Kentang, Brokoli, Keju Berkrim Sesuai untuk bayi umur 10 bulan ke atas...

Bahan-bahan • • • • Kentang saiz kecil 1 biji Keju cedar 1 keping Brokoli 2 'pokok' kecil 2-3 sudu air suam, susu ibu atau bancuhan susu yang bayi minum.

Cara membuatnya • • • • Rebus kentang dengan kulitnya yang sudah dibersihkan sehingga empuk. Rebus brokoli sehingga masak. Siat kulit kentang, potong untuk mudah dimasukkan ke dalam pengisar. Masukkan semua bahan dalam pengisar dan kisar sehingga halus berkrim.

Bubur Oat, Ikan dan Saderi Bubur ini sesuai untuk bayi 7 bulan ke atas. Bahan-bahan • • • • 3 sudu rolled oat/oat untuk dimasak (oat biru jika quaker oat) 10 ekor ikan segar tanpa tulang atau ikan bilis 1 helai daun sedari secawan air

Cara membuatnya • • • • • Jika gunakan ikan bilis, ikan bilis direndam 5 minit untuk membuang garamnya. Masak oat, ikan/ikan bilis dan air dengan api kecil selama 5 minit. Setelah masak, masukkan daun saderi yang dicincang halus. Jerang sebentar sehingga daun saderi masak. Hancurkan ikan/ikan bilis dan masukkan ke dalam bubur. Hidangkan.

Kentang, Lobak dan Pis Bersusu Resipi untuk bayi 6 bulan ke atas... Bahan-bahannya 1/4 biji kentang saiz sederhana dadu 1 sudu lobak merah dadu 1 sudu kacang pis beku 1/2 cawan air 3 sudu susu ibu/formula dibancuh Masukkan air, lobak merah dan kentang dalam periuk. Masak api kecil sehingga empuk. Setelah empuk, masukkan kacang pis. Masak 5 minit. Masukkan susu, kacau. Hidangkan. Lenyek untuk bayi 8-11 bulan atau kisar halus untuk bayi 6-8 bulan.

Bubur Nasi dan Kurma Sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas........ yang baby mahu.. buat la untuk baby Amal. *Saya kukus senang aje.. Brokoli. Lobak Merah dan Ayam Sebenarnya bahan ni nak masak untuk orang dewasa. • • • • • • 3 sudu nasi yang baru dimasak Sekeping ikan merah .Bubur Tauhu.. pastikan tanpa tulang 1 ulas bawang putih 1 sudu lobak merah yang telah didadu 1 tangkai daun sup yang telah dicincang halus.. lepas padam api. • • • 3 sudu nasi yang telah dimasak 1/4 cawan air suam 2 biji kurma dibuang bijinya Caranya.. Ikan Merah dan Lobak Bubur ini sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas... masakan ni sesuai untuk baby umur 8 bulan ke atas.potong dadu 3 hiris lobak merah 3 kuntum kecil brokoli Cara-caranya • • Kukus semua bahan. sebelum nasi kering.. 1 cawan air Masuk semua bahan (kecuali daun sup) ke dalam periuk. .. biarkan dulu beberapa minit... Lepas tu. masukkan bahan yang nak dikukus dalam mangkuk tahan panas. * Lenyek atau kisar sehingga mendapat tekstur yang anda mahu. • • • Masukkan semua bahan dalam pengisar Kisar halus Hidangkan Bubur Nasi. ops.. alang-alang.. Gunakan api besar untuk didihkan masakan dan kecil api dan biar sehingga lobak merah lembut dan ikan masak.anggaran 50 gram. saya letakkan mangkuk tadi atas nasi. Bahan-bahan (2 hidangan atau lebih) • • • • • 1 sudu nasi 1/4 keping tauhu 1/4 keping dada ayam . bila kita masak nasi. lepas tu angkat je la. Masukkan daun sup dan masak selama 2 minit lagi. Kisar halus atau terus hidangkan... dan tutup semula tudung periuk.

Biarkan seketika sehingga daun daun tadi layu. brokoli dan tomato dalam bekas pembakar Pukul telur.masukan air jika terlalu pekat. Masak api besar.2 thn Fri 11 Jul 2008 ..potong kecil 1 biji kentang saiz sederhana .di dadu 5 ekor ikan bilis . Daun sup dan daun bawang. lobak merah. * 1 biji kentang sederhana besar dipotong kecil * 1 pokok sawi dipotong kecil * 1/2 batang lobak merah dipotong kecil * Sedikit kiub ayam tanpa msg * Sedikit garam * Sedikit bawang goreng yang digoreng dgn sedikit minyak zaitun * Sedikit santan * Sedikit isi ayam yang dicincang * Sedikit daging yang dicincang * 500 ml air * Sedikit daun sup dan daun bawang Cara-cara 1. Kisar halus.tumbuk halus 2. kiub ayam. 2. sbb cari2. toskan air. 5. then simpan dlm word) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 2 sudu besar beras. kecilkan api. Bila mendidih masukkan kentang. Hidangkan. 4. Biarkan di atas api sehingga biji beras pecah.Biarkan sejuk sebelum dikisar. Masak beras di atas api yang kecil. 5 minit sehingga lembut. Bila sudah pekat boleh lah dipadamkan api.Sup Kobis Bunga dan Kentang Bayi 8 bulan ke atas. Masukkan santan dan kacau. ayam dan daging 3. Brokoli Bakar Brokoli dibasuh dan dipotong kecil Panaskan oven 190 C Kupas dan cincang bawang Rebus brokoli. Masak lagi selama 20 minit. Setelah mendidih.19:33 copy dari internet (tak ingat dari mane. garam. tutup periuk. Basuh beras dan masukkan air. ketepikan Tumis bawang dengan sedikit minyak Masukkan tomato Masak selama 10 minit Masukkan brokoli Tutup api Masukkan nasi. susu dan separuh daripada keju yang telah diparut untuk dijadikan sos Tuangkan sos tadi ke atas campuran nasi dalam bekas pembakar tadi Taburkan baki keju cheddar tadi ke atas campuran nasi Bakar 40 minit atau sehingga perang Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .Masukkan sawi.Biarkan seketika.5 cawan air Masukkan semua bahan dalam periuk.Masukkan . 1/4 cawan kobis bunga .

Masak beras dengan air rebusan barli hingga kembang..prune dan kurma. 2..2 thn Fri 11 Jul 2008 . Bahan-bahan ( 1 orang ) * 2 sudu besar beras * 2 sudu besar barli * 2 sudu besar ground oatmeal * 1 biji kentang * Sedikit lobak merah * Sedikit sawi (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun sup (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun bawang * Sedikit isi ayam * Sedikit bunga kobis * Air Cara-cara 1.8 bulan ke atas..2 thn Fri 11 Jul 2008 .Masak selama 5 minit lagi.lobak merah.bawang goreng untuk dikisar bersama.Boleh lah diangkat dan dikisarkan untuk dihidangkan kepada bayi anda..2 thn Fri 11 Jul 2008 .19:33 Resipi utk anak anda. atau kanak-kanak bolehlah dimasukkan sedikit garam dan kiub ayam..atas nasihat doktor. daun sup dan daun bawang.Masak hingga empuk dan pekat.. Masak bahan tumbuk dengan air hingga kembang.Masak hingga kembang dan pekat. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .bunga kobis..Sedia utk hidangan. Masukkan kismis...(dengan nasihat doktor) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 1/2 cawan daging lembu (direbus hingga empuk dan dipotong nipis) .19:34 utk 8 bln ke atas.19:35 Resepi pengenalan kepada daging utk bayi anda. 3.Kisar hingga halus untuk diberikan kepada bayi ada. Tumbuk kasar beras.ayam. barli dan oatmeal. Lecekkan potongan betik di dalam bubur yang telah masak... 4. Kemudian masukkan sawi.utk elakkan sembelit.Khas utk bayi Bahan-bahan ( 1 Orang ) * Segenggam beras * 15 biji kismis kuning * 2 biji buah prune * 5 biji kurma lembut tanpa kulit * Sepotong betik masak ranum yang manis (buat kiub kecil supaya mudah dilecek) * Air rebusan barli Cara-cara 1.. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . 3... Untuk hidangan org dewasa.Masukkan kentang..Sesuai untuk yang ada masalah perkumuhan. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . 2.

. 4.Masak hingga daun sup dan dan bawang layu.Masukkan daging.Tambahkan air jika perlu. dlm mangkuk lain.19:36 Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 10 batang spaggeti (dipatah-patahkan) * 1 biji kentang (potong dadu) * 1/4 batang lobak merah (potong dadu) * Sedikit isi ayam (hiris nipis) * Sedikit daun sup dan daun bawang (hiris kasar) * Air Cara-cara 1..bancuh tepung dgn sedikit air. 2. Rebus spagetti hingga betul-betul lembut..* 1 biji kentang * 1/4 cawan kacang peas tanpa kulit * Sedikit lobak merah * Sedikit celery * 1/4 cawan makaroni * air Cara-cara 1.Masukkan kentang dan lobak merah.Biarkan atas api yang kecil. simpan dalam peti ais. sesuai utk bb 4+ months old.Rebuakan lagi hingga kentang dan lobak merah empuk.Tidak perlu dikisar utk hidangan dewasa.Rebuskan lagi utk seketika. panaskan susu (jgn sampai didih). Rebus isi ayam hingga masak.kacau sampai pekat 2.Biarkan seketika di atas api. 3. Masukkan makaroni dalam air dan masak hingga lembut.19:37 baby's dessert dpt dr web Heinz.Kemudian masukkan daun sup dan daun bawang. 2. masukkan tepung tu.2 thn Fri 11 Jul 2008 .Tidak perlu dikisar. Untuk Orang dewasa atau kanak-kanak bolehlah ditambahkan garam dan kuib daging.n hidangkan a a dessert .Gunakan ia utk mengisar isi rebusan tadi sebelum diberikan kepada bayi anda.Jangan buang air rebusan. Masukkan spagetti. 4. 3. NOTE : Untuk sajian kanak-kanak atau orang dewasa tambahkan garam secukup rasa dan kuib ayam.2 thn Fri 11 Jul 2008 . very yummy. Angkat dan kisarkan utk disajikan kepada bayi anda (bayi 8 bln ke atas) 5.Tos dan ketepikan. Potong sayuran kecil-kecil dan masukkan ke dalam makaroni tadi. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .my bb suke sgt =) Bahan-bahan ( 2 servings ) * 100ml susu formula/breastmilk * 2 tsp tepung custard Cara-cara 1. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .. Angkat dan toskan air rebusan.

... sup sayur tumiskan sayuran saperti carrot.puding roti /apa-apa pun... pelbagaikan warna dalam sup tu. selain daripada itu anak2 ini perlu juga diberi pendedahan makanan lain.19:41 copy dari kak hanieliza...masukkan bawang goreng... saperti .msukkan dlm jus prune td. mcampurkan susu segar dan telur + garam.. blend kan prune dgn air masak 3.n simpan dlm petiais Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ..2 thn Fri 11 Jul 2008 .. kueh2 jenis kukus yg kurang manis saperti kueh lapis/talam. tahu lembut/udang [ dibuangkan kulit]/ayam/daging sikit. TQ mee/pasta sup rebuskan mee atau pasta sehingga lembut dan buat sup ayam bila nak suapkan makan barulah dicampurkan so taklah mee tu kembang... alter sket...pakai pitted prune. scrabble egg.kacaukan. sup ayam ayam direnehkan dengan kentang dan carrot.. brokoli. sesuai utk bb 7+ months old Bahan-bahan ( 2 servings ) * 125 ml air masak * 2-3 biji pitted prune * 1 tsp gelatin Cara-cara 1.. yogurt campurkan yogurt ngan buah2 lembut yg di potong dadu kecil gorengkan ikan/hati ayam .... larutkan gelatin dgn sedikit air panas 2. bila gelatin dah larut.. mee hailam [jgn masuk cili lansung] tumiskan mee.19:37 juga dpt dr web Heinz..Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . pastu diced carrot/celery/kentang yg dah dikukus/rebus lembut. kuatiaw dengan sayuran hijau [potong kecil] dan kicap. masakkan dalam kulai/non-stik pan dan hancurkan.taburkan daun bawang dan bawang goreng.2 thn Fri 11 Jul 2008 .

utk perasa....goreng bawang besar dengan hati ayam......19:48 hi nak kongsi makanan baby... makan ngan plain bubur nasi . Bahan-bahan * 1 cawan jus * 1 cawan tepung * 1 cawan bijirin segera bayi Cara membuatnya * Campurkan semua bahan * Gelekkan dan potong mengikut bentuk yang sesuai. * Bolehdibekukan. sedap.. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . melegakan.2 thn Fri 11 Jul 2008 .19:49 Biskut 'Teether' Baby Sesuai untuk baby yang sedang tumbuh gigi. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .. tabur sedikit masa nak suap baby.. sedikit beras ikan merah/tenggiri/bawal/ sedikit halia seulas bwg putih kentang/carrot/brokkolo/kubis bunga sedikit daun sup/ daun bawang cara. * Bakar 20-30 minit pada suhu 350�F (175�C). Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ..2 thn Fri 11 Jul 2008 . gunakan ikan bilis yg di blender.. saya tak gunakan garam atau sebarang serbuk perasa kerana buah pinggang baby tak dapat nak proses garam.2 thn Epal dan Kobis ... panaskan minyak tumis bwg putih dah halia hingga naik bau masukkan isi ikan masukkan beras yg sudah di cuci bersih masukkan kentang / brokolli/carrot (ikut suka) masak sampai beras masak taburkan sedikit daun bwg/sup. sure mak dia pun terlioq sama.. bukan kata anak.

Sumber: Apple and Cabbage Baby Food. * Kecilkan api. Didihkan sebentar. * Masukkan semua bahan lain. * Kisar halus setelah sejuk. tutup periuk dan masak lagi selama 10 minit. parents.Bahan-bahan * 1 biji epal Golden Delicious. parut halus * 1/4 cawan air * 2 sudu besar kismis keemasan Cara-caranya * Didihkan air.com . kupas dan parut * 1 cawan kobis ungu.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful