Inversio uteri merupakan keadaan dimana fundus uteri masuk ke dalam kavum uteri. . dapat secara mendadak atau terjadi perlahan.

. dengan otot rahim belum berkontraksi dengan baik.Kejadian inversio uteri sebagian besar disebabkan kurang legeartisnya pertolongan persalinan saat melakukan persalinan plasenta secara crede.

Untuk menegakkan kemungkinan terjadi inversio uteri dapat dilakukan pemeriksaan palpasi pada fundus uteri yang menghilang dari abdomen pada pemeriksaan dalam dapat dijumpai fundus uteri di kanalis servikalis bahkan bersama dengan plasenta yang belum lepas. .

tapi belum keluar dari ruang tersebut  Korpus uteri yang terbalik sudah masuk ke dalam vagina  Uterus dengan vagina semuanya terbalik  .Fundus uteri menonjol ke dalam kavum uteri.

.

 Nyeri  Syok. dapat terjadi perdarahan bila plasenta belum lepas .

 Perdarahan  Syok  Fundus uteri tidak dapat diraba  Pemeriksaan dalam : tumor lunak di atas serviks uteri atau dalam vagina .

darah  Reposisi  Laparatomi  Pada inversio kronik  pembedahan pervaginam  .Tarikan tali pusat tidak dilakukan bila plasenta belum lepas  Syarat-syarat perasat Crede harus dipenuhi  Atasi syok : infus IV.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful