PERMAINAN BOLA SEPAK

KEMAHIRAN ASAS PERMAINAN BOLA SEPAK

KEMAHIRAN ASAS PERMAINAN BOLA SEPAK
 MENYEPAK  MENYERKAP  MENGELECEK

 MENANDUK

BOLA  MENJAGA GOL

KEMAHIRAN MENYEPAK BOLA
 JENIS-JENIS

SEPAKAN

 

Sepakan Leret Sepakan Tinggi Sepakan Voli

TEKNIK ASAS MENYEPAK  Bola leret @ rendah hendaklah dikontek di tengah-tengah belakang bola. .

.TEKNIK ASAS MENYEPAK  Bagi menaikkan @ meninggikan bola. hendaklah dikontek pada bahagian bawah garisan tengah.

TEKNIK ASAS MENYEPAK  Bola boleh digerakkan dengan bahagian-bahagian kaki yang berikut :Bahagian kura-kura (instep) bahagian tumit Bahagian luar Bahagian depan Bahagian perut .

Menggunakan kura-kura kaki untuk sepakan leret. . tinggi. hantaran rendah dan sepakan kencang ke pintu gol.CARA MENYEPAK BOLA 1.

hantaran rendah dan menjaring. Guna bahagaian luar kaki untuk menghantar bola. 3. Guna bahagian dalam kaki untuk sepakan tinggi.CARA MENYEPAK BOLA 2. .

CARA MENYEPAK BOLA .

CARA MENYEPAK BOLA 4. 5. Guna bahagian kura-kura kaki untuk sepakan voli. . Gunakan bahagian tumit kaki untuk buat hantaran.

CARA MENYEPAK BOLA .

Guna bahagian perut kaki untuk sepakan voli. .CARA MENYEPAK BOLA 6.

KEMAHIRAN MENYERKAP BOLA  Cara-cara menyerkap bola perut kaki  Menggunakan .

CARA MENYERKAP BOLA Menggunakan luar kaki.  Menggunakan tapak kaki.  .

CARA MENYERKAP BOLA  Menggunakan bahagian dada. .

CARA MENYERKAP BOLA  Menggunakan bahagian perut. .

KEMAHIRAN MENGELECEK BOLA  CARA-CARA  Gerakkan MENGELECEK BOLA bola secara tekawal supaya ia tidak terlalu jauh dari kaki. .

 .CARA MENGELECEK BOLA Gunakan gerak keliru  Sambil pindahkan berat badan ke kaki bebas & imbangan badan hendaklah tekawal.

CARA MENGELECEK BOLA  Bersedia bertukar arah dengan tiba-tiba sebagai satu cara untuk mengatasi lawan. .

.CARA MENGELECEK BOLA  Selepas mengatasi lawan. pastikan bola masih terkawal untuk tindakan selanjutnya.

MENANDUK BOLA  TEKNIK-TEKNIK ASAS MENANDUK BOLA      Bila bola sampai. bengkokkan lutut sedikit dan kedua-dua blah kaki berjarak untuk imbangan. Mata memerhati bola Gerak badan ke belakang Sebelum kontek ke bola. . tegangkan otot leher & gerakkan kepala dan badan ke depan Kontek bola dengan bahagian dahi.

Semasa kontek dengan bola.  Menanduk ke arah lain.CARA-CARA MENANDUK BOLA Kepala hendaklah menemui bola.  Menanduk bola ke bawah.  Pergerakkan ikut lajak tentukan bola yang ditanduk. kepala di atas aras bola. Daya tandukan ditambah dengan tolakan.  . Pusingkan badan dan kepala semasa kontek dengan bola  Menanduk bola dengan kuat ke atas.

CARA-CARA MENANDUK BOLA .

MENJAGA GOL  KEMAHIRAN ASAS MENJAGA GOL       Menangkap bola Menepis bola Menumbuk bola Mengecilkan sudut jaringan Menyepak bola Membaling bola .

Sebelah kaki melutut semasa menyambut bola.CARA-CARA MENJAGA GOL Lakuan sedia untuk bertindak. Mata mengikut pergerakan bola.  . Semasa menyambut.  Satu gaya lagi untuk menyambut bola leret. kedua-dua belah tapak tangan hampir di belakang bola.  Gaya menyambut bola leret.

CARA-CARA MENJAGA GOL .

Pastika pemain begerak ke belakang bola.  Menepis bola keluar tiang.  Sebaik dapat bawa bola rapat ke badan dengan bongkokkan badan  Menepis bola ke atas palang bola.CARA-CARA MENJAGA GOL Menyambut bola aras dada. Jika tidak dapat tangkap.  . lenig selamat ditepiskan sahaja.

CARA-CARA MENJAGA GOL .

 .CARA-CARA MENJAGA GOL Menumbuk bola dengan kedua-dua belah tangan lurus semasa kontek dengan bola.  Menjunam ke sisi untuk menyekat bola.

TERIMA KASIH .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful