Kelenjar Thymus

Kelompok IV

.

.Definisi Kelenjar timus merupakan kelenjar yang bertanggungjawab dalam pertumbuhan manusia. Kelenjar timus berfungsi untuk pertumbuhan. Kelenjar timus bahkan sangat berpengaruh pada saat usia pertumbuhan.

.Fungsi O Suatu sumber sel yang mempunyai kemampuan imunologis. O Mengaktifkan pertumbuhan badan O Menghasilkan timosin yang berfungsi untuk merangsang limfosit.

. O Kelenjar ini merupakan kelenjar penimbunan hormon somatotrof atau hormon pertumbuhan dan setelah dewasa tidak berfungsi lagi.Karakteristik O Terletak di sepanjang rongga trachea di rongga dada bagian atas. O Kelenjar timus berperan dalam sistem pertahanan tubuh. O Timus membesar sewaktu pubertas dan mengacil setelah dewasa.

Kelainan O Hiperplasi O Timuma Tumor .

Anatomi Kelenjar timus terletak di dalam toraks. pada masa remaja berat dari 30 sampai 40 gram. dan kemudian mengerut lagi. . Ukurannya bertambah. Pada bayi yang baru lahir sangat kecil dan beratnya kira-kira 10 gram atau lebih sedikit. kira-kira pada ketinggian bifurkasi trakea. Warnanya kemerah-merahan.

Terima kasih .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful