STRUKTUR LINGUISTIK

# FONETIK # FONOLOGI # MORFOLOGI # SINTAKSIS # SEMANTIK

Abjad fonetik.FONETIK Fonetik mengacu pada artikulasi bunyi bahasa. Salah seorang pemimpin yang telah memanfaatkan abjad fonetik antarabangsa adalah Paus Yohanes Paulus II. . Dengan mempelajari fonetik. beliau selalu memberikan ucapan dengan menggunakan bahasa setempat. penting dipelajari oleh semua pemimpin. Misalnya. khususnya pemimpin negara. Walau ke negara manapun beliau pergi. UCLA. sedangkan dalam Bahasa Melayu tidak seperti itu. Para ahli fonetik telah berjaya menentukan cara artikulasi dari berbagai bunyi bahasa dan membuat abjad fonetik antarabangsa sehingga memudahkan seseorang untuk mempelajari dan mengucapkan bunyi yang tidak ada dalam bahasa ibunya. Apakah hal tersebut bermaksud bahwa beliau memahami semua bahasa di dunia? Belum tentu. kita akan dapat mengucapkan kedua bunyi tersebut dengan tepat. ia hanya perlu meminta staf-nya untuk menerjemahkan pidatonya ke bahasa Cina dan menulisnya dengan abjad fonetik. yang diketuai oleh laboratorium fonetik. Dengan kemampuan membaca abjad fonetik secara tepat. departemen linguistik. Misalnya dalam bahasa Inggeris ada perbezaan yang nyata antara bunyi tin dan thin. sehingga ia dapat memberikan pidato dalam bahasa Cina dengan ucapan yang tepat. jika seorang pemimpin di mengadakan kunjungan ke Cina. namun cukup belajar fonetik sahaja untuk mampu mengucapkan bunyi ratusan bahasa dengan tepat. seseorang dapat memberikan pidato dalam ratusan bahasa. dan antara they dan day.

khususnya yang akan dipasarkan di dunia antarabangsa. ada gugus konsonan yang secara realtinya sukar untuk diucapkan oleh penutur asli bahasa Inggeris karena tidak sesuai dengan sistem fonologi bahasa Inggeris. Fokus utama dalam pengetahuan sistem fonologi ini adalah dalam pemberian nama untuk suatu produk.FONOLOGI Fonologi mengacu pada sistem bunyi bahasa. namun tidak berterima dalam sistem fonologi bahasa Inggeris. Misalnya dalam bahasa Inggeris. Contoh sederhana adalah pengucapan gugus µng¶ pada awal kata. Nama produk tersebut tentunya akan lebih baik jika disesuaikan dengan sistem fonologi bahasa Inggeris. Namun gugus konsonan tersebut mungkin dapat dengan mudah diucapkan oleh penutur asli bahasa lain yang sistem fonologinya terdapat gugus konsonan tersebut. sebagai bahasa antarabangsa. hanya diterima dalam sistem fonologi Bahasa Melayu. .

Sebagai perbandingan sederhana. . namun akhiran -en tidak dapat direkatkan dengan kata sifat green untuk membentuk kata kerja. alasan ketentuan pencampuran zat-zat kimia hanya diketahui oleh ahli farmasi. sedangkan pengguna obat boleh saja langsung menggunakan obat flu tersebut. sama halnya seorang ahli linguistik bahasa Inggris perlu memahami imbuhan apa yang dapat direkatkan dengan suatu kata tertentu untuk menghasilkan kata yang benar. Sama halnya. Misalnya akhiran -en dapat direkatkan dengan kata sifat dark untuk membentuk kata kerja darken. seorang ahli farmasi (atau kimia?) perlu memahami zat apa yang dapat bercampur dengan suatu zat tertentu untuk menghasilkan obat flu yang efektif. sedangkan pengguna bahasa boleh saja langsung menggunakan kata tersebut. Alasannya tentu hanya dapat dijelaskan oleh ahli bahasa. tanpa harus mengetahui proses pembuatannya.MORFOLOGI Morfologi lebih banyak memberi maksud pada analisis unsur-unsur pembentuk kata.

SINTAKSIS Analisis sintaksis membawa kepada analisis frasa dan perkataan. Salah satu maksudnya adalah perannya dalam perumusan peraturan perundang-undang. Jika bermakna ganda. Beberapa teori analisis sintaksis dapat menunjukkan apakah suatu perkataan atau frasa dalam suatu peraturan perundang bersifat ambigu (bermakna ganda) atau tidak. . sudah tentu ianya perlu ada penyesuaian tertentu sehingga peraturan perundangan tersebut tidak disalahartikan baik secara sengaja maupun tidak sengaja.

Analisis semantik mampu menunjukkan bahawa dalam bahasa Inggeris. Sama halnya dengan seorang doktor yang mengetahui antibiotik apa sahaja yang sesuai untuk seorang pesakit dan mana yang tidak sesuai. sehingga suku kata tersebut seharusnya tidak digunakan sebagai nama produk asuransi.SEMANTIK Kajian semantik membahas mengenai makna bahasa. setiap kata yang memiliki suku kata µpl¶ memiliki erti sesuatu yang datar sehingga tidak sesuai untuk nama produk/benda yang cekung. . Ahli semantik juga dapat membuktikan suku kata apa yang cenderung memiliki makna yang negatif. Analisis makna dalam hal ini mulai dari suku kata sampai kalimat.