You are on page 1of 21

|  

 
 

 

 !""
DEFINICIÓ DE LECTURA FÀCIL

‡ S¶entén com a llibre fàcil els materials


lectors elaborats amb especial cura per
poder ser llegits i entesos per totes les
persones que tenen dificultats lectores i/o
de comprensió
‡ És a dir, aquella adaptació que fa més
fàcils tant la lectura com la comprensió.
A QUI VA DIRIGIT
‡ Discapacitats mentals
‡ Analfabets funcionals
‡ Sordesa
‡ Immigrants recents
‡ Gent gran
‡ Educació especial
‡ Infants d¶escola primària
CONTINGUT
‡ Ha de ser possible un únic fil conductor.
‡ Han d¶aparèixer pocs indrets.
‡ Han d¶aparèixer pocs personatges.
‡ Els esdeveniments es descriuen en ordre
cronològic, és a dir, que no hi hagi salts en
el temps, que passin del present al passat.
CRITERIS
‡ Utilitzar llenguatge concret, evitar el
llenguatge abstracte.
‡ Evitar llenguatge simbòlic (metàfores) que
costi d¶entendre.
‡ Sigueu concises, intentant no introduir
diverses accions en una sola frase.
‡ Eviteu paraules difícils, però utilitzeu un
llenguatge digne.
‡ L¶acció hauria de seguir un sol fil amb
continuïtat lògica.
‡ Una imatge que dibuixa allò que es
descriu en el text millora la comprensió i
clarifica el missatge.
‡ Entre dos sinònims, utilitzeu el d¶ús més
freqüent.
‡ No utilitzeu paraules d¶un altre idioma.
‡ Mantingueu l¶ordre convencional de la
frase: subjecte - verb - predicat.
‡ Intenteu utilitzar una sola línia per a cada
oració.

‡ Aneu amb compte amb l¶ús dels números.


Si el número és petit, millor utilitzar el
número, per exemple´3´. En cas de xifres
llargues o complicades es pot emprar
³molts´ i per a les dates ³fa molt de
temps´.
‡ Poseu l¶explicació de la paraula difícil al
costat de les frases, però sense abusar-
ne.

‡ Utilitzeu preferentment la veu activa


davant de la passiva.

‡ Vigileu amb la utilització dels pronoms.


ASPECTES FORMALS

‡ No justificar el text a la dreta. Una vora


desigual facilita la lectura a les persones
amb dificultat lectora.
‡ No escriure més de 55 a 60 caràcters.
‡ El paper ha de ser mat i de bona qualitat.
Així s¶aconsegueix un bon contrast..

‡ No utilitzar dibuixos com a fons de text.


‡ Utilitzeu com a màxim dos tipus de lletres.
Es pot usar un tipus de lletra per al text i
potser un altre per als títols.
‡ Es recomana una mida de 12 o 14 punts
depenent de la lletra que s¶utilitzi.
‡ Quan es vulgui ressaltar el text, és millor
utilitzar la negreta.
‡ Trieu lletres clares: Arial, New Roman,
Garamond.
‡ L¶espai entre línies ha de ser ample.

‡ Text dividit en paràgrafs i en capítols


relativament curts, per permetre pauses
freqüents.
‡ El final de la pàgina no ha d¶interrompre la
frase.

‡ Marges amples i generosos fan un text


més accessible.
COM ADAPTAR
Adaptar un text, una narració o una
novel·la en Lectura Fàcil suposa una bona
dosi de creativitat i responsabilitat.

Adaptar vol dir rescriure, reordenar,


escurçar, simplificar però sense perdre la
veu i el caràcter original de l¶autor o autora.
El text ha de ser atractiu. Si van adreçats als
adults o adultes no ha de donar impressió
de text infantil.

És important detectar quina o quines són


les informacions principals i rebutjar les
innecessàries.

Relacionar idees i les parts d¶una


manera lògica.

Triar el vocabulari.
TEXT
‡ Era un dia de tornar de la guarderia i, com era
tradicional, molts nens i nenes van tornar amb alguns
dels regals que els havien deixat els Reis Mags. I la
Beatriu, que no volis ser menys, va fer el mateix. Per
l¶ocasió havia escollit els anells i les polseres de
fantasia. D¶aquesta manera, duia als canells un munt de
polseres de plàstic i els dits de les mans plens d¶anells
de joguina. Però entre ells, com si es tractés d¶un més,
n¶hi havia un que lluïa d¶una manera molt especial:
l¶aiguamarina de la mare! (pàg. 26)
³El llibre de les mentides´ Aro Sainz de la Maza
TEXT
‡ La mirada que vaig llençar a l¶entrenadora
era com a mínim mortífera, però em vaig
mossegar la llengua i no vaig dir ni ase ni
bèstia. Volia jugar fos com fos. (Pàg. 11)
³Vanessa la intrèpida´ Joachim Masannek
LLÀGRIMES D¶ALEGRIA

‡ La mama ens crida. Té la cara alegre. Li fa un petó a en Guillem i li diu:


_ Acabo de parlar amb la teva mare i li he explicat el que ha passat. He
pensat que s¶enfadaria però no ha estat així. A més el metge li ha
comunicat una notícia molt bona: al teu pare li donaran # d¶aquí un
parell de dies i ja podrà tornar a casa.
En Down comença a moure els braços i a saltar fent bots com una pilota.
No sé perquè també plora i li cauen unes llàgrimes molt gruixudes per les
galtes.
- Per què plores? ± li pregunto.
La mama em contesta per ell.
- No t¶espantis, Siro. En Guillem plora de content. Oi, Guillem?
En Down li dona la raó a la mama. Jo penso que no té gaire sentit, perquè
fa poc plorava de tristesa, i ara resulta que plora d¶alegria. Que complicat!
La mama em deu notar que no entenc res, perquè afegeix:
- En Guillem s¶ha emocionat, Siro. De vegades passa això. Un està tant
content que sent pessigolles al nas i es posa a plorar. Es diuen llàgrimes
d¶alegria.
Al Alfaya, V 
‡ Un dia, un cuiner que era molt
desendreçat volia prepara un plat per
participar en un concurs. Va anar a buscar
el seu llibre de receptes especials, però no
el va trobar a la prestatgeria. Va mirar a la
cuina. Va buscar-lo damunt la taula. Va
buscar pertot arreu, però va ser inútil. Era
com si se l¶hagués empassat la terra. Al
final va haver de demanar a la seva amiga
que li deixés el seu.
 Vicens Vives 3r.
EL MONSTRE DE LES DEIXALLES

‡ L¶artista Paul Bonomini ha fet una estàtua anomenada


³Waste Electrical and Electronic Equipment Man´.
L'estàtua està situada a Londres.
L'estàtua està feta de tot tipus d¶electrodomèstics com
ordinadors, neveres, etc.
Les dents de l'estàtua són ratolins d¶ordinadors.
El coll de l'estàtua són tubs d¶aspiradora.
L¶estàtua pesa 3.000kg.
L¶estàtua és tan alta com una casa de dos pisos.
PER A QUÈ SERVEIX LA L.F.
‡ Desenvolupar l¶hàbit lector.
‡ Descobrir el plaer de la lectura.
‡ Valorar la lectura com a font de plaer.
‡ Augmentar l¶autoestima.
‡ Els infants i joves amb N.E.E. gaudeixen
d¶un llibre ³real´
‡ Té un efecte inclusiu a l¶aula ordinària.
WEBS
‡ www.ifla.org
‡ www.lecturafacil.net
‡ www.ebib.org (Curs on line de lectura
fàcil per a bibliotecàries/aris)
‡ www.cpnl.cat/badalona
‡ www.cpnl.cat/santadrià
MOLTES GRÀCIES

Glòria Roig i Giménez


groig1@xtec.cat

You might also like