Pembuli dikalangan murid sekolah rendah dapat dibendung dengan mengaplikasi teknik WDEP dalam Terapi Realiti.

27 – 3 – 2012 azhari

APA ITU BULI? Buli ialah suatu tindakan yang dilakukan dengan tujuan atau niat untuk mencapai kepuasan pembuli semata-mata untuk membuktikan yang si pelaku mampu menandingi atau boleh melakukan kepada mangsanya. Pada zaman 1950an, buli kerap dilakukan kepada orang yang lebih kecil daripada pelakunya. Sebab itu istilah Buli Kecil pernah digunakan dan adalah sindiran kepada pelaku kerana mencari orang yang lemah dan lebih kecil daripadanya untuk di lepaskan perasaan, kemarahan, tumbukan atau mengejek. Dalam erti kata buli sebenarnya boleh berlaku sama ada melalui percakapan, tenaga fizikal, luahan perasaan ataupun paksaan dalam bentuk kerja dan sebagainya. Pada hari ini, buli tidak kira tua atau muda yang penting kepuasan menindas seseorang dianggap suatu kebolehan. Buli juga termasuk mengusik orang yang suka melatah sama ada untuk menghibur diri atau orang lain. Buli adalah budaya samseng yang terpangaruh dengan zaman Kongsi Gelap yang dibawa oleh orang-orang dari Negara China.

. ikutan tindakan orang. Pembuli kerap kali adalah mangsa penindasan atau penderaan yang pernah mengalami tekanan dalam hidupnya. Buli memberi kepuasan kepada pelakunya semata-mata untuk menunjukkan yang si pelaku mampu lakukan. kesan dari kecederaan fizikal atau psikologi semasa di dera. membuat fitnah. mengata sesuka hati. 5. 4. Pembuli cenderung kepada mengejek.KENAPA SUKA BULI? 1. mencederakan orang lain. mempunyai kuasa dan tiada orang boleh buat apa-apa. Buli boleh diwariskan. 2. 3. merancang untuk menjatuhkan seseorang hinggalah ke peringkat menyebabkan seseorang itu sengsara. Kecenderungan untuk pilih kasih juga adalah sebagai petanda sifat buli itu wujud.

mencubit. . lidah. Pembuli suka mengusik. menampar. jari . 3. 5. mengugut hendak membunuh dan mencederakan selepas atau sebelum terima wang. Buli juga berlaku dengan menggunakan isyarat seperti bersiul. menyakitkan hati. suami isteri. mimik muka dsb. abang dan adik dsb. Buli juga berlaku dalam hubungan kekeluargaan atau perhubungan. menunjuk tangan.JENIS-JENIS BULI: 1. membaling sesuatu kepada si mangsa. teman lekai dan perempuan. memaki hamun dan bercakap seseorang itu penipu supaya orang lain dengar. melabelkan orang . Mengelar nama. 2. menendang. 4. memaksa lakukan kerja. Peras Ugut.

6. 5. .JENIS BULI DI SEKOLAH RENDAH: 1. MEMAKSA MELAKUKAN SESUATU KERJA – Pembuli kepada si buli. 7. 2. MEMINTA MAKANAN – Secara lembut atau paksaan (Ugutan). PERAS UGUT – Lazimnya murid tahap 2 meminta duit daripada murid tahap 1.Pelajar Perempuan. MENAKUTKAN MURID – Semata-mata untuk mendapat sokongan. 3. MENGGANGGU . BERGADUH – Untuk menegakkan sesuatu. MENGADAKAN CERITA – Sama ada betul atau di reka untuk menjatuhkan kawannya. MENUMBUK – Murid yang besar tumbuk murid yang kecil. 8. 4.

10. Dia suka mengusik saya jadi saya hentam lah. Saya memang panas baran dan saya tak tahan dengan orang lembut. Saya ambil jamnya kerana dia sendiri yang suruh saya ambil. 8. Dia mencabar saya jadi saya tumbuk saja.JAWAPAN YANG SELALU MENJADI ALASAN PEMBULI: 1. 19. 5. 18. Saya suka usik budak yang penakut supaya jadi berani. 12. 17. Saya menakutkan budak itu hanya semata-mata bergurau sahaja. Saya tidak bermaksud untuk menakut-nakutkan dia. Saya tak paksa Cuma minta duit sahaja sebab dia banyak duit. Cikgu jagan percaya pada dia kerana kawan-kawan saya nampak. Dia takut saya kerana saya murid yang kuat. 7. Dia seorang murid yang manja. 15. Dia beli makanan untuk saya jadi saya makan lah. 14. 13. 3. Dia tuduh saya macam-macam jadi saya naik berang. 4. 6. . Semua murid lelaki perlu melalui ketahanan fizikal dan mental. 16. Dia geletek saya dulu. 2. Saya minta duit untuk berikan kepada kawan-kawan yang tiada duit. Saya tak minta pun tapi dia bagi saya duit dan suruh kawan dengannya. Dia sikit-sikit suka lapor kepada cikgu. 11. 9. Dia suka mengadu yang saya ini jahat. Cikgu tak percaya tanya dia (si kena buli) saya pukul dia sikit aje. saya tak tahan saya marah lah. 20.

