeng biasanya diukir dengan pelbagai kemahiran luar biasa dan oleh seniman yang biasanya akan menerima latihan mereka sebagai magang ke pemahat master . Dogon Mali mempunyai agama yang kompleks yang juga memiliki topeng haiwan. rambut hitam gelap. Sebahagian besar upacara budaya Dogon adalah rahsia. walaupun dipaparkan tari kijang bukan-Dogons. Contohnya adalah menyamar dari Yoruba.

Sebagai budaya pulau yang tersebar dan peninsulars bentuk topeng Melanesia telah dibangunkan dalam pelbagai mod yang sangat. dan dengan demikian membawa masa lalu ke masa kini. [10] Amerika Utara Artik Pesisir kumpulan cenderung terhadap amalan keagamaan dasar tapi sangat berkembang dan mitos yang kaya. Hal ini sering semua dengan menyambungkan masker untuk kehadiran leluhur. [8] Saat ini. high seni Afrika bermula lebih difahami dan dihargai. Untuk menghormati Allahyarham ibunya. Topeng dianggap sebagai instrumen wahyu. . Walaupun mereka sering menunjukkan keahlian terampil. dengan banyak variasi dalam pembinaan dan estetika.seorang raja Benin dalam memori ibunya. Mereka topeng kon. khususnya tentang berburu. dengan hidung lurus untuk mewakili keengganan untuk berundur. Oceania Kepelbagaian dan keindahan topeng Melanesia hampir sama sangat membangun seperti di Afrika. Di beberapa daerah yang terlibat upacara perdukunan tahunan bertopeng tarian dan topeng disarikan ini adalah arguably sangat mencolok artifak paling banyak dihasilkan di wilayah ini. [9] Di Papua New Guinea quality enam meter totem topeng ditempatkan untuk melindungi hidup dari roh. Tak pelak lagi banyak jenis topeng berkaitan untuk digunakan dalam upacara ini dan dikaitkan dengan kegiatan masyarakat rahsia. Lain topeng yang melebih-lebihkan wajah panjang dan dahi yang luas melambangkan ketenangan tugas seseorang yang datang dengan kuasa. Namun sebahagian besar Afrika topeng saat ini sedang dihasilkan untuk perdagangan pelancongan. memberikan borang yang kudus. The Temne Sierra Leone topeng digunakan dengan mata kecil dan mulut untuk mewakili kerendahan hati dan kerendahan hati. Raja mengenakan topeng di pinggang selama upacara khusus. Perang topeng juga popular. Ini adalah budaya di mana pemujaan dominan dan upacara keagamaan yang bertujuan untuk leluhur. sedangkan duk-duk dan topeng tubuan New Guinea digunakan untuk menegakkan peraturan-peraturan sosial dengan intimidasi. [7] Orang-orang Senoufo dari Pantai Gading merupakan ketenangan dengan membuat masker dengan mata setengah tertutup dan garis yang ditarik di dekat mulut. Mereka mewakili kebijaksanaan dengan membuat dahi menonjol. The Grebo dari Pantai Gading mengukir topeng dengan mata bulat untuk mewakili kewaspadaan dan kemarahan. terbuat dari tebu dan daun. mereka hampir selalu tidak memiliki ciri-ciri spiritual dari topeng suku tradisional.

masker mereka sering master-potongan ukiran. [11] Di era moden ini. lintas budaya dipupuk dengan satu sama lain. Kit dan topeng (awalnya terinspirasi oleh s bola menyamar) yang sering digunakan oleh ahli krewe pada Mardi Gras Hari. Beberapa penutup wajah. Undang-undang terhadap menyembunyikan identiti seseorang dengan topeng ditangguhkan untuk hari itu. walaupun ada bukti bentuk topeng jauh lebih tua.Pacific Northwest Pesisir kumpulan-kumpulan pribumi umumnya sangat terampil woodworkers. masking adalah ciri umum dari tradisi Mardi Gras. simbolik seperti perisai. suku Woodland. topeng Navajo tampaknya terinspirasi oleh prototaip Pueblo. Dalam topeng Andes digunakan untuk gaun wajah orang mati. Ini biasanya terbuat dari kulit dengan pelengkap bulu. atau topeng dalam masker. kano. Masker juga digunakan sebagai sebahagian daripada hiburan mahkamah. Pueblo dihasilkan pengrajin bekerja mengesankan untuk ritual keagamaan bertopeng. terutama di New Orleans. bulu atau daun. mungkin menggabungkan politik dengan signifikansi agama. bersama-sama dengan banyak ciri lain yang sering digabungkan dengan utilitarian dengan. dan kadang-kadang dari tanah liat. The Iroquois dibuat 'palsu wajah kayu spektakuler' masker. Untuk Aztec adalah tengkorak manusia dihargai sebagai piala perang dan topeng tengkorak yang tidak biasa. dan bahagian bergerak dengan menarik tali. bergantung pada fungsi yang tepat. Amerika Latin Ciri khas dari gaya topeng mulai muncul di Amerika pra-Hispanik sekitar 1200BC. . tiang dan rumah-rumah. beberapa kepala keseluruhan dan seringkali sangat diabstraksikan bentuk. kadang-kadang dengan rahang bergerak. Masker ini muncul dalam pelbagai bentuk besar. dewa / roh. yang digunakan dalam upacara penyembuhan dan diukir dari pohon hidup. S kachina. terutama Hopi dan Zuni. Ukiran topeng adalah ciri penting dari kerajinan kayu. Ini pada awalnya terbuat dari kain tapi topeng pemakaman kemudian kadang-kadang terbuat dari tembaga dipukul atau emas. sering mengambil bentuk khas dan sangat rumit topeng yang digunakan dalam tarian ritual. terutama di Utara-Timur dan di sekitar Great Lakes.

'Visages Kemuliaan'. Indonesia (esp. Topeng biasanya sangat berlebihan dan diformalkan. tetap banyak kreativiti dalam penghasilan topeng. Gulat perlawanan. khususnya.Kemboja. biasanya dewa-dewa. Mexico. walaupun usaha Gereja untuk membasmi tradisi pribumi. digabungkan dengan mitos tempatan. Selama upacara ini diberikan visages bentuk aktif dalam drama topeng besar dari Asia Selatan dan timur wilayah-Selatan. didorong oleh kolektor. Contohnya. Burma. dan menyamar sinkretis dan upacara. Kemudian bentuk topeng menyatukan mitos dan simbol dari Shamanisme dan Buddhisme. [14] China Dalam topeng China dijangka berasal dalam upacara keagamaan kuno. sangat popular dan banyak pegulat boleh dianggap sebagai pahlawan rakyat. dan berkongsi estetika dengan gambar ukiran kepala monster itu mendominasi Fasad agama Hindu dan candi Buddha. Gambar orang memakai topeng telah ditemui di lukisan batu di sepanjang Sungai Yangtze. Wajah-wajah atau Kirtimukhas. Thailand.Dalam pasca-kolonial pra-Columbus tradisi Latin Amerika bergabung dengan ritual Kristian. mendedahkan wajahnya sebentar saja di usia tua. Jawa dan Bali). seperti The Dance dari Moor dan Kristian. Topeng tetap merupakan ciri penting dari karnaval popular dan tarian keagamaan. adalah ciri utama dari bentuk-bentuk dramatik India. dan dikuburkan memakai topeng peraknya. direka untuk menangkal kejahatan dan berkaitan dengan haiwan dunia serta ilahi. dan mengembangkan gaya mereka ciri-ciri sendiri. [12] [13] Asia India / Sri Lanka / Indo-China / Indonesia Bertopeng watak. dan Vietnam telah mengembangkan bentuk India. El Santo pegulat Hangat memakai topeng lanjutan setelah bersara. Negara-negara yang mempunyai pengaruh budaya yang kuat India . seperti All Souls / Hari Orang Mati dikembangkan. di mana umum bagi para peserta untuk memakai masker. banyak berdasarkan yang menggambarkan epik Mahabharata dan Ramayana. [15] .

Teater rakyat . Topeng tidak ada pencapaian tertinggi dari Jepun pembuatan topeng. yang berakar dalam bentuk yang lebih tua. bugaku yang dibangunkan dari ini . [16] Jepun topeng Jepun adalah sebahagian daripada yang sangat tua dan sangat canggih dan bergaya tradisi teater. Tidak menghairankan tradisi topeng mereka juga seringkali berbeza. Ini tumbuh dari ritual suci mitos dan legenda yang dilakukan oleh imam dan berbaring pelakon pada waktu-waktu tertentu dan sering di lokasi tetap. [17] Budaya Inuit Inuit kumpulan sangat bervariasi dan tidak berkongsi Mitologi awam atau bahasa. dan perkahwinan. Kabuki adalah teater moden Jepun. Walaupun akar berada di mitos prasejarah dan Kultus mereka telah berkembang menjadi bentuk seni halus. lelaki. tetapi dalam bentuk masker ini akan diganti dengan wajah dicat. Korea topeng Korea memiliki tradisi panjang berkaitan dengan perdukunan dan kemudian di tari ritual. khatan. pada awalnya bersifat ritual. Opera masker digunakan dalam bentuk yang umum 'dasar' opera dilakukan tanpa sebuah panggung atau latar belakang. tulang dan bulu. dan mendampingi tidak bermain tragis. sedangkan tari topeng nuo dilindungi dari roh-roh jahat. raja dan rakyat biasa sama-sama dihiburkan oleh tarian dan pantomim disertai dengan muzik di mana para penari sering memakai topeng. walaupun topeng mereka sering dibuat dari kayu apung. Pernikahan masker digunakan untuk berdoa bagi kemenangan dan perkahwinan yang langgeng. Borang ini tidak ada lagi.tari topeng Shigong digunakan dalam ritual perdukunan mengucapkan terima kasih kepada dewa-dewa. bekas era sebelumnya ketika tarian seperti itu berlaku sebagai ritual keagamaan. boneka. Beberapa tahun 2500 lalu. kulit binatang.mempunyai ritual dalam konteks itu dilakukan pada agama atau Scottish peralihan seperti hari penamaan. Topeng yang dikenakan turun persembahan yang sangat panjang dan akibatnya sangat ringan. dan "Menelan Haiwan" topeng dikaitkan dengan melindungi rumah dan melambangkan "menelan" bencana. sandiwara. dan setiap kategori mempunyai banyak sub-division. masker. para dewa dan manusia lain. dramatising hubungan manusia dengan alam.drama kompleks-tari topeng yang digunakan dengan rahang bergerak. Seiring masa beberapa ritual enactments kontekstual menjadi bercerai dari makna agama mereka dan mereka dilakukan sepanjang tahun. juggling . No atau topeng noh berevolusi dari gigaku dan bugaku dan bertindak sepenuhnya oleh laki-laki. dan mungkin jenis persembahan tarian. Ini menyebabkan pola wajah penuh warna yang kita lihat dalam hari ini Jingju (Opera Beijing). Topeng tertua gigaku itu. NO topeng merupakan dewa. amalan ini menimbulkan bahawa upacara pengebumian Rom di mana pelakon-penari bertopeng mewakili Allahyarham dengan gerakan dan gerakan meniru orang-orang yang meninggal saat menyanyikan pujian dalam hidupnya (lihat Masker di Prestasi di atas). Menurut George Goyan. Ky gen adalah farces pendek dengan topeng mereka sendiri. sebagai tempat lain.pantomim. [18] Timur Tengah Teater di Timur Tengah. orang gila dan syaitan. [19] Eropah . wanita.

yang menempel di 'jelek' atau 'jijik' dan mengerikan. syaitan dan dipandang sebagai syaitan belaka. Perdebatan tentang arti dari ini dan bentuk topeng lain terus di Eropah. Jadi karnaval Kamis Putih di St Marks Square di Venice. [25] . dan boleh dihubungkan dengan memburu atau perdukunan. Banyak masker dan aksara yang digunakan dalam pesta Eropah termasuk ke dalam kategori kontras dari 'baik'. Dalam proses makna mereka juga berubah begitu. dan sering diintegrasikan ke dalam perayaan rakyat daerah dan adat istiadat. ditundukkan kepada Allah Ibrahim.Masker digunakan di seluruh Eropah. di mana mereka telah dikembangkan sebagai hiburan untuk meramaikan bandar-bandar. [24] Walaupun menyamar sivil dan topeng mereka mungkin telah mengekalkan unsur-unsur yang diambil dari budaya popular. secara harfiah. s badut. [20] Perwakilan tertua topeng adalah topeng haiwan. kelangsungan hidup karnaval pada abad ke-19 sering konsekuensi dari sedar 'diri cerita rakyat' gerakan yang disertai bangkitnya nasionalisme di banyak negara Eropah. misalnya. Ini tumbuh dari Revels sebelumnya dan telah menjadi terbukti dari abad ke-15 di tempat-tempat seperti Rom. Selama Reformasi banyak dari kebiasaan karnaval bermula mati di wilayah Protestan. ada sisi-by-side dengan kebiasaan dan pada dasarnya folkloric kasar dari kawasan luar bandar. Venice dan Nice. termasuk kesatuan dari maskmakers. dihadiri oleh penguasa dan bangsawan juga melibatkan kesatuan. Goethe mengatakan bahawa dia hanya jelek tidak memerlukan topeng. Jenis lain yang umum adalah Bodoh. Kemungkinan besar merupakan roh alam. karnaval itu ditekan selama Republik Napoleon. kuda hobi dan karakter aneh lain muncul dalam karnaval di seluruh benua itu. seperti lukisan gua Lascaux di Dordogne di Perancis selatan. Hal ini berlaku umum bahawa masker. [21] Lain tradisi topeng Eropah maju. atau 'keindahan ideal'. walaupun mereka nampaknya telah bertahan di daerah Katolik walaupun pembangkang dari kuasa gereja. dan sebagai hasilnya banyak kebiasaan persatuan adalah bermusim. Lama topeng dipelihara dan dapat dilihat pada s koleksi muzium dan lain. walaupun pada tahun 1980-an kostum dan topeng meniru kejayaan 18 C kembali. lebih sedar diri. s dewa dan dewi yang lama. kadang-kadang dianggap sebagai sintesis dari jenis kontras dua Tampan dan Jelek. Jadi pada abad ke-19 di karnaval dari borjuasi kaya komuniti bandar yang relatif. di mana monster. beruang. dengan masques rumit dan kostum. warna dan keributan direka untuk mengusir pasukan kegelapan dan musim dingin. dan banyak kajian telah dilakukan ke dalam asal-usul bersejarah topeng. Makna sebenar akan bertahan hanya sampai diperkenalkannya Kristian yang kemudian banyak dimasukkan ke dalam adat tradisi sendiri. Pada abad ke-18 itu sudah menjadi daya tarikan pelancongan. dan membuka jalan bagi roh cahaya dan klik musim bunga. Hal ini terutama berlaku dari Jerman dan Eropah Tengah festival. orangorang liar. atau hiburan yang dikendalikan oleh kesatuan dan rakan persaudaraan. bunyi. masker tersebut bertahan di daerah pergunungan Austria dan Swiss. [23] Tampaknya bandar-bandar lain di Eropah tengah dipengaruhi oleh model Venice. dari mahkamah dan acara awam. [22] Ada bukti dari 'Commedia dell'arte' topeng Venice terinspirasi dan pada akhir abad ke-16 Karnaval Venice mula mencapai kemuncaknya dan akhirnya berlangsung secara keseluruhan 'musim' dari Januari hingga Prapaskah. dan cenderung khususnya yang berkaitan dengan Tahun Baru dan pesta Karnaval.

sekarang disimpan di Museum Arkeologi Nasional di Sofia. Ini adalah bahagian yang sangat halus pengerjaan yang diperbuat dari emas 23 besar. Edward Gordon Craig (1872-1966) dalam Sebuah Catatan tentang masker (1910) mencadangkan kebajikan menggunakan topeng atas naturalisme dari pelakon itu. Bulgaria Tengah. Tidak seperti masker yang lain ditemui di Balkan (yang 3 adalah di Republik Makedonia dan dua di Greek). Lihat juga Masker dalam ritual. Pada abad pertengahan Eropah masker digunakan dalam misteri dan keajaiban bermain untuk menggambarkan makhluk alegoris. Hal ini dianggap sebagai topeng dari teres Thracian raja. [29] Craig sangat berpengaruh. Di barat teater topeng kontemporari sering digunakan bersama boneka untuk mencipta teater yang pada dasarnya visual daripada verbal. serta surealis dan Dadaists. Watak bertopeng dari dell'arte Commedia termasuk nenek moyang badut moden. atau terus menjadi sebahagian daripada tua. cuba untuk menjauh dari Naturalisme. Mereka berpaling ke sumber seperti Teater Oriental (partically teater Noh Jepun) dan Commedia dell'arte. Oskar Schlemmer dan seniman lain dari Sekolah Bauhaus. dan idea-ideanya . Alfred Jarry.[26] Pada awal abad baru. Pablo Picasso. Selama Renaisans dan balet masques de cour dibangunkan . Dalam beberapa masker Greek dan membuka mulut lebar dari masker mengandungi kuningan megafon suara membolehkan pengguna yang akan diproyeksikan ke dalam auditoria besar. Dalam tradisi barat kadang-kadang dianggap sebagai peranti gaya yang boleh ditelusuri kembali ke Greek dan Rom. dan pemain yang mewakili Allah sering memakai topeng emas atau emas. khususnya non-barat bentuk teater.sopan bertopeng hiburan yang terus sebagai sebahagian daripada konvensyen balet sampai akhir abad kelapan belas. bereksperimen dengan bentuk-bentuk teater dan topeng dalam pekerjaan mereka. Edward Gordon Craig. dan penggunaan mereka mengambil berbagai bentuk. Pada abad ke 20 banyak pengamal teater. arkeolog Bulgaria Georgi Kitov mencari topeng emas 673g seorang raja Thracian di gundukan tanah perkuburan "Svetitsata" dekat Shipka. [28] yang keduanya bentuk topeng ciri menonjol. Kontemporari teater S wayang topeng dan sering dimasukkan ke dalam teater karya seniman avant-garde Eropah dari pergantian abad kesembilan belas. sangat canggih. Dalam tradisi budaya ramai pemain bertopeng adalah konsep sentral dan sangat dihargai. seperti Meyerhold. tradisi teater bergaya. Topeng di teater Topeng memainkan peranan kunci dalam dunia teater tradisi. Jacques Copeau dan yang lainnya di garis keturunan mereka. Mereka juga terus menjadi kekuatan vital dalam teater kontemporari. dan banyak pengamal yang telah seniman visual. Topeng merupakan sebahagian penting dari bentuk teater budaya di seluruh dunia. pada 19 Ogos 2004. dan penggunaan mereka dalam teater sering dikembangkan dari.

[38] Topeng Fungsional Topeng juga dikenali sebagai buah kit yang berkaitan dengan fungsi praktikal.dan kemudian oleh Arden. tapi bagaimana menukar gerakan pemain di atas pentas. masker menjadi alat latihan yang penting. setelah bekerja sebagai pengarah gerakan di Teatro Piccalo di Itali. melalui Jean Daste. dan Shadowland Teater Toronto. Untuk Lecoq. Itu adalah pendekatan berasaskan tubuh bekerja masker. Grotowski dan Brook dan lain-lain yang "berusaha memulihkan ritual jika tidak benar-benar agama penting untuk teater". termasuk surat hutang dan Kuda dan Bambu Teater. Mahasiswa Lecoq terus menggunakan topeng dalam pekerjaan mereka selepas keluar dari sekolah. bergerak secara berperingkat kepada watak dan masker ekspresif. dalam usahanya untuk "Naturalise" pelakon [32] memutuskan untuk menggunakan masker untuk membebaskan mereka dari kecanggungan mereka berlebihan "". Jacques Lecoq. Cocteau. dan akhirnya "topeng yang terkecil di dunia" badut merah -hidung. yang telah menggunakan topeng di tari dan telah berhijrah ke Amerika untuk melarikan diri dari rejim Nazi. Perubatan Beberapa topeng digunakan untuk tujuan perubatan: y y Masker oksigen. Eugene O'Neill . dan lainlain. mengembangkan mulia topeng Copeau "itu". biasanya protektif. pematung. muzik dan boneka untuk mencipta suatu bentuk teater visual. mempunyai agenda sosial yang kuat. seperti dalam Yohanes Wright 's Trestel Teater. topeng-kerja lebih lambat tiba. Kemudian. [37] Roti dan Wayang terinspirasi pengamal lain di seluruh dunia. tapi Panggung gerakan gerila. [30] Copeau. [34] [36] pedagogi Lecoq telah sangat berpengaruh bagi para pengamal teater di Eropah bekerja dengan topeng dan telah dieksport secara meluas di seluruh dunia. sebuah peralatan perubatan yang membantu pernafasan Masker anestesi . dan topeng pelindung dalam konteks sukan khususnya sering direka bentuk untuk meningkatkan penampilan pemakainya. Kontras dengan topeng prestasi tidak selalu jelas. pengasas Roti dan Wayang teater. bukan yang dipimpin satu visual. pantomim moden. dan menggabungkan masker. Lecoq akan meminta Satori untuk membuatnya masques neutre (topeng neutral). Di AS dan syarikat-syarikat ini termasuk Canadia Dalam Hati dari Wayang Beast dan Mask Theater Minneapolis. Syarikat-syarikat. topeng neutral yang direka untuk memudahkan keadaan keterbukaan dalam berprestasi pelajar-. Ritual dan topeng teater sendiri boleh dianggap praktikal. wayang dan bentuk-bentuk visual lainnya. Lengan-of-the Theatre Laut dari New York State. yang membuat sebuah teater di mana topeng digunakan bersama-sama dengan boneka. Telah ada perkembangan topeng seperti baru-baru ini tetapi ada sejarah panjang baju besi pelindung dan topeng bahkan perubatan untuk menangkal wabak. dan mereka bekerja sama menghidupkan kembali teknikteknik pembuatan topeng kulit Commedia tradisional. dengan penekanan pada cerita struktur. Salah satu ciri yang sangat penting daripada penggunaan Lecoq tentang topeng. [33] Lecoq. Ular Theater dari California. Dalam Schumann pengaruh Eropah digabungkan dengan seniman avant garde-awal untuk menggalakkan kumpulan-kumpulan seperti Pindah Gambar Mime Show dan Negara Kesejahteraan (keduanya di Inggeris). Lecoq bertemu Amleto Satori. Pada gilirannya. pekerjaan Copeau dengan topeng diambil oleh murid-muridnya termasuk Etienne Decroux dan kemudian. banyak dari mereka menggunakan topeng dalam pekerjaan mereka. dipengaruhi oleh tradisi Commedia. ditandai oleh kumpulan-kumpulan seperti San Francisco Mime troupe dan Roti dan Panggung Boneka mengambil keuntungan dari itu. dell'arte Commedia dan kumpulan Brecht seperti turun ke jalan untuk melakukan sangat politik teater. tidak begitu banyak kesan visualnya di panggung.diambil oleh Brecht. memanfaatkan masker khusus Karnaval Jerman. Genet. Ini bekerja dengan topeng juga berkaitan dengan melakukan dengan struktur mudah alih dan boneka. Di Amerika. Dipengaruhi oleh tari moden. Syarikat-syarikat ini mempunyai pengaruh besar pada generasi berikutnya dari kumpulan kerja dalam teater visual. Peter Schumann. Masker lain memuat laluan ke Amerika Panggung adalah melalui penari / koreografer seperti Maria Wigman.

digunakan untuk memberikan nafas penyelamatan dalam selama serangan jantung atau pernafasan Perlindungan topeng pelindung yang potongan kit atau perkakas dikenakan pada kepala dan wajah untuk membayar perlindungan kepada pemakainya. Dalam sukan topeng pelindung sering akan memiliki fungsi sekunder untuk membuat pemakainya tampak lebih mengesankan sebagai pesaing. Di Eropah abad pertengahan dan di tentera Jepun dan samurai tampak mengenakan baju pelindung ganas sama. memperluaskan untuk wajah-masker.y y y y Burn topeng. Sebelum bahan transparan yang kuat seperti polikarbonat dijumpai. sebuah peralatan perubatan yang membantu untuk melindungi ahli bedah dan pesakit dari mendapat penyakit dari satu sama lain Face perisai. dan meminimumkan risiko jangkitan Bedah topeng. sedangkan yang membolehkan visi. dan hari ini biasanya memiliki fungsi-fungsi ini: y y Menyediakan bekalan udara atau penapisan udara luar. seperti yang sering di baju besi abad pertengahan. Melindungi wajah terbang terhadap benda atau persekitaran berbahaya. masker dikenakan pada wajah untuk melindungi tubuh dari pencemaran udara dan bahan toksik . Pekerjaan y y Penapis topeng. untuk melindungi seorang profesional perubatan dari cecair tubuh Pocket masker atau topeng CPR. sebuah peralatan perubatan yang melindungi membakar rangkaian dari kenalan dengan permukaan lain. dan semacam masker. pelindung s untuk melindungi wajah harus buram dengan eyeslits kecil. dan (misalnya) Norse grímr bermaksud "topeng atau tutup helm ". Dalam stardust Rom ial perlawanan masker kadang-kadang digunakan. sebuah peralatan keselamatan Masker gas. Dari bukti-bukti arkeologi jelaslah bahawa ini tidak hanya melindungi tetapi juga membantu membuat pemakainya tampak lebih menakutkan.

atau digunakan dalam perubatan untuk memberikan oksigen. es pahlawan kuno. dan perenang snorkel untuk melihat dengan jelas di bawah air Goaltender topeng. topeng yang berwarna-warni direka untuk membangkitkan gambar binatang. menyelam topeng wajah Penuh sebagai sebahagian dari diri-alat bantu pernafasan bagi penyelam dan lain-lain. Topeng dianggap "suci" sampai tingkat tertentu. item peralatan menyelam yang membolehkan penyelam. juga dikenali sebagai topeng ski "". untuk melindungi wajah terhadap hawa dingin topeng Diving. meletakkan peranannya lebih dekat dengan ritual dan fungsi prestasi. dewa. atau gas lain untuk pesakit Welding masker untuk melindungi tukang las wajah dan mata dari kecerahan dan bunga api yang dicipta pada pengelasan Sukan y y y y y y y y Anggar topeng Baseball catcher's mask Lateral. topeng yang paling banyak digunakan di percuma / style lucha Latin Mexico gulat. Dalam percuma lucha moden. topeng yang dikenakan oleh es atau hoki lapangan goaltender untuk melindungi kepala dan wajah dari kecederaan Kedok (hoki ais) Paintball topeng bola sepak Amerika helm masker Contoh menarik dari sebuah topeng sukan yang mengacaukan fungsi pelindung adalah Gulat topeng. penyelam tidak. beberapa membiarkan pengguna bicara kepada orang lain melalui built-in peranti komunikasi Masker oksigen dikenakan oleh pilot-ketinggian tinggi. anestesi. dan arketipe lain.y y y y topeng berparuh mengandungi ramuan dalam hayat itu dikenakan pada Zaman Pertengahan dengan wabak doktor untuk mencuba menangkis Maut Hitam. [39] Menyamarkan .

sering bandannas. y Topeng Gulat paling banyak digunakan di Mexico dan Jepun gulat. Peserta dalam blok hitam di protes yang biasanya memakai topeng. Sebuah topeng pegulat biasanya berkaitan dengan pegulat persona (contohnya. pegulat yang dikenali sebagai 'The Panda' mungkin memakai topeng wajah dengan tanda panda's a). berbentuk kon dengan topeng mereka dikenali sebagai Capirote. dan berkait rapat dengan gaya karnaval. Pegulat bertopeng beberapa Sangat telah berjaya menjadi popular dan umumnya dianggap sebagai jobbers. dan cuba untuk melindungi agen kawalan rusuhan s digunakan. Sementara di Mexico dan Jepun. topeng adalah tanda tradisi. The Semana Santa parade turun Sepanyol dan di Hispanik / negara Katolik di seluruh dunia adalah contoh-contoh ini. tajuk atau bulu lawan. pegulat akan menempatkan topeng mereka di garis terhadap topeng pegulat lain '. Misalnya. Anggota kumpulan sering memakai topeng Anonymous (biasanya topeng Guy Fawkes. Seringkali. masker dekoratif boleh digunakan sebagai sebahagian daripada kostum luar ritual atau fungsi-fungsi istiadat. keyakinan adalah bahawa fans ingin . Mereka terbuat dari kain putih dan menutup wajah. Hal ini sering digambarkan sebagai sebuah teater topeng. y y Kadang-kadang saksi bagi penuntut muncul di mahkamah dalam masker agar tidak diakui oleh rakan terdakwa.Topeng kadang-kadang digunakan untuk mengelakkan pengiktirafan. Fesyen. sebuah bentuk diturunkan Hangat adalah keldai telinga untuk yang buruk ('bodoh') murid atau pelajar Terutama jenis tidak nyaman. yang terkenal dari V for Vendetta) ketika mereka menghadiri protes. Masker juga digunakan untuk mengelakkan pengiktirafan sementara menunjukkan keahlian kumpulan: y y y y Digunakan oleh peniten dari topeng dalam upacara untuk menyamarkan identiti mereka untuk membuat tindakan penyesalan lebih tanpa pamrih. hanya menyisakan mata terlihat. seperti topeng besi. untuk mengelakkan pengakuan. Yg menghukum Topeng kadang-kadang digunakan untuk menghukum pemakai baik dengan isyarat penghinaan mereka atau menyebabkan penderitaan langsung: y y y Sebuah "memalukan" topeng (Schandmaske dalam bahasa Bahasa Jerman) adalah diciptakan untuk penghinaan awam. mereka umumnya dianggap oleh banyak orang di Amerika Syarikat untuk menjadi luka yang parah untuk watak pegulat. yang berpadanan sebagai alat untuk penyiksaan atau hukuman badani Topeng digunakan untuk mengasingkan dan keheningan tahanan di penjara-penjara Australia di akhir abad 19. pegawai dari pesta kostum kadang-kadang memakai topeng sebagai sebahagian daripada kostum mereka. Gunakan oleh kumpulan main hakim sendiri The topeng berbentuk kon secara khusus dikenalpasti dengan Ku Klux Klan dalam usaha-sedar diri untuk menggabungkan menyembunyikan identiti peribadi dengan promosi dan mengintimidasi gambaran yang kuat.

y melihat muka dengan berempati dengan dan hanya akan mendapatkan balik pegulat yang menunjukkan hal itu. Alice Cooper. digunakan sebagai model untuk membuat sebuah lukisan atau patung. Beberapa band dan artis. Wes Craven 's Scream siri dan Michael Myers dari seri film Halloween. dan DIMMU Borgir kembali mensimulasikan kesan dengan facepaint. termasuk Kiss. Sebuah bukal topeng "" adalah sebuah topeng yang hanya merangkumi pipi (maka kata sifat "bukal") dan mulut. dan gitaris Buckethead. khususnya ahli kumpulan Slipknot dan Gwar. . Film horor Masker telah banyak digunakan dalam filem seram s untuk menyembunyikan identiti si pembunuh. Contoh nyata termasuk Jason Voorhees dari siri 13 Jumaat. memakai masker ketika mereka tampil di atas panggung. Sebuah "wajah" (singkat untuk masker wajah) adalah sebuah topeng sementara. Jenis lain y y y y Sebuah topeng kematian adalah topeng baik cor dari atau tersirat pada wajah orang yang meninggal baru-baru ini. tidak solid. Sebuah topeng kehidupan "" adalah gips wajah. Beberapa kumpulan lain. digunakan dalam kosmetik atau terapi untuk rawatan kulit.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful