You are on page 1of 2

pada keturunan kita.

Sebagai
contoh mudah, kalau ibu dan
Agak susah memulakan buletin sentiasa membuat ayah tak pernah solat subuh,
siri ke 7 ini, walaupun banyak isi penambahbaikan dalam kerjanya, bangunnya selalu lambat,
yang ingin diketengahkan. Itulah sebagai pelajar ia ”upgrade” cara anaknya pun ikut juga dalam
sebabnya ia lambat keluar, atau sistem belajarnya. Sebagai pertandingan tidur itu, tau-tau
namun hari ini saya perlu bapa, ibu, anak, guru dan semua hari dah siang, hah tak
gagahkan juga untuk orang ada cara untuk
menyiapkannya. menjadi yang lebih baik.
Baiklah, kalau sesiapa
Sempena kedatangan bulan yang membaca buletin
Ramadhan bagi umat Islam, ini, ingin jadi orang yang
pihak Bimbingan dan Kaunseling berjaya, kenalah cari
mengucapkan Selamat apa yang perlu kita
Menyambut Ramadan Al- lakukan untuk lebih berjaya. sekolahlah anak hari tu. Kes ini
Mubarak, khususnya kepada Ops..bukan itu saja, tak cukup bukan dia kena tinggal bas, tapi
semua warga sekolah, murid dan dengan azam saja, perlu ada dia yang tinggalkan bas.
ibu bapa yang antaranya ramai tindakan. Contoh dalam Nampak tu..hubungan ibadah
telah menghantar sms. Terima pergaulan dengan rakan kita dengan kerja kita sehari-hari,
Kasih. sehari-hari, kita boleh tingkatkan jadi wahai pembaca sekalian,
cara berkomunikasi. biasakan solat, jangan sampai
Dalam buletin ini, mari tuan-puan kamu tak lakukannya, sesibuk
kita kutip hikmah yang berselerak Amalkan 6 teknik komunikasi apapun urusanmu, sebab tak
di sepanjang bulan ini. Jangan berkesan. Ia tersimpul dalam ada orang yang boleh
biarkan permata itu jatuh kalimat SOFTEN, S ialah smile, O menolongmu di alam kubur
bertaburan begitu saja. adalah Open Arm, manakala F, nanti.
Datangnya dengan penuh foward lean, T pula ialah touch, E
perancangan Tuhan, tentu ada membawa makna eye contact Mana yang selalu ponteng solat
hikmah yang sangat bernilai. dan N ialah Nodding. Dalam tu, udahlah, jangan di ulang lagi,
Paling tidak, bulan ini bulan ubah bahasa kita ertinya senyum, buka ingat azab tuhan...mana yang
perangai, dari sedia ada (biasa) siku; (jangan berpeluk tubuh), ponteng sekolah pun macam tu,
kepada lebih baik, dan paling kedepankan tubuh, guna janganlah ulang lagi, yang
maksima, tingkat ibadah, dari sentuhan, tengok dengan mata, ruginya kamu juga nanti.
biasa-biasa saja kepada ahli (berikan tumpuan penuh bila
ibadah. guru mengajar) dan angguk Bercakap bab ponteng ni,
(tanda setuju). Gunakan sistem anehnya ramai dikalangan anak
Adalah diceritakan, dalam syurga ini dalam pembelajaran, nescaya bongsu yang terlibat. Setahu
itu ada pasar, (tapi bukan macam kamu akan jadi orang lebih saya, budak macam ni manja
mydin kat dunia ni la) penduduk cemerlang. sangat. Asyik-asyik nangis kalau
syurga apabila keluar ke pasar, mak dan ayah suruh ke sekolah.
wajah mereka sebenarnya sudah Firman Allah, ”Dan Aku tidak Ek eleh...mungkin dia ingat
cantik, namun bila mereka jadikan jin dan manusia masa tu boleh undur semula kot.
pulang dari pasar tersebut, wajah melainkan tujuannya untuk Bila kamu dah dewasa nanti,
mereka bertambah cantik, ceria beribadah kepadaku”. Sayang masa tu baru menyesal sebab
dan bercahaya. Demikian seribu sayang pada yang tak tak ada ijazah, nak minta kerja
hebatnya kehidupan di sana dan endah tujuan Tuhan menciptakan bukan main susah, terdetiklah
begitulah selamanya. Kekal dirinya. Sangat sedih bercampur dihatimu nak balik bersekolah
abadi, enak kan. pilu, dalam soal selidik saya semula, boleh tak? Tak de
terhadap 100 orang murid-murid gunanya lagi. Ingatlah, masa
Apa inti dari cerita ini, SK Bangi, 2/3 responden tidak yang paling terbaik bagi seorang
maksudnya sikap orang yang mengambil berat soal manusia adalah dizaman
berjaya tu, dalam kehidupannya sembahyang. Kalau ibu atau bapa persekolahannya. Datang
sehari-hari ia semakin baik, pun begitu, Kesannya boleh turun

Emel: afraima@yahoo.com Web En.Noorhisham http://norish77.blogspot.com


Bil 07/Tahun Pertama / 2007
sekolah dapat ilmu, bukan tu tidak, suka sangat bersih dan baru bagi sekolah rendah, dan
saja, dapat duit lagi. Kan best tu. sapu kelas. selepas lebaran (raya) ini guru-guru
kaunseling daerah Hulu Langat akan
Lihat gambar dibawah ini, punya Namanya Anis Atikah binti Ishak 5 mengikuti kursus bagaimana
tak senonoh kakak perempuan Venus. Seorang murid SK Bangi yang menguruskan PRS. Banyak sekolah
ini, eh kakak mestilah boleh di yang belum wujud PRS, akan tetapi
anggap PRS di SK Bangi telah dilahirkan 2
perempuan, apalah cikgu ni,
hisap rokok, bulan puasa pulak tahun lepas, maknanya masih baby
tu. lagi.

LAWATAN KE PENANG

Nama murid yang akan mengikuti


menjadi contoh kepada murid-murid lawatan ke Penang sudahpun siap.
lain dalam hal menjaga kebersihan Cuma kita belum tahu siapakah yang
kelas. Tahniah di ucapkan kepada betul-betul mendapat 5A pada tahun
Anis dan ibu bapa yang telah ini. Tahun ini sekolah melalui pihak
Sepatutnya mulut kita ni mendidik anak semestinya. Bimbingan dan Kaunseling akan
digunakan untuk bersyukur, membawa siapa antara kamu yang
berzikir dan berkata hal yang BERITA SEMASA DAERAH. lulus dengan cemerlang secara
baik. Orang yang hisap rokok ni Dalam Program Karnival percuma ke Penang. Mungkin kita
sebenarnya kalau kita tengok Kaunseling Kerjaya Peringkat akan ke Bukit Bendera. Jangan risau,
macam orang kaya, sebab duit Daerah Hulu Langat, SK Bangi tambang bas, cikgu yang akan
berlebihan, akan tetapi hakikat mendapat Naib Johan dalam bayarkan nanti.
yang sebenarnya, tak de lah kaya acara kuiz kerjaya. Peserta yang
sangat. Ingatlah hadis nabi SAW, telah mengharumkan nama Terima kasih di ucapkan kepada
”sesungguhnya mulut-mulutmu sekolah ialah Mohd Iftar semua ibu dan bapa yang telah hadir
itu adalah jalan keluarnya Al- Mubarak, Amsyar Hamizan, Farah ke program solat hajat untuk anak-
Quran, maka bersihkanlah ia Iwani dan Mohd.Iqbal B. Mohd anak menghadapi ujian UPSR baru-
dengan bersiwak”. Siwak tu Asri. baru ini. Tahniah dan syabas sekali
maknanya berus gigilah, jaga lagi, anda memang orang hebat dan
kebersihan gigi dan baunya Berita Tag Nama (Bar Code) insya Allah anak anda akan jadi
sekali. Yang kamu hisap tu apa Seramai 1300 orang murid telah orang yang hebat macam anda juga.
hal, tak ke melawan hadis nabi menerima kad nama, namun masih Kerjasama anda sangatlah berharga
tadi. Nabi suruh bersihkannya, ada 300 orang yang belum dan bernilai pada sekolah.
tapi kamu mengotorkannya. menerimanya. Ini adalah kerana
Angkat tangan siapa kata hisap terdapatnya beberapa kesilapan KATA-KATA MOTIVASI Orang yang
rokok tu tak membazir dan antara lain gambar rosak. Semasa berjaya selalu memberi kata BOLEH,
baunya sedap. Eh, ada ke murid sesi penggambaran murid sebaliknya orang yang GAGAL
sekolah Bangi ni hisap rokok, al- memandang ke arah lain, mata sentiasa memberi kata DALIH.
hamdulillah setakat ni memang terpejam, dan sebagainya. Namun
belum tengok lagi, tapi ini adalah ada berita gembira buat murid Layari : http://norish77.
peringatan supaya kamu yang tahun enam yang belum blogspot.com untuk mendapat berita
darjah enam ni tak jadi macam mendapatnya lagi, kamu akan semasa yang lebih aktual.
tu. diberi semula duit bayaran tag
nama itu. Minta maaf banyak hal
MURID CONTOH OK lah ye, yang tak diduga itu berlaku.
harap boleh faham bab tu. Ni
tengok cikgu bawa contoh murid KELAB PRS Kelab Pembimbing Rakan
SK Bangi yang suka jaga Sebaya tahun ini sebenarnya berazam
kebersihan, dia ni tak kira hendak meningkatkan lagi kualiti
apakah hari dia bertugas ataupun perkhidmatan. Namun agak sedih,
sebenarnya PRS ini adalah sangat

Emel: afraima@yahoo.com Web En.Noorhisham http://norish77.blogspot.com


Bil 07/Tahun Pertama / 2007