7. Semua murid tidak boleh bertindak untuk memukul.K. Jika kejadian buli belaku markah de merit akan di tolak sebanyak 20 markah. memeras. Mengusik kawan adalah kesalah membuli. Alasan daripada pembuli tidak akan di terima pakai. tidak boleh mengambil hak orang lain. 4. 10.POSTER MENGHINDARI DARIPADA BULI: 1. Bekerjasama sesama murid perlu dijaga dan berhati-hati supaya tidak te . P. Jika ada sebarang kejadian yang meragukan sama ada buli atau tidak perlu dilaporkan kepada Guru Kelas. Kaunselor. Semua murid adalah sama dan perlu mendapat layanan yang sama. HEM atau Guru Besar. Kerana buli adalah satu jenayah. 5. 3. atau perkara-perkara yang menyusahkan murid lain. menghukum murid lain atau membalas tindakan kawan sendiri. ugut. Guru Bertugas. 8. 9. Semua murid mesti menghormat hak murid lain. Jauhi diri daripada meminta. Selain daripada mendapat de merit murid boleh juga di kenakan denda rotan atau kesemua sekali. 6. 2.

P. Beliau merupakan anak sulong kepada lima orang adik-beradik. pada bulan September 2011. Di sekolah Aminah seorang yang periang dan aktif dalam sukan dan bola jaring. Cikgu Shamila merujuk Aminah kepada Kaunselor Sekolah. Please look into this matter soonest possible.R.S.” . Pada bulan Mei guru kelas. She is less attentive and most of the time she sits down doing nothing. Cikgumembuat catatan ringkas yang berbunyi sererti ini. as well. Dalam borang rujukan. During her Trials she did badly and we are worried about her result and herself. “ Aminah suddenly becomes a different person. Keputusan pelajarannya begitu baik sekali dan telah digolongkan antara murid yang mampu skor 5 A dalam Peperiksaan U.KAJIAN KES TAHAP 2 SEKOLAH RENDAH MANGSA BULI Aminah seorang murid Darjah 6 yang sedang menuntut di sebuah sekolah di Jelutong.

Aminah kelihatan begitu ceria menceritakan tentang dirinya. Dalam sesi ini Aminah menceritakan tentang dirinya dalam keluarga dan merupakan anak sulung kepada 5 orang beradik. Kaunselor mula intervensi dengan . Pada sesi pertama. Apa yang berlaku pada bulan Mac 2011. Kemudian kaunselor minta menceritakan tentang pembelajaran di sekolah dan pencapaiannya sebelum keputusannya mulai merosot bulan Mac dalam tahun 2011.30 pagi. Kaunselor memulakan proses kaunseling dengan “Ice Breaking” . Aminah hadir ke sesi kaunseling pada 10 Mei 2011 jam 9. Aminah pada mulanya semacam tersentap sedikit tetapi mahu bercerita tentang sesuatu berlaku kepada dirinya. Kaunselor menerangkan kepada Aminah tentang amalan dalam kaunseling dan diberhak untuk tidak mahu menjawab soalan-soalan yang dikemukan. .SESI KAUNSELING PERTAMA: Guru mengisi maklumat Aminah dan disuruh beliau menandatagani borang tersebut.

kalau pakai uniform biasa. Habis dah itu dia beritahu kepada kawankawan yang lain pula hingga kan ada yang datang meminta pengesahan daripada Aminah.Sesi sudah berlangsung selama 15 minit dan Aminah menceritakan tentang peristiwa hitam yang terjadi kepadanya. Mulai saat itu dia sentiasa senyap dan rasa begitu tertekan dengan sikap Azman yang melaung-laung bunyi suaranya. mai period tentu sakit. Semasa balik ke kelas Azman menyoalnya. Sesi di tamatkan selepas 30 mint dan Kaunselor meminta Aminah datang keesokan hari jam 9. Dalam bilik air dia rasa begitu tersinggung sekali dengan sikap Azman dan dalam bilik air dia cuba membersihkan kainnya yang berwarna biru air laut. Dalam masa dia hendak beredar keluar dari pintu belakang kelas. “Awak sakit kah? Sakit perut. “ Woi! Aminah. Dia rasa dia tidak dapat maafkan Azman sampai bila-bila.” Aminah membersihkan kainnya dan duduk di dalanm bilik air sehingga kainnya kering. Period!” Aminah segera ke tandas. tiba-tiba Azman teriak. . “ Tanpa disedari. Aminah terasa siksa dan sambil mencuci mengungkapkan kenapa perlu jadi pengawas. biru tua tentu perkara sebegini tidak berlaku. Dia meminta kebenaran untuk ke tandas. Aminah terasa sakit perut dan memulas-mulas.30 pagi. kan?” Ini lah kata-kata yangbenar-benar menyakitkan hati Aminah.

30 pagi Aminah hadir di bilik kaunseling.” Macam-macam itu apa dia? “Saya rasa macam hendak berhenti sekolah. Guru mengimbas kembali di mana Aminah berhenti kelmarin.” . Lepas tu apa lagi yang Azman buat? “Saya tak dapat maafkan dia Cikgu. Di luar semasa menunggu basa dicanang dia dan mengusik-usik lagi. malu dan macam-macam lagi. jam 9. Seminggu lepas itu baru lah reda di Azman. dan macam-macam. tak sanggup tunggu pagi tiba. tak ada selera.Sambungan Sesi Pertama: 11 Mei 2012. Guru meminta Aminah mengambil tempatnya. Macam putus asa? “Tak tahu lah tapi lebih kurang kut.” “Saya rasa malas hendak datang ke sekolah.

kamu ni.” .Sambungan Sesi Pertama Hari Kedua. sebenarnya apa yang berlaku kepada kamu adalah suatu perkara yang biasa yang di lalui oleh murid perempuan yang meningkat jadi dewasa. Baik lah. Bagaimana dengan sekarang bila datang. Tapi. Jika Azman suka pada buli takkanlah kamu pun nak jadi macam dia? “Saya tak mahu la jadi macam dia?” Bagus lah kalau begitu. Kaunselor membuat para frasa. Saya faham. Ok Cikgu. Perkara ini tak perlu di risaukan. Tapi…. kurang persediaan. “Saya tahu cikgu. Dah tiga bulan dah. Cuma pada kamu mungkin tak disangkakan ia berlaku dalam kelas. Saya setuju dengan kamu tentang perasaan terganggu. Azman jangan risau saya tahu buat apa.” Ok. tapi…… saya marah dia sangat. “Sekarang. Tentang.tidak kah kamu keterlaluan sampai terbawa-bawa ke bulan Mei.

sekarang dah biasakan. Nanti satu hari nanti awak pula yang rasa lucu. dan marah dan sebagainya. “Ya.Cikgu?” Percayalah. kawan-kawan. Balik ke Kelas dan ambil temu-janji ini 17 Mei hari Selasa 9.” Peristiwa itu lupakan saja. tugas dan tanggungjawab awak. . Biar saya yang berjumpa dengan dia. Jadi saya hendak awak fikir tentang pelajaran.Sambungan Sesi Pertama Hari Kedua Hah! Tau pun.30 pagi. “Ya kah. Saya hendak buat masa ini awak lupakan apa yang berlaku dan lupa kan Azman..” Jadi tak perlulah sampai rasa sakit hati.” Ha! Taupun. “Jangan jadi macam Azman.

30 pagi Tempat: Bilik Kaunseling .13 Mei 2011 Kaunselor buat temu janji dengan Azman dari 6 Baiduri. Tarikh: 19-5-2011 (Khamis) Temujanji: 9.

murid dalam kelas Membuat perbandingan supaya Aminah tidak lagi bersikap tertekan dan sudah pulih seperti sedia kala. .SESI KEDUA 17 MEI 2011 – SELASA Dalam Sesi Kedua Aminah Kaunselor membantu dia • Memahami kenapa dia di buli oleh Azman. • Latihan Kemahiran Sosial supaya boleh berkomunikasi dengan Pembuli dengan Berkesan Aminah di pelawa datang sesi Ketiga .Penamatan Sesi Penamatan untuk mendapatkan makluamt guru kelas. Jika tidak sesi ketiga akan dijalankan dengan intervensi kepada sikap Aminah. • Memberi dia aktiviti latihan asertif untuk membina keyakinan diri.

