You are on page 1of 3

Iraq War logs

The Iraq War documents leak is the unsanctioned disclosure of a collection of 391,832 United States Army field reports, also called theIraq War Logs, of the Iraq War from 2004 to 2009 to several international media organizations and published on the Internet by WikiLeaks on22 October 2010.[1][2][3] The files record 66,081 civilian deaths out of 109,000 recorded deaths.The leak resulted in the Iraq Body Count project adding 15,000 civilian deaths to their count, bringing their total to over 150,000, with roughly 80% of those civilians.[7] It is the biggest leak in the military history of the United States,[1][8] surpassing the Afghan War documents leak of 25 July 2010.[9]

The logs contain numerous reports of previously unknown or unconfirmed events that took place during the war.

According to the Iraq Body Count project, a sample of the deaths found in about 800 logs, extrapolated to the full set of records, shows around 15,000 civilian deaths that had not been previously admitted by the US government. 66,000 civilians were reported dead in the logs, out of 109,000 deaths in total.[8][10]

The Guardian stated that the logs show "US authorities failed to investigate hundreds of reports of abuse, torture, rape and even murder by Iraqi police and soldiers"; the coalition, according to The Guardian, has "a formal policy of ignoring such allegations", unless the allegations involve coalition forces.[2]

A number of the documents, as defined by Al Jazeera English, describe how US troops killed almost 700 civilians for coming too close to checkpoints, including pregnant women and the mentally ill. At least a halfdozen incidents involved Iraqi men transporting pregnant family members to hospitals.[14] According to an editorial in The Washington Post, the leak "mainly demonstrates that the truth about Iraq "already has been told", while it "has at least temporarily complicated negotiations to form a new government". The editor also charged that "claims such as those published by the British journal The Lancet that American forces slaughtered hundreds of thousands are the real 'attack on truth.'"[20]

[edit]Reactions [edit]International
United Nations


" and the US Department of Defense requested the return of the documents. the Pentagon created an Information Review Task Force. comprising 120 people led by the Defense Intelligence Agency.[47] Upon the lifting of the embargo.[25] Media coverage Wikileaks made the documents available under embargo to a number of media organisations: Der Spiegel. asserting that the Pentagon "cannot find a single person that has been harmed" due to WikiLeaks’ previous release of documents related to the US-led war in Afghanistan. Slide 1 . the media coverage by these groups was followed by further coverage by other media organisations. Manfred Nowak. states that "if the files released through WikiLeaks pointed to clear violations of theUnited Nations Convention Against Torture the Obama administration had an obligation to investigate them editCountries United States In preparation for the leak. and the Iraq Body Count project. Le Monde.[24] A spokesperson for the Pentagon said the reports were considered to be simple observations and reports by military personnel and civilian informants. The New York Times.[26] WikiLeaks founder Assange dismissed the Pentagon's concerns that the publication of the documents could endanger US troops and Iraqi civilians. the Bureau of Investigative Journalism. The Guardian. but nevertheless called their release a "tragedy. The UN's chief investigator on torture. Al Jazeera.

Slide 2 The purpose To publish original source material alongside our news stories so readers and historians alike can see evidence of the domain name was registered on 4 October 2006. resigned after he challenged Assange on his decision to suspend Domscheit-Berg and was bluntly rebuked. but has progressively moved towards a more traditional publication model and no longer accepts either user comments or edits. lack of structure. Herbert Snorrason. Europe. OpenLeaks was supposed to start public operations in early 2011 but despite much media coverage it is still not functioning Myanmar." Another of the organisation's goals is to ensure that whistleblowers and journalists are not jailed for emailing sensitive or classified documents. As of June 2009.Taiwan. who is now generally recognised as the "founder of WikiLeaks" WikiLeaks relies heavily on volunteers which is a mix of Chinese dissidents. OpenLeaks was created by a former WikiLeaks spokesperson. claiming the WikiLeaks team was unhappy with Assange's leadership and handling of the Afghan war document releases. and published its first document.Iceland MP Birgitta Jonsdottir also left WikiLeaks.200 registered volunteers[24] and listed an advisory board comprising Assange and eight other people. Jennifer 8 lee The internal conflict Daniel Domscheit-Berg of leaking information to Newsweek. in December 2006. the site had over 1. [24] The site was originally launched as a user-editable wiki (hence its name).com. mathematicians. During that time . and South Africa. According to The Independent (London). and poor communication flow in the organisation. a new leak organisation and website with a different management and distribution philosophy. Australia.[243] Domscheit-Berg left with a small group to start OpenLeaks.[20][21] WikiLeaks has been predominantly represented in public since January 2007 by Julian Assange. journalists. and start-up company technologists from the United States. at least a dozen key supporters of WikiLeaks left the website in 2010.The wikileaks. citing lack of transparency. Daniel Domscheit-Berg said the intention was to be more transparent than WikiLeaks. a 25-year old Icelandic university student. Indonsian and trade .[3] The website was unveiled.