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MULTIPLE CHOICE
1. A nurse is determining which family assessment tool would be best to implement with a
family when planning home visits for health promotion. Which of the following criteria
should the nurse use to evaluate these tools?
a. The number of questions asked on the assessment tool
b. The linkages of the assessment to Healthy People 2020
c. The amount of involvement that the family has in completing the tool
d. The capability of the tool to assess goals and outcomes
ANS: C
Useful health-promotion family assessments involve listening to families, engaging in
participatory dialogue, recognizing patterns, and assessing family potential for active, positive
change.
2. Which of the following best describes the nurse’s role in health promotion and disease
prevention?
a. Educating about home safety measures
b. Identifying areas for family improvement
c. Implementing the nursing process using a systems perspective
d. Acting as a role model for the family
ANS: D
The nurse’s role in health promotion and disease prevention is best described as acting as a
role model for the family. Implementing the nursing process, identifying areas for family
improvement, and educating about home safety measures are all part of the nurse’s role but do
not describe the comprehensive role of the nurse.
6. A nurse is collecting data for a family assessment using Gordon’s functional health patterns.
The nurse learns that the family has no books in the home to read to the preschool-age
children. To which of the following functional health patterns does this information pertain?
a. Roles-relationship
b. Cognitive-perceptual
c. Health-perception–health-management
d. Self-perception–self-concept
ANS: B
The cognitive-perceptual pattern identified characteristics of language, cognitive skills, and
perception that influence desired or required family activities. The availability of books in the
home for preschool age children impacts this functional health pattern.
7. A nurse who is using Gordon’s functional health patterns is planning to assess its
roles-relationships pattern. Which of the following questions would be most appropriate for
the nurse to ask?
a. What is the family’s philosophy of health?
b. What does the family do to have fun?
c. How are problems in the family resolved?
d. Who decides when and how children go to sleep?
ANS: C
How problems in the family are resolved relates to assessment of the roles-relationships
pattern. The family’s philosophy of health relates to the health perception-health management
pattern. What the family does to have fun relates to the activity-exercise pattern. The decision
concerning when and how children go to sleep relates to the sleep-rest pattern.
9. The ecomap of a client’s family has slashed lines drawn from the son to the family church.
Based on this information, what conclusion can the nurse make?
a. The son is deceased.
b. The son is actively involved with the family church.
c. The son has a stressful relationship with the church.
d. The son has no relationship with the church.
ANS: C
Slashed lines on an ecomap signify stressful relationships.
10. A client reports that her family will be moving because her husband is taking a new job in
another state. She is very unhappy about the decision and doesn’t want to move. What action
should the nurse take next?
a. Assess the client’s and family’s coping mechanisms in handling stress.
b. Encourage the client to act excited about the move.
c. Talk to the husband to get his perspective on the move.
d. Tell her that all families must cope with new situations from time to time.
ANS: A
The family’s ability to cope with demands of everyday living determines its level of success.
The nurse needs to assess how the family usually copes with stressful situations to find ways
that might be available to the family now to cope with the current situation.
12. A blended family has six children, ages 2, 4, 4, 5, 7, and 10. During a visit to the home, the
nurse notices that the 7-year-old seems quiet and withdrawn, whereas the other children are
playing loudly in the garage. Which of the following conclusions can the nurse make from
this observation?
a. This child has most likely been abused.
b. This child is one of multiple children closely spaced in age.
c. This family suffers from low self-esteem.
d. This family provides harsh punishment for their children.
ANS: B
Risks associated with role relationships in blended families include multiple closely spaced
children, which limits the parents’ time for interaction to meet individual children’s needs.
13. The nurse is caring for a family who has 2-year-old twins. Which of the following health
promotion advice would be included in the nurse’s plan of care for this couple?
a. Wear bicycle helmets for safety.
b. Use caution around the family swimming pool.
c. Cross the street at using the crosswalks.
d. Advocate for the day care to provide adequate socialization.
ANS: B
Two-year-olds are prone to wandering to where water is and could fall into a swimming pool
without being noticed.
14. A nurse is conducting a health promotion assessment for a family with a 9-month-old. Which
of the following should be of most concern to the nurse?
a. The age of the house in which the family lives
b. Genetic diseases in the family
c. Driving practices in the family
d. Toilet training for the child
ANS: A
A typical 9-month-old is beginning to crawl. Houses built before 1974 may contain
lead-based paint, to which a crawling baby might have access. Lead causes neurological
damage and anemia.
DIF: Cognitive Level: Analyze (Analysis) REF: p. 167
15. A nurse is caring for a family with an adolescent child. Which of the following problems
would the nurse anticipate that the family would report?
a. Concerns about career decisions
b. Concerns about exposure to environmental hazards
c. Difficulty with parents finding fulfillment with raising the child
d. Difficulty with open communication with the child
ANS: D
Open communication with parents is often difficult during the adolescent stage, partly because
of the differing developmental tasks of adolescents and adults. Concerns about exposure to
environmental hazards and parents finding fulfillment with raising the child typically are
concerns with families with younger children. Concerns about career decisions are typically
problematic for families with older children/young adults.
16. The nurse is working with a middle-age married couple whose son has just graduated from
college. Which developmental tasks would the nurse expect to find in this family?
a. Attending activities for their son
b. Strengthening their marital relationship for future family stages
c. Acting as a launching center for their son
d. Responding to the prospect of changing careers
ANS: C
Families with young adults act as launching centers for children ready to leave home.
17. A nurse has developed a family nursing diagnosis. Which of the following best describes the
purpose of this action?
a. Describes the strengths of the family
b. Allows for creation of goals for the family
c. Promotes behavioral change among family members
d. Validates health problems with the family
ANS: D
Writing a family nursing diagnosis helps families promote health throughout the life cycle and
prevents disease through decreasing risk-taking behaviors. Nurses derive diagnoses from
assessed validated data. The nursing diagnosis describes and validates potential or actual
health problems with families. The diagnosis provides direction for outcomes and
interventions first identifying what the problem is.
18. A home care nurse is planning an intervention with a family focusing on decreasing
susceptibility. Which of the following nursing interventions would be most appropriate to
implement?
a. Education about building on current strengths of the family
b. Education about hand hygiene
c. Education about health care resources in the community
d. Education about child safety seats
ANS: B
Four types of nursing interventions appear in health-promotion and disease-prevention
planning: increasing knowledge and skills; increasing strengths; decreasing exposure; and
decreasing susceptibility. Decreasing susceptibility means educating families about prevention
principles. Examples include education about hand hygiene and how diseases are spread from
person to person and by other factors in the environment.
19. A nurse is making a final home visit with a family to evaluate the nursing care plan. Which of
the following actions would the nurse most likely complete during this visit?
a. Obtain vital signs from all members of the family.
b. Ask the family members to state the goals that were previously developed.
c. Collect data similar to that which was collected at the initial visit for comparison.
d. Educate about the importance of using role relationships to create a healthy family.
ANS: C
The purpose of evaluation is to determine how the family has responded to the planned
interventions and whether these interventions were successful. The family’s baseline data are
used as comparative criteria in evaluation; thus, it would be worthwhile to collect data similar
to that collected at the initial visit to see if any changes have occurred. The nurse reassesses
the situation and compares the new information with that on the original assessment to
determine whether change has occurred.
20. A nurse is planning a home visit for a family. Which of the following actions would be most
appropriate for the nurse to take?
a. Study information regarding the family from agency records and other sources.
b. Make a contract with the family that states specific goals and objectives.
c. Identify how the home visit will be financed.
d. Understand the situation from the family’s perspective.
ANS: A
Part of planning the home visit is studying information regarding the family from agency
records, referral forms, and other sources. Making a contract, identifying how the visit will be
financed, and understanding the situation from the family’s perspective are all part of the
process of making the visit.
21. A nurse is providing follow-up care for a family who has recently had a baby. Which of the
following topics should the nurse anticipate discussing with the family?
a. Type 1 diabetes
b. Fetal alcohol syndrome
c. Communicable diseases
d. SIDS
ANS: D
Families in the beginning childbearing stage need education about the risk of SIDS for their
infant. After the birth of the child, it is most likely that they do not need education about fetal
alcohol syndrome, unless there were issues with alcohol use during the prenatal period.
Discussion about communicable diseases and potentially Type 1 diabetes would be more
common with families with school-aged children.
MULTIPLE RESPONSE
1. A home health nurse is admitting a 54-year-old man for services following a coronary artery
bypass graft (CABG). As part of the initial visit the nurse completes a family assessment.
What is the purpose of this nursing action? (select all that apply)
a. Allows for health promotion and disease prevention appraisal
b. Allows for inclusion of family members in decision-making
c. Allows for data collection necessary for comparison to Healthy People 2020
d. Allows for development of patient-centered care
ANS: A, B
Families provide the structure for many health promotion practices; therefore, family
assessment informs health promotion and disease prevention appraisal. Additionally, health
providers are encouraged to include families in decision-making and encouraging their
presence and participation in all aspects of care from acute care to health promotion. Thus, it
is important to have assessed the family so that the family can be included in the care process.
2. A nurse is providing care for a family in the community. Which of the following
characteristics would the nurse assess to determine the health of the family? (select all that
apply)
a. Developmental stage of each family member
b. Coping mechanisms of each family member
c. Potential risk factors within the family
d. Maintenance of trust within the family
ANS: B, C, D
Coping mechanisms of each family member, potential risk factors within the family, and
maintenance of trust within the family are all necessary characteristics for the nurse to assess
when determining the health of a family. When assessing a family, the nurse will consider the
developmental stage of the family before considering the developmental stage of each of the
individual family members.
Dieses Autodafé hat den Herzen der Bewohner und dem Reiz des
Landschaftscharakters tiefe Wunden geschlagen.
Der nunmehr von allen Pflanzen geräumte Herd wurde alsdann
teils durch Überbrausen, teils durch Eingießen von Petroleum in
etwa fünfzig Zentimeter tiefe Löcher desinfiziert. Der später
verwendete Schwefelkohlenstoff wurde mit besonderem Apparat
dem Boden eingespritzt (Abb. 7).
Abb. 8 Verödete Weinberge in Oberlößnitz
Fußnoten:
[2] Z. B. Weinstuben von Julius Papperitz, Dresden,
Scheffelstraße.
[3] Frankreich: Champagne. Spanien: Barcelona. Schweiz: Zürich
und Genf. Italien: Lago Maggiore, Calabrien. Österreich:
Steiermark, Niederösterreich, Dalmatien. Ungarn: Tokaier Lagen.
Kroatien 13,5%. Rußland: Kaukasus bei Batum. Rumänien: 31%.
Serbien. Bulgarien. Türkei. Außerdem Süd-Amerika: Brasilien,
Uruguay. Afrika: Kap. Australien.
[4] In den südlichen Ländern wird außer der Wurzelreblaus eine
oberirdische Form: die Blattreblaus in kugeligen Blatt- und
Rankengallen gefunden.
Die Rotalge Hildenbrandia rivularis
(Liebm.) Bréb., ein ausgestorbenes (?)
Naturdenkmal Sachsens
In dem 1922 erschienenen Heft 2 Band IX die Beiträge zur
Naturdenkmalpflege (herausgegeben von der Staatlichen Stelle für
Naturdenkmalpflege in Preußen) berichtet A. v. Lingelsheim über
diese bemerkenswerte Rotalge des Süßwassers, die in Deutschland
nur an wenigen Stellen, so in einigen Bächen des Riesengebirges,
im oberen Rhein, in der Werra und Fulda, im Dieksee in Holstein und
nach einem Bericht von R. Wollny aus dem Jahre 1886 in einem
felsigen Waldbach bei Niederlößnitz in Sachsen vorkommt. Die Alge
ist ein Naturdenkmal von hervorragender Bedeutung; abgesehen
von ihrem örtlich sehr beschränkten Vorkommen, ist sie »die einzig
wirklich rote Süßwasserfloridee«; bei den übrigen herrscht Blaugrün
oder Violettgrün vor. Infolgedessen zeigt das Bett der Gebirgsbäche,
wo die Alge reichlich vorkommt, prachtvoll bräunlich »blutrote«
Überzüge der Gerölle oder der anstehenden Felsen. Ferner aber
gleicht sie in Wuchsform, Mikrostruktur und anderen Punkten ihrer
nächsten Verwandten, Hildenbrandia rosea Kütz aus dem
Atlantischen Ozean, welche in ganz ähnlicher Weise rote, krustige
Beläge auf Steinen oder Muscheln bildet. An Hildenbrandia sehen
wir somit sehr deutlich, daß bei ihr der Übergang in ein ganz anders
geartetes Medium jedenfalls habituell nicht die geringsten
umgestaltenden Einflüsse bewirkt hat. Der Geruch der absterbenden
Alge gleicht völlig jenem eigenartig dumpfveilchenartigen
»Seetanggeruch«, wie er den Bewohnern der Meeresküsten bekannt
ist. Unsere Alge selbst ist ferner in den Subtropen (Nordafrika) und
Tropen (Niederländisch Indien, Jamaica, Kongogebiet) vertreten.
Wir haben also in Hildenbrandia rivularis eine Pflanze vor uns,
deren ganz nahe Verwandtschaft zu Meerespflanzen erwiesen ist,
ohne daß es bisher gelungen wäre, diesen Zusammenhang
aufzuklären. Aus der Beschaffenheit der verschiedenen Standorte
hat v. Lingelsheim festgestellt, daß die Rotalge ihrem gewissen
Wärmebedürfnis nach dem atlantischen Florenbezirk angehört. Sie
stellt weniger Ansprüche an die chemische und optische Reinheit
ihres Wohngewässers, vielmehr scheinen »physische Faktoren, wie
festes Substrat zur dauernden Fixierung, eine gewisse Stärke der
Wasserbewegung, sowie eine genügende Durchlüftung des
Wassers« für ihr Leben ausschlaggebend zu sein. Weiter wurde
festgestellt, daß die Alge den Schatten liebt und sich an belichteten
Stellen auf die Unterseite des Gesteins usw. zurückzieht oder wohl
gar abstirbt. Mit Vorliebe bewohnt sie tiefe Gewässer, so kommt sie
im Gardasee noch in neunzig Meter Tiefe vor. Sie siedelt sich auf
Gestein verschiedener Art an, meidet jedoch kalkhaltigen Boden.
Ihre Vermehrung ist noch nicht aufgeklärt, v. Lingelsheim hält es
jedoch für wahrscheinlich, daß sich losgelöste Thallusfäden
anderwärts festsetzen und so der Verbreitung dienen.
Vor einiger Zeit durchsuchte ich das in Frage kommende
sächsische Gebiet nach Hildenbrandia rivularis. Meine Bemühung
war erfolglos und so glaube ich zunächst annehmen zu müssen, daß
dieses Naturdenkmal bei uns ausgestorben ist. Ich vermute wohl mit
Recht, daß unter dem felsigen Waldbach der »Lößnitzbach« zu
verstehen ist. Da seine Quelle im Dippelsdorfer Teiche liegt, kommt
das Wasser genügend durchwärmt in die kurze enge Talschlucht, so
daß das Wasser den gestellten Ansprüchen genügen würde. Die
einst dicht bewaldete, unwegsame Schlucht wird auch den von der
Alge bevorzugten Schatten gespendet haben. Die Pflanzenseltenheit
wurde im Jahre 1886 festgestellt. Welche Veränderung ist aber seit
dieser Zeit im Lößnitzgrunde vorgegangen! Die Erbauung der
Eisenbahn und der Promenadenwege brachte eine Lichtung des
Tales mit sich. In den letzten Jahren zumal sind die einst bewaldeten
Talhänge beim Kurhaus Friedewald völlig kahlgelegt worden. Auch
die vielfache Bebauung des Tales mag das Aussterben beschleunigt
haben. Beim Kurhaus und bei der Meierei Lößnitzgrund sind
Gondelteiche angelegt worden, die der Lößnitzbach durchfließen
muß. Selbst wenn sich die Alge im Oberlauf des Baches noch einige
Zeit gehalten hätte, würde eine Neubesiedelung des Unterlaufs
dadurch unmöglich geworden sein, da die in die Teiche gelangten
Thallusfäden unter der Einwirkung des Lichtes und der mangelnden
Durchlüftung des Wassers sicher zugrunde gegangen sind.
Hildenbrandia rivularis ist also wahrscheinlich ein Opfer der in den
letzten Jahrzehnten in den Lößnitzgrund getragenen »Kultur«
geworden. Oder sollte die Rotalge doch noch in einem meiner
Nachforschung entgangenen unscheinbaren Bächlein des Gebiets
ein verstecktes Dasein fristen? Wer hilft suchen? Algen sind
botanische Naturdenkmäler, deren Standortgeheimnisse der
Öffentlichkeit wohl unbedenklich preisgegeben werden können; sie
fallen Pflanzensammlern kaum zum Opfer, was man von anderen
Gewächsen leider nicht immer behaupten kann.
v. Lingelsheim vermutet, daß die Rotalge wahrscheinlich auch an
anderen Orten noch hin und wieder vorkommt und ein unbemerktes
und unbekanntes Dasein fristet. Vielleicht hat auch Sachsen noch
einen Standort, nachdem der Lößnitzgrund anscheinend dafür nicht
mehr in Frage kommt.
Klengel.
Vom neuen Weinbau
Von Carl Pfeiffer, Hoflößnitz
In den Jahren 1886 bis 1889, teilweise etwa 1892, hat der alte
sächsische Weinbau aufgehört irgendeine wirtschaftliche Bedeutung
zu haben. Mit dem Reblauskampfe waren wohl auch manche
Weinberge aus Mangel an Pflege eingegangen. Fehlende Technik,
Führung und erlahmtes Interesse haben nur noch kleine Reste alter
Weingärten kleineren Besitzes im Lande zerstreut erhalten lassen.
Einige verbleibende Kernpunkte der Orte Kossebaude, Mobschatz,
Merbitz, Leuteritz im bäuerlichen Besitz, das alte von Haagensche
Stadtgut zu Meißen, die Rote Presse von Langelätze Sörnewitz mit
kleinen Resten bäuerlichen Weinbesitzes, der Krassoberg der Stadt
Meißen, kleinere Weinflächen der Bauern von Rottewitz, Zadel,
Diesbar, Seußlitz und der Schloßweinberg von Seußlitz, wohl noch
zwanzig Morgen groß, der Johannisberg des Herrn Nacke am
Kroatengrund, Naundorf, der Eckberg des Herrn Böhme,
Niederlößnitz, mit wenigen kleinen Nebenliegern haben den
Grundstock erhalten, aus dem der neue Weinbau emporgediehen
ist.
Die ersten Versuche, den alten Weinbau wieder neu aufleben zu
lassen, wurden von den Amtshauptmannschaften Dresden-N. und
Großenhain veranlaßt. Amtshauptmann Dr. v. Hübel, der bekannte
Förderer des Heimatschutzes, berief die Winzer der Lößnitzorte zu
gemeinsamer Arbeit zusammen, der verstorbene Großenhainer
Amtshauptmann Dr. Uhlemann tat das gleiche für die Seußlitzer
Pflege. Beide Arbeiten begannen im Jahre 1907, und zwar im
ersteren Falle durch Anregung der alten Winzer und in Großenhain
durch die Anpflanzung der ersten, auf amerikanischen Reben
gepfropfter Setzlinge, deren Widerstandsfähigkeit gegen die Reblaus
im preußischen Weinbau an der Pfropfanstalt zu Naumburg an der
Saale bereits erprobt gewesen ist. Den ersten dieser rekonstruierten
Weinberge legte Baumeister Reinhold Bahrmann zu Seußlitz,
Amtshauptmannschaft Großenhain, an.
Das erfolgreiche Gedeihen dieser Pfropfreben in Seußlitz
veranlaßte den damaligen Vorsitzenden des Landesobstbauvereins
(heute Landesverband Sachsen für Obst- und Weinbau,
Vorsitzender Forstmeister Timaeus) Geheimen Regierungsrat Dr.
Uhlemann, Großenhain, die dem Landesverein angeschlossenen
Bezirksobstbauvereine der Lößnitz und Meißen ebenfalls gepfropfte
Reben versuchsweise anzupflanzen. Diese Anregung war nun in der
Lößnitz, wo Geheimer Regierungsrat Amtshauptmann Dr. von Hübel
bereits großes Interesse geweckt hatte, auf fruchtbaren Boden
gefallen. Der Böhmesche Eckberg (heute Dr. Tiedemann) erhielt
eine größere Pflanzung dieser Pfropfreben, die Geheimrat Dr.
Uhlemann aus der preußischen Pfropfanstalt Naumburg bezogen
hatte. Viele Mitglieder des Bezirksobstbauvereins der Lößnitz
erhielten gleichfalls einige solcher Reben.
Dieser erste Versuch, unter Gewährung kleiner Staatsmittel,
wurde nun ständige Einrichtung. In jedem Frühjahr wurden vom
Landesobstbauverein eine Anzahl Pfropfreben aus Naumburg
bezogen und an Mitglieder der Bezirksobstbauvereine der Lößnitz
und Großenhain kostenlos abgegeben, während sich Meißen noch
zurückhielt.
Man hatte mit diesen ersten Rebenbezügen zunächst nur die
Anregung und den Kleinversuch im Auge, bis dann 1912 von Dr.
Goldschmidt, Niederlößnitz, zirka fünftausend, von Kaufmann
Günther, Oberlößnitz, dreitausend Reben in einer Fläche als
Weinberg angelegt worden sind.
Abb. 1 Weinberge der Hoflößnitz
Der Bezirksobstbauverein der Lößnitz hatte 1911, um dem
steigenden Rebenbedarf zu folgen, in Erwägung gezogen, eine
Rebenveredlungsanstalt einzurichten, war aber bei der Regierung
mit seiner Vorstellung um Gewährung von Beihilfen abschlägig
beschieden worden. Diese Anregung des damaligen Vorsitzenden
Ahrends, Niederlößnitz, hatte der Bezirksobstbauverein zu Meißen,
unter dem Vorsitz des Amtshauptmanns von Oer, aufgegriffen und
sich für Schaffung einer Rebschule staatliche Mittel verschafft, so
daß dort 1914 die ersten veredelten Reben verfügbar, aber, da nicht
genügend vorgearbeitet worden war, keinen leichten Absatz fanden.
In der Lößnitz war inzwischen 1913 auf Anregung von Geheimrat Dr.
Uhlemann eine Vereinigung zur Förderung des Weinbaues der
Lößnitz und Umgebung mit etwa dreizehn Mitgliedern und dem
Weinbergbesitzer Max Böhme als Vorsitzendem gegründet worden,
die es sich zur Aufgabe machen wollte, den Weinbau zu fördern.
Diese Vereinigung arbeitete sehr rege durch Aufklärung,
Neuanpflanzung von Weinbergen, Errichtung einer
Rebenveredlungsstation, zu deren Einrichtung auf Anregung des
Amtshauptmanns von Dresden-Neustadt, Geheimrat Dr. von Hübel,
das Ministerium dreitausend Mark Beihilfe bewilligte. Der
Landesobstbauverein trug zu den Kosten der Rebschule jährlich
etwa eintausendzweihundert Mark, eine gleiche Summe bewilligte er
der Meißner Schule. Die Leitung der Rebschule lag in Händen des
Rebschulausschusses unter Vorsitz von Oberingenieur Brückner,
Radebeul. Einen nicht unbedeutenden Anteil an der Einrichtung
hatte die 1912 gegründete Hoflößnitzgesellschaft, durch Gestellung
ihres Gärtners für Durchführung der Veredlungen, kostenlose
Benutzung des Hoflößnitzgeländes von zunächst viertausend
Quadratmeter und Errichtung der Unterstützungsgestelle für Anzucht
der amerikanischen Reben.
Die nun bis dahin geleistete Kleinarbeit hatte besonders bei den
alten Lößnitzern, die nun ihren Weinbau wieder haben sollten, sehr
befruchtend angeschlagen und auch links der Elbe, in Kossebaude
war Vater Tielemann der erste Neuwinzer, nicht minder die
Kleinwinzer von Diesbar, Seußlitz. Meißen hielt sich noch zurück.
Erst als der Landesobstbauverein den Mangel geeigneter Führung
feststellte und 1912 den Weinbaulehrer, der bis dahin zwölf Jahre in
dem Hauptweinbaugebiet am Rhein und an der staatlichen
Weinbauanstalt zu Oppenheim am Rhein war, nach Sachsen berief,
wehte frisches Leben durch den neuen Weinbau.
Der Stadtrat von Meißen begann nach einem vor dem gesamten
Kollegium durch den Weinbaulehrer gehaltenen Vortrage mit der
Rekonstruktion seiner Weinberge. Es wurde sachgemäße Düngung
eingeführt, geringwertige Berglagen durch neuzeitliche Pflanzungen
ersetzt und zur Durchführung aller Belange ein Oberwinzer vom
Rhein angestellt. Ebenso hat Herr von Harck den neuen
Weinbaufachmann herbeigezogen, den Winzern von Diesbar,
Seußlitz gute Lehren erteilen lassen, in größeren
Rebenschnittkursen einen sachgemäßen Schnitt der Reben
eingeführt und so den Ertrag der Weinberge gehoben. Nach
wenigen Jahren wirkte sich diese Arbeit so aus, daß z. B. der
Bahrmannsche Weinberg seine Erträge von sieben Zentner Trauben
im Herbst auf vierundfünfzig Zentner gehoben hat. Mit diesem
Zeitpunkte begann auch die Hebung der Kellerwirtschaft, die ihre
größten Erfolge im Keller des Herrn Baumeister Bahrmann, Seußlitz,
hatte.
Im Jahre 1916 begann ein erneuter Abschnitt für den neuen
Weinbau, nachdem bereits 1913, 1914, 1915 recht bedeutende
Neuanpflanzungen der Herrn Günther, Dr. Goldschmidt,
Wackerbarths Ruhe; Kammerherrn von Minckwitz, Niederlößnitz;
Gasch und Fährmann in Rottewitz; Bahrmann, Seußlitz; Kupfer,
Kossebaude, entstanden waren und ihre Entwicklung vorbildlich, die
Erträgnisse in seltener Höhe ausfielen. Man muß diese
Musterpflanzungen neuer Art gesehen haben. Das Jahr 1916
brachte für die Weiterentwicklung des Weinbaues die Erweiterung
der Rebenveredlungsstation zu Schloß Hoflößnitz, die Übersiedlung
des bis dahin in Meißen stationierten Weinbaulehrers und die
Einrichtung von Musterweinbergen, für Sortenprüfung, Prüfung der
Widerstandsfähigkeit gegen Krankheiten, Prüfung des
Kellerergebnisses aus neueingerichteten Düngungsversuchen,
Geräteprüfung und die Einrichtung laufender Lehrgänge über
Weinbau, Kellerbehandlung der Weine und Bekämpfung von
Krankheiten und Schädlingen.
Aufnahme von P. Georg Schäfer, Dresden
Abb. 2 Weinberge Wackerbarths Ruhe, Niederlößnitz