Azman seorang budak yang selaludibuli oleh Pak Saudaranya. Jadi sudah menjadi satu kebiasaan di sekolah. Kaunselor juga memberitahu Klien bahawa semua bukti tentang Pembuli ada pada Rekod Kaunselor dan semuanya sulit dan hanya akan digunakan ketika berlaku kecemasan atau semasa perbuatan klien mendatangkan kemudaratkan kepada klien. Apa saja Pak Su buat senuanya melawak. Memberi penerangan biasa kepada Azman tentang hak nya dalam sesi kaunseling. ibu Azman kata Pak Su hanya melawak. . Kaunselor jemput Azman masuk ke dalam bilik kaunseling.19 Mei 2011(Khamis) S SESI KAUNSELING PERTAMA DENGAN PEMBULI. lelaki dan perempuan pun akan turut mengusik. Saya rasa macam ada orang menyokong saya.Azman meakui bahawa dia terikuikut perangai Pak Sunya yang suka mengusik. Azman di suruh pakai baju adik perempuannya dan diperlikan oleh Pak Sunya. Azman bercerita tentang latar belakangnya. Biasa sekali. Kaunselor bertanyakan tentang latar belakang Azman. Apabila Azman melawan balik. Di sekolah apabila dia mengusik orang kawan-kawannya. Kesimpulan. bila saya usik yang lain akan turut sama.

maka kamu tentu suka bila Pak Su kamu mengusik kamu? . macam mana perasaan kamu apbila Pak Su kamu mengusik kamu? “Saya tidak suka dengan gaya dia lihat saya dan cara dia mengejek saya.” Jadi kenapa kamu mengejek Aminah? Kamu tahukah betapa malunya apabila semua murid dapat tahu yang dia sudah datang Haid? Apa tujuan kamu buat demikian? “Saja usik. Ketika itu saya nampak Aminah angkat tangan dan mohon keluar ke tandas.” Kalau itu jawapan kamu. Saya cuma suruh kawan-kawan tengok. Ketika itu di sekolah tiada bekalang elektrik. Entah macam mana saya ternampak ada darah dekat kainnya.Kaunselor meminta Azman mencerita apa yang sebenarnya berlaku dalam kelas pada bulan Mac 2011 dalam Darjah 6 Baiduri. Semua orang terasa panas bahang. TEKNIK WDEP WANTS Tadi kamu kata Pak Su kamu suka Buli kamu.35 tengahari. cikgu. Azman menceritakan bahawa waktu itu pukul 12.

cikgu. cikgu. saya bencinya.” Kamu sendiri tidak mahu diganggu orang jadi kamu juga tidak boleh mengganggu orang. faham tak? Faham. .” Bagaimana rasa Fatimah bila kamu mengusiknya? “Tentu dia benci dan sakit hati.“Tidak.

cikgu.” Jadi.” Pandai pun! . kawan-kawan menghormati saya.DOINGS: Azman adakah itu kemahuan hidup seorang murid? “Saya tak faham. cikgu. saya mahu orang. cikgu. apa sepatunya kamu buat? “Saya tanya dia apa yang boleh saya bantu.” Maksud saya kamu mahu orang buat begitu kepada kamu? “Tidak.” Pada pendapat kamu. Aminah akan menghormati kamu? “Tidak .

cikgu saya bersalah besar dan saya rasa saya patut minta maaf kepadanya.EVALUATE: Jadi apa yang kamu telah buat ialah di sebalik yang kamu patut buat.” . betul? “Ya. cikgu sebab saya tamu buli lagi. jadi kamu rasa kamu bersalah tak dalam kes ini? “Ya. maksud saya. “Saya sanggup.” Bagaimana kalua kamu di denda dan di rotan oleh Guru Disiplin. sepatutnya sebagai kawan sekelas saya patu tawarkan diri untuk membantu dia dan bukan bagi semua orang ketawakannya. aaa tidak Cikgu.” Betul tu.

Sign di sini dan balik ke kelad untuk belajar. bagus saya mahu kamu tandatangan surat janji yang kamu tidak akan mengganggu orang lagi. . Kamu datang ke sekolah untuk apa? “Untuk belajar dan bukan untuk mengusik atau mengganggu orang. tepat sekali.” “Baik. kamu buat apa? Saya datang jumpa kaunselor sekolah.” Bagus jadi kita boleh akhiri sesi ini. Jika kamu ada masalah untuk membuat keputusan. Ya.PLANNING: “Saya sanggup pergi minta maaf. Saya tak suka di buli dan membuli orang. dikenakan denda dan berjanji tidak akan mengulangi perbuatan Buli lagi.

Kaunselor beri amaran tegas kepada Azman dan menulis surat kepada Guru Disiplin supaya Azman menerima hukuman yang setimpal dengan kesalahannya iaitu BULI.Hari Rabu 20 Mei 2011 Jumaat 1. Lima lebih kerana mengulangi buli kepada Aminah. TAMAT . Kaunselor keluar surat untuk Azman tandatangan surat janji. Surat untuk guru kelas Rekod de merit Azman juga potong 15 + 5 = 20 markah. 2. 3.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful