LOMPAT JAUH PENGENALAN Lompat jauh adalah sejenis acara olahraga di mana seseorang atlet mencuba mendarat sejauh

yang boleh dari tempat yg dituju. Acara ini diminati walaupun tidak ramai orang yang mempunyai kebolehan membuat lompatan yang jauh. Dalam masa yang singkat,atlet mestilah membuat pelarasan bagi membetulkan kedudukan pusat gravitinya, kelajuan dan kedudukan kaki. Untuk mendapatkan pendaratan yang jauh dari tempat lonjakan, pelompat jauh perlu menjalani latihan yang sistematik di bawah bimbingan jurulatih. Matlamat utama bagi pelompat jauh adalah berlari pada kelajuan maksimum dan berkebolehan meletakkan kaki di papan lonjak dengan betul dan tepat tanpa gangguan terhadap kelajuan awal. Perlu diingat, masalah utama pelompat jauh adalah mengekalkan langkahan larian pada tiga ke empat langkah sebelum melonjak, Disamping itu pelompat jauh harus meningkatkan komponen kelajuan, kekuatan otot dan kuasa eksplosif. Lompat jauh telah dijadikan sebagai sebahagian daripada Sukan Olimpik. Acara ini juga dicatat sebagai dua daripada rekod dunia yang paling lama berdiri dalam sebarang acara balapan dan padang. Pada 1935, Jesse Owens mencatatkan rekod dunia yang tidak dipecahkan sehingga 1960 oleh Ralph Boston. Lompat jauh adalah salah satu daripada acara Olimpik pada Yunani Purba. Seseorang atlit akan memegang beban pada kedua-dua tangan yang dipanggil halteres. Beban ini akan dilayangkan ke hadapan seiring apabila atlet melompat untuk menambah momentum dan dibaling ke belakang apabila berada di udara untuk menolaknya ke hadapan. Paling dingati dalam acara purba adalah seorang lelaki dipanggil Chionis di mana pada Olimpik 656 SM mencatatkan lompatan sejauh 7 m 5 cm. Latihan - plyometric. Lompat dari kotak berketinggian 50 cm dengan satu kaki.Kemudian dengan pantas lompat ke atas dengan bantuan kaki yang bebas, tangan dan bahu. Tujuannya:Meningkatkan kuasa ekplosif kaki sewaktu lonjakan. Lakukan aktiviti juak lentik dinamik.Posisi duduk,lutut bengkok dan tangan di belakang. Naikkan lutut kaki lonjakan. Tujuannya:Meningkatkan pergerakan dan kekuatan bahu, pinggang dan kaki. Lari, lompat ke atas kotak dengan kaki lonjak dan melonjak seberapa jauh yang mungkin dengan ayunan kaki bebas. Tujuannya:Memperbaiki dan meningkatkan kebolehan lonjakan, layangan dan koordinasi badan dan tangan (imbangan). Sebelum melakukan latihan lompat jauh,kita mestilah melakukan aktiviti memanaskan badan sebagai langkah keselamatan supaya tidak tercedera semasaotot-otot utama di bahagian kaki, paha, badan dan tangan. Pastikan juga kawasan lari landas dan pendaratan selamat untuk melakukan aktiviti lompat jauh. Kawasan pendaratan berpasir mestilah digemburkan dan diratakan agar pendaratan dapat dilakukan dengan selamat. Pastikan papan lonjakan diletakkan dengan baik dan betul.

FASA-FASA LOMPAT JAUH Dalam keseluruhan. gaya atau teknik acara lompat jauh boleh dibahagikan kepada empat fasa: Lari landas Lonjakan Layangan Mendarat .

Teknik Lompat Jauh Gaya Layar Teknik ini sesuai untuk pelompat jauh yang baru menceburi acara ini kerana lompatan mudah dilakukan.Gaya ini memerlukan seseorang pelompat itu mengimbangi badannya dalam keadaan melunjur semasa dalam fasa layangan. =Panjangkan beberapa langkah terakhir supaya kedudukan badan menjadi rendah untuk mengatasi halangan graviti. =Ayunkan lutut kaki hadapan ke atas secepat mungkin bagi menambah kelajuan menegak. =Luruskan kaki supaya lutut diangkat ke udara. 2. Lari 21. =Gerakkan tangan ke hadapan apabila tumit mula mencecah tanah.23 langkah atau jarak 35-45 meter. =Angkat kedua-dua lutut serentak dengan ayunan tangan ke hadapan untuk persediaan mendarat. Fasa lonjakan =Lonjak dengan kuasa kaki maksimum =Angkat lutut kaki hadapan seberapa tinggi yang boleh dan pada masa yang sama angkat tangan yang bertentangan tinggi ke hadapan. Fasa lari kandas =Sama seperti lari landas gaya layar. Fasa layangan =Ayunkan kedua-dua tangan ke belakang dan lentikkan badan supaya kelihatan keadaan seperti tergantung.Teknik Lompat Jauh Gaya Gantung Teknik ini memerlukan lentikan badan dan kedudukan kepala yang mendongak ke atas semasa fasa layangan awal dan melunjurkan kaki ke depan diikuti badan dan kaki semasa mendarat. Fasa lari landas =Lari pecut dengan kelajuan maksimum yang terkawal.1. =Kawal ketetapan langkah bermula daripada langkah ke empat yang telah ditandakan. . Fasa layangan =Rapatkan lutut ke dada dan ayun kedua-dua tangan ke atas dan ke hadapan. Fasa lonjakan =Kaki lonjakan dilonjakkan dengan kekuatan maksimum. Fasa mendarat =Rapatkan kaki dan hulurkan ke hadapan apabila badan mula jatuh.

B berdiri berhampiran papan lonjakan sambil memerhatikan kaki lonjak A menapak di papan lonjak.olah hendak jatuh. Setelah mendapatkan kaki lonjakan.Fasa mendarat =Ayun tangan ke belakang dan bawa kedua-dua kaki yang dirapatkan ke hadapan. Fasa mendarat =Bongkokkan badan sedikit dan luruskan tangan ke hadapan.Teknik Lompat Jauh Gaya Kayuh Teknik ini lebih sukar dan memerlukan dan memerlukan kemahiran yang tinggi kerana seseorang peserta seolah-olah berkayuh satu setengah langkah atau dua setengah langkah di udara pada fasa layangan sebelum mendarat. ANSUR MAJU DALAM LOMPAT JAUH 1. MENENTUKAN KAKI LONJAKAN Kita mesti menggunakan kaki yang kuat sebagai kaki lonjakan. Sekiranya A menapak lebih atau kurang di papan lonjakan. Fasa layangan =Lakukan pergerakan tendang kayuh satu setengah atau dua setengah langkah.Kaki pertama yang melangkah adalah kaki yang kuat untuk lonjakan.Ansur Maju Lari Landas Berpasangan. Fasa lari landas dan lonjakan =Sama seperti lari landas gaya layar dan gantung.Kaki itu adalah kaki yang kuat untuk lonjakan. Badan bongkok sedikit ke depan. B menolak A dari belakang tanpa isyarat. =Dahulukan tumit untuk mendarat dan gerakkan tangan ke hadapan dengan pantas serta badan dihamburkan ke hadapan. >Berpasangan. =Lunjurkan kedua-dua kaki yang dirapatkan ke hadapan. A berlari dari tempat permulaan ke papan lonjakan. Ada beberapa cara untuk menentukan kaki lonjakan: >Berdiri tegak dan condongkan badan ke hadapan seolah. maka latihan boleh dijalankan secara ansur maju. =Bengkokkan lutut dan bawa pinggul ke hadapan semasa mendarat untuk mengimbangi pergerakan badan dan tumit.Kaki bebas dan kaki lonjakan untuk mendarat. =Pergerakan tendang kayuh dua setengah langkah: =Langkah 1-Lonjakkan kaki dari papan lonjak dan kaki bebas di hadapan. 3. ubah suai jarak ukuran di tempat permulaan. A berdiri tegak dengan kedua kaki dirapatkan. Jika kaki lonjakan manapak melebihi . Secara automatik satu kaki akan menyokong badan daripada rebah. =Langkah 2-Kedua-dua kaki berada bertentangan dengan langkahan 1.

Melonjak melintasi tali atau kayu dan mendarat. Ayun kedua-dua belah tangan ke atas hadapan. >Kederasan didapati selepas langkah keempat.Ansur Maju Lonjakan Ansur maju 1: Lonjak dari papan lonjakan. Lari sejauh lima hingga enam langkah. Bengkokkan lutut dan bongkokkan badan rendah. >Kawal kelajuan semasa berlari. >Larian sama dengan lari pecut tetapi badan perlu ditegakkan sedikit dan lutut diangkat tinggi. Mendarat dengan tumit. Perkara-perkara yang perlu diberi perhatian ketika lari landas. melonjak melepasi kayu atau tali Rentangkan seutas tali di atas pasir berjarak 1-1. Lonjak dengan kuat menggunakan kaki lonjak dari papan lonjakan dan mendarat dengan rumit. . >Penggunaan penanda di tempat permulaan dan di tempat yang tidak kurang dari jarak empat langkah dari papan lonjakan. anjakkan tempat permulaan ke belakang satu atau dua langkah. >Jarak langkah yang kosisten dalam setiap larian. anjakkan tempat permulaan satu atau dua langkah ke hadapan. >Ketika berada di penanda yang terakhir. Ayunkan kedua belah tangan untuk mendapatkan daya lonjakan. Ansur maju 2: Melonjak dari hujung bangku. 2. Bergerak dengan dua atau tiga langkah ke hujung bangku. Jika menapak sebelum papan lonjakan. Ulang sebanyak 6 kali di tempat permulaan yang baru. >Mulakan larian dengan kaki yang akan melonjak jika jumlah jarak langkah angka ganjil.papan lonjakan. Ansur maju 3: Berlari. kelima dan keenam.5 meter dari papan lonjakan. pelompat mestilah mencapai kelajuan yang terkawal.Langkah pertama adalah sangat penting dijaga jaraknya supaya sekata dalam setiap larian. Lonjak dengan kuat dan ayunkan lutut kaki bebas seberapa tinggi yang termampu.

Gantungkan bola pada jarak 1-2 meter dari papan lonjakan di kawasan mendarat dengan ketinggian yang boleh disentuh. melonjak dengan kaki lonjakan. Lakukan layangan setinggi yang boleh dan lentikkan badan serta tangan ke atas. Cuba sentuh bola dengan dahi. Gantung sebiji bola pada jarak 1-2 meter dari papan lonjakan di kawasan mendarat dengan ketinggian yang boleh dicapai. Ansur maju 2: Mencecah bola dengan hujung tangan. Cuba mencecah bola dengan hujung tangan. Mendarat dengan tumit dahulu.3. Ulang lakuan. Lari 5-6 langkah dan melonjak dengan kaki lonjakan. Lari lima hingga enam langkah. . Mendarat dengan tumit. Ansur maju 3: Mencecah bola dengan dahi.Ansur Maju Layangan dan Mendarat Ansur maju 1: Melonjak dengan kaki lonjakan melintasi benteng pasir. Berlari. lentikkan badan serta dongakkan kepala ke atas. melonjak dengan kaki lonjakan dari papan lonjakan dan melepasi benteng pasir untuk mendarat dengan tumit. Berlari lima hingga enam langkah. melonjak.Hulurkan tangan ke hadapan dan hamburkan badan ke hadapan.