Bab 4.

Konsep Ibadah Membina Insan berkualiti

4.1 Pengertian Ibadah 4.2 pembahagian Ibadah 4.3 Asas-Asas Ibadah Asas4.4 Keistimewaan Ibadah 4.5 Impak Ibadah dalam Kehidupan Muslim

4.1 Pengertian Ibadah
‡ Bahasa Arab: Merendahkan Arab: diri,patuh dan taat ( Al Maududi) ‡ Istilah : Khusyuk kepada Allah SWT,merendahkan diri dan tetap hati kepadaNya,tanpa sekutu
p.34

*** Bukan bermaksud menjauhkan pekerjaan duniawi*** duniawi***

IBADAH
Hidup Adalah Ibadah
p.48

1.KHUSUS
a.FARDHU b.SUNAT

2.UMUM

i.Muakkad i.F.Ain ii.F. Kifayah

ii.Ghair Muakkad

KENAPA MESTI MELAKUKAN IBADAH??/menjadikan IBADAH??/menjadikan hidup sebagai ibadah
‡ Bermain bola jaring tanpa gol/ bermain golf tanpa gol/ lubanglubang- apa tujuannya? A; silly tujuannya? ‡ Matlamat : penting dan mesti jelas, jelas, aktiviti 1: lukis pemandangan ditepi laut, tanya 1: laut, beberapa soalan, ada bot laju?, layang-layang? soalan, laju?, layang-layang? Kapal terbang melintas?, jika tidak kenapa? Sebab : melintas?, kenapa? tidak terlintas dalam pemikiran, oleh itu takboleh draw Aktiviti 2: minta beberapa eplajar ke depan dalam 2: bentuk 2 kumpulan, minta group 1 buat garisan dan disambung oleh yang lain, group 2 buat aktiviti yang sama untuk membentuk sebuah rumah- matalmat rumahjelas mudah dicapai./merancang : How?,when? Berapa?

Apa matlamat/Tujuan Hidup? matlamat/ Hidup?

‡ ? Apa tujuan dibuat sebuah komputer? komputer? Ajukan soalan itu kepada Kilang pengeluar Jawapan : rujuk manual ?Kenapa manusia dijadikan? dijadikan? Jawapan : rujuk manual:al Qura·an : al Zariyat : 56 : Tidak aku jadikan Jin dan manusia melainkan untuk melakukan ibadah- suruhan dan larangan. ibadahlarangan. Jika fungsi tidak terlaksana, ibarat sebatang pen yang terlaksana, rusak kerana salah guna, dibuang kedalam tong guna, sampah mka jadilah ia sampah, begitulah manusia sampah, yang tidak mel;aksanakan ibadah adalah sampah masyarakat. masyarakat.

4.2 Pembahagian ibadah
p.44p.44-48

1.

IBADAH UMUM: merangkumi skop yang sangat luas,segala UMUM: perbuatan,perkataan dan gerak hati menjadi ibadah seandainya dilakukan mengikut syariat: Niat Ikhlas kerana Allah ( bagaimana melatih sifat ikhlas?) Amalan itu dibenarkan oleh syariat (TIADA MAKSIAT) Bersungguh-sungguh dan sempurna( TERBAIK) BersungguhTidak melalaikan kewajipan ibadah khusus,(eg. Solat 5 waktu,
menutup aurat)

‡ ‡ ‡ ‡

****Dengan ****Dengan empat syarat diatas aktiviti harian sebagai Muslim menjadi ibadah meskipun ia tidak duduk beriktikaf dalam masjid*** masjid***

2. Ibadah Khusus
Segala amalan yang disebutkan secara khusus dalam al Quraan dan hadis. Terbahagi kepada 2: a. Ibadah fardhu : Fardhu ain Fardhu Kifayah a. Ibadah sunat : dilakukan mendapat pahala,ditinggalkan tidak berdosa : i. Sunat muakkad ii. Ghair Muakkad

IBADAH KHUSUS :

SOLAT

´Solat tiang agama,barangsiapa meninggalkannya bermakna meruntuhkan agama.µ ( Riwayat setengah ahl sunan) Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar ( Al Ankabut : 54 ) Solat sebagai Burhan (bukti atau dalil di mahkamah Pengadilan Allah. Orang yang tidak solat, mencuaikan solat dan mensiamensiasiakan solat akan dibangkitkan bersama dengan golongan Firaun dan Haman. ´Yang membezakan seseorang dengan kekufuran ialah meninggalkan solatµ ( diriwayatkan oleh ahmad dengan sanad daripada Makhul, hadith mursal yang baik) Orang yang TIDAK Solat - amal baiknya TIDAK diterima kerana tiada tempat untuk meletakkan pahala.

MY PRAYERS ..\..\..\Words\Have you ever enter the ..\..\..\Words\ Kaabah.doc ..\..\..\Words\7 Common mistakes ..\..\..\Words\ usually we make in prayers.doc ..\..\..\Words\Buku Solat-zaharuddin.doc ..\..\..\Words\ Solat..\..\..\Words\A VERY POWERFUL ..\..\..\Words\ STORY.doc

4.4 Asas-Asas Ibadah Asas1. Ilmu untuk semua aktiviti
Khalifah Umar bin Abd Aziz berkata : Ertinya : Sesiapa yang beramal tanpa ilmu, maka kerosakan lebih banyak dihasilkan daripada kebaikan (Jami' Bayan al-¶Ilm wa fadlihi, Ibn Abd Barr, 1/27) Malah Nabi s.a.w bersabda :Ertinya : Disebutkan kepada nabi terdapat dua orang lelaki, seorang darinya ahli ibadat manakala yang satu lagi ahli ilmu, lalu Nabi memberi respon, Keutamaan orang yang punyai ilmu melebihi dari orang yang beribadah (tanpa ilmu) adalah seperti keutamaanku dengan yang paling rendah dari kalangan kamu(sahabat) : ( Riwayat Tirmizi, no 2685, 5/50 ; Tirmidzi : Hadis Ghorib, Albani : Sohih)

.\..\..\Multimedia\ilmu hingga .liang ..\..\Multimedia\ lahad.wmv ..\..\..\Multimedia\lies__.pps ..\..\..\Multimedia\

2. Iman : meyakini dan meghayati Rukun Iman 3. Ihsan : Engkau menyembah Allah seolahseolaholah engkau melihatNya,tetapi jika engkau tidak melihatNya maka sesungguhnya Ia melihat engkau ( hadis zalim, adil, riwayat Muslim) vs : zalim, adil, ihsan 4. Ikhlas : cara melatih Ikhlas ialah dengan melakukan solat malam ( qiamu lail) : lail) golongan yang tidak boleh disesatkan oleh syaitan
‡ Aktiviti 1 : Tulis Tepuk dada (?-punca segala rasa) tanya selera- minta koyakkan dan buang dalam tandas. Tulis Tepuk dada tanya 4 perkara, Iman, ilmu akal, ihsan

4.5 Impak Ibadah Dalam kehidupan Muslim Berkualiti
‡ ‡
a. b. c. d. e. f. g.

Ibadah Khusus : Solat p.53 Puasa,zakat, Hajip.54 Impak Ibadah:p.55-59 Ibadah:p.55Melahirkan kesatuan Matlamat Membentuk budaya Hidup Islam Mendidik seseorang berlaku jujur Ditakuti Syaitan Selamat dari pengaruh kejahatan dan kemaksiatan Menghasilkan pekerjaan yang berkualiti Mendapat pertolongan Allah

4.3 keistimewaan Ibadah Islam
p.49p.49-53

‡ Bebas dari sebarang perantaraan ‡ Tidak Terikat dengan Sesuatu Tempat atau Masa Tertentu ‡ Tidak membebankan ‡ Skop Ibadah yang sangat Luas

Ilmu hingga liang lahad ..\Multimedia\ilmu hingga liang lahad.wmv ..\Multimedia\ ..\Multimedia\thetruth_1.pps ..\Multimedia\ ..\Multimedia\Multimedia Palestin1.exe ..\Multimedia\ ..\Multimedia\Memorise_those_Brands.pps ..\Multimedia\

..\Memorise_those_Brands.pps ..\ Israel ..\ISRAELIS vs ARABS.doc ..\

Diskusi : bagaimana melahirkan insan berkualiti? (melalui berkualiti? (melalui ibdah khusus dan umum) umum) Kesan pengabaian ibadah Dan Cara Pemantapan

Smile of the day

‡ ..\..\..\Multimedia\funny_sleep.wm ..\..\..\Multimedia\ v ‡ ..\..\..\Multimedia\Skoda car.wmv ..\..\..\Multimedia\

END of Chapter 4

Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT. diri ini akan selamat. rumahtangga jadi sepakat. masyarakat jadi muafakat. negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat. permusuhan pun tersekat. pembangunan pun meningkat. Apabila pembangunan pun meningkat, kemajuan menjadi pesat. TETAPI AWAS, apabila pembangunan meningkat, kemajuan menjadi pesat, kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat. Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat. KETIKA ITU manusia mulamengubah tabiat. ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat.

Apabila manusia dah jadi ulat, sembahyang makin hari makin liat. orang baik ada yang bertukar jadi jahat. orang miskin pula nak kaya cepat. orang tua pula nak mati lambat. tak dapat minum madu telan jerla minyak gamat. Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat. Semua nak tunjuk kuat. Bila berjudi, percaya unsur kurafat. Tapi hidup pula yang melarat. Tali kasut dah tak berikat. Rambut pun jarang sikat.

Yang perempuan, pakai mini sekerat.Suka pakai baju ketat.uka sangat menunjukkan pusat. Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat.pakai pulak yang singkat-singkat. Kadang-kadang ternampak benda 'bulat'. Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat.

Silap gaya jadi gawat, bohsia bohjan lagi hebat. Duduk jauh berkirim surat.Bila berjumpa, tangan berjabat. Kemudian pakat lawan peluk siapa erat.Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat. Usah peduli agama dan adat.Usah takut Allah dan malaikat. Yang penting apa kita nak buat?Kita 'bukti' lah kita buat. Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.maka lahirlahpula anak-anak yang tak cukup sifat. Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok bayi dibuang dimerata tempat. MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT. Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat.Habis manusia telah tersesat. nilah dia fenomena masyarakat.Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat, Marilah kita pakat mengingat,Bahawa dunia hari ini makin singkat,

Esok atau lusa mungkin kiamat, Sampai masa kita semua akan berangkat! .menuju ke negeri akhirat. Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat.Masa tu, sindri mau ingat. Umur mu banyak mana mu buat ibadat...? Zaman muda mu, apa yang telah mu buat...? Harta benda anta, dari mana anta dapat...? Ilmu anta, adakah anta manafaat...? Semoga ianya dapat mengingatkan kita supaya segera meninggalkan maksiat dan memperbanyakkan ibadat.

(Petikan ucapan Ustaz Hj. Akil Hayy Rawa)_.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful