Pengenalan Tenis adalah sejenis permainan raket yang dimainkan oleh semua

peringkat umurm, lelaki dan wanita. Ia dimainkan oleh dua orang pemain secara perseorangan atau empat orang pemain secara beregu. Ia dimainkan di atas gelanggang yang dibahagi dua oleh jaring. Sejarah tenis Tenis merupakan antara sukan yang sudah lama dimainkan. Hal ini terbukti dengan adanya bukti pada pahatan yang dibuat pada sekitar 1500 tahun sebelum masihi lagi iaitu di dinding sebuah kuil di mesir yang menunjukan representasi dari permainan bola tenis dan dimainkan pada upacara keagamaan. Permainan ini kemudian meluas ke seluruh daratan eropah pada abad ke-8. Pada abad ke-11, sejenis permainan dikenali sebagai jen de paume, yang paling hampir dengan tenis kini, dimainkan buat kali pertama di sebuah kawasan di Perancis. Bola yang digunakan dalam permainan itu disalutkan dengan benang dan berbulu, manakala pemukulnya hanyalah tangan manusia. Ia dimainkan antara seorang dengan seorang yang lain. Raket tali mula diperkenalkan dalam abad ke-15 oleh Antonia da Scalo, seorang paderi berbangsa Itali. Beliau juga menulis undang-undang umum bagi bagi semua permainan yang mengunakan bola termasuk tenis . Tenis pada mulanya di mainkan oleh golongan atasan, tetapi tenis gelanggang rumput yang terkenal pada zaman pemerintahan Queen Victoria, disertai oleh golongan pertengahan yang menjadikannya sebagai permainan luar.

1

Olahraga ini sangat berkembang di Perancis. Pada abad 16-18 telah banyak dimainkan terutama oleh kalangan Raja-raja dan para bangsawan dengan nama „Jeu de Palme‟ atau olah raga kepalan tangan. Kata Tenis sendiri dipercaya berasal dari pemain Perancis yang sering menyebut kata „Tenez‟ yang artinya “Main!” pada saat akan memulai permainan dan hingga sekarang kata tersebut dipakai sebagai nama olahraga ini. Tenis kemudian berkembang hingga ke dataran Inggeris dan juga menyebar ke Spanyol, Itali, Belanda, Swiss dan Jerman. Namun tenis mengalami kemunduran saat terjadinya revolusi Perancis dan berkuasanya Napoleon Bonaparte di Eropah. Pada abad 19 barulah tenis dimunculkan kembali oleh para bangsawan Inggeris dengan membangun kemudahan-kemudahan country club atau lapangan tenis di rumahnya yang besar. Hal ini kerana, pada waktu itu tenis popular dimainkan di halaman rumput, maka terkenal dengan sebutan „Lawn Tennis‟ atau tenis lapangan rumput. Pada masa ini juga mulai muncul bola dari karet vulkanisir yang pada waktu itu dianggap dapat mengurangi rosaknya rumput di lapangan tanpa mengurangi elastisitas dari bola itu sendiri. Sebutan Lawn Tennis berasal dari seorang Inggris bernama Arthur Balfour. Sejak ditemukannya lawn tennis, orang mula megkaji dengan memainkannya di permukaan lain seperti clay court (tanah liat) dan hard court (semen). Pada tahun 1872, kelab Tenis pertama telah ditubuhkan oleh J.B. Perera, Mejar Harry Gem, Dr. Frederick Haynes dan Dr Arthur Tomkins, dikenali sebagai Kelab Leamington, Perancis. Kejohanan Tenis Gelanggang Rumput bermula pada tahun 1877 (sekarang dikenali sebagai Kejohanan Wimbledon). Jaguh pertama ialah Spencer William Gore.

2

Dalam tahun 1874 permainan tenis telah pertama kali dimainkan di Amerika Syarikat oleh Dr. James Dwight dan F.R. Sears.Sementara itu, All England Croquet Club pun telah ditubuhkan pada tahun 1868. Dua tahun selepas itu, telah dibuka cawangannya di Jalan Worple, Wimbledon. Pada tahun 1875, kelub ini juga bersedia memperuntukkan sebahagian dari dananya untuk permainan tenis dan badminton. Peraturan permainan tenis lapangan rumput telah ditulis. AmerikaSyarikat mennubuhkan kelub tenis yang pertama di Staten Island. Bermula dari

situlah,Amerika Syarikat berkembang dengan lebih pesat dalam permainan tenis. Dari sana lahir banyak pemain tenis jaguh yang menguasai percaturan tenis peringkat dunia. Kejuaraan tenis pertama bermula tahun 1877.

Pertandingan Piala Davis, sepertimana kejohanan lain yang dipertandingkan antara pasukan negara telah menjadi pertandingan kalah mati pada tahun 1973. Negara-negara baru seperti Romania, Czechoslovakia dan Sweden telah menggugat ketokohan negara-negara Amerika Syarikat dan Australia. Pemain baru seperti Illie Nastase, Borg, Ivan Lendl dan juga yang paling baru Boris Becker, Stefan Edberg telah muncul untuk mencabar pemain pemain lama.Catatan kemenangan Bjorn Borg selepas perang bagi perseorangan lelaki di Wimbledon selama lima tahun berturutturut tidak mungkin dikuasai. Permainan tenis diperkenalkan ke negara kita,Malaysia pada awal abad ke-20 , walaupun ada pihak yang berpendapat ia datang lebih awal lagi . Pada peringkat awal , ia hanya dimainkan oleh orang-orang Inggeris dan kalangan pegawai-pegawai kerajaan. Persatuan Tenis Malaysia ( LTAM ) ditubuhkan pada tahun 1921 dan bergabung dengan persekutuan Tenis Antarabangsa pada tahun yang sama.
3

Pengaruh pertandingan Piala Davis yang dianjurkan oleh Persekutuan Tenis Antarabangsa telah menjalar ke negara kita . Kini pertandingan peringkat kebangsaan dan antarabangsa. iaitu bagi merebut Piala Chua Choong Leong.Kejohanan tenis pertama di negara ini diadakan pada tahun 1921. Empat tahun kemudian kejohanan terbuka bermula. dan pada tahun 1953 pertandingan antara negeri yang sama formatnya dengan Piala Davis. bermula. terdapat pelbagai 4 .

23 meter (27 kaki) lebar untuk perseorangan dan 11. kerusi di sekeliling gelanggang sama ada kekal atau boleh ubah. tiang jaring. pengadil (Umpire). kayu penanda (gelanggang perseorangan). Ia boleh dalam bentuk gelanggang berumput atau diperbuat daripada kayu. 5 . raket dan bola. tetapi juga merangkumi penghadang keliling. hakimhakim (net-cord judge). Semua garisan atautanda didalamnya hendaklah jelas dan sebaik-baiknya dengan garisan putih. Ukuran gelanggang tenis adalah 23. Gelanggang Permukaan gelanggang tenis hendaklah rata dan bebas daripada sebarang gangguan.98 meter untuk keseluruhan gelanggang. simen atau parguay. Alatan Kekal Peralatan kekal gelanggang bukan hanya jaring. footfoult judge dan pemungut bola ketika berada di tempat sepatutnya.77 meter (78kaki) panjang dan 8.Peralatan Tenis Antara peralatan utama yang diperlukan untuk permainan tenis adalah seperti gelanggang.

Ditanda pada tengah garis servis melepasi titik tengah garis jaring ke garisan servis gelanggang sebelah jaring. 6 . garisan ditanda selebar 2 inci.8 cm). Garis yang mengelilingi gelanggang ialah garisan belakang dan garisan tepi. ianya selari dengan garis tepi. Pada kedua-dua ruang antara net dan garis tepi (side line) dibahagi sama rata iaitu dipanggil gelanggang servis (service court).Ia dibahagikan kepada 2 bahagian dengan jaring yang berada ditengah-tengah dan yang tergantung pada tali atau tali kabel dengan diameter maksimum 1/3 daripada 1 inci (0.

Semua garisan lain yang ada pun tidak melebihi 1 kaki atau 2 kaki lebar. Papan tanda pengiklanan di bahagian-bahagian gelanggang tidak boleh Warna lembut hanya dibenarkan sekiranya tak mempunyai warna putih/kuning. Grass Court (lapangan rumput) Gelanggang jenis ini menggunakan rumput sebagai permukaan. Semua ukuran dibuat bahagian luar garisan yang mana ianya adalah perlu seragam (sama). Terdapat pelbagai jenis gelanggang yang boleh dikelaskan. Namun begitu. gelanggang jenis ini sudah jarang ditemui kerana kos pembiayaan dan penyelengaraan yang agak mahal berbanding dengan kos penyelenggaraan gelanggang yang lain 7 . Perbezaannya ialah material atau permukaan lapangan tersebut 1.Setiap garis belakang (base line) perlu digambarkan berhubung dengan tengah garis servis dan satu garisan 4 inci panjang dan 2 inci lebar dipanggil „penanda tengah‟ atau „centre mark‟ yang dilihat di dalam gelanggang. Gelanggang ini mempunyai ciri-ciri yang baik iaitu hal laju bola cepat apabila melakukan hantaran atau pantulan kerana geseran berlaku secara maksimun di permukaan rumput. mengganggu pemain. Gelanggang juga dikenali dengan lapangan. Lapangan ini bersifat keras dan hanua beralaskan rumput.

Clay court ( gelanggang tanah liat) Gelanggang ini terbuat dari serpihan-serpihan tanah liat atau pasiran dari batu bata yang dihancurkan. Gelanggang model ini umumnya memiliki karakteristik halaju bola lambat. Laju bola yang dipantulkan di lapangan memiliki putaran yang lambat sehingga memungkinkan bagi pemain untuk dapat memainkan bola lebih lama dengan masa yang panjang. 8 . Hard Court (lapangan simen) Gelanggang ini adalah gelanggang tenis yang paling popular. Gelanggang yang terbuat dari simen memiliki ciri-ciri halaju bola yang lebih cepat berbanding dengan gelanggang yang menggunakan pasir atau kerikil sebagai permukaan gelanggang.2. 3.

07 m ) dari atas tanah. Titik tengah tiang (single) adalah diukur pada jarak 3 kaki dari garis luar kedua-dua belah gelanggang permainan. 9 . Kedudukan tiang adalah 3 kaki (0. Setiap hujung jaring dipasang mengenai dan melepasi atas kedua-dua belah tiang tetapi tidak melebihi 6 inci (15 cm ) empat segi / 6 inci ( 15 cm ) diameter. manakala tingginya pula mencapai bahagian atas dawai perentang net / jaring iaitu 3 kaki 6 inci ( 1. kapas atau rami yang dipintal dan digantungkan kepada kabel yang tahan karat dan dlitutupi dengan pita putih.Jaring Jaring untuk permainan tenis dibuat daripada dawai keluli. Perletakan jaring di atas tiang tidak boleh melebihi 1 inci atas daripada dawai perentang net.914 m) dari jaring ke garisan luar gelanggang. Bagi kombinasi permainan regu dan gelanggang perseorangan mempunyai perbezaan iaitu dengan menggunakan ukuran yang diukur dengan reket yang dipanggil „single stick‟ iaitu untuk permainan perseorangan. Ianya perlu disokong kepada ketinggian 3 kaki 6 inci.

Ketinggian ditengahtengah net/jaring mencapai 3 kaki. Dawai atau tali kabel perentang diselaputi dengan kain pembalut tidak lebih 2 ½ inci (6. 10 . Pada jaring pita penanda atau pembalut net tidak boleh dilekatkan dengan apa-apa tanda iklan.35 cm) tebal dan berwarna putih. Ianya ditanda dengan pita penanda yang tak melebihi 2 inci lebar ( 5 cm ) dan perlu berwarna putih.Jaring akan diregangkan sepenuhnya untuk memenuhi ruang antara dua tiang dan bertujuan untuk menghalang bola dari melepasi gelanggang.

Reket yang tidak menepati spesifikasi di bawah tidak dibenarkan penggunaannya di bawah undang-undang tenis. bagi pemain lelaki berat raket hendaklah diantara 282.9 gram. Manakala bagi wanita pula beratnya hendaklah diantara 368 hingga382 gram. Alat tambahan tidak dibenarkan ditambah kecuali yang telah diluluskan dengan tujuan mencegah kerosakan atau getaran. Namun. keluli. Berat raket juga adalah berbeza. plastik dan besi. 11 . i. Ada raket yang bingkainya diperbuat daripada kayu. terutama dari segi keselesaan pengangannya. Permukaan reket hendaklah rata dan tali yang berselang-seli yang dihubungkan dibahagian bingkai reket. Pemain harus memilih raket yang sesuai dengannya. Alat yang dibenarkan itu mestilah bersaiz yang munasabah dan ditempatkan di bahagian yang dibenarkan.7 hingga 396. Corak tali hendaklah seragam dan dibahagian tengah talinya tidak tebal dan rapat. Tali hendaklah bebas dari sebarang objek. aluminium.Raket Terdapat pelbagai jenis raket yang boleh dipilih oleh seseorang pemain.

Semua undang-undang di atas adalah dirujuk kepada review dan hearing procedures of The International Tennis Federations.21 cm). Panjang bahagian permukaan bertali tidak melebihi 11 ½ inci (39. Bingkai termasuk pemegang hendaklah bebas dari sebarang objek atau sebarang alat tambahan yang boleh mengubah bentuk reker atau mengubah agihan berat reket dalam arah garis bujur yang mana ianya mengubah kelakuan hanyunan atau untuk mengubah dengan sengaja fizikal reket yang akan memberi kesan pada keupayaan reket semasa permainan.73 cm).ii. iii. 12 . pengeluar reket dan pertubuhan antarabangsa. Panjang bingkai reket secara keceluruhannya tidak melebihi 29 inci (73.66 cm). Undang-undang di atas hendaklah dipatuhi oleh setiap individu. The International Tennis Federatation akan menentukan sama ada sesuatu reka bentuk reket yang dikeluarkan boleh digunakan atau tidak. Lebar termasuk pemegang dan keseluruhannya tidak melebihi 12 ½ inci (31. iv.37 cm) dan lebarnya tidak melebihi 11 ½ inci (29.

 Reket yang mempunyai berbagai corak tali tidak dibenarkan dalam permainan tennis.Perkara penting Hanya satu corak yang dibenarkan digunakan pada reket.  Semasa permainan jika tali terputus. pemain boleh memilih untuk meneruskan permainan atau sebaliknya. pemain yang memulakan pukulan dipanggil server dan penerima pukulan dipanggil receiver. 13 .  Alat pengawal getaran boleh ditambah pada tali reket dan hendaklah diletakkan pada bahagian luar corak yang berselang seli.  Semasa permainan apabila servis dilakukan pemain hendaklah berdiri di antara satu sama lain.

Bola tenisharus dijaga dengan baik dan hendaklahsentiasa dalam keadaan kering. c) Bola mesti mempunyai kemampuan lantunan 53.975 oz ( 56.165 kg) hentakan.5 gram.8 inci (147.35 hingga 6.0 inci (134.65 cm diameter. Bola yang diluluskan di bawah undang-undang tenis mestilah memenuhi spesifikasi berikut: a) Bola mestilah dilitupi kain (Fabrik) di permukaan luar dan berwarna sama ada putih atau kuning.0 inci (254.4 gm).7hingga 58.62 cm hingga 5.Berat satu-satu bola tenis ialah diantara 56.0 gm) hingga 2. 14 . Ianya juga mesti mempunyai kemampuan pantulan 220 inci (559 cm) hingga 290 inci (737 cm) dan kembali (return) pada kelajuan 315 inci (800 cm) hingga 425 inci (1080 cm) pada 18 ib (8.32 cm) bila dijatuhkan dari ketinggian 100.Bola Tenis Bola tenis biasanya hijau kekuningan. Saiznya pula ialah diantara6.095 oz (59.00 cm) di atas permukaan keras dan datar. b) Bola mesti memenuhi kehendak seperti Appendix I (Peraturan melakukan ujian spesifikasi dalam undang-undang IV – saiz berat 1.

saiz dan kemampuan lantunan akan dilakukan selaras dengan undang-undang Appendix I. e) Semua ujian lantunan.d) Untuk permainan pada ketinggian 4000 kaki dari paras laut tambahan 2 jenis bola mungkin digunakan: Saiz yang sama seperti di atas kecuali kadar lantunan boleh melebihi 48 inci hingga 53 inci serta mempunyai tekanan dalaman lebih besar daripada tekanan luaran. Bola yang akan digunakan dalam pertandingan di bawah undangundang tenis mestilah didaftarkan dan diluluskan oleh ITF. dua jenis bola tenis akan digunakan sebagai percubaan. Mulai 01 Januari 2000 hingga 31 Disember 2000. I. 15 . II. Nota . Tekanan dalaman hampir sama dengan tekanan luaran dan telah disesuaikan dengan pemain selama 60 hari di gelanggang kejohanan berkenaan. Bola ini dikenali sebagai „A Pressurised Ball‟ Saiz berat yang sama kecuali kadar lantunan 53 inci hingga 58 inci.

. 16 . skirt atau seluar panjang sukan digunakan. Biasanya semua peralatan ini berwarna putih. Bagi sukan perseorangan.Pakaian tersebut hendaklah tidak menjadi penghalang yang boleh menggangguperjalanan sesuatu permainan. pemakaian pakaian seragam juga perlu walaupunmereka bermain secara perseorangan atau beregu.Pakaian Pemain Setiap ahli sukan digalakkan mengenakan pakaian yang sesuai untuk permainan. pakaian seragam hendaklahdipakai. stoking dan kasut getah. Untuk pemain wanita pula. baju-T berkolar atau tanpa kolar. Bagi sukan berpasukan. Pakaian pemain tenis terdiri daripadaseluar pendek atau seluar trek panjang.

mengira pungutan mata dan memulakandan menamatkan permainan. iaitu diluar tempat jaring dipasang. Selain itu. Pengadil akan dibantu oleh beberapa orang pegawai permainan lainnya yang terdiri daripada seorang pengadil jaring dan beberapa orang penjaga garisan dan pengadil servis.Pegawai Permainan Pegawai utama dalam sesuatu perlawanan tenis adalah pengadil. Pengadil akan berada di tepi bahagian tengah gelanggang. Pengadil akan menentukan peraturan dan undang-undang permainan dipatuhi oleh pemain. Biasanya temapt duduk khas disediakan untuk pengadil. terdapat juga dua orang pencatat mata dan pemungut bola dalam permainan yang bertaraf kebangsaan atau antarabangsa. 17 .

UNDANG-UNDANG ASAS PERMAINAN TENIS Umum Tujuan atau objektif utama permainan tenis ialah untuk menggerakkan bola ke kawasan lawan dengan cara memukulnya dengan raket. sesuatu perlawanan mengambil masa yang lebih lama untuk tamat. Masa selama 10 minit diperuntukkan kepada pemain untuk berehat selepas set ketiga bagi lelaki dan pusingan kedua bagi wanita. Tempoh Permainan Setiap permainan tenis mempunyai maksimum lima set dan kemenangan untuk tiga set dikira sebagai pemenang. Untuk bahagian wanita pula. 18 . Bola pukulan pemain pertama hendaklah jatuh dan memantul di dalam gelanggang lawan sebelum pemain lawang menggerakkannya kembali ke gelanggang lawannya. Biasanya satu-satu permainan tenis peringkat negeri atau kelab di negara kita mengambil masa antara satu hingga dua jam. satu permainan mengandungi tiga set dan kemenangan dua set dikira sebagai pemenang. Tiada masa dihadkan bagi sesuatu set atau permainan yang pasti pemain yang menamatkan permainan lebih dahulu daripada lawannya dikira sebagai pemenang. ia juga boleh dimainkan dalam tiga set dengan kemenangan dua set dikira sebagai pemenang.Perlakuan menggerakkan bola ini dilakukan sehingga bola gagal dikembalikan oleh mana-mana pemain. Tetapi bagi kebanyakan permainan peringkat kebangsaan atau antarabangsa.

0. mata kedua dipungutnya dikira 30 – 0. Jika A tidak mengatasi B dengan dua permainan. 8-6. mata untuk pembuat servis dikira dahulu. Sepanjang permainan. Mata adalah dikira seperti berikut. Mata seterusnya yang diperolehi oleh pemain berkenaan akan menamatkan permainan dan kemenangan kepadanya.Set Satu set ialah seseorang pemain memenangi sekurang-kurangnya 6 permainan dengan mengatasi lawannya sekurang-kurangnya 2 permainan (6-0) hingga (6-4) . Jika pemain yang membuat servis mendahului satu mata . Mana-mana pemain yang berjaya memungut mata pertama. Sebaliknya Seseorang jika penerima mendahului 1 mata. 40 dan tamat (game). advantage kepadanya. Untuk mencapai kemenangan salah seorang pemain harus mendapatkan dua 19 . pemain mesti mengatasi lawannya sekurang-kurangnya 2 mata untuk menang dalam satu-satu permainan. 15. dan jika mata ketiga berjaya dipungutnya. Dalam satu set ada sekurang-kurangnya enam permainan dan dalam satu permainan sekurang-kurangnya ada empat kali servis. 9-7 dan lain-lain). Permainan dimulakan pada kedudukan 0 – 0. maka permainan diteruskan sehingga salah seorang pemain mendahului 2 permainan (7-5. Jika kedua-dua pemain mencapai 40 sama . maka dikira 40 – 0. 30. matanya dikira 15 – 0. maka advantage kepadanya. KIRAAN MATA Kiraan mata dalam permainan tenis agak berbeza daripada permainan badminton atau sepak takraw. maka dius diberikan.

Jika A tidak mengatasi B dengan dua permainan. 9-7 dan lain-lain). Untuk mendapatkan mata. Bergantung kepada jumlah set yang dimainkan. seseorang pemain dikira pemenang apabila dia mendahului tiga set daripada lawannya. kedua pemain akan membuat servis di sebelah kiri gelanggangnya dan pungutan mata adalah seperti yang telah dijelaskan. pemula servis perlu mendahului lawannya dengan satu mata. jika kedudukan terikat pada 5 – 5.mata melebihi lawannya. 8-6. Dalam sesuatu permainan terdapat lima set maksimum yang menentukan kemenangan. maka permainan diteruskan sehingga salah seorang pemain mendahului 2 permainan (7-5. Bagaimanapun. Set Satu set ialah seseorang pemain memenangi sekurang-kurangnya 6 permainan dengan mengatasi lawannya sekurang-kurangnya 2 permainan (6-0) hingga (6-4) . Dengan demikian. Seseorang pemain harus mendapatkan enam mata dahulu untuk memenangi sesuatu set. 20 . permainan diteruskan sehingga salah seorang pemain mencapai dua mata melebihi lawannya.

Jika kedua-dua A dan B belum mencapai 5 mata. Penerima boleh menentukan di mana dia ingin menerima servis bagi mata akhir. Pengiraan permainan itu menjadi 7-6 apabila selesai tie. Kemudian kedua-dua pemain tukar gelanggang Seterusnya A membuat servis dua mata . Pemain yang mencapai 5 mata memenangi tie breaker. Pemain yang gilirannya membuat servis akan memulakan servis dalam tie breaker. diikuti oleh B pula . Permainan Bergu Pemain-pemain yang akan membuat servis ditempatnya. Perseorangan Tie breaker diadakan jika A dan B mencapai 6-6 dalam sesuatu permainan . maka B servis mata selebihnya . Seterusnya pasukan Y yang 21 . Pasukan X membuat servis 2 mata iaitu tiap-tiap satu servis sekali.break 12 mata. kebanyakan pertandingan menggunakan sistem tie break 12 mata apabila pengiraan permainan menjadi 6-6 bagi mana-mana set. A akan membuat servis dua mata di kanan dan di kiri gelanggangnya .TIE BREAKER Pengiraan Mata Tie-Break (12 Mata) Untuk mengelakkan set yang berpanjangan seperti 16 –14. Daripada meneruskan permainan sehingga salah satu mengatasi lawannya dengan 2 permainan berturut-turut permainan. 1 sahaja digelar tie breaker mengandungi 9 mata diadakan. Set itu berakhir dengan 7 – 6.

Sebagai contoh. iaitu di tempat membuat servis yang disediakan di sebelah kanan gelanggangnya. pemain wanita dari pasukan lawan akan menjadi penerima . dan para pegawai permainan sudah bersedia. A menang satu mata jika lawannya B tidak dapat mengembalikan pukulan A atau memukulnya keluar dari gelanggang A. Setelah penentuan dibuat. pemain lelaki pasukan lawan akan menerima. iaitu untuk menentukan pemain mana yang akan memulakan permainan. penerima memilih gelanggang dari mana ia akan menerima servis. jika lelaki melakukan servis. Dalam permainan perseorangan dan bergu. Mata dikira dari 1. Pemula servis akan berdiri di belakang garisan belakang. Dalam bergu campuran jika wanita melakukan servis bagi mata ketujuh. dius tidak akan diadakan.membuat servis 2 mata.3. Memulakan Permainan Permulaan permainan ditentukan secara undian. 22 .2. Sudden Death Telah diperkenalkan dalam permainan ini. maka permainan boleh dimulakan. jika mata menjadi 3-3.4 dan pemain atau pasukan pertama yang memperolehi empat mata ini memenangi permainan itu. Pemain lawan pula akan berada di bahagian kanan gelanggangnya. Sistem pengiraan mata ini sesuai jika peruntukan masa tidak mencukupi.

pemain tidak dibenarkan meninggalkan gelanggang. Pengadil utama yang mengawasi permainan akan memberikan isyarat jika permainan tamat.Pembuat servis hendaklah membuat servis dengan memantulkan bola ke kawasan servis lawan. Bagi permainan beregu. 23 . kecuali atas persetujuan pengadil. Setelah servis bersih dibuat. maka mata diberikan kepada pemain lawan. pemain berkenaan akan membuat servis di sebelah kiri gelanggang pula untuk mata kedua. mana-mana pemain boleh memukul bola kecuali semasa membuat servis. Jika bola pertama terkeluar daripada kawasan servis lawan. kedua-dua pemain atau keempat-empat pemain (bergu) bersalaman sesama sendiri dan dengan pengadil. Permainan ditamatkan setelah pemenangnya ditentukan. maka kedua-dua pemain akan berusaha untuk mematikan bola ke kawasan lawannya. Jika bola daripada servis kedua juga terkeluar. Dalam hal begini. pembuat servis diberi peluang untuk servis kedua. Apabila permainan tamat. Dalam Permainan dan Tamat Permainan Bola dikira dalam permainan selagi pengadil belum membuat keputusan bola itu mati. Selepas itu kedua-dua pemain akan melakukan servis secara bergilir-gilir sehingga salah seorang daripadanya mencapai kemenangan. Selepas membuat servis pertama di sebelah kanan gelanggangnya. kerana pembuat servis berhak sahaja dibenarkan.

Ianya hanya sah jika penerima tidak membuat percubaan untuk memukul bola tersebut. Jika pemukul menyentuh garisan belakang atau kawasan sebelah dalam garisan belakang sebelum memukul bola. Jika perkara ini berlaku dalam permainan ia masih dikira sah sebagai satu pukulan yang baik.LET(Servis Semula) Apabila bola menyentuh jaring.  Pemain tidak boleh menyentuh jaring apabila permainan dijalankan . dan satu atau kedua-dua kakinya melintasi garisan semasa diudara tetapi ia tidak boleh menyentuh sebelah dalam gelanggang atau garisan sebelum memukul bola ) 2. Keadaan dimana servis dipanggil semula juga berlaku apabila permainan itu diganggu atau servis dilakukan oleh pemukul sebelum penerima dalam keadaan bersedia. jalur atau tali semasa pukulan servis dan jatuh kedalam gelanggang sebenar lawan maka servis itu akan dilakukan sekali lagi. 3. Lain-Lain  Pemain boleh melewati jaring untuk memukul bola jika bola itu melantun oleh spin atau angin ke gelanggang lawan. Jika pemukul melakukan servis daripada luar kawasan diantara tepi penanda tengah. Jika pemukul menukarkan kedudukannya dengan berjalan atau berlari sebelum ia memukul bola. Footfault Berlaku akibat daripada perkara-perkara berikut :1.(Seorang pemukul boleh melompat semasa melakukan servis. 24 .

pemain tidak dibenarkan menukar tempat.    Tinggi jaring dan ditiang adalah 1. Pemain boleh membuat servis bawah (underhand servis). Bola yang melewati jaring .   Pemain tidak dibenarkan membaling raketnya untuk memukul bola . di tepi tiang jaring juga diterima . Dalam beregu. Jika A memukul bola dan bola itu terkena sebiji bola yang berada digelanggang B (B tidak disebut let terlebih dahulu ).  Jika pemain berdiri di belakang dan bola terkena pada badannya. maka dia dikira kalah dalam mata itu. pemain yang tidak membuat servis boleh berdiri di mana-mana sahaja yang ia suka. Keputusan pengadil adalah muktamad. maka B kalah dalam mata itu. Jika bola dari luar (gelanggang lain ) masuk kegelanggang.9 meter. Pemain yang membuat servis akan dipanggil pemukul atau pembuat sevis dan lawanya dipanggil penerima servis 25 .07 meter ditepi dan ditengah adalah 0. Pemukul Dan Penerima Pemain-pemain akan berada digelanggang yang berlawanan menghadap jaring. Mereka boleh menukau pada permainan atau dalan set berikutnya. maka let hendaklah disebut.  Pemain boleh melambung bola seberapa banyak kali tetapi dibatalkan apabila memusing raket dak gagal memukul bola.  Dalam permainan beregu. Pemain tidak semestinya memukul bola melewati tepat di atas jaring .

Satu cara lagi ialah salah seorang pemain akan memusingkan raketnya dan seorang lagi akan memanggil pilihan samada raket itu terbalik atau betul.Memilih Pemukul Atau Gelanggang Penentuan untuk menjadi pemukul atau penerima dan pemilihan gelanggang bagi permainan pertama ditentukan dengan cara melambung syiling. memilih sebagai pemukul atau penerima dan pemain lawan akan membuat pilihan gelanggang 2. Pemain-pemain akan bertukar gelanggang selepas tamat satu permainan dalam set yang mana jumlah permanannya adalah ganjil. iaitu selepas permainan yang pertama dan setiap dua permaianan selepas itu. Masa pertukaran gelanggang yang tidak melebihi satu minit diberikan kepada pemain-pemain dan tambahan 30 saat juga diberikan untuk permainan dimulakan semula. memilih gelanggang dan pihak lawan akan memilih samada sebagai pemukul atau penerima.Hak yang ada kepada pemain yang menang undian atau memberi pihak lawan untuk memilih ialah: 1. 26 . Pemain yang menang undian boleh memilih atau memberi pihak lawan untuk memilih. Namun dalam kebanyakan permainan tenis lambungan syiling akan menjadi pilihan pengadil bagi membuat pilihan.

4. 3. Pemain Kehilangan Mata Seorang pemain akan kehilangan mata jika ia melakukan salah satu daripada berikut:1. 27 . Gagal menghantar bola dengan baik ketika membuat voli dari luar garisan tepi dan belakang gelanggang.(Bola boleh dilambung beberapa kali tanpa dikira melakukan kesalahan) 3. 6. Sebarang perkakas dan peralatan pemain termasuk yang dipakai dan dibawa menyentuh jaring atau tanah tanah didalam gelanggang lawan. Jika pukulan pemukul tidak mengena bola semasa membuat percubaan untuk memukul bola. Menyentuh bola yang masih dalam permainan dengan raketnya berturut-turut (lebih dari sekali iaitu dua kali atau lebih) atau menyauk bola itu. Jika pemukul gagal memukul kegelanggang sebenar. 5. Bola yang dihantar menyentuh tanah. 2. Jika bola yang dibuat servis menyentuh alat-alat tetap (selain daripada jaring atau rakan pemukul sebelum ia menyetuh tanah. alat-alat tetap seperti pagar dan bangku pengadil atau perkakas-perkakas seumpamanya diluar garisan tepi dan belakang gelanggang pemain lawan.) 4. Pemain gagal memukul balik bola sebelum ia melantun kali kedua (bola boleh dipukul sebelum ia melantun. Jika melakukan kesalahan memijak garisan semasa melakukan servis. Pemain gagal melakukan dua kali percubaan servis yang diperuntukkan. 2. kecuali semasa menghantar balik ke dalam gelanggang lawan.Kesalahan Kesalahan kepada pemukul adalah seperti berikut : 1.

Membaling raketnya kearah bola dan raketnya menyentuh bola tersebut. ola jatuh atas garisan gelanggang lawan. Pemain menjangkau melebihi jaring untk memukul bola yang telah ditiup angin atau melantun balik kegelanggang lawan dengan sendirinya. Bola menyentuh jaring. Dalam keadaan ini pemain harus pastikan raket badan dan pakaiannya tidak yang boleh menyetuh jaring. Raket pemain melitasi jaring selepas memukul bola dan tidak menyentuhnya.) 5. 9. 3.7. Pemain memukul balik bola yang telah melantun keatas bola lain yang berada diatas gelanggangnya. Bola itu dipukul balik melalui luar tiang jaring. 4. 6. dengan syarat ia jatuh didalam gelanggang lawan dengan bola melepasi aras jaring. 28 . serta melintasinya dan jatuh didalam gelanggang lawan. Pemain dengan sengaja. melakukan sebarang kelakuan menyebabkan pemain lawan tidak boleh melakukan pukulan. 8. Bola yang masih dalam permainan menyentuhnya atau apa-apa yang dipakainya atau dibawanya kecuali raket.(Seorang pemain itu boleh meminta bola yang menganggu diatas gelanggang dikeluarkan tetapi tidak pada waktu permainan sedang berjalan. 10. Melakukan voli terhadap bola yang belum melintasijaring iaitu bola masih berada dalam gelanggang lawan. 2. Hantaran Balik Yang Sah Hantaran balik yang baik merupakan pukulan yang sah jika berlaku seperti berikut:1.

5. 2. Jika ingin memasuki atau keluar dari sesuatu gelanggang. Apa jua keputusan pengadil. 6. Kita seharusnya bersopan di gelanggang dan mematuhi pakaian yang telah ditetapkan 29 . Tunggu sehingga permainan atau pukulan di gelanggang tersebut berhenti dan dengan pantas hendaklah melintasi gelanggang tersebut. Jika seseorang pemain meminta kita mengembalikan bola yang memasuki gelanggang kita. Kita tidak boleh memaki. 4. penjaga garisan mahupun pemain lawan. Tidak boleh mengganggu pemain lawan dengan sengaja dengan membuat bising ataupun melambaikan raket.ETIKA PERMAINAN 1. kita haruslah menunggu sehingga permainan atau pukulan di gelaggang tersebut berhenti atau tamat sebelum meminta bola dikembalikan. kita haruslah menerimanya dengan hati yang terbuka dan dengan semangat kesukanan. jangan melintasi belakang pemain yang sedang bermain. menjerit atau mencederakan sesiapapun yang berada di dalam gelanggang mahupun di luar gelanggang. maka kembalikan bola tersebut dengan menggolekkannya kepada pemain tersebut. 3. 7. Sekiranya bola tenis memasuki gelanggang lain yang sedang bermain.

PERATURAN Peratuaran bagi bergu adalah sama seperti yang disebutkan tadi kecuali perkaraperkara di bawah: GELANGGANG. Turutan melakukan servis ditentukan pada permulaan tiap-tiap set adalah seperti berikut :i. iv. Turutan ini akan diteruskan dalam permainan yang berikutnya. Pasangan yang melakukan servis di dalam game pertama dalam tiap-tiap set akan menntukan siapa yang akan melakukan nya dahulu. Ukuran gelanggang Lebar :36 kaki (4 ½ kaki iaitu 1. ii.PERMAINAN BERGU. iii. 30 . Pasangan pemain dalam permainan ke dua pula akan membuat servis dalam permainan ke empat. Pasangan pemain dalam permainan pertama akan membuat servis dalam permainan ke tiga. Pasangan lawan pula akan menentukan siapa di antara mereka yang akam melakukan servis dalam game ke dua.37m lebih besar daripada gelanggang perseorangan) SERVIS DALAM PERMAINAN BERGU.

Dalam permainan. Rasa selesa semasa pegangan raket perlulah diutamakan. Cara memegang raket tenis Cara memegang raket bergantung kepada jenis pukulan. Terdapat dua jenis atau cara memegang raket tenis iaitu cekak hadapan(forehand) dan cekak kilas(backhand).CARA BERMAIN Memilih raket Apabila memilih raket dua perkara utama harus diberi tumpuan iaitu :   Saiz gengaman tangan Saiz dan berat raket Raket-raket yang lebih ringan dan kecil saiznya adalah lebih sesuai bagi mereka yang baru atau mula bermain tenis. seseorang pemain boleh menukarkan cara memegang raket dari masa ke semasa bagi menyesuaikan pukulan yang dibuatnya. 31 .

Pemain harus dapat melempar bola (toss) secara konsisten pada satu tempat yang sama. 32 . pembuat servis hendaklah berdiri di belakang garis di sebelah kiri atau kanan gelanggang dengan bermula di sebelah kanan gelanggang semasa hendak memulakan permainan. Jika servis dilakukan di sebelah gelanggang yang salah dan tidak dikesan. Pertama kali yang harus dilatih adalah koordinasi tangan ketika akan melemparkan bola untuk memulai serve.Teknik Pukulan Servis Tenis MELAKUKAN SERVIS Dalam melakukan servis. Sebenarnya terdapat beberapa teknik servis. bola hendaklah melepasi jaring serta masuk ke petak servis pihak lawan ataupun di atas garisan yang melingkungi petak servis. Oleh karena itu. pukulan pionir ini sangat penting bagi kita untuk dapat menguasainya. Toss yang baik untuk servis adalah agak di depan kepala anda dan lemparkan bola lurus ke atas. Anda dapat melatihnya dengan menggambarkan lingkaran di lantai dan melakukan toss hingga tempat jatuhnya bola selalu berada pada tempat yang sama. Apabila servis dilakukan. semua keputusan permainan adalah kekal tetapi kesalahan tersebut hendaklah diperbaiki sebaik sahaja dikesan. sebelum dibalas oleh pemain lawan Servis merupakan pukulan pembuka permainan.

Pada saat ini transfer berat badan anda ke kaki belakang. Bola telah melambung dan anda mulai mengayunkan raket ke belakang. Selalu fokuskan mata anda pada bola dan gunakanlah tangan yang melempar sebagai patokan dalam memukul bola. Grip yang dipakai untuk melakukan servis dalam hal ini adalah grip continental. Lemparkan bola ke atas kira-kira agak di depan kepala anda setinggi kurang lebih 20-30 cm.Adapun tahap untuk melakukan servis adalah: Berdirilah di belakang garis baseline dan pusatkan fikiran anda untuk mengarahkan bola pada daerah servis lawan. Kunci toss yang baik adalah tangan anda yang melempar bola harus lurus ke atas sehingga trayek bola pun lurus. Posisi kaki kiri di depan dan kaki kanan di belakang dengan arah kaki paralel dengan garis baseline. 33 .

raket diayunkan ke depan. Pada saat ini buang berat badan anda dari kaki belakang ke kaki depan untuk memberikan tenaga pada pukulan servis anda. Setelah kontak dengan bola lakukan followthrough dan bersiap kembali pada posisi untuk melakukan pukulan berikutnya. 34 .Pada saat bola sudah sampai pada sasaran.

Jika pembuat servis melanggar peraturan. Jika bola terkena objek kekal (selain dari jaring. pembuat servis hendaklah berdiri di belakang garis di sebelah kiri atau kanan gelanggang dengan bermula di sebelah kanan gelanggang semasa hendak memulakan permainan. sebelum dibalas oleh pemain lawan. Apabila pukulan tidak mengenai bola. bola hendaklah melepasi jaring serta masuk ke petak servis pihak lawan ataupun di atas garisan yang melingkungi petak servis. b. Apabila servis dilakukan. Jika servis dilakukan di sebelah gelanggang yang salah dan tidak dikesan. dengan latihan dan pengalaman anda akan terbiasa melakukan pukulan servis. tali serta tiang) sebelum menyentuh gelanggang. Namun. semua keputusan permainan adalah kekal tetapi kesalahan tersebut hendaklah diperbaiki sebaik sahaja dikesan. Untuk tahap pemain rekreasional seringkali kita jumpai servis malah merupakan kerugian dan seringkali mata terbuang kerana dua kali membuat kesalahan ( double fault ). Di dunia tenis profesional. c.Untuk melakukan servis yang konsisten dan terarah memang agak sulit bagi pemain yang baru. Dalam melakukan servis. Karana itu berlatihlah yang baik untuk pukulan yang satu ini. KESALAHAN SERVIS Servis adalah batal bila : a. pemegang servis merupakan sebuah kelebihan kerana pemain tersebut dapat mengawal permainan melalui servis yang keras. 35 .

akhirnya. raket rendah lokasi di akhir ayunan. 36 . Tidak menyentuh walaupun dengan kaki mana-mana kawasan selain dari garis belakang di antara tanda tengah dan garis tepi JENIS-JENIS PUKULAN Pukulan Pepat (Forehand)sebuah pukulan di mana telapak tangan yang memegang raket dihadapkan ke depan.KESALAHAN KAKI Semasa melakukan servis pemain hendaklah : a. barat atau semi-barat grip raket. b. Tidak menukar kedudukan sama ada dengan berjalan atau berlari. Ciri-ciri teknikal Tenis Forehand. yang meliputi:       terbuka berdiri. berdiri dengan bahu sejajar dengan garis bersih. jenis stroke mencipta landasan untuk seterusnya muncul dari teknik Forehand Tenis moden. pemukulan sisi permukaan string raket menghadap ke arah depan dan. Gerakkan kaki yang sedikit dan tidak memberi kesan ke atas kedudukan asalnya adalah dibenarkan dan akan dikira kesalahan jika menukar kedudukan jika berjalan atau berlari. ayunan raket yang berpanjangan.

pemain tenis sekarang serupa dengan atlet profesional sebagai bio-mekanikal kajian telah menunjukkan bahawa Tenis Forehand shot tindakan. di mana hampir seluruh tubuh atlet adalah terlibat. Hal ini juga diketahui bahawa sukan telah didorong ke tahap yang luar biasa. Proses penjumlahan bermula pada saat ketika salah satu dari mendapan mendorong off dari permukaan tanah dan mencipta akibat gaya berundur. gaya ini secara konsisten meningkat semua bahagian tubuh termasuk dalam proses menyediakan putaran tubuh terakhir ke arah ke arah bola.  Kemudian raket anda ayunkan ke belakang bersamaan dengan rotasi bahu tangan anda yang tidak memegang raket ke depan. 37 . gerakan yang sangat kuat dari lengan bawah. di daerah sekitar bawah perut. Kaki kiri maju ke depan dan badan tegak lurus terhadap garis baseline atau net untuk melakukan closed stance  Ketika bola telah masuk pada zona pukulan yang anda kehendaki. Sementara memukul bola siri segmen yang berbeza dari rantai kinetik yang terjadi di dalam tubuh pemain tenis. raket anda ayunkan ke depan menuju titik kontak antara bola dengan raket (Gambar 4). Zona yang baik untuk memukul tenis dengan grip continental.  Gerakan dimulai dari pergerakan badan menuju arah bola dan kita telah menentukan tepatnya zona bola akan dipukul. Kemudian. atau eastern adalah pada daerah di depan badan anda.

Berat badan ditumpukan pada lutut. Dalam keadaan bersedia. Kemudian berat diubahkan kepada kaki depan pula dengan tujuan membuat pukulan. supaya dapat membuat kedua-dua pukulan pepat dan pukulan kilas dengan menghayunnya dalam jarak yang sama. manakala raket hendaklah menuju tepat ke hadapan hampir selari dengan tanah dan leher raket dipegang dengan tangan yang bebas. kaki dibuka selebar jarak bahu. Pukulan Kilas Atas Untuk pukulan ini. Tangan yang bebas berperanan menolong 38 . Tangan yang bebas haruslah memegang leher raket itu. Ketika memulakan pukulan. Ini kedudukan untuk memulakan backswing. bagi membolehkan pemusingan tangan lebih kurang suku bulatan ke kiri. Cara memegang raket untuk pukulan ini dinamakan estern forehand grip. Raket kontak dengan bola tenis dan usahakan bola harus berada pada sweetspot dari raket untuk kesempurnaan dari pukulan tersebut  Setelah terjadi maka kita melakukan followthrough dengan cara raket tetap diayunkan hingga melintasi badan kita ke arah kira-kira jam 11 Raket hendaklah dipegang tepat di hadapan iaitu hampir selari dengan tanah. lutut dibengkokkan dan bahagian atas badan condong sedikit ke depan. Berat badan tertumpu pada kaki belakang supaya dapat menolak bola dengan kuat. bahagian atas badan dan bahu akan memutar manakalah raket dihanyun ke belakang. eastern backhand grip digunakan untuk memegang raket. Kaki hendaklah di hadapan sedikit supaya membolehkan putaran badan semasa memukul. di mana tangan yang bebas memegang leher raket dalam kedudukan bersedia.

39 . hampir semua berat badan berada pada kaki belakang pula. Pukulan Kilas Bawah. pergelangan tangan dikendurkan untuk melengkapkan follow through.memutarkan raket supaya dapat cekak teguh dan mengawasi raket dalam backswing. Stance yang dipakai dalam backhand satu tangan umumnya adalah closed stance dimana posisi badan tegak lurus terhadap net atau garis baseline. Apabila backswing telah lengkap. Untuk memukul bola. anda bergerak ke arah bola datang dan telah menentukan zona pukulan serta grip yang akan anda pakai. Selepas itu. Raket hendaklah dihayunkan ke belakang dengan licin bersama pusingan badan / bahu mestilah kukuh dan cekakan pada raket haruslah ketat.  Dari posisi bersiap.  Raket diayunkan ke belakang beserta bahu dan punggung anda. berat badan dipindahkan ke belakang apabila raket digerakkan ke belakang. Zona pukulan untuk pukulan backhand satu tangan yang baik adalah agak di depan badan anda.

manakala mata ditunjukkan pada bola. Cekakan yang digunakan bagi tujuan pukulan kilas bawah ialah continental grip iaitu dengan memutarkan tangan kira-kira satu perlapan daripada kedudukan eastern backhand grip. Apabila raket 40 . Raket dihayun ke depan dan ke bawah untuk menghasilkan spin serta menjejak ke arah bola untuk mengekalkan berat badan. Biarkan raket meneruskan gerakan sehingga gerakan semulajadi lengan membawa raket ke atas untuk follow through.  Kemudian ayunan diteruskan untuk melakukan tahap followthrough kirakira ke arah jam 2 badan anda. Raket dibawa sejauh mungkin ke belakang dengan kepala raket menghala ke atas. Raket diayunkan ke depan menuju titik kontak dengan bola dan usahakan kontak berada pada sweetspot dari raket. titik kontak sebaiknya berada agak di depan badan dan bukan di samping. Ingat.

bertemu bola tepat di hadapan kaki depan, gerakan ke bawah raket itu akan menghasilkan underspin. Jika bola itu rendah, bengkokkan lutut sedikit supaya raket masih dekat dengan pinggang. Gerakan raket hendaklah tinggi rendah dan sentuhan bola dengan raket hendaklah seberapa lama untuk menghasilkan spin.

Pukulan Kilas Dua Tangan Backhand dua tangan Cara memegang raket untuk pukulan ini ialah dengan menggunakan cekak pukulan kilas pada tangan kanan dan cekak pukulan pepat pada tangan kiri. Kedua-dua tangan ini mestilah bersama tetapi tidak bertindih dan mencekak raket dengan ketat. Bahagian atas badan dipusingkan supaya bahu belakang dapat bergerak keluar untuk membolehkan lengan kiri dan raket belakang. Raket dibawa sehingga berada di bawah sedikit daripada penerbangan bola yang dijangkakan. Ini bermakna raket akan dibawa ke atas semasa bola dipukul dan mengakibatkan satu top spin. Sentuhan bola hendaklah dibuat pada paras pinggang dan sedekat yang mungkin kepada lutut depan. Semasa bola meninggalkan raket semua berat badan berpindah kepada kaki depan. Perlu diingat iaitu pandangan hendaklah ditumpukan pada bola dan bukan pada lawan anda. Lengkapkan follow through dengan memusingkan bahagian atas badan supaya bahu belakang sampai pada titik di mana bola meninggalkan raket.

Backhand ini merupakan yang paling populer digunakan oleh pemain tenis saat ini. Keuntungan dari grip ini adalah ayunannya yang efisien dan tenaga ekstra yang dihasilkannya karena menggunakan dua tangan.

41

Namun, kekurangannya terutama dalam menghadapi bola-bola yang melebar dikarenakan tumpuan ayunan yang menggunakan 2 bahu. Grip yang dipakai dalam melakukan pukulan ini adalah tangan kanan berada pada ujung gagang raket dengan grip continental dan tangan kiri berada di atasnya dengan grip semi-western. Untuk selengkapnya dapat anda baca di sini. Tahapan untuk melakukan backhand dua tangan adalah sbb:

Dari posisi bersiap, anda bergerak ke arah bola datang dan telah menentukan zona pukulan serta grip yang akan anda pakai. Zona pukulan untuk pukulan backhand dua tangan yang baik adalah di samping badan anda di sekitar daerah pinggang.

 

Raket diayunkan ke belakang pada posisi kira-kira sejajar pinggang anda. Stance yang dipakai dalam backhand dua tangan umumnya closed stance, namun dapat pula dilakukan dengan open stance.

Raket diayunkan ke depan menuju titik kontak dengan bola dan usahakan kontak berada pada sweetspot dari raket. Dalam ayunan ke depan ini,
42

tangan kiri memegang peran yang dominan sedangkan tangan kanan sebagai penyeimbang dan pengarah bola.

Kemudian ayunan diteruskan ke samping badan anda hingga raket ke arah punggung untuk melakukan tahap followthrough.

Bagi pemula yang mungkin pernah bermain bulutangkis atau tenis meja, cenderung agak janggal ketika berlatih tenis terutama untuk pukulan backhand dua tangan karena pukulan ini menggunakan tangan yang non dominan sebagai utamanya sedangkan tangan dominan sebagai

penyeimbang dan pengarah bola. Untuk melatihnya anda bisa mencoba berlatih memukul forehand memakai tangan non-dominan anda. Apabila anda telah dapat memukul dengan baik dan konsisten, barulah mencoba untuk memukul dengan 2 tangan.

43

Pukulan Sangga Volley: pukulan forehand atau backhand sebelum bola memantul di lapanganmu. Pukulan Sangga Pepat Badan hendaklah sentiasa bersedia dan mata ditumpukan pada bola. Raket dipegang di depan anda. 44 . Jika cekakan itu longgar. perkara yang penting ialah kedudukan pemain yang akan membuat pukulan ini haruslah berada dekat jaring. Pukulan ini ialah pergerakan di mana pukulannya di bawah sedikit seperti menghiris. Terdapat dua jenis pukulan sangga (volley) iaitu sangga pepat (forehand volley) dan sangga kilas (backhand volley). Adalah lebih mudah memukul bola di sebelah depan luar badan. Cekakan pada raket hendaklah ketat dan kemas. raket akan bergerak dan tergoyang di dalam tangan dan menyebabkan kehilangan kawalan. Pukulan sangga yang baik adalah kunci kejayaan terutamanya apabila bermain dekat jaring sama ada untuk perseorangan mahupun beregu. Dalam kedua-dua pukulan sangga ini.

Pukulan Sangga Kilas Ramai pemain berpendapat pukulan jenis ini mudah. Pertama sekali ialah memasukkan bahu anda supaya bahagian atas badan selari dengan garisan penerbangan bola. Sentuhan bola dengan raket ialah di depan badan. Adalah penting memukul bola antara enam inci – satu kaki di atas badan. iaitu dengan berdiri seakan-akan membongkok. Groundstroke 45 . Cekakan atau pegangan raket hendaklah kukuh  Groundstroke: sebuah pukulan forehand atau backhand yang dilakukan setelah bola memantul sekali di lapanganmu. Anda hendaklah dalam kedudukan bersedia.

Slice  Dropshot: sebuah pukulan yang mengenai net lalu jatuh di daerah lawan. Slice: pukulan forehand atau backhand dimana kepala reket dimiringkan sedikit dan dipukul dengan cara mengayunkan reket dari atas ke bawah. Dropshot  Smash: sebuah pukulan keras yang menghantam sebuah bola tanpa menyentuh tanah di atas kepala dan diarahkan ke lapangan sang lawan. Smash 46 .

 Lob: sebuah pukulan dimana bola dipukul tinggi ke jurusan sebelah belakang lawan. Passing shot 47 . Lob  Passing shot: sebuah pukulan dimana bola melalui (bukan melintas di atas) musuh yang berada di dekat net (lihat lob).

Contohnya boleh dilihat pada gambar berikut: Tenis cenderung menggunakan ayunan tangan dan pergerakan badan serta putaran bahu untuk memukul bola. sedangkan tenis cenderung berada di ujung dari gagang raket. Badminton lebih banyak menggunakan gerakan pergelangan tangan daripada tenis yang menggunakan keseluruhan lengan hingga bahu.Grip (Pegangan Raket) Tiga cekak utama yang penting dalam permainan ialah cekak timuran (eastern grip). Berbeza dengan badminton yang lebih ringan dari tenis. sehingga raket dapat dianggap sebagai perpanjangan tangan dan merupakan satu kesatuan dengan badan. maka akan menganggu kestabilan raket dan ketahanan ayunan lengan itu sendiri. Ketika pegangan raket berada di titik tengah. 48 . Pegangan raket badminton cenderung berada di tengah gagang. Cekak ini terbahagi kepada dua bahagian pula iaitu bahagian hadapan dan bahagian belakang. cekak barat (western grip) dan cekak kontinental (continental grip).

Forehand Continental grip Grip ini merupakan grip klasik yang selalu digunakan oleh pemain-pemain tenis zaman dahulu ketika raket kayu masih digunakan. Sisi tersebut dibahagi menjadi sisi atas. kanan dan sudut 1. 1. kiri. Selterusnya kita tinjau beberapa grip atau pegangan raket dalam permainan tenis. dan 4 (searah jarum jam) seperti yang diilustrasikan pada gambar di atas. 49 . Umumnya raket tenis berbentuk oktagonal. 3.Berikut akan dijelaskan posisi pegangan tangan di gagang tenis ditinjau dari kedudukan pegangan raket. 2. bawah. Posisi tangan berada tepat di atas gagang raket dan posisi pangkal telunjuk berada di sudut 1 (untuk pemain tangan kanan) atau sudut 4 (untuk pemain kidal).

seperti berjabat tangan. Grip ini sangat baik digunakan di permukaan lapangan yang cepat. Pada zaman sekarang tidak banyak yang menggunakan jenis continental sebagai pegangan forehand utamanya karena tempo permainan yang semakin cepat dengan bola yang semakin berputar (spin).Pemain profesional sekarang masih menggunakan jenis ini adalah Stefan Edberg dan sebelumnya adalah John McEnroe. 2. Minus grip ini adalah hanya bisa dipakai untuk pukulan mendatar (flat) dan mengiris (slice). seperti rumput. Pemain tenis dapat mencubanya dengan memulakan pegangan dari raket. 50 . Forehand Eastern grip Eastern merupakan grip yang paling mudah diaplikasikan pemain tenis yang baru. dan digunakan oleh pemain dengan jenis permainan „Service Volley‟. grip continental merupakan grip biasa untuk melakukan servis dan juga untuk pukulan volley serta overhead kerana tangan lebih cenderung untuk mengenggam raket. sedangkan untuk pukulan spin agak sulit. Akan tetapi. Grip ini seringkali disebut sebagai „pegangan berjabat tangan‟. Pemain yang memakai grip ini juga seringkali menghadapi kesulitan bola-bola top spin yang bersifat melantun secara parabola.

51 . Forehand Semi-Western grip Grip jenis ini adalah grip yang paling banyak dipakai oleh pemain tenis sekarang terutamanya yang memiliki jenis permainan baseliner. Pemain dapat melnggunakan grip ini dengan menempatkan pangkal jari telunjuk anda di sudut 2 (untuk pemain tangan kanan) atau 3 (untuk pemain kidal). Atau bisa juga berawal dari grip eastern kemudian tangan anda diputar searah jarum jam satu sudut ke sudut 2 atau sudut 3. Posisi dari pangkal telunjuk cenderung berada pada sisi kanan (untuk pemain tangan kanan) atau sisi kiri (untuk pemain kidal).lalu turun ke ujung gagang raket. 3.

4. 52 . Forehand Western grip Grip jenis ini merupakan grip yang ekstrim digunakan terutama untuk memproduksi pukulan topspin. Carlos Moya atau sebelumnya adalah Sergi Bruguera. Pemain spesialis lapangan tanah liat (clay) umumnya menggunakan grip jenis ini. Pemain pro yang mengadopsi jenis grip ini umumnya merupakan pemain spesialis tanah liat seperti Rafael Nadal. Atau anda dapat memulai dari posisi semi-western kemudian bergeser satu sudut ke sisi bawah gagang raket. Grip ini juga sangat nyaman digunakan untuk mengantisipasi bola-bola tinggi yang biasanya terjadi di lapangan tanah liat. kekurangan dari grip jenis ini adalah tidak bisa dipakai untuk melakukan pukulan flat serta slice dan juga sangat sulit untuk mengantisipasi bolabola slice yang jatuh rendah di lapangan cepat seperti rumput (grass) atau semen (hard court). juga banyak pemain modern saat ini. Caranya adalah anda menempatkan posisi pangkal telunjuk pada sisi bawah da ri gagang raket. Grip ini sangat baik digunakan bagi pemain yang ingin memukul bola dengan top spin yang ekstrim. Akan tetapi. Arah bola dari hasil pukulan ini dapat melambung di atas net dan turun menurut garis parabolik yang ekstrim.

Keselesaan dalam membuat lakuan servis diutamakan. iii. Genggaman i.Kepegawaian . Keselesaan adalah lebih efektif dan membantu seseorang itu untuk mengetahui di mana permukaan reketnya. Kedua-dua kaki berada dalam kdudukan yang selari dan kaki hadapan menunjuk ke arah pihak lawan. 53 . Jarak kedua-dua belah kaki mestlah sesuai supaya lutut boleh bergerak bebas dan pindahan berat badan tidak terganggu. pengadilan & kejurulatihan PROSEDUR MENGAJAR. Servis Pepat ( flat services ) 1. Berdiri di belakang sedikit dari garisan belakang gelanggang. ii. Kedudukan sedia. v. i. Bahu kiri atau kanan mengarah ke jaring. ii. Reket digenggam kemas dan leher reket disokong oleh tangan yang sebelah lagi. iii. iv. 2. Gunakan backhand atau continental grip dalam membuat lakuan servis ini.

ii. Pegang bola dengan menggunakan jari. Pembuat servis menjangkau dan meningkit. iii. Kepala reket dihayun ke belakang badan. Bola dilambung tinggi lurus ke atas sebelah depan kaki. Serentak dengan itu. pada masa itu juga lambungan bola dibuat. vi. 54 . Semasa hayunan ke belakang dilakukan. v. Lambung bola i.3. i. iii. Bola mestlah dilambung lebih kurang 16 inci di hadapan pemain. ii. v. 4. Dari kedudukan backswing. iv. Tangan yang melambung bola hendaklah relax dan lurus. Hayunan belakang. 5. ii. Sentuhan i. badan dibengkokkan ke belakang dengan berat badan di atas kaki belakang. iv. Mata fokus kepala bola yang dilambung. Bola dilambung ke paras maksimum raket. Bola dilambung serentak dengan tangan yang memegang raket. Bengkokkan tangan di bahagian siku supaya sudut antara lengan dengan bahagian atas tangan menjadi 90 darjah. Jangan meletakkan bola di atas tapak tangan. reket dihayun dari dari belakang ke atas dan ke depan hingga tangan lurus.

iii. iv. 6. Kaki kanan selari dengan kaki kiri. iii. Berat badan di atas kaki hadapan sepenunya.iii. Ikut lajak (follow through) i. permukaan reket adalah pepat mengadap jaring dan bola mengenai sweet spot. ii. kaki yang dibelakang mula melangkah ke depan dan selari dengan kaki hadapan. Semasa menjingkit. iv. vi. Setelah sentuhan (impact) tangan yang memukul terus di bawa menghala ke bawah dan kiri / kanan badan tanpa sebarang „check‟ ii. Pada masa ini. pergerakan pergelangan tangan (wrist snap) adalah perlu untuk menolong mengarah bola ke gelanggang lawan. Lajakkan reket yang berterusan untuk memenuhi hayunan dari kananke kiri. Pemindahanberat badan dari kaki belakang ke depan. v. Bola dipukul pada ketinggian yang maksimim supaya bola dapat dipikul menjunam masuk ke gelanggang lawan. Semasa sentuhan (impact). keseluruhan badan menegang (stretched). 7. Badan di bawa menghadap ke arah jaring. 55 . Semasa sentuhan (impact) berlaku. Penutup/Finish i. vii. Mata terus memandang bola dan berada dalam keadaan sedia untuk lakuan seterusnya.

Butir-butir penting: 1. Kepantasan gerak kaki dan antisipasi. Bagi gerakerja penyesuaian (conditioning). Gerakerja penyesuaian (conditioning) ini hendaklah dilakukan dalam satu program yang teratur dan terancang. 56 . Kelonggaran sendi-sendi adalah penting 3. Gerakerja yang menggunakan bola dan reket adalah disyorkan selain daripada aktiviti yang tidak menggunakan alatan. Ketangkasan. 2. Ketahanan otot besar dan kecil. Regangan untuk otot-otot panjang adalah penting seperti lengan. Sebelum memulakan sesuatu permainan tennis yang sebenar. penekanan harus dibuat dalam:     Kekuatan kaki. 9. guna untuk memegang reket dengan kuat dan menggelakkan dari kecederaan. kaki. gerak kerja memanaskan badan hendaklah dimulakan terlbih dahulu. kekuatan otot-otot lengan dan bahu perlu diberi perhatian. Jangkamasa untuk memansakan baan bolehlah dilakukan diantara 5 – 10 minit atau mengikut keperluan dan kesesuaian individu sendiri. pinggang dan abdomen. Otot-otot kecil haruslah di regang walaupun kurang mustahak. 7. 8. 4.FASA PERSEDIAAN-MEMANASKAN BADAN. abdomen dan tangan. bahu. Oleh kerana permainan tennis ini menggunakan tangan. 5. 6.

Mula dari arah garisan belakang (base line) . 2.Mulakan dari garisan belakang (base line) .Lambung bola menggunakan tanan kiri dan membiarkan bola jatuh di hadapan kaki kiri.  Apabila lontaran sudah baik. 3. Servis – Melontar bola dan memukul ke arah pagar.LATIHAN ANSUR MAJU (SERVIS TENNIS) PELAKSANAAN / BUTIR-BUTIR MENGAJAR 1.Melakukan servis melepasi jaring.melakukan pukulan servis 10 kali. membawa reket dan bola ke bawah dan ke atas serentak.  Bermula denan kepala reket di belakang badan.Pegangan gaya “continental” . CATATAN .10 kali 57 . 4.  Had lontaran mesti sampai ke paras jangkauan reket. Servis – Latih tubi  Servis dari garisan belakang.  Imbangan reket menggunakan tiga jari pertama dan sokong leher reket. bergerak ke garisan belakang dan lakukan pergerakan servis yang sempurna. .Lakukan sebanyak 10 kali . Melambung bola untuk melakukan pegerakan servis. Membaling bola untuk memberi gambaran melakukan servis.Lakukan sebanyak 10 kali .Lakukan pergerakan ikut lajak servis . 5.  Memegang bola sebelah tannan kiri dan reket sebelah tangan kanan. Servis .  Berdiri di belakang garisan servis .  Kedudukan kaki kiri mengarah ke jarring sebelah kanan.  Melontar bola melintasi jaring. siku ditinggikan.

 Berdiri di garisan belakang (base line) .10 kali 58 .

59 . Ad court – Bahagian sisi kiri dari lapangan tenis terhadap masing-masing pemain. ATP – Association of Tennis Professionals @ Persekutuan Tenis Profesional ATP Champions Race – Sistem perhitungan peringkat pemain ATP berdasarkan poin yang dikumpulkan mulai pada awal tahun hingga akhir tahun.ISTILAH-ISTILAH TENIS Ace – Servis yang dilakukan pemain dimana bola masuk dan tidak dapat dijangkau oleh pemain lawan. All-court – Tips permainan yang menggabungkan seluruh kemahiran yang ada dalam tenis termasuk serve and volley. Approach shot – Pukulan yang digunakan sebagai set up sebelum pemain maju ke depan net dan selalunya menggunakan pukulan slice atau topspin yang lebih cepat/pendek dari pukulan dalam suatu rali. 8 pemain teratas pada akhir tahun akan bertarung pada ATP Tennis Masters Cup. Advantage – Poin ketika seseorang telah mendapatkan deuce dan memerlukan satu poin lagi untuk memenangi game. Alley Kawasan pada lapangan tenis di antara garis single dan double. dan baseline.

pukulan yang memberikan kesan putaran ke belakang setelah bola dipukul. Ball Person – Seseorang (lelaki atau perempuan) yang bertugas untuk memungut bola pada pertandingan tenis. Baseline – kawasan di luar garis akhir dari zon permainan di dalam lapangan tenis. 60 . Backhand – Jenis pukulan tenis dimana belakang tangan yang memegang raket dihadapkan ke depan dan pemain memukul bola menggunakan bahagian belakang dari raket.Australian formation – Formasi yang digunakan dalam permainan beregu di mana pemain yang berada di depan net berdiri di tengah net untuk menghadang bola return yang datang menyilang (cross court). Backswing – Bahagian dalam fasa pukulan tenis dimana raket diayunkan ke belakang dalam rangka persiapan untuk memukul bola dengan ayunan ke depan. Bagel – kemenangan atau kekalahan set dengan skor 6-0. Backspin – (dikenal juga sebagai slice atau underspin).

61 . Block – Satu pukulan bertahan yang menggunakan sedikit ayunan. maka disebut serve break.Baseliner – Tip permainan yang sering bermain dikawasan baseline dan memerlukan kualiti dan kosinten dalam melakukan pukulan groundstroke. Big serve – Servis yang kencang dan bertenaga. Break point – Satu poin tertinggal untuk dapat melakukan break (atau pada posisi skor 30-40). Breadstick – Kemenangan atau kekalahan pada set dengan skor 6-1 Break – Memenangkan game dalam posisi menerima servis. triple break point pada skor 0-40 Buggy Whip – Pukulan forehand yang memiliki ayunan dari bawah ke atas dan tidak melakukan followthrough seperti yang normal (ayunan melintasi badan) melainkan berakhir di sisi badan yang sama. Break back – Memenangkan game dalam posisi menerima servis setelah sebelumnya kehilangan game dalam posisi memegang servis. umumnya memberikan keuntungan bagi pemain yang melakukannya. double break point/ two break points pada skor of 15-40. umumnya ketika melakukan pengembalian servis (return).

Pemain yang bertanding disini akan mendapatkan poin untuk dapat bermain di ATP. Carve – Jenis pukulan yang menggabungkan pukulan sidespin dan underspin. Challenge – Peraturan baru dimana pemain dibenarkan mencabar keputusan hakim garisan yang dianggap keluar kepada chair umpire dengan menggunakan teknologi Hawk-Eye. 62 . Can Opener – Pukulan servis dari pemain yang mendarat di pertemuan antara garis batas permainan single dengan garis servis. Call – Penilaian dari hakim garisan yang mengatakan bahwa bola keluar dari kawasan gelanggang. Chip – memblok pukulan dengan underspin.Bye – Fasa dalam undian kalah mati dimana pemain layak secara otomatik ke pusingan berikutnya. Challenger – Pertandingan yang memiliki level di bawah kelolaan ATP. Cannonball – Ungkapan lama yang menjelaskan sebuah pukulan servis yang flat dan keras.

Counterpuncher – Tipe permainan baseliner yang cenderung bertahan. Clean the Line/Clip the Line – Pukulan dimana sebahagian dari bola jatuh di garis permainan. Pelanggaran pertama akan diberikan peringatan. Chop – Pukulan dengan underspin yang ekstrim. kedua akan diberikan penalti pengurangan poin. ketiga diberikan pengurangan game dan keempat pertandingan di hentikan untuk kemenangan lawan. Closed stance – Cara memukul bola dengan posisi badan yang paralel dengan garis baseline. Court – Lapangan yang memiliki ukuran tertentu untuk memainkan permainan tenis.Chip and charge – Sebuah strategi yang menggunakan pukulan underspin dalam mengembalikan servis lawan kemudian diikuti oleh pergerakan ke depan net. 63 . Code Violation – Peraturan di ATP dimana pemain melakukan pelanggaran dengan cara mengeluarkan kata-kata kesat/makian atau memukul bola dengan keras tidak dalam permainan.\ Crosscourt – Memukul bola menyilang ke arah kawasan permainan lawan.

6-0: lihat Bagel 64 . Dirtballer – Pemain pakar tanah liat. Seringkali dalam permainan tenis di lapangan tanah liat pemain melintasi net untuk melihat jejak jatuhnya bola bila ia merasa keputusan lawan tidak betul atau oleh keputusan chair umpire. Double Bagel – 2 set menang dengan skor 6-0. Deep – Pukulan dimana bola jatuh dekat garis baseline. Cyclops – Sebuah alat yang dipasang untuk mengesan sama ada bola servis yang dipukulkan masuk atau keluar. contohnya. Sama ada dilakukan dengan maksud baik atau bermusuhan. Dead net (dead net cord) – Situasi dimana seorang pemain mendapatkan keuntungan dari pukulannya yang menyentuh ujung net kemudian meniti ke gelanggang lawan. Deuce – Situasi pada poin 40-40 dan pemain harus merebut dua poin berturut-turut untuk memenangi game.Cross-over – Pemain yang ke sebelah net lawan. Dink – Pukulan yang lemah dan tidak bertenaga. Deuce court – Sisi kanan lapangan tenis mengikut masing-masing pemain. Alat ini segera berbunyi apabila bola jatuh di luar garis servis.

Doubles – Permainan tenis yang dimainkan oleh 4 orang.g. Drop shot – Pukulan yang dipukul dengan perlahan dan jatuh dekat net untuk memancing pemain berlari ke depan. First Service – Pukulan servis pertama dari dua peluang pukulan yang diberikan kepada pemain untuk memulai permainan.Double Fault – Dua kali melakukan kesalahan pada saat melakukan servis. Fault – Kesalahan pada pukulan servis dimana bola jatuh di luar kotak servis yang dituju. Down the line – Memukul bola lurus ke arah kawasan permainan lawan. Pukulan yang tidak atau sedikit sekali memiliki kesan spin pada bola/ bola pegun. Follow through – Ayunan fasa ikut lajak dari fasa pukulan tenis setelah bola dipukul. Drop volley – Pukulan drop shot yang dihasilkan dari voli. 65 . masing-masing 2 orang setiap 1 bahagian gelanggang. Flat – e.

Foot fault – Situasi dimana pemain pada saat melakukan servis melakukan pelanggaran dengan cara kakinya menginjak atau masuk ke daerah permainan sebelum bola servis dipukul. Groundies – lihat Groundstroke 66 . Golden Slam – Memenangi seluruh Grand Slam. Forced error – Situasi dimana lawan melancarkan pukulan yang susah dijangkau sehingga bola bergulir keluar. Game point – Situasi dimana pemain yang hampir menang memerlukan satu poin lagi untuk memenangi gane. French Open. Grand Slam – Kejohanan tenis yang paling berprestij di seluruh dunia: Australian Open. Forehand – Pukulan tenis di mana telapak tangan yang memegang raket dihadapkan ke depan dan pemain memukul bola dengan ayunan yang datang dari belakang badan pemain serta bahagian depan raket menghadap bola/Pukulan hadapan tangan. Golden Set – Menang set tanpa kehilangan poin. Wimbledon dan French Open.

Inside-out – Berlari ke arah sisi yang berlawanan dan memukul bola menyilang. Asosiasi yang mengatur pertenisan dunia. Hold – Memenangi game pada posisi servis. Hacker – Istilah untuk pemain pemula atau menengah.J Jamming – Pukulan servis atau pengembalian yang mengarah ke badan lawan. Inside-in – Berlari ke arah sisi yang berlawanan dan memukul bola lurus. Hail Mary – Pukulan lob yang sangat tinggi terutama untuk bertahan.Groundstroke – Pukulan backhand atau forehand yang dilakukan setelah bola memantul. ITF – the International Tennis Federation. I-formation – (in doubles) Formasi pada permainan ganda diman kedua pemain berdiri pada sisi yang sama sebelum memulai permainan/melakukan servis. Insurance Break – mendapatkan keuntungan/poin dari dua kali servis break. 67 . Half volley – Pukulan volley yang dilakukan tepat setelah bola memantul. Head – (racket) Bagian dari raket yang terdapat senar.

Dapat pula terjadi apabila bola dari jatuh dari kantung pemain dan masuk ke lapangan. Lob – Pukulan dimana bola melambung jauh di atas net. Love – skor 0 (nol). 68 . Lawn tennis – lawn sendiri artinya lapangan rumput. Let (let service) – Situasi dimana pukulan servis masuk namun menyentuh net sehingga pemain harus mengulang servisnya kembali. Let – Istilah yang digunakan apabila terdapat situasi dimana bola dari lapangan lain masuk ke dalam lapangan kita pada saat permainan berlangsung sehingga poin saat itu harus diulangi. Asal mula permainan tenis yang dimainkan di lapangan rumput.Kick serve – Tipe pukulan servis yang menghasilkan spin dan membuat efek pantul bola yang lebih tinggi dari biasanya. Dipercaya berasal dari bahasa Perancis “l‟ouef” yang artinya harfiahnya telur atau nihil. Orang ini dapat memberikan penilaian apakah bola jatuh di dalam atau di luar permainan namun keputusannya tetap berada di bawah seorang wasit. Line judge – Seseorang yang ditugaskan untuk mengamati jatuhnya bola pada permaian tenis.

perempuan vs laki-laki. Mac-Cam – Kamera berkecepatan tinggi yang dipakai untuk merekam jatuhnya bola dan dapat diputar ulang untuk melihat masuk atau keluarnya bola terutama di ujung garis baseline dalam permainan tenis. Mixed Doubles – Permainan tenis ganda campuran (laki-laki. perempuan). Lucky Loser – Pemain kualifikasi yang beruntung masuk ke dalam babak utama karena pemain yang seharusnya masuk mengundurkan diri.Love game – Game yang dimenangkan dengan telak tanpa membuat lawan mencetak skor. Apabila pemain tersebut dalam posisi servis untuk memenangkan pertandingan. Mis-hit – Situasi saat raket tidak mengenai daerah sweet spot pada raket tenis. maka istilahnya “Serving for the match” dan bila dalam posisi pertandingan final untuk memenangkan turnamen maka istilahnya “Serving for Championship“ Mini-break – memenangkan poin pada posisi menerima servis saat tie break.N 69 . Moonball – pukulan setengah melambung yang dilakukan dengan topspin. Match point – Situasi dimana pemain membutuhkan satu poin untuk memenangkan sebuah permainan tenis.

Out – Semua bola yang jatuh di luar daerah permainan. Open stance – Memukul bola dengan posisi badan paralel terhadap garis baseline dan menghadap lawan. 70 . New balls – Satu set bola baru untuk menggantikan bola lama yang telah aus dalam sebuah permaian tenis. Overrule – Keputusan wasit untuk menganulir penilaian dari hakim garis. bila pukulannya keras maka disebut “smash“. pemain yang memegang servis dengan bola baru diharapkan menunjukan bola tersebut atau memberi tanda kepada pemain lain.Net– Jaring-jaring yang dipasang melintang di tengah lapangan tenis dan dikaitkan pada tiang di sisi lapangan.P Passing shot – Pukulan yang dapat menembus pemain lawan pada saat dia berada di depan net. tetapi bukan melewati dengan cara lob. Net point – Poin yang dimenangkan dengan cara maju ke depan net. Overhead – (atau: ‟smash‟) Situasi dimana pemain memukul bola di atas kepalanya. No-Man‟s Land – Daerah pada lapangan tenis yang terletak di antara garis servis dan baseline.

Rally – (Following the service of a tennis ball) – Situasi pada saat permainan berlangsung dan masing-masing pemain bertukar pukulan yang diakhiri oleh keluarnya bola dari daerah permainan karena kesalahan seorang pemain atau masuknya bola pada daerah permainan lawan tanpa bisa dijangkau oleh pemain tersebut. 71 . Point – Periode saat permainan dimulai dengan servis yang masuk hingga akhir bola keluar.Poaching – Gerakan memotong bola lawan yang menuju ke arah partner kita dalam permainan ganda.Q Qualies – Babak kualifikasi dimana pemain bertanding untuk memperebutkan tempat ke babak utama. Putaway – Pukulan untuk mengakhiri suatu poin dari situasi yang menguntungkan. Pusher – Pemain yang tidak berinisiatif untuk melakukan winner dan hanya mengembalikan bola saja. Racquet – (lihat Racket) Tongkat pemukul bola dengan gagang yang panjang dan memiliki rangka kepala yang bundar/melengkung serta dilengkapi oleh senar ditengahnya.

Round Robin – Sistem turnamen dimana pemain tereliminasi setelah dua kali menelan kekalahan. Serve – (atau „service„) Pukulan untuk memulai permainan. Service game – Sebuah game dimana pemain memegang servis. Set point – Situasi dimana pemain hanya membutuhkan satu poin untuk memenangkan suatu set. Second Service – Kesempatan kedua dan terakhir bagi pemain untuk melakukan servis. Round of 16 – Babak perdelapan final sebelum memasuki perempat final dimana tersisa 16 pemain yang berkompetisi.Receiver – Pemain yang menerima pukulan servis. Retriever – Pemain baseliner dengan gaya permainan bertahan. Serve and volley – Tipe permainan yang mengandalkan servis keras yang diikuti oleh pergerakan ke depan net untuk melakukan voli. Referee – Seseorang yang bertanggung jawab untuk menjadi wasit dalam pertandingan. 72 .

Shank – Kesalahan dalam memukul bola dimana bola mengenai rangka dan bukan senar dari raket sehingga bola keluar daerah permainan. Spank – Pukulan flat yang keras dan bertenaga. Spin – Rotasi bola akibat efek dari pukulan pada saat bola melambung di udara. (servis) servis dengan pukulan sidespin. Slice – (reli) memukul bola dengan underspin. Split step – Teknik footwork yang melakukan langkah-langkah kecil tepat sebelum akan memukul bola. Singles – Permainan tenis yang dimainkan oleh dua orang pemain yang saling berhadapan. Sitter – Pukulan lemah yang jatuh agak tinggi dan baik untuk pemain melakukan “put away” atau mengakhiri poin. Smash – Variasi dari pukulan overhead dimana pemain memukul bola di atas kepalanya dengan keras dan sulit untuk diterima lawan. 73 .

Strings – Material yang dikaitkan pada kepala raket untuk memukul bola. 74 . Stick the Volley – Hasil pukulan voli yang tajam dan mematikan. baik itu di tengah garis servis maupun di persimpangan antara garis servis dengan sisi garis permainan single. Squash Shot – Pukulan slice dengan menggunakan forehand. T – Garis perpotongan antara garis tengah dengan garis servis dan membentuk hurf T. Stroke – memukul bola. Sweetspot – Bagian tengah dari kepala raket yang disenar yang merupakan tempat ideal untuk memukul bola. Straight sets – Memenangkan pertandingan tanpa kehilangan satu set pun. Tanking – Kesengajaan untuk mengalah dalam suatu permainan tenis karena mental yang buruk atau alasan lain. Tennis Ball – Alat untuk bermain tenis yang terbuat dari bahan karet berisi udara dan dilapisi oleh serat bulu sintetis.Spot Serving/Server – Pukulan servis dengan teknik memukul bola ke sudut. umumnya digunakan pada posisi bertahan.

Tramline – Garis di sisi lapangan yang membatasi daerah permainan single atau ganda.Tennis Bubble – Fasilitas lapangan tenis dalam ruangan yang berbentuk kubah. Pukulan ini pertama kali dipopulerkan oleh Yannick Noah. Biasanya dilakukan oleh pemain yang menerima lob pada saat maju ke depan. Topspin – Pukulan yang menghasilkan putaran bola ke depan dengan laju bola bersifat parabolik Touch – Terjadi apabila bagian badan dari pemain menyentuh net pada saat bola masih dimainkan. Pemain yang lebih dulu mendapatkan poin 7 dengan marjin 2 angka yang akan menjadi pemenangnya. Tiebreak (also: tiebreaker) – Game dengan perhitungan khusus pada posisi skor 6-6 untuk menentukan pemenang dari set tersebut. Tennis Elbow – Cedera yang umumnya dialami oleh pemain pemula karena teknik yang kurang sempurna atau memakai raket yang menyalurkan getaran pukulan ke tangan. Tweener – Pukulan trik yang dilakukan dengan cara memukul bola diantara kaki atau selangkangan. 75 .

Pada level profesional servis jenis ini dianggap sebagai penghinaan sebagaimana yang dilakukan oleh Martina Hingis dalam beberapa kesempatan.Twist Serve – Pukulan servis yang menggabungkan antara pukulan slice dengan topspin sehingga menghasilkan bola yang bersifat parabolik dan memantul tinggi di daerah lawan. Underspin – Putaran bola ke arah belakang dan mengakibatkan bola mengambang serta memantul rendah di permukaan lapangan. Volley – Forehand atau backhand yang dilakukan tanpa menunggu bola memantul terlebih dahulu. Vibrazorb – Alat kecil yang ditempatkan diantara senar dan berguna untuk mengurangi getaran pada saat raket memukul bola. Umpire – (during play) – Seseorang yang ditugaskan memimpin pertandingan sebagai wasit utama dan umumnya duduk di kursi yang tinggi di sebelah net. Unforced error – Kesalahan yang dilakukan atas dasar kesalahan pemain sendiri dan bukan karena tekanan dari pemain lawan. 76 . Underarm service – Pukulan servis yang dilakukan dari posisi bawah bahu.

77 . WO dapat dinyatakan sebagai bye dan umumnya terjadi ketika pemain lawan tidak datang ke pertandingan ataumengalami cedera. pukulan servis yang dapat dijangkau namun tidak dapat dikembalikan oleh lawan dan menghasilkan poin. Pola ayunannya mirip dengan gerakan whiper mobil berbentuk kipas. WTA – Women‟s Tennis Association. Whiper Wip – Followthrough atau ayunan lanjutan yang umumnya digunakan oleh pemain modern saat ini. Asosiasi tenis wanita profesional. Winner – Pukulan yang tidak dapat dijangkau oleh lawan dan mendapatkan poin.Walkover (WO) – Walkover atau biasa disebut WO adalah kemenangan tanpa perlawanan. Wild card – Sebuah situasi khusus dimana pemain mendapatkan jatah untuk bermain pada suatu turnamen walaupun peringkatnya tidak mencukupi untuk dapat bermain dalam turnamen tersebut.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful