Sekolah Menengah Zhenghua Menengah 1T

No. Perkataan 1. Masyhur

Makna
diketahui orang ramai; terkenal; ternama

Ayat Hang Tuah merupakan pahlawan Melayu yang masyhur. Lukisannya memang bermutu. Ibu telah pergi ke kebun buah-buahannya. Makam itu sentiasa dikunjungi ramai orang. Guru mengarahkan kami untuk ke makmal sains.

Golongan Kata KA

2. 3.

Bermutu Kebun

tinggi nilainya atau tinggi mutunya; bernilai tinggi tanah yg tidak berapa luas dan ditanami pokok buah-buahan atau sayur-sayuran dll, ladang kecil tempat menanam orang mati (biasanya utk orang yg dihormati spt raja, pahlawan); kubur. tempat mengadakan percubaan atau penyelidikan segala sesuatu yg berhubung dgn ilmu sains (fizik, kimia, dll), laboratorium tangkai pancing

KA KN

4.

Makam

KN

5.

Makmal

KN

6.

Joran

Joran yang panjang itu sesuai digunakan untuk kebanyakkan padang pancing seperti sungai dan kolam. Umpan habis, ikan tidak dapat.

KN

7.

Umpan

1 sesuatu, spt cacing, yg dilekatkan pd mata kail dll dan digunakan utk memancing atau utk menangkap binatang 2 sesuatu yg dilakukan utk memerangkap atau utk memperdaya orang.

KN

8.

Pencakar Langit Pudar

bangunan yg bertingkat-tingkat dan tinggi.

9.

1. kurang cahayanya, tidak terang atau cerah, tidak berseri-seri, suram

10. 11.

Gagah Menggunakan perisian terkini

Berani.

Perisian= software Terkini=
terbaru

12.

Sukan papan luncur Kegiatan kokurikular

Papan luncur= skateboard

Pencakar langit mengisi tanah lapang di bandar Singapura. Cahaya lampu yang pudar itu membuat Amir sukar untuk membaca. Dia seorang pahlawan yang gagah. Saya selalu mempelajari cara menulis kartun dengan menggunakan perisian terkini. Saya meminati sukan papan luncur. Adam memilih sukan bola sepak sebagai kegiatan

KN

KA

KA

13.

Co-Curricular Activity (CCA)

19. hal dsb ttg sesuatu atau seseorang. Memberikan informasi Ringkas dan selesa Informasi keterangan. 20. Para pelajar boleh membaca majalah dan bermain permainan di ruang legar pelajar. saling memberi Khabar= laporan tentang sesuatu hal atau kejadian. program Acara rumah terbuka diadakan untuk para pelajar menengah satu. Ayu sering bertukar khabar dengan kenalan barunya yang menetap di Australia. karangan.Kegiatan= Aktiviti 14. pendek Para pengakap memberikan informasi tentang aktiviti yang lakukan. Baju Kurung ringkas dan selesa. laporan dll). Rumah terbuka= yg dapat dikunjungi oleh semua orang 18. Kota dinamik Kota= yg menjadi pusat pentadbiran negeri (ibu negeri) Singapura merupakan kota dinamik. lega. 15. Peredaran masa perkembangan atau perubahan dunia Peredaran masa telah mengubah fesyen cheongsam. . biasanya terdapat tempat bertanya. Ringkas= tidak panjang (bkn cerita. lobi. Dinamik= bertenaga dan berkekuatan serta mampu membuat penyesuaian serta menerbitkan pembaharuan dan kemajuan 17. maklumat. Ruang Legar pelajar ruang yg agak luas di sebelah dalam pintu utama sesebuah bangunan. Bertukar khabar Bertukar= memberi dan menerima gantinya. Selesa= tidak sempit (bkn tempat). Acara rumah terbuka Acara= agenda. warta 16. foyer kokurikularnya. tempat menunggu dsb. luas. berita. tempat menerima tamu.