You are on page 1of 9

Gema Sepi Gadis Genius

(Anak penggunting rambut)

~Raja muhd. Shahqir~ ~Mohd. Multazim husnain~ ~2 cerdas~

bapa Manis berhenti daripada menjadi tukang gunting. Manis juga amat sayang kepda bapanya dan masih mampu tersenyum walaupun menghidap penyakit leukemia demi membahagikan bapanya. . Akhirnya bapa Manis mendapat berita tentang Manis yang terlantar di hospital. Kehidupan mereka sekeluarga sangat bahagia walaupun tanpa seorang ibu. Sejak itu. Manisah atau Manis merupaka anak perempuan tunggal dalam keluarga. Bapa itu sangat berdukacita apabila anaknya itu meninggal dunia. iaitu seorang penggunting rambut amat menyayangi anaknya. Bpa itu. Lantaran itu. sentiasa menjaga anaknya ketika berada bersama-samanya dan mengingati anknya apbila anaknya itu berjauhan daripadanya setelah beljar di universiti. Manis jarang pulang ke kampung. dan anak kepada bapanya.Manis akhirnya meniggal dunia di pangkuan bapanya. bapanya sentiasa menggunting rambut Manis seperti seorang lelaki. Tujuannya supaya senang menguruskan rambut Manis serta mahu membentuk Manis menjadi anak yang kuat dan tidak manja. iaitu Uda Ahmad. Rupa-rupanya Manis menghidap leukemia.~Sinopsis~ Cerpen ini mengisahkan kehidupan seorang bapa yang mencari pendapatan sampingan sebagai tukang gunting rambut. ~TEMA~ Cerpen ini membawa tema kasih sayang dua beranak. Bapa. Rambut Manis mulai gugur dan hampir botak. Apabila meningkat remaja dan melanjutkan pelajaran di Kuala Lumpur. iaitu bapa kepada anaknya.

c) Ketabahan tukang gunting rambut dalam mencari rezeki. -Selepas kematian isterinya. e) Sesuatu pekerjaan yang dilakukan secara bersungguh-sungguh akan menghasilkan pendapatan yang lumayan. ~WATAK~ a) Watak utam cerpen ini ialah “aku” atau Uda Ahmad atau Mat Gunting. Uda Ahmad mencari pendapatan sampingan dengan kerja menggunting rambut. Oleh itu. Uda Ahmad hidup susah.~PERSOALAN~ a) Setiap bapa hendaklah menyayangi anaknya. Walaupun dia mengambil upah bekerja di kebun kelapa. -Uda Ahmad amat sedih apabila anak yang sangat disayanginya itu. b) Pengorbanan seorang bapa demi membesarkan anak. -Sewaktu tinggal di kampung. Uda Ahmad melakukan semua tugas di dapur dan menjaga anak-anaknya. -Pekerjaan meggunting rambut nyang dilakukan oleh Uda Ahmad yelah banyak membantunya sebelum die merantau sebelum dia merantau ke tanah FELDA. iaitu Manis meninggal dunia sebagai akibat penyakit leukemia. namun pendapatan yang diperoleh tidak seberapa. . -Uda Ahmad masih menyayangi Manis walaupun Manis sudah meninggal dunia sebagai akibat penyakit leukemia. d) Kesedihan yang dialami apabila kehilangan orang yang disayangi. b) Watak sampingan yang dominan ialah Manisah atau Manis.

Dia sentiasa berambut pendek. Dia comel.~perwatakan~ Aku/Mat Gunting/Uda Ahmad a) b) c) d) e) f) g) h) Beliau berusia 65 tahun. Beliau pernah hidup susah ketika tinggal di kampung. berwajah manis. . Dia sering pening kepala ketika kecil. Dia rajin membantu bapanya. Beliau pernyabar orangnya. Dia tidak mahu menyusahkan bapanya. Isterinya meniggal dunia ketika usia Manis tiga tahun. Manisah/Manis a) b) c) d) e) f) g) h) Dia anak yang manja dengan bapanya. Manis. Beliau mempunyai empat orang anak. dan selalu tersenyum. Dia menghidap penyakit leukemia dan meninggal dunia kerana penyakit itu. Beliau memanjakan anak perempuannya. Beliau bapa yang bertanggungjawab dan menjaga anak-anak dengan baik. Dia agak degil. Beliau merupakan peneroka FELDA. iaitu tiga lelaki dan seorang perempuan.

Manis akhirnya telah memahami pekerjaan bapanya itu dan berasa bangga berbapakan seorang penggunting rambut. Manis telah dewasa dan melanjutkan pelajaran ke universiti. Manis mulai menyukai rambutnya yang pendek apabila dia berjaya memberikan kemenangan kepada kumpulannya dalam acara membawa bakul kacang di atas kepala semasa sukan di tadikanya. Namun. Manis banyak menolong bapanya itu dalam hal menggunting rambut. “Aku” bergegas ke Kuala Lumpur. Manis sudah semakin jarang-jarang pulang ke kampung. sejak kecil Manis selalu sakit kepala sehingga kadang-kadang Manis pitam. Manis sakit dan kini terlantar di hospital. Di hospital. Manis sedih dan menangis setelah diejek kerana berbapakan seorang penggunting rambut. b) Perkembangan: “Aku” teringat akan peristiwa semasa Manis pertama kali pergi ke tadika.~PLOT~ Binaan Plot Plot cerpen ini disusun secara tidak kronologi kerana banyak peristiwa yang disampaikan dengan menggunakan tektik imbas kembali. Manis. c) Klimaks: Lamunan panjang “aku” terhenti apabila mendapat panggilan telefon daripada rakan Manis. Tambahan pula.Oleh itu. Anaknya itu amat comel dan selalu tersenyum. Anaknya itu digambarkan sebagai anak yang berambut pendek. Manis meninggal dunia di ribaan “aku” . d) Peleraian: “Aku” yang berasa pedih sudah tidak mahu menggunting rambut lagi. “aku” menggunting rambut Manis sehingga pendek. Namun begitu. “Aku” terlalu merinduinya. a) Permulaan: “Aku” melamun dan teingat akan anak manjanya. “aku” sangat sedih melihat kepala Manis yang separuh botak. “aku” sudah terlalu tua. Manis masih mahu berambut pendek walaupun telah melangkah kea lam persekolahan. Kini. . Manis disahkan menghidap penyakit leukemia. Namun.

Manis. Kau tahu Manis. segera memberikan cangkul kepadaku. Aku terpaksa berusaha mencari pendapatan sampingan. “Kenapa abah teruskan juga menjadi penggunting rambut bila dah sampai ke sini?” “Abah meghargai setiap usaha yang abah lakukan. panggilan telefon daripada kawan Manis menimbulkan tanda tanya. abah akan mendapat wang sampingan. b) Teknik dialog. Contohnya. Kami kumpulkan hingga kelihatan rambut itu seperti busut hitam. sewaktu kali pertama abah belajar menggunting rambut. Abah yakin.” ujar anak lelaki sulungku cemas. Manis yang sudah faham tugas seterusnya. pengarang memerihalkan punca pendapatan “aku”. dengan menggunting rambut.Gumpulan rambut itu tidak akan aku buang atau bakar. abah bulatkan segala keyakinan. . Contohnya. “Abah. Aku tanam rambut yang mmbusut itu berhampiran dengan pokok pisang di belakan rumah kami. “aku” teringat akan kenangan ketika dia dan Manis sama-sama menyapu rambut yang bertaburan di tanah selepas “aku” selesai menggunting rambut pelanggan. Manis akan menunggu aku menggali lubang . dialog antara “aku” dengan anaknya. Contohnya.kemudian kami bersama-sam menyapu rambut yang bertaburan di tanah. Contohnya. Masih teringat kenangan itu. Pekerjaan menggunting rambut inilah yang sedikit sebanyak membantuku sebelum merantau ke tanah FELDA. Sekarang bagaimana abah harus meninggalkan rezeki yang Allah kurniakan menerusi jari-jari abah ini?” c) Teknik saspens. d) Teknik imbas kembali. kawan Manis telefon.TEKNIK PLOT a) Teknik pemerian.Aku menggunting rambut.

LATAR MASYARAKAT   Masyarakat yang mementingkan ikatan kasih sayang. “Aku” merantau ke tanah rancangan FELDA lantaran kehidupannya di kampung yang agak susah. Pada waktu asar. Bagan Datoh.~latar~ LATAR TEMPAT     Tanah FELDA . Hospital tempat Manis dirawat dan menghembuskan nafas yang terakhir. . LATAR MASA   Zaman sekarang. “Aku”amat menyayangi Manis dan anak-anak lelakinya. Sekolah berasrama tempat Manis belajar. Kampung Batu 25. iaitu masa jenazah Manis di kebumikan. buktinya terdapat pusat pengajian tinggi tempat Manis melanjutkan pelajaran. Masyarakat yang tinggal di tanah rancangan.

3. ucapan terakhir Manis itu terakam kuat dalam sanubariku. Manis akan meninggalkan aku. . Kasih sayang dalam Keluarga  Bapa Manis sangat menyayangi akan Manis. tu. Manis akan mengikut jejak ibunya. ku. Pengorban  Bapa Manis menguruskan hal ehwal keluarga selepas kematian isterinya. d) Sinkope. c) Smile. rambutnya pendek seperti rambut anak lelakiku yang lain. Contohnya. b) Personifikasi. ni. ~nilai~ 1. Jari-jemari abah niu seperti menari-nari sendiri. Contohnya. e) Repetisi. 4. titik peluh. Manis akan meniggalkan kami semua.~GAYA BAHASA~ a) Peribahasa. Patutlah Manis berbohong kepadaku. kau. Kenapa aku tidak pernah maklum bahawa Manis menghidap leukemia? Patutlah Manis selalu kurang sihat. Contohnya. Tolong-menolong  Manis menolong bapanya menyapu rambut yang bertaburan di tanah selepas bapanya menggunting rambut pelanggan. Gigih berusaha  Manis berjaya meneruskan pelajarannya hingga ke peringkat universiti. Patutlah Manis sudah lama tidak menjengah kampung.rasa rindu yang selalu mengganggu emosiku. Contohnya. 2. tak. kelihatan rambut itu seperti busut hitam. mu. Contohnya.

Contohnya. b) Berusahalah dengan lebih gigih agar kehidupan kita akan bertambah senang. .~pengajaran~ a) Kita hendaklah melakukan apa-apa sahaja bentuk pekerjaan asalkan pendapatannya halal. d) Bapa hendaklah menegur dan menasihati anak yang telah berbuat salah. “aku” menegur perbuatan Manis yang mengambil wang di dalam bekas kelengkapan menggunting rambut tanpa kebenarannya. c) Bapa hendaklah menyayangi dan bertanggungjawab mendidik anaknya.Contohnya.”aku” merantau ke tanah FELDA demi mendapatkan kehidupan yang lebih baik. Contohnya. “aku” amat menyayangi Manis dan memberikan pendidikan kepada Manis sehingga Manis dapat melanjutkan pelajaran ke universiti.Contohnya. “aku”membuat pelbagai pekerjaan demi menanggung keluarganya.