Tahap satu- Mendefinisikan masalah murid-murid Contoh 1: Kaunselor : Apa khabar ?

Terima kasih banyak kerana sudi datang ke sini. Kita ada masa 40 minit, ceritakan pada saya apa yang merunsingkan saudara dan ianya boleh dilanjutkan jikalau saudara rasa ianya wajar dilanjutkan. Apa yang diperkatakan dalam sesi ini akan saya rahsiakan. Klien : Saya betul-betul bingung sekarang. Mak dan ayah hari-hari bertengkar dan terus bertengkar, tak pernahpun ambil peduli tentang saya; hidup ke mati ke sayani...dalam masa yang sama saya perlu terus tinggal bersama mereka. Itulah...ikut hati memang nak larikan diri. Contoh 2: Kaunselor : ³Mungkin ia akan membantu jika saya memberitahu tentang perkara asas dalam kaunseling anda´ Klien : ³Baiklah´

Kaunselor : ³Tujuan kaunseling adalah untuk membantu atau membimbing anda dalam membincangkan bersama persoalan anda. Tugas saya sebagai kaunselor adalah untuk mendengar dan memahami apa yang anda rasa dan fikirkan. Kemudian kita akan bersama-sama mencari langkah-langkah bagi persoalan anda´. Klien : ³Baiklah. Tapi apa pula yang perlu saya lakukan, Puan´. Kaunselor : ³Tugas anda adalah membantu saya untuk memahami apa yang anda rasa dan fikirkan. Anda perlu memberi maklumat, membuat keputusan yang sesuai dan memberitahu saya perkara-perkara yang perlu untuk mencapai objektif anda´. Klien :³Adalah susah untuk menangani masalah saya ini , Puan´. Kaunselor : ³Itulah menjadi pokok utama di sini. Kita akan cuba bersamasama memfokuskan pada sasaran spesifik yang ingin anda capai. Adakalanya sasaran atau objektif ini hanya sebahagian kecil daripada permasalahan anda dan kita akan bersama-sama menanganinya dari yang ringan kepada yang lebih berat´. Klien :³Oh!.begitu«Jadi, maksud Puan kita cuma membincangkan satu persoalan sahaja dalam satu masa?´. Kaunselor : ³Tepat sekali. Satu lagi, saya mahu anda tahu bahawa kaunseling adalah secara sukarela. Anda boleh menamatkan sesi pada bila-bila masa. Sesi ini adalah peribadi dan sulit. Saya tidak akan memberitahu kepada sesiapa

tak pernahpun ambil peduli tentang saya.. Tahap tiga.ikut hati nak lari aje... Benci betul saya terhadap dia.. tindakan meminta Sulaiman memindah kelas sebenarnya luar daripada bidang kuasa kita. Dialah yang menyebabkan saya disebat oleh guru disiplin.. Kaunselor : Cikgu dengar Amir kata Amir tidak sepatutnya dipersalahkan.tak adil sama sekali. ambil peduli juga tentang anak mereka.. bergantung juga kepada keperluan anda.(Parafrasa) Klien : Yalah.cikgu dapat rasakan Nadia bukan saja bingung tapi sedih dengan situasi ini.... Saya cuma saksi sahaja dalam kes ini.. orang lain ada ibu bapa juga tapi tak adalah asyik nak bergaduh. hidup ke mati ke sayani.. Selalunya. cikgu! Cikgu. adakah anda ada soalan´. Kaunselor : Hmm. Sesi kita akan mengambil masa lebih kurang 30 minit. Mak dan ayah hari-hari bertengkar dan terus bertengkar. ia akan memerlukan sebanyak 5 sesi untuk menangani bersama beberapa masalah anda. tapi sayang pula saya punya 'study' kat sekolah ni. Saya jelas dengan penjelasan yang telah puan Tahap dua.dalam masa yang sama saya perlu terus tinggal bersama mereka.. Tetapi kita boleh memilih untuk hidup dalam keadaan lebih riang.(mula menangis teresak-esak) Kaunselor: Hmm. Kaunselor : Nadia benar-benar kebingungan sekarang. bukan? (Refleksi perasaan dan pertanyaan tertutup) .Membuat penerokaan tentang usaha kanak-kanak untuk menyelesaikan masalah Klien : Saya betul-betul bingung sekarang.. betul begitu? (Soalan tertutup) Klien : Ya. Sekarang.. mana boleh saksi pula hendak didakwa dan dijatuhi hukuman.. Kaunselor : Amir rasa sekolah tidak adil. Ini tidak adil.. saya mahu Sulaiman ditukar kelas... Itulah. Walau bagaimanapun.. Klien : Yalah cikgu....mana tak bingung.(mengangguk-angguk). Klien berikan : ³Tidak ada. Saya tidak rela untuk sama kelas dengan Sulaiman lagi..Menjelaskan Jangkaan Kanak-kanak Klien : Saya tak bersalah cikgu..masalah anda kecuali dengan izin anda.

.. Hmm.Klien : (Senyap dan terus menangis teresak-esak) Kaunselor: (Selepas beberapa ketika).tapi mungkin Nadia boleh jelaskan lagi kerana cikgu belum betul-betul mengerti apa agaknya yang membuatkan Nadia kecewa terhadap mereka (Pertanyaan terbuka) Klien : Iyalah. Bingung dalam membuat pilihan antara nak terus tinggal dengan mak dan ayah yang tak pedulikan Nadia atau lari saja dari rumah!! Tahap empat..Nadia benar-benar bingung dan sedih sekarang. Ok...kerja rumah Nadia dah buatke..pertamanya mereka sibuk sangat bekerja dan terus bekerja... siapa nak bayar bil dan macam-macam lagi.....mungkin Nadia boleh jelaskan lagi apa agaknya yang benar-benar membingungkan awak? (Soalan terbuka) Klien : Yalah cikgu.. Klien : Saya rasa saya perlu cuba berbaik-baik dengan kedua-dua ibu bapa saya. Saya percaya adalah amat rugi jikalau Nadia terus meninggalkan keluarga tersayang itu.Memperoleh komitmen kanak-kanak untuk mencuba satu cara penyelesaian yang telah dikenal pasti Kaunselor :Nadia sebenarnya boleh memilih untuk terus berada dalam keadaan sedih atau berusaha untuk menyatupadukan keluarga anda. Saya percaya adalah amat rugi jikalau Nadia terus meninggalkan keluarga tersayang itu.dahlah Nadiani anak tunggal! Bagi Nadia. tidak ambil peduli terhadap Nadia. Kemudian balik ke rumah ada saja dipertengkarkan tentang masalah duitlah... Pendek kata kalau mereka tak bertengkar..tak sayanglah kat anak! Kaunselor :Nadia sebenarnya boleh memilih untuk terus berada dalam keadaan sedih atau berusaha untuk menyatupadukan keluarga anda. Tahap lima. sikap diorang ni sikap tak ambil pedulilah.Nadia bingunglah cikgu.Membuat penerokaan tentang usaha baru kanak-kanak ke arah penyelesaian masalah Kaunselor : Cikgu dengar Nadia benar-benar kecewa dengan sikap mak dan ayah. Dah lah orang lain katakan tiada yang lebih besar dan penting melainkan ibu bapa kandung kita. rumah bersepahlah..... tak sah.. .sepatutnya mereka tanyalah Nadia dah makan ke. Tadi Nadia ada menyatakan mereka bergaduh setiap hari...apake..

ehm. Saya berjaya mendapat satu kerja melukis pelan di kompleks apartmen. Saya nak dia memegang saya. Saya tidak pernah melakukan perkara sebegini sepanjang usia saya. Kami sebenarnya menikmati masa bersama dengan baik tetapi setelah berlakunya insiden di menara api dekat Iron Mountain«(memandang kepada kaunselor). saya rasa keadaan akan menjadi baik. maksud saya ialah saya nak memegang dia dengan kuat. tiba-tiba saya baru teringat bahawa saya telah meninggalkan Sonny di atas pagar itu« dan tiba-tiba perasaan saya menjadi cemas. kekalkan perasaan cemas itu dan ceritakan dengan panjang lebar lagi mengenainya kepada saya.apa yang berlaku sebenarnya adalah asing bagi saya. Bos saya ada mengatakan begitu juga. . saya rasa bolehlah kita memberhentikan hubungan kaunseling ini. Saya sangat takut jika tiba-tiba Sonny terjatuh. ini adalah perubahan yang sebenarnya. Akhir-akhir ini Sue jarang bersama saya. Kami memanjat menara selepas makan tengah hari. Beritahu saya peristiwa yang mulamula sekali terlintas dalam pemikiran anda. Kaunselor : (Senyap) Bob : Saya sebenarnya melakukan yang terbaik di apartmen itu.Tahap enam. Saya harap saudara berjaya di dalam kehidupan kelak´. Kaunselor : Ehm. Ya. Bob : Ya«ketika itu perasaan cemas telah menguasai diri saya. Kaunselor : Ehm«ehmmm. Jadi..mmm Bob : Ya. sambil bernyanyi-nyanyi kami akhirnya sampai ke kemuncak itu. Kaunselor : Ok.. CONTOH PENUH: Bob : Nampaknya keadaan menjadi semakin baik sekarang. Keadaan menjadi lebih baik nampaknya. Saudara juga menyatakan yang saudara telah berjaya berbaik-baik dengan ibubapa saudara. Bob : Emm. Saya sebenarnya ingin menunjukkan kepada awak apa yang telah saya lakukan. Saya mula menikmati pemandangan yang indah itu. Kaunselor : Baiklah. Hujung minggu ini saya akan membawa Sue dan Sonny pergi mendaki bukit. saya lihat saudara bertambah gembira sekarang. cuba untuk kekalkan perasaan cemas itu dan biarkan ingatan itu bebas dalam pemikiran anda.menamatkan sesi kaunseling Kaunselor : ³Kita telah bertemu sebanyak lima sesi.

Beliau tidak pernah memberikan perhatian terhadap saya. Saya ingat lagi ketika dia meniti di atas pagar tersebut. Matanya merenung ke lantai). anda merasa sangat cemas terhadap Sonny dan begitu juga perasaan anda terhadap bapa anda apabila melihat beliau hampir-hampir terjatuh. anda seolah-olah merasai perasaan yang sama dalam kedua-dua situasi. saya tidak suka kepada tempat tinggi. Ketika itu saya berusia dalam 5 atau 6 tahun. ingat tak anda berkata sesuatu? Bob : (Memandang dengan pandangan yang kosong). Bob : Ya«? Kaunselor : Nampaknya sekarang saya dapat melihat tangan anda menggeletar. Kaunselor : Jadi. pengalaman anda bersama Sonny di atas menara api itu banyak mempunyai hubung kaitnya dengan pengalaman awal anda bersama bapa anda. Saya dapat melihat dia. Bob : Saya sangat cemas sekarang. Ketika itu ayah mempunyai rencananya yang tersendiri. Kedua-duanya berada di tempat tinggi. awak tahu« Kaunselor : Jadi. . Adakah dengan cara ini anda dapat meluahkan pengalaman zaman kanak-kanak anda sekarang? Bob : Oh Tuhan! Diri saya tidak memberi apa-apa makna kepada bapa saya. Apa yang anda fikirkan sekarang? Bob : Saya mengalami perasaan yang sama pada Sonny dan pada ayah saya. Trip itu adalah salah satu dari beberapa kali untuk dia tidak bersama saya. Sebelum itu. Tidak. Ia kelihatan sungguh pucat. Apakah maksud ini semua? Kaunselor : Anda keliru dan mengalami kesukaran. saya dan ibu sangat cemas apabila melihat dia tiba-tiba dia hilang keseimbangan badan dan nyarisnyaris terjatuh. Kaunselor : Baiklah. dia bangun dan berjalan di atasnya. Saya melihat diri saya memanjat Trail Ridge Road di Rocky Mountain Park. Beliau meninggal sebaik sahaja pulang dari trip itu. kenapa? Kaunselor : Kedengaran seolah-olah saya tidak dapat menjejaki apa yang anda maksudkan.Bob : (Diam seketika. Perasaan cemas yang sama. Anda baru saja mengatakan bahawa ayah anda meninggal sebaik sahaja pulang dari lawatan itu. bila anda berada di atas menara api. Ingat tak. Saya masih ingat lagi. tadi anda berkata bahawa anda ingin memegang anak anda dengan rapat ketika di menara.

blogspot.html http://www.edu.scribd.com/2009/03/menyoal-dan-meneroka-dalamsesi.html http://www.blogspot.com/2010/02/pendekatan-psikodinamik.com/doc/4711162/Memulakan-Proses-Kaunseling http://www.psb1.uum.com/doc/4656749/Peringkat-proses-kaunseling .Rujukan: http://familiharmoni.my/ks/sskp/2001-2002%20Sem%201/GE3373.pdf http://mazitakaunselor.scribd.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful