You are on page 1of 6

Nyheter på lätt svenska 6/3/2020

Hej och välkomna


till Nyheter på lätt svenska.

Vi börjar med en nyhet


om coronaviruset.

Nu säger svenska myndigheter


att man inte bör resa till områden–

–i norra Italien
som drabbats av corona.

Myndigheterna tycker inte att


man ska åka till Sydkorea heller.

Anledningen är spridningen
av coronaviruset.

Mer om coronaviruset: Idag har flera


skolor i Stockholm haft stängt.

Det är för att några elever


varit smittade av viruset.

I Skåne och Göteborg har man sagt


att elever som varit i områden–

1
–där det funnits mycket corona
ska stanna hemma.

Men Folkhälsomyndigheten säger att


barn som är friska ska gå i skolan.

Nu till gränsen
mellan Grekland och Turkiet.

Många flyktingar har tagit sig dit.


Därför är det väldigt oroligt där.

Grekiska myndigheter har använt tår-


gas och vattenkanoner mot flyktingar–

–som försökt ta sig in i landet.

Tusentals flyktingar försöker nå


Grekland och EU–

–sen Turkiet öppnat sin gräns norrut.

Nu om ett projekt för dem


som utbildar sig till jurister.

Studenter i Göteborg
ska gå igenom domar–

2
–för att se om en dömd person
egentligen är oskyldig.

Tanken är att studenter


ska få jobba med riktiga fall–

–under utbildningen, samtidigt


som oskyldigt dömda får hjälp–

–att kanske få sin dom prövad igen.

Studenterna ska få hjälp av personer


som jobbat länge som jurister.

De får inte några pengar,


utan gör det för att lära sig.

Agnes Fahlén läser juridik


i Göteborg.

Där kommer projektet


att starta i mars.

Givetvis har jag stort förtroende


för vårt rättssystem. Men...

Som i alla system kan misstag ske.

3
Projektet ska inte vara nåt
som kommer i vägen för studierna.

Men man har ju mycket fritid.


Den får man ju lägga på vad man vill.

Redan nu finns ett första fall


att gå igenom.

Det handlar om ett dubbelmord


där de som dömde inte var överens.

Studenterna ska nu undersöka om


det finns brister i domen.

Om en oskyldig sitter dömd


för ett brott–

–är ju den riktiga gärningsmannen


fortfarande fri.

Det viktiga är att rätt person


blir dömd och inte fel person.

Det blir en utmaning,


men väldigt roligt.

4
Nu till Indiens huvudstad Delhi. Där
har många dödats i stora protester.

Människor protesterar mot en ny lag


som infördes i december.

Lagen ska underlätta för flyktingar


att bli medborgare i Indien.

Men lager gäller bara människor


som inte är muslimer.

Därför är många arga


och protesterar.

Över till Påskön utanför Chile


i Sydamerika.

Där har ett av de historiska


ansiktena i sten förstörts.

En bil körde ner statyn i söndags.

Enligt föraren som körde bilen


hade bromsarna gått sönder.

Totalt finns runt 1 000 ansikten


av sten på Påskön.

5
Nu vädret i helgen: lördagen ser ut
att bli rätt solig i mellersta–

–och norra Sverige, med bara lite


moln. I söder kan det bli mer moln.

Det kan även komma lite regn


eller blötsnö.

Söndagen kan börja med sol,


men sen kommer mer moln.

På kvällen regnar det i söder och


snöar i mellersta och norra Sverige.

Nu är Nyheter på lätt svenska slut.


Vi vill önska trevlig helg.

You might also like