ANTARA CONTOH-CONTOH CONTOHPEPATAH

:

1 2

3 4

5 6

7 8

9 10

malah mempunyai ciri-ciri puisi trsdisional Melayu. ‡ Pepatah berfungsi sebagai panduan dan pedoman daripada orang tua-tua agar masyarakat masa kini dapat menjalani kehidupan dan mengamalkan adat resam dengan lebih sempurna.Apa dia Pepatah? ‡ Pepatah atau perbilangan ialah ungkapan yang berasal daripada pusaka adat resam Melayu. . ‡ Ungkapan tersebut tidak pernah berubah-ubah.

adalah cendawan tmbuh. Ada batang mati. Next . ada cendawan tumbuh Ertinya: Setiap negara ada undang-undang dan adat resamnya masing-masing. Contoh ayat: Bila berada di rantau orang.1. jaga-jagalah diri itu supaya tidak menyalahi dengan kebiasaan di situ. kerana ada batang mati.

2. Ada padi semua kerja jadi. ada beras semua kerja deras. Contoh ayat: Semua kerja dalam kehidupan rutin kita bila ada padi semua kerja jadi. ada beras semua kerja deras Ertinya: Semua kerja akan berjalan dengan baik dan Sempurna jika pendapatannya cukup. Next .

Air ditetak tidak akan putus Ertinya: Dua orang yang bersaudara tidak dapat dipisahkan oleh perselisihan. tentu akan berbaik-baik semula. Next . bak kata pepatah air ditetak tidak akan putus. Contoh ayat: Mereka itu walau macamanapun.3.

berat lagi penderitaan itu pada orang yang menanggungnya. Next .4. berat lagi bahu memikul. Ertinya: Betapa beratnya kita melihat kesusahan yang dialami oleh orang lain. Berat mata memandang. berat lagi bahu memikul. Contoh ayat: Simpati kita tentulah tak seberapa. betapa berat mata memandang.

Next . pandangcakap malam dengar-dengar dengar- Ertinya: Memperkatakan sesuatu hal biarlah berhati-hati dan memilih tempat yang sesuai. Cakap siang pandang-pandang.5. Contoh ayat: Dia selalu cakap siang pandang-pandang. cakap malam dengar-dengar kerana takut rahsianya terbingkar.

kita mesti patuhi kerana kerbau dipegang pada talinya. Next .6. Ertinya: Janji yang diucap mestilah ditepati. Contoh ayat: \Ingat jika berjanji.[ pesan ustaz Halim. manusia dipegang pada janjinya. manusia dipegang pada janjinya. Kerbau dipegang pada talinya.

Contoh ayat: Jangan khuatir.7. kami akan ke bukit sama didaki. Ke bukit sama di daki. ke lurah sama dituruni dalam penerokaan di bukit itu. Next . ke lurah sama dituruni Ertinya: Tolong menolong apabila membuat sesuatu pekerjaan sama ada susah atau senang.

8. Contoh ayat: Orang yang bersifat tamak tentulah selalu makin murah makin menawar bila dituruti kemahuannya. Makin murah makin menawar Ertinya: Makin diberi. Next . makin banyak yang minta.

9. Next . siang berlindungkan awan Ertinya: Sangat miskin sehingga tidak mempunyai tempat berlindung atau berteduh. Contoh ayat: Pengemis itu keadaan hidupnya malam berselimutkan embun. siang berlindungkan awan. Malam berselimutkan embun.

Contoh ayat: Kami tidak mahu terjadi nasi sudah menjadi bubur suatu masa nanti. .10. Nasi sudah menjadi bubur Ertinya: Sesuatu yang sudah musnah tidak boleh dibaiki lagi.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful