LINGUISTIK SEJARAH ( LINGUISTIK

DIAKRONIK DAN SINKRONIK)

LINGUISTIK DIAKRONIK Berupaya mengkaji bahasa (atau bahasa- bahasa) pada masa tidak terbatas. Kajian linguistik diakronik ini biasanya bersifat historis dan komparatif. Tujuan linguistik diakronik ini terutama adalah untuk mengetahui sejarah struktural bahasa itu beserta dengan segala bentuk dan perubahannya. .

Linguistik diakronik memeriksa bagaimana bahasa berubah dengan berlalunya masa. kekadang selama berabad-abad. Linguistik sejarah mempunyai sejarah yang kaya (kajian linguistik tumbuh daripada linguistik sejarah) dan asas teori yang kuat untuk mengkaji perubahan bahasa. .

Peralihan dalam tumpuan ke sudut pandangan bukan sejarah bermula dengan Saussure dan menjadi berpengaruh dengan Noam Chomsky. Sebagai contoh. banyak kelas linguistik permulaan hanya meliputi linguistik sejarah secara sepintas lalu. Di dalam universiti-universiti di Amerika Syarikat. . sudut pandangan bukan sejarah kelihatan lebih berkuasa.

hampir seluruh bidang linguistik merupakan linguistik. sudut-sudut pandangan sejarah termasuk linguistik sejarah perbandingan dan etimologi. khususnya berkaitan dengan bahasa-bahasa IndoEropa. Secara nyata. Pada abad ke-19. .

Yang dikaji pada zaman itu adalah. Hal tersebut ditemukan berkat penelitian bahasa Sanskerta. . bagaimana bahasa Yunani Kuno dan bahasa Latin menunjukkan keserumpunan. misalnya.

bahasa Inggeris. Pada abad itu diteliti pula bagaimanakah rumpun-rumpun bahasa German (seperti bahasa Jerman. . dan bagaimanakah bahasa-bahasa Roman (seperti bahasa Perancis. dan bahasa-bahasa Skandinavia) saling berkaitan secara historis. dan bahasa Portugal) diturunkan dari bahasa Latin. bahasa Sepanyol. bahasa Oksitan. bahasa Belanda.

.LINGUISTIK SINKRONIK Linguistik sinkronik (huraian) adalah berkenaan dengan bentuk sesuatu bahasa pada masa yang tertentu.

SEKIAN. . TERIMA KASIH.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful