Rancangan Mingguan Pendidikan Seni Visual Tahun 6

Minggu 1 Bidang/Tajuk Menggambar Aktiviti : Kolaj Tajuk : Buahbuahan Objektif Aras 1 Dapat memahami teknik membuat kolaj. Aras 2 Dapat membuat gambar buahbuahan dengan teknik kolaj. Aras 3 Dapat mengaplikasi pelbagai bahan untuk membuat gambar dengan teknik kolaj. 2 Membuat Corak dan Rekaan Aktiviti : Kaligrafi Tajuk : Puisi Aras 1 Dapat memadankan beberapa jenis reka corak. Dapat menggunakan bahan teknik dan corak yang sesuai untuk menghiasi permukaan 2D dan objek 3D. Aras 2 Mengolah motif berdasarkan objek alam dan objek buatan manusia bagi menghasilkan corak dan rekaan. Hasil Pembelajaran Pada akhir pembelajaran murid akan dapat: Aktiviti/Strategi Mengambar dengan teknik kolaj. Murid menggunakan kertas warna/kad warna untuk membentuk gambar buah-buahan. Alatan/Bahan Rujukan Kertas lukisan Kertas warna/kad warna Gam Pensil Gunting

1. Memahami
teknik kolaj. 2. Menghasilkan gambar dengan teknik kolaj.

Pada akhir pembelajaran murid akan dapat: 1. memadankan beberapa jenis reka corak. 2. Menghasilkan puisi dengan menggunakan pen kaligrafi.

Murid menggunakan pen kaligrafi yang dihasilkan daripada batang buluh untuk menulis rangkap pantun dan menghiasinya dengan cara lipat dan gunting

1.
2. 3. 4. 5. 6. 7.

Kertas lukisan Dakwat Cina Pisau NT Batang buluh Pembaris Pensil Kertas warna

Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Menghasilkan arca Murid membuat arca daripada bahan terbuang debgan menggunakan polisterina. bahan dan teknik untuk menghasilkan arca. Polisterina Warna poster Berus lukisan 4. Sebaiknya polisterina tersebut cuma dipatahpatahkan dengan tangan. Aras 2 Dapat membuat arca mudah daripada bahan-bahan terbuang. Dapat mengaplikasikan bahan dan alatan 4.Aras 3 Menguasai beberapa kemahiran kawalan tatacara dan disiplin kerja dalam menghasilkan corak dan rekaan menggunakan pen kaligrafi. 3 Membentuk dan memebuat binaan Aktyiviti : Membuat arca batuk buruk dari bahan terbuang Tajuk : Arca Batu buruk Aras 1 Dapat memahami asas memahami teknik-teknik asas untuk membuat arca. murid membuat arca secara bebas dan spontan. Memahami asas arca 2. Bekas pembancuh warna Gam . Membuat arca mudah 3. Aras 3 Dapat mengaplikasi pelbagai alat.

Membuat catatan demonstrasi cara mengukir. Pensil 3. memahami teknik garisan halus dan kasar i. 2. Kertas lukisan 2. Mengenal konsep ukiran. Aras3 Dapat mengaplikasi pelbagai bahan untuk membuat gambar dengan teknik kolaj. Melicinkan permukaan ukiran dengan kertas pasir. Kayu ukiran Pisau ukiran Pensil 4B Kertas pasir Lilin Sabun 5 Menggambar Aktiviti : Melukis Tajuk : Robot saya Aras1 Dapat memahami teknik membuat kolaj. sabun dan lilin.4 Mengenal Kraf Tradisional Aktiviti : Demonstrasi Tajuk: Ukiran Aras 1 Dapat mengenal konsep ukiran. Murid megukir dengan menggunakan pisau ukir. 3. Pada akhir pembelajaran murid akan dapat: 1. Aras 2 Dapat membuat catatan tentang teknik-teknik dan demonstrasi cara mengukir. 1. Aras2 Dapat membuat gambar buahbuahan dengan teknik kolaj. Murid membuat lakaran motif ukiran diatas permukaan. Aras 3 Dapat membuat ukiran mudah daripada kayu. Membuat gambar dengan lakaran pen. 2. menghasilk gambar dengan teknik kolaj. Pada akhir pembelajaran murid dapat: 1. Murid diajar tentang garisan di samping membuat tona dengan beberapa teknik mudah. Dapat membuat ukiran mudah dari bahanbahan yang lembut seperti lilin. Pen dakwat hitam 2 4. Murid didedahkan dengan kemahiran menggunakan pen. sabun dan kayu. Saiz .

murid membuat arca secara bebas dan spontan. Pada akhir pembelajaran murid akan dapat: 1.6 Membuat Corak dan Rekaan Aktiviti : Filiografi Tajuk : Tidak Terancang Aras 1 Dapat memahami teknik kaligrafi. menghasilkan arca Murid membuat arca daripada bahan terbuang debgan menggunakan polisterina. Menulis tulisan kaligrafi dengan teknik yang betul. Aras 3 Dapat mengaplikasikan pen. Menggunakan pen atau berus dengan baik dalam penulisan kaligrafi Murid menggunakan pen kaligrafi yang dihasilkan daripada batang buluh untuk menulis rangkap pantun dan menghiasinya dengan cara lipat dan gunting. Aras 3 Dapat mengaplikasi pelbagai alat. 2. dapat mengaplikasikan bahan dan alatan 4. berus untuk menulis pantun teknik kaligrafi. Polisterin Warna poster Berus lukisan Bekas pembancuh warna Gam . bahan dan teknik untuk menghasilkan arca Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Aras 2 Dapat menulis pantun dengan teknik kaligarafi. Memahami asas arca 2. Kertas lukisan Dakwat cina Pisau NT Batang buluh/ Pembaris Pensil Kertas warna 7 Membentuk dan memebuat binaan Aktyiviti : Membuat arca batuk buruk dari bahan terbuang Tajuk : Arca Batu buruk Aras 1 Dapat memahami teknik-teknik asas arca. Sebaiknya polisterina tersebut cuma dipatahpatahkan dengan tangan. Aras 2 Dapat membuat arca mudah. membuat arca mudah 3.

Aras 2 Dapat membuat catatan demonstrasi cara mengukir. Aras 3 Dapat membuat ukiran mudah. menghasilkan produk ukiran. lilin dan sebagainya. Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Aras 2 Memilih dan menampal gambar kereta.8 Mengenal Kraf Tradisional Aktiviti : Demonstrasi Tajuk : Ukiran Aras 1 Dapat mengenal konsep ukiran. Pada akhir pembelajaran murid akan dapat: Memahami menggambar dengan menggunakan teknik montaj Mengambar dengan teknik montaj. Murid mambuat ukiran mudah dengan menggunakan bahantara selain daripada kayu seperti sabun. Sabun Lilin Tanah liat 9 Menggambar Aktiviti: Montaj Tajuk: Kereta buatan Malaysia Aras 1 Dapat memahami konsep montaj. . Murid menggunakan kertas warna/kad warna untuk membentuk gambar buah-buahan. Menghasilkan gambar dengan teknik montaj. membuat ukiran mudah 3. Aras 3 Dapat menghasilkan gubahan tampalan gambar kereta. Kertas lukisan Kertas warna/kad warna Gam Pensil Gunting 2. dapat mengaplikasikan bahan dan alatan 4. Memahami asas ukiran 2.

Pada akhir palajaran murid dapat : 1. Mengetahui dan membuat kerincing daripada bahan kutipan. Memahami kegunaan kerincing. Aras 3 Dapat mengaplikasi teknik mewarna motif-motif geometri dengan baik dan teliti. Mengetahui kegunaan kerincing sebagai alat muzik. Kayu 3. Memahami apa itu corak geometri. 1. Aras 2 Dapat membuat kerincing daripada bahan kutipan . Menggunakan tali. Tali 2.10 Membuat corak dan rekaan Aktiviti: Catan Tajuk: Motif Geometri Aras 1 Dapat memahami konsep menggambar menggunakan teknik catan. . 2. alatalat geometri warna dan pensel 1. . besi terpakai. Pada akhir palajaran murid dapat : 1. dan kayu terpakai. Membuat binaan kerincing daripada bahan terbuang. Besi 2. Kertas warna 2. Warna Peralatan Geometri 11 Membentuk dan membuat binaan Aktiviti: Alat muzik Tajuk: Kerincing Aras 1 Dapat memahami konsep membentuk dan membina kerincing. Membuat corak dengan menggunakan kaedah motif geometri. Aras 2 Dapat melakar susunan corak yang berunsurkan corak-corak geometri. Aras 3 Dapat mengaplikasi bahan kutipan untuk menghasilkan kerincing. Membuat corak dengan menggunakan motif-motif geometri dengan menggunakan 'kertas. 3.

Aras 2 Dapat membuat pembalut hadiah melalui teknik cetakan.12 Mengenal Kraf Tradisional Aktiviti . 3. Ukiran Tajuk : Sarung keris Aras 1 Dapat memahami konsep ukiran. Pada akhir pembelajaran murid akan dapat: 1. Menghasilkan gambar dengan teknik cetakan. Aras 2 Dapat membuat ukiran sarung keris. Murid mambuat ukiran mudah dengan menggunakan bahantara selain daripada kayu seperti sabun. Aras 3 Dapat mengaplikasi pelbagai alat dan bahan untuk membuat sarung keris. lilin dan sebagainya. Memahami konsep menggambar dengan teknik cetakan. belimbing dan lain-lain. 2. Aras 3 Dapat mengaplikasikan teknik cetakan dalam aktiviti harian. membuat ukiran mudah 3. Mengambar dengan teknik capan. Sabun Lilin Tanah liat 13 Menggambar Aktiviti:Cetakan Tajuk: Pembalut hadiah Aras 1 Dapat memahami konsep menggambar teknik cetakan. Murid menggunakan kertas warna/kad warna. Memahami asas ukiran 2. Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Kertas lukisan Kertas warna/kad warna gam pansil pisau Kentang. Membuat beberapa cetakan yang berbeza dari bahan-bahan yang berlainan . menghasilkan produk ukiran. Menggunakan alat untuk membuat acuan untuk membentuk corak yang menarik sesuai untuk pembalut hadiah. . dapat mengaplikasikan bahan dan alatan 4.

4. Dapat mengaplikasikan bahan dan alatan Murid membuat arca daripada bahan terbuang debgan menggunakan polisterina. 5. 2. 3.14 Membuat corak dan rekaan Aktiviti. Membuat corak dengan menggunakan pelbagai bentuk lipatan dan guntingan. 2. Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Pada akhir palajaran murid dapat : 1. Bentuk-bentuk yang pelbagai jika disusun dalam komposisi yang betul akan nampak lebih menarik. 1. Kertas lukisan Kertas warna Gunting Gam 15 Membentuk dan membuat binaan Aktiviti: Menampal. Memahami apa itu corak geometri. Memahami asas membuat bekas pensil. 4. melilit. Aras 3 Dapat mengaplikasi lipatan dan guntingan untuk menghasilkan corak . 1. Tin terbuang 2. melekat. Tajuk: Bekas pensil Aras 1 Dapat memahami konsep bekas. Sebaiknya polisterina tersebut cuma dipatahpatahkan dengan tangan. Membuat bekas pensil yang mudah 3. lipatan dan guntingan Tajuk Bunga/ Haiwan Aras 1 Dapat memahami konsep lipatan dan guntingan. 3. Aras 2 Dapat membuat bekas pensil dari bahan terbuang. 2. Aras 2 Dapat menggunting lipatan kertas untuk menghasilkan motif flora/ fauna. Membuat corak dengan menggunakan kaedah motif geometri. Riben Gam Tali Bunga kain . murid membuat arca secara bebas dan spontan. Aras 3 Dapat mengaplikasikan bekas serbaguna untuk meletak pensil.

16 Mengenal Kraf Tradisioanal Aktiviti : Tekapan Tajuk : Tumbuhan Aras 1 Dapat memahami konsep kraf tradisional dengan teknik tekapan. Aras 2 Dapat membuat corak yang menarik dengan teknik tekapan. Aras 3 Dapat menghasilkan tekapan. tiang dan lain-lain. 2. dengan perisisn komputer viii. Aras 3 Dapat menghasilkan gubahan gambar pemandangan. Boleh membuat tekapan pada tiang-tiang bangunan. Memahami asas tekapan. dan gambar yang dilukis. Dinding. Memahami menggambar Murid menggunakan perisisn tertentu untuk dengan menggunakan menghasilkan gambar dari perisian computer. vi. Photoshop Paint 1. Warna Acuan 17 Menggambar Aktiviti : Menggambar dari perisian computer Tajuk : Pemandangan Sawah Padi Aras 1 Memahami konsep menggambar dari perisian komputer. Menghasilkan produk tekapan. Membezakan gambar vii. perisisn komputer. Pada akhir pembelajaran murid akan dapat: Mengambar dengan teknik perisisn komputer. Dapat mengaplikasikan bahan dan alatan 4. media dan alat yang terancang. 2. Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Murid membuat tekapan mudah dengan menggunakan bahan. Aras 2 Dapat memilih gambar dari perisian computer. Membuat tekapan mudah 3. dinding kelas dan tempat-tempat lain yang sesuai. .

Bentuk-bentuk yang pelbagai jika disusun dalam komposisi yang dipelbagaikan akan nampak lebih menarik. Memahami asas membuat lakaran kereta daripada perisisn komputer.18 Membuat corak dan rekaan Aktiviti. Memahami rekaan corak dengan menggunakan kaedah atau teknik guntingan daripada lakaran flora dan fauna. Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Dapat mengaplikasikan perisian yang digunakan dengan hasilan model kereta. Aras 2 Dapat menggunting lipatan kertas untuk menghasilkan motif flora/ fauna. 2. Aras 3 Dapat mengaplikasi lipatan dan guntingan untuk menghasilkan corak . murid membuat arca secara tersusun dan sistematik. Kertas 2. Aras 3 Dapat menghasilkan model kereta. Membuat lakaran mudah. . 2. lipatan dan guntingan Tajuk Tumbuhan / Haiwan Aras 1 Dapat memahami konsep lipatan dan guntingan. 3. 1. Perisian komputer 3. Gunting . Pada akhir palajaran murid dapat : 1. Gam 4. Kertas lukisan Kertas warna Gunting Gam 19 Membentuk dan Membuat Binaan Aktiviti : Aplikasi Perisian Komputer Tajuk : Model kereta Aras 1 Dapat memahami konsep binaan. Membuat corak dengan menggunakan pelbagai bentuk lipatan dan guntingan. Membuat corak dengan menggunakan pelbagai teknik lipatan. Murid membuat arca daripada kertas dengan menggunakan lakaran daripada perisisn komputer. Aras 2 Dapt membuat lakaran model kereta dari perisian komputer.

2. Memahami teknik kolaj. Pengalaman membuat batik canting. 1. Hasilan corak fauna dan flora diterjemahkan di atas kain. Aras 3 Dapat menghasilkan gubahan gambar pemandangan. 1. Aras 2 Dapat memilih gambar dari perisian computer. 3. Membuat lakaran mudah mencanting di atas kain. 3. Batik yang dihasilkan menggunakan kain. Menghasilkan gambar dengan teknik kolaj. Kain Pencanting Lilin Warna 21 Menggambar Aktiviti : Menggambar dari perisian computer Tajuk : Pemandangan Sawah Padi Aras 1 Memahami konsep menggambar dari perisian komputer.20 Mengenal Kraf Tradisioanal Aktiviti batik Tajuk : Sapu tangan Aras 1 Dapat mengetahui konsep membuat batik mudah. Aras 2 Dapat membatik dengan teknik canting. Memahami asas membatik dengan teknik canting. Murid menggunakan kertas warna/kad warna untuk membentuk gambar buah-buahan. dan pencanting. 4. Kertas warna/ kad warna gam pansil gunting Kertas lukisan 2. . lilin. Aras 3 Dapat mengaplikasikan batik canting untuk sapu tangan. Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. 2. Pada akhir pembelajaran murid akan dapat: Mengambar dengan teknik kolaj. Murid membuat batik dengan teknik canting yang mudah.

Pada akhir palajaran murid dapat : 1. Bentuk-bentuk yang pelbagai jika disusun dalam komposisi yang dipelbagaikan akan nampak lebih menarik. 2.22 Membuat corak dan rekaan Aktiviti. 5. Membuat corak dengan menggunakan pelbagai teknik lipatan. lipatan dan guntingan Tajuk Tumbuhan/ Haiwan Membuat kad ucapan hari ibu daripada hasilan yang telah dibuat sebelum ini. Mengetahui dan membuat kerincing daripada bahan kutipan. 4. Aras 3 Dapat mengaplikasi lipatan dan guntingan untuk menghasilkan corak . Menggunakan tali. dan kayu terpakai. Aras 2 Dapat menggunting lipatan kertas untuk menghasilkan motif flora/ fauna. Membuat kad ucapan hari ibu dengan menggunakan hailan yang lalu. Kertas lukisan Kertas warna Gunting Gam 23 Membentuk dan membuat binaan Aktiviti: Alat muzik Tajuk: Kerincing Aras 1 Dapat memahami konsep membentuk dan membina kerincing. Seterusnya dari bahan tadi murid menghasilkan pula kad ucapan hari ibu. Aras 2 Dapat membuat kerincing daripada bahan kutipan . Besi Kayu Tali . 2. Memahami kegunaan kerincing. Aras 1 Dapat memahami konsep lipatan dan guntingan. besi terpakai. Aras 3 Dapat mengaplikasi bahan kutipan untuk menghasilkan kerincing. Memahami rekaan corak dengan menggunakan kaedah atau teknik guntingan daripada lakaran flora dan fauna. 3. 2. Pada akhir palajaran murid dapat : 1. Murid telah membuat corak dengan menggunakan pelbagai bentuk lipatan dan guntingan. 6. 3. Membuat binaan kerincing daripada bahan terbuang.

Aras 3 Dapat mengaplikasi pelbagai alat dan bahan untuk membuat sarung keris. Memahami menggambar dengan menggunakan perisisn komputer 7. 1. 2. Membezakan gambar dengan perisisn komputer dan gambar yang dilukis. Aras 2 Dapat membuat ukiran sarung keris. Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Kertas pasir 4. Ukiran Tajuk : Sarung keris Aras 1 Dapat memahami konsep ukiran. Pada akhir pembelajaran murid akan dapat: ix. Sarung kering 2. Sarung keris yang dihasilkan digunakan untuk menyarung keris yang telah dihasilkan sebelumnya. Photoshop 2. 25 Menggambar Aktiviti : Menggambar dari perisian computer Tajuk : Pemandangan Sawah Padi Aras 1 Memahami konsep menggambar dari perisian komputer. Murid menggunakan perisisn tertentu untuk menghasilkan gambar dari perisisn komputer. Pisau pengukir 3. pengalaman membuat sarung keris yang berukir. Aras 2 Dapat memilih gambar dari perisian computer. untuk melicin.24 Mengenal Kraf Tradisional Aktiviti . 1. Memahami asas membuat ukiran. Membuat lakaran mudah menghasilkan sarung keris. Mengambar dengan teknik perisisn komputer. Paint . Aras 3 Dapat menghasilkan gubahan gambar pemandangan. 3. Murid membuat sarung kering yang dikukir dengan teknik asas tebukan.

manik dan benang. Aras 3 Dapat menghasilkan rantai/ gelang. 2. Membuat jari-jari serangga pada capan jari-jemari tadi Murid telah membuat corak dengan menggunakan capan jari jemari dengan warna yang pelbagai. 3. Aras 2 Dapat menghasilkan capan daripada jari-jemari Aras 3 Dapat menghasilkan serangga yang comel daripada capan jari jemari dengan menambahkan kaki pada capan tersebut . Daripada capan jari-jemari tadi telah diletakkan jari-jari kecil bagiu serangga yang cuba dibentuk dengan pen atau pensil. Memahami rekaan corak dengan menggunakan kaedah atau teknik capan jari-jemari. Aras 2 Dapat membuat hiasan diri daripada bahan kutipan. Dapat mengaplikasikan bahan dan alatan Murid membuat hiasan diri daripada manik. 2. Membuat serangga daripada jari-jemari Tajuk Serangga ku comel Aras 1 Dapat memahami konsep capan dan hiasan. manik kecil dan pelbagai bentuk dan warna manik.26 Membuat corak dan rekaan Aktiviti. 2. Membuat corak dengan menggunakan capan daripada jarijemari murid. Pada akhir palajaran murid dapat : 1. Manik besar. Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Tali atau benang untu mengikat antara manik. 1. Rantai atau gelang yang dihasilkan dapat dipakaiguna oleh murid. . Kertas lukisan Warna Pen atau pensil Berus 27 Membentuk dan membuat binaan Aktiviti: Hiasan diri Tajuk: Rantai/gelang Aras 1 Dapat memahami konsep hiasan diri. Murid menghargai hasilan sendiri. Memahami asas membuat barangan hiasan diri. Membuat rantai hiasan yang mudah 3.

Membuat corak dengan menggunakan capan daripada jarijemari murid. Membuat jari-jari serangga pada capan jari-jemari tadi 4. Murid membuat alas dulang dengan menggunakan teknik menenun daripada tali rapia. Murid telah membuat corak dengan menggunakan capan jari jemari dengan warna yang pelbagai. 2. Aras 3 Dapat membuat tenunan secara kreatif untuk alas dulang. Daripada capan jari-jemari tadi telah diletakkan jari-jari kecil bagiu serangga yang cuba dibentuk dengan pen atau pensil. Memahami asas membuat tenunan. Pada akhir palajaran murid dapat : 1. 29 Membuat corak dan rekaan Aktiviti. Aras 4 Dapat menghasilkan bingkai gambar. Membuat bingkai gambar daripada rekaan corak yang dihasilkan. Kertas lukisan Warna Pen atau pensil Berus . 3. Membuat lakaran mudah menghasilkan alas dulang daripada tenunan.28 Mengenal Kraf Tradisional Aktiviti: Tenunan Tajuk: Alas Dulang Aras1 Dapat memahami konsep alat dan bahan untuk tenunan. Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Memahami rekaan corak dengan menggunakan kaedah atau teknik capan jari-jemari. Aras 2 Dapat menghasilkan capan daripada jari-jemari Aras 3 Dapat menghasilkan serangga yang comel daripada capan jari jemari dengan menambahkan kaki pada capan tersebut . Kayu untuk Pemegang tali. 3. Asas teknik yang dipelajari memberi peluang kepada murid untuk mengeksplor motif-motif yang digunakan untuk menghasilkan alas dulang. 2. Tali rapia Motif-motif tenunan daripada buku rujukan. Aras 2 Dapat membuat tenunan. pengalaman membuat alas dulang daripada teknik tenunan dan dapat mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian. Membuat serangga daripada jari-jemari Tajuk Serangga ku comel Aras 1 Dapat memahami konsep capan dan hiasan.

2. Tali 2. Penggunaan benda-benda di persekitaran untuk dijadikan bahan baru. pisau dan gergaji dan paku juga digunakan untuk memotong bahan-bahan tersebut. Kayu 3. Murid menggunakan bahan asas seperti tempurung dan kayu untuk menghasilkan gayung. Menghasilkan Aras 2 Arca yang dengan teknik Dapat membuat dan assemblaj. Paku 4. Mengetahui kegunaan gayung pada zaman dahulu. Aras 2 Dapat membuat gayung daripada tempurung. Mengambil masa 2 minggu untuk dihasilkan. Menghasilkan boneka daripada kayu dan tali 2. Berus lukisan Besi-besi yang pelbagai saiz dan pelbagai bentuk. 32 Mengenal Kraf Tradisional Aktiviti: Peralatan domestic Tajuk: Gayung 1. Membuat kritikan assemblaj. Dapat mengadakan sesi lakonan pendek dengan boneka.30 Membentuk dan membuat binaan. Cat minyak . Susunan-susunan yang digabungkan menjadikan arca assemblaj ini memakan masa yang lama untuk dihasilkan. Murid membuat boneka dengan kayu dan tali. Selain itu. Di akhir pelajaran murid dapat : 1. membentuk binaan menggunakan teknik 2. Playar Batang penyapu skru penyangkut Gergaji Warna air 7. Aras 1 Dapat memahami konsep kraf tradisional. Murid bermula dengan mencari bahan yang secukupnya untuk menghasilkan satu arca assemblaj. dan apresiasi seni Aras 3 tentang karya yang Dapat mengaplikasikan dihasilkan bersama pelbagai alat dan bahan untuk membuat arcaassemblaj. Aktiviti: Boneka Tajuk: Boneka Kayu Aras 1 Dapat memahami konsep binaan boneka Aras 2 Dapat membuat boneka kayu Aras 3 Dapat mengaplikasikan pelbagai jenis bahan untuk menghasilkan boneka. Di akhir pelajaran murid dapat : 1. Tali dawai Paku gam pisau Gergaji 31 Membentuk dan membuat binaan Aktiviti: Assemblaj Tajuk: Gangguan Aras 1 Di akhir pelajaran murid Dapat memahami konsep dapat : assemblaj 1. Aras 3 Dapat menghasilkan hiasan pada gayung tempurung. Menghasilkan gayung yang sebenar dari tempurung.Tempurung 2. 3. Aktiviti ini menggalakkan murid berfikir secara lebih kreatif.

Murid menyimpan hasil dapatan di dalam portfolio. Melaka. Dapat menghasilkan gubahan gambar ikan dengan teknik mozek. Di akhir pelajaran murid dapat : 1. menggunting dan menampal gambar ikan peliharaan. Aras 2 Dapat melakar. Menghasilkan portfolio yang lengkap berkenaan tumbuh-tumbuhan yang dipilih. warna pensil . 1. Aras 2 Dapat mengumpul dan merekod jenis tumbuhtumbuhan. Kertas warna atau kad warna Gam Pensil Gunting 34 Membuat corak dan rekaan Aktiviti: Portfolio Tajuk: Tumbuhtumbuhan Aras 1 Dapat memahami konsep portfolio. Aras 3 Dapat menghasilkan portfolio tumbuh-tumbuhan. Di akhir pelajaran murid dapat : 1. 3. Menggambar dengan cara mozek. Murid menggunakan kertas warna untuk membentuk gambar seekor ramarama. mengguntung dan menampal gambar ikan peliharaan. Murid mengumpul beberapa jenis tumbuhan dan cuba merekodkannya. 2. Tumbuhan yang terpilih dan sesuai.33 Menggambar Aktiviti: Mozek Tajuk: Ikan peliharaan Aras 1 Dapat memahami konsep mozek. Kertas lukisan 2. Warna air 4. 2. Aras 3 Dapat menghasilkan gubahan gambar ikan teknik mozek. Membuat rekaan corak yang menarik dari tumbuhtumbuhan semulajadi. Fail berkulit keras 2.

Aras 3 Dapat menghasilkan rantai/ gelang. 2. 1. Murid mula menganyam kertas lukisan tadi secara berselang-seli untuk menampakkan bentuk kuda. 1. Memahami konsep anyaman dan membuat anyaman mudah. Aras 2 Dapat membuat anyaman mudah. 4. menghasilkan rantai atau gelang daripada bahan kutipan dan manik. Bengang atau tangsi 4. Diakhir pelajaran murid dapat : 1. Straw 2. Aras 3 Dapat mengaplikasi anyaman mudah untuk menghasilkan kuda kepang. Kemudian murid memotong kertas warna dengan saiz yang sesuai. Gunting 3. 5.35 Membentuk dan membuat binaan Aktiviti: Hiasan diri Tajuk: Rantai/gelang Aras 1 Dapat memahami konsep hiasan diri. Manik 36 Mengenal Kraf Tradisional Aktiviti:Anyaman Tajuk: Kuda kepang Aras 1 Dapat memahami konsep anyaman. Memahami dan membuat hiasan diri daripada bahan kutipan. Murid-murid memulakan aktiviti dengan menggunting straw atau penyedit minuman dengan saiz yang dirasakan sesuai. 3. Di akhir pelajaran murid dapat : 3. Dapat mengaplikasi anyaman mudah untuk menghasilkan kuda kepang. Aras 2 Dapat membuat hiasan diri daripada bahan kutipan. Murid mencantumkan starw minuman dengan manik untuk menghasilkan hiasan diri yang menarik. Kertas lukisan Gunting Kertas warna Pembaris Pensil . 4. 2. Murid memotong kertas lukisan dengan rupa kuda.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful