ALAM SEKITAR TERPELIHARA MANUSIA SEJAHTERA

Setinggi-tinggi terima kasih kepada pengerusi majlis atas ruang dan masa yang diberikan kepada saya untuk berkongsi pandangan bersama sidang dewan berkenaan satu topik yang bunyinya agak biasa tapi kepentingannya amat luar biasa.

Yang saya muliakan Pn. Pengetua serta guru-guru Penolong Kanan, Panel Hakim yang sinonim dengan keadilan neracanya, guru-guru yang dedikasi serta warga dewan yang saya hormati sekalian. Sambutlah salam takzim, salam penuh ikhlas daripada saya.................... pembawa amanah dari kelas 5 Al-Biruni, Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera. Warga dewan yang mulia, Saban tahun kerajaan membelanjakan jutaan ringgit untuk mengadakan kempen kesedaran penjagaan alam sekitar, menjalankan pencegahan kemusnahan alam sekitar, penguatkuasaan dan pembaikan untuk memulihara alam sekitar. Di sekolah kita diajar untuk membuang sampah di tempat yang betul, diadakan kempen menanam pokok, diajar menghargai alam sekitar dan banyak lagi. Semua ini dilakukan tidak lain dan tidak bukan untuk menyedarkan kita betapa pentingnya alam sekitar yang terpelihara dan hubungkaitnya dengan kelangsungan hidup manusia seluruhnya.

Maka pada hari yang penuh bermakna ini saya ingin membawa sidang dewan sekalian ke alam bicara ilmiah saya yang bertajuk “Alam Sekitar Terpelihara Manusia Sejahtera”. Semoga di hujung bicara saya nanti kita semua akan mendapat manfaat daripadanya, Insya Allah.

Sidang dewan sekalian, ‘Alam sekitar’ dalam konteks perbincangan saya ini merujuk kepada suatu ruang lingkup yang luas meliputi alam semula jadi seperti hutan, sungai, gunung, laut, paya dan seumpamanya. Termasuk di dalam takrif alam sekitar ini ialah

denggi. kawasan kejiranan. Alam sekitar terpelihara mengurangkan risiko penyakit berbahaya. hawar dan sebagainya. Sidang dewan yang saya muliakan. Memang suatu yang menyedihkan apabila kita kehilangan orang tersayang disebabkan menjadi mangsa penyakit seperti taun. dan untuk mengatasi masalah kepanasan yang tinggi kita terpaksa pula menggunakan kipas angin atau penyaman udara secara berterusan. Persekitaran yang kurang pokok pula meningkatkan penyebaran debu dan habuk juga meningkatkan suhu persekitaran. Maknanya untuk mendapatkan kehidupan yang selesa kita terpaksa berbelanja lebih. sedangkan kita boleh memperolehi kehidupan lebih sejahtera dengan belanja yang kurang hanya dengan mengubah sikap kita terhadap penjagaan alam sekitar. tempat tinggal yang selesa. Manakala. pekerjaan yang selamat dan sebagainya. Longkang dan parit tersumbat menggalakkan pembiakan nyamuk. keluarga serta masyarakat seluruhnya akan lebih sejahtera. Tetapi kesedihan sahaja tidak dapat menjamin yang kita atau orangorang yang kita sayangi akan lebih selamat. . Apa yang penting ialah kita mengambil langkah positif untuk memelihara alam sekitar agar kehidupan kita.halaman rumah. maksud ‘sejahtera’ pula merujuk kepada kehidupan yang harmoni dan seimbang yang memenuhi keperluan-keperluan asas manusia seperti udara yang bersih. Hal ini menyebabkan kita terpaksa sentiasa menutup tingkap rumah untuk mengelakkan habuk. longkang dan apa sahaja yang berada di sekitar kita. Dewasa ini terdapat banyak jenis penyakit muncul disebabkan persekitaran yang kotor dan tidak terjaga. Seterusnya meningkatkan risiko demam denggi. Alam sekitar yang kotor dengan sampah sarap menggalakkan pembiakan lipas. lalat dan tikus yang seterusnya meningkatkan penyakit bawaan lalat dan tikus seperti taun dan hawar.

Kawasan perumahan yang sesak. selamat dan menenangkan. mengurangkan tekanan. Dapatan kajian yang dibuat oleh semua Univeristi di negara kita menyimpulkan bahawa antara punca utama berlakunya gejala lepak khususnya di gedung-gedung membeli-belah. indah. bising dan kotor memberikan tekanan emosi yang bukan kepalang. .Warga dewan yang saya sanjungi Alam sekitar terpelihara meningkatkan gaya hidup sihat Pernahkah sidang dewan sekalian beriadah. Cuba kita perhatikan taman-taman permainan di kawasan taman perumahan di sekaliling kita. menenangkan fikiran. adalah disebabkan kurangnya pusat-pusat rekreasi untuk para remaja mengadakan aktiviti yang bersifat positif. Dalam menjalankan aktiviti-aktiviti sihat seperti saya nyatakan sebentar tadi sudah tentu kita akan memilih tempat-tempat yang bersih. Maka para remaja telah menjadikan gedung-gedung membeli belah tersebut sebagai tempat berkumpul kerana tempat tersebut bukan sahaja bersih tetapi juga sejuk. sekitar lewat tahun 90-an negara kita dikejutkan dengan peningkatan gejala lepak yang amat membimbangkan. Hal ini secara langsung adalah cerminan kepada sebuah kehidupan yang sejahtera Ingatlah. adakah kawasan tersebut terselia dan dijaga dengan baik? Beranikah kita membawa anak-anak atau adik-adik kita bermain di kawasan tersebut yang kebanyakannya semak dan usang? Tidak perlu bagi saya menjawab segala pertanyaan-pertanyaan tersebut kerana jawapannya terletak di dalam benak fikiran kita masing-masing. Dengan adanya tempat-tempat beriadah yang terpelihara dengan baik kita boleh menjalankan aktiviti-aktiviti kekeluargaan yang tentunya dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan. malah dapat merehatkan badan. Dengan berekreasi di tempat-tempat tersebut kita akan dapat menyihatkan tubuh badan. bersukan atau berkelah bersama keluarga atau rakan-rakan? Saya pasti setiap daripada kita pernah melakukannya.

Bayangkan seandainya hutan. Sebagai salam meminta diri. Hal ini telah membantu kita meningkatkan pertumbuhan ekonomi seterusnya dapat pula meningkatkan kesejahteraan hidup kita. mengagumi keajaiban hutan bakau dan macam-macam lagi.Alam sekitar terpelihara membawa kemakmuran kepada negara Saban tahun jumlah pelancong yang melawat negeri Sabah semakin bertambah. Oleh itu sidang dewan sekalian. kekalutan hidup di negara mereka. Bersama menjaga alam sekitar. indah dan selamat. Begitu juga pohon keladi. sungai. Kedatangan para pelancong tersebut sebahagian besarnya disebabkan ingin menikmati keindahan dan kekayaan flora dan fauna di hutan-hutan negeri Sabah. Anak kambing masuk belukar. bersantai di pantai yang bersih. wassalamualaikum . Semoga berkat kesungguhan dan istiqamah kita maka kita akan terus dapat nikmat kehidupan yang sejahtera. Marilah kita bersama-sama menyumbang kepada penjagaan dan kelangsungan alam sekitar yang bersih. Dicari orang merata-rata. saya sudahi perbincangan saya ini dengan dua rangkap pantun sebagai renungan dan kenangan kita bersama: Pohon ubi tegak berdiri. Kedatangan mereka memberikan pulangan lumayan kepada ekonomi masyarakat. kebisingan. juga menikmati kecantikan batu karang. wabillahi warahmatullahi wabarakatuh. Jagalah alam semula jadi. Mereka lari dari pencemaran. sekian. sudah tentu menjejaskan kedatangan pelancong ke negeri kita. gunung-ganang. pantai dan laut kita yang merupakan aset amat berharga dipenuhi dengan pencemaran dan tidak terjaga. Supaya hidup sihat sejahtera. negeri dan negara kita. Tahun 2011 sahaja direkodkan seramai tiga juta pelancong telah melawat Sabah. Jika inginkan dunia berseri. taufik walhidayah. Akhir kalam.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful