You are on page 1of 199

‫رواية اخر دقة‬

‫للكاتبه اسماء عادل‬


‫دار الصحبة الثقافية للنشر اللكتروني‬
‫تصميم الغفا ياسمين‬
‫و العداد العام و التنسيقق و التحميل للدار‬
‫رئيس مجلس الدارة استاذ نافذ سمان‬
‫مدير تنفيذي أستاذة نهاد كراره‬
‫نشر الكترونى عام ‪2019‬‬
‫جميع الحقوق الفكرية محفوظة للمؤلف‬
‫وحقوق النشر اللكترونى لدار الصحبة الثقافية‬
‫للنشر اللكترونى‬
‫‪AlsohbaAlthakafya2019@gmail.com‬‬
‫اهداء‬
‫اعل اعخللن اعلذي ‪ȶ‬علمنا المأل‬
‫وععللا اعتل أخرجتمنا ععمنور‪.‬‬
‫شكرا عععواصف اعتل هزت ركود أشر‪ȶ‬تمنا‬
‫مأمنل مأوعدنا ونحن نبحث ‪ȶ‬منه ‪ ..‬دومأا مأا نبحث باعلكان‬
‫اعخاطئ لنمنا نبحث ‪ȶ‬منه فى أشخاص وهو بالصل بداخعمنا ‪..‬‬
‫ولنه بداخعمنا فهو يجععمنا ندور حوا أنفسمنا ‪ ..‬عو عم تكن‬
‫تحب نفس أول فأى حب ستقابعة هو ضرب مأن زيف ‪..‬‬
‫نلل نبحث ‪ȶ‬منه مأن أوا عحلة ‪ ..‬خخر نفس ‪ ..‬خخر دقة ‪..‬‬
‫وسط زحام اعقاهرة وصخبها ومأع آذان اعلهر كانت ‪ȶ‬اعيا فى‬
‫سيارتها ‪ȶ‬عى يليمنها الوبرا و مأتحف مأحلود مأختار يسارا ً تراقب‬
‫اعسا‪ȶ‬ة مأن حين خخر وكعلا مأر اعوقت يزداد توترها و تخبط يدها‬
‫‪ȶ‬عى تابعوه اعسيارة ‪ .‬ومأا إن أصبحت اعسا‪ȶ‬ة اعواحدة إل ربع قل‬
‫توترها نهائيا ً كأنها يأست مأن شىء مأا وأغعقت هاتفها اعلى عم‬
‫يتوقف عحلة ‪ȶ‬ن اعرنين وفتحت مأشغل اعلوسيقى فى اعسيارة‬
‫و‪ȶ‬ل صوتها باعغمناء ‪-:‬‬

‫عو غبت حتى فى أى‬ ‫توب اعرجوعة مأعلوا ‪ȶ‬لوعة ‪ȶ‬عى قد جسل‬
‫ياصاحبى مأن وأنا عسة بأحبى‪.‬‬ ‫‪ ...‬بأحب‬ ‫حتة كفاية اسل‬

‫فتحت حقيبة بجوارها و أخرجت مأجلو‪ȶ‬ة مأن اعلعفات والوراقا‬


‫وأخلت تتصفحهم ثم أ‪ȶ‬ادتهم ععحقيبة مأرة أخرى ثم أخرجت مأن‬
‫حقيبة يدها أحلر اعشفاة ومأررتة ‪ȶ‬عى شفتيها و ‪ȶ‬دعت تصفيفة‬
‫شعرها بأطراف أصابعها وهمنا تحرك اعطريق عكمنها كانت مأمنشغعة‬
‫بلرآتها فعم تشعر‪ .‬حتى اقتربت مأمنها سيارة قادمأة مأن اعخعف فى‬
‫اعحارة اعلجاورة يقودها رجل عم تسلع مأاقاعه عكن بدا مأن مألمأح‬
‫وجهه وصرخاته أنه يسبها‬
‫فمنلرت عه بابتسامأة مأفتععة وتحركت وأمأام أحد اعفمنادق صفت‬
‫سيارتها ونزعت تحلل حقيبتها بسر‪ȶ‬ة‬

‫وجرت تعهث عتصل إعى اعفمندق قبل اعلو‪ȶ‬د اعلحدد‪ .‬أصبحت‬


‫اعسا‪ȶ‬ة اعواحدة إل خلس دقائق فتحت هاتفها وهى‬

‫تجرى باتجاه بوابة اعفمندق وصعتها رساعة "أنت فين اعمناس ‪ȶ‬عى‬
‫وصوا" توقفت فجأة ثم ‪ȶ‬ادت أدراجها وكأنها تلكرت شيئا ً مأهلا ً‬
‫‪.‬فعادت إعى اعسيارة تبحث فى حقيبة يدها حتى حصعت ‪ȶ‬عى‬
‫مأاتريد أخرجت زجاجة ‪ȶ‬طرها ووقفت بكل سلاجة تعطرت ثم‬
‫تلكرت فجأة مأو‪ȶ‬دها فعادت تجرى عتدخل اعفمندق ‪ ،‬و‪ȶ‬مندمأا دخعت‬
‫أخلت تتعفت حوعها باحثة ‪ȶ‬ن أحدهم حتى أمأسكها ‪ȶ‬لر مأن‬
‫مأعصلها وجرها بسر‪ȶ‬ة وهى تسأا‪":‬هم وصعوا ول عسة?‬

‫و‪ȶ‬لر يكاد يحطم أسمنانه مأن هدوء أ‪ȶ‬صابها‪ .‬حتى وصل اعى إحدى‬
‫اعطاولت وجدت ثلثة رجاا ومأدير اعشركة اعتى تعلل بها فجعست‬
‫بهدوء مأتجاهعة نلرات مأديرها ثم نلرت ععسا‪ȶ‬ة اعكبيرة اعلععقة‬
‫ببهو اعفمندق واعتى تشير إعى اعواحدة إل دقيقة تقريبا ً فقاعت بكل‬
‫جدية‪-:‬‬
‫"أهل ً بيكو نورتوا مأصر"أكتر حاجة بأحبها فى اعتعامأل هى اعجدية‬
‫واعلوا‪ȶ‬يدا اعلضبوطة ‪ȶ .‬عشان كده اعليعاد إععى همنتفق ‪ȶ‬عيه‬
‫‪ȶ‬عشان نقدم اعشغل هيبقى مأضبوط باعضبط لبعده بيوم ول قبعه‬
‫بدقيقة ‪.‬‬

‫ونلرت علدير اعشركة كأنها تقصده بكلمأها ‪ .‬وبدأ حديثهم اعطويل‬


‫حوا اععلل‪ȶ .‬اعيا امأرأة فى أوا اععقد اعثاعث تعلل بإحدى شركات‬
‫اعد‪ȶ‬إيه واع‪ȶ‬لن امأرأة جليعة ومأثيرة فى ‪ȶ‬يون اخخرين ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬كس‬
‫مأا تعتقده فى نفسها تلامأا ً دائلا ً مأا تجلب اخخرين اعباحثين فى‬
‫اعتضاد بين ابتسامأتها اعواسعة اعتى لتفارق وجهها أبدا ً و‪ȶ‬يونها‬
‫اعحزيمنة وبين أنوثتها وذكائها ففى بلدنا يتعجبون لمأر اعلرأة اعجليعة‬
‫واعلكية مأعا ً‬
‫واعلفارقة اعغريبة بين شكعها كامأرأة مأثيرة وطريقة تعامأعها وتحعيعها‬
‫ع مأر كاعرجاا وهيئتها كامأرأة ثرثارة لوقات طويعة تل اعدنيا‬
‫صخبا ً حوعها وتوزع ابتسامأتها وسعادتها ‪ȶ‬عى اعجليع وبين امأرأة‬
‫صامأتة أوقاتا ً أكثر مأتقوقعة حوا حزن وخعل مأا ل يعرفة أحد يطل‬
‫فقط مأن نلرة ‪ȶ‬يمنيها ومأن دمأعة حبيسة تقف ‪ȶ‬عى حافة ‪ȶ‬يمنيها‬
‫عكمنها ‪ȶ‬صية ‪ȶ‬عى النحدار‪.‬‬
‫أمأا (‪ȶ‬لر)ا فهو صديقها اعلقرب يعلل مأخرجا عل‪ȶ‬لنات بمنفس‬
‫اعشركة وهو مأهم جدا ً عصاحب اعشركة فقد تعاقد ‪ȶ‬عى حلعة‬
‫إ‪ȶ‬لنات كبيرة ستدر أمأوال ً كثيرة عصاعح اعشركة‪.‬كانت ‪ȶ‬اعيا تعقد‬
‫اعصفقة‪ .‬وفى مأمنتصف اعحواردخل مأن باب اعفمندق شاب وسيم فى‬
‫مأطعع اععقد اعرابع مأن اععلر اهتما بدخوعه كل اععامأعين باعفمندق‬

‫عم يكن باعوسامأة اعلفتة ععمنلر عكمنه كان جلابا ً حاد اعللمأح زادت‬
‫حواجبه اععريضة مأن حدة وجهه ‪ .‬طويل اعقامأة ‪ȶ‬ريض اعلمنكبين‬
‫ذو‪ȶ‬ضلت مأفتوعة تبرز خعف مأايرتديه مأن مأاركات ‪ȶ‬اعلية بدعة‬
‫وحلاء وسا‪ȶ‬ة‪.‬جسده اعرياضى وطوعه يجععه أشبه بل‪ȶ‬بى اعسعة ‪.‬‬
‫عفت انتباهها مأن ارتباك اععامأعين فى اعفمندق بلجرد وصوعه كان مأن‬
‫نو‪ȶ‬ية اعرجاا اعتى يعجبها مألهرهم اعرجل اعخشن السلر حاد‬
‫اعللمأح ‪.‬كانت تعرفه ومأن فى مأصركعها ليعرف مأن هو؟‬
‫إنه أحلد اعوزان رجل ال‪ȶ‬لاا اعلعروف ‪ .‬كثيرا ً مأا حل ضيفا ‪ȶ‬عى‬
‫برامأج القتصاد ‪ .‬ودائلا ً مأا شاهدت صورا ً عه فى اعلجلت‬
‫القتصادية واعفمنية عقترانه بإحدى اعفمنانات مأمنل وقت قصير فكانت‬
‫تسلع اسله مأقترنا باسلها‪.‬‬
‫مأر سريعا ً مأن أمأامأهم واختفى وبعد دقائق كان مأدير اعشركة‬
‫يلضى ‪ȶ‬قد حلعة اع‪ȶ‬لنات اعجديدة بفضل مأجهودها وذكائها هلا‬
‫هو اعشىء اعوحيد اعلى كان يجععه يتحلل جمنونها اعلفاجىء و‪ȶ‬قعها‬
‫ورزانتها اعلفاجئة أيضا ً كل مأا كان يخافه مأمنها هو تقييلها ععلوقف‬
‫فهل يتطعب جمنون أم ‪ȶ‬قل عكن كل مأايعرفه أنها عم تخزعه يومأا ً‬
‫إل أنه رغم هلا كعه كان دائلا قعقا ‪ .‬بعد توقيع اععقد قرر مأكافأتهم‬
‫بد‪ȶ‬وتهم ‪ȶ‬عى اعغلاء فتوجهوا إعى اعلطعم كان مأديرها و‪ȶ‬لر‬
‫يتحدثان بأحاديث مألعة حوا سير اععلل وتفاصيعه وكانت هى‬
‫شاردة فى مأمنلر اعمنيل اعساحر و جلاا اعلراكب اعلارة اعراقصة‬
‫مأع مأيلت مأائه اععلب ‪ .‬قاطع ‪ȶ‬لر تفكيرها مأتسائلً‪ :‬هتحضرىا مأعانا‬
‫تفاصيل اعتصوير ول ل‬

‫‪ȶ‬لياء‪ .‬بس ده مأايلمنعش إنى ها أتفرج وعو مأا‪ȶ‬جبمنيش‬ ‫ثقتى في‬


‫اعشغل هيتعاد مأن تانى‪.‬‬

‫قاطعها اعلدير‪:‬وعيه اعتكاعيف‪.‬مأاتحضرى مأن الوا‪.‬‬

‫‪:‬ل‪ ....‬لن إععى بيشارك فى حاجة بيبقى ‪ȶ‬ارف قيلتها وقيلة اعتعب‬
‫اعلبلوا فيها فصعب ‪ȶ‬عيه يقوا فى اعمنهإيه مأش حعوة‪ .‬عكن أنا‬
‫هشوفها كلتفرج فأقدر أحكما ‪ȶ‬عيها‪.‬‬

‫أه‪ .‬وأنا يطعع ‪ȶ‬ين أهعى ‪ȶ‬ادى‪.‬‬

‫أنت تمنحرق‪ .....‬ياشلعة مأن أجل سلعة شركتمنا‪.‬‬

‫ابتسم عها ‪ȶ‬لر وقد فهم أنها ترضى غرور صاحب اعشركة حتى‬
‫يصلت ول يجادعهم بتفاصيل ‪ȶ‬لعهم‪ .‬وهز رأسه كأنلا يقوا عها‬

‫(أنت مأش سهعة) فردت ‪ȶ‬عيه بحركة مأن يدها عرأسها(‪ȶ‬عشان‬


‫‪ȶ‬اا فمنلرا عهم اعلدير مأستفهلا ً‬
‫ٍ‬ ‫مأايصد‪ȶ‬مناش)‪.‬ا وضحكا بصوت‬
‫فععت ضحكاتهم أكثر فضح مأعهم دون فهم عيواكب اعلوقف‪.‬‬
‫نزعت ‪ȶ‬يمناها ‪ȶ‬عى اعوزان اعجاعس ‪ȶ‬عى طاوعة‬ ‫وفجأة وهى تضح‬
‫مأمنعزعة بعض اعشىء مأعه شابين يتحاوران فتلقتا ‪ȶ‬يمناهلا ععحلة‬
‫ووعت أ‪ȶ‬يمنهلا مأععقة حتى نهض مأدير اعشركة يهم بالنصراف‬
‫وتركها و‪ȶ‬لر يكللن طعامأهلا‬
‫كان أحلد يرمأقها بمنلرة مأن وقت خخر كانت مأحاصرة بمنلراته‬
‫حتى تجرأ وابتسم عها فعم تهتم عه وأكلعت‬ ‫مألا جععها ترتب‬
‫حديثها مأع ‪ȶ‬لر وبدون مأقدمأات وجدتة واقفا فحلدت اععه أنه‬
‫سيمنصرف عتستريح مأن نلراته اعتى تلحقها وتكبعها ‪ .‬حتى وجدته‬
‫يقترب مأن طاوعتها و‪ȶ‬رف نفسه بأدب فمنهض ‪ȶ‬لرمأرحبا ً به ‪:‬طبعا ً‬
‫مأحتاج تعريف‪.‬‬ ‫هو حضرت‬

‫و‪ȶ‬اعيا فى مأكانها لتهتم مأتوجهة بمنلرها إعى اعمنيل‪ .‬فتوجه إعيها‬


‫مأعرفا بمنفسه‪-:‬‬

‫‪ -‬أحلد‬

‫بابتسامأة‪ȶ:‬ايز إيه يا أحلد؟‬

‫‪ȶ‬عى فمنجان قهوة‪.‬‬ ‫‪ -‬تسلحى عى أ‪ȶ‬زمأ‬

‫فأومأأت رأسها باعلوافقة ‪ .‬فجعس بجوارهم وبدأ ‪ȶ‬لر يتحدث مأعه‬


‫وهى صامأتة فقط تراقب نلرة اع‪ȶ‬جاب فى ‪ȶ‬يمنيه وتتمنكر عها ‪ .‬وبعد‬
‫وقت انتهى ‪ȶ‬لر مأن كلمأه ولحظ نلرته ععاعيا فشعرأن لمأكان عه‬
‫بهله اعجعسة فاستأذن باعرحيل وأكد ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬اعيا بعض اعلوا‪ȶ‬يد وقرر‬
‫اعرحيل عكمنه كان قعقاً‪.‬ومأن بعيد سأعها بعيمنيه أن يرحل أو يبقى ‪ȶ‬عى‬
‫مأقربة عكمنها أومأأت عه باعرحيل فخرج مأتردداً‪.‬‬

‫‪ȶ -‬ايز إيه؟‬

‫‪ȶ -‬ايزك‪.‬‬

‫‪ -‬نعم؟؟؟؟ وش كده‪ .‬دا أنت جرىء قوى‪.‬‬

‫‪ -‬مأش صغيرين ‪ȶ‬عشان نعلل شغل اعلراهقين واععف واعدوران ده‬


‫مأش تافه أنا ‪.‬‬
‫مأش تافه بس عيه أنا ‪ .‬أنت أوا مأرة تشوفمنى‪.‬‬ ‫‪ȶ -‬ارفة إن‬

‫‪ -‬تفكير اقتصادى بحت مأابأحبش أخسر‪.‬‬

‫‪-‬تخسر؟ اعخسارة بتبقى ععشىء إععى تلعكه ‪ .‬عكن أنت مأاتلعكمنيش‬


‫بالساس‪.‬‬

‫بتقوا ده‪.‬‬ ‫‪ -‬إععى أ‪ȶ‬وزه بيبقى خلص مأعكى و‪ȶ‬يمن‬

‫‪ -‬اعلطعوب‪.‬‬

‫‪ -‬تتفضعى مأعايا‪.‬‬

‫وقف أحلد ومأد يده عيدها وهى تلضى مأعه بهدوء حتى وصل وركبا‬
‫اعلصعد اعكهربائى حتى اعدور الخيرو‪ȶ‬مندمأا نلرت حوعها عم تجد‬
‫باعللر سوى باب واحد مأواجه عباب اعلصعد فاصطحبها ععباب اعلى‬
‫ليفتح ال ببصلة يده‪ .‬ودخل اعغرفة فوجدت نفسها فى قصر كبير‬
‫يطل ‪ȶ‬عى اعقاهرة اقتربت أكثر عترى اعلشهد واعمنيلا فوجدت‬
‫اعسلاء مأعكوسة ‪ȶ‬عى الرضا داخل حوض سباحة واسع ‪.‬وقفت ‪ȶ‬مند‬
‫حافته تشاهد جلاا اعلمنلر‪.‬عكمنها شعرت بحرارة جسده خعفها‬
‫فعتفتت عه قائعة‪ :‬كم ست دخعت همنا؟‬

‫‪ -‬مأش كتير باعتأكيد ‪.‬‬

‫‪ -‬بس الكيد كعهم حعوين‪ .‬يبقى عيه أنا همنا‪.‬؟‬

‫‪ȶ -‬عشان أنت أحلهم‪.‬‬

‫‪ -‬بابتسامأة‪:‬مأا افتكرش بس إععى أنا مأتأكده مأمنه إنى مأش ها أكون‬


‫واحدة مأمنهم‪.‬‬
‫ونلرت عه عترى انطباع كلمأها ‪ȶ‬عى وجهه وأكلعت ‪:‬ها أكون أنا‬
‫وع بد‪.‬‬

‫يعمنى ؟‬ ‫‪ -‬بابتسامأة تحدى‪ :‬هتخعيمنى أحب‬

‫وعت صامأتة تمنلر ععسلاء‬

‫‪ -‬أنا مأش باعرخص ده ‪ȶ‬عى فكرة ول حتى ‪ȶ‬ارف مأعمنى عوجودك‬


‫همنا غير اعرغبة‪ .‬وأنا شايف ده فى ‪ȶ‬يمني ‪.‬‬

‫‪ -‬مألكن تكون راجل جلاب فعل ً عكن كلان أنا مأش سهعة‪ ،‬ول أنا‬
‫ول ‪........‬‬ ‫همنا ‪ȶ‬عشان فعوس‬

‫سؤاا باعلمناسبة دى مأين هو‬ ‫‪ -‬قاطعها ‪:‬كدابة ‪ .‬مألكن أسأع‬


‫اعلفضل؟‬ ‫نجل‬

‫بابتسامأة‪ȶ :‬لرو سعد و آسر ياسين‪.‬‬

‫باستغراب‪ :‬كمنت مأتخيل تقوعى عى أحلد ‪ȶ‬ز مأثل ً‬

‫‪ -‬مأاكمنتش ها أبقى مأعاك همنا أكيد‪.‬‬

‫‪ -‬أنت شايفة كده‪.‬‬

‫مأغرور وشايف نفس ‪.‬‬ ‫‪ -‬شايفة إنى كمنت غعطانة أمأا تخيعت إن‬

‫‪ -‬فعلً؟‬
‫يقترب مأمنها ويعلعم شعرها اعلتطاير ‪ȶ‬عى وجهها فتقترب مأمنه وتقف‬
‫‪ȶ‬عى قدمأيه عتشعر بكل جسده يمنتفض رغبة‪ .‬تشعر بأنفاسه تتسارع‬
‫و‪ȶ‬يمنه مأععقة بعيمنها ودقات قعبه تطرق طبوا اعحرب‬

‫يعف يده حوا خصرها فتليل ‪ȶ‬عى ذرا‪ȶ‬ه قائعة ‪ :‬بتعرف تعوم؟‬
‫‪-‬طبعاً‪.‬‬

‫ا‪ȶ‬تدعت وهى بين أحضانه واقتربت مأن أنفاسه كانت تسلع صوت‬
‫سريان اعدم فى ‪ȶ‬روقها اقتربت مأن شفتيه اعباردة تركته يقبعها‬
‫مأرت دقائق كثيرة بقبعة واحدة عم تكن تشعر وعم يشعر هو اخخر‬
‫حتى ابتعدت ومأاعت ‪ȶ‬عى ذرا‪ȶ‬ه فا‪ȶ‬تقد أنها استسعلت‬
‫عكمنها قاعت مأابأ‪ȶ‬رفش أ‪ȶ‬وم وأبعدت ذرا‪ȶ‬ه ‪ȶ‬ن خصرها عتسقط‬
‫فى اعلاء‪ .‬وهو واقف يراقبها مأرتعشا ً أصبح جسده اعحار مأتجلدا ً‬
‫فجأة ‪.‬كانت تغرق وهو يعتقد أنها حيعة وخد‪ȶ‬ة حتى اكتشف أنها‬
‫تغرق فعل ً فارتلى فى اعلاء ثم سحبها خارجا و حلعها ععداخل كانت‬
‫تشعر بدفء جسده وقوة ذرا‪ȶ‬يها اعلعفوفة حوا جسدها وضعها فى‬
‫سريراعغرفة اعواسعة وحاوا تجفيفها مأن اعلاء ففتحت ‪ȶ‬يمنيها‬
‫‪ȶ‬رفت بأة ؟‬

‫‪ -‬مأش فاهل‬

‫مأابأ‪ȶ‬رفش أ‪ȶ‬وم وسبتمنىا أغرق مأاصدقتمنيش‪ .‬خعي‬ ‫‪ -‬قعت ع‬


‫بقى مأش مأصدق إنى ها أبقى اعست الوعى والخيرة إععى ‪ȶ‬رفتها‪.‬‬

‫بضحكة مألزوجة باعسخرية واعتحدى‪ :‬عو ‪ȶ‬رفتىا مأين دخل همنا مأش‬
‫هتقوعى نفس اعكلم ده أبدا‪.‬‬

‫‪ -‬مأا أنا بأقوعه ‪ȶ‬عشان ‪ȶ‬ارفة ‪ .‬و‪ȶ‬ارفة اعفرق إععى بيمنى وبيمنهم أنا‬
‫مأش هم أنا ‪ȶ‬اعيا مأا أسلحعكش أصل ً تحطمنى فى مأقارنة مأع حد‪.‬‬

‫‪ -‬و أنا أحلد‪.‬‬

‫‪ -‬وأنا ‪ȶ‬ايزة أمأشى‪.‬‬

‫‪ -‬أمأا تمنشفى ‪.‬‬


‫‪ -‬طيب اطعب عى حاجة أشربها‪.‬‬

‫‪ -‬مأاتيجى سوا نعلل حاجة‪.‬‬

‫‪ -‬نشربها‪.‬‬

‫‪ -‬نشربها علخر‪.‬‬

‫‪ -‬تلوت ‪ȶ‬طشان‪.‬‬
‫‪ -‬مأاتععبيش مأعايا ععبة اعتحدى دى ‪ .‬دى بتبقى عفترة وخلص‬
‫وغيرك ععبها وبقت باعمنسبة عى بايخة قوى‪.‬‬

‫‪ -‬ععبة واععه فكرة تيجى نخعيها ععبة وإععى يكسبها يطعب إععى‬
‫‪ȶ‬ايزه‪.‬‬

‫‪ -‬أنت فاضية تععبى عكن أنا بتعيفون أبتدى ععبة وأخعصها بشروطى‬
‫ووقت مأا أنا ‪ȶ‬ايز‪.‬‬

‫‪ -‬مأاتبقاش اعععبة ععبة عو مأشروطة ‪.‬مأتعة اعععبة فى اعلفاجأة وفى‬


‫صعوبة اعحل‪ ...‬فى اعتفكير‪.‬‬

‫‪ -‬عيه وهى بسيطة مأن الصل‪.‬‬

‫‪ -‬اعبساطة فى اعرخص وبس‪.‬‬

‫‪ -‬تعاعى نعلل حاجة نشربها‪.‬‬

‫‪ -‬بدأت أكسب مأن أوا جوعة ‪.‬‬

‫‪ -‬إزاى؟‬

‫‪ -‬كسرت اعقوا‪ȶ‬د ورايحين نعلل حاجة نشربها مأش خايفة‬


‫ضوافرىا تتكسر‪.‬‬
‫دخل مأطبخ كبير فتحت اعثلجة وجدت بها كل شىء جاهز فقط‬
‫سكبت اععصير باعكاسات وهو واقف خعفها يراقبها ويمنلر عجسدها‬
‫اعلاهر خعف مألبسها اعلبععة ‪ .‬فأبتسلت قائعة‪ :‬أتفضل‪.‬‬

‫وضع اعكأس بجواره حلعها ووضعها ‪ȶ‬عى اعطاوعة وأحضر مأمنشفة‬


‫عفها بها وأخل يعلعم شعرها بفوطة صغيرة عيجف ‪.‬‬

‫وأنت مأبعوا كده‪.‬‬ ‫يضح‬ ‫‪ -‬شكع‬

‫‪ȶ -‬عى أساس أنت إيه؟‬

‫‪ -‬هأنشف فى ثوانى وحال ً عكن أنت هتمنشفى إزاى؟‬

‫وبدأ بخعع مألبسه أمأامأها فوضعت يدها ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬يمنيها قائعة‪:‬‬

‫أنت مأجمنون ؟ ونزعت مأن ‪ȶ‬عى اعطاوعة مأسر‪ȶ‬ة خرجت وجعست‬


‫‪ȶ‬عى أطرافا حلام اعسباحة فى اعشلس عتجف‪ .‬رأته مأارا ً أمأامأها‬
‫‪ȶ‬اريا ً يدخل غرفته ثم‬

‫خرج مأرتديا ً مألبس أخرى‪ .‬وبهدوء جعس بجوارها فى صلت فقط‬


‫يمنلر عها مأمنتلرا ً تفسيراً‪.‬‬

‫‪ȶ -‬ايز تقوا إيه؟‬

‫مأا دمأت مأش ‪ȶ‬ايزانى؟‬ ‫‪ -‬إيه جاب‬

‫مأش ‪ȶ‬ايزاك؟‬ ‫‪ -‬مأين قاع‬

‫مأستفسرا ً بعيمنه ‪.‬‬

‫‪ȶ -‬ايزاك تحبمنى‪.‬‬


‫وكأنه يعتلر ‪ȶ‬ن خيبة أمأعها ‪.‬عكمنها فهلت فأكلل قائلً‪ :‬كمنت‬ ‫ضح‬
‫مأعايا وعسة مأعايا مألكن آخد إععى أنا ‪ȶ‬ايزه بس مأش هاأ‪ȶ‬لل كده‪.‬‬

‫‪ -‬أنت مأش هتعلل كده مأش ‪ȶ‬عشانى و‪ȶ‬عشان غرورك إععى يخعي‬
‫تاخد ست مأش ‪ȶ‬ايزاك بمنفس اعدرجة ل ‪..‬عكن ‪ȶ‬عشان مأافيش‬
‫راجل بياخد حاجة مأن ست مأش ‪ȶ‬ايزاه ياخدها‪.‬‬

‫وقفت وعلعلت شعرها وتأكدت أن مألبسها جفت وتحركت باتجاه‬


‫اعباب حلعت شمنطتها ‪ȶ‬عى كتفها وود‪ȶ‬تها ‪ȶ‬مند اعباب بقبعة شعرت‬
‫وكأن جسده كعه أصبح بشفتيه قبعة‪.‬‬

‫إزاىا تعجم نفس ‪.‬‬ ‫‪ȶ -‬رفتا عيه بقى حكايتمنا طويعة ‪.‬لنى هاأ‪ȶ‬عل‬

‫‪ -‬ووقت مأا أعجلها هتسلحى‪.‬‬

‫‪ -‬برضو ل‪.‬‬

‫ة ‪ :‬يلكن مأاحدش ‪ȶ‬ارف بكرة‬


‫مأشت خطوتين واعتفتت عه قائع ً‬
‫مأش ‪ȶ‬عشان تسرقمنى‪.‬‬ ‫مأخبى إيه‪ .‬أنا جيت همنا ‪ȶ‬عشان أسرق قعب‬

‫* * *‬
‫مأر أكثر مأن أسبو‪ȶ‬ين ‪ȶ‬عى عقائهلا و‪ȶ‬اعيا واثقة أنه سيأتى ل‬
‫مأحاعة وعم تكترث عطوا اعلدة كانت تعرف بعض أخباره مأن وسائل‬
‫اعتواصل اعجتلا‪ȶ‬ى حتى سلعت بخبر سفره فدخعت إعى صفحته‬
‫مأسر‪ȶ‬ة عتتأكد مأن اعخبر عكمنه كان خبر صحيح‬

‫سيغيب لكثر مأن ‪ȶ‬شرة أيام ومأرت اليام و‪ȶ‬اد دون خبر ‪ȶ‬منه ورغم‬
‫عم تيأس كانت تواصل ‪ȶ‬لعها كل يوم وفى يوم مأن أيام اععلل‬ ‫ذع‬
‫اععادية وجدت ‪ȶ‬لر يدخل مأكتبه مأمنز‪ȶ‬ج دون أن يلر ‪ȶ‬عيها كعادته ‪.‬‬
‫فأحضرت قهوته وذهبتا علكتبه فوجدته يتأفف ‪.‬‬

‫يا بوز اعبومأة ‪ȶ‬عى اعصبح‪.‬‬ ‫‪ -‬مأاع‬

‫‪ȶ -‬اعيا مأش ‪ȶ‬ايز أتكعم فعلً‪.‬اطععى بره‪.‬‬

‫‪ -‬يا ابن اعكعب يا واطى‪.‬ا مأاتبقاش تيجى تعيط وتقوا عى أ‪ȶ‬لل‬


‫إيه ‪.‬‬

‫اعقرف ‪.‬‬ ‫وفى طريقها ععخروج اعتفتت اعيه‪ :‬جت‬

‫مأشيرا ً بيده إعى اعباب‪ :‬بره‪.‬‬

‫بصوت ‪ȶ‬اعى وهى تخرج مأن مأكتبه ‪ :‬إيه ابن اعكعب ده‬

‫‪ȶ‬عى دخوا مأدير اعشركة عه فسلعها تكعم نفسهاباعللر بين‬


‫مأكتبيهلا فسأعها‪ȶ :‬لر مأوجود؟‬

‫‪ -‬أهو مأتعقح جوا ‪.‬‬

‫أكلل اعرجل طريقه مأتعجبا ً طريقة كلمأها عكن ‪ȶ‬عى مأايبدو أنه‬
‫مأعتاد ‪ȶ‬عى وقاحة اعلعامأعة‪ȶ .‬اد وناداها قائل ‪:‬مألكن تحاوعى بعد‬
‫يعمنى تحترمأيمنى قدام اعلووفين‪ .‬كده مأش هأ‪ȶ‬رف أحكلها‪.‬‬ ‫إذن‬
‫إيه أمأا تدخل حاوا مأاتب‪ ......‬ول بلش‬ ‫‪ -‬مأاشى بس بأقوع‬
‫‪ȶ‬عشان أحترم أمأ ‪ .‬اعواد مأخمنوق شكل مأراته مأشبشبة عه ‪.‬‬

‫اعقرف شركة ‪ȶ‬عى كل إععى‬ ‫ومأشت إعى مأكتبها تكعم نفسها‪:‬جت‬


‫شغاعين فيها وصاحبها أوعكم يال‪.‬‬

‫وصاحب اعشركة يضرب كفا ً ‪ȶ‬عى كف مأن مأووفيه اعلجانين ويدخل‬


‫ععلرمأكتبه اعلعىء بدخان اعسجائروهو واقف باعشباك يخرج غعه‬
‫فى سيجارة و‪ȶ‬مندمأا شعر بدخوا أحد ععغرفة وبدون اعتفات اطععى‬
‫بره بدا مأا أوعععكوا فى اعشركة وصاحبها‪.‬‬

‫‪ -‬طيب أنا جيت واعول‪ȶ‬ة مأعايا‪.‬‬

‫‪ȶ‬ايز‬ ‫يعتفت ‪ȶ‬لر مأفزو‪ȶ‬ا ً ومأحرجا ً ‪:‬آسف يافمندم مأععش حضرت‬


‫إيه؟‬

‫‪ -‬هو أنا إزاىا شغعتكم فى اعشركة ياشوية مأجانين؟‬

‫يعمنى؟‬ ‫‪ -‬أنت جاى تسأعمنى يعمنى ول ‪ȶ‬ايز إيه حضرت‬

‫‪ -‬خعصت تصوير حلعة اعتو‪ȶ‬ية‪.‬‬

‫‪-‬مأين فيهم ؟‬

‫‪ -‬إععى تبع اعيونيسكو دى بتا‪ȶ‬ت اععمنف ضد اعلرأة‪.‬‬

‫‪ -‬فى اعلونتاج‪ .‬هتبقى جاهزة آخر اعيوم‪.‬‬

‫‪ -‬أنت كويس؟‬

‫أشار بإبهامأه وبابتسامأة صفراء‪:‬تلام‪.‬‬


‫خرج مأن مأكتبه علكتب ‪ȶ‬اعيا ‪ȶ:‬مندنا ‪ meeting‬بعد اعلهر قوعى‬
‫ععلر‬

‫‪ -‬أنت مأش كمنت ‪ȶ‬منده؟‬

‫‪ -‬ابقى فكريمنى أوا مأا ألقىا ناس مأكانكم أبقى أرفدكوا‪.‬‬

‫خرج و‪ȶ‬اعيا لزاعت تمنلر إعى اعباب مألهوعة مألا يحدث حوعها حتى‬
‫دخل ‪ȶ‬لر وهى ترمأقه باحتقار‬

‫‪ -‬أنا آسف ‪.‬عيعى؟‬

‫‪ -‬مأاعها‬

‫‪ -‬هتشعمنى‪ .‬بقت نكدية بشكل غير طبيعى‪.‬‬

‫عى بس بسر‪ȶ‬ة ‪ȶ‬مندنا شغل بعد اعلهر ‪.‬‬ ‫‪ -‬اهدا كده وتعاعى اح‬
‫تشرب إيه؟‬

‫‪ -‬اطعبىا عى أكل‪.‬‬

‫‪ -‬هل مأافطرتكش ؟‬

‫ول ‪ȶ‬لر يحكى ععاعيا ‪ȶ‬ن شكوى زوجته اعدائلة وتلمأرها و‪ȶ‬ن‬
‫حاعة ‪ȶ‬دم اعرضا اعتى تحوعت عبرود تام فى اعلشا‪ȶ‬ر ثم إعى ل‬
‫شعور ‪ .‬عم يعد فارق ‪ .‬كان يحكى مأن جهته ومأن وجهة نلره عكن‬
‫مأن تسلعه هى امأرأة بالساس فلن يفهم اعلرأة مأثل امأرأة مأثعها‬

‫‪ȶ -‬لر هو أنت عيه مأافكرتش إن اعلشكعة ‪ȶ‬مندك مأش ‪ȶ‬مندها أنت‬
‫قعق مأزز وحركات يلكن هى دى‬ ‫‪ȶ‬عى طوا غايب شغع‬
‫أنت بس افهم اعفرق إععى بيمنكو‬ ‫السباب ‪.‬وهل مأحتاجة تطلن بي‬
‫وإزاى كل واحد بيترجم المأور ‪ȶ‬عشان مأايحصعش سؤء اعفهم‪.‬‬
‫‪ -‬إزاىا يا فعحوسة ‪ȶ‬صرك؟‬

‫تبقى ‪ȶ‬ايز تتفاهم مأن جواك‪.‬‬ ‫‪ -‬اعلهم إن‬

‫‪ -‬أكيد‬

‫‪ -‬طب يال بيمنا نخعص مأشوارنا وفى اعطريق أقوع ‪.‬‬

‫وفى اعطريق عمنفس اعفمندق اعللعوك علجلو‪ȶ‬ة اعوزان كانت ‪ȶ‬اعيا‬


‫مأشوشة باعتفكير فى أحلد ورغبتها فى رؤيته مأرة أخرى وبين إعحاح‬
‫‪ȶ‬لر‬

‫يعمنى أ‪ȶ‬لل إيه ‪ȶ‬ايز أرجع اعبيت أرتاح‪ȶ .‬ايز أفصل شوية‪.‬‬

‫دى ‪ȶ‬مند اعستات شكل مأن‬ ‫‪ -‬وهى ‪ȶ‬ايزة تتكعم ‪ȶ‬ايزة تحكى ع‬
‫أشكاا اعتواصل’ اعكلم ’اسلعها بس هى مأش ‪ȶ‬ايزة غير إن‬
‫تسلعها‪.‬‬

‫‪ȶ -‬لعت كده واععه قعدت تحكى عى ‪ȶ‬ن واحدة صاحبتها وإنها بتغير‬
‫مأمنها وهبل ستات غريب كده وفضعت أسلع وأسلع وإععى تعيده‬
‫تزيده عحد مأاصد‪ȶ‬ت ‪ .‬فقعت عها خلص مأاعكيش د‪ȶ‬وة بيها وريحى‬
‫نفس ‪ .‬وهمنا بدأت خمناقة مأاعهاش أى تفسير ول سبب ‪ .‬قلت‬
‫مأتخانق مأعاها وععمنت عها اعيوم إععى قعدت أتكعم مأعاها فيه ودخعت‬
‫نلت‪.‬‬

‫تعلل إيه مأع صاحبتها أنت اسلع وقوا حاضر وصح‬ ‫‪ -‬وأنت مأاع‬
‫هى ‪ȶ‬ايزة تحكى بس هل ‪ȶ‬ارفة هل اعلفروض تعلل إيه‪.‬‬

‫‪ -‬دا جمنان إيه دا؟‬

‫‪ -‬أنت مأش ‪ȶ‬ايز تفهم جرب كده أنت بس‪.‬‬


‫‪ -‬و‪..............‬‬

‫قاطعته ‪ :‬اخرس بأة شوية‬

‫كان ‪ȶ‬لر يشوش تفكيرها ول يعطيها مأساحة ععتفكير بأحلد ثم‬


‫قاعت‪ȶ :‬لر هاتعها شيكولتة وأنت مأروح ‪.‬‬

‫هتفرق ‪ȶ‬عى ضلانت ؟‬

‫فحلعقت بعيمنيها ععلر حتى يصلت‪.‬‬

‫تلت مأقابعة اععلل وأثمنائها دخل أحلد ععفمندق مأصطحبا ً امأرأة‬


‫شديدة اعجلاا و‪ȶ‬مندمأا رأى ‪ȶ‬اعيا حاوا تجاهعها بمنلرة وجعس هو‬
‫واعسيدة اعجليعة باعقرب مأمنهلا مأن مأكانه كان يراها مأن حيث‬
‫لتراه وهى مأمنشغعة باعسيدة اعتى يصطحبها مأعه‬
‫واعضحكة تل وجهها وبعد مأرور وقت قصير اصطحبها ععلصعد‬
‫و‪ȶ‬ين ‪ȶ‬اعيا تراقب الرقام ‪ȶ‬عى اعلصعد عتعرف هل يصطحبها‬
‫عغرفته أم ل‬
‫وتعود عتحدث نفسها ‪:‬وأنا مأاعى هو حر‪ ...‬كان أحلد بغرفتة مأتوترا ً‬
‫ل يعرف مأا اعشىء اعلى غير مأزاجه وجععه يشعر باعسوء ففتح‬
‫هاتفه عيجرى مأكاعلة لحد مأسا‪ȶ‬ديه ‪ :‬علا مأدام ‪ȶ‬اعيا تلشى بعغمنى‪.‬‬

‫وول يشعل سيجارة تعو الخرى واعجليعة اعتى اصطحبته مأمنتلرة‬


‫عكمنه ل يأتى حتى وصعته مأكاعلة مأن مأسا‪ȶ‬ده يخبره بانصراف ‪ȶ‬اعيا‪.‬‬
‫فا‪ȶ‬تلر مأمنها وطعب مأمنها اعرحيل فلا كان مأمنها إل أن غادرت‪.‬‬
‫وأحلد يمنفخ دخان سجائره ويسأا نفسه ‪ȶ‬لا فعل ؟‬
‫ومأا اعتوتر اعلى أصابة ‪ȶ‬مندمأا قابل ‪ȶ‬اعيا مأرة أخرى؟ فخرج مأسر‪ȶ‬ا ً‬
‫مأن غرفته نزول ً إعى اعدور اعثانى باعفمندق حيث مأكتبه واقفا ً شاردا ً‬
‫بداخعة غل وغيظ مأن نفسه‬

‫ليعرف مأا سببه وهلا مأا زاد غيله ‪.‬عم يكن يعرف أن مأا يشعر به‬
‫إل قعيل مأن اعغيظ وهو واقف باعشباك رأى اعسيدة اعجليعة اعتى‬
‫كان يصطحبها خارجة مأن باب اعفمندق ووجد ‪ȶ‬اعيا تدخل اعفمندق مأن‬
‫جديد مأسر‪ȶ‬ة فاصطدمأت بها و‪ȶ‬مندمأا رأتها ابتسلت عها ابتسامأة‬
‫واسعة عم تفهم اعسيدة مأعمناها عكمنها قبعت ا‪ȶ‬تلارها وأكلل كل‬
‫مأمنهلا طريقه‪.‬‬

‫وأحلد يراقب اعلوقف وهمنا زاد غيله وحرجه ‪ .‬دخعت ‪ȶ‬اعيا تبحث‬
‫‪ȶ‬ن حقيبتها فأجابها نادا بأنها فى الستقباا ‪.‬فتوجهت إعى همناك‬
‫وحصعت ‪ȶ‬عيها فى اعوقت اعلى كان أحلد يخرج مأن باب اعفمندق‬
‫مأرت بجوارة وهى ترمأقه بمنلرةتحدى وخرجت إعى سيارتها وفى‬
‫اعطريق جاءتها مأكاعلة مأن ‪ private number‬فعم ترد وعن ترد‬
‫اخن ‪.‬فعيبحث ‪ȶ‬ن طريقة أصعب ععتواصل‪.‬‬

‫مأر يوم ثم أسبوع والرقا يجععها تتقعب فى سريرها وعو غفت‬


‫اعيوم إل ‪ȶ‬عى‬ ‫ععحلات طرق أحلد أبواب أحلمأها عم تصح فى ذع‬
‫صوت هاتفها و‪ȶ‬لر يصيح مأن جديد بصوته اعلز‪ȶ‬ج وصراخه اعدائم‪:‬‬
‫أنت عسة نايلة ‪ȶ .‬مندنا مأيعاد بعد سا‪ȶ‬ة وأنت نايلة‪.‬‬

‫أغعقت بوجهه اعهاتف ونهضت مأن سريرها تسأا نفسها ‪:‬ها أعبس‬
‫وأوصل مأن اعتجلع عوسط اعبعد فى سا‪ȶ‬ة إزاى ؟‬
‫وبعد نصف سا‪ȶ‬ة خرجت مأن بيتها عيس عديها أكثر مأن نصف سا‪ȶ‬ة‬
‫عتصل وكان اعسؤاا ‪:‬أنا رايحة فين؟‬

‫فعاودت التصاا بعلر ‪:‬مأن غير ول كعلة اخعص همنتقابل فين؟‬

‫‪ȶ‬رفت اعلكان كان إحدى اعلطا‪ȶ‬م اععائلة ‪ȶ‬عى اعمنيل وقبل أن‬
‫يبدأ ‪ȶ‬لر باعمنحيب واعثرثرة أغعقت اعهاتف فى وجهه‪ .‬وصعت بعد‬
‫اعلو‪ȶ‬د بمنصف سا‪ȶ‬ة‬
‫تقريبا ً كان اعطريق خاعيا ً مأن اعزحام وكأن أهل اعقاهرة تجلعوا فى‬
‫بيوتهم عتصل بسر‪ȶ‬ة ومأا أن وصعت عتجد ‪ȶ‬لر واقف ‪ȶ‬عى اعباب‬
‫فى أنتلارها و‪ȶ‬عى اععكس مأن كل مأرة كان هادى ففهلت مأن‬
‫هدؤة هو إنهاء اعلقابعة بدونها و‪ȶ‬عى الرجحا يجب أن تستعد عقصيدة‬
‫مأن العفاظ اعمنابية مأن مأديرهلا اعسافل فرحبت بعلر ودخل‬
‫فوجدت اعلدير يمنتلرها ‪ȶ‬عى أحد اعطاولت وقبل أن يفتح فله‬
‫قاعت‪:‬قبل مأاتمنطق بكعلة (مأععون أبوك ‪ȶ‬عى أبو شركت )ها أكتبع‬
‫الستقاعة حال‪.‬‬

‫اتسعت أ‪ȶ‬ين ‪ȶ‬صام مأن اعصدمأة وهى تفتش بحقيبتها ‪ȶ‬ن ورقة‬
‫تكتب ‪ȶ‬عيها اعستقاعة ‪ .‬و‪ȶ‬لر يحاوا فهم مأايحدث ومأن كلم ‪ȶ‬لر‬
‫فهلت أن اععللء عم يصعوا بعد فوقفت مأجلدة تمنلر ععصام بعيمنين‬
‫مأفتوحتين وابتسامأة ساذجة‪ :‬كمنت بتقوا إيه بقى؟‬

‫فسحبها مأن يدها عتجعس‪:‬اترز‪ȶ‬ى الوا‪.‬‬

‫يحاوا اعرجل علعلة نفسه ‪:‬أنا مأش ‪ȶ‬ارف أنا ‪ȶ‬ايز إيه؟‬

‫‪ȶ‬لر فى مأحاوعة عنقاذ اعلوقف‪ȶ :‬اعيا بس كانت قعقانة ل يكون‬


‫اعليعاد فاتها‪ .‬مأععش ضغط اعشغل‪.‬‬
‫‪ -‬مأدام ‪ȶ‬عيا وأستاذ ‪ȶ‬لر‪ .‬وديمنى عو اععقد دا مأاتم ل أكون مأخعص‬
‫‪ȶ‬عيكم‬

‫‪ȶ -‬لر بلهوا‪:‬هتقتعمنا‪.‬‬

‫‪ -‬ل اعلوت لمأثاعكوا راحة‪ .‬هاأشردكوا ‪ .‬مأش هتلقوا مأكان فى‬


‫سجاير‪ .‬مأفهوم‪.‬‬ ‫مأصر يشغعكوا ول حتى كش‬

‫‪ -‬يا أخى واعمنبى اتوكس ‪.‬‬

‫‪ -‬دى أهما شركة د‪ȶ‬اية فى مأصر‪.‬‬

‫ده بفضعمنا فين بقى اععلل‬ ‫واقوع‬ ‫‪ -‬مأش لزم كل مأرة اهزق‬
‫ول إيه؟‬ ‫بتو‪. ȶ‬حعقوا ع‬

‫أصلً‪.‬‬ ‫ثم نلرت ‪ȶ‬عى رأسة اعصععاء‪ :‬اعدنيا كعها حاعقة ع‬

‫ثم صلت فجأة قائل ً اعمناس وصعوا‬ ‫‪ȶ‬ل صوت ‪ȶ‬لر باعضح‬

‫اعسيد ‪ȶ‬صام مأدير اعشركة يد ‪ȶ‬اعيا مأتوسلً‪ :‬واعمنبىا‬ ‫أمأس‬


‫احترمأيمنى قدامأهم أبوس أيدك‪.‬‬

‫بشرط‬
‫‪ -‬قوعى يازباعة بتستغعى اعلوقف‪.‬‬

‫‪ -‬آه‬
‫‪ -‬قوعى‬
‫‪ -‬تزود مأرتبات اعلووفين يامأعفن ‪ 15‬فى اعلية ‪.‬‬
‫‪10 -‬‬
‫‪15 -‬‬
‫اقترب اععللء‪ .‬فرد مأسر‪ȶ‬ا ً وهو يجز ‪ȶ‬عى أنيابه‪ :‬اتفقمنا‪.‬وبدأ‬
‫اعترحيب باععللء‪ .‬ومأا إن ‪ȶ‬رف أحدهما بمنفسه وأنه يعلل بلجلو‪ȶ‬ة‬
‫ومأديرها‬ ‫اعوزان فجأة ‪ȶ‬عت ضحكاتها ودخعت بهستيرية ضح‬
‫قعبه ويفتح ‪ȶ‬يمنه ويغلز عها فى ذهوا‬ ‫يلس‬

‫فحاوعت علعلة نفسها بسر‪ȶ‬ة و‪ȶ‬ادت عوقارها‪ :‬أهل ً تفضعوا‪.‬تلت‬


‫اعلقابعة وانصرف اعجليع و‪ȶ‬ادت ‪ȶ‬اعيا و‪ȶ‬لر إعى اعشركة عععلل‬
‫‪ȶ‬عى اعلشروع اعجديد ووصل علجلو‪ȶ‬ة أفكار ععرضها ‪ȶ‬عى اععليل‬
‫وبعد مأرور أسبوع و‪ȶ‬عى اعلو‪ȶ‬د ذهبت ‪ȶ‬اعيا و‪ȶ‬لر ععقائهم و‪ȶ‬رضا‬
‫الفكار اعتى ناعت استحسانهم بشدة‪..‬‬
‫وفجأة وهر أحلد فقاعت بداخعها‪:‬أيوة أخيراًا همنقابل اعوحش كانت‬
‫تمنتلر وهوره مأن اعبداية عكمنه كان ذكيا ً وعديه خطة و‪ȶ‬مندمأا وهر‬
‫وقف مأووفيه و‪ȶ‬لرععترحيب به‪ .‬وجعس فى مأواجهتها يسأا‬
‫مأووفيه‪ :‬إيه الخبار ياشباب؟‬

‫وفجأة اعلووف اعلى كان مأمنبهرا ً باعفكرة قاا‪ :‬اعفكرة سيئة جدا ً يا‬
‫أفمندم‪.‬‬

‫فقاطعه اخخر‪:‬ل دى حعوة قوى‪.‬‬

‫فوكزه اخخر بلرا‪ȶ‬ه فقاا‪ :‬دى وجهات نلر‪.‬‬

‫‪ȶ‬اعيا تشاهد وتقيم اعلوقف تحاوا فهم اعخطة اعتى وهرت ‪ȶ‬عى‬
‫وجه أحلد رأت اععؤم فى نلرة ‪ȶ‬يمنيه اعتى تد‪ȶ‬ى اعبراءة و‪ȶ‬دم‬
‫الهتلام فسأعها‪ :‬إيه اعفكرة يامأدام ‪ȶ‬اعيا تفضعى؟‬

‫يا أفمندما هتععن ‪ȶ‬ن حديد اعوزان و‪ȶ‬ن اعلديمنة اعسكمنية‬ ‫‪ -‬حضرت‬
‫اعجديدة فاععرض كان كاختى يبقى إ‪ȶ‬لن واحد يعمنى اعحديد بتا‪ȶ‬منا‬
‫بمنبمنى بيه اعلدن بتا‪ȶ‬تمنا‪ .‬ودا يخعيمنا نعلل حلعة كبيرة واعد‪ȶ‬إيه تبقى‬
‫مأيديا و أوت دور وكلان إذا‪ȶ‬ة ودا هيبقى فعاا أكتر مأن إ‪ȶ‬لنين‬
‫بس ‪ȶ‬عى فكرة شركتمنا‬ ‫مأاعهلش ‪ȶ‬لقة ببعض ‪ .‬دا أفيد عحضرت‬
‫مأش مأستفادة حاجة عو همنعلل إ‪ȶ‬لنين مأمنفصعين أو حلعة باععكس‬
‫دا هيبقى مأجهد عيمنا ‪.‬وأنت حر إععى ‪ȶ‬ايزه هانعلعه‪.‬‬

‫يتساءا فى داخعه ‪ȶ‬ن تغيرها اعلفاجىء بلجرد اعحديث فى أمأور‬


‫اععلل واعجدية اعغريبة فى الداءا وتغير نبرة اعصوت وحتى نلرتها‬
‫عه تغيرت تلامأا ً ‪ .‬قاطع تفكيره سؤاعها‪ :‬حابب إيه ؟‬

‫صلت عثوانى وكأن المأر مأهم واعقرارا صعب رغم أنه باعتأكيد يعرفه‬
‫مأسبقاً‪.‬‬
‫‪ -‬ل اعفكرة إجلال ً مأش ‪ȶ‬جبانى يا مأدام ‪.‬‬

‫بكل هدوء وبابتسامأة ‪.‬‬


‫يشوفوا حد تانى يشتغل‬ ‫‪ -‬خلص تقدر تبعغ اعشركة بقرار حضرت‬
‫فكره يمناسب ‪.‬بأ‪ȶ‬تلر لنى مأا أقدرتش‬ ‫‪ȶ‬عى اعلشروع بتا‪ȶ‬‬
‫أسا‪ȶ‬دك‪.‬‬

‫وقفت وأومأأت ععلر باعرحيل كان ‪ȶ‬لر مأرتبكا ً وقبل أن يبدأ بفتح‬
‫فله تركت اعلكان وخرجت فخرج خعفها‪ .‬وأحلد يتتبعها حتى‬
‫خرجت فقاا أحد مأسا‪ȶ‬ديه‪ :‬دى قعيعة اعلوق قوى يافمندم‪.‬‬

‫‪ -‬اطعب عى صاحب اعشركة ‪ȶ‬عى اعتعيفون حال‪.‬‬

‫خرجت ‪ȶ‬اعيا و‪ȶ‬لر عم يسكت عحلة‬

‫‪ -‬أنت فاكرة ‪ȶ‬صام قاا عمنا إيه اعصبح دا هيطردنا‪.‬‬

‫‪ -‬اتمنيل اسكت بقى‪ .‬هو‪ȶ‬صام دا فاعح فى حاجة غير اعرغى‪.‬‬

‫‪ -‬مأش هيفضل مأتحلعمنا كتير ‪.‬‬


‫‪ -‬بقى عه ‪ȶ‬شر سمنين مأتحلعمنا كفاية ‪ȶ‬عيه كده‪.‬‬

‫كلمأها زاد ‪ȶ‬لر توترا ً ‪ :‬أنت بتستهبعى ‪ȶ‬مندى بيت وولد‪.‬‬

‫‪ȶ -‬لر أنت هتفضل أهبلا كده عحد إمأتى ‪ȶ‬ايزة أ‪ȶ‬رف‪ .‬أنت أحسن‬
‫مأخرج إ‪ȶ‬لنات فى مأصر‪.‬‬

‫‪ -‬دا مأن وجهة نلرك أنت بس‪.‬‬

‫كعلها‬ ‫ول أقوع‬ ‫‪-‬ودا كفاية ياروحى‪ .‬روّح روّح اقعد مأع مأرات‬
‫هات‬ ‫ا‪ȶ‬زمأها ‪ȶ‬عى اععشا و‪ȶ‬دى هات عها هدية‪ ..‬فستان ول أقوع‬
‫قوى‪.‬‬ ‫عها شوية تفاصيل تافهة هتحب‬

‫بحدة ‪:‬أنت عسعتى يا‪ȶ‬اعيا‪ .‬مأش فارق مأعاك ‪.‬‬

‫‪ȶ -‬لرإحمنا أصحاب مأن ‪ 15‬سمنة مأن أوا يوم فى اعكعية وأنت داخل‬
‫زى اععى فى اعحضانة وأنا مأحتضمناك ‪ȶ‬لرى‬ ‫مأدهوا وباباك جايب‬
‫مأشكعة؟‬ ‫؟ول ‪ȶ‬لعتع‬ ‫أذيت‬ ‫مأن يوم مأا‪ȶ‬رفت‬

‫‪ -‬ل بصراحة‪.‬‬
‫‪ -‬طيب عيه ياحبيبى توجع دمأاغى بس‪ .‬أنت مأتخيل إن اعفاشل دا‬
‫يقدر‬
‫يستغمنى ‪ȶ‬منمنا دا يوم مأادخعمنا اعكعية وعقيمناه مأتعقح زى ‪ȶ‬م شكش‬
‫‪ȶ‬مند اعكافيتريا‪.‬‬

‫‪ -‬مأازحاً‪:‬فاكرة شعره‪.‬‬

‫‪ -‬أيوه اعشعرتين اععى كانوا فى اعجمناب دوا‪ .‬كان مأسخرة ‪ .‬خدنا‬


‫شهور عحد مأا أقمنعمناه إن شكعه وهوأصعع خاعص أحسن مأن استايل‬
‫ده‪.‬‬ ‫‪ȶ‬م شكش‬
‫‪ -‬كان فاعح بس فى علة اعبمنات حواعيه مأا أ‪ȶ‬رفشا ‪ȶ‬عى إيه؟‬

‫‪ -‬ل ‪ȶ‬ارف ‪ȶ‬عشان فعوسه و‪ȶ‬ربيته ‪ .‬اعساقط اعفاشل دخل اعكعية‬


‫قبعمنا بخلس سمنين ومأاطععش غير ‪ȶ‬عى إيديمنا‪ .‬حتى اعشركة نفسها‬
‫كانت فكرتمنا وهو صاحبمنا وفاهما إنه مأش فاهم يا‪ȶ‬لر ‪ȶ .‬لره‬
‫مأاهيستغمنىا ‪ȶ‬منمنا دا أنا أقتعه‪ .‬وبعدين يا واطى ‪ȶ‬يب تتكعم كده ‪ȶ‬عى‬
‫‪.‬‬ ‫صاحب‬

‫صلتت عحلة وصلت ‪ȶ‬لر يفكر فى كلمأها ثم اعتفتت إعيه قائعة ‪:‬‬
‫أنت بتقوا ‪ȶ‬عى إيه ياض مأن ورايا‪.‬‬

‫‪ -‬زمأانه هيديمنا كعلتين فى جمنابمنا دعوقتى‬

‫‪ -‬كبر دمأاغ ‪ .‬ووقفت فجأة فى مأمنتصف اعشارع‪:‬يل انزا‪.‬‬


‫‪ -‬أنزا فين‪.‬؟‬
‫‪ -‬همنا اعلكان إععى همناك دا فيه حاجات حعوة ‪.‬هات هدية علرات‬
‫وروح‪.‬‬

‫نزا ‪ȶ‬لر باتجاه اعلحل ثم ‪ȶ‬اد قبل تحركها قائل‪ :‬إيه اعتفاصيل دى‬
‫أصل ً‬
‫‪ȶ‬ضت شفتيها بأسمنانها قائعة‪ :‬ادخل اعلحل هتلقىا فيه بمنت اسلها‬
‫‪ȶ‬ايز حاجات بمنات‬ ‫ولء قل عها أنا مأن طرف مأدام ‪ȶ‬اعيا وبتقوع‬
‫هدية علراتى وهل هتلبط ‪ .‬مأاتمنساش تقفل تعيفون ‪.‬‬

‫ابتعد ‪ȶ‬لر قعيل ً ثم اعتفت عها مأجددا ً فقاعت‪ :‬قل عها زى إععى‬
‫باشلهمندس ‪ȶ‬صام أخدها هو ومأدام ‪ȶ‬اعيا ‪.‬‬

‫تحركت ‪ȶ‬اعيا قعيل ً وبعد دقائق جاءتها مأكاعلة مأن ‪ȶ‬صام يطعب مأمنها‬
‫مأقابعة بفمندق اعوزان وفى اعفمندق وجدت ‪ȶ‬صام يوقع اعتعاقد ‪ȶ‬عى‬
‫حلعة اع‪ȶ‬لنات مأع أحلد اعوزان قائل ً ‪:‬أحلد بيه ‪ȶ‬ايز يتمناقش مأعاك‬
‫فى شوية أفكار‪.‬‬

‫تحاوا أن تجد مأبررا ً علا يحدث عكن باعتأكيد همناك هدف وخطة يمنوى‬
‫أحلد تمنفيلها‬

‫انتهى مأن اعتوقيع وخرج ‪ȶ‬صام حتى أحلد نهض مأن مأكانه دون‬
‫كعلة ول حتى نلرة وعت ساكمنة فى مأكانها حتى استد‪ȶ‬اها أحلد‬
‫علكتبه كان‬
‫جاعسا ً خعف مأكتبه فى يده سيجارة يمنفخها وأمأامأه حاسوبه اعمنقاا‬
‫يتصفحه دخعت بصلت أزاحت اعحاسوب وجعست أمأامأه ‪ȶ‬عى‬
‫اعلكتب ‪ȶ:‬ايز إيه تانى يا أحلد‪.‬‬

‫قبل كده ومأابأكررش طعبى مأرتين‪.‬‬ ‫‪ -‬قعت ع‬


‫‪ -‬أنا كمنت أقصد اعشغل‪.‬‬
‫‪ -‬رد بحرج‪ :‬وأنا كلان أقصد اعشغل‪.‬‬
‫‪ -‬بابتسامأة ‪ȶ‬ايز إيه فى اعشغل يا أحلد بيه‪.‬‬
‫‪ -‬هتفضعى همنا فى مأكتبى عحد مأاتلقى اعفكرة اعلمناسبة ‪ .‬هأخرج‬
‫نص سا‪ȶ‬ة أرجع ألقى فكرة جديدة تعجبمنى‪.‬‬
‫‪ -‬هى ‪ȶ‬جباك مأن الوا‪....‬صلتت ععحلات ثم‬
‫أكلعت‪...‬اعفكرة‪.‬نهض مأن مأكتبه ومأشى باتجاه اعباب وهو يبتسم‬
‫بعؤم ثم تجهم وجهه واعتفت اعيها ‪:‬نص سا‪ȶ‬ة مأش أكتر‪.‬‬
‫‪ -‬أنا مأخطوفة يعمنى ول إيه؟‬

‫رهيمنة ععفكرة إععى هتعجبمنى‪.‬ا‬ ‫‪ -‬ا‪ȶ‬تبرى نفس‬


‫خرج وأغعق باب اعغرفة مأتجها ً إعى اعغرفة اعلجاورة يراقبها ‪ȶ‬بر‬
‫‪ȶ‬عى اعلوقف‬ ‫اعكامأيرات اعلزرو‪ȶ‬ة باعغرفة يرغب باعتسعية واعضح‬
‫اعسخيف اعلى وضعها به ‪.‬لزاعت جاعسة ‪ȶ‬عى اعلكتب تمنلر مأن‬
‫اعشباك فدخل ‪ȶ‬عيها نادا‬
‫بكوب كبير مأن اعقهوة وضعة ‪ȶ‬عى اعطاوعة وبجوارة كوب مأن اعلاء‬
‫اقتربت مأن كوب اعلاء وشربت نصف اعكوب ثم سكبت كوب‬
‫اعقهوة بكوب اعلاء ووعت تشاهد اختلط اعقهوة باعلاء ثم جعست‬
‫‪ȶ‬عى كمنبة مأريحة باعلكتب ارتلت ‪ȶ‬عيها وا‪ȶ‬تدعت قعيل ً ثم نامأت نوم‬
‫‪ȶ‬ليق‬

‫عم يتخيل أحلد مأرور اعوقت بهلا اعشكل دائلا ً مأا تخرب كل‬
‫خططه‪ .‬وبعد مأرور سا‪ȶ‬ة أفاقت مأن نومأها وجدته جاعسا ً بجوارها‬
‫يتأمأل وجهها اعبرىء قبل أن تفيق وتتحوا ععساحرة اعشريرة اعتى‬
‫تتعبسها فابتسلت فى وجهه وبدون مأقدمأات وكأنها تلكرت شيئا ً‬
‫مأز‪ȶ‬جا ً فجأة ا‪ȶ‬تدعت بكل جدية فبادرها قائلً‪:‬‬

‫‪ -‬فين اعشغل يامأدام؟‬

‫‪ -‬هى الفكار دى حد بيلقيها كده؟ دى بتبقى فى اعمنفوخ‪.‬‬


‫‪ -‬اعمنفوخ‪.‬‬

‫‪ -‬أه‬

‫‪ -‬طب قوعى بس هتفكرى إزاىا وأنت كمنت نايلة‪.‬‬

‫‪ȶ‬عشان ترتاح‪ .‬أى حاجة بأشتغل ‪ȶ‬عيها بأ‪ȶ‬لل عها خلس‬ ‫‪ -‬هأقوع‬
‫يبقى تلام‬ ‫أفكار ‪ȶ‬عى القل وبأبتدى أ‪ȶ‬رضا اعفكرة ‪ȶ‬جبت‬
‫مأا‪ȶ‬جبتكشا بأ‪ȶ‬رض غيرها وغيرها عحد مأابتعجب اععليل واحدة مأمنهم‬
‫أنا جاهزة طوا اعوقت‪.‬‬

‫مأجهزة خلسة يعمنى مألكن أفضل أرفضهم كعهم‬ ‫‪ -‬مأاأنا ‪ȶ‬رفت إن‬
‫هتعلعى إيه؟‬

‫مأجعد كامأل مأن اعجعدة‬ ‫‪ -‬خلسة دا ععمناس اععادية عكن انت ‪ȶ‬للع‬
‫ععجعدة‪.‬صدقمنى هأقمنع ‪.‬‬

‫رن هاتفها فاستأذنت باعرد كان ‪ȶ‬لر‪:‬شوفت ‪ȶ‬صام اعزفت ‪ȶ‬ايزنى‬


‫أشتغل مأن اعمنهاردة ‪ȶ‬عى فكرة اعحلعة اعجديدة‪.‬‬

‫‪ -‬بتا‪ȶ‬ت إيه؟‬

‫‪ -‬اعوزان‪.‬‬

‫‪ -‬واععه اعقديلة‪.‬‬

‫‪ -‬أه ‪ .‬مأاهو كعم ‪ȶ‬صام بعد مأامأشيمنا ‪ȶ‬عى طوا واتفقوا لن اعفكرة‬
‫فعوس‪.‬‬ ‫بيقوا ‪ȶ‬عيها ‪ȶ‬بقرية‪ .‬ابسط يا‪ȶ‬م ‪ȶ‬صام هيلبط‬

‫‪ -‬طيب اقفل بأة أنت دعوقتى‪.‬‬

‫واعتفتت لحلد بابتسامأة بعهاء‪.‬وجدته يبتسم قائل‪:‬مألكن أ‪ȶ‬زمأ‬


‫‪ȶ‬عى اععشا؟‬

‫‪ -‬ل‬

‫عحلة صلت‪.‬‬

‫‪ -‬طيب يبقى غدا بكرة‪.‬‬

‫‪-‬ل‬
‫‪ -‬طيب خلص براحت ‪.‬‬
‫علعلت حقيبتها ونهضت ععخروج وقبل خروجها مأاعت ‪ȶ‬عى وجمنته‬
‫وقبعته وهلست فى أذنه‪:‬اعمناس كعها بتتغدى وتتعشى‪ .‬تيجى‬
‫نفطرمأع بعض‪.‬‬

‫‪ -‬بكرة‪.‬‬
‫اععى بتمنام فيه ععلهر‪ .‬تصحى عى فيه‪.‬‬ ‫‪ -‬ل يوم أجازت‬

‫‪ -‬نتقابل فين؟‬

‫‪ -‬اعسا‪ȶ‬ة خلسة اعصبح ‪ȶ‬عى كوبرى قصر اعمنيل ‪.‬‬

‫‪ -‬مألكن أحضمن ‪.‬‬

‫‪ -‬ل ‪...‬مأش ‪ȶ‬ايز تعرف عيه‪.‬؟‬

‫‪ -‬عيه؟‬

‫‪ -‬مأايمنفعش تسأا ‪.‬مألكن تحضمنمنى وأنا عو مأش ‪ȶ‬ايزة هأبعد‪.‬‬

‫‪ -‬وعو هتبعدى يبقى عيه مأن الوا‪.‬‬

‫‪ -‬هتبقى ‪ȶ‬ارف هأبعد ول ل‪ .‬اععيون بتقوا قبل اععسان‪.‬‬

‫اقترب مأمنها عيحضمنها فابتعدت ‪ȶ‬منه ‪.‬فرجع ععخعف رافعا ً يده إعى‬
‫أ‪ȶ‬عى‪.‬‬

‫خانتمنى‪.‬‬ ‫‪ȶ -‬يون‬

‫‪ -‬ل هى قاعت أكتر مأن كده و‪ȶ‬شان كده خفت وبعدت ‪ȶ‬من ‪.‬‬

‫‪ -‬يبقى عيه بقى؟‬


‫‪ -‬هى دى اعععبة‪ .‬افهم قوانيمنها بأة‪.‬‬

‫شدهها بلرا‪ȶ‬ه اعقوية إعى صدره اععيون تحكى واعقعوب تمنبض‬


‫واعضلة أصبحت أقوى والنفاس تععو واعشفاة ترتعش تطعب‬
‫اعدفء‪ ،‬اععيون تغلض‪ ،‬وشفتاة تقترب‪ ،‬ور‪ȶ‬شة جسدها اعضعيف‬
‫بين يديه تثيره أكثر وقبل أن تعلس شفتاه شفتيها وضعت يدها‬
‫عتحوا بين شفتيهلا‬
‫ابتعدت ‪ȶ‬منه وأخلت نفسا ً ‪ȶ‬ليقا ً وخرجت مأسر‪ȶ‬ة إعى اعخارج‪ .‬فى‬
‫سيارتها كان جسدها يمنتفض‬

‫وتسكمنمنىا‬ ‫وقعبها يخعع صدرها تسأا مأن مأمنا يسكن اخخر هل أسكمن‬
‫أتريد‬ ‫وتهاجم ضعوع سجان‬ ‫وإن كمنت تسكمنمنى علاذا تطرق سجمن‬
‫اعهرب مأن مأحراب حبى أم تمنادى باعحرية ‪.‬عكن كيف تطاعب باعحرية‬
‫وأنت فى الصل مأحررا ً مأن كل و‪ȶ‬ود اععشق ياساكمنى ‪.‬‬

‫لزاا أحلد فى مأكتبه واقفا ً فى نفس اعلكان لزاعت بين أحضانه‬


‫يعلسها ويشم ‪ȶ‬طرها بأنفه قعبه يشعر وكأنه مأحلوم مأن عسعة‬
‫‪ȶ‬قرب كعلا اقترب مأمنها ويسأا علاذا تصر أن تسقيه اعععقم‬
‫وشفتيها تقطر شهدا ً ‪.‬وأفاق مأن سكرته وأخله غروره مأتسائل ً كم‬
‫جلبت يداه اعفاتمنات اعى اعلخادع؟ كم قبعت‬
‫شفتاه اعحسان؟ فلن هى عتتلمنع؟ فاعجليلت زيمنة مأمنزعه وهو اعلى‬
‫يتلمنع كيف أفعت مأن يده اعزمأام ؟وكيف سعبت مأمنه اعفكروعم يعد‬
‫قادرا ً ‪ȶ‬عى اعشعور باعزمأن؟عم يكن يعرف أن جلاح اعحب ليكبح‬
‫فاععشق بحر لنرى شاطئه نغرق ونغرق وقبلته مأاء مأاعح ليروى‬
‫تتجرع اعسم وتقوا ‪ȶ‬منه‬ ‫ول يكفى مأهلا شربت فاعحب يجعع‬
‫اعدواء‬
‫مأر يوم واثمنان وأحلد ساهرليمنام مأن سرق اعمنوم مأن ‪ȶ‬يمنه وسعب‬
‫‪ȶ‬قعه مأا اعشىء اعلى جعل مأن نهاره ‪ȶ‬دو وفى عيعه‬

‫هائلا ً يجوا فى اعشوارع عععه يجدها أو يراها صدفة تلر اعدقائق‬


‫ثقيعة مأمنتلرا ً يوم اععقاء مأاذا فععت بى؟‬
‫مأا اعسحر اعلى سعب قعبل و‪ȶ‬قعى وسرق مأن ‪ȶ‬يمنىا اعمنوم‪ .‬ل يا‬
‫أحلد لزم تفوق مأن اعسكرة دى وتفوق كده وتدخل تمنام وتشوف‬
‫شغع ‪ .‬اتهد شوية تفرق إيه ‪ȶ‬ن غيرها ‪.‬‬
‫مأش‬ ‫ا‪ȶ‬قل يا ابن اعمناس كده وادخل نام‪ .‬وكلان ا‪ȶ‬لل حساب‬
‫أهبل هو اعحب‬ ‫هتقابعها ول هتشوفها تانى دى فى شهرين خعت‬
‫بيخعى اعرجاعة تافهة كده‬

‫اتجمنمنت فعلًا نام يابن‬ ‫أحلد أنت قوعت إيه؟ اعحب‪ .‬ل ل شكع‬
‫اعوزان وأرجع عهيبت ‪ .‬بس أنت يعمنى ‪ȶ‬امأل فيها سبع رجاعة فى‬
‫بعض هو اعحب ‪ȶ‬يب‬
‫دا كل سلطين ومأعوك الرض وقعوا فى اعحب ‪.‬بس يافاعح كلان‬
‫اعحب كان نقطة ضعفهم وضعفهم دا غير تاريخ اععاعم‪ .‬مأاهو دا دعيل‬
‫‪ȶ‬عى قوة اعحب ‪ .‬أنت مأش هتجبها عبر صح؟ ل هتجيبها عبر ومأش‬
‫ياتافه نام بأة ‪ȶ‬ايز أنام بس مأش ‪ȶ‬ارف‬ ‫هتقابعها وإل هأفضل أقوع‬
‫ونام‪ .‬يعمنى ‪ȶ‬عى آخر اعزمأن أحضن اعوسادة‬ ‫خلص خدها فى حضمن‬
‫اعخاعية أنت بتهزر‪ .‬هو أنت مأفيش حاجة مأريحاك خاعص‪ .‬طب نام‬
‫وبرضه مأش هتشوفها تانى‪.‬‬

‫اععاشق هو اعلريض اعوحيد اعلى أصيب قعبه باعحلى وليشتكى‬


‫نام‪.‬حاوا اعمنوم بكل اعطرق حتى دقت اعسا‪ȶ‬ة اعثاعثة فمنهض مأن‬
‫سريره وارتدى مألبسه ومأن أربعة إلربع كان واقفا ً ‪ȶ‬عى كوبرى‬
‫قصر اعمنيل حامأل ً بوكيه ورد أحلر كبير اقتربت سيارتها ونزعت امأرأة‬
‫مأن حور اعجمنة ترتدى فستان أبيض قصير عون اععيل تاج رأسها‬
‫وعون اعياقوت شفتيها كعلا اقتربت كعلا نشبت نيران قعبه ورجوعته‬
‫اقتربت أكثر ووقفت أمأامأه مأباشرة وضحكة قعبها ارتسلت ‪ȶ‬عى‬
‫شفتيها فقدم عها اعورد اعخجل مأن جلاا طعتها وسأعها‪:‬بتحبيمنى‪.‬ا‬

‫فأجابته ‪ȶ‬عى سؤاا حبه كانت قبعة ‪ȶ‬عى شفتية‪.‬‬

‫وبصوت هامأس فى أذنيها وشفتيه تقترب مأن رقبتها تثير قشعرتها‬


‫أنشد أغمنيته‪.‬‬

‫و اععى حعى خدودك بعون اعمنار‪.‬‬

‫بمنارى‪.‬‬ ‫هو اععى قادر يقيد قعب‬

‫اععشق هيلوتمنى‪.‬‬

‫اععشق واععلاب أصحاب‪ .‬فلتطعبش مأمنى فوق حلعى‪.‬‬

‫ول مأحتضمنها واعورد بيمنهم يحوا بين أحضانهم كان يحقد ‪ȶ‬عى اعورد‬
‫اعلى يحضن نهديها ويحوا بيمنه وبيمنها وعت ‪ȶ‬يونهم مأععقة عم يفيقا‬
‫ال ‪ȶ‬عى صوت مأوسيقى تصدر مأن سيارته جلبها بين يديه خطوات‬
‫ومأيلت خطوات ومأيلت يجلبها عحضمنه تتمنفسه ويبعدها ويجلبها‬
‫يهلس فى أذنيها بأرق اعكعلات ‪.‬يقربها ويبعدها بين خطوات ومأيلت‬
‫يدا‪ȶ‬بها بهلس مأن كعلات ‪ .‬كعلات خجل مأمنها اعمنهار اعواقف خعف‬
‫البراج اععاعية يراقب أرقى اعرقصات يجلبها ويبعدها ويهلس فتطير‬
‫فى عهواء مأن وقع اعكعلات ‪ .‬وبدون مأقدمأات وهر عهم اعمنهار‬
‫اعلتسعل ومأعه أصوات كلكسات اعسيارت اعلارة فسحبته‬
‫ضاحكة عسيارتها فأشار عسائقه أن يقترب مأن سيارتها فاقترب‬
‫وأ‪ȶ‬طاه ‪ȶ‬عبة مأغعقة وطعب مأمنه اععودة‪.‬‬

‫‪ -‬عيه همنا‪.‬؟‬

‫‪ -‬حعم مأن أحلم مأراهقتىا إنى أرقص فى حضن اعراجل اععى بأحبه‬
‫‪ȶ‬عى كوبرى قصر اعمنيل‪.‬‬

‫‪ -‬حعم ‪.‬وبقى حقيقة‪.‬‬

‫‪ -‬إيه فايدة الحلم عو مأاحاوعمناش نحوعها عحقيقة‪.‬‬

‫بدأت اعسيارات باعلرور واعجليع يمنلر اعيهم‪.‬‬

‫‪ -‬يل نبعد ‪ȶ‬ن اعقاهرة يا‪ȶ‬م اعمنجم‪.‬‬

‫‪ -‬مأعاكى لى مأكان اعمنهاردة وبس‪.‬‬

‫مأاتحطش شروط ‪ .‬اسلع كلمأى بس‪ .‬وبعدين اقعع ‪.‬‬ ‫‪ -‬قعتع‬

‫‪ -‬نعم؟‬
‫بتمنام باعبدعة ‪.‬‬ ‫‪ -‬اقعع ‪ .‬أنا عيه حاسة إن‬

‫غعط‪.‬‬ ‫‪ -‬وأنا اععى فهلت‬

‫وهتبقى زى اعفل‪.‬‬ ‫نيت‬ ‫‪ -‬ل أنت بس سع‬

‫‪ -‬أنت خطفانى ول إيه؟‬

‫‪ -‬خطفاك مأن زمأان‪.‬‬

‫‪ -‬همنروحا فين؟‬

‫‪ -‬مأا أ‪ȶ‬رفش‬
‫‪ -‬نعم ‪.‬‬

‫‪ -‬واععه هأتوه أنا وأنت‪.‬‬

‫‪ -‬بتهزرى‪.‬‬

‫‪ -‬ل ‪ȶ.‬لرى هزرت مأعاك‪.‬‬

‫‪ -‬أنت مأابتعلعيش حاجة غير اعهزار‪.‬‬

‫هزار‪.‬ا‬ ‫ضغطت ‪ȶ‬عى صدره باتجاة اعقعب ‪:‬وقعب‬

‫‪ -‬بجد اعمناس ‪ȶ‬رفانى همنروح فين؟‬

‫‪ -‬همنروحا نفطر‪.‬‬

‫و‪ȶ‬عى اعطريق اعصحراوى دخعت فى طريق ترابى مأؤدى علزر‪ȶ‬ة‬


‫فواكة واسعة رائحة زهور الشجار اعلتفتحة تل اعصدر بهواء نقى ‪.‬‬
‫حتى وصل عبيت بسيط داخل اعلزر‪ȶ‬ة قابعتهم سيدة بسيطة وزوجها‬
‫ورحبا بهم يبدو أنهم يعرفوها مأن فترة طويعة ‪.‬‬

‫‪ȶ -‬امأعين إيه وحشتونى‪.‬‬

‫‪ -‬غبتى اعمنوبة دى‪.‬‬

‫‪ -‬واععه وحشتونى فين اعولد‪.‬‬

‫‪ȶ -‬مند جدهم فى اعبعد‪.‬‬


‫فتحت ‪ȶ‬عيا مأؤخرة اعسيارة وأخرجت ‪ȶ‬عب وحقائب كثيرة هدايا عهم‬
‫وأدخعوهم اعبيت عيستريحا مأن اعطريق فسأعت ‪ȶ‬عيا ‪ȶ‬ن غياب أم‬
‫مأحلد فأجابها زوجها أنها تعد اعفطار‪.‬ا فخرجت عتسا‪ȶ‬دها وذهبت‬
‫مأباشرة عغرفة باعطوب اععبن خعف اعلمنزا تسليها أم مأحلد حجرة‬
‫اعخبيزكانت رائحة اعفطير واعسلمنة اعبعدى مأمنتشرة‬
‫دخعت ‪ȶ‬اعيا وحضمنت أم مأحلد اعجاعسة أمأام اعفرن‪ .‬وسأعتها ‪ȶ‬ن‬
‫أخبارها وأخبار الولد ثم ذهبت إعى مأطبخهم أحضرت صيمنية‬
‫اعفطاراعتىا أ‪ȶ‬دتها أم مأحلد مأسبقا ً عغرفة اعخبيز (همنيجى نفطر‬
‫همنا)‬ ‫جمنب‬

‫أحضرت أحلد عغرفة اعخبيز وأبو مأحلد اعلى مأ شيكارة أسلمنت‬


‫فارغة باعقش لحلد كى يجعس ‪ȶ‬عيها فمنلرت عه ‪ȶ‬اعيا بابتسامأة لن‬
‫اعشيكارة مأكتوب ‪ȶ‬عيها اسلة فهى لسلمنت اعوزان كانت مأفارقة‬
‫غريبة‪.‬فجعسا جليعا ً ‪ȶ‬عى الرضا يتمناوعوا أشهى افطارا لحلد ‪ȶ‬عى‬
‫اعطلق افطار بطعم حبيبته كان يأكل مأن بين مأن أطراف أصابعها‬
‫عقيلات بطعم اعحب مألزوجة بقبلتها فهل تلوقت يومأا جبن قريش‬
‫بطعم اععسل؟‬

‫شبعت أم مأحلد وزوجها عكن قانون اعكرم يلمنعهم مأن اعقيام مأن‬
‫‪ȶ‬عى طاوعة اعطعام قبل ضيوفهم و‪ȶ‬عيا وأحلد ليأكل جو‪ȶ‬ا بل دلل ‪.‬‬
‫وبعد الكل شعرا بامأتلء بطونهم دون و‪ȶ‬ى ‪:‬خلص مأش قادر آكل‪.‬‬

‫‪ -‬باعهمنا واعشفا يابيه‪.‬‬

‫‪ -‬تسعم إيدك يا أم مأحلد ياقلر‪.‬‬

‫‪ -‬هأفز أ‪ȶ‬لعكوا كوبايتين شاى نهضم بيهم‪.‬‬

‫‪ -‬خفيف سكر زيادة يا أبو مأحلد‪.‬‬

‫‪ -‬مأن ‪ȶ‬يمنى ياأستاذة ‪.‬‬

‫وبعد اعشاى خرجا عييسيروا بين شجر اعفاكهة وأحلد يسأا نفسه‬
‫‪ȶ‬ن سر تهوره وتصرفاته اعغريبة كيف نسى مأن هو؟ ومأاذا يفعل‬
‫بهلا اعلكان؟ فقاطعت تفكيره مأتسائعة‪:‬بتقوا إيه فى سرك‪.‬‬
‫بسر‪ȶ‬ة كده‪.‬‬ ‫‪ -‬بأسأا نفسى إزاى حبيت‬

‫مألكن تحبمنى بس‪.‬‬ ‫إن‬ ‫‪ -‬أنت عسه مأاحبتمنيش أنت ا‪ȶ‬ترفت عمنفس‬
‫مألكن نقعد شوية؟‬

‫جعسا تحت شجرة برتقاا أسمند وهره عها فجعست أمأامأه و‪ȶ‬يمنيها‬
‫فى ‪ȶ‬يمنيه تمنتلر أن تسلع اعكلم اعدائر برأسه اعلى ليبوح به‬

‫‪ -‬أنت شايفانى إزاى؟‬

‫‪ -‬راجل‪..‬‬

‫‪ -‬قاطعها‪:‬لدى أنا ‪ȶ‬ارفها‪ .‬غيره‪.‬‬

‫‪ -‬إنسان عحم ودم وحواجب ‪ .‬قا‪ȶ‬د ‪ȶ‬عى طين الرض وساند ‪ȶ‬عى‬
‫نفس داخل خارج‪ .‬إنسان يعمنى‪ .‬يلكن عو مأش طعت‬ ‫شجرة في‬
‫اعلاركة اععى يساوى أكتر مأن تلن مأحصوا الرض دى‬ ‫وعبس‬
‫ولبس عبس أبو مأحلد مأثل كمنت هتبقى نفس اعنسان مأافيش فرق‪.‬‬

‫إيه؟‬ ‫‪ -‬تعرفى أكتر إحساس بيقربمنى عي‬

‫‪ -‬مأش ‪ȶ‬ايزة أ‪ȶ‬رف‪.‬‬

‫‪ -‬ل أنت فهلانى غعط‪.... .‬بأحس مأعاك إنى إنسان ‪ȶ...‬يل صغير‬

‫مأش مأتكعف لفى كلمأى ول تصرفاتى ول اعلفروض أ‪ȶ‬لل إيه‬


‫مأن شوية أمأا سأعتيمنى‬ ‫وأتكعم إزاى‪ .‬اعبساطة واعجمنان ‪ .‬كدبت ‪ȶ‬عي‬
‫بفكر فى إيه؟ كمنت بأسأا نفسى أنا بأ‪ȶ‬لل إيه همنا؟‬

‫‪ -‬وعقيت الجابة‬

‫‪ -‬أيوة ‪.‬إجابتى عمنفسى (‪ȶ‬عشان أنا مأبسوط وسعيد)‬


‫بتكدب‪.‬‬ ‫‪ -‬تعرف عو قعت بتحبمنى كمنت قعت ‪ȶ‬عي‬

‫فتح ‪ȶ‬يمنه فجأة بصدمأة فارتلت فى حضمنه بخوف مأن أثر اعصدمأة‬
‫‪ȶ‬عى وجهه‪ :‬تعبان صح‪ .‬بأكره اعتعابين ‪ .‬يال نلشى‪.‬‬

‫يحاوا بكل اعطرق كتم ضحكته عتلل مألسكة به‬

‫‪ -‬أه تعبان كبير قوى‪.‬‬

‫‪ -‬يال نلشى بسر‪ȶ‬ة‪.‬‬

‫كانت مأععقة برقبتة خوفا‬

‫‪:‬طيب سيبى رقبتىا ضوافرك دبحتمنى‪.‬‬

‫بحرج‪:‬آسفة‪.‬‬

‫‪ȶ‬ل صوت ضحكاتة وعفها عتجد مأجلو‪ȶ‬ة خيوا مأارة بالرض اقترب‬
‫مأن‬

‫أحدهم وناداها عتععب مأعه ثم حلعها ووضعها ‪ȶ‬عى وهر اعحصان‬


‫وهى تصرخ‪:‬مأابأ‪ȶ‬رفش أركب خيل‪.‬‬

‫فامأتطى اعحصان خعفها قائل ً ‪:‬ول أنا ‪.‬‬

‫‪ -‬أنت بتهزر ‪ .‬يعمنى هتتقطم رقبتمنا حال‪.‬‬

‫‪ -‬خايفة‪.‬‬

‫‪ -‬أ‪ȶ‬ترف أ‪ȶ‬ترفا وأنا مأعاك مأابيعرفشا قعبل اعخوف‬


‫‪ -‬توكعمنا ‪ȶ‬عى اععه‪ .‬تعرفى عى قصة مأع اعخيل رهيبة هأحكيها ع ‪...‬‬
‫جدى كان ‪ȶ‬منده خيل كتير وفى مأرة كمنا بمنزوره فى اعبعد وواعدى‬
‫قرر يععلمنى أركب خيل مأا أنا اعحيعة اععى جابه بعد سبع بمنات‪.‬‬

‫‪ -‬سبعة بتهزر‪.‬‬

‫‪ȶ‬منهم بعدين‪ .‬اعلهم وفعل بدأ يععلمنى وفجأة‬ ‫‪ -‬هأبقى أحكى ع‬


‫اعفرس جرى تقريبا مأاحبمنيش ووقعتا مأن ‪ȶ‬عيه رجعى انكسرت‬
‫ومأن يومأها بأة ‪.‬‬

‫‪ -‬انت بتطلمنى صح‪.‬أفتكرا كفإيه كده‪.‬‬

‫‪ -‬أمأى بهدعت اعدنيا ورجعتمنا اعقاهرة فضعت سمنتين مأصرة‬


‫مأانسافرش اعصعيد تانى‪.‬‬

‫‪ -‬اعكلم ده كان وأنت صغير‪.‬‬

‫‪ -‬ل تقريبا ً نص ‪ȶ‬لرى باعلبط‬

‫‪ -‬مأن ‪ȶ‬شرين سمنه‪.‬‬

‫‪ -‬تقريبا‪.‬‬

‫إيه يال نرجع أنا تعبت‪.‬‬ ‫‪ -‬بأقوع‬

‫زاد سر‪ȶ‬ة اعحصان وكعلا زادت اعسر‪ȶ‬ة زاد صراخها‬

‫اعحكإيه بعد إععى حصل ده قررت‬ ‫‪ -‬مأا أنت مأاسبتمنيش أكلل ع‬


‫أتععم أركب خيل ‪.‬اعحاجة اععى بأخاف مأمنها بأتععلها وبأ‪ȶ‬رف ‪ȶ‬منها‪.‬‬

‫‪ -‬و تععلت ؟‬

‫‪ -‬أنت شايفة إيه؟‬


‫‪ -‬مأش شايفة أنا حاسة إنى طايرة‪.‬‬
‫مأاتخافيش‪.‬‬ ‫‪ -‬أفتحىا درا‪ȶ‬ات‬

‫كان اعحصان يعدو ويعدو بكل سر‪ȶ‬تة ونسائم اعزهور تل‬


‫صدورهم وخصلت شعرها تتطاير ‪ȶ‬عى وجهه وصوت ضحكاتهم يل‬
‫اعلكان يشعران باعطيران ويتمنفسان اعحياة سر‪ȶ‬ة اعحصان عم تكن‬
‫تسابق اعوقت ول اعلسافة سر‪ȶ‬ة اعحصان كانت تسابق داقات‬
‫قعوبهم ‪ .‬حتى اقتربا مأن تكعيبات اععمنب توقف تحتها ثم نزا وحلعها‬
‫وقد ضلها ول زاعت قدمأاها عم تطأ الرض ‪.‬مأععقة بين يديه‬

‫‪ -‬دا اعشجر فيه ‪ȶ‬منب‪.‬‬

‫أفعتها مأن بين يديه عتقف ‪ȶ‬عى الرض‪ .‬حاوعت تقفز عتصل إعى‬
‫حاوا عكمنه عم‬ ‫‪ȶ‬مناقيد اععمنب اعلتدعية عكمنها عم تصل عها وكلع‬
‫يطل ‪ .‬فشاهدها تلط شفتيها كالطفاا حزيمنة‪ :‬تعاعى هخعيكىا‬
‫تطوعى‬

‫‪ -‬هتعلل إيه?‬
‫تعاعى‪.‬‬ ‫‪ -‬هأقوع‬
‫‪.‬كانت تدمأع مأن‬ ‫حلعها ‪ȶ‬عى وهره فوقعا ‪ȶ‬عى الرضا مأن اعضح‬
‫اعضح‬
‫‪ȶ‬شان عو‬ ‫مأن وسط‬ ‫مأسح دمأو‪ȶ‬ها وعلعم شعرها‪ :‬يل هأرفع‬
‫فوق اعشجرة وأمأشى‪.‬‬ ‫ضحكتيمنى أرمأي‬

‫ة ‪:‬مأاشى خلص مأش هأضح ‪.‬‬


‫أجابته ضاحك ً‬

‫رفعها مأن خصرها عتصل إعى ‪ȶ‬مناقيدا اععمنب و‪ȶ‬مندمأا أقتربت أمأسكت‬
‫باعشجرة وتععقت بها فتركها تتأرجح كالطفاا وهو يراقبها كطفعته‬
‫اعلدععة اعتى تعطى مأرة وتلمنع مأرة تبدوكأمأراة ناضجة مأرة وطفعة‬
‫بريئة مأرة أخرى يسلع ضحكاتها فتخرج مأن قعبه نبضا ً وكعلا ‪ȶ‬عت‬
‫زادت دقات قعبة كانت ضحكتها تعزف ‪ȶ‬عى أوتار قعبه ‪.‬لزاعت‬
‫مأععقة ‪ȶ‬عى اعشجرة حتى آعلتها ذرا‪ȶ‬يها ‪ :‬أحلد تعاعى نزعمنى‪.‬‬

‫‪ -‬ل لزم ناخد سيعفى اععمنب‪ .‬اعتقط عها مأجلو‪ȶ‬ة صور وهى مأععقة‬
‫ثم حلعها عتقطف ‪ȶ‬منقود ‪ȶ‬منب‬

‫وتركها تجرى وتععب حوعه مألسكا ً بيدها كأنه يخاف ‪ȶ‬عيها أن تقعبدا‬
‫يشعر مأعها بلسئوعية مأا ‪ .‬مأسئوعية تجاهها مأسئوعية ععر‪ȶ‬إيه‬
‫واعخوف كأنه يعامأل ابمنته ل يوجد شعور باعكون أرقىا مأن امأرأة‬
‫‪ȶ‬عيها‬ ‫تشعر برجعها بلسئوعية البوة تجاهها امأرأة تشعرك بخوف‬
‫تشعربالبوة قبل أن تمنجب‪.‬‬ ‫ور‪ȶ‬ايتها تجعع‬
‫مأتععقة كل ده‪.‬‬ ‫‪ -‬أنت ‪ȶ‬ارفة عيه سبت‬

‫وكأنها فهلت فشعرت باعحرج‬

‫‪ -‬اعفستان قصير قوى ياهانم‪.‬‬

‫‪ -‬قعيل الدب‪.‬‬

‫‪ -‬أنا قعيل الدب ‪.‬مأاشى‪.‬‬

‫كانت تجرى بين الشجار وهو خعفها يحاوا المأساك بها حتى اعتفتت‬
‫خعفها فعم تجده فعادت أدراجها تبحث ‪ȶ‬منه واعخوف بدأ يتسعل‬
‫داخعها فلهر خعفها فجأة مألسكا بيده خشبة كبيرة‬

‫‪ .‬بشرط واحد‪.‬‬ ‫‪ -‬هأقتع‬

‫‪ -‬إيه هو ‪.‬‬

‫اعغابة‪.‬‬ ‫‪ -‬اعمنلر ليستطيع صيد اعغزااا إل غلبا‪ .‬وأنا همنا السد مأع‬
‫‪ -‬اعغزاعة أسرع مأن السد‪.‬‬

‫‪ -‬بس بيصطادها فى اخخر عيه وهى أسرع مأمنه‪.‬‬

‫‪ȶ -‬عشان بتبقى بتفكر فيه فخوفها هو إععى بيعطعها ‪ȶ‬ن طريقها‬
‫فبيلسكها‪.‬‬

‫‪.‬‬ ‫‪ -‬يبقى هأمأسك‬

‫جرت ‪ȶ‬عيه وارتلت فى حضمنه فتجدد بداخعه شعورباعرغبة فغصمنها‬


‫اععدن اعضعيف يقف أمأامأه شجرة فى وجة اعحياة واعسلاء تر‪ȶ‬اها‬
‫مأن بعيد يرويها كل يوم ول يقدر ‪ȶ‬عى قطف زهرة مأمنها‬

‫ول اجتثاث غصن وثلارها تتدعى تحت ناوريه ثلار مأن اعجمنة عكمنها‬
‫ثلار مأحرمأة وهو فى اخخر ابن آدم واعخطيئة تطوف بلهمنه‬
‫واعشجرة تزداد جلال ً ونضرة‪.‬‬

‫أذن اعلؤذن عصلة اعلهر‬

‫‪ -‬يال بيمنا ‪ȶ‬عشان نعحق نرجع ‪.‬‬

‫‪ -‬مأاقوعتعيش مأين اعمناس دوا‪.‬؟‬

‫‪ -‬مأرة كمنت مأسافرة وكاوتش ‪ȶ‬ربيتىا باظ ‪ȶ‬عى اعطريق قصاد‬


‫اعلزر‪ȶ‬ة همنا فعقيت أبو مأحلد فطعبت مأسا‪ȶ‬دته و‪ȶ‬عى مأاعقى بتاع‬
‫كاوتش يصعح اععربية‬

‫كمنت اتعرفت ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬يعته وولده وبقيمنا أصحاب كل مأا أسافر أ‪ȶ‬دى‬
‫أسعم ‪ȶ‬عيهم‪.‬‬
‫يمنلر عها بإ‪ȶ‬جاب وهى تحكى اعحكإيه بكل بساطة وكأنها تحكى‬
‫شىء ‪ȶ‬ادى يحدث كل يوم‪.‬‬

‫‪ -‬قل عى صحيح أنت مأابتتعبش مأن اعشغل يعمنى مأصانع حديد‬


‫وأسلمنت مأقاولت وفمنادق ومأطا‪ȶ‬م ‪ .‬دا مأجهود جامأد جدا‪.‬‬

‫‪ -‬دا بس اععى تعرفيه‪.‬‬

‫‪ -‬أه نسيت ومأجلو‪ȶ‬ة اعقمنوات اعجديدة مأش فاهلة أنت اشتريت‬


‫اعبعد‪.‬‬

‫‪ -‬يلكن اشتريت وبعت كل حاجة إل حاجة واحدة خايف مأا أ‪ȶ‬رفش‬


‫أشتريها‪.‬‬

‫‪ -‬مأش هتعرف تشتريها ول تلعكها أبدا ً لن سرها فى حريتها‪ .‬اعحب‬


‫مأابيتقيدش بشرط‪ .‬مأاعوش قانون‪.‬‬

‫‪ -‬فكرتيمنىا بطعيقتى الخيرة‪ .‬كمنت حاسس وأنا بأتجوزها إنى‬


‫بأمأضى خارطة اعطريق مأش ‪ȶ‬قد جواز‪.‬‬

‫إزاى‪.‬‬ ‫‪ -‬صحيح ول بتتجوز‪ .‬أنت بتقسم وقت‬

‫‪ -‬مأاتجوزتش كتير ‪ȶ‬عى فكرة هم تلت مأرات‪.‬‬

‫‪ -‬ل مأش كتير خاعص‪.‬‬


‫مأر اعيوم ‪ȶ‬عيهم مأن أجلل عحلات اععلر رغم بساطته كان أحلد‬
‫اعيوم يسأا نفسه مأن جديد إعى أين ستسحبمنى هله‬ ‫بعد ذع‬
‫اععلقة وكعلا عم يجد إجابة حقيقية عسؤاعه يعرف أنه اععشق‪ .‬عكن‬
‫‪ȶ‬اعيا كعادتها غابت غابت طيعة أسبو‪ȶ‬ين كامأعين وهاتفها مأغعق ول‬
‫تلهب إعى ‪ȶ‬لل وكعلا غابت كعلا جن جمنون أحلد واتهلها باعععب‬
‫بعواطفه وأخلته نخوته وكبرياؤه وقررالبتعاد ‪ȶ‬منها وإعى البد ‪ȶ‬اد‬
‫مأن جديد يشرف ‪ȶ‬عى أ‪ȶ‬لاعه وفى يوم طعبه أحد مأسا‪ȶ‬ديه عيقرر‬
‫نزوا اع‪ȶ‬لنات وهل تعجبه بعد اعتمنفيل أم ل وكأن شبح ‪ȶ‬اعيا وهر‬
‫فى الفق مأن جديد‬

‫فوجد نفسه يطعب ‪ȶ‬لر ويسأعه ‪ȶ‬منها فأخبره بأنها فى إحدى أمأاكن‬
‫اعتصوير اعخارجى بسقارة ‪.‬‬
‫طواا هله اعفترة كانت ‪ȶ‬اعيا مأريضة وقررت اعمنزوا فى هلا اعيوم‬
‫فقط عتشرف ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬لعه بمنفسها ‪.‬و‪ȶ‬مندمأا وصل مأكان اعتصوير‬
‫وجدها واقفة بين‬
‫‪ȶ‬لاا اعديكور تصرخ بهم كاعلجمنونة‬

‫فتراجع قبل أن يراه أحد وهو يقوا عمنفسه ‪ :‬ل إععى بأ‪ȶ‬لعه دا كتير‪.‬‬
‫و‪ȶ‬اد بسيارته وهو يرجو اععه أن تعود عه ‪ȶ‬اشقة عتشرب مأن كأس‬
‫أعله ‪.‬عتعرف أعم اعحب وتتقعب ‪ȶ‬عى جلر نيرانه وتشرب اعهم‬
‫عتعرف قسوة اعهجر وتعود ياربى لفتح عها قعبى سكمنا ً وأغعق ‪ȶ‬عيها‬
‫ضعو‪ȶ‬ى وأجعل مأن قعبى وضعو‪ȶ‬ى سجمنا ً وسجان ‪.‬جععتيمنى كاعطائر‬
‫اعللبوح أقع وأنهض قدمأاى ليعلسان الرضا وسا‪ȶ‬دى ‪ȶ‬عى خصرك‬
‫عست فى‬ ‫فهل مأددت يدك لنهض وأحتلى بصدرك نعم أ‪ȶ‬رف أن‬
‫مأعبودتى‬ ‫ل أ‪ȶ‬عما سببه عكمن‬ ‫اععشق كامأعة وتجاهع‬

‫كمنت باععشق جاهل ً عم أ‪ȶ‬رف أبدا ً قيلة اعوصاا‬ ‫نعم فأنا مأن قبع‬
‫خت‬
‫ٍ‬ ‫إل ‪ȶ‬مندمأا ‪ȶ‬جزت ‪ȶ‬ن اعوصوا إعي قعت عى مأن قبل إن اعفراق‬
‫عكمنى عم أ‪ȶ‬رف أنه ‪ȶ‬اجل ً ا‪ȶ‬تبرت قلرا ً وععقلر مأمنازا سأنتلر‬
‫قرب إن كان آجل ً أو ‪ȶ‬اجلً‪.‬‬

‫كانت ‪ȶ‬اعيا تبحث ‪ȶ‬ن ‪ȶ‬لر فى كل مأكان حتى وجدته ووبخته‬


‫كاععادة ‪ȶ‬عى غيابه ركبت سيارتها وغادرت وفى اعسيارة وجدت‬
‫‪ȶ‬عبة كان أحلد قد نسيها فى سيارتها مأن آخر عقاء‪.‬فقررت اعلهاب‬
‫بحثا ً ‪ȶ‬منه وعتجعل مأن اعععبة سببا ً عتراه‬

‫وفور وصوعها اعفمندق جاءتها رساعة مأمنه فانخعع قعبها فرحا ً فتحتا‬
‫اعرساعة مأسر‪ȶ‬ة بدا ‪ȶ‬هد اعحب وعكن أين اعلهرب مأن تمنغيص‬
‫اعضلير(مأمنحتيمنى قعب عتخد‪ȶ‬يمنى فحب كان فخا ً ‪.‬كمنت أ‪ȶ‬تقدا أن‬
‫أوقعتمنى باعخديعة عتقتععى قعبى مأن‬ ‫‪ȶ‬ن رضا عكمن‬ ‫وهبتيمنىا حب‬
‫قتعتمنىا به‪ .‬واعيوم فقط‬ ‫مأكانه كمنت أ‪ȶ‬تقد أنى أحيا باعحب عكمن‬
‫باععداء‪.‬علاذا نقضت ‪ȶ‬هد حبى ألنى‬ ‫أدركت أن همناك إنسان ليقتع‬
‫اعوفى؟ عكمنى‬ ‫تقتعين فارس‬ ‫الضعف وعكونى أسيرك‪ .‬كيف ب‬
‫سأول أنتلرك فى مأحراب حب )‬

‫جن جمنونها مأن اعرساعة دخعت اعفمندق طعبت مأقابعته فطعب مأمنها‬
‫أحد مأسا‪ȶ‬ديه النتلار‪:‬ادخل قل عه مأدام ‪ȶ‬اعيا‪.‬‬

‫‪ȶ -‬منده اجتلاع مأهم يامأدام‪.‬آسف‪.‬‬

‫خرجت مأن اعفمندق إعى سيارتها تتعجب مأن اعرساعة وتعيد قراءتها‬
‫حتى رأته خارجا ً مأن اعفمندق يعهث وكأنه يبحث ‪ȶ‬ن شىء ثلين‬
‫و‪ȶ‬يونه تبحث همنا وهمناك حتى وقعت ‪ȶ‬يونه ‪ȶ‬عيها‪.‬‬

‫فتح باب اعسيارة وجعس بجوارها مأمنتلرا ً مأمنها تفسير ععغياب ‪.‬عكن‬
‫اعشعور الهم كان شعورة بمنار اععشق اعتى تعتهم صدره وكأنها كل‬
‫يوم تؤكد قيلة حبه عها ويقوا فى نفسه اعلاء مأن نهر جديد أشهى‬
‫وأعل فهل أضحى اعلاء اعقديم فاترا ً فرجاءً إن قررتى اعرحيل‬
‫لتعبرى ‪ȶ‬عى نهرى وتعبثى بلشا‪ȶ‬رى‪.‬‬

‫‪..‬كمنت‬ ‫‪ -‬مأش هأتكعم مأعاك غير باعطريقة إععى بتفهلها ‪ .‬وهأريح‬


‫تعبانة وقفعت تعيفونى ‪ȶ‬عشان مأاتقعقش ‪ȶ‬عى‪.‬‬
‫‪ -‬فقعقت أكتر‪.‬‬

‫أبداً‪ .‬آسفة مأاأقصدش اعلعمنى إععى وصع‬ ‫‪ -‬مأاكمنتش أقصد أقعق‬


‫أبدا ً‬

‫‪ -‬ل آسفة ‪ȶ‬عى إيه؟‬

‫مأن غير مأا أقصد‪.‬‬ ‫‪ -‬آسفة حتى عو جرحت‬

‫‪ -‬أنا إععى آسف‪ .‬أعف سلمأة ‪ȶ‬عي ‪ .‬وحشتيمنى‪.‬‬

‫‪ -‬يال سلم‪.‬‬

‫‪ -‬مأش هتقعدى مأعايا شوية‪.‬‬

‫أومأأت برأسها رافضة‬

‫‪ -‬ول حتى شوية صغيرين‪.‬‬

‫بابتسامأة فضحت مأاتخفية مأن دعع ودلا‪:‬ل‬

‫‪ -‬رجعت تانى عععبة‪.‬مأاشى‪.‬‬

‫مأاذا يفعل فهل يمنهى اعحرب ويأخل هدنة مأعها ‪.‬لن سلحها هو‬
‫اعدلا؟ ودلعها يزيده رغبة و يثير اعبركان اعخامأد بداخعه‪ .‬فهل‬
‫يعتلر‪..‬عكمنه قررال‪ȶ‬تلارا فا‪ȶ‬تلرا وقبعت ا‪ȶ‬تلاره‪ .‬ومأر يوم واعتانى‬
‫واعثاعث ول زاعت تتدعل ‪ȶ‬عيه فلهب إعيها وانحمنى إجلل ً علعيكة قعبه‬
‫تطعب خدمأة عترضى‪ .‬فانحمنى إنصيا‪ȶ‬ا ً ع مأر‬ ‫فقاعت‪ :‬مأعيكت‬
‫قبعة‪.‬‬ ‫فقاعت‪ :‬خدمأتى مأمن‬

‫‪ȶ -‬اوز أبقى مأعاك وقت أكتر‪.‬‬

‫‪ -‬هآجى مأعاك لى مأكان‪.‬‬


‫ذهبا إعى اعفمندق بغرفته ‪ȶ‬عى مأوسيقى هادئة كانت بين أحضانه‬
‫يتمنفس ‪ȶ‬طر أنفاسها ويدور بها كفراشة تبحث ‪ȶ‬ن نور يدور بها‬
‫ويشدها إعى صدره بقوة يكاد يسكمنها فى جسده قائلً‪ :‬أنا وإن كمنت‬
‫أ‪ȶ‬تقد انمنى آخر رجاا الرضا ساهرا ً يتلرغ قعبى ‪ȶ‬عى كف قدمأي‬
‫عترضى و‪ȶ‬يونى اعساهرة أطهرها بلاء دمأعى تضر‪ȶ‬ا ً كى ترضى ‪.‬‬
‫أبحث فى كتب اعحب ‪ȶ‬ن كعلة تصف مأدى حبى‪ .‬أبحث بين‬
‫اعكواكب مأتى يرحل زحل ‪ȶ‬منى‪.‬وأنا اعلى عم يفهم وعم يقرأ يومأا ً‬
‫بيتا ً واحدا ً مأن شعر‬

‫مأع انتهاء اععيل يبزغ مأمنى اعشعر وأكتب سطورا ً مأن كعلات لتصف‬
‫باعهوى قدر حبى)‬

‫‪ -‬بقيت بتقوا شعر كلان‪.‬‬

‫‪ -‬تخيعى إععى ‪ȶ‬لعتيه فى بتاع الرقاما والقتصاد(بأحب ) خلص‬


‫فضحمنى ‪ȶ‬شق ‪ .‬اعلووفين بيبصوا عى بمنلرات غريبة حتى ولد‬
‫إخواتى‪.‬‬

‫‪ -‬هم كبار‬

‫أنا أصغر إخواتى ‪.‬ابن أختى اعكبيرة أصغر مأمنى بسمنة‪.‬‬ ‫‪ -‬مأاقعت ع‬

‫‪ -‬بتهزر‬

‫‪ -‬ولد إخواتى هم إععى مأاسكين كل شغعى‪.‬‬

‫‪ -‬وأجوازهم‬

‫‪ -‬ل طبعا مأايمنفعش يبقى جوز أختى بيشتغل ‪ȶ‬مندى‪ .‬أنا‬


‫مأاأرضاهاعهوش‪.‬‬
‫‪ -‬صعيدى مأفيش فايدة‪.‬‬

‫‪ -‬ل مأش صعيدى تخيعى عو فيه مأشكعة بيمنه وبين أختى تدخعى أكيد‬
‫هيحرجه واعوضع هيبقىا مأش عطيف‪.‬‬

‫‪ -‬فهلت ‪.‬‬

‫‪ -‬ل مأافهلتمنيش‪.‬‬

‫‪ -‬فهلاك صدقمنى‪ .‬فابعد ‪ȶ‬منى ‪ȶ‬عشان حاسة بحرارة مأن وأنا فى‬
‫مأكانى‬

‫دايلا ‪ȶ‬ريانة فى خياعى‪.‬‬ ‫تحت جسل‬ ‫‪ -‬بشوف هدومأ‬

‫إععى مأريض‪.‬‬ ‫‪ -‬خياع‬

‫كان يمنتلر عيعة وصل واحدة لشلس عها عيحصد ثلار جمنتها وعتلل‬
‫شفتيه ‪ȶ‬عى شفتيها حتى يهاجلهم اعصباح‪.‬وهى تقاومأه بكل حيعها‬
‫عتثيره أكثر‪.‬‬

‫يعف يديه حوعها يعصرها بحضمنه وشفتيه ‪ȶ‬عى شفتيها‬

‫‪ -‬ابعد ‪ȶ‬منى قعتع ‪.‬‬

‫‪ -‬حرقتيمنىا بحب ‪.‬‬

‫‪ -‬قعبى كلان بيتحرق‪.‬‬

‫دا اعحل‪.‬‬ ‫‪ -‬أمأوت في‬

‫أصل ً قتعمنى‪.‬‬ ‫‪ -‬حب‬

‫‪ -‬اعحب مأوتمنا خلص‪.‬‬


‫‪ -‬مأش لزم نوصل عبعض ‪ȶ‬عشان أبقى بأحب ‪.‬‬

‫‪ -‬أنت أنانية‪.‬‬

‫‪ȶ -‬ايز بس تلعكمنى‪.‬‬

‫‪ȶ -‬ايز أشبع مأمن ‪.‬‬

‫‪ -‬إععى مألكن تشبع مأمنهم كتير‬

‫‪ -‬أروح عبحر اعغوإية؟‬

‫عطوفانه‪.‬‬ ‫‪ -‬عو رحت سعم نفس‬

‫‪ -‬سيب درا‪ȶ‬ى وجعمنى‪.‬‬

‫‪ -‬مأن زمأن بعيد مأستمنل اعست إععى هتضرب وتر قعبى مأش‬
‫رجوعتى كل ست قابعتها ضربت وتر رجوعتى ودى مأشكعتى مأعاك‬
‫بتعزفى ‪ȶ‬عى التمنين وأنت باردة وهادية‪.‬‬

‫ععبتمنا هتخعص‪.‬‬ ‫بس عو سلحت ع‬ ‫أكتر مأمن‬ ‫‪ -‬مأشتاقة ع‬

‫‪ -‬مأن إمأتى اععشق ععبة‪.‬‬

‫‪ȶ -‬ايزة أشرب‪.‬‬

‫وضع ذرا‪ȶ‬ه ‪ȶ‬عى كتفها واصطحبها إعى اعلطبخ‪.‬‬

‫‪ -‬أحلد إيه اعكتب دى‪.‬‬

‫بدأت تقعب فى اعكتب فوجدتها كعها روايات وكتب شعر‪.‬‬

‫كده خاعص‪.‬‬ ‫بابتسامأة بعهاء‪:‬مأاتوقعتش إن اهتلامأات‬

‫‪ -‬مأخبيهم همنا أصل ً ‪ȶ‬عشان مأاتشوفيهلش‪.‬‬


‫‪ -‬عيه؟‬
‫‪ -‬شربتى يال بيمنا‪.‬‬

‫تعاعى افتحىا اعععبة دى‬

‫‪ -‬جايبعى هدية؟‬

‫اعلرة إععى فاتت‪.‬‬ ‫‪ -‬لدى شيكولتة كمنت جايبها ع‬

‫‪ -‬شكرا ً حبيبى‪.‬‬

‫‪ -‬مأين؟‬

‫‪ -‬شكرا‪.‬ياأحلد‪.‬‬

‫فتح خزيمنة مأوجودة بدولبه وأخرج ‪ȶ‬عبة قطيفة كبيرة وخرج يبحث‬
‫‪ȶ‬منها فوجدها تتأمأل اعمنيل‪.‬‬

‫‪ -‬بتحبى اعمنيل قوى كده‪.‬‬

‫‪ -‬طبعا ً بس أنا بأسلع الغانى إععى شغاعة فى اعلراكب‪.‬‬

‫‪ -‬بتهزرى‪.‬‬
‫‪ -‬بأهزر عيه؟ بأحب الغانى اعشعبية جدا ً‬

‫‪ -‬بتحبى تسلعى مأين؟‬

‫‪ -‬قديم ول جديد‬

‫‪ -‬كعه ‪ȶ‬عى كعه‬

‫‪ -‬بأمأوت فى أحلد سعد أى حاجة يقوعها أنا مأعاه بأحب صوته‪.‬‬


‫بأمأوت فى شيرين‪ .‬وأى مأسخرة بعد كده وطبل وزمأر أنا مأعاك‪.‬‬
‫‪ -‬بس أنا كده فهلت اعزدواج إععى فى اعشخصية دة بيجى مأمنين‪.‬‬
‫أنا كمنت فى اععوكيشن اعمنهاردة مأكمنتش مأصدق نفسى كمنت حاسس‬
‫إنى قدام سيد مأعوض ‪.‬‬

‫ضاحكة‪:‬سيد مأعوض‪.‬‬

‫‪ -‬تعرفى إن دى حاجة حعوة‪.‬‬

‫‪ -‬إزاىا بقى؟‬

‫‪ȶ -‬عشان أنت ست بس مأعايا أنا‪ .‬ودى حاجة بتخعى اعراجل ‪ȶ‬منده‬

‫قاطعتة‪:‬ثقة صح‪.‬‬

‫‪ -‬ل طبعا ً اعثقة لزم تكون مأوجودة مأن الساس عو مأش مأوجودة‬
‫يبقى اععلقة مأاعهاش أى مأعمنى‪ .‬عكن بتخعى اعراجل يحس‬
‫باعكرامأة ‪.‬‬

‫‪ -‬اعكرامأة؟‬

‫‪ -‬أه ‪ .‬مأش لزم تفهلى ‪.‬اعلهم إنه شعور حعو قوى ‪ .‬اعلهم إن‬
‫مأعايا أرق ست فى اعدنيا‪.‬‬

‫جيت‪.‬‬ ‫‪ȶ -‬رفتا إن‬

‫‪ȶ -‬لر إععى قاع ؟‬

‫‪ .‬بعرف‬ ‫‪ -‬شليت ريحت ‪ .‬مألكن مأاتصدقمنيش بس أنا بأشم ريحت‬


‫مأوجود قريب مأن ريحت‬ ‫إن‬

‫‪.‬‬ ‫‪ -‬مأصدق‬

‫‪ -‬فعل ً‬
‫‪ -‬جداً‪.‬‬

‫‪ -‬إيه ده؟‬

‫فتح اعععبة فلهر ‪ȶ‬قد اعلاس أسود يضوى كانت كل قطعة به تصيح‬
‫وتضج مأن اعحبسة داخل هله اعععبة فصياحهم جليعا بوقت واحد‬
‫جععهم مأز‪ȶ‬جين ععسلع كلا اعبصر‪.‬‬

‫‪ -‬مأا أقدرشا أقبل هديت ‪.‬‬

‫‪ -‬مأش ‪ȶ‬جباكى؟‬

‫‪ -‬حعوة قوى ‪.‬بس مأش مأمناسبة أنت ‪ȶ‬ايز تجيب حاجة غاعية ودة أنا‬
‫مأقدراه جدا عكن أنا ‪ȶ‬ايزة حاجة تشبهمنى وتكون اختيارك مأش ‪ȶ‬عى‬
‫زوق اعجواهرجىا ول حد مأن مأسا‪ȶ‬ديمن ‪.‬‬

‫‪ -‬دايلا ً مأحيرانى ‪.‬‬

‫‪ȶ -‬عشان تفضل بى مأشغوا‪.‬‬

‫وبتحبيه‪ .‬غلضى ‪ȶ‬يمني ‪.‬‬ ‫طيب ‪ȶ‬عشان تعرفى إنى ‪ȶ‬ارف إيه يشبه‬

‫‪ -‬فيه إيه؟‬

‫وضع يده ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬يمنيها وسحبها مأن يدها ببطء عغرفته فوجدت ‪ȶ‬عبة‬
‫زرقاء ‪ȶ‬ريضة بها ‪ȶ‬قدا ً وسوارا ً مأمنقوش ‪ȶ‬عيهلا اسلها وحعق‪ .‬عكن‬
‫اعفارق بين اعععبتين أن هله اعحعى مأصمنو‪ȶ‬ة مأن اعفضة مأطعلة‬
‫بأحجار اعفيروز عم تكن سعادتها بهديته أكثر مأن اهتلامأه وحرصه‬
‫بلعرفة مأا تحب ومأا تكره‪.‬‬

‫* * *‬
‫آذان اعلحبة يمنادى فتعبى اعقعوب اعمنداء و‪ȶ‬اعيا تعيش حاعة‬
‫اعحب بل كان اعحب يعيشها حاعة مأن اعهيام واعسكون اعخارجى‬
‫اعلى بدا ‪ȶ‬عيها ‪ȶ‬كس طبيعتها اععصبية واعلزاجية‬
‫حتى نبرة صوتها أصبحت أكثر رقة وهدوء فاععشق يغيرنا ويغير كل‬
‫يتكعم حب‬ ‫ترى بحب وصوت‬ ‫مأافيمنا اععشق فاضح عصاحبه فعيمن‬
‫بلديمنة غير‬ ‫تتغير ‪.‬اعحب يعون الرض واعسلاء يجعع‬ ‫حتى فتات‬
‫‪ȶ‬اعم جديد حتى اعوجوه تتغير تصبح أكثر‬ ‫يجعل مأن ‪ȶ‬اعل‬ ‫مأديمنت‬
‫جلال ً‬

‫‪ȶ‬ن اعقبح عم تعد ترى اعوجود إل بساط واسع‬ ‫اعحب يبعد ‪ȶ‬يمني‬
‫سداها شوق وعحلتها عهفة مأطعلة باعكثير مأن اعقبلت وردية اععون‬
‫كل مأن ‪ȶ‬عى بساط اعحب يقدم‬
‫قرابيمنه رغبة فى اعوصاا واعجليع يقتل اعوقت قربانا ً ععقاء ‪ .‬اعحب‬
‫يجععمنا عفترة أغبياء فعيتمنى أصبح أغبى الغبياء‪.‬‬

‫مأش‬ ‫‪ȶ‬اعيا سارحة فى مأعكوتها و‪ȶ‬لر بفضوعه يسأا‪ :‬فى إيه‪ .‬شكع‬
‫مأريحمنى‪.‬‬

‫‪ -‬إزاىا بقى؟‬

‫مأن غير سبب ‪ .‬مأزيكا‬ ‫بيضح‬ ‫‪ -‬بقيتى ساكتة طوا اعوقت‪ .‬وش‬
‫وسرحان ‪ .‬واعلصيبة مأابقتيش بتهزأيمنى خير؟‬

‫‪ -‬مأا تيجى نرقص يا‪ȶ‬لر‪.‬‬

‫‪ -‬لحوا ول قوة إل باععه‪.‬‬

‫يافصيل شايفمنى مأبسوطة سيبمنى يا‪ȶ‬لر ‪.‬‬ ‫‪ -‬مأاع‬

‫‪ -‬مأا أنا لزم أ‪ȶ‬رف اعسر‪.‬‬


‫‪ȶ‬عى اعسر يا‪ȶ‬لر ‪ȶ‬عشان ‪ȶ‬ايزاك تسا‪ȶ‬دنى ‪.‬‬ ‫بحسرة اعسر‪ .‬هأقوع‬

‫يال قوعى‪.‬‬ ‫جر كرسى وجعس بجوارها‪:‬سامأع‬

‫لنى مأش قادرة خلص أتحلل‬ ‫‪ -‬مأش دعوقتى ‪ .‬بس قريب هأقوع‬
‫أنا فى مأشكعة كبيرة قوى ‪.‬‬

‫‪ -‬قعقتيمنى‪.‬ا مأاع ؟‬

‫وقت مأا أقدر أحكى أنت أقرب صديق عى‬ ‫‪ -‬صدقمنى هأحكى ع‬
‫صاحب راجل بس ياريت تقدر‬ ‫وأهو أبقى استفدت مأن كون‬
‫تفيدنى‪.‬‬

‫‪ -‬ل دا أنا خبرة‪.‬‬

‫ضاحكة‪:‬مأاشى ياخبرة‪.‬‬

‫خرج ‪ȶ‬لر وتركها حزيمنة هم كبير سيطر ‪ȶ‬عى مأشا‪ȶ‬رها فجأة حتى‬
‫رن هاتفها فردت وأوا كعلة سلعتها‪:‬وحشتيمنى‪.‬‬

‫‪ȶ‬ادت البتسامأة مأن جديد ورجف جسدها كانت اعكعلة تدغدغ‬


‫مأشا‪ȶ‬رها اعهشة‪.‬‬

‫‪ -‬وحشتمنى‪.‬‬

‫‪ -‬خلص نتقابل‪.‬‬

‫‪ -‬مأش ‪ȶ‬ارفة هأقدر ول ل‪ȶ.‬مندى شغل كتير قوى‪.‬‬

‫‪ -‬مأستمنيكى بعد سا‪ȶ‬ة فى اعلطعم مأا تتأخريش‪ .‬بحب ‪.‬‬

‫دخعت ‪ȶ‬اعيا اعلطعم وجدته خاعى حتى مأن اععامأعين فيه عم تجد‬
‫سوى أحلد يرتدى مألبس اعشيف وبيده سكين قائلً‪:‬ورايا ياهانم‪.‬‬
‫تتعجب مأن جمنونه دومأا ً عكمنه يجععها سعيدةأجلل مأا فى اعحب هو‬
‫خوض تجربة مأن اعجمنون فعتكن‬ ‫عحلات اعجمنون ‪ȶ‬مندمأا يقرر حبيب‬
‫عه مأهووسا‬

‫فاعجمنون همنا ليكفى‪ .‬تقف ‪ȶ‬مند كل تصرف ‪ȶ‬مند كل كعلة ومأوقف‬


‫يرقص قعبها فرحا ً ‪.‬يمنتقى اعلوقف واعكعلة حتى مأو‪ȶ‬دها بدقة‬
‫و‪ȶ‬منإيه‪ .‬دخعت خعفه فوجدته باعلطبخ أيضا ً وحده‪.‬‬

‫‪ -‬اعشيف هيأكعمنا إيه اعمنهاردة؟‬

‫‪ -‬إععى تطعبيه‪.‬‬

‫تتحرك أمأامأه بدلا تفكر فى اعطعب‪.‬‬

‫‪ -‬أكل ‪ȶ‬عى مأزاج اعشيف‪.‬شوف اعشيف يحب يقدم عى إيه؟‬

‫‪ -‬طيب مأش تعرفى اعحساب هيمندفعا إزاى‪.‬‬

‫‪ -‬ل أنا فيزا‪.‬‬

‫ضاحكاً‪:‬ل مأش فعوس‪.‬‬

‫نلراتة تدا‪ȶ‬بها و‪ȶ‬يمنيها تستسعم‬

‫‪ -‬إيه يا شيف؟‬

‫‪ -‬كل عقلة ببوسة‪.‬‬

‫‪ȶ -‬امأعة دايت‪.‬‬

‫‪ -‬ل كدابة عسة مأكعم اعدكتور وقاا عى إن اعمنهاردة اعيوم اعفرى‪.‬‬

‫قاعتها ببطء‪:‬فرى‪ .‬قعت عى‪.‬‬


‫‪ -‬طيب نشوف اعشيف أكعه هيعجبمنا الوا ول ل‪.‬‬

‫اقتربت مأمنه بدلا سرقت قبعة سريعة مأن شفتيه فلد يده وسحبها‬

‫عقبعة طويعة فابتعدت قائعة‪ :‬بأدوق بس‪.‬‬

‫‪ -‬الكل يكون جاهز فى غضون ‪ȶ‬شر دقايق‪.‬‬

‫‪ -‬مأش هتسا‪ȶ‬دى اعشيف‪.‬‬

‫‪ -‬بس تضلن عى أخلقه‪.‬‬

‫‪ -‬جدا ً ‪.‬‬

‫‪ -‬قل عى بقى أسا‪ȶ‬دك إزاى‪.‬‬

‫‪ -‬قطعى بس اعخضار دا اعتفتت حوعها عم تجد سكيمنا فشعرت‬


‫بدقات صدرة تطرق وهرها‪.‬‬

‫‪ -‬اعسكيمنة‪.‬‬

‫اعتفتت عه ‪:‬بلش تحرش ياشيف حبيبى برة مألكن يقطع ‪.‬‬

‫‪ȶ‬اد أحلد يلثل اعخجل علكانه يعد اعوجبة ‪.‬و‪ȶ‬يمنيها تراقبه وهو يد‪ȶ‬ى‬
‫اعغضب فمنادته‪ :‬أحلد‬

‫عم يرد فعاودت‪:‬أحلد‬


‫أكثر فى إ‪ȶ‬دادا اعطبق ويلد شفتيه غضبا ً‬ ‫كعلا نادت يمنهل‬
‫‪ -‬حبيبى‪.‬‬

‫توقف فجأة فأوا مأرة يسلعها بوضوح تمناديه حبيبى ثم أكلل‬


‫بلسرحيته وأكلل دور اعغاضب‪ .‬بين ابتسامأاتها اعواسعة‪.‬‬

‫‪ -‬شيف عو سلحت ‪ȶ‬مندى مأشكعة‪.‬‬


‫‪ -‬اتفضعى ‪.‬‬

‫‪ -‬حبيبى ز‪ȶ‬لن مأمنى ومأش ‪ȶ‬ارفة أراضيه إزاى؟ مألكن تفيدنى؟‬

‫فى حضمنه وقوعى‬ ‫‪ -‬أوا مأاتشوفيه بصى فى ‪ȶ‬يمنية وارمأى نفس‬


‫عه بأحب ‪.‬‬

‫‪ -‬بس كده‪.‬‬

‫‪ -‬بس كده‪ .‬بسيطة‪.‬‬

‫‪ -‬وعو ‪ȶ‬لعت كده وبعد ‪ȶ‬منى ‪.‬‬

‫‪ -‬إععى بيحب حد دايلا ً فاتح عه ذرا‪ȶ‬ه دايلا ً مأسامأح ومأستمنى بس‬


‫فى اعرجوع ‪.‬هتلقيه فاتح ذرا‪ȶ‬ه قبع ‪ .‬مأش هيقفل حضمنه أبداً‪.‬‬

‫ععمناق دابا فيه عم تعد تعرف جسد‬


‫ٍ‬ ‫جرت باتجاهه ففتح ذرا‪ȶ‬يه‬

‫أحدهلا مأن اخخر ‪ȶ‬مناق مأزجت فيه أنفاسهم بعطورهم بعرقهم ‪.‬‬
‫وحبهم‪.‬‬

‫حتى مأوسيقى قعبيهلا أصبحت سيلفونية واحدة مأتزنة عروح واحد‬


‫وقعب واحد‪.‬‬

‫‪ -‬أحلد شامأم ريحة حاجة‪.‬‬

‫‪ -‬أه الكل بيتحرق‪.‬‬

‫‪ -‬تقريباً‪.‬‬

‫جرى فى اتجاه اعجريل يقعب قطع اععحم‪.‬‬


‫‪ -‬مأاعحقتش تتحرق كعها‪.‬‬

‫‪ -‬كده مأفيش حساب خلص‪.‬‬

‫‪ -‬ياسلم‬

‫مأحروق‪.‬‬ ‫‪ -‬أكع‬

‫‪ -‬دا قعبى إععى مأحروق‪.‬‬

‫حبيبى‪.‬‬ ‫‪ -‬سلمأة قعب‬

‫‪:‬هأ‪ȶ‬لل أنا اعحعو‪ȶ .‬ايزة دقيق وبيض وحاجات كتير ‪.‬‬

‫رفع يدة باتجاه زاوية‪:‬اعلخزن همنا هتلقىا فيه كل حاجة‪.‬‬

‫انتهى أحلد مأن إ‪ȶ‬داد اعوجبة ووضع الطباق ‪ȶ‬عى صيمنية اعتقديم ‪- :‬‬
‫تفضعى ياهانم‪ .‬الكل جهز‪.‬‬

‫‪ -‬وأنا كلان هأخرج بس اعصيمنية مأن اعفرن تبرد ‪ȶ‬عى مأا نشوف‬
‫أكع ‪.‬‬

‫و‪ȶ‬عى سطح اعلركب اععائم يتمناولن اعطعام أشهى طعام تلوقتة‬


‫فى اععاعم لنه صمنع لجعها صمنع باهتلام وحب وحبها جععها تتقبعه‬

‫فلن نحبهم حقا ً نحب كل مأايقدم مأمنهم ونتقبعه حتى عو كان أسوأ‬
‫شىء باععاعم يكفى أنهم جععونا نشعر بالهتلام يكفى اعلجهود‬
‫واعتعب واعرغبة فى إسعادنا‪ .‬فى هلا اعوقت ‪ȶ‬رفت ‪ȶ‬اعيا سر جديد‬
‫مأن أسرارا أحلد وهو إجادته ععطهى‪.‬‬

‫‪ȶ -‬جبمنىا الكل قوى‪ .‬تسعم إيدك‪.‬‬


‫‪ -‬أوا مأرة أطبخ فى حياتى‪.‬مأبسوط أن الكل ‪ȶ‬جب ‪.‬‬

‫‪ -‬فعل ً أوا مأرة‪.‬‬

‫حاجة ونشاركها سوا مأن اعبدإيه‪.‬‬ ‫‪ -‬حبيت أ‪ȶ‬لع‬

‫‪ -‬بحب ‪.‬‬

‫‪ -‬مأابقتش تكفيمنى ‪.‬اعكل قاا بحب ‪.‬‬

‫‪ -‬مأش لقية حتى كعلة أوصف إحساسى بي ‪.‬‬

‫‪ -‬ول أنا‪.‬‬

‫بابتسامأة مأن اعقعب‪ :‬مأش ‪ȶ‬ارف اعدنيا مأن غيرك كانت مأاشية‬
‫إزاى؟‬

‫‪ -‬كل حاجة وعها مأيعاد اعحب واعوجع ‪.‬اعفرح واعدمأوع‪ .‬بس ياريت‬
‫مأايكمنش اعحب سببه مأن الصل وجع بمنداريه‪.‬‬

‫‪ -‬دا إزاى ده ‪.‬‬

‫‪ -‬مأش مأهم اعلهم إن أنا سعيدة قوى مأعاك‪.‬‬

‫‪.‬‬ ‫‪:‬طب تعاعى يال نشرب حاجة ونشوف اعحعو بتا‪ȶ‬‬

‫‪ -‬يال بيمنا‪.‬‬

‫* * *‬
‫فى اعلطبخ ‪ȶ‬اعيا تقدم اعتحعية فى الطباق تزيمنها بشيكولتة‬
‫سائعة وبلحاوعة مأن أحلد علسا‪ȶ‬دتها سكب ‪ȶ‬عى مألبسها قعيل مأن‬
‫اعشيكولتة فأنز‪ȶ‬جت فحاوا تمنليفها حتى وجد سيل مأن‬
‫اعشيكولتة يمنسكب ‪ȶ‬عل رأسة وبدون مأقدمأات تحوا اعلطبخ‬
‫عحرب مأن اعشيكولتة وحبات اعفروعة اعلتطايرة باعهواء اكتسوا‬
‫بعون حبوب اعكاكاو أطفاا يعطخون وجوه بعضهم بلعجون‬
‫اعشيكوتة ‪.‬اكتسيا باعشيكولتة كأنهلا تلثالن ععبطل هرقل واعفاتمنة‬
‫فيمنوس‪.‬ذرات اعكاكاو تتطاير فى كل مأكان واعشيكولتة تغطى‬
‫الرض ‪.‬‬

‫‪ -‬بس يامأجمنون هأمأشى إزاى كده؟‬

‫‪ -‬فعل همنخرجا إزاى؟ا‬

‫يلوت مأن‬ ‫صوت ضحكاتها يل اعلكان تشير بيدها لحلد ‪:‬شكع‬


‫اعضح ‪.‬‬

‫بعؤم ‪:‬تعاعى اغسعى وش ‪.‬‬

‫تقترب بتوجس فرفعا يده إعى أ‪ȶ‬عى‬

‫‪ -‬تعاعى مأاتخافيش ‪ .‬اعشيكولتة خعصت‪.‬‬


‫حضن يديها بكفيه وبدأ يععق مأن بين أصابعها اعشيكولتة‬

‫بصوت هادىء‪ :‬أحلد‪ .‬همنلشى كده أزاى‪.‬‬

‫فأسكتها بقبعة ‪ȶ‬عى شفتيها مألزوجة باعشيكولتة‪.‬‬

‫‪Stop -‬‬

‫تلام ياشباب ‪ .‬بكرة اعتصوير فى مأصمنع اعوزان‪.‬‬

‫دخعت ‪ȶ‬اعيا و جعست بجوار ‪ȶ‬لر فى صلت‬


‫‪ -‬حلدا ععه ‪ȶ‬عى اعسلمأة‪.‬‬

‫فين؟‬ ‫‪ -‬مأرات‬

‫‪ -‬فى اعبيت‪.‬‬

‫‪:‬كعلها وشوف ‪ȶ‬صام فين ‪ȶ‬ايزاكوا ضرورى‪ .‬نتقابل فى اعشركة‬


‫اعسا‪ȶ‬ة ‪ 8‬بعد كل اعلووفين مأايلشوا ‪.‬سلم‪.‬‬

‫مأع دقات اعسا‪ȶ‬ة اعثامأمنة غادر جليع اعلووفين اعشركة إل ‪ȶ‬اعيا فى‬
‫مأكتبها تمنتلرأصدقاءها فدخل ‪ȶ‬صام مأتسائلً‪ :‬هم اععياا عسة‬
‫مأاوصعوش‪.‬‬

‫كانت سارحة فعم ترد‪ :‬طيب كويس‪.‬‬

‫انتبهت أخيراً‪ :‬أنت وصعت ‪.‬فين ‪ȶ‬لر وعيعى‪.‬‬

‫‪ -‬هأكعله أشوفه فين‪.‬‬

‫‪ -‬أنا جيت‪.‬‬

‫‪ -‬فين مأرات ؟‬

‫‪ -‬خلص قربت توصل‪.‬‬

‫وصعت عيعى وتجلعوا ‪ȶ‬عى طاوعة الجتلا‪ȶ‬ات بلكتب ‪ȶ‬صام اعجليع‬


‫يتساءا ‪ȶ‬ن اعسبب اعلى جلعتهم مأن أجعه‪ .‬يثرثرون ويتوقعون‬
‫حتى بدأت اعكلم كان اعكلم ثقيل ً ‪ȶ‬عى شفتيها عكمنها قررت اعبوح‬
‫عم يعد اعسر اعطابق ‪ȶ‬عى‬
‫أنفاسها تستطيع تحلعه وحدها فهم أصدقاؤها اعلقربون وكلا حلعت‬
‫هى هلومأهم دومأا ً جاء اعيوم عيحلعوا العم اعساكن داخعها مأعها‬
‫ومأسا‪ȶ‬دتها عيجاد حل لزمأتها‪.‬ليوجد أفضل مأن صديق تعرى روح‬
‫وباعرغم مأن هلا لتقل مأن‬ ‫و‪ȶ‬يوب‬ ‫أمأامأه وتكشف كل نواقص‬
‫بسوء أبداً‪ȶ .‬يونهم مأععقة بشغف اعفضوا ‪ȶ‬عيها‬ ‫نلره ول يفهل‬

‫‪ -‬بدإيه كده عيعى و‪ȶ‬لر تمنسوا إنكم مأتجوزين خاعص ‪.‬همنا كعمنا مأجرد‬
‫عو قاعت رأيها فى حاجة أو جوزك‬ ‫شعة أصدقاء وبس‪ .‬يعمنى مأرات‬
‫دا مأش هيبقى رأيه اعشخصى ول تفكيره دا يمنطبق ‪ȶ‬عى حياته‬
‫اعشخصية فاهلين ؟ اعكلم هيبقى مأن واقع خبرات مأختعفة ‪ȶ‬عشان‬
‫نوصل عحل‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪ :‬اعلوضوع كبير شكعه؟‬

‫‪ -‬اعلوضوع حساس يلكن مأش كبير بس مأعقد‪ .‬باختصار أنا بأحب‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر بابتسامأة‪ :‬أنت جلعانا ‪ȶ‬عشان تهزرى‪.‬‬

‫‪ -‬مأابأهزرش‪.‬‬

‫بتحبى واضح جدا ً ‪ȶ‬عي ِ خلا اعفترة إععى‬ ‫عيعى‪:‬مأاهو اعطبيعىا إن‬
‫فاتت‪.‬‬

‫‪ -‬فعل ً كان واضح ‪ȶ‬عى قوى كده؟‬


‫‪ -‬جدا ً‬

‫‪ȶ‬صام‪:‬دى حاجة كويسة وصحية جدا ‪ȶ‬عى فكرة‪.‬‬

‫‪ -‬ل خاعص‪.‬‬

‫‪ -‬عيه بس كده؟‬

‫‪ -‬لنكم مأتخيعين أنى بأتكعم ‪ȶ‬ن شريف‪ .‬عكن اعراجل اععى بتكعم ‪ȶ‬منه‬
‫اسله أحلد‪....‬‬
‫اعصدمأة ‪ȶ‬عى وجة اعجليع وعيعى بفضوا‪ :‬أحلد مأين؟‬

‫‪ -‬أحلد اعوزان‪.‬‬

‫بدأت ‪ȶ‬اعيا تروى اعقصة مأن اعبدإيه ععمنهإيه واعثلثة يسلعون‬


‫بحسرة وأعم‪ .‬وذهوا ‪ .‬اعكل تحت تأثير اعصدمأة‪ .‬حتى انتهت مأن‬
‫اعحكى ووقفت تسأعهم‪ :‬شوفوعى حل أنا بأمأوت‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر‪ :‬مأهلا كانت اعلسليات فى رأيى دى اسلها خيانة‪.‬‬

‫عيعى‪ :‬ل مأش خيانة‪ .‬دا جزاء اعهلاا‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر‪ :‬اعخيانة مأاعهاش مأبرر ياهانم‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪ :‬فاكرين اعبمنت اععى كانت ‪ȶ‬ايزة تصاحبمنى دى‪.‬‬

‫فيها‪.‬‬ ‫‪ȶ‬لر‪ :‬أيوة اعلرة اععى مأروة قفشت‬

‫مأبسوط قوى كده‪.‬‬ ‫ومأاع‬

‫‪ȶ‬لر‪:‬مأش مأبسوط ول حاجة كلل‪.‬‬

‫(أنا هلوت‬ ‫يا‪ȶ‬اعيا فى اعتعيفون وقاعتع‬ ‫‪ȶ‬صام‪:‬سلعت مأروة بتكعل‬


‫وأخونه زى مأاخانمنى‪.‬بس ‪ȶ‬عشان أنتقم مأمنه)‬

‫‪ȶ‬لر‪:‬وخانت ؟‬
‫‪ȶ:‬لر مأش بمنهزر‪ .‬كان مأجرد كلم مأن غيرتها ‪ ...‬ل ل مأاكمنتش غيرة‬
‫كان‬
‫حقد‪....‬انتقام ‪..‬فوارد اعست تبقى ‪ȶ‬ايزة تخون جوزها ‪ȶ‬عشان تمنتقم‬
‫مأمنه‪ .‬بس اعسؤاا بيطرح نفسه‪ .‬هو شريف يستاهل اعخيانة؟‬

‫عيعى‪ :‬إيه اعفرق بين شريف وأحلد ‪...‬اعحاجات إععى عقتيها فى أحلد‬
‫مأش فى جوزك‪.‬‬
‫بتمنهيدة ‪ :‬دى حاجات وحاجات وحاجات‪ .‬أحلد ‪ȶ‬منده حب واهتلام‬
‫مأافيش حدود ول قيود أى حاجة بمنبقى ‪ȶ‬ايزين نعلعها بمنعلعها ‪ .‬أحلد‬
‫دايلا ً فاهم وحاسس وراضى بأقل حاجة حتى عو ‪ȶ‬ايز كل حاجة‬
‫إععى بأسلح بيه بيرضيه ‪ .‬أحلد مأثير ععتفكير وععحب وععرغبة‪ .‬بيهتم‬
‫باهتلامأاتى بيقبل ‪ȶ‬يوبى قبل مأليزاتى فاهم إنى إنسانة ‪ȶ‬مندى‬
‫قصور فى شخصيتى ‪ȶ‬ارف إنى مأش كامأعة وبيحاوا يكلعمنى‪.‬‬
‫أحلد بيد‪ȶ‬لمنى بيديمنى مأساحة كبيرة مأن اعحرية فى ‪ȶ‬لقتى بيه‬
‫و‪ȶ‬لقتى باعمناس بيهتم باهتلامأاتى بيتعب ‪ȶ‬عشانى و‪ȶ‬عشان يوصل‬
‫عى ويرضيمنى‬

‫احلد بيحسسمنى وأنا مأعاه إنى ست كامأعة النوثة بكل حاجة فيه‬
‫بمنلرته بعلسته باعكلم اععى بيقوعه طوا اعوقت وأنا مأعاه حاسة‬
‫إنى ست مأن حقها تحب وتتحب مأاعهاش فترة صلحية بأحس مأعاه‬
‫إنى طفعة مأتععقة بإيد باباها إععى بيحليها ويخاف ‪ȶ‬عيها بيحسسمنى‬
‫بالمأان مأابأحسش ععحلة إنه مألكن يجرحمنى ‪.‬بيهتم باهتلامأاتى‬
‫بيفرق مأعاه بأحب إيه ومأابأحبش إيه ل بيغير مأن نجاحى ول شغعى‬
‫باععكس شايف إنى بأ‪ȶ‬لل حاجة عطيفة ومأسعية‪ .‬بصوا عو فضعت‬
‫عبكرة أحكى ‪ȶ‬منه مأش هلقى كلم يوصفة ول يوصف ‪ȶ‬لقتى بيه ول‬
‫حبى عيه‪.‬‬

‫‪ȶ -‬لر‪:‬وشريف؟‬

‫‪ -‬شريف كل حاجة ‪ȶ‬كس اععى قعتها ‪ȶ‬ن أحلد‪.‬‬

‫‪ȶ -‬صام‪ :‬ل أكيد أنت بتتجمنى ‪ȶ‬عيه‪ .‬مأش كده ‪.‬‬
‫‪ -‬مأاحدش فيكو مأكانى ول حاسس ول ‪ȶ‬ارف حياتى مأع شريف‬
‫‪ȶ‬امأعة إزاىا ‪ .‬مأعل وروتين ‪ .‬حتة أنتيكة فى بيته مأابيفتكرهاش غير‬
‫وقت مأزاجه وبس‪.‬‬

‫وصعت عفين أنت وأحلد‪.‬‬


‫ِ‬ ‫‪ -‬بلمناسبة مأزاجه؟‬

‫‪ -‬زى مأاحكيت بس‪.‬‬

‫مأع شريف‪.‬‬ ‫راضية بعلقت‬ ‫‪ -‬مأعمنى كده إن‬

‫ل طبعاً‪ .‬اعلأساة إن اعلوضوع ده ‪ȶ‬امأعى مأشكعة ‪.‬شريف أصل ً‬


‫مأابيصعبش ‪ȶ‬عى‪ .‬اعكارثة الكبر إنى بأحس إنى بأخون أحلد مأع‬
‫شريف مأش اععكس‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر‪:‬نعم يا أختى؟‬

‫عيعى‪ :‬فاهلاكى‪ .‬اعست مأشا‪ȶ‬رها هى كل حاجة و‪ȶ‬عشان مأشا‪ȶ‬رها‬


‫مأع أحلد فوصعها اعحساس دا بلعمنل أصح اعخيانة ‪..‬خيانة مأشا‪ȶ‬ر‬
‫مأش جسد‪..‬اعست عو مأش مأشا‪ȶ‬رها مأع جوزها بتبتدى تحس إن‬
‫‪ȶ‬لقتهما دى حرام‪..‬‬

‫‪ -‬أوقات بأحس إنى إععى بأ‪ȶ‬لعه مأع شريف ده حرام‪ .‬وأوقات‬


‫بأحس إنى رخيصة وأنا مأعاه ‪ȶ‬عشان مأعاه وأنا مأش حاسة بيه‬
‫ومأشا‪ȶ‬رى فى مأكان تانى‪.‬هو حلا بس أمأا بتروح اعلشا‪ȶ‬ر وارد‬
‫تستشعر إن اعحلا ده حرام‪.‬زى عيعى مأاقاعت‪.‬‬

‫‪ -‬إيه فرق اعحساس بين أحلد وشريف‪.‬؟‬

‫‪ -‬أحلد قبل مأابيقرب مأن شفايفى بيكون خلنى أنا كلان ‪ȶ‬ايزاه ‪.‬‬
‫بيحس باعرضا مأن سعادتى‪.‬‬
‫‪ȶ‬صام ‪:‬قوعى عى فرق واحد غير اعجاذبية واعثارة اععى بتحسيها‬
‫مأعاه لن كعمنا مأع اعوقت بتقل ‪ȶ‬مندنا ونحاوا نععيها كعلا أتيحت‬
‫اعفرصة‪.‬‬

‫‪ -‬شفت قعت إيه ؟ بتحاوا تععيها وتمنعشها كده ‪ȶ‬عى قد مأاتقدر ‪.‬‬
‫عكن ده مأابيحاوعش يعلل حاجة ‪ȶ‬عشان ‪ȶ‬لقتمنا تمنجح هو ‪ȶ‬ايز‬
‫‪ȶ‬لقتمنا ياتلشى ‪ȶ‬عى مأزاجه وإل تتحوا حياتمنا عخمناقة وحرب ‪ .‬صراع‬
‫ولزم يكسبه‪ .‬أنت بتحاوا تصعح وبتسعى عدا وهو بيحاوا يعرف كل‬
‫حاجة بتضايقمنى وتستفزنى ‪ȶ‬عشان يعلعها باععمند فى‪ȶ .‬لرك شفت‬
‫راجل ‪ȶ‬ايش بس ‪ȶ‬عشان يأذى مأشا‪ȶ‬ر شريكه‪ȶ .‬عشان يستمنزفه‬
‫مأعمنويا ً ويكسر اعحاجات اعحعوة فيه ويهد روحه‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪ :‬أرجع عسؤاعى فى مأوضوع اعثارة إيه اعفرق بس يكون شىء‬


‫مأادى ومأعلوس مأاهو مأوضوع اعثارة ده قدرات وخبرات وارد‬
‫مأاتكمنش ‪ȶ‬مند شريف زى واحد ‪ȶ‬منده كاريزمأا و قبوا واعتانى ل‪ .‬مأثل ً‬
‫أحلد بأشم ريحة برفانه ‪ȶ‬عى بعد خلسين كيعو‬

‫صلتت ععحلات‬

‫‪ȶ‬لر‪ :‬وشريف‬

‫‪ -‬شريف بيقرب مأمنى ‪ȶ‬عشان يستحلى باعلرة‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر‪:‬مأن اعواضح إن اعلشكعة ‪ȶ‬ويصة ومأحتاجة تفكير‪ .‬بس حاوعى‬


‫بلش أحلد‪.‬‬

‫‪ -‬أحلد دا اعحاجة اعوحيدة إععى ربطانى باعدنيا عو مأش مأوجود مأش‬


‫هيبقى فى قعبىا ذرة حياة‪ .‬أحلد بيسا‪ȶ‬دنى أبقى مأرتاحة مأع شريف‬
‫ومأتقبله ‪ .‬لنى مأش مأحتاجة مأمنه مأشا‪ȶ‬ر ومأقهورة بعدم اهتلامأه‬
‫لن أحلد مأشبعمنى اهتلام‪.‬‬

‫بأحلد عحد مأانشوف همنعلل‬ ‫عيعى‪ :‬أنا مأش مأعترضة ‪ȶ‬عى احتفاو‬
‫إيه مأع شريف‪.‬‬

‫فتح ‪ȶ‬لر ‪ȶ‬يمنه مأحدقا ً ععيعى‪.‬‬

‫‪ȶ‬اعيا‪:‬قعت أوا اعقعدة إحمنا أصحاب ‪ .‬يعمنى وأنتو مأروحين عو سأعتها‬


‫أنت مألكن تعلعى كده واعهرى ده ‪ .‬أنا اععى هأحاسب ‪ .‬هى بتتكعم‬
‫فى حدود اعلوقف إععى إحمنا فيه‪ .‬اكبر وا‪ȶ‬قل كده‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪:‬أنتو شايفين اعلفروض شريف يعرف ول ل‬

‫‪ȶ‬لر‪:‬يعرف إزاى أنت اتجمنمنت‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪:‬يعرف ‪ȶ‬ن ‪ȶ‬اعيا‪ȶ .‬ن إحساسها‪.‬‬

‫‪ȶ‬اعيا‪:‬مأابقاش يسلع وعو سلع مأش ‪ȶ‬ايز يفهم وعو فهم مأابيحسش‬
‫أو مأابقاش ‪ȶ‬ايز يحس‪.‬دى هتبقى فرصة ‪ȶ‬عشان يعاقبمنى ويلعمنى‬
‫ويهيمنى ‪ȶ‬عشان يقععمنى قدام نفسى‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪:‬حاوعى‪.‬‬

‫‪ -‬يامأا حاوعت‪ .‬تضايقت فى الوا‪ .‬وبعدين اتوجعت وبعدين انهرت‬


‫وبعد كده اتبعدت خاعص‪ .‬كمنت فاهلة إن ده آخر عيفل وخلص قابعت‬
‫اعوحش عحد مأاوصعت علرحعة مأش فارقة‬

‫ومأش فارقة دى أصعب مأرحعة مألكن تصيب أى ‪ȶ‬لقة‪ .‬دى نهايتها‪.‬‬


‫خلص مأابقاش فيه حاجة فارقة‪ .‬ول بقيت مأستمنية مأمنه حاجة خاعص‬
‫وياريتها وقفت ‪ȶ‬مند كده ل‪ .‬بقى يز‪ȶ‬جمنى وجوده بقيت ‪ȶ‬ايزة أبعد ‪،‬‬
‫‪ȶ‬عى قعبى مأقفوا ‪ȶ‬عى وجع بيلوت‬ ‫أمأشى‪ .‬بأحس إن فيه ص‬
‫باعبطىء‪ .‬وأحلد كان اعومأضة اععى شاف قعبى مأمنها نور فى ‪ȶ‬ز‬
‫اععتلة ‪ .‬دفى قعبى‪.‬‬

‫قعم ‪ȶ‬عشان تفوقى ول اعلفروض‬ ‫‪ȶ‬صام‪:‬مأش ‪ȶ‬ارف أقوم أعطش‬


‫تصعبى ‪ȶ‬عى‪.‬‬
‫‪ -‬أنا أستحق اعشفقة‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر‪ :‬ل أنت خايمنة‬

‫عيعى‪ :‬اعخيانة اععى بتتكعما ‪ȶ‬منها بتبقى ععحب واعحب راح‪.‬‬

‫بشريف‪ .‬خيانة علؤسسة‬ ‫‪ȶ‬لر‪:‬خيانة ععليثاق اعلقدس اععى رابط‬


‫اعجواز‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪ :‬أنا شايف إنها خيانة‪ .‬بس خيانة عمنفسها‪.‬‬

‫عيعى‪ :‬رأيى هل بتعف نفسها وشرفها بعلقتها بأحلد‪.‬وبتحلى قعبها‬


‫وكرامأة شريف‪.‬‬

‫فيه شىء مأن اعصح‪ .‬بس دا مأش وضع طبيعى ‪.‬‬ ‫‪ȶ‬صام ‪:‬كلمأ‬

‫‪ȶ‬لر‪ :‬دا وضع شاذ عكونها ست بلشا‪ȶ‬رها مأع راجل وجسلها مأع‬
‫اعتانى‪.‬‬

‫‪ -‬وأنا مأا أقدرشا أبعد ‪ȶ‬ن أحلد ‪ȶ‬عى القل اعفترة دى‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪:‬حاوعى عحد مأانلقىا حل‪ .‬نشوف مأعاعج نفسى يقدر يسا‪ȶ‬دنا‪.‬‬

‫‪ȶ‬اعيا‪:‬رحت عه كتير‪.‬‬

‫إيه؟‬ ‫عيعى‪:‬وقاع‬
‫‪ȶ‬اعيا‪:‬ل دا كان قبل أحلد ‪.‬يعمنى وقتها كانت المأور أبسط وباعرغم‬
‫مأن كده مأاوصعتش عمنتيجة‪ .‬ياشباب أنا مأقتمنعة بحاجة إن اععلقة بين‬
‫طرفين مأايمنفعش بس واحد إععى يتعب ‪ȶ‬عشان اععلقة تمنجح وتكلل‬
‫واعتانى ل‪ .‬لزم يبقى قرار مأن التمنين‬

‫ومأش ععتغيير لن كل واحد لزم يقبل اعتانى زى مأاهو‪ .‬عكن ععتقبل‬


‫وععتفاهم‪ .‬كمنت بأ‪ȶ‬لل حاجات كتير وهو مأافيش حاجة بترضيه بقى‬
‫مأن‬ ‫شايف كل حاجة سودا عحد مأا خعى حياتمنا كعها سودا‪ .‬ففك‬
‫حوار اعدكاترة دا‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر‪:‬أكيد فيه حل؟‬

‫‪ -‬أتطعق‪.‬‬

‫‪ȶ -‬لر أنت بايعة ععدرجة دى‪.‬‬

‫‪ -‬أنا تعبت وجع‪.‬‬

‫عيعى‪ :‬اهدى كده بس كام يوم عحد مأانشوف آخر اعحوار دا إيه‪.‬‬
‫ونعلل استوديو تحعيعى إحمنا اعتلتة بعد مأانفكر بهدوء‪ .‬ونتقابل مأع‬
‫بعض نشوف وصعمنا عيه ونقعد مأعاك تانى وإن شاء اععه نلقى حل‪.‬‬

‫‪ -‬أنا سعيدة قوى إنكم صحابى مأن غيركم مأا أ‪ȶ‬رفش كمنت هأ‪ȶ‬يش‬
‫إزاى؟‬

‫‪ȶ‬صام ععلر‪:‬سجل اعكعلتين دوا اععحلة دى مأابتتكررشا كتير‪.‬‬

‫‪ -‬بس يا ابن اعكعب أنت وهو ‪.‬‬

‫‪ȶ‬اعيا ععيعى‪ :‬جاية بعربيت ؟‬

‫‪ -‬أيوة‪.‬‬
‫‪ -‬خلص روحيمنى مأعاك وجوزك يجى بعربيته ‪ .‬وتعدى ‪ȶ‬عى اعصبح‬
‫تاخديمنى‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر‪ :‬طب يال سلم‪.‬‬

‫عيعى‪ :‬مأش هأتأخر هات ‪ȶ‬شا قبل مأاتروح‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر‪ :‬هأنام مأن غير أكل‪.‬‬

‫عيعى‪ :‬سوشى يا‪ȶ‬لر‪.‬‬

‫* * *‬
‫فى اعسيارة يدور حوار ساخن بين ‪ȶ‬اعيا وعيعى‬

‫دا مأعقد بصراحة‪ .‬احكى عى ‪ȶ‬ن أحلد‪.‬‬ ‫‪ -‬اعلوضوع بتا‪ȶ‬‬

‫‪ -‬مأايتحكيش ‪ȶ‬عيه‪...‬دا بس يتحب‪...‬يتحس‪....‬يتعاش‪.‬‬

‫‪ -‬أنت ‪ȶ‬امأعة إيه مأع ‪ȶ‬لر‪.‬‬

‫‪ -‬قارفمنىا كاععادة ‪ȶ.‬ايشة عوحدى بقاعه فترة بيحاوا يراضيمنىا‬


‫وبيجيب عى هدايا وبيخرجمنى‪ .‬بس مأن كام يوم كده بيقعد سرحان‬
‫مأابيردش ‪ȶ‬عى‬ ‫ومأابيتكعلش وقا‪ȶ‬د عوحده‪ .‬كل مأا أسأعه مأاع‬
‫ويقوا عى أنا كويس ‪ .‬هأمأوت مأن اعقعق واعخوف‪ȶ .‬ايزة أ‪ȶ‬رف‬
‫مأاعه‪ .‬تفتكرى مألكن يكون بيخونى‪.‬‬

‫هيبقى مأتضايق‪.‬‬ ‫‪ -‬وهو عو بيخون‬

‫‪ -‬أه بيكون ضليره بيعلبه‪.‬‬

‫‪ -‬بيعلبه‪ .‬ارحلى أمأى اعراجل أمأا بيبقى بيخون بيتعامأل مأع مأراته‬
‫كويس جدا ‪ȶ‬عشان مأاتشكش فيه و‪ȶ‬عشان يريح ضليره‪ .‬مأش‬
‫اععكس‪.‬‬

‫‪ -‬بجد‪ .‬بس هأمأوت وأ‪ȶ‬رف مأاعه‪.‬‬

‫‪ -‬كان ‪ȶ‬مندنا مأشاكل فى اعشغل‪ .‬بس كده‪.‬‬

‫‪ -‬مألكن أمأا يبقى مأتضايق وقا‪ȶ‬د مأع نفسه تسيبيه يهدى كده الوا‬
‫عوحده‪.‬‬ ‫وبعد مأايبقى تلام هيحكى ع‬

‫‪ -‬هيقوا ‪ȶ‬عى مأش مأهتلة وهيز‪ȶ‬ل‪.‬‬

‫‪ -‬مأش هيز‪ȶ‬ل ‪ȶ.‬ايزة تهتلى ا‪ȶ‬لعى عه كوباية شاى‪ .‬مأج قهوة‪.‬‬


‫وبس‪.‬‬
‫مأهتلة‪.‬‬ ‫كده هيعرف إن‬

‫‪ -‬ياسلم؟‬

‫مأاع ‪ .‬مأش بيتضايق‬ ‫مأاع‬ ‫‪ -‬طيب ‪..‬أنت أمأا بتقعدى تسأعيه مأاع‬
‫أكتر وبدا مأابيبقى قرفان يوم بيبقوا يومأين‪ .‬بصى ياستى‬
‫ابقى‬ ‫مأاتعبريهوش اسلعى مأمنى عحد مأاييجى يحكى وياخد رأي‬
‫قوعى عه‬

‫‪ -‬عيه أمأا مألكن نفكر سوا‪.‬‬

‫مأش‬ ‫‪ -‬اعرجاعة بيحبوا يفكروا عوحدهم أنت كده بتحسسيه إن‬


‫‪ȶ‬ن حل‬ ‫واثقة فيه ول فى تفكيره‪ .‬فبيتضايق أكتر‪ .‬وأمأا بيسأع‬
‫بيبقى مأحتاج حل فعلً‪ .‬وبعدين اتوكسى هايخون امأتى هو فاضى‬
‫يهرش ‪.‬‬

‫‪ -‬ل ياحبيبتىا إععى ‪ȶ‬ايز يخون بيلقىا اعوقت‪.‬‬

‫‪ -‬مأاتخافيش أنا واخدة باعى‪ .‬وربمنا جوزك دا أهبلا ول مأركز غير فى‬
‫ول‬ ‫هيخون‬ ‫شغعه ‪ .‬دا بيقف قدامأة كل يوم مأزز عو ‪ȶ‬ايز يخون‬
‫هتعرفىا حاجة بيتعامأل مأعاهم ‪ȶ‬عى إنهم جزء مأن اعديكور ‪ȶ‬عشان‬
‫يطعع صورة حعوة‪ .‬احلدى ربمنا ومأاتتبطريش‪.‬‬

‫‪ -‬يعمنى مأا أقعقش‪.‬‬

‫‪ -‬طوا مأا أنتم بتتخانقوا مأاتقعقيش اعقعق إععى بجد فى اعسكوت ‪.‬‬

‫انشغعت ‪ȶ‬اعيا ‪ȶ‬ن عيعى سارحة بمنجم مأععق باعسلاء والبتسامأة تل‬
‫شفتيها‪.‬‬
‫‪ -‬سرحانة فى إيه‪.‬‬
‫‪ -‬أحلد واحشمنى‪.‬‬

‫أحلد فى سريره يغط فى نوم ‪ȶ‬ليق و‪ȶ‬اعيا تتسعل ببطء دخول ً إعى‬
‫غرفته تمنام بجواره ببطء شديد تتطعع عوجهه وعجسده اععارى اعلثير‬
‫و شعيرات رأسه اعلبعثرة ‪ȶ‬عى جبهته حاوعت رفعها بحرص فوجدت‬
‫ابتسامأة ‪ȶ‬عى شفتيه وفتحا ‪ȶ‬يمنه فجأة وجدها بجواره أغلض ‪ȶ‬يمنه‬
‫مأرة أخرى ثم فتحها بابتسامأة ‪ȶ‬ريضة قابل بها ضحكتها‬

‫‪ -‬صباح اعفل‪.‬‬

‫‪ -‬مأتخيل إنى بأحعم‪.‬أنت فعل ً همنا‪.‬‬

‫‪ -‬تخيل‪.‬‬

‫أخل يدا‪ȶ‬ب بيده وجمنتيها ويلسح شعرها‬

‫وضحكت ‪.‬‬ ‫‪ -‬مأش ‪ȶ‬ارف أقوا إيه ‪ȶ‬ن اعيوم إععى ابتدا بعيمني‬

‫‪ -‬بأحب ‪.‬‬

‫أخلت تععق شهد شفتيه ويشرب مأن مأاء شفتيها أشهى فطور ‪.‬‬

‫هتوحشيمنى مأاتيجى مأعايا‪.‬‬ ‫‪ -‬ها آخد حلام وأرجع ع ‪ .‬ول أقوا ع‬

‫قهوة‪.‬‬ ‫بخجل‪ :‬ها أ‪ȶ‬لع‬

‫‪ -‬ل أنا فايق ‪.‬فايق جدا اعمنهاردة‪.‬‬

‫‪ -‬هتشرب قهوة مأن إيدى‪.‬‬

‫‪ -‬خلص شربتها مأن ريق ‪ .‬ول أى قهوة فى اعدنيا مألكن تفوقمنى‬

‫‪ -‬خعص بسر‪ȶ‬ة هأستمناك همنا ‪.‬‬


‫جعست ‪ȶ‬عى سريره وحضمنت وسادته‪ .‬فوجدته يخعع اعقطعة‬
‫اعوحيدة اعتى يرتديها واعتى تشف مأن الساس مأا تحتها فأغلضت‬
‫‪ȶ‬يمنيها‬

‫‪ -‬أنت بتعلل إيه دى تانى مأرة تعلل كده‪.‬‬

‫‪ -‬مأا أقصدش فعلًا أمأا ببقى عوحدى بأقعد قاعع ‪.‬‬

‫‪ -‬خاعص‪.‬‬

‫‪ -‬أه‬

‫‪ȶ‬قدت حاجبيها بتعجب ‪:‬أنا برة‪.‬‬

‫خرج مأن حلامأة يعف بشكير ‪ȶ‬عى وسطه يبحث ‪ȶ‬منها فعم يجدها‬
‫وإنلا وجد إفطاره جاهزا ً ‪ .‬فتح هاتفه عيحدثها فسلع رنين اعهاتف‬
‫فى اعغرفة فأخل يبحث همنا وهمناك حتى وجدها جاعسة ‪ȶ‬عى حافة‬
‫اعشرفة تقرأ إحدى اعكتب فدق قعبه فجأة عكن هله اعلرة خوفا‬
‫وتفعت‪ .‬كان‬ ‫ً‪.‬ومأن شدة إنهلاكها فى اعقراءة خاف يمناديها فترتب‬
‫‪ȶ‬قعه مأشعوا ‪ȶ‬ن اعتفكير فاقترب مأمنها وهى لتشعر تقرأ بمنهم‬
‫شديد حتى اقترب مأمنها وشدها مأن ذرا‪ȶ‬ها حامأل ً إياها كأنه أبا ً يحلل‬
‫ابمنه يحليه بصدره مأن اعخوف‪ .‬كانت فى ذ‪ȶ‬ر تجهل سبب تصرفه‪.‬‬

‫‪ -‬فيه إيه خوفتمنى؟‬

‫‪ -‬اععى كمنت ‪ȶ‬امأله دا ‪ȶ‬ادى مأايخوفش‪.‬‬

‫‪ -‬مأا أفتكرش‪....‬بس إيه؟خفت ‪ȶ‬عل‪.‬؟‬

‫‪ -‬ل خاعص‬

‫‪ -‬أومأاا إيه؟‬
‫‪ -‬خفت تلوتى ‪ȶ‬مندى وتعلعى عى مأصيبة‪.‬‬

‫لزاا يحلعها ‪:‬مألكن تمنزعمنى ‪ȶ‬عى فكرة‪.‬‬

‫‪ -‬تعاعى فطريمنى‪.‬‬

‫جعسا ‪ȶ‬عى طاوعة اعفطارا ووضع يده خعف وهره كالطفاا عتطعله‬
‫عقلة عقلة وبين كل عقلة وأخرى كان يرتشف مأن مأاء شفتيها‬
‫قطرة حتى لتقف اععقلة فى حعقه فلا أحعى قطعة اعخبز‬
‫اعلغلوسة بقبعة طازجة ‪.‬‬

‫‪ -‬مأا تغمنيعى يا أحلد‬

‫‪ -‬حاضر هأخععى أحلد يغمنيع ‪.‬‬

‫‪ -‬طب يال‪ .‬مأاتغعسش بقى‬

‫وتكرهيمنى بلش‪.‬‬ ‫‪ -‬عو سلعتى صوتى هتكرهىا نفس‬

‫ل‪.‬‬ ‫‪ -‬أكره نفسى مأاشى‪ .‬عكن أكره‬

‫‪ -‬خلص قوا يال‪.‬‬

‫‪ -‬أمأرى ععه‪ .‬بس مأاتضحكيش عو ضحكتى هأقتع ‪.‬‬

‫‪ -‬مأاتخافش خلص‪ .‬يال‬

‫بدأ يدندن‪:‬كل اعقصائد مأن حل ‪ȶ‬منيكى مأن دفا إيديكى ‪.‬‬

‫قاطعة رنين هاتفه‪ .‬فتزمأرت ‪ȶ‬عيا‪ :‬أووووفا بقى‪.‬‬

‫‪ -‬ثوانى بس‪.‬‬
‫أنهى مأكاعلته وبدا ‪ȶ‬عى وجهه حيرة فقاعت‪ :‬انزا شوف شغع ‪.‬‬
‫هأستمناك مأاتقعقش‪.‬‬

‫‪ -‬ل خاعص مأش كده‪ .‬فيه حد هيشاركمنا اعفطار عو تسلحى‪.‬‬

‫أنت‬ ‫‪ -‬مأفيش مأشكعة حبيبى ‪.‬مأكبرها عيه‪ .‬بس بلش شوف شغع‬
‫‪ȶ‬عشان خاطرى هأنزا أنا أتلشى شوية فى وسط اعبعد وابقى‬
‫كعلمنى‪.‬‬

‫‪ -‬ل ‪.‬هتفضعى مأعايا‪.‬‬

‫رن جرس اعباب ففتح أحلد اعباب و‪ȶ‬اعيا غير مأهتلة ‪ȶ‬عى الطلقا‬
‫حتى ‪ȶ‬اد إعيها أحلد مأعتلرا ً ‪ :‬آسف لزم أنزا‪.‬‬

‫‪ -‬هتمنزاا باعبشكير‪.‬ول إيه ؟‬

‫‪ -‬استمنيمنى همنا هأعبس‪.‬‬

‫وبعد دقيقة تقريبا بدأت تسلع صوت غريب يأتى مأن غرفة أحلد‬
‫ويقترب مأمنها(أشكى علين وأحكىا علين ‪ȶ‬عى إععى جرا عى ‪ȶ‬عى إععى‬
‫جراعى فى اعهوى‪......‬ضيعتوا عيه حعم اعسمنين ضيعتوا عيه أحلمأمنا‬
‫سوا)‬

‫فوجدت أحلد مأصطحب أحلد سعد وسعد يغمنى فوقفت بلهوا‬


‫فاتحة ‪ȶ‬يمنيها مأن اعلفاجأة ‪ :‬إيه ده‪.‬‬

‫سعدمأازحاً‪ :‬إيه ده ؟ أنت جايبمنى أتهزأ يا‪ȶ‬م ول إيه؟‬

‫قوى‪.‬‬ ‫‪ȶ‬اعيا‪ :‬دا أنا بحب‬

‫أصل‪.‬‬ ‫‪ȶ -‬عشان مأاتعرفمنيش بس أوا مأتعرفيمنىا هتكرهى نفس‬


‫اسأعى أحلد‪.‬‬
‫توجهت بعيمنيها لحلد بشغف وسعادة مأن اعلفاجأة‪.‬‬

‫مأن همنا عبكرة ‪.‬رهيمنة‪.‬‬ ‫سعد يغمنى ع‬ ‫‪ -‬جبتع‬

‫سعد‪ :‬أنا مأخطوف ول إيه؟‬

‫‪ -‬أنت تحت أمأرها‪.‬‬

‫‪ -‬تحبى تسلعى إيه ياست اعكل؟‬

‫كل حاجة‪.‬‬ ‫‪ -‬بأحب ع‬

‫أى حاجة خاف مأمنى بقى‪.‬‬ ‫سعد لحلد‪ :‬بتقوع‬

‫وضع أحلد يده ‪ȶ‬عى كتفها وبدأ سعد يدندن(حاسس بخمنقة وضيقة‬
‫حاسس إن أنا بأتهد‪.‬‬

‫‪ -‬أنت بتتمنيل تقوا أيه؟‬


‫‪ -‬أنا مأبسوطة بأحب الغمنية دى سيبه‪.‬‬

‫كان أحلد يتأفف مأن سعد عم يتوقع مأا يسلعه وبحكم مأعرفتة بسعد‬
‫كان يعرف أنها مأزحة ومأن وقت خخر كان يرمأقه بغل و‪ȶ‬اعيا تشير‬
‫عه باعسكوت‪.‬‬

‫فيه ناس مأن براها بريئة بس مأن جواها تخض هو إيه إععى حصل‬
‫فى اعدنيا أنا حاسس إن أنا مأوجوع ‪ȶ‬لاا بأتعلب دا أنا بأنزف مأن‬
‫برة ومأن جوة دمأوع ‪..‬بعدك مأش هيلوتمنى ل باععكس دا أنت حيتمنى‬
‫عى ‪ȶ‬علمنى‬ ‫ربطتمنى خلص قطعتها أنت بجد جرح‬ ‫كل حاجة بي‬
‫رجعى خلص كلمأى انتهى‪.‬أنا كمنت‬
‫ّ‬ ‫‪ȶ‬عى ووقفمنى ‪ȶ‬عى‬
‫ّ‬ ‫مأا‪ȶ‬علش‬
‫‪ȶ‬عى بس اكتشفت إن أنا إععى كتير ‪ȶ‬عي ‪ .‬وإن‬
‫ّ‬ ‫بأ‪ȶ‬تبرك بجد كتير‬
‫تتسعى بى وأنا كمنت نعلة كبيرة ضا‪ȶ‬ت مأن‬ ‫أنت أصغر مأن إن‬
‫إيدي ‪).‬‬

‫أحلد ‪:‬أنت بتتمنيل بتغمنى إيه؟‬

‫‪ -‬بأحبها ‪.‬‬

‫‪ -‬أنت جاى وناوى ‪ȶ‬عى إيه باعلبط‪.‬‬

‫سعد‪:‬خلص إععى تطعبيه‪ .‬مأش بتحبيها‪.‬‬

‫وأنت‬ ‫كلان الغمنية إععى بتقوا(وحشتمنى ‪ȶ‬يون‬ ‫‪ -‬جدا ً بأحب ع‬


‫بعيد ول دارى بإيه إععى جرا عى‪....‬ول مأمنى مأعاك ول مأمنى وحيد ارجع‬
‫ياحبيب قعبى ياغاعى)‬

‫وبدأوا يدندنوا الغمنية ثلثتهم وأحلد ‪ȶ‬يمنه حاضمنة ‪ȶ‬يونها اعفرحة‬


‫بهديته‪ .‬ول سعد مأعهم فترة طويعة يلازحلهم بروحة اعلرحة‬
‫فهلت مأن كلمأهم مأدى ‪ȶ‬لقتهما وصادقتهم اعقديلة ‪ .‬و‪ȶ‬ن ‪ȶ‬دم‬
‫إخبار أحلد ‪ȶ‬ن صداقتهم ‪ȶ‬مندمأا ‪ȶ‬عم بأنه مأطربها اعلفضل مأن أجل‬
‫مأفاجأتها‪.‬‬

‫كده مألكن تلشى ‪.‬مأطرب اعمنكد الوا‪.‬‬ ‫أحلد‪ :‬كفاية ‪ȶ‬عي‬

‫كده‪ .‬أوا مأرة آخد باعى‪.‬‬ ‫‪ -‬تخيل فعل ً ياأحلد كل أغاني‬

‫‪ -‬دى طععت زي ‪.‬فعلًا مأاجلع إل مأا وفق‪.‬الرزاقا ‪ȶ‬عى اعخلق‬


‫يا‪ȶ‬م ‪ .‬دا أنا ‪ȶ‬لر مأاحد صحانى مأن نومأى فى اعوقت دا ول عو قاعوا‬
‫عى اعبعد بتغرق‪.‬‬

‫‪ -‬شكرا ً يا أبو حليد هأكعل ‪.‬‬

‫سعد‪:‬حبيبى‪ .‬سلم ‪ȶ‬اعيا‪.‬‬


‫‪ -‬سلم‪.‬‬

‫سعد يحاوا إثارة غيرة أحلد فيبتسم ععاعيا مأكررا ‪:‬سلم‬

‫أحلد‪ :‬امأشى ياض‪.‬‬


‫خرج سعد وعم يكن ‪ȶ‬مند ‪ȶ‬اعيا كعلات توصف بها سعادتها بلفاجأة‬
‫أحلد غير‪:‬شكراًا يا حبيبى‪.‬‬

‫‪ -‬مأاقعتعيش كتاب إيه دا إععى كان واخدك مأمنى قوى كده‪.‬‬

‫‪ -‬شعر‪.‬‬

‫‪ -‬تعاعى نشوف اعشا‪ȶ‬ر أفمندىا كلم إيه إععى قاعة دا ‪ȶ‬عشان ياخدك‬
‫مأمنى ‪.‬‬

‫جعسا ‪ȶ‬عى الرض و فتحا اعكتاب‬

‫بيقوا‬
‫قبعتهاتسعاًوتسعين قبعة‬
‫وواحادة أخرى وكمنات ‪ȶ‬اعى ‪ȶ‬ااجاال‬

‫و‪ȶ‬انقتها حتى تااقاطع ‪ȶ‬ااقااادها‬


‫وحتى فصوص اعطوق مأن جيدها انفصل‬

‫كأن خعئ اعطوق علا تمناثرت‬


‫ضياء مأصابيح تطايرت مأن شعل‬

‫إند‪ .‬واععه اعراجل دا بيقوا كلم زى اعفل‪.‬‬ ‫‪ȶ -‬عى ‪ȶ‬جل مأش وي‬

‫‪ -‬دا امأرؤ اعقيس‪.‬‬


‫بس إععى بتحبى اعشعر ول إيه دا أنا بأقرا دعوقتى‬ ‫‪ -‬أنت فاهلة إن‬
‫ععلر ابن أبى ربيعة‪ .‬وهوه دا اعكلم بقى‪.‬‬

‫أنت حتى فى اعشعر‪.‬‬ ‫رفعت حاجبيها وبابتسامأة‪ :‬أه مأمن‬

‫وبمنلرة خبيثة قاطعتها بتصفح إحدى كتب اعشعر‪ :‬اسلع بأة دى‬
‫عيزيد بن مأعاوية‪:‬‬

‫أراك طروبا ً واعها ً كاااعلااااااتيم‬


‫تطوف بأكمناف اعسجاف اعلخايم‬

‫سهلأ مأا بعيت بمنلااااارة‬ ‫أصاب‬


‫مأااغاااارم‬
‫ّ‬ ‫ومأاااهااله إلساااجاايّة‬

‫‪ȶ‬عى شاطئ اعوادذي نلرت حلامأة‬


‫‪ȶ‬عل حساارة يااوم اعتاامنادم‬
‫ّ‬ ‫أطاعت‬

‫فإن كمنت مأشتاقا ً إعى أيلن اعحلى‬


‫وتهاااوى بسكااان اعخيااام فأنااعاام‬

‫أ أشيرإعيهاااااااااا باعبمناااان كأنلاااا‬


‫أأشيرإعى اعبيت اععتيااااق اعلعاااالم‬

‫خالوا بادم ذات اعاااوشااااااااااح‬


‫رأيت بعيمنل فل أنامأعها دمأل‬
‫أ‬ ‫فإنمنل‬

‫خلوا بدمأى مأمنهااااا فإنى قتياااعها‬


‫ومأامأقصدى إلتاااجااود وتمناااااعاام‬

‫ولتقتعااااوها إن وفرتم بقتعااااها‬


‫وعكن سعااااوها كياااف حععااها دمأل‬
‫وقوعوا عها يا مأمنية اعمنفااااس إنمنل‬
‫قتيل اعهوى واععشق عوكمنت تععلاال‬

‫ولتحسبوا إنى قتعت بصارم‬


‫وعكن رمأتمنى مأن رباها بأسهم‬

‫مأهلبة العفاظ مأكية اعحشا‬


‫حجازية اععيمنين طائيةاعفم‬

‫عهاحكم عقلان وصورة يوسف‬


‫ونغلة داوودو‪ȶ‬فةا مأريم‬

‫أغار‪ȶ‬عيهامأن أبيها وأمأها‬


‫ومأن عجة اعلسواك إن دارفىا اعفم‬

‫أغار ‪ȶ‬عى أ‪ȶ‬طافهامأن ثيابها‬


‫إذا أعبستها فوق جسم مأمنعم‬

‫وأحسدأقداحا ً تقبل ثغرها‬


‫إذا أوضعتهامأوضع اععثم فى اعفم‬

‫فواععه عولاععه واعخوف واعرجا‬


‫ععانقتها بين اعحطيم وزمأزم‬

‫وعلاتلقيمنا وجدت بمنانها‬


‫مأخضبة تحكى ‪ȶ‬صارة‪ȶ‬مندم‬

‫فقعت خضبت اعكف بعدى هكلا‬


‫يكون جزاءاعلستهام اعلتيم‬
‫فقاعت وأبدت فى اعحشا حرق اعجوى‬
‫فوسدتها زندى وقبعت ثغرها‬

‫فكانت حلل ً عيوم عوكمنت مأحرم‬


‫مأفرقة باعخد واعكف واعفم‬

‫ح ّرمأاعتقبيل ‪ȶ‬عى دين أحلد‬


‫وعو أ‬
‫عقبعتها‪ȶ‬عى دين اعلسيح ابن مأريم‬

‫و‪ȶ‬يشكم مأاهلاخضاب ‪ȶ‬رفتها‬


‫باعزور واعبهتان مأتهم‬ ‫فلت‬

‫راحل ً‬ ‫وعكمنمنى علا وجدت‬


‫وقدكمنت عكفى وزندى ومأعصلل‬

‫بكيت دمأا ً يوم اعمنوى فلسحته‬


‫احلرت بمنانى مأمندمأل‬
‫ّ‬ ‫بكفيف‬

‫وعوقبل مأبكاها بكيت صبابة‬


‫عكمنت شفيت اعمنفس قبل اعتمندم‬

‫وعكن بكت قبعى فهيجمنىا اعبكا‬


‫بكاها فقعت اعفضل ععلتقدم‬

‫بكيت ‪ȶ‬عى مأن زين اعحسن وجهها‬


‫وعيس عهامأثل يعرب وأ‪ȶ‬جم‬

‫أشارت برمأش اععين خيفة أهعها‬


‫إشارة مأحسود وعم تتكعم‬
‫فأيقمنت أن اعطرف قاا مأرحبا‬
‫وأهل ً وسهل ً باعحبيب اعلتيم‬

‫أل فاسقمنى كاسا تخلروغن عى‬


‫بلكرسعيما واعرباب وزمأزم‬

‫وآخرقوعى مأثعلا قعت أول ً‬


‫أراك طروبا ً واعها ً كاعلتيم‬

‫ول يقرآن أبيات اعغزا ربلا يجدوا مأن يصف شعورهم عو بكعلة‪.‬‬

‫* * *‬
‫فى اعشركة كان اعصراع ‪ȶ‬عى أشده بين ‪ȶ‬لر و‪ȶ‬اعيا‬

‫فى اعبيت‪.‬‬ ‫أحلد سعد يغمنى ع‬ ‫‪ -‬يعمنى أنت ‪ȶ‬ايزة شريف يجيب ع‬
‫أنت بتهزرى‪.‬‬

‫‪ -‬ل مأايجيبهوعيش بس هو ‪ȶ‬ارف إنى بأحبه مألكن يجيب عى سى‬


‫دى ‪ȶ‬عيه أغانيه‪ .‬أنت مأش فاهم عيه يا‪ȶ‬لر الهتلام بيبقى بأبسط‬
‫تشارك اعشخص إععى بتحبه اهتلامأاتة‬ ‫حاجة الهتلام هو إن‬
‫وتسعى عكده وعو بأبسط حاجة‪ȶ .‬عى القل أمأا يبقى عيه أغمنية‬
‫بتتلاع ‪ȶ‬عى اعتعفزيون مأاتقعبش باععمند فى بس ‪ȶ‬عشان أنت ‪ȶ‬ارف‬
‫إنى بأحبه‪.‬‬

‫إيه بصراحة؟‬ ‫‪ -‬بتعجب ‪:‬مأش ‪ȶ‬ارف أقوع‬

‫‪ -‬ل قوا وانبسط‪.‬‬

‫‪ -‬اعفراق أحسن بكتير مأن وجع اعخيانة وجع اعفراق شهور عكن وجع‬
‫اعخيانة ‪ȶ‬لر‪.‬‬

‫‪ -‬بطعتى تحبى شريف‪ .‬كرهتيه‪.‬‬

‫‪ -‬مأاحدش فيمنا بيكره شخص عكن بمنكره تصرفاته‪.‬‬

‫تتكعلى مأع شريف وبجد بأة لزم تلقوا طريقة ‪.‬‬ ‫‪ -‬اعحل إن‬

‫‪ -‬بيأس وصوتها يختمنق‪ :‬كمنت بأ‪ȶ‬لل دا طوا اعوقت فاتحة اعباب‬


‫ععتفاهم بس هو مأش ‪ȶ‬ايز‪.‬‬

‫‪ -‬بعصبية‪:‬حاوعى‪.‬‬

‫‪ -‬هى دى اعلشكعة‪ .‬تعبت رفض ‪ .‬اعرفض بيوجع أكترا مأن اعخيانة‪.‬‬


‫وتلقيه بيبعدك ‪ .‬بتبكى وحضمنه حجر‬ ‫تخيل تقرب مأن حبيب‬
‫وياريتها ‪ȶ‬عى قد كده ‪ .‬إنه بيكون قاصد وعو‬ ‫مأابيفتحش درا‪ȶ‬ه يضل‬
‫‪ȶ‬لعت نفسى هبعة وجريت أرتلى فى حضمنه يبعدك‬
‫صلتت قعيلًا وهى تستد‪ȶ‬ى مأوقف فى خياعها جععها تلرف دمأعاً‪:‬‬
‫أنت ‪ȶ‬ارف علسة إيده وهو بيبعدنى دى بتعلل فى إيه‬

‫وحاسس‬ ‫ل طبعا ً مأش ‪ȶ‬ارف‪.‬مأش حاسس‪ .‬بتبقى كاره نفس‬


‫وتلقيه حجر‪ .‬رافض‬ ‫بإهانة أمأا تجرى ‪ȶ‬عى حضن مأستمنى يضل‬
‫فتلقىا‬ ‫وكاره ‪ .‬إيه اعقسوة دى إععى تخعى حد بيرتلى فى حضمن‬
‫‪ȶ‬مندك دا مأش مأكان ‪ .‬بتمندم أنت عيه حبيت‬ ‫بيقوع‬ ‫إيده فى وش‬
‫وعيه أمأمنت‪ȶ .‬لر أنت أمأا بتشوف حد فى اعشارع بيعيط مأش‬
‫لنه‬ ‫وبيمنه حاجة بيصعب ‪ȶ‬عي‬ ‫بيصعب ‪ȶ‬عي ؟ حد لتعرفة ول بيمن‬
‫ضعيف ومأهزوم‪ .‬تخيل بقى؟؟؟ تخيل ؟ وجعى باستفهام وحيرة‪:‬هو‬
‫قاسى ععدرجة دى‪.‬‬
‫بغصة‪ :‬هو أنانى‪ȶ.‬ايز كل حاجة ‪ȶ‬عى طريقته وإل فل‪ .‬اعلشكعة إنه‬
‫حتى مأابيقوعش ‪ȶ‬ايز إيه واعلطعوب مأمنى أنجم وأضرب اعودع‪ȶ .‬منده‬
‫ثوابت ععصح واعغعط غير قابعة ععتعديل ول اعمنقاش ‪.‬‬

‫عسكة أخرتها سيئة ععغإية‪ .‬هيضرك‬ ‫‪ -‬إععى أنت فيه دا هيوصع‬


‫نفسيا ً وهيضر جوازك‬
‫بحقد‪ :‬نفسى أحب نفسى زيه كده بجد ومأا أفكرش غير فى حياتى‪.‬‬
‫اتخمنقت خلص ‪.‬فاض بى ‪ȶ‬ايزة أ‪ȶ‬يشا حياتى وأفرحا ‪ȶ.‬لر أنا ‪ȶ‬مندى‬
‫‪ 30‬سمنه عو هأ‪ȶ‬يش كلان قدهم يبقى نص ‪ȶ‬لرى خعص‬

‫كفاية قوى ضيعت اعمنص الولنى خععيمنى أعحق إععى باقى مأمنى‪.‬‬

‫‪ -‬أنت كده بتخعصى ‪ȶ‬عى إععى باقى مأمن ‪.‬‬

‫‪ -‬واععه مأا فارقة‪.‬‬


‫‪ȶ‬لر واعغيظ يتقافز مأن ‪ȶ‬يمنيه ‪:‬مأش فارقة؟‬

‫‪ -‬إععى بيقف ‪ȶ‬عى حافة الهلاا كتير هيقع حتلا فى بئر اعخيانة‬
‫أوقبر مأن وجع‪.‬‬

‫* * *‬
‫رسائل ‪ȶ‬بر واتس أب‬

‫(أنت ‪ȶ‬شب رطب وأنا مأسافر مأن سمنوات فى صحراء قافعة د‪ȶ‬يمنىا‬
‫كاسات خلر وأ‪ȶ‬ود‬ ‫يافاتمنة د‪ȶ‬يمنىا أصب ‪ȶ‬عي‬ ‫أستوى ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬شب‬
‫وأسلع طرب ‪ .‬أرتوى‬ ‫طيب‬ ‫ثانية وأشم مأس‬ ‫أشربها مأن تراب‬
‫مأوطمنى‪).‬‬ ‫وأرض‬ ‫وأحصدك فأنا مأن جمنى أرض‬ ‫أزر‪ȶ‬‬ ‫مأن يمنابيع‬

‫فلاذا أفعلا وأنت فى بلد غير اعبلد‪.‬‬ ‫‪ -‬اشتقت ع‬

‫وطن قعبى‪.‬‬ ‫‪ -‬أيمنلا كمنت فأنت قبعة صلتى وبين ضعو‪ȶ‬‬

‫إعى؟‬ ‫‪ -‬ومأاذا أفعلا بشوق‬

‫‪ -‬أرسعت قبلت فعتراجعى بريدك‪.‬‬

‫‪ -‬شوق قبلت وشوقى ليشبعه إل أنت ‪.‬فعترسعىا أنت وبه‬


‫سأكتفى وعن أز‪ȶ‬ج مأؤخراً‪.‬‬

‫لتبحثى ‪ȶ‬منه‬ ‫بداخع‬ ‫‪.‬حبيب‬


‫‪ -‬كيف أرسعه وهو حائم حوا دفئ‬
‫قبل‬ ‫بعيدا ً فأنا همنا مأجرد بقايا إنسان لنى تركت روحى ‪ȶ‬عى شفتي‬
‫مأغادرة اعقاهرة‪ .‬فهله اعلديمنة باردة واعيوم أصبحت أكثر مأدن‬
‫اععاعم حرارة بإمأدادات نار شوقى‪.‬‬

‫‪ -‬واعقاهرة باردة تحتضر مأمنتلرة ‪ȶ‬ودة روحى ‪ .‬فعتعد قريبا يا‬


‫سويداء اعقعب‪.‬‬

‫‪ -‬سأ‪ȶ‬ود قريبا ً إكرامأا ً عشغفى ‪.‬‬

‫مأن بعد رشفة أن تتجرع‬ ‫‪ -‬ععل بعدك يثير شفقة قعبى لسلح ع‬
‫كأس حبى‪.‬‬

‫* * *‬
‫كثيرا ً مأا ‪ȶ‬شقمنا ديارا ً عحبمنا ساكمنى اعديار وكثيراًا مأا ‪ȶ‬شقمنا بلدا ً‬
‫لنها مأوطن أحبتمنا بلدا ً عم نزرها ول سكمناها مأن قبل‪ .‬أحببمناها أحببمنا‬
‫شوار‪ȶ‬ها عربلا وطأت أقداما مأحبيمنا طرقاتها ‪ .‬أحببمنا جدرانا ً عربلا‬
‫تعثرهمنا فاستمند بأصابعه ‪ȶ‬عيها ‪ .‬أحببمنا هواءها ونسائلها لنها تحتوى‬
‫فأنت اعيوم قاهرتى ‪.‬‬ ‫عمندن لن حبيبى يسكمن‬ ‫زفير أنفاسه أحب‬

‫* * *‬

‫‪ȶ‬اعيا فى سريرها تتقعب مأن جانب إعى آخر الرق واعسهر‬


‫أصبحا أ‪ȶ‬داءها اعجدد‪ .‬تقعب بين صورها ورسائعها تخرج مأن سريرها‬
‫تلشط شعرها ثم تعود اعيه مأرة أخرى وهل يمنام اععيل اعلهلوم‬
‫أواععاشق‪ .‬فتخيل إن كمنت مأهلومأا ً ‪ȶ‬اشقاً‪ .‬وهل اععشق واعهم‬
‫يجتلعان فاعحقيقة أحياناً‪ .‬و‪ȶ‬لاب‬

‫اعضلير أكبر مأن كعيهلا خاصة إن كان سبب اععلاب خيانة فاعخيانة‬
‫لتؤذى فقط اعلخان فهى تؤذى اعخائن أكثر خاصة إن كان يعيش‬
‫اععشق ويعرف قدر اعحب ووجعة‪ .‬اعخيانة نار لتمنطفأ ووجع ليعتئم‬
‫وعلبد‪.‬‬

‫فى غرفة نومأهلا يشعر شريف بتقعبها بجوارة وحركاتها باعغرفة‪.‬‬

‫‪ -‬اطفى اعمنور مأش ‪ȶ‬ارف أنام ‪ȶ‬مندى شغل بدرى‪.‬‬

‫يقع كلمأه ‪ȶ‬عى مأسامأعها فيزيد مأن ضجرها وغيلها مأمنه وتقوا‬
‫إيه ياغبى‪.‬‬ ‫عمنفسها‪ :‬اسأعمنى مأاع ؟ تعبانة ول في‬

‫فتح ‪ȶ‬يمنه مأرة أخرى وناداها‪:‬تعاعى ‪ȶ‬ايزك‪.‬‬


‫جعست بجواره ‪ȶ‬عى اعسرير فجلبها عحضمنه‪ :‬نامأى حبيبتى ‪.‬‬

‫‪ -‬مأش ‪ȶ‬ارفة أنام‪.‬‬

‫هتمنامأل بأحب ‪.‬‬ ‫‪ -‬حاوعى غلضى ‪ȶ‬يمني‬

‫وعت تحدق فى وجه شريف وكل مأايخص أحلد يدور فى ‪ȶ‬قعها‬


‫فوجدته يفتح ‪ȶ‬يمنه فجأة فارتعدت خوفا ً مأمنه وكأنه قرأ الفكار‬
‫اعدائرة فى رأسها‬

‫فقاا عها وهو يجلبها عحضمنه نامأل‬

‫وفى اعصباح كان شريف يرتدى مألبسه بهدوء وحرص شديد كى ل‬


‫يز‪ȶ‬جها عترتاح وتمنام بعد اععيعة اعلؤرقة وخرج ببطء ‪ȶ‬عى أطراف‬
‫أنامأعه حتى خرج وسلعت صوت غعق اعباب فمنهضت مأن سريرها‬
‫فاعيوم عيس ككل اليام فاعيوم ‪ȶ‬ودة أحلد واعشوق يقتعها عرؤية‬
‫حبيبها وفى اعطريق كانت ترى اعقاهرة أجلل مأدن اعشرق واععاعم‬
‫قطعة مأن اعجمنة فاعحياة ‪ȶ‬ادت تدب فيها مأن جديد‬
‫حتى وصعت إعى باب غرفته فوجدته يفتح اعباب قبل أن تطرقه‬
‫عهفة اععقاء جععتها بين أحضانه وقبلته ‪.‬لتشعر باعدنيا هو وهى فقط‬
‫حتى هلا عم يشعرا أبدا ً أنهلا اثمنين فكانا فى غرفته ‪ȶ‬اشقان بين‬
‫حب ورغبة عم تكن مألارسة اعحب مأقصودة فهى نتاج عهفة شغف‬
‫ونهم إمأرأة تضرب أوتار رجوعته ورجل أحرم ‪ȶ‬عى خصرها وطاف‬
‫ر‪ȶ‬شات ر‪ȶ‬شات واعحب عم يمنته واعرغبة كعلا ا‪ȶ‬تقدا أنها انطفأت‬
‫تعود وتشتعل مأن جديد‪...‬‬
‫حتى خيم اعللم ‪ȶ‬عى مأديمنتمنا فتحت ‪ȶ‬يمناها وجدت نفسها ‪ȶ‬ارية بين‬
‫أحضانه‬
‫ل عم تكن ‪ȶ‬ارية كانت مأغعفة به رائحة جسدها تشبعت مأن ‪ȶ‬رق‬
‫جسده تشم رائحة جسدها اعتى تحلل علسته وبلصلته وتقترب مأمنه‬
‫عتخعل‬

‫يدها بين شعيرات صدره فيفتح ‪ȶ‬يمنه بابتسامأة واسعة ويسحبها‬


‫علخد‪ȶ‬ه مأرة أخرى‪.‬‬

‫* * *‬
‫ويحلعها بين يده عيرمأيها فى حلام اعسباحة يحلعها بيده ‪ȶ‬عى اعلياه‬
‫هلا التمنين واعلاء وسلاء اعقاهرة ‪.‬‬

‫‪ -‬أحلد مأن همنا مألكن حد يشوفمنا‪.‬‬

‫‪ -‬ل طبعاً‪.‬‬

‫‪ -‬يال نخرج مأش مأتخيعة نكون ‪ȶ‬ريانين كده فى مأكان مأفتوح‪.‬‬

‫كان يسكتها بقبلته اعساخمنة حتى شعر بانتفاضة جسدها مأن برودة‬
‫اعلياه فحلعها بين زرا‪ȶ‬اته ‪.‬فكل اعمنساء يحعلن باعرجل اعلى‬
‫ليجععهن يطأن الرضا بل أثتثمناء كعهم حلعها عحلامأة كان يععبان‬
‫تحت اعلياة كطفعين بلوسم اعلطر عفه جسدها وخرجا عغرفة نومأة‬
‫عترتدى مألبسها فاعوقت قارب مأن مأمنتصف اععيل أرتدت مألبسها‬
‫وأخل يلشط شعرها ويعلعلة ععخعف‪.‬‬

‫‪ -‬دى مأش تسريحة شعرى‪.‬‬

‫كده أوضح ‪.‬‬ ‫‪ -‬دى أحعى وش‬

‫ضغط ‪ȶ‬عى وجمنتيها ثم قبعها بمنفس اعشغف فتوترت خوفا مأن‬


‫ضعفها أمأام قوة رجوعتة مأن جديد وأهدت شفتية قبعة طويعة‬
‫‪.‬وخرجت‪ .‬فى اعطريق كانت تتلكر كل مأاحدث فى يومأها وجسدها‬
‫يمنتفض ويشعركأن كفه لزااا يتحسسها ونفسه اعدافىءا يغعفها‬
‫وخرير اعدم فى ‪ȶ‬روقها بدا يععو وأنفاسها تمنقطع ‪.‬قاطع‬
‫تفكيرها‪.‬رنين اعهاتف فردت مأمنز‪ȶ‬جة فى اعطريق خلص طيب‬
‫سلم‬ ‫ياشريف أنت ‪ȶ‬مند مأامأت‬

‫وبعد دقائق وصعتها رساعة مأن أحلد‬


‫قف باعطواف ترى اعغزااا اعلحرمأا‬
‫حج اعحجيج و‪ȶ‬اديقصد زمأزمأا‬

‫‪ȶ‬منداعطاواف رأيتهاامأتعثلاة‬
‫ععركن واعحجاراعلعلام تعثلاا‬

‫أقسلت باعبيت اععتياق عتخبارى‬


‫مأا السم قاعت مأن سلعاة آدمأاا‬

‫السم سعلاى واعلمناازا مأكاة‬


‫واعدار مأاب ين اعحجاون وغيعلاا‬

‫قعت ‪ȶ‬ديمنى مأو‪ȶ‬ادا ً أحلاى باه‬


‫أقضى به مأاقد قضاه اعلحرمأاا‬

‫فتبسلت خجلًوقاعت ياافتاى‬


‫مأاا‬
‫لحر ّ‬
‫مأحال اع أ‬
‫يا أ‬ ‫أفسدت حج‬

‫ة‬
‫فتحرك اعركن اعيلانى خشيا ً‬
‫وبكا اعحطيما وجاوبتاه زمأزمأاا‬
‫عاوأن بيات اععه كعّام ‪ȶ‬اشقاا ً‬
‫مأن قبال هالا كااد أن يتكعلاا‬

‫مأ ت اعضحكة قعبها و‪ȶ‬يمنيها حتى جاءتها رساعة أخرى‬


‫(البيات عيزيد ابن مأعاوية‪ȶ ..‬عشان مأتز‪ȶ‬عش ياقعبى)‬

‫* * *‬
‫فى اعشركة كان اعصراع بين ‪ȶ‬لر و‪ȶ‬صام ‪ȶ‬عى أشده فدخعت‬
‫‪ȶ‬عيهم ‪ȶ‬اعيا فحل اعصلت رهيب ‪ȶ‬عيهلا فجأة و‪ȶ‬لر يحلعق بعصام‬
‫كأنه يهدده ويحلره‬

‫مأن شىء ول يخبر ‪ȶ‬اعيا بلا يحدث و‪ȶ‬مندمأا سأعت ‪ȶ‬ن اعسبب عم‬
‫يجيباها وسحبها ‪ȶ‬لر مأن يدها عخارج مأكتب ‪ȶ‬صام ‪ :‬تعاعى ‪ȶ‬مندنا‬
‫مأيعاد اعسا‪ȶ‬ة ‪3‬‬

‫‪ -‬فين؟‬

‫وفى أحد ‪ȶ‬يادات المأراض اعمنفسية كان مأو‪ȶ‬د ‪ȶ‬لر و‪ȶ‬اعيا أخلها‬
‫مأن يدها وكأنه يورطها فى المأر ويضعها أمأام أمأر واقع ‪ .‬عكمنه‬
‫وجدها تتقبل اعفكرة بكل أريحية وهدوء‪ .‬كانت اعلعاعجة طبيبة هادئة‬
‫اعطباع وتركيزها ‪ȶ‬اعى جدا ً استقبعت ‪ȶ‬اعيا وبدأت تسلع شكواها‬
‫وبعدمأا انتهت ‪ȶ‬اعيا مأن سرد قصتها بدأت اعطبيبة فى طرح السئعة‪.‬‬

‫‪ȶ‬ارفة بتعلعى إيه وقاصدة ده‪ .‬عكن‬ ‫‪ -‬مأبدأيا ً اعحاعة مأش صعبة لن‬
‫‪ȶ‬مندى سؤاا إيه إععى خلك تعلعى كده‪.‬‬

‫* * *‬

‫مأع رنين اعلمنبه فتحت ‪ȶ‬اعيا ‪ȶ‬يمنها بحثت ‪ȶ‬ن شريف فى اعشقة‬
‫فعم تجده فأ‪ȶ‬دت كوبا ً كبيراًا مأن اعقهوة وخرجت إعى اعشرفة‬
‫عتشربها وهى عم تفق مأن نومأها بعد‪ .‬كانت الصوات باعشارع‬
‫مأز‪ȶ‬جة ومأا يحدث أمأر غريب فعاعيا تسكن مأمنطقة باعتجلع واعلكان‬
‫هادىء ليوجد أى إز‪ȶ‬اج ‪ȶ‬عى اعطلقا ‪ȶ .‬عى‬
‫اعيوم‪ .‬ومأن مأكان جعستها وجدت ‪ȶ‬ددا ً كبيرا ً مأن اععلاا‬ ‫خلف ذع‬
‫بدا مأن عهجتهم ومألبسهم أنهم صعايدة يحلعون اععدد مأن بعطات‬
‫وشواكيش ومأن وقت خخر تلر سيارة تحلل مأجلو‪ȶ‬ة ومأمنهم حتى‬
‫تبقى خلسة رجاا مأل النتلار ثلثة مأمنهم ورحعوا والثمنين اعباقين‬
‫وعوا مأمنتلرين وأحدهم أسمند جسده إعى شجرة يمنتلر وهو مأغلض‬
‫اععيمنين وبعد وقت عيس باعقصير رحل اعشاب وول اعثانى نائم تحت‬
‫اعشجرة حتى جاءت سيارة وركب بها أخلته ععلل فى اعبمناء بعلارة‬
‫عم تكتلل اعبمناء كان يلهب عععلل كل يوم وفى يوم مأن اليام صعد‬
‫ععدور اعععوى عيغير مألبس اععلل ويرتدى مألبسه بإحدى اعغرف‬
‫اعلطعة ‪ȶ‬عى أحدى اعبمنايات اعلجاورة وجد شباكها مأفتوح عفت‬
‫أنتباهة عون غرفتها اعوردى‬
‫بدأت ‪ȶ‬يمنة تسترق اعمنلر بين عحلة واعثانية حتى وجدها تخرج مأن‬
‫حلام غرفتها ‪ȶ‬ارية واعلطر يسيل مأن شعرها ‪ȶ‬عى جسدها اعبكر‬
‫اعطرى اعلصقوا كان يمنلر بخجل باعبدإيه حتى وجد قدمأاة تسوقة‬
‫باعقرب مأن شباكها عيراها ‪ȶ‬ن قرب عكمنها رأتة يقف باعشباك يراقبها‬
‫فارتعد خوفا ً وابتعد ‪ȶ‬ن اعشباك وهو يراقبها مأن بعيد فوجدها تقترب‬
‫مأن اعشباك وتفتحهععى مأصرا‪ȶ‬يه وتفتح مأشغل اعلوسيقى وترقص‬
‫عه ‪ȶ‬ارية‬
‫وجسده يرتعش مأن اعمنشوة ورجوعته تمنتفض رغبة حتى فتح ‪ȶ‬يمنه‬
‫فوجد نفسه لزااا نائلا ً تحت اعشجرة يعتقط أنفاسة اعلتسار‪ȶ‬ة‬
‫بصعوبة واعشلس تحرق جبهتة عكمنه لزاا تحت تأثير حعله ‪ȶ‬اعيا فى‬
‫بعكونتها تراقبه وترقب رجوعته اعتى تصرخ أمأام أ‪ȶ‬يمنها جو‪ȶ‬ا ً فأمأامأها‬
‫شاب رجوعته تمنادى وجسده قوى مأثير وجدته يعبر اعشارع عجهتها‬
‫يرمأقها بشهوة لزاا تحت تأثير حعله فمنادته ‪ȶ‬يمنيها رغبة فوجدته‬
‫يدخل مأدخل بيتها كانت تشهق أنفاسها حتى وجدتة أمأام اعباب‬
‫فتحت عه اعباب وبدون كعلة واحدة ول يطفئان نار شهوة أجساد‬
‫جائعة حتى أنطفأت نار شهوتهم وخرج اعشاب دون كعلة واحدة‬
‫و‪ȶ‬اعيا بلكانها نتفض ‪-:‬‬

‫أ‪ȶ‬وذ باععه مأن اعشيطان اعرجيم أستغفر اععه اععليما أ‪ȶ‬وذ باععه‬
‫أ‪ȶ‬وذ باععه‪.‬‬

‫ففتحت ‪ȶ‬يمنها وجدت اعشاب لزاا يعبر اعشارع أقترب مأن تحت‬
‫بعكونتها ومأر بسلم حتى أختفى وهى تعوذ باععه مأن شر خياعها‪.‬‬

‫* * *‬

‫وفى أحد اعلطا‪ȶ‬م ‪ȶ‬عى نيل اعقاهرة كانت ‪ȶ‬اعيا وأحلد يتمناولن‬
‫اعطعام وبدا ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬اعيا اعشعور باعتعب واعدوار كان يسأعها أحلد مأن‬
‫وقت خخر‪ :‬أنت كويسة‪.‬‬

‫‪ -‬ل دايخة شوية بس هأبقى تلام‪.‬‬

‫وبعدها بثوانى غابت ‪ȶ‬ن اعو‪ȶ‬ى وجدت نفسها فى غرفته وهو يحاوا‬
‫إفاقتها ففتحت ‪ȶ‬يمنيها وجدت اعفزع واعقعق ‪ȶ‬عى وجهه وحوعها ‪ȶ‬دد‬
‫كبير مأن الطباء ومأسا‪ȶ‬ديهم‪.‬‬

‫‪ -‬مأين كل دوا‪.‬؟‬

‫ياحبيبتى‪.‬‬ ‫‪ -‬بأطلن ‪ȶ‬عي‬

‫أحد الطباء وصف اعحاعة بأنة إجهاد ‪ȶ‬ام وطعب مأجلو‪ȶ‬ة تحاعيل‬

‫علطلئمنان‪ .‬ثم غادر اعجليع كان أحلد بجوارها قعق شغعه اعشاغل‬
‫الهتلام بصحتها ومأوا‪ȶ‬يد أدويتها‪.‬‬

‫‪ -‬أنت مأكبر قوى اعلوضوع‪ .‬اعدكتور قاا إجهاد‪.‬‬

‫قوى‪.‬‬ ‫ضلها عصدره ومأسح ‪ȶ‬عى شعرها‪ :‬بأحب‬


‫‪ -‬خفت ‪ȶ‬عى‪.‬‬

‫عيه؟‬ ‫‪ -‬ل هأخاف ‪ȶ‬عي‬

‫‪ -‬بابتسامأة‪ :‬صح‪.‬‬

‫‪ -‬خايف ‪ȶ‬عى نفسى وروحى وقعبى‪ .‬إععى ساكمنيمن ‪.‬‬

‫‪ -‬مأازحة‪:‬أنا قعت كده كلان‪.‬‬

‫كانت نلرة ‪ȶ‬يمنيه وعهفته تكفيها ‪ȶ‬ن اععاعم أجلع رجل يحلعها فى‬
‫صدره رجل بداخعه امأرأة قتعت كل اعمنساء‪ .‬امأرأة هى مأحور‬
‫اعكون ‪.‬امأرأة تلثل بداخعه ثورة وزعزاا يجتاح كيانه ‪.‬امأرأة بدونها‬
‫عم يعرف قعبه مأعمنى عععشق‪ .‬امأرأة أوقفت اعزمأان واععلر ‪ȶ‬عى‬
‫نلرة مأن ‪ȶ‬يمنيها امأرأة أنفاسها ووجودها يلثل عديه اعليلد‬
‫واعحياة‪.‬امأرأة غيرت اعزمأن فى حضورها وغيابها ‪ .‬امأرأة غيرت‬
‫مأوطمنه فأصبح بين ذرا‪ȶ‬يها‪ .‬امأرأة خعقت ععحب‬

‫رفع سلا‪ȶ‬ة اعتعيفون مأوبخا ً اععامأعين باعفمندق ‪ȶ‬عى تأخير اعطعام‬

‫بدلا‪:‬أحلد‪.‬‬

‫بقعق‪ :‬حاسة بحاجة؟‬

‫إيه ‪ȶ‬ايزة أشوف بيت ‪.‬‬ ‫‪ -‬أنت مأكبرها قوى‪ .‬بأقوع‬

‫ضاحكاً‪ :‬مأش ‪ȶ‬ايش فيه أصلً‪ .‬طوا اعوقت همنا‪.‬‬

‫ده‪ .‬أقصد اعبيت إععى تربيت فيه ‪ .‬بيت اععيعة‪.‬‬ ‫‪ -‬مأا أقصدش بيت‬

‫بتمنهيدة‪:‬ياااااه بيت أمأى مأارحتهوش مأن زمأان قوى‪ .‬خلص أمأا تبقى‬
‫كويسة نروح‪.‬‬
‫نهضت مأن اعسرير مأرة واحدة ‪ :‬أنا زى اعفل‪.‬قردة‪.‬‬

‫جلبها مأن يدها‪ :‬بلش استهباا بأة أنت تعبانة‪ .‬هو ربمنا أمأا وزع اععمند‬
‫‪ȶ‬عى اعمناس إداكى عوحدك نصه‪.‬‬

‫دخل ‪ȶ‬عيهم اعمنادا باعطعام وضعه ‪ȶ‬عى طاوعة بجوار اعسرير‬


‫وخرج ‪.‬قرب أحلد اعطعام مأن اعسرير وبدأ يطعلها بيده‪.‬‬

‫وهى تعقد حاجبيها‪:‬مأش قادرة آكل مأعدتى وجعانى‪.‬‬

‫‪ -‬مأش بلزاج ‪ȶ.‬عى فكرة‪ .‬عو كعت الكل دا كعه همنروح بيت مأامأا‪.‬‬

‫مأن تصرفها‬ ‫بدأت تأكل وتأكل حتى أكعت كل الكل وهو يضح‬
‫اعلشابه عتصرفات الطفاا‪.‬وفجأة شعرت بغثيان فأنتفضت مأن‬
‫اعسرير ععحلام تقيأت كل مأا أكعتة وأحلد مألسكا برأسها حتى‬
‫أنتهت ‪.‬وسحبها ععحوض مأسح‬
‫وجهها ونلف فلها وأدارها عحضمنه وقبعها ‪ .‬شعرت بإنز‪ȶ‬اج مأن‬
‫رائحته اعتى طاعلا أحبتها وبدأت تتقىء مأن جديد وكعلا أقترب مأمنها‬
‫تبعدة ‪ȶ‬منها لن رائحتة أصبحت تز‪ȶ‬جها‪.‬‬

‫بأستفهام و‪ȶ‬طف‪:‬بتبعديمنى عيه؟ مأبقرفش صدقيمنى‪.‬‬

‫مأديقانى‪.‬‬ ‫‪ -‬ريحت‬

‫باستفهام‪ :‬ريحتى وحشة؟‬

‫‪ -‬ل ياحبيبىا بس مأضيقانى مأا أ‪ȶ‬رفشا بأة اعلهم أنا بقيت تلام يال‬
‫نروح بأة‪.‬‬

‫‪ -‬مأستحيل وأنت تعبانة كده‪ .‬هتفضعى مأعايا همنا‪.‬‬


‫وكلا و‪ȶ‬د أحلد صدق اصطحبها عبيت واعدته ‪ .‬دخعت غرفته وبدأت‬
‫تقعب بلكتبه بين كتبة وورقه ورسومأاته اعقديلة ‪.‬وهو يراقب‬
‫اهتلامأها اععجيب بغرفته ‪.‬‬

‫‪ -‬كمنت ‪ȶ‬ايزة تيجى همنا عيه؟‬


‫كل حاجة‪ȶ .‬عى فكرة أنا مأضايقة جدا ً‬ ‫وأشارك‬ ‫‪ȶ -‬ايزة أ‪ȶ‬رف ‪ȶ‬من‬

‫‪ -‬عيه تعبانة ؟‬

‫وأنت بتكبر وأنت بتحعم وأنت‬ ‫‪ -‬ل غيرانة مأن اعلكان إععى شاف‬
‫بتبكى‪.‬‬

‫‪ -‬أه واععه كتير قوى‪.‬‬

‫أكتر ‪.‬وبمنت اعجيران‬ ‫أكتر مأمنى‪ .‬وشاف‬ ‫‪ -‬يعمنى اعلكان دا يعرف ‪ȶ‬من‬
‫وكده‬

‫بيدها شكلجية أخرجتها مأن درج مأكتبه‬ ‫كانت تلس‬

‫زمأن أنت‬ ‫‪ -‬يعمنى اعشكلجية دى شكعها وريحتها مأش بتلثل ع‬


‫‪ȶ‬شته‬

‫وذكرى ‪ȶ‬شتها أنا بأة ‪ȶ‬ايزة أ‪ȶ‬رف وأعلعم كل اعلكريات دى‪.‬‬

‫أخل مأن يدها اعشكلجية وبدأ يتأمأعها وقاا بحمنين‪ :‬أنت ‪ȶ‬ارفة دى‬
‫بتا‪ȶ‬ت جدتى اععه يرحلها‪ .‬كانت ست طيبة قوى‪ .‬كمنت بأحبها جدا ً‬
‫مأاكمنتش بأنام غير فى حضمنها‬

‫بدأت اعدمأوع تعلع فى ‪ȶ‬يمنيه‪ :‬تعرفى إنها مأاتت وأنا فى حضمنها‬

‫غيرت ‪ȶ‬اعيا اعلوضوع بسكوتها عم تقل غير‪ :‬ذكريات‪.‬‬


‫غير أحلد اعلوضوع اعلى تحوا عدرامأا ‪:‬بلمناسبة اعغيرة وبمنت‬
‫اعجيران إععى اتقاعت مأن شوية‪ .‬بتغيرى ‪ȶ‬عى‪.‬‬

‫‪ -‬بتسأا عيه؟‬

‫‪ -‬مأجرد سؤاا‪.‬‬

‫‪ -‬أه بأغير ‪ȶ‬عي ‪.‬‬


‫‪ -‬بابتسامأة ‪ :‬فعلً؟‬

‫‪ -‬مأش لزم أكون بأغير مأن ستات يعمنى ‪ȶ‬عشان مأاتفهلش غعط‪.‬‬
‫أمأا بياخدك مأمنى‪ .‬بأغير مأن المأاكن إععى بتشوف‬ ‫بأغير مأن شغع‬
‫أكتر‪ .‬زى اعلكان دا باعلبط‪ .‬بأغير مأن أى حاجة بتاخد اهتلامأ ‪.‬‬

‫‪ -‬واعجمنس اععطيف؟‬

‫اخترتمنى أنا عيه‪ .‬شوف أنت‬ ‫‪ -‬هأغير عيه مأا كعهم كانوا قدامأ‬
‫تجوزت كام مأرة ومأن ستات مأن أجلل مأا يكون عو فكرت فى‬
‫اعلوضوع باعشكل ده كانت المأور بأت صعبة جدا‬

‫‪ -‬إزاى؟‬

‫علست شفايف غير شفايفى ول علست‬ ‫‪ -‬يعمنى تخيل إن شفايف‬


‫دا خلنى أتخيل وأتضايق‪.‬‬ ‫ست غيرى‪ .‬إحساس صعب‪ .‬وكلمأ‬

‫مأامأارست اعحب ول علست شفايفى‬ ‫‪ -‬ل خلص مأاتضيقيش‪ .‬قبع‬


‫وخلنى مأسعم‬ ‫حد أنا مأش ‪ȶ‬ارف أنت كمنت فين وإيه جابمنى عي‬
‫بأحسها خارجة مأن شفايفى‬ ‫وراضى خعى اعكعلة إععى بتخرج مأمن‬
‫إععى بيقطع ويضرب فى‬ ‫جسل‬ ‫شعرك ‪ȶ‬يمني‬ ‫وعى ‪ .‬كل مأافي‬
‫ويخععيمنى فى ثورة ويفجر براكيمنى نارمأن نوع جديد نار باردة‬
‫‪ȶ‬شت أو ‪ȶ‬رفت اعحب أنت غير‪.‬‬ ‫مأابتحرقش مأا أقدرشا أقوا قبع‬
‫أبدا ً ‪ .‬اععلسة اعحقيقية‬ ‫ل أنت كل ‪.‬صدقيمنى مأاعلستش ست قبع‬
‫هى إععى بيبقى فيها كل حاجة ‪ȶ‬شق ورغبة‪ .‬عكن رغبة مأن غير حب‬
‫دا إحساس مأن أبشع مأايكون‪.‬‬

‫‪ -‬نعم؟‬

‫اكتشفت إن‬ ‫‪ -‬أه واععه بس مأا اكتشفتش كده غير بعد مأعرفت‬
‫اعرغبة مأن غير حب حقيقى بتخععى اعراجل رخيص باعلبط زى‬
‫مأافيه ست رخيصة فيه راجل رخيص بقيت أمأا أفتكر بأحس بقرفل‬
‫أقوا إزاىا كمنت بأتجوز ست‬
‫بس ‪ȶ‬عشان أحعى ست اكتشفت إن إععى زيى بيتقاا ‪ȶ‬عيه وصف‬
‫وكعلة مأع السف ‪ȶ‬يب تتقاا‪.‬‬

‫ضاحكة‪:‬خلص ‪ȶ‬رفتها‪.‬‬

‫‪ -‬مأش مأهم كمنت إيه اعلهم اعحب خلنى إيه‪.‬‬

‫‪ -‬باعلمناسبة ‪ .‬إشلعمنى أنا أسأا أنا كلان‪ .‬حسيت إمأتى باعغيرة‬


‫‪ȶ‬عى؟‬

‫‪ȶ‬عيه خعتيمنى أحس باعغيرة‬ ‫‪ -‬أه هو دا اعحساس إععى بأقوع‬


‫وأ‪ȶ‬رف يعمنى إيه بجد بأتضايق أمأا بتعبسى ‪ȶ‬ريان أو قصير بأتضايق‬
‫اعزايد بحد‪ .‬ودا مأاكمنتش بأحسه قبل كده كمنت‬ ‫أمأا بأشوف أ‪ȶ‬جاب‬
‫بأمأشى بس سعيد قوى بعروسة اعلوعد ‪.‬حتة اعكسسوار إععى مأزيمنة‬
‫درا‪ȶ‬ىا‬
‫عحلة صلت ثم قاا بتأثر وندم‪ :‬أنت ‪ȶ‬ارفة القلرا مأن كده إيه أمأا‬
‫‪ȶ‬جباهم وانت‬ ‫تبقى ‪ȶ‬ارف إن كل اعرجاعة إععى فى اعلكان مأرات‬
‫أنت إععى كسبتها كأنها شىء مأاكمنتش فاهم ول‬ ‫فخور قوى إن‬
‫‪ȶ‬ارف اعرجاعة دوا بيتخيعوها إزاى ول بيبصوا عجسلها إزاى يعمنى‬
‫إيه؟‬

‫كمنت غبى غبى وخلص حتى اعست إععى بتقبل تتجوز راجل كده‬
‫بتحس بإيه ول هى بتبقى رخيصة كلان ععدرجة‬
‫دى وبتتباع وتشترى مأقابل بيت وفعوس وأعلاظ‪ .‬دى د‪ȶ‬ارة حلا‬
‫أنت ‪ȶ‬رفتيمنىا حاجات كتير قوى مأن غير مأاتقصدى‪.‬‬

‫‪ -‬بأحب ‪ ..‬بس مأاقعتعيش مأين أكتر حد غرت مأمنه‪.‬‬

‫‪ -‬أ‪ȶ‬رف إن اعستات بتسأا اعسؤاا وهل ‪ȶ‬ارفة إجابته‪.‬‬

‫‪ -‬طيب كويس ‪ȶ‬عشان مأاتكدبش‪.‬‬

‫‪ -‬خلص بأة أنت ‪ȶ‬رفت هو مأين‪ .‬أه هو ‪.‬‬

‫بضحكة ‪ȶ‬اعية‪ :‬دا مأطربى اعلفضل بس كده‪.‬‬

‫‪ -‬ومأا أبقاش أنا عيه ؟ جربت تسلعى صوتى ‪.‬اسلعى ياستى‬

‫وبدأ يتمنحمنح وقبلا مأايتفوه بكعلة جريت خرجت مأن اعبيت ‪ :‬ل ل‬
‫‪..‬بلش يا أحلد‪.‬‬

‫وهو يجرى خعفها ‪ȶ‬عى اعسعم‪ :‬حاوعى بس ‪.‬‬

‫وحش‪.‬‬ ‫‪ -‬ل صوت‬

‫فى اعسيارة جاءت ععاعيا مأكاعلة مأن ‪ȶ‬لر‬

‫حال‪.‬‬ ‫‪ -‬ثوانى بس يا أحلد هأشوف شغل بس بعته عى وأفضى ع‬

‫دخعت ‪ȶ‬اعيا صفحتها ‪ȶ‬عى اعفيس بوك وتواصعت مأع ‪ȶ‬لر بخصوص‬
‫مأهام ‪ȶ‬لعهم وقبل أن تخرج مأن صفحتها شاهدت صورة لحلد ‪ȶ‬عى‬
‫صفحته اعرسلية ‪ȶ‬عى اعفيس بوك وبلجرد رؤيتها ععصورة صدمأت‬
‫مأن اعلفاجأة ووضعت شاشة هاتفها فى وجهه‬

‫‪ -‬إيه ده باعلبط؟‬

‫‪ -‬اعجان ده ؟ مأا أ‪ȶ‬رفوش‪.‬‬

‫‪ -‬مأابأهزرش‪ .‬إيه ده؟‪.‬مأين دى؟‬

‫مأش جاحد‪.‬‬ ‫‪ -‬أنا يا‪ȶ‬اعيا‪.‬بلمأت‬

‫‪ -‬بطل استهباا أنت فاهما قصدى إيه؟‬

‫‪ -‬يعمنى أنت مأتبعانى مأن زمأان ومأتابعة صفحتى ‪ȶ‬عى اعفيس بوك ‪.‬‬

‫بابتسامأة مأاكرة‪ :‬أنت مأتصور اعصورة دى فين؟‬

‫‪ -‬فى اعلزر‪ȶ‬ة‪.‬‬

‫‪ -‬أنهى مأزر‪ȶ‬ة؟‬

‫‪ -‬هو أنا مأقعتعكيش؟‬

‫‪ -‬ل تخيل؟‬

‫‪ -‬أصل أنا أشتريتها‪.‬‬

‫‪ȶ -‬لعت كده عيه؟‬

‫‪ -‬أنا مأا اشتريتش اعلزر‪ȶ‬ة أنا اشتريت ذكرياتى فيها‪.‬‬

‫‪ -‬واعمناس إععى فيها ؟‬

‫‪ -‬مأوجودين‪..‬‬
‫‪ -‬وصاحبها با‪ȶ‬ها كده ‪ȶ‬ادى باعساهل؟ول استغعيتا‬
‫نفوذك‪.‬وجبروت ‪.‬‬

‫قاطعها‪:‬ل طبعاً‪.‬دا طعع مأبتز وزباعة ‪ .‬دفعمنىا تلمنها تلت مأرات‪.‬‬

‫مأازحة وبضحكة ‪ȶ‬اعية‪ :‬أحسن‪.‬‬

‫عحلة صلت ثم توجهت بمنلرها اعيه‪ :‬أحلد‬

‫اعتفت إعيها بابتسامأة فقاعت ‪:‬بأحب ‪.‬أحلد أنت مألكن فعل ً تستغل‬
‫نفوذك ‪ȶ‬عشان توصل عحاجة أنت ‪ȶ‬ايزها؟‬

‫‪ -‬بعيدا ً ‪ȶ‬ن اعتفاصيل أنا مأابأوعلش حد ‪ .‬بأحاوا ‪ .‬مأاتقدريش‬


‫مأش واعلة ‪ .‬اعلعم كتير بيكون وجهة‬ ‫تجزمأى مأعيون فى اعليه أن‬
‫نلر‪ .‬إععى أخدت‬
‫مأمنه صفقة شايفمنى واعم مأثل ً مأع إنى خدتها لنى قدمأت أحسن‬
‫‪ȶ‬رض‪ .‬اعلهم يكون ضليرك مأرتاح ععحاجة إععى بتعلعيها‪ .‬وبتخرجى‬
‫حق ربمنا فيها ‪.‬‬

‫صلت ععحلة ‪ :‬عو اكتشفت فى يوم إنى واعم دى حاجة مألكن‬


‫عى؟‬ ‫تقعل حب‬

‫‪ -‬اعكلم دا يتسأا عععى بيحب مأش إععى بيعشق‪ .‬كتير ستات‬


‫مأرتبطين بتجار مأخدرات وسلح وكلان بعطجية وبيحبوهم ‪ ..‬يلكن‬
‫بيحبوهم دى قعيعة بتلقى اعست مأمنهم بتعلل كل حاجة ‪ȶ‬عشان‬
‫حبيبها ده مأع إنه بعطجى مأثلً‪ .‬مأش مأهم خاعص ‪ȶ‬مند اعست اعراجل‬
‫إععى مأعاها يبقى قاسى ‪ȶ‬عى كل اعدنيا اعلهم إنه أمأا بييجى ‪ȶ‬مندها‬
‫بيتحوا مأع أوا علسة عصدرها عطفل بعلر اعسمنتين حتى عو ‪ȶ‬منده‬
‫خلسين سمنة‪.‬‬
‫‪ -‬مأهم قوى اعراجل يشم فى حضن حبيبته ريحة أمأه‪ .‬مأا أقصدش‬
‫اعلعمنى اعحرفىا إنلا اعشعور بالمأان واعحب و‪ȶ‬دم اعخوف‪.‬‬

‫طععت مأعقد ول إيه؟‬ ‫‪ -‬شكع‬

‫فصيعة؟‬ ‫‪ -‬تعرفى إن‬

‫‪ -‬تعرف أنت إن اعكلم فى اعحب بيقعب مأعايا بكومأيديا‪ .‬إل مأعاك‬


‫أنت بأحس كل كعلة بتقوعها وبأبقى ‪ȶ‬ايزة أترمأى فى حضمن‬
‫وأ‪ȶ‬يط‪.‬‬

‫يعمنى ‪ ..‬يلكن اعكلم‬ ‫‪ -‬تركيبة ‪ȶ‬جيبة فعلً‪ ..‬إيه إععى يضح‬


‫كده فبيضح ‪.‬‬ ‫مأابيبقاش حقيقى وبيبان إنه تلثيل وفيه أداء في‬
‫عكن اعكلم همنا طاعع حقيقى‪..‬بس مأش عدرجة اععياط‪...‬أنت‬
‫مأتطرفة‪.‬‬

‫بمنلرة ‪ȶ‬ليقة ععيمنيه وشفتيه وبصوت خافت ‪ :‬أحلد ‪.‬‬

‫‪ -‬يخرب بيت كده‪ .‬أحلد دى بتلوتمنى‪.‬‬

‫يجلبها عحضمنه ويقبعها‪..‬‬

‫* * *‬
‫فى اعشركة شعرت ‪ȶ‬اعيا بمنفس اعلرض دوار وقىء فحلعها ‪ȶ‬صام‬
‫ععلستشفى وهمناك اكتشفت أنها حامأل فى اعشهر اعثاعث‪.‬‬

‫‪ -‬مأبروك ‪.‬‬

‫‪.‬‬ ‫‪ -‬اععه يبارك في‬

‫وفى اعسيارة كانت ‪ȶ‬اعيا سارحة‬

‫‪ -‬هتبقى أم ياخلثى‪.‬‬

‫‪ -‬أنت مأش حاسس باعكارثة؟‬

‫‪ -‬كارثة إيه؟‬

‫‪ -‬أنا حامأل‪ .‬أ‪ȶ‬لل إيه‪.‬؟‬

‫‪ -‬أنت مأش مأبسوطة مأن اعحلل؟‬

‫‪ -‬باععكس سعيدة جداً‪.‬‬

‫‪ -‬أفتكرا يا‪ȶ‬اعيا دى فرصة كويسة ‪ȶ‬عشان ترجع ‪ȶ‬لقت ا أنت‬


‫وشريف أحسن مأن الوا‪.‬‬

‫‪ -‬أنت مأش فاهم حاجة ‪.‬‬

‫انقطعت اععلقة بين ‪ȶ‬اعيا وأحلد عفترة طويعة كل مأايصعها‬


‫مأمنه مأجلو‪ȶ‬ة رسائل (سأنتلرك بعيدا ً عكمنمنى أنتلر يومأا ً أسلع فيه‬
‫رنين خعخاع سأبعد بعيدا ً عتكتشفى أنمنى مأعشوق أنمنى شلس‬
‫عتعبرى اعجباا واعبحور واعوديان‬ ‫أن ابتعدت ستلوتين بردا ً سأد‪ȶ‬‬
‫عتأتى عتقتربى مأن دفء حبى هله اعلرة اعثانية اعتى تهجريمنى فيها‬
‫ول أ‪ȶ‬رف شيئا ً ‪ȶ‬ن ذنبى هل لنى باععشق مأتيم ب أم تتعلذين‬
‫بمنيران قعبى)‬
‫شلسا ً فاعقرب مأن اعشلس‬ ‫‪( -‬كيف أقترب وأن مأعتقد نفس‬
‫‪.‬فباعقرب‬ ‫حارق يا وجع قعبى بدا مأكتوبا ً عمنا يدور كل مأمنا فى فع‬
‫مأوتى ‪.‬جسدى مأن شلع أن ابتعدت أتجلد وإن أقتربت عن تحصل‬
‫مأمنى إل ‪ȶ‬عى اعدمأع فعمنكن ‪ȶ‬عى مأسافة ثابتة لنقترب ول نبتعد حتى‬
‫ل يمنطفئ نور قعبى)ا‬

‫فى ‪ȶ‬يادة اعطبيبة اعمنفسية ‪..‬‬

‫مأعاه ده كان‬ ‫‪ -‬يعمنى مأوضوع اعشاب اعصعيدى إععى تخيعتى نفس‬


‫اعسبب ‪ȶ‬عشان تختعقى شخصية خياعية تعيشى مأعاها اعحب إععى‬
‫اعحقيقية‪.‬‬ ‫مأفتقداه فى حيات‬

‫مأبدأيا ً لزم نمنزا ععواقع ومأانمنفصعش ‪ȶ‬منه بس همناخد مأن خياع‬


‫فى اعواقع‪ .‬ودا يخعيمنى ‪ȶ‬ايزة أ‪ȶ‬رف‬ ‫‪ȶ‬عشان نعرف إيه إععى ناقص‬
‫عيه أحلد اعوزان؟ مأش حد تانى؟‬

‫‪ -‬شكعه مألهره اعخارجى هو نلوذج ععراجل إععى بيجلبمنى‪.‬‬

‫‪ -‬عيه رجل أ‪ȶ‬لاا مأش ل‪ȶ‬ب كورة ‪.‬مأش فمنان مأشهور‪.‬‬

‫شكعه‪.‬‬ ‫‪ -‬قعت ع‬

‫‪ -‬عيه راجل غمنى؟‬

‫‪ -‬مأايفرقش خاعص إنه غمنى ‪.‬اعلهم إنه ناجح وطلوح ‪ .‬مألكن أرتبط‬
‫بليكانيكى‬
‫بس طلوحة يبقى صاحب مأصمنع سيارات‪ .‬كعمنا بمنحعم باعراجل‬
‫اعطلوح اعمناجح‪ .‬مأا أ‪ȶ‬رفش أنا أكون مأقرونة براجل فاشل ول حتى‬
‫‪ȶ‬ادى‪.‬‬
‫صلتت ععحلة ثم قاعت‪ :‬يلكن فعوسه ونفوذه دوا يحلونى عو‬
‫قررت أسيب شريف وأمأشى ععدرجة دى بأخاف مأمنه بأخاف يأذيمنى‬
‫ودى نقطة مأهلة جداً‪.‬‬

‫اعبدايات دايلا ً حعوة وعطيفة بس الهما وإحمنا فى اعبدايات نفكر إععى‬


‫اخترناة دا عو وصعمنا مأع بعض ععمنهايه هتبقى باعرضا والحترام بتاع‬
‫ععحلة أنت واعراجل دا خلص هتسيبوا‬ ‫اعبدايات ول ل تخيعى نفس‬
‫ول ل‪.‬‬ ‫ويبهدع ‪ .‬ياترى هيتقى ربمنا في‬ ‫ول هيهيمن‬ ‫بعض هيكرمأ‬
‫بس مأع السف سخونة اعبدايات وحلوتها مأابتخعيمناش نفكر ول‬
‫نشوف‪.‬‬

‫‪ -‬تلام طيب مأاكمنتيش بتقبعى مأمنه اعهدايا اعغاعية عيه؟‬

‫‪ -‬مأابأحبش ‪.‬مأش ‪ȶ‬ايزة‪ .‬اعلهم إنه يهتم يبقى ‪ȶ‬ايز يهاديمنى كل‬
‫يتعب ‪ȶ‬عشان يعرف‬ ‫اعستات بتحب اعهدايا‪ .‬بس الهم إن شريك‬
‫بتحبى إيه ويهدي بيه‪ȶ .‬لومأا ً مأجرد الهتلام دا كفايه قوى‪.‬‬

‫‪ -‬بتتقابعوا عيه فى أمأاكن مأقفوعة‪.‬‬

‫‪ -‬يعمنى طبيعته اعشخصية فرضت ده لنه مأعروف‪.‬‬

‫‪ -‬واعرغبة مأاكانش عيها ‪ȶ‬لقةا ‪ȶ‬عشان تبقوا ‪ȶ‬عى راحتكو أكتر‪.‬‬

‫‪ -‬يلكن شوية بس مأش كتير بدعيل إنمنا فضعمنا كتير جدا ً ومأحصعش‬
‫أى حاجة اعست مألكن تعيش ‪ȶ‬لرها كعه بس ‪ȶ‬عى اعحب‬ ‫بيمنمنا‬
‫والهتلام بس‬

‫‪ -‬مأوضوع سعد واعكتب واعروايات عيه أثرتية فى اعحكإيه‪.‬‬


‫أو ‪ȶ‬عى القل‬ ‫بيهتم بمنفس اهتلامأات‬ ‫‪ȶ -‬عشان مأهم يكون شريك‬
‫فيها ول بلش ‪ȶ‬عى القلا يحترمأها‪.‬‬ ‫بيحاوا يشارك‬

‫‪ -‬طبعا ً اعورد واعشيكولتة أمأر خعصان كل اعستات ‪ȶ‬ايزة ورد‬


‫وشيكولتة‪ .‬عكن مأوضوع كوبرى قصر اعمنيل واعصبح بدرى‪.‬‬

‫‪ -‬كان مأجرد حعم فى طفوعتى إن حبيبى ياخدنى يلشيمنى ‪ȶ‬عى‬


‫كوبرى قصر اعمنيل ونرقص ونجرى تحت اعلطر ونلشى فى وسط‬
‫اعبعد واعمناس كعها نايلة‪ .‬مأجرد أحلم وأمأمنيات‪.‬‬

‫‪ -‬طبعا ً اعكلم دا بيمنطبق ‪ȶ‬عى اعلزيكا واعرقص واعخيل‪.‬‬

‫‪ -‬جدا لزم فارس أحلمأى يبقى بيحب اعلزيكا وبيعرف يرقص‪.‬‬


‫وياسلم عو بيركب خيل‪.‬‬

‫‪ -‬أنت مأش شايفة إن دا كتير شوية‪.‬‬

‫‪ -‬يلكن كتير قوى بس عو بأحعم وأتخيل مأا أتخيعش أحعى حاجة فى‬
‫اعدنيا عيه؟‬

‫‪ -‬ل فى دى ‪ȶ‬مندك حق‪ .‬مأوضوع اعلطبخ بأة أنت ‪ȶ‬ارفة عو فيه‬


‫راجل هيععب مأع مأراتة ول حبيبتة باعشيكولتة واعمنوتيل زيكوا كده‬
‫مأحتاج أعوفات اعشيكولتة غعيت دعوقتى‪.‬‬

‫‪ -‬مأش لزم مألكن يجيب عى شيكولتة وهو راجع مأن إععى بخلسة‬
‫جمنيه اعصغيرة دى‪ .‬اعلهم يبقى اهتم يجيب عى اعحاجات إععى بأحبها‪.‬‬
‫يدخل مأعايا اعلطبخ حتى عو مأش هيسا‪ȶ‬دنى يسعيمنى يعلل أى‬
‫حاجة ‪ȶ‬عشان يشاركمنى‪ .‬يبلا مأجهود ويتعب ‪ȶ‬عشان خاطرى ‪ .‬لزم‬
‫طوا اعوقت يبقى ‪ȶ‬ايزنى مأبسوطة وفرحانة‪.‬‬

‫‪ -‬واعسفر ععريف؟‬
‫‪ -‬بأحب اعزرع واعخضرة قوى وكلان اعليه جداً‪.‬‬

‫‪ -‬واعشغل؟‬

‫‪ -‬مأهم جدا ً يبقى بيهتم بشغعى ويحترمأه مأهلا كان تافه ويهتم‬
‫بمنجاحى ويد‪ȶ‬لمنى ‪ .‬بس فعل ً فى اعواقع مأافيش راجل فاشل بيد‪ȶ‬م‬
‫شريكه مأش هتلقى راجل بيد‪ȶ‬م شريكته ويحفزها ‪ȶ‬عى اعمنجاح غير‬
‫عو كان ناجح وواثق فى نفسه‪ȶ .‬عشان كده دا كان سبب مأن أسباب‬
‫إختيارى عشخصية اعوزان‪.‬‬

‫وبيمنه؟‬ ‫اععلقة اعحليلة بيمن‬

‫مأن اععلقة مأش دى اعحكإيه أصل ً جلاا اعحكإيه فى‬ ‫‪ -‬سيب‬


‫اعجاذبية واعثارة إععى كان مأعيشمنى فيهم طوا اعوقت مأشتاقين‬
‫ومأحتاجين نوصل عبعض بيعلل دا باعكعلة إععى تسحر و‪ȶ‬يمنه إععى‬
‫وانت أجلل ست باعكونشايفة جلاع‬ ‫وباشتهي‬ ‫بأحب‬ ‫بتقوع‬
‫وسحرك وإ‪ȶ‬جابه بيهم فى ‪ȶ‬يمنيه طوا اعوقت ودا مأهم ‪ȶ‬عشان‬
‫أحس بأنوثتى وجلاعى حتى عو كمنت أوحش ست فى اعدنيا واعدعيل‬
‫إن فيه ستات وحشة جدا ً ثقتهم فى نفسهم مأاعهاش حدود وستات‬
‫جليعة جدا ً مأش مأصدقة ول ‪ȶ‬ارفة إنها حعوة أصل ً‬
‫ودا راجع عمنلرة شريكها عيها أحلد بيلهد ععلسة باعكعلة وععكعلة‬
‫باعمنلرة طوا اعوقت بيسعدنى ويضحكمنىا بيحسسمنى بالمأان إنى‬
‫مأع راجل بيحبمنى ويخاف ‪ȶ‬عى وكلان جدع‬

‫مأش مأكسوف حتى وهو بيحكى ‪ȶ‬ن مأواقف كان فيها ضعيف أو‬
‫قعيل قدام نفسه باععكس ودا فيه نضج ‪.‬مأش سهل راجل يحكى ‪ȶ‬ن‬
‫هفواته ول اعحاجات إععى بتقععه قدام نفسه غير عو كان ناضج‪.‬‬
‫‪ȶ‬ن ‪ȶ‬لره‪.‬عيه ‪ 40‬سمنه‪.‬دا فرق ‪ȶ‬لر كبير‬ ‫‪ -‬دا يخععيمنى أسأع‬
‫قوى؟‬

‫‪ -‬كبير؟ مأا أ‪ȶ‬رفشا بس يلكن عو كان ‪ȶ‬لرى ‪ȶ‬شر سمنين‬


‫وهو‪ȶ‬شرين كمنت هأقوعه يا‪ȶ‬لو وعو ‪ȶ‬مندى ‪ȶ‬شرين وهوه تلتين‬
‫هقوا ل دا فرق اععلر كبير‪ .‬عكن وأنا تلتين سمنه شايفة اعفرق دا‬
‫مأمناسب ‪ȶ‬ادى يعمنى‪ .‬اعست مأتطعباتها فى اعراجل بتختعف مأن‬
‫مأرحعة ععتانية ‪ȶ‬عشان كده لزم يكون اعراجل أنضج مأن اعست فى‬
‫كل مأرحعة ‪ȶ‬عشان يفضل مأؤثر ومأقمنع‪.‬‬

‫أنت خاعقة اعشخصية وبتعرفىا تتحكلى‬ ‫‪ -‬سهوعة اعلوضوع إن‬


‫عكن أنا‬ ‫‪ȶ‬ارفة إن أحلد شخص مأن وحى خياع‬ ‫فيها والهما إن‬
‫شايفة إن السباب دى كعها مأش مأقمنعة فيه سبب أقوى مأن قصة‬
‫اعصعيدى إععى أختعقتى بعدها أحلد حاجة مأش لزم تكون ‪ȶ‬مندك‬
‫مألكن تكون ‪ȶ‬مند شريف‪ .‬فلزم تحكيعى ‪ȶ‬ن شريف‬

‫بابتسامأة حب وكأنها تتلكر ذكريات سعيدة شريف‬


‫شريف دا حب ‪ȶ‬لرى كمنا جيران فى نفس اعشارع كمنت فى‬
‫اعلدرسة وهو فى‬

‫اعجامأعة ‪.‬طوا اعيوم كان يعدى تحت اعبيت حتى فى اعبرد كان‬
‫يفضل واقف وهو مأيت مأن اعبرد ‪ȶ‬عشان يشوفمنى وكل مأكان أروح‬
‫عه مأن بعيد حبيمنا بعض سبع سمنين‬ ‫فيه كان ييجى ورايا وأنا أضح‬
‫واتخطبمنا واتجوزنا كل اعمناس كانت بتحسدنا ‪ȶ‬عى حبمنا كان طيب‬
‫وحمنين فى أوا اعجواز كل حاجة كانت تلام وحعوة فرحانين بحياتمنا‬
‫اعبسيطة عحد مأا اشتريمنا اعشقة واععربية وفرحانين قوى ببعض‬
‫بعد كده بدأ يعلل تصرفات تضايقمنى وتز‪ȶ‬جمنى طوا اعوقت‬
‫مأافيش حاجة ‪ȶ‬جباه ل اعبيت ول أنا طوا اعوقت نقض نقض‬
‫مأابقاش فيه حاجة أبدا ً بترضيه ل عبسى بيعجبه ول أكعى بيعجبه ول‬
‫حتى ‪ȶ‬لقتمنا اعحليلة بترضيه بدأ يتصرف بأنانية وبعد كده بقى‬
‫مأتسعط‬
‫حاوعت كتير أبقى عطيفة مأعاه ونتكعم كان بيسلعمنى فى الوا بعد‬
‫كده ل وع بد بقيت أحاوا وكل مأا أحاوا وأقرب يبعد عحد مأاعقيت‬
‫نفسى أنا إععى خلص ‪ȶ‬ايزة أبعد وأمأشى‬

‫مأابقتش ‪ȶ‬ايزاه خاعص ول مأتحلعة مأمنه حتى اعكعلة بس كلان أنا‬


‫‪ȶ‬مندى مأشا‪ȶ‬ر و‪ȶ‬ايزة نور عقعبى كمنت فى أوقات كتير بأفكر فى‬
‫النتحار‪.‬‬

‫‪ -‬ومأا مأشتيش عيه؟‬

‫‪ -‬مأا أ‪ȶ‬رفش؟‬

‫‪ -‬ل تعرفى‬

‫‪ -‬بأحبه يلكن‪.‬ول تعودت ‪ȶ‬عيه‬

‫‪ -‬بتحبيه ‪ȶ‬عى القل ععحلات بتحسى دا ول مأابقتيش تحسى بيه‬


‫خاعص‬

‫‪ -‬أوقات بأحس إنى هأمأوت وأ‪ȶ‬يش مأعاه عحلة حب مأن بتوع‬


‫زمأان‪.‬‬

‫‪ -‬يعمنى هو ول أحلد؟‬
‫‪ -‬أحلد طبعا ً‬

‫فعل ً ول إيه؟‬ ‫‪ -‬وأحلد مأين؟ هو فتى أحلمأ‬


‫‪ -‬أحلد هو شريف إععى أنا ‪ȶ‬ايزاه‪ .‬هوشريف‬

‫اعطبيبة بابتسامأة‪ :‬مأاتيجى نخععى شريف أحلد‬

‫‪ -‬صدقيمنى استحاعة؟‬

‫‪ -‬نحاوا‬

‫* * *‬

‫‪ȶ‬اعيا تسرق مأن صباها دقائق تلررها بعقعها وكأنها مأن وحى‬
‫اعحبيب تلر‪.‬حتى ل تمنتبه مأن غفوتها عتجد اعسمنين باعحصرة تلر‬
‫فهى تقطف مأن وحى خياعها علة قبل أن ركب اعحياة يلر‪.‬‬

‫تدخل ‪ȶ‬اعيا اعبيت تعد اعطعام ومأمنه تدخل اعحلام عتستحم وتخرج‬
‫عتضع بعض اععلسات ‪ȶ‬عى اعبيت قبل ‪ȶ‬ودة شريف ‪.‬و‪ȶ‬ن دخوعها‬
‫غرفتها تجده مألسكا ً هاتفها‪.‬‬

‫‪ -‬حد اتصل؟‬

‫‪ -‬ل بأشوف اعسا‪ȶ‬ة‪.‬‬

‫أنت‪.‬‬ ‫‪ -‬ثوانى والكلا يكون جاهز غيرعبس‬

‫‪ȶ‬امأعة أكل يارب بس نعرف نبععه‪.‬‬ ‫‪ -‬طب كويس أن‬

‫تخرج دون كعلة فيمناديها‪ :‬فين اعتيشرت الزرق‪ .‬حاجة تقرف‬


‫مأافيش حاجة فى مأكانها‪.‬‬

‫‪ -‬فى مأكانه فى اعدولب‪.‬‬

‫‪ -‬فين اعقصافة ؟‬
‫فين سلكات اعودان؟‬

‫فين اعشاحن؟‬

‫فين درا‪ȶ‬ات اعبلى ستيشن؟‬

‫فين اعريلوت؟‬

‫فين الكل؟‬

‫‪ȶ‬عى الكل‬

‫اعرز دعع‪.‬‬

‫اعشوربة حادقة‪.‬‬

‫اععحلة مأستوية زيادة‬

‫اعسعطة ‪ȶ‬عيها خل‬

‫بعد الكل ع عى اعلب توب يتابع حساب فيس بوك ويشاهد‬


‫اعتعيفزيون ‪ȶ‬عى مأاتش كورة قدم قديم‪.‬‬

‫‪ -‬مألكن اعريلوت أشوف فيعم‪.‬‬

‫‪ -‬ل بأتفرج ‪ȶ‬عى اعلاتش‪.‬‬

‫‪ -‬أنت فاتح نت‪.‬‬

‫‪ -‬بأشوف التمنين‬

‫هات شاى ‪.‬‬

‫ونلفى اعبيت‪.‬هات شمنطتى مأن جوه‪.‬‬

‫هات شاحن اعلب‪.‬‬


‫اقفعى اعراوتر وافتحيه‪.‬‬

‫شعورها باعلعل مأن حياتهم اعرتيبة جععها تقترح اعخروج‪.‬‬

‫‪ -‬شريف مأاتيجى نخرج‪.‬‬

‫‪ -‬راجع مأن اعشغل تعبان‪ .‬مأابدا مأاتخرجى ادخعى اكوى اععبس‬


‫إععى جوه دا‪.‬‬

‫‪ȶ‬ايزة أخرج ‪ȶ.‬ايزة أتمنفس‪.‬‬ ‫‪ -‬بأقوع‬

‫‪ -‬أنا مأش ‪ȶ‬ارف أنت عو مأا بتشتغعيش وقا‪ȶ‬دة فى اعبيت زى باقى‬


‫اعستات كمنت ‪ȶ‬لعتى إيه؟‬

‫‪ -‬أنت قعت بأشتغل مأش بأتفسح ياحبيبى‪ .‬وبعدين ‪ȶ‬ايزة أقضى‬


‫مأعاك وقت‬

‫عطيف‪ .‬فين شريف بتاع زمأان‪ .‬فاكر كان يطعع فى دمأاغمنا نسافر أى‬
‫مأكان كمنا نقفل مأوبايلتمنا ونسافر ويتحرق اعشغل ‪ȶ‬عى كل حاجة‪.‬‬
‫كانت أيام حعوة‪.‬‬

‫وأنا داخل أنام‪ .‬تصبحى ‪ȶ‬عى خير‪.‬‬ ‫فى ذكريات‬ ‫‪ -‬خعي‬

‫دائلا ً مأا كانت تسأا نفسها هل أنا امأرأة جليعة أم قبيحة وتعود‬
‫وتجاوب نفسها ل أنا قبيحة فعل ً هكلا أرانى فى ‪ȶ‬يونه‬
‫اعيوم‬ ‫وتعود وتسأا وكعلا سأعت وصعت عمنفس اعمنتيجة حتى ذع‬
‫دخعت غرفتها اعتى هجرها مأن فترة طويعة وتجردت مأن مألبسها‬
‫ووقفت أمأام اعلرآة تمنلر عجسدها وتفرد شعرها وتجلب خصلتة‬
‫يليمنا ويسارا تضع أحلر شفاة‬
‫صارخ وكحل أسود‬
‫وتعود تتابع جسدها أمأام اعلرآة داخعها شعور باعمنقص اعمناتج ‪ȶ‬ن‬
‫رفضه عها وعلشا‪ȶ‬رها ‪ȶ‬ن ‪ȶ‬دم اهتلامأه وتقديره عجلاعها وعحبها عه‬
‫امأت ت ‪ȶ‬يمناها باعدمأوع اعتى بدأت تتساقط كزخات اعلطر‬
‫عم تشعر حتى وجدت نفسها تحضر سكين ومأقص وضعتهلا أمأام‬
‫اعلرأة كأنها ‪ȶ‬دعت ‪ȶ‬ن فكرة كانت بخاطرها و‪ȶ‬ادت تمنلر ععلرأة‬
‫وتبتسم تحاوا تقبل شكعها اعلى كرهته وجلاعها اعمناقص بعيمنيها رغم‬
‫نضوج أنوثته‬

‫بدأت اعمنلرة تختعف وتعود وتقوا عمنفسها أنا امأرأة جليعة ومأرغوبة‬
‫تحاوا إقمناع نفسها بلا ل تشعربه وتلحق جلاا جسدها باعلرآة‬
‫حتى اعتقط ‪ȶ‬يمناها باعلرآة فرأت اعلرأة اعحقيقية بعيونها العم‬
‫واعحزن خعف هله البتسامأة اعخاد‪ȶ‬ة تكشفه ‪ȶ‬يمناها النكسار يلهر‬
‫واضحا ً فهل همناك شىء يشعر اعلرأة باعمنقص والنكسار أكبر مأن‬
‫اعرفض‬
‫وهل همناك رفض أقصى ‪ȶ‬عى اعقعب مأن رفض اعلشا‪ȶ‬ر وهل همناك‬
‫أعم أ‪ȶ‬لما مأن رفض اعلشا‪ȶ‬ر مأن اعحبيب فضحتها ‪ȶ‬يمناها أمأام‬
‫نفسها عم تشعر إل وهى مألسكة باعلقص تجز شعرها خصعة خصعة‬
‫تتساقط اعخصلت ‪ȶ‬عى الرض غاضبة تصرخ خصلت سوداء و‪ȶ‬يون‬
‫سوداء وقعب يدمأى دمأا ً أسود كل شىء أصبح أسودا ً إل عونا ً واحدا ً‬
‫كان أحلرا ً يخرج مأن جسدها خعف زجزاج اعسكين‬
‫وكأنها مأحراث يحرث الرضا تحوا جسدها عخطوط مأن جروح‬
‫تسيل باعدمأاء عم تكن حتى تشعر عم تفعل أحيانا ً إضافة العم ‪ȶ‬عى‬
‫اعوجع تقعل مأن شعورنا به عكن وجع اعقعوب ل يضاهيه وجع بدأت‬
‫تشعر بالعم اعمناتج ‪ȶ‬ن قطع اعسكين فعل صوتها باعبكاء واعصراخا‬
‫اعلكتوم كانت تصرخ بداخعها تصرخ بل صوت‬
‫فصراخها عو خرج عهز اععاعم مأثعلا يهز كيانها عكمنها مأعت اعضجيج‬
‫والعم مأعت اعدمأوع وكرهت ضعفها علاذا تمنتلر؟ مأاهلا اعشىء اعلى‬
‫لزاا يربطها به عتبقى همنا تتأعم؟ مأاذا فععت حتى تصاب بلرض‬
‫حبه؟‬

‫* * *‬
‫فى ‪ȶ‬يادة اعطبيبة اعمنفسية دخعت ‪ȶ‬اعيا ومأن أوا طعة بدا اعنز‪ȶ‬اج‬
‫‪ȶ‬عى اعطبيبة ‪.‬‬

‫‪ -‬عيه كده؟‬

‫‪ -‬مأا أ‪ȶ‬رفش كمنت حاسة إنى لزم أنتقم مأن نفسى لنى بأحبه‬
‫وأذعها‪.‬‬

‫‪ -‬حصل أيه باعضبط؟‬

‫جليعكم ترغبون فى امأرأة بل تجارب وهلا حق مأكفوا ععجليع‬


‫عكمنكم تريدون مأمنها أن تكون قدر توقعاتكم عكن مأع السف عن‬
‫يحدث لن اعلعرفة لتأتى مأن فراغا‬

‫واعلعرفة اعمنلرية لتكفى فى اععلقات فاعكل يرغب بامأرأة تجيد‬


‫اععزف ‪ȶ‬عى أوتار اعحب وتععم جيدا ً كيف تكون اعلعزوفة جيدة بل‬
‫مأعل كيف ترتفع باليقاع؟ وكيف تبطئ؟‬
‫و‪ȶ‬عى أى وتر ترغب باععزف عكن إن كانت بل تجارب فعن ترضي‬
‫مأاض‬
‫ٍ‬ ‫‪ȶ‬عى كل حاا فأنت أوا ‪ȶ‬زفها فإن اخترت امأرأة بل‬
‫فسيتوجب ‪ȶ‬عي تقبعها كلا هى وعتكن عدي اعسعة عتععلها اععزف‬
‫كلا ترغب ويحعو ع‬
‫أمأا إن وجدتها كلا ترغب مأن اعبدإيه فهلا يعمنى أمأرين ل أكثر فإمأا‬
‫أنت رجل قمنوع وراضى‪ .‬أمأا أن خد‪ȶ‬ت يا‪ȶ‬زيزى وكمنت مأغفلً‪.‬‬
‫وهكلا حععت اعطبيبة جزءا ً مأن مأشكعة ‪ȶ‬اعيا مأع شريف فعاعيا دومأا ً‬
‫ترغب أن تقبل كلا هى فاعشعور باعرفض قاسى وطريقة اعتوجيه‬
‫اعسيئة نتائجها ‪ȶ‬كسية ععغاية ‪.‬‬
‫‪ȶ -‬اعيا‪ :‬طبيعة اعراجل غير اعست اعست ‪ȶ‬واطفها هى الهم ‪ȶ‬عى‬
‫اععكس مأن اعراجل ‪ .‬يلكن أنت عو ‪ȶ‬ارفة كده مأن الوا مأاكانش‬
‫بقى فيه مأشكعة‪.‬اعرجل اعجمنس ‪ȶ‬منده بيسبق اعحب ‪ȶ‬كس اعست‬
‫اعست ‪ȶ‬مندها اعحب بيسبق اعجمنس‬

‫‪ȶ‬عشان كده عو اعراجل مأا انجلبش ععست مأن أوا مأرة استحاعة‬
‫مأشا‪ȶ‬ره تتحرك جهتها أبدا ً ‪ȶ‬كس اعست مألكن راجل مأايعجبهاش‬
‫شكعه لوا مأرة بس أمأا تعرفه كويس بتحبه‪.‬‬

‫‪ -‬اعطبيبة‪ :‬يلكن عكن الهتلام‪.‬‬

‫‪ -‬هو دا إععى هيجيب الهتلام واعحب وكل حاجة‪ .‬وبلش صدام‬


‫اعفترة دى حاوعى تتجمنبى أى خلف ‪.‬‬

‫‪ -‬هو إععى بقى يخترع مأشاكل ‪ȶ‬عشان يثبت عمنفسه إنى أستاهل رد‬
‫فععه ده‪.‬‬

‫‪ -‬مأاترديش ‪ȶ‬عيه مأهلا استفزك خاعص‪ .‬مأرة فى اعتانية هيهدى‬


‫ويسكت خاعص‪.‬‬

‫‪ -‬مأاتقوعيش أحاوا مأعاه‪.‬‬

‫‪ -‬ل خاعص ول تهتلى بيه اقفىا ‪ȶ‬عى اعحياد سواء كان عطيف أو ل‬
‫مأاتعرفيهوش أخرك إيه‬

‫‪ .‬إععى هيكون دايلا ً هادى بل غعطات مأع‬ ‫مأاتخعيهوش يتوقع رد فعع‬


‫شوية غلوض كده‪.‬‬

‫‪ -‬غلوض‪.‬‬

‫‪ -‬أيوه ‪ȶ‬عشان يبقى فيه مأتعة الكتشاف‪.‬‬


‫‪ -‬همنشوف يادكتور‪.‬‬

‫‪ -‬اعجعسة اعجاية مأتأكدة هتكون المأور أهدى ‪ .‬بس تبقى ‪ȶ‬ايزة مأن‬
‫جواك إنها تكون ع حسن‪.‬‬

‫* * *‬
‫فى اعشركة كانت ‪ȶ‬اعيا بلكتبها فدخل ‪ȶ‬عيها ‪ȶ‬لر بابتسامأة ‪ȶ‬ريضة‬

‫‪ -‬صباح اعفل‪.‬‬

‫ثم استوقفته تسريحة شعرها فعاد قائلً‪ :‬حعوة اعتسريحة اعجديدة‪.‬‬

‫فتدخل ‪ȶ‬صام ‪:‬زى اعزفت‪.‬‬

‫اعست إععى بتقصر شعرها‬ ‫‪ -‬واععه حعوة يا ابمنى أنت إيش فهل‬
‫دى‬

‫بتبقى قوية وشخصيتها جامأدة‪.‬‬

‫‪ -‬واعست إععى شعرها طويل بتبقى جليعة ومأثيرة‪.‬‬

‫نلرت إعيهم بشفقة‪:‬ل حوا ول قوة إل باععه‪ȶ .‬ايزين إيه؟‬

‫‪ȶ‬لر‪:‬بمنصبح ياقلر‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام ‪:‬ل ‪ȶ‬ايزك فى شغل‪.‬‬

‫فسحبه ‪ȶ‬لر ععخارج بطريقة مأعفتة علكتبه‬

‫‪ȶ -‬اعيا مأش هتعلل اعشغل ده يا ‪ȶ‬صام‪.‬‬

‫‪ -‬واععه دا علصعحتها ‪.‬‬

‫أنت وشركت ‪ .‬ل أنا ول هل فارقين مأعاك‪ .‬أهم‬ ‫‪ -‬ل دا علصعحت‬


‫واعفعوس‪ .‬بس لزم تعرف حاجة أنت مأن‬ ‫حاجة ‪ȶ‬مندك نجاح شركت‬
‫غيرنا ول حاجة وهتبقى فاشل‪.‬‬

‫‪ -‬شكرا ً يا‪ȶ‬لر أنا ‪ȶ‬ارف إنى فاشل وإن اعشركة مأن غيركم ول‬
‫حاجة‪ .‬بس أنا مأش وسخ كده‪.‬‬
‫هى ول حياتها أنا‬ ‫عو ‪ȶ‬اعيا اتضرت بسبب‬ ‫‪ -‬ل وسخ ا‪ȶ‬لل حساب‬
‫مأن ‪ȶ‬عى وش الرض‪ .‬دى صاحبتمنا اعوحيدة‪ .‬مأهلا ‪ȶ‬لعمنا عها‬ ‫هأمأحي‬
‫مأش همنوفيها‬
‫جد‪ȶ‬منتها مأعانا ول أخوتها عيمنا مأهلا كانت اعلكاسب والسباب مأش‬
‫تضرها بأنانيت ‪.‬‬ ‫هأسلح ع‬

‫‪ȶ -‬عى فكرة مأش أنت بس إععى باقى ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬اعيا وصداقتها أنا أكتر‬
‫مأمن ‪ .‬واستحاعة أضرها‬

‫‪ -‬يبقى هتعغى شغل اعوزان‪.‬‬

‫‪ -‬استحاعة فاهم ‪.‬استحاعة‪.‬‬

‫‪ -‬اعلشكعة إنى فاهم ‪.‬‬

‫يفتح اعباب وتدخل ‪ȶ‬اعيا‬

‫‪ -‬صوتكوا ‪ȶ‬اعى كده عيه؟‬

‫‪ȶ -‬لر‪:‬ول حاجة‪.‬‬

‫‪ -‬كل دة بسب شغل اعوزان‪.‬‬

‫نلرة حادة مأن ‪ȶ‬لر ععصام يصاحبها عكلة بأنفة ويصرخ به‪ :‬أصع‬
‫مأصدقتمنيش‪.‬‬ ‫وسخ‪ .‬قعتع‬

‫تقف ‪ȶ‬اعيا بيمنهم تحجز بين عكلات ‪ȶ‬لر اعلتتاعية ععصام اعلصدوم‬
‫مأن تصرف ‪ȶ‬لر وكلم ‪ȶ‬اعيا اعتى صرخت بهم‪ :‬بس أنت وهو‪.‬‬

‫يا‪ȶ‬لر ؟‬ ‫‪ -‬إيه كل ده ‪ȶ‬عشان شغل أحلد اعوزان‪ .‬مأاع‬

‫‪ȶ -‬صام‪ :‬أنت ‪ȶ‬رفت مأمنين؟‬


‫إنى‬ ‫‪ -‬مأن اعيليل‪ȶ .‬صام مأاقاعيش حاجة يا‪ȶ‬لر‪ .‬إيه مأشكعت‬
‫أ‪ȶ‬رف؟‬

‫‪ȶ‬لر‪:‬بلش يا‪ȶ‬اعيا اعشغل ده‪.‬‬

‫‪ -‬عيه يعمنى؟ اعوزان ده غير ده صدقمنى الولنى خياا وده واقع‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام يلسح اعدم مأن أنفه‪ :‬وعو حصل إععى ‪ȶ‬لر خايف مأمنه‪.‬‬
‫‪ -‬يبقى فيه احتلاا مأن اتمنين إن اعلوضوع يعدى ‪ȶ‬ادى خاعص وده‬
‫إععى بمنتلمناه واعتانى إنى أقعا فى غرام اعوزان وبكده أ‪ȶ‬رف إن‬
‫‪ȶ‬لقتىا بشريف فعل ً انتهت‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر‪:‬شفت هو ده إععى خايف مأمنه‪.‬‬

‫‪ -‬مأاتخافش مأش أنا واععه يا‪ȶ‬لر إععى أ‪ȶ‬لل ول أسلح بحاجة‬


‫غعط ‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪ :‬اعغعط أنت بدأتيه مأن الوا باعخيانة‪.‬‬

‫‪ -‬هتقوا خيانة تانى‪.‬‬

‫‪ -‬كتير مأن اعخياا خيانة‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر‪ :‬إععى يسلح باعخيانة تتسعل عفكرة هتتسعل عقعبه ومأمنه ععواقع‪.‬‬

‫مأا اعخيانة إل فكرة تبدأ مأن اععقل وتتبعور عتكون فعل فكل مأا‬
‫نتخيعه ويتلمناه خياعمنا عو سمنحت عمنا اعفرصة عمنعيشه سمنفعل عن‬
‫يوقفه سوى اعضلير أو اعحب عكمنمنا ل نمنكر أن اعخيانة فى اعخياا‬
‫هى اعمنواة الوعى عبدء اعخيانة‪.‬‬

‫‪ -‬مأاتقعقوش ‪ȶ‬عى همنعلل اعشغل ده ‪.‬نفكر باععقل اعشغل ده‬


‫هيفيدنا جدا ً وهيكبرنا همنعلل اعشغل وهيتلاع ‪ȶ‬عى مأجلو‪ȶ‬ة اعقمنوات‬
‫إععى بيلتعكها اعوزان وده هيخعيمنى اعوكيل اع‪ȶ‬لنىا علجلو‪ȶ‬ة‬
‫شركات اعوزان إععى هى أصل ً‬

‫بتعرض إ‪ȶ‬لناتها ‪ȶ‬عى قمنواته ‪ .‬دى فرصة كويسة وهيبقىا ‪ȶ‬مندنا شغل‬
‫نص اعبعد‪.‬‬ ‫كتير دا اعوزان بيلع‬

‫‪ȶ -‬اعيا‪ȶ:‬لر مأاتقعقش‪ .‬أنت مأعايا مأش أنت أخويا وصاحبى عو‬
‫عقيتمنىا‬

‫بأتصرف غعط اشكلمنى‪ .‬وبعدين أنت ‪ȶ‬ارف فى اعشغل بأتحوا‬


‫ععصلت أبو شمنب‪.‬‬

‫‪ -‬ومأمناخيرى دى أ‪ȶ‬لل فيها أيه؟‬

‫‪ -‬اععب فيها‪.‬‬

‫‪ -‬وكلان بتستلرف‪ .‬مأراتى هتفكرنى كمنت بتحرش بحد ول بعاكس‬


‫حد وانضربت‪.‬‬

‫‪ȶ‬اعيا مأازحة‪ :‬مأش خسارة في ‪.‬‬

‫* * *‬
‫فى اععيادة اعمنفسية تسعى اعطبيبة عتفسير اعحاعة مأن كل التجاهات‬

‫‪ -‬اعوضع بقى أعطف‪.‬‬

‫‪ -‬يعمنى مأابقيمناش نتخانق ‪.‬بس مأا‪ȶ‬منديش شعور باعرضا‪ .‬لن ‪ȶ‬دم‬


‫اعخلف سببه اعبعد وتكبير اعدمأاغ وبس‪ .‬يعمنى بس ‪ȶ‬عشان مأش‬
‫فارقة ودى حاجة أنا مأش ‪ȶ‬ايزاها‪.‬‬

‫‪ -‬فى اعبداية بس عحد مأانلقى عغة حوار مأشتركة‪ .‬كان ‪ȶ‬مندى سؤاا‬
‫أنت عيه مأافكرتيش قبل كده إن سبب مأشاكعكو طبيعة شغع ‪.‬‬

‫‪ -‬اعوقت يعمنى؟‬

‫دى مأن فئات مأعيمنة‬ ‫‪ -‬ل بس دايلا ً بتكون اعحالت إععى تشبه حاعت‬
‫وناس بتشتغل شغل مأعين فى اععادة أكترهم مأن اعلؤعفين‬
‫واعللثعين نتيجة تقلصهم ععشخصيات إععى بيكتبوها أو بيؤدوها‬
‫بلعمنى أدق دا مأرض اعلبد‪ȶ‬ين‪ .‬إععى طبيعة شغعهم بتلس اعمنفس‬
‫‪ȶ‬مندك اعشعور ده‪.‬‬ ‫فللكن تكونى شغاعة ‪ȶ‬عى مأشروع مأخعي‬

‫‪ -‬ل مأش ععدرجة دى‪ .‬كمنت شغاعة ‪ȶ‬عى مأشروع بيتكعم ‪ȶ‬ن اععمنف‬
‫ضد اعلرأة مأن فترة قريبة بس مأا أفتكرش ل ل‪.‬‬
‫شخصية كل اعستات اعلقهورات‬ ‫‪ -‬مألكن يكون دا اعسبب تقلص‬
‫‪ȶ‬عشان تحسى بيهم وتعبرى ‪ȶ‬منهم ‪ .‬وتكونى فى اعواقع مأا‪ȶ‬مندكيش‬
‫مأشكعة أصلً‪.‬‬

‫‪ -‬عو افترضمنا دا اعسبب فهيكون دا فععى ‪ .‬عكن عيه ردة فعل‬


‫شريف كده‪ .‬مأا أفتكرش يادكتور‪.‬‬

‫‪ -‬فيه سبب قوى جدا ً بعيد ‪ȶ‬ن التجاه إععى مأاشيين فيه ومأش‬
‫هألقيه غير ‪ȶ‬مندك أو ‪ȶ‬مند شريف‪.‬‬
‫‪ -‬ل بلش شريف‪.‬‬

‫‪ -‬يبقى لزم تحكى عى ‪ȶ‬ن اعسبب إععى خلك ‪ȶ‬ايزة تخونيه وعو فى‬
‫اعخاصة بيه كويسة مأش كده‪.‬‬ ‫وأنت بتؤكدى إن ‪ȶ‬لقت‬ ‫خياع‬

‫‪ -‬جدا ً بأبقى مأبسوطة جدا ً وأنا مأعاه‪.‬‬

‫‪ -‬اعلهم هو بيكون سعيد‪.‬‬

‫‪ -‬جداً‪.‬‬
‫‪ -‬يبقى فيه حعقة مأفقودة ‪.‬يلكن إععى همنقوعه قاسى بس لزم‬
‫قبل كده؟‬ ‫أ‪ȶ‬رف‪ .‬هو شريف خان‬

‫‪ -‬وعو خانمنى هأ‪ȶ‬رف مأمنين؟‬

‫‪ -‬ل هتعرفى ‪.‬مأافيش ست جوزها بيخونها ومأابتعرفشا ‪ȶ‬عى القل‬


‫بتحس بتغيير ‪.‬‬

‫‪ -‬ل ‪ȶ‬لرى مأاحسيت إنه بيخونمنى‪ .‬شريف راجل مأحترم جداً‪.‬‬

‫‪ -‬اعلشكعة كده رجعت تانى عي ‪.‬‬

‫بدا شعور اعخيانة يتسعل عقعب ‪ȶ‬اعيا ويؤعم ضليرها كعلا تخيعت‬
‫نفسها مأع أحلد عكمنها ل تمنكر سعادتها اعكاذبة اعتى تعيشها مأعه‬
‫كانت تهرب مأن شريف عتدخل سريرها وتحعم به وتتخيعه مأعها همنا‬
‫يقبعها وهمناك يراقصها و تحعم وتحعم حتى فى يومأها اععادى كانت‬
‫تمنتلر ‪ȶ‬ودتها بشغف عسريرها عتمنام وتحعم به‬
‫فكانا يلشيان حفاة ‪ȶ‬عى شاطئ اعبحر بفستانها البيض اعشفاف‬
‫يعف يده‬
‫حوا خصرها ويهلس فى أذنيها بكعلات تجععها تبتسم مأرة وتخجل‬
‫مأرة أخرى‬

‫وتععو ضحكاتها مأرات ومأرات تعيش مأعه اعحياة بهلس اعجمنون دون‬
‫قيد أو شرط دون رقيب‬
‫فاعحرية فى اعحب هى اعلتمنفس اعوحيد عبقائة فاعحب بدون حرية‬
‫سجن كبير وبحر حاع اعسواد يطبقان ‪ȶ‬عى أنفاس اعحب حتى‬
‫يمنتحر ‪ȶ‬عى اعبحر مألسكا ً بها يحيط خصرها بلرا‪ȶ‬ه فأكثر مأا يز‪ȶ‬جه‬
‫هى اععحلة اعتى يمنشغل فيها ‪ȶ‬منها يخبرها دومأا ً أنها أهما وأواا‬
‫كاف‬
‫ٍ‬ ‫اهتلامأاته ويكفيه مأن اعحياة وجودها فى حياته فهلا سبب‬
‫عيكون أسعد رجاا الرض لنه مأقرون بها ومأوصوا بقعبها فبوجودها‬
‫عم يعد بداخعه مأكان ععكراهية لى شىء فى اعكون‬
‫حبها جععه رجل ً صاعحا ً مأتصدقا ً عتكون بجواره يبتغى بصدقته قربان‬
‫عتبقى نبض قعبه‬

‫فاعحب اعصادق هو اعلى يمنزع سلوم اعقعب ويغرس مأكانها مأحبة ل‬


‫تمنتهى اعحب عو عم يكن قادر ‪ȶ‬عى تغيير رؤيت ععحياة عو عم يجعع‬
‫تعيش بعاعم وردى ويمنزع صفرة الحقاد فل يسلى حبا ً أبدا ً‬

‫عن يرى‬ ‫تبكى إل ‪ȶ‬عى مأوته مأن يحب‬ ‫عن يجعع‬ ‫اعرجل اعلى يحب‬
‫سواك وعن يشعر إل بوجودك وسط صخب وضجيج اععاعم كعه‬
‫ووسط كل نداءات‬

‫اعمناس عن يرى غيرك وعن يسلع إل أنت عن يترك يدك أبدا ً فى أى‬
‫ة ع عن يسبق بخطوة‬ ‫مأكان ستجديمنه مأقتربا ً مأمن فخرا ً ب وحلاي ً‬
‫خطوة ستكونى دومأا ً أوا اهتلامأاته‬ ‫واحدة ربلا يتأخر ‪ȶ‬من‬
‫فالهتلام عيس مأشروط بسبب ول بوضع مأادى مأن يريد الهتلام‬
‫بلفردك أبدا ً‬ ‫عن يد‪ȶ‬‬ ‫شعر‪ .‬سيعهث خعف‬ ‫سيهتم وعو بلشب‬ ‫ب‬

‫* * *‬
‫‪ȶ‬اعيا تخاف اعبحر عكن هله اعلرة ل تشعر باعخوف أبدا ً‬
‫احرصى أن تختارى رجل ل تعرفى مأعه شيئا ً ‪ȶ‬ن اعخوف إن طعب‬
‫مأمن أن تقفى ‪ȶ‬عى حافة اعهاوية مألسكا ً يدك وطعب مأمن أن‬
‫تقفزى ‪ .‬عو كمنت ‪ȶ‬عى شفا بركان انزعى مأعه دون خوف عكن عو‬
‫تسعل بداخع اعخوف مأن رجل ل تقترنى به أبدا ً فاعخوف نهاية كل‬
‫سيهتم وسيجد اعوقت عيهتم بتفاصيع ‪.‬‬ ‫شىء‪ .‬ومأن يحب‬
‫كان يحلعها بين ذرا‪ȶ‬ه يسحبهلا اعبحر بعيدا ً بعيدا ً حتى اختفوا بعيدا ً‬
‫مأع عون اعشفق‪.‬‬

‫يوم صعب ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬لر مأتوتر وقعق مأن مأقابعة ‪ȶ‬اعيا بأحلد اعوزان‬
‫لوا مأرة فى اعحقيقة فهلة اعلرة كلا أكدت اعطبيبة اعمنفسية‬
‫ستكون اعفيصل علواجهتها باعواقع أو حدوث مأال يحلد ‪ȶ‬قباه‬
‫قعبه بيده عكن فات الوان فاعلقابعة بعد سا‪ȶ‬ة واحدة‬ ‫فكان يلس‬
‫وجد ‪ȶ‬اعيا تدخل مأكتبه وكأنه أوا مأرة يراها‬

‫كانت أجلل مألا رأها يوم ترتدى أجلل ثوب شاهدها ترتديه وحتى‬
‫اعضحكة ‪ȶ‬عى وجهها واعطاقة واعحلاس اعلى يلعؤها جديد ومأختعف‬
‫وغيرته ‪ȶ‬عيها تزيد غيرة أخ ‪ȶ‬عى أخته مأصحوبة بخوفه ‪ȶ‬عيها وربلا‬
‫هلا اعهاجس هو مأا جععه يراها مأختعفة بهلا اعيوم عكمنه فى اخخر‬
‫كان مأضطرا ً ‪ȶ‬عى اصطحابها ذهبا إعى اعفمندق‬
‫وتلت اعلقابعة وتلت اعصفقة عكن مأن أتلها أحد مأووفى اعوزان‬
‫وغادر ‪ȶ‬لر و‪ȶ‬اعيا و‪ȶ‬لر يشكر اععه اعلى استلع عد‪ȶ‬ائه‬

‫ويراقب ‪ȶ‬اعيا مأن بعيد عم يكن يعرف ‪ȶ‬ن شعورها اعلريب‬


‫اعلتضارب بين رغبتها فى عقائه و‪ȶ‬دم عقائه بمنفس اعوقت عكن رغم‬
‫مأرور اعلوقف مأرور اعكرام إل أن طبيعة اععلل ربلا تفرض ‪ȶ‬عيهم‬
‫اععقاء ل باعتأكيد ستفرضه ‪ȶ‬اجل ً أم أجلً‪.‬‬

‫* * *‬
‫فى اععيادة اعمنفسية‬

‫‪ -‬قابعت اعوزان‪.‬‬

‫‪ -‬ل‬

‫‪ -‬كمنت ‪ȶ‬ايزة تقابعيه؟‬

‫‪ -‬أيوة كمنت ‪ȶ‬ايزة أ‪ȶ‬رف مألكن اعلشا‪ȶ‬ر إععى ‪ȶ‬ايشاها فى خياعى‬


‫دى تمنتقل ععواقعا ول ل‪.‬‬

‫بتحبى شريف وإن أحلد مأجرد نلوذج‬ ‫‪ -‬أنت قعت قبل كده إن‬
‫شكعى عراجل واعلشا‪ȶ‬ر دى تخص شريف‪.‬‬

‫‪ -‬شريف ده أكبرا وجع ‪ȶ‬شته فى حياتى‪ .‬كمنت مأتخيعة اعحياة بيمنمنا‬


‫استحاعة توصل عكده أبداً‪.‬‬

‫‪ȶ‬ايزة تخونى‬ ‫‪ -‬خعيمنا فى شريف‪ .‬إيه اعسبب اعحقيقى إععى مأخعي‬


‫‪.‬‬ ‫إنه ‪ȶ‬لره مأاخان‬ ‫قعت بمنفس‬ ‫شريف غير ‪ȶ‬دم الهتلام لن‬

‫‪ -‬مأش بس أنا شايفة إن إععى بيخون بيخون ربمنا وبيخون نفسه قبل‬
‫أى حد‪ .‬أصعب خيانة هى خيانت عمنفس خصوصا ً فى أغعى حاجة‬
‫في وهى مأشا‪ȶ‬رك‪ .‬صعب ترجع تحترم نفس تانى أبداً‪.‬‬

‫‪ -‬غير الهتلام إععى هو سبب مأهم ‪.‬‬

‫النتقام‪ .‬انتقام لنوثتى وعكرامأتى‪.‬‬ ‫‪ȶ -‬ايزة تعرفى إيه؟ هأقوع‬

‫‪ -‬قعت مأاخانكيش‪.‬‬

‫فى وفى تصرفاتى‬


‫ّ‬ ‫‪ -‬بس اعش يعلل أكتر مأن كده‪ .‬دايلا ً شاك‬
‫وفى كلمأى‪ .‬بيراقب حساباتى ‪ȶ‬عى كل مأواقع اعتواصل ‪ .‬بيراقب‬
‫مأكاعلاتى وبيسجعها عى‪.‬‬
‫‪ȶ -‬رفتا إزاى؟ا‬

‫‪ -‬ل مأاهو بيحكى عى إععى حصل مأعايا باعتفصيل وأمأا سأعته ا‪ȶ‬ترف‬
‫‪ȶ‬ادى‪ .‬كأنه بيحلرنى مأا أ‪ȶ‬لعش حاجة غعط بيهددنى مأاتفهليش‪.‬‬

‫‪ -‬اتصرفت إزاى؟‬

‫‪ -‬ول أى حاجة فى اعبداية كمنت مأتغاوة جدا ً عحد مأا سأعت نفسى‬
‫أنا بأ‪ȶ‬لل حاجة غعط وكانت اعجابة ل فقعت خلص إيه اعلشكعه‬
‫يعمنى ‪ȶ‬ادى يعلل‬

‫بس‬ ‫إععى ‪ȶ‬ايزة ول غيرت أى حسابات ول ‪ password‬قعت براحت‬


‫كل‬ ‫مأراقبة وكل حاجة مأحسوبة ‪ȶ‬عي‬ ‫دا مأش طبيعى شعورك بأن‬
‫نفس كل كعلة دا مأش طبيعىا انتهاك اعخصوصية دا حاجة زباعة‬
‫وانتهاك حرية اخخرين أبشع مأابقتش ‪ȶ‬ارفة أقوا عصحابى‬
‫مأايتكعلوش مأعايا فى حياتهم اعخاصة لنه أكيد هيعرف‬
‫كمنت مأكسوفة جدا فلا قعتعهلش بس كمنت بأحاوا أبعد ‪ȶ‬ن أى‬
‫تفاصيل خاصة مأعاهم خاعص أمأا بيكون فيه حاجة كمنت بأقابعهم ودا‬
‫كان بياخد مأمنى وقت وجهد جبار بس كمنت لزم أحافظ ‪ȶ‬عى‬
‫أسرارهم وبعد كده بدأ يمناقشمنى ويحاسبمنى ‪ȶ‬ادى جدا ً ول فارق‬
‫مأعاه كأنه أمأر ‪ȶ‬ادى يمناقشمنى ويحاسبمنى فى اعكلم إععى بأقوعه عو‬
‫يخص اعشغل يقوا عى مأاكانش يمنفع كده ‪ .‬تعامأعى بطريقة ناشفة‬
‫مأع اعمناس ‪ȶ‬عشان مأايخدوش ‪ȶ‬عي‬
‫صباح اعجلا يعمنى يقوا صباح‬ ‫وبيقوا ع‬ ‫مأين دا إععى بيصبح ‪ȶ‬عي‬
‫أمأا بتشتكى مأن جوزها مأاكانش يمنفع تقوعى عها كده‬ ‫اعزفت صاحبت‬

‫أنا أخدت عه سكرين شوت وهكلا‬ ‫مأين إععى داخل يتعرف ‪ȶ‬عي‬
‫‪ -‬سكرين شوت عيه؟‬

‫ضاحكة‪ :‬عحد داخل يقوا هاى مألكن نتعرف‬

‫‪ -‬ها وبعدين؟‬

‫‪ -‬بس كده‪.‬‬

‫‪ -‬نعم يعمنى إيه؟‬

‫‪ -‬يعمنى بس حد قاا نتعرف وأنا أصل ً مأاردتش ‪.‬‬

‫‪ -‬قعت عه كده؟‬

‫‪ -‬قعت عه وأنا مأاعى باعمناس ونواياهم دا باعضبط زى واحدة مأاشية‬


‫فى اعشارع وواحد ‪ȶ‬اكسها هى بأة مأاعها‪ .‬وبعدين أنا بأشتغل وبأقابل‬
‫كل يوم فى اعشغل رجاعة كتير جدا ً يوم مأا أ‪ȶ‬رف حد هأكعله ‪ȶ‬عى‬
‫اعمنت فى ثانوى أنا‪ .‬هأتشل‪.‬‬

‫‪ -‬وبعدين؟‬

‫‪ -‬شعورك إيه كست بتمنام فى حضن راجل و ‪ȶ‬عى سريره وحاسة‬


‫؟‬ ‫إنه مأش بيثق في‬

‫‪ -‬إحساس بعدم المأان مأابقتش أثق فيه ول مأطلئمنة مأعاه يعمنى إيه‬
‫جوزك يهددك بسكرين شوت عحاجة مأاحصعتش أصل ً غير فى خياعه‬
‫فكرة اعتهديد أصل ً فكرة المأان يعمنى اعراجل ده عو سبته فى يوم‬
‫هيتكعما فى سلعتى وشرفىا‬

‫أكيد بتحسى إنه ناقص رجوعة لنه ‪ȶ‬ايش مأع ست مأش بيثق فيها ‪.‬‬
‫‪ȶ‬ايش مأع ست مأش‬ ‫حتى مأرة قعت عه أنت كده ‪ȶ‬مندك مأشكعة لن‬
‫واثق فيها‪ .‬أو مأش واثق فى نفس ‪.‬‬

‫إيه؟‬ ‫‪ -‬رد قاا ع‬

‫ذرة مأش هتكونى ‪ȶ‬عى ذمأتى ثانية‪.‬‬ ‫‪ -‬قاعى عو مأش بأثق في‬

‫‪ -‬نعم؟‬

‫‪ -‬يعمنى هو بيثق فى عكن مأش بيثق فى اعمناس إععى حوعى وشايف‬


‫إنى بأتعامأل مأع كل اعمناس وفكرةا إن كعهم بيفكروا زيى وبيتصرفوا‬
‫ويفهلوا زيى وإن اعمناس كعها تفكيرها زباعة وشلاا‬
‫وبصراحة ‪ȶ‬منده حق فى حاجات كتير اعكريم فاكر اعمناس كعها كريلة‬
‫واعكداب فاكر اعمناس كعها كدابة وأنا بتعامأل مأع اعمناس كعها ‪ȶ‬عى أنها‬
‫أنا ‪ȶ‬عشان كده بأتفهم غعط وبيمنطلع فى مأن غير مأا أقصد‪ .‬بس هو‬
‫كلان لزم يبقى ‪ȶ‬ارفمنى وواثق فيا ويحاسبمنى ‪ȶ‬عى فكرىا أنا مأش‬
‫مأهم مأين بيشاغعمنى اعلهم مأين إععى شاغعمنى ‪.‬مأش مأسئوعين ‪ȶ‬عى‬
‫اعمناس وإععى بيدور فى ‪ȶ‬قوعهم اعلهم إزاى إحمنا بمنفكر‬

‫‪ -‬حصل حاجة أكيد تخعيه يتصرف كده؟‬

‫‪ -‬اعتصرفات إععى بتحصل مأع كل اعمناس إ‪ȶ‬جاب مأن حد‪ .‬مأحاوعة‬


‫مأن شخص تافه كده يعمنى هو مأش فاهم إنه هو وبس حبيبى هو‬
‫بس اعراجل إععى ‪ȶ‬عى سطح اعكوكب وكل اعباقيين مأجرد كائمنات‪.‬‬

‫يلكن حاجة قعقاه‪.‬‬ ‫واستقلعيت‬ ‫‪ -‬طلمنيه بحب ‪ .‬شغع‬

‫‪ -‬اعثقة أهم حاجة مأايمنفعش تتهز شعور بشع شعور بيوجع ويجرح‬
‫إحساس مأايتوصفش مأن اعدونية بتبقى قعيعة قوى قدام نفس ‪.‬‬

‫‪ -‬عيه تفكيرهما دايلا ً كده مأافيهوش مأجاا عحسن اعمنية واعبراءة؟‬


‫‪ -‬بقيت بتخافى مأمنهم؟‬

‫‪ -‬ل ‪ȶ‬مندى أخويا أحسن وأحن أخ فى اعدنيا بأثق فيه ثقة مأاعهاش‬
‫حدود‪ .‬و‪ȶ‬مندى ‪ȶ‬لر و‪ȶ‬صام أجدع صحاب فى اعدنيا‪.‬‬

‫فى سهوعتها أنت ‪ȶ‬ارفة كل حاجة بس مأحتاجة‬ ‫‪ -‬صعوبة حاعت‬


‫تتكعلى ‪ȶ‬ن مأشا‪ȶ‬رك‪.‬‬

‫‪ -‬اعشخص اعمناضج بس هوه إععى بيقدر يتكعم ‪ȶ‬ن مأشاكعه‬


‫واعحاجات اعمناقصة فيه مأن غير كسوف اععى بيقوا أنا ضعيف‬
‫ومأوجوع و‪ȶ‬ايز مأسا‪ȶ‬دة مأابيتكسفش يطعب اعلسا‪ȶ‬دة‪.‬‬

‫‪ -‬يعمنى مأا‪ȶ‬مندكيش مأشكعة مأع اعرجاعة بشكل ‪ȶ‬ام؟‬

‫‪ -‬ل طبعا ً واعدنيا تبقى إزاىا مأن غيرهم؟ دا مأش طبيعى حتى؟‬

‫ده‬ ‫‪ȶ -‬اعيا اعجعسة انتهت واعجعسة اعجاية همنشوف مأوضوع اعش‬
‫ونكلل حكاية أحلد‪.‬‬

‫ومأن أجل‬ ‫مأن أجع‬ ‫اقترنى باعرجل اعلى يحب كل شىء يخص‬
‫اعلفضل يحب‬ ‫اعلفضل وطعامأ‬ ‫وعون‬‫حب يحب أصدقاءك وأهع‬
‫كل مأاعدي إكرامأا ً ع‬
‫خوفا ً مأن جرح مأشا‪ȶ‬رك ‪.‬‬ ‫رجل ليخبرك حرفا ً سيئا ً قيل فى حق‬
‫مأغرورة فربلا‬ ‫فعو كمنت مأغرورة مأثل وأخبرك أن شخص مأا يرى أن‬
‫هلا رأيه فى الساس ويريد إخبارك به عيثبت ع أنه رأى مأتفق ‪ȶ‬عيه‬
‫هو فقد يستدا ‪ȶ‬عى مأا يثبت وجهة نلره في مأن يحب حقا ً عن‬
‫صغيرة فى ‪ȶ‬يمن‬ ‫وعن يشعرك بأى طريقة مأن اعطرق بأن‬ ‫يهيمن‬
‫أو فى ‪ȶ‬ين اعمناس ل ترتبطى برجل ل يكترث علشا‪ȶ‬رك ‪.‬‬
‫يدخل ‪ȶ‬لر مأكتب ‪ȶ‬اعيا فعم يجدها وبسؤاعة ععاصم ‪ȶ‬منها أخبره أن‬
‫مأو‪ȶ‬دهما تقدم سا‪ȶ‬ة وذهبت علقابعة أحلد اعوزان‪.‬‬

‫دخعت ‪ȶ‬اعيا مأجلو‪ȶ‬ة شركات اعوزان فى ترقب تمنتلر مأقابعته‬


‫اعوقت يلر ببطء ‪ȶ‬مندمأا يكون اعوقت أحد مأن اعصراط وجسدها‬
‫يتجلد حتى تقدم إعيها مأدير مأكتبه وأذن عها باعدخوا‬
‫جسدها يرتعش مأن اعخوف واعتوتر وقدمأها ل تكاد تحلعها حتى‬
‫دخعت وجدته جاعسا ً ‪ȶ‬عى مأكتبه بابتسامأته اعتى تعرفها جيدا ً رحب‬
‫بها فردت ‪ȶ‬عيه بتععثم و حاوعت إخفاء توترها فطعبت كوب مأياه‬
‫كانت اعكعلات حبيسة فى حعقها ل تخرج عكمنها عم يكن مأختعفا ً أبدا ً‬
‫‪ȶ‬ن أحلد اعلى تعرفه كان ودوداًا جدا ً ابتسامأته ل تفارق وجهه أبدا ً‬
‫بدأت تتعامأل مأعه مأن هلا اعلمنطعق وكأنه أحلد اعلى يراوض‬
‫أحلمأها عكمنها وجدت شيئا ً بداخعها يلمنعها‬
‫ل بل شعرت بقبضة قعب ووخز فى صدرها كأن قعبها أوصد ‪ȶ‬عيه‬
‫وبدأت تتعامأل مأعه وكأنه ‪ȶ‬دو بحدة و‪ȶ‬منف غريب عم تتوقع أبدا ً أن‬
‫تتعامأل يومأا ً بهله اعطريقة اعبعيدة ‪ȶ‬ن اعلوق والدب مأع أى شخص‬
‫كان‬

‫عكن اعغريب فى المأر استلرار اعرجل فى اعتعامأل بعطف وأدب‬


‫شديدين‬

‫ونجحت ‪ȶ‬اعيا كاععادة فى إتلام اعصفقة يبدو أن أحلد توقع أنها‬


‫تعانى مأن اكتئاب حلل علا بدا عه مأن حجم بطمنها اعلى بدأ يلهر‬
‫ويعفت النتباة عحلعها خرجت ‪ȶ‬اعيا مأن اعشركة تبكى عم تكن تعرف‬
‫علاذا أو مأاذا كانت تتوقع عكمنها كانت تبكى ندمأا ً ‪ȶ‬لا فععت تمندم‬
‫‪ȶ‬عى خياعها فكيف سلحت عخياعها أن يعيش اعخيانة ؟‬
‫كيف سلحت أن تعيش اعحب مأع رجل غير زوجها حتى وعو كان‬
‫فى اعخياا ؟ مأا هلا اعشعور اعلقزز؟ شعور بالشلئزازا تحتقر‬
‫خياعها ونفسها‬
‫دمأو‪ȶ‬ها عن تغسل حجم خطأها فى حق نفسها وزوجها علاذا‬
‫يأست؟‬

‫علاذا عم تحاوا مأادامأت تحبة علاذ سعكت اعطريق اعقصير باعهروب‬


‫مأن مأواجهة أزمأتها مأع زوجها علاذا عم تخبره باعحقيقة وبشعورها‬
‫اعمناقص تجاهه علاذا عم تحترم نفسها ول تهيمنها؟ وتضع نفسها بوضع‬
‫شاذ كيف تمنلر بعين زوجها وهى تخونه عكمنها تتلكر أنها تهرب‬
‫بعيمنيها مأمنه طواا هله اعفترة تخاف مأن وهور أحلد بعيمنيها وتقرر‬
‫ستخبر شريف اعحقيقة ومأن حقه أن يختار وباعطريق جاءتها مأكاعلة‬
‫مأن ‪ȶ‬لر يطلئن ‪ȶ‬عيها‬

‫‪ȶ -‬لر أنا هأحكى عشريف كل حاجة‪.‬‬


‫‪.‬هيفتكر إن إععى حصل بجد ‪ .‬بلش تقوعى‬ ‫‪ -‬بلش مأش هيصدق‬
‫بيمنكم‪.‬‬ ‫أنت ‪ȶ‬ارفة إنه شكاك مأن غير حاجة‪ .‬مأاتزر‪ȶ‬يش اعش‬

‫‪ -‬مأش قادرة يا‪ȶ‬لر أخبى أكتر مأن كده‪ .‬لزم يتحلل مأعايا اعوجع ‪.‬‬
‫إععى هوه أصل ً اعسبب فيه‪.‬‬

‫إيه؟‬ ‫‪ -‬كعلى اعدكتورة ‪.‬شوفى هتقوع‬

‫‪ -‬مأاشى يا‪ȶ‬لر سلم‪.‬‬

‫* * *‬
‫‪ȶ‬ادت إعى مأمنزعها عم يكن شريف قد ‪ȶ‬اد واعدمأع سيل عم‬
‫يتوقف دخعت تستحم واعدمأوع تحوعت ععويل ونحيب وصراخ تخبط‬
‫رجعيها فى الرض وتتأوه مأن وجع قعبها واعصداع كاد يقتعها‬

‫دائلا ً مأا أسأا نفسى ‪ȶ‬ن هؤلء اعحلقى كعلا أرادوا اعبكاء نزعوا‬
‫تحت اعلاء كأنها ستخفى دمأو‪ȶ‬هم فهل عو أخفت دمأوع اععين فلن‬
‫سيخفى دمأع اعقعب اعدامأى‬

‫خرجت و استعقت ‪ȶ‬عى فراشها ولزاا اعدمأع اعساخن يجرى ‪ȶ‬عى‬


‫وجهها تمناوعت أقراصها اعلمنومأة و‪ȶ‬ادت عسريرها مأرة أخرى عم تعد‬
‫تتلكر أى شىء‬

‫حدث قبل نومأها إل ارتعاشة ببطمنها عطفعتها تتقعب وتمنغزها شعرت‬


‫كأن همناك شخص يواسيها ويشعر بها ‪ .‬يربت ‪ȶ‬عيها مأن اعداخل‬
‫باعقرب مأن قعبها شعرت باعهدوء ونامأت و‪ȶ‬عى وجهها ابتسامأة‬
‫عكارمأن‬

‫* * *‬
‫فى اععيادة اعمنفسية‬

‫‪ -‬كان اععقاء ‪ȶ‬كس توقعات ؟‬

‫‪ -‬ل طبعا ً باععكس اعراجل كان عطيف أكتر مألا تخيعت‪ .‬أنا إععى‬
‫كمنت جافة وقعيعة اعلوق والدب كمنت شايفاه كأنه راجل زباعة‬
‫بيحاوا يسرقمنى مأن جوزى إععى بأحبه ومأن حياتى بيخرب بيتى‬
‫أنت ‪ȶ‬ارفة مأين أسوأ راجل مألكن تقابعيه مأش اعلتحرش ول‬
‫اعبصباص ل وارد إن أى شخص يبقى ‪ȶ‬ايز يدخل ‪ȶ‬لقة ‪ȶ‬اطفية أو‬
‫أى نوع بس مأافيش أقلر مأن راجل بيحاوا يعلل ‪ȶ‬لقة مأع ست‬
‫مأتجوزة‬
‫لن ده مأش بس بيؤذيها فى سلعتها وشرفها ل دا بيؤذى حياتها‬
‫كعها ويخسرك كل حاجة‪ .‬فدا‬ ‫ويهدد حيات‬ ‫كعها دا داخل يقتع‬
‫أوسخ راجل مألكن تقابعيه فى اعدنيا مأا اعدنيا مأعيانة ستات وبمنات‬

‫‪ȶ -‬مندك حق بس أحلد لزم تبقى ‪ȶ‬ارفة إنه مأا‪ȶ‬لعش حاجة أصلً‪.‬‬

‫‪ȶ -‬ارفة أنا بس بوصفع شعورى‪ .‬مأشكعتى مأابقتش مأع أحلد‬


‫خلص‪ .‬مأشكعتى بقت مأع شريف حاسة إنى خمنته فعل ً‬

‫كمنت مأش حاسة قبل كده باععكس كمنت فرحانة‬ ‫‪ -‬دا كويس لن‬
‫مأمنه‪.‬‬ ‫بانتقامأ‬

‫‪ -‬بس تعرفى اعفترة إععى كمنت بأتخيل نفسى مأع اسله إيه ده‪.‬‬
‫كمنت مأبسوطة مأع شريف‬

‫‪ -‬إزاى؟‬

‫‪ -‬مأاكمنتش مأستمنية مأمنه حاجة ل مأشا‪ȶ‬ر ول حاجة كمنت مأكفية نفسى‬


‫باعوهم إععى كمنت ‪ȶ‬ايشاه‬
‫‪ -‬باعضبط مأاكمنتيش مأستمنية اعلشا‪ȶ‬ر مأش بتتطعب وعو طعبمناها‬
‫بتبقى مأعهاش مأعمنى مأايمنفعش خلص جربى مأاتستمنيش مأشا‪ȶ‬ر‬
‫جربى تدى مأشا‪ȶ‬ر تدى وبس وشوفى رد اعفعل بس مأش وأنت‬
‫‪ȶ‬ايزة رد فعل ‪ȶ‬عى‬
‫زى مأا أنت أنت‬ ‫ل كمنت قعتى قبل كده أنت ‪ȶ‬ايزاه يتقبع‬ ‫مأزاج‬
‫كلان عو بتحبيه تقبعيه زى مأاهو قربى حاوعى تصعحى إععى انكسر‪.‬‬

‫‪ -‬فيه ندبات بتفضل مأؤثرة وبتوجع‪.‬‬

‫صغمنمنة‪ .‬أومأاا إععى بيخون وإععى‬


‫‪ -‬دا شوية إهلاا‪ȶ .‬عى سمنة ش‬
‫بيكدب وحاجات كتير جداً‪ .‬اعلهم همنبتدى مأع شريف صفحة جديدة‬
‫بيضة خاعص ‪ȶ‬عشان اعبيبىا أمأا يوصل يلقى ‪ȶ‬يعة سعيدة يعيش‬
‫مأعاها‪.‬‬

‫‪ -‬إن شاء اععه‪.‬‬

‫* * *‬

‫قررت ‪ȶ‬اعيا أن حياتها و‪ȶ‬ائعتها أهما شىء يلكن أن تحافظ‬


‫‪ȶ‬عيه فى هله اعفترة فكثيراًا مأا قدمأت عععلل فلهبت علجلو‪ȶ‬ة‬
‫اعوزان طعبت مأقابعة أحلد اعوزان عم تكن تشعر بأى شىء سوى‬
‫أنها تتعامأل مأع ‪ȶ‬ليل مأهم ‪.‬‬

‫‪ -‬بأ‪ȶ‬تلر ‪ȶ‬ن اعطريقة اعغريبة إععى أتعامأعت مأعاك بيها اعلرة إععى‬
‫فاتت كمنت تعبانة جداً‪.‬‬

‫‪ -‬ل مأاحصعش حاجة مأقدر جدا ً اعلدام ‪ȶ‬مندى حامأل فلتفهم اعوضع‪.‬‬
‫أحسن‬ ‫بابتسامأة‪ :‬مأتشكرة جدا ً وإن شاء اععه شركتمنا هتقدم ع‬
‫وأكبر حلعة د‪ȶ‬اية إن شاء اععه بس قبل مأا أمأشى عو ‪ȶ‬رضوا ‪ȶ‬عي‬
‫فكرة غريبة شوية اقبل بيها صدقمنى هتمنجح‪.‬ا‬

‫‪ -‬مأش فاهم بس أنا واثق فى شركتكم‪.‬‬

‫‪ -‬شكراً‪.‬‬

‫خرجت ‪ȶ‬اعيا إعى اعشركة قدمأت طعب أجازة علدة سمنة كامأعة‬
‫وود‪ȶ‬ت اعجليع‬

‫هأكعل ‪.‬‬ ‫‪ȶ‬صام‪ :‬عو احتاجت‬

‫‪ -‬بعوك ياحبيبى‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر‪ :‬أيوة كده‪ .‬ارحلها شوية‪ .‬اهتلى بحيات ‪.‬‬

‫‪ -‬هأرجع يا‪ȶ‬صام مأاتقعقش بس أنا مأحتاجة أكون نفسى ‪ .‬ومأش‬


‫هألقى نفسى فى حاجة أهم مأن ‪ȶ‬ائعتى وعو احتاجتوا حاجة‬
‫كعلونى‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪ :‬هتوحشيمنا‪.‬‬

‫وإععى جبتها‪ .‬همنتقابل كل أسبوع ‪ȶ‬مند حد فيمنا‪ .‬اتفقمنا‪.‬‬ ‫‪ -‬أمأ‬

‫‪ .‬تطعبى أكل مأن برة مأش ناقصين تعب‬ ‫‪ȶ‬لر‪ :‬بس أمأا نيجى ع‬
‫مأعوى‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪ :‬مأاتفكرنيش بأة‪ .‬مأعدتى قعبت‪.‬‬

‫‪ -‬زى مأا قعت ع ‪ .‬عو ‪ȶ‬لعت إيه ‪ .‬قل عها تسعم إيدك‪ .‬مأاتكسرش‬
‫‪ .‬عحد مأاتتععم‪.‬‬ ‫بخاطرها‪ .‬هل بتحاوا وبتجدد ‪ȶ‬عشان‬
‫‪ȶ‬صام‪:‬هتتععم يعمنى؟‬

‫‪ -‬أه واععه‪.‬يال يا‪ȶ‬لر تعاعى وصعمنى مأش ‪ȶ‬ايزة أسوق‬

‫بدأت أجازة ‪ȶ‬اعيا وداخعها صراع كبير ووجع أكبر فهل ستقود تحدى‬
‫اعبقاء والستلرارية وتمنقل حياتها أم ستععن فشل اععلقة دومأا ً مأا‬
‫يمنسب مأجتلعمنا فشل اعزيجات إعى اعلرأة‬
‫فشل عشخصها أو باعلسلى اعصحيح هو فشل ععلقة طرفاها‬
‫اعرجل واعلرأة وسبيل تقويم اععلقة يقع ‪ȶ‬عيهلا ل ‪ȶ‬عى طرف واحد‬
‫ومأن همنا ستبدأ ‪ȶ‬اعيا تقتحم هلا اعحاجز اعلمنيع اعلى بمنى بيمنها وبين‬
‫شريف ‪ȶ‬عى مأدار سمنوات زواجهم واعبدايه دومأا ً تكون بفكرك‬
‫عتقبل اخخر ومأن ثم اعكلم خعق عغة حوار مأشتركة وفى‬ ‫وقمنا‪ȶ‬ت‬
‫‪ȶ‬اعم اعرجاا يجب أن تشبع عديه ‪ȶ‬اطفته‬

‫واععاطفة تبدأ مأن عقاء ‪ȶ‬لقة دافئة بدأت ‪ȶ‬اعيا يومأها اعخاعى مأن‬
‫ضغط اععلل عكمنها تشبه جليع اعمنساء فاعمنساء دومأا ً مأشغولت‬
‫وعديهم شىء توجب ‪ȶ‬عيهم فععه فاعرجاا يعودون مأن ‪ȶ‬لعهم‬
‫يقررون اعجعوس والسترخاء قادرين ‪ȶ‬عى فصل تفكيرهما ‪ȶ‬ن كل‬
‫شىء عكن اعمنساء دومأا ً مأشغولت تمناوعت‬
‫افطارها دون ‪ȶ‬جعة وشربت قهوتها وبدأت بتحديد أوعوياتها عجعل‬
‫بيتها أفضل‬

‫حسب مأا سيستغرق وقت أكثر عتمنتهى مأن كل اعلهام ‪.‬وضعت‬


‫اعغسيل فى اعغساعة وبدأت بترتيب اعلمنزا وتمنليفه وحتى انتهت‬
‫كانت دورة اعغسيل قد انتهت نشرت غسيعها وجعست فى اعشرفة‬
‫تستريح كانت كارمأن تدا‪ȶ‬بها بين‬
‫عحلة وأخرى بدأت ‪ȶ‬اعيا تلهد ععيعة هادئة فأرسعت رساعة عشريف‬
‫تخبره بأنها تحبه ومأشتاقة عه رغم يأسها مأن وجود ردة فعل عكمنها‬
‫تععم أن مأا بمنى ‪ȶ‬بر سمنين عن يهدم فى أيام عكمنها وجدت شريف‬
‫يحادثها فردت ‪ȶ‬عيه بتحفظ كانت مأكاعلة ‪ȶ‬ادية جدا‬
‫حيث سأعها ‪ȶ‬ن أخبارها و‪ȶ‬ن شعورها بأوا يوم أجازة عها يبدو أنها‬
‫مأكاعلة ‪ȶ‬ادية عديها عكمنه تدا ‪ȶ‬ن اهتلام شريف اعغير مأباشر كانت‬
‫اعلحادثة دافع عترتدى مأريعة اعلطبخ وتطهوا عه أكعته اعلفضعة‬
‫وقبل مأو‪ȶ‬د وصوعه بدأت اختيار مألبس ترتديها أخلت تقعب بين‬
‫فساتيمنها حتى جاءتها فكرة‬

‫علاذا لترتدى عباس نوم فهو زوجها فعم اعتكعف؟ وعم اعحرج؟‬
‫حتى شعرها عم تهتم بأمأرةه كثيراًا ومأشططته عيبدو طبيعيا ً غير‬
‫مأصطمنعا ً كحعت ‪ȶ‬يمنيها فقط ووضعت كثيرا ً مأن اععطر أ‪ȶ‬دت ‪ȶ‬شاءً‬
‫رومأانسيا ً عم يتطعب اعكثير كان ‪ȶ‬بارة ‪ȶ‬ن وجبته اعلفضعة وشلعتان‬
‫أضاءة خافتة وبيت مأمنلم ورائحته جليعة‬

‫فكرت قعيل ً عو كمنت رجل ً مأاذا كمنت أرغب بعد ‪ȶ‬ودتى مأن يوم‬
‫مأتعب وشاق كيف سأتخعص مأن هلوم وضغوط ‪ȶ‬لعى إل بشعورى‬
‫أن همناك شخص يمنتلرنى ويقدر ‪ȶ‬لعى شخص سعيد مأبتسم‬
‫عشعورى ابتسامأته تشعرنى‬

‫باعرضا واعسعادة ‪.‬وهلا مأاقررت فععة ‪.‬دخل شريف اعلمنزا وجد‬


‫ابتسامأتها مأشرقة مألا أشعره بالرتياح ‪: .‬إيه ده هأتعود ‪ȶ‬عى كده‪.‬‬

‫بقى‪.‬‬ ‫‪ -‬خلص أنا فضيت ع‬

‫‪ -‬ربمنا يستر‪.‬‬

‫* * *‬
‫فى اععيادة‪..‬‬

‫‪ -‬حصل أيه مأعاكو إمأبارح‬

‫‪ -‬كانت عيعة عطيفة كان مأبسوط‬

‫‪ -‬وأنت كمنت مأبسوطة‬

‫بتردد‪ :‬مأش ‪ȶ‬ارفة؟ أنا ‪ȶ‬ايزة أ‪ȶ‬لل إععى حساه ببساطة مأن غير‬
‫تكعف‪ .‬بصراحة كمنت حاسة إنى بأمأثل ‪ȶ‬عشان أوصل عهدفى مأش‬
‫مأعقوا ست تفضل ‪ȶ‬ايشة تلثل طوا ‪ȶ‬لرها ‪ȶ‬عشان ترضى‬
‫اعراجل إععى مأعاها‬

‫‪ -‬وكمنت بتلثعى عيه‪.‬‬

‫‪ -‬يعمنى كمنت مأتقلصة ‪ȶ‬دة شخصيات ‪ȶ‬عى حسب اعلوقف أوقات‬


‫اعست اعرومأانسية بزيادة قوى وأوقات دور زنوبة اعجارية اعطباخة‬
‫اعست إععى شبه أمأهاتمنا دى‪ .‬وأوقات دور بمنت اعشارع ‪.‬‬

‫‪ -‬بمنت اعشارع؟‬

‫‪ -‬أيوة ‪ȶ‬عشان مأا أقفعش وأتضايق كمنت بأتخيل إنى بأ‪ȶ‬لل شغعى‬
‫مأش بأ‪ȶ‬يش مأشا‪ȶ‬ر ‪.‬و اعغريب إن دى حاجة كانت مأخعياه سعيد‬
‫جداً‪.‬‬

‫‪ -‬إيه إععى عو حصل كان هيخعيكى سعيدة ‪.‬‬

‫‪ -‬إنه يتكعم مأعايا الوا‪ ،‬نصفى شوية مأشاكل‪ ،‬يحسسمنى باعرضا‪،‬‬


‫يشيل شوية هلوم مأن إععى ‪ȶ‬عى قعبى مأمنه‪.‬‬
‫‪ -‬هو كان مأستعد جدا ً يعلل ده‪ .‬بس بعد مأش قبل‪ȶ .‬عى اععكس‬
‫مأن إععى أنت ‪ȶ‬ايزاه‪ȶ .‬مندى مأحاضرة يوم اعخليس تعاعوا احضروها‬
‫مأع بعض كلعى‬

‫‪ -‬حبيبى يل ‪ȶ‬عشان مأانتأخرش ‪.‬‬

‫‪ -‬أنت مأقتمنعة باعكلم ده دا كلم فاضى‪.‬‬

‫‪ -‬أنت و‪ȶ‬دتمنى همنروح‪.‬‬

‫بتحاوعى بصى اعلوضوع ‪ȶ‬مندى‬ ‫‪ -‬بصى ياحبيبتى أنا ‪ȶ‬ارف إن‬


‫اختصاره تسلعى كلمأى ومأاتمناقشمنيش مأش كل كعلة تردى ‪ȶ‬عيها‬
‫بعشرة‪.‬‬

‫‪ -‬يعمنى إيه مأا أناقشكش‪.‬‬

‫‪ -‬اسلعى علخر‪ .‬أمأا أبقى مأتضايق سيبيمنىا ومأاترديش ‪ȶ‬عى‪ .‬وكل‬


‫حاجة هتبقى زى اعفل مأافيش بيمنا مأشكعة أصلً‪.‬‬

‫عبس ‪ .‬يل بسر‪ȶ‬ة‪.‬‬ ‫‪ -‬طيب حبيبى يل بأه هأختارع‬

‫بابتسامأة‪ :‬بقى كده‪.‬‬

‫‪ -‬يل بلش دعع‪.‬‬

‫قبل بدء اعلحاضرة بدأ شريف يتأفف‪ :‬هتسلعى كلم نلرى بحت‪.‬‬

‫‪ -‬اعلهم نسلع‪.‬‬

‫‪ -‬أمأا نشوف‪.‬‬

‫دخعت دكتورة سلا بابتسامأتها اعرقيقة أعقت تحيتها ‪ȶ‬عى اعحضور‬


‫وبدأت بإعقاء اعلحاضرة‪.‬‬
‫‪ -‬هواعراجل مأحتاج إيه واعست مأحتاجة إيه مأن ‪ȶ‬لقتهما ببعض؟‬

‫لزم نعرف ‪ȶ‬ايزين إيه مأن اععلقة وقبل مأانعرف ‪ȶ‬ايزين إيه نعرف‬

‫اعفرق بيمنمنا فى ترجلة وتفيسر المأور‬


‫اعراجل مأحتاج اعست نفسها عكن اعست مأحتاجة ونس مأحتاجة رفقة‬
‫مأحتاجة مأاتبقاش عوحدها ‪ȶ‬عشان كده ‪ȶ‬ايزة راجل فى حياتها أكبر‬
‫مأشكعة بتواجه اععلقات بتكون اعضغوط إععى هى أصل ً خارج حدود‬
‫اععلقة زى ضغوط اععلل واعلجتلع‬
‫اعست أوا مأابتكون تحت ضغوط كبيرة بتكون ‪ȶ‬ايزة تثبت عمنفسها‬
‫إنها عسة قوية وقادرة ‪ȶ‬عى تحلل اعلسئوعية واعلواجهة فتلقيها‬
‫تهتم بمنفسها أكتر مأن اعوقت إععى مأا‪ȶ‬مندهاش فيه ضغوط ‪ .‬زى‬
‫مأابمنشوف فى حالت اعطلق تلقى اعست اتحوعت لمأرأة أكثر‬
‫جلال ً وأنوثة عتثبت عععاعم أنها امأرأة كامأعة‬
‫عم يمنقص اعطلق مأمنها شىء‬

‫ودا نتيجة ععضغوط اعجتلا‪ȶ‬ية اعتى توصلها باعفشل واعمنقص‬


‫‪ȶ.‬عشان كده بمنواجه اعضغوط بالهتلام ل باعهلاا هكلا خعقمنا‬
‫‪ȶ‬عشان كده اعست اعلطعقة أكثر سعادة لنها بتهتم بمنفسها‬
‫وسعادتها عمنفسها ل علخر‪.‬‬

‫بتقوعى سبب‬ ‫قاطعها أحد الشخاص باعسؤاا‪ :‬يادكتور حضرت‬


‫اعمنكد هو اعضغوط ‪.‬طيب أنا عسه مأتجوز قريب وزوجتى مأش‬
‫بتشتغل ومأا‪ȶ‬مندناش أى ضغوط غير حاجات تافهة بتتععق باعبيت‬
‫باعرغم مأن كده مأابتبطعش نكد‪.‬دا طبع حضرت ‪.‬‬

‫‪ȶ‬ل صوت اعرجاا فى اعقا‪ȶ‬ة باعضح ‪.‬‬


‫‪ -‬اعسبب اعحقيقى إن أوقات اعست أمأا بتتحط تحت ضغط كبير أو‬
‫قعيل تلقيها بتتخانق بدون سبب واضح دا لن ‪ȶ‬قل اعست بيستد‪ȶ‬ى‬
‫اعلكريات اعسيئة زى اعهلاا واعتجاهل اعخلفات اعقديلة ودى‬
‫حاجة بتخعى ‪ȶ‬مندها مأشا‪ȶ‬ر سعبية وخوف لن مأركز اعلشا‪ȶ‬ر‬
‫واعحس ‪ȶ‬مند اعست أكترحيوية مأن اعراجل ودا بيخعى اعستات بتليل‬
‫علكتئاب أكتر مأن اعرجاعة ودا إععى بتسلوه‬
‫فى‬ ‫اعمنكد‪.‬فاعراجل أمأا بيرجع اعبيت يلقى شريكته سعيدة وبتضح‬
‫وشه هو بيحس إنه فارق فى حياتها وقادر ‪ȶ‬عى إسعادها ومأن‬
‫شعوره ده باعسعادة بيكون سعيد ودا بيمنعكس ‪ȶ‬عى حياتهم ‪.‬لن‬
‫اعراجل بيشوف سعادته مأن سعادة شريكه ‪.‬لن دا دوره ومأسئوعيته‪.‬‬
‫وأنت عو ‪ȶ‬ايزة اععلقة تستلر وباقية ‪ȶ‬عيها أفضل حل هو قبوا‬
‫اعراجل زى مأا هو وتمنسى إهلاعه إععى فات وتبدأى مأن جديد‪.‬‬

‫‪ -‬يادكتورة أنا بأة مأشكعتى اعزن مأراتى بقت أسطوانة مأشروخة ‪.‬‬
‫بقيت حافظ هتقوا إيه قبل وفى كل خمناقة‪.‬‬

‫‪ -‬اعستات بتقوا نفس اعكلم بمنفس اعطريقة فاعرجاعة بتتعود ومأع‬


‫أو حتى يسا‪ȶ‬دك فبهدؤء حددى‬ ‫اعوقت بيفقد الهتلام بإنه يسلع‬
‫عيه أنت ‪ȶ‬ايزة إيه وقوعيه بشكل مأباشر مأا تستمنيش مأمنه يخلن أنت‬
‫‪ȶ‬ايزة إيه لن دا مأش هيحصل و‪ȶ‬عى فكرة اعلسئوعية واعطعب مأن‬
‫حاجة‬ ‫تكعفيه بلسا‪ȶ‬دت‬ ‫اعراجل دى حاجة بتخعيه يشعر برجوعته إن‬
‫تانية‬

‫أمأا يسا‪ȶ‬دك فعل ً اشكريه ‪ȶ‬عى مأسا‪ȶ‬دته لن دى حاجة هتخعىا ‪ȶ‬منده‬


‫حافز يسا‪ȶ‬دك تانى ‪.‬مأن اخخر انفخيه وحسسيه إنه بمنى اعهرم ‪.‬كده‬
‫هتخعيه سعيد و‪ȶ‬منده دافع ععلسا‪ȶ‬دة لنهم بيقيلوا رجوعتهم باعنجاز‬
‫اعرجاعة بأة خدوا باعكوا مأن حاجة فى قصة اعلشا‪ȶ‬ر دى اعستات‬
‫أمأا بتحتاج مأشا‪ȶ‬ر ومأش بتلقيها أمأا بتاخد احتياجها بتحس إنها‬
‫مأجروحة بزيادة فبتكون ‪ȶ‬ايزة مأشا‪ȶ‬ر واهتلام أكتر مأن إععى‬
‫مأحتاجاه فى اعبداية فلن الوا كده إديها اعلشا‪ȶ‬ر إععى ‪ȶ‬ايزاها إل‬
‫هتبقى مأحتاج تديها ضعف اعلشا‪ȶ‬ر دى ‪ȶ‬عشان ترضى ‪ȶ‬من ‪.‬‬

‫أحد اعحضور‪ :‬يادكتور بمنكون مأتخانقين ‪ȶ‬عى حاجة وهى تسيبها‬


‫وتتكعم فى حاجة تانية‪.‬دا جمنان ول إيه؟‬

‫‪ -‬اعست بتكون ز‪ȶ‬لنة مأن حاجة وبتتكعم فى حاجة تانية خاعص‬


‫إنها ز‪ȶ‬لنة‪ .‬فبدورك تسأعها مأاع‬ ‫مأش جمنان عكن هل ‪ȶ‬ايزة توصع‬
‫تعرف عوحدك برضو‪.‬‬ ‫ووقتها هتستمنىا مأمن‬

‫اعصاعة‪.‬‬ ‫‪ȶ‬ل اعضح‬

‫ز‪ȶ‬لنة مأن إيه ‪ȶ‬عى‬ ‫‪ -‬هى ‪ȶ‬ايزاك تهتم بيها فتقوا ووقت مأاتقوع‬
‫ول ‪ȶ‬ايزة تسلع مأبررات هى بس‬ ‫فكرة مأش بتكون بتشتكى مأمن‬
‫‪ȶ‬ايزاك تصاعحها وترضيها بكعلتين مأابتعرفش تعتلر مأا تتكعلش‬
‫احضمنها اعست مأابتقدرش حاجة أكتر مأن ضلة عحضن اعراجل إععى‬
‫بتحبه وباعلمناسبة عو قررتوا تتمناقشوا فى مأشكعة فيه حاجة مأهلة‬
‫جدا ً لزم كل راجل ‪ȶ‬ارفها عو اعست ‪ȶ‬مندها ‪ 3‬مأواضيع أو مأشاكل‬
‫‪ȶ‬ايزة تتكعم فيهم بتسيب أهما واحد فيهم علخر دى مأععومأة مأهلة‬
‫لزم تعرفوها‬
‫عكن اعراجل ‪ȶ‬قعه بيترجلها لوعويات مأن وجهة نلره وبتفكيره‬
‫ومأمنطقه مأن حيث الهما فاعلهم‬
‫فاعست تعتقد إن اعلوضوع اعلهم باعمنسبة عها مأش مأحور اهتلامأ‬
‫فتز‪ȶ‬ل وتبدأ اعلأساة يعمنى ياشباب آخر حاجة بتقوعها هى أوا‬
‫حاجة تهتم بيها ‪ȶ‬عشان تعيش بسلم‪.‬‬
‫رفعت إحدى اعسيدات يدها فأذنت عها اعدكتورة سلا باعحديث‪:‬‬
‫يادكتور اعلشكعة إن اعراجل أهما حاجة فى حياة اعست عكن اعست‬
‫بتيجى بعد حاجات كتير قوى‪.‬‬

‫‪ -‬صح‪.‬اعراجل بيشوف إنه مأهم أمأا بيحقق اعحاجات اعلادية إععى‬


‫بيقدر يعلعها إععى بتخعيه يشعر بتحقيق نفسه ‪ȶ.‬عشان كده شغعه‬
‫أهم ومأش‬
‫فى أى مأهلة بيعلعها غير عو ‪ȶ‬لل كل‬ ‫هيطعب حتى مأسا‪ȶ‬دت‬
‫اعلحاولت عوحده ‪ȶ‬عشان يوصل عحل اعنجاز باعمنسبة عه أهم حاجة‬
‫تبطعى زن‬ ‫وأنت كلان كمنت أحد النجازات دى‪.‬دى طبيعة اعحل إن‬
‫وتسبيه يعلل فى صلت‪.‬‬

‫أحدهم‪ :‬يادكتور مأهلا حاوعت أكون رومأانسى مأش بترضى‪ .‬واععه‬


‫بأجيب ورد وشيكولتة‪ .‬أنا زوج رومأانسى جدا ً ‪.‬‬

‫‪ -‬مأش لزم خاعص يارومأانسى تجيب بوكيه ورد كل شهر عكن تقدر‬
‫تجيب وردة واحدة كل يوم‪ .‬يعمنى مأش باعقيلة ل بعدد اعلرات‪ .‬يعمنى‬
‫هى ا‪ȶ‬تبرت اعبوكيه ده مأحاوعة اهتلام واحدة بس عكن عو كل يوم‬
‫بكل وردة اهتلام جديد‪ .‬وأكبر‬ ‫اديتها مأمنه وردة واحدة هتحسب ع‬
‫هو حضن كل حضن بيقربكوا مأن‬ ‫هدية مألكن تهادى بيها شريك‬
‫بعض مأسافات كبيرة فى وقت قصير‬
‫اعحضن أكبر هدية مألكن تهادى بيها شريك ‪.‬‬

‫أحدهم‪ :‬طيب يادكتورة أنا رومأانسيتى بأشوفها إنى أرحلها‬


‫وأسا‪ȶ‬دها فى شغل اعبيت لنها فعلًا بتتعب فى اعشغل وبعدين‬
‫الولد واعبيت عكن بأحس إنها مأش راضية ودى حاجة بتحسسمنى‬
‫باعلنب لنى مأش قادر أسا‪ȶ‬دها زى مأاهل ‪ȶ‬ايزة‪.‬‬
‫‪ -‬بتسا‪ȶ‬دها فى إيه؟‬

‫‪ -‬عو اعمنت فاصل بأكعم اعشركة‪ .‬بأنضف عها اععربية ‪ .‬بأخرج اعزباعة‪.‬‬

‫‪ -‬هى بتبقى سعيدة أمأا بتطعع كيس اعزباعة عكن اعحاجات اعتانية دى‬
‫استحاعة تحس بيها‪ȶ .‬ايز تسا‪ȶ‬دها مألكن تعلل حاجات أبسط مأن‬
‫كده بكتير‪ .‬عم اعغسيل ‪ .‬شغل اعغساعة ‪ .‬بل ش ‪..‬مألكن أمأا تشرب‬
‫تشيل اعلج تحطه فى اعحوض‪ .‬مألكن تغسعه ‪ȶ .‬عشان تحس‬ ‫قهوت‬
‫بتسا‪ȶ‬دها لزم تعلل حاجات مأن صليم اختصاصها‪.‬ومألكن‬ ‫إن‬
‫تدععها‪.‬‬

‫‪ -‬يعمنى أ‪ȶ‬لل إيه ‪ȶ‬عشان أرضيها؟‬

‫أمأا‬ ‫فى اعبلى ستيشن يا‪ȶ‬م خد باع‬ ‫كوبايه شاى ‪ȶ‬علها تل‪ȶ‬ب‬
‫تصبغ شعرها هات عها رواية ععكاتب إععى بتحبه اهتم باعحاجات إععى‬
‫بتحبها بتحب اعفمنون خدها علعرض ععفن اعتشكيعى بتحب اعلزيكا‬
‫خدها عحفعة فى الوبرا عم بواقى سجايرك مأن ‪ȶ‬عى اعكومأود‬
‫حاجات بسيطة صح‬

‫أحد اعحضور‪ :‬يادكتور مأشكعتى تكلن فى كعلة (‪ȶ‬لرك)‪ȶ‬لرك‬


‫مأا‪ȶ‬لعت ‪ȶ‬لرك مأاجبت ‪.‬أوا مأا بأسلع كعلة (‪ȶ‬لرك مأا ‪ȶ‬لعت عى‬
‫حاجة) بأحس بخيبة المأل ‪.‬‬
‫‪ -‬ياسيدى (يكفرن اععشير) دى طبيعة ‪.‬وأوا مأاتهدى هتقدر ودا‬
‫مأش مأعمناه إنها ‪ȶ‬لرها مأاحست باعحاجات إععى ‪ȶ‬لعتها‬
‫‪ȶ‬عشانها‪.‬و‪ȶ‬ادة اعكلم ده بيتقاا وقت اعخلف حاوعوا تتكعلوا‬
‫وتتمناقشوا فى اعلشكعة ده هيمنتج ‪ȶ‬منه حاجة مأن اتمنين إمأا حل أو‬
‫مأهتم باعوصوا عحل ودى حاجة بتقعل‬ ‫هدوء نسبى ‪.‬لنها هتحس إن‬
‫حدة اعخلف ‪ȶ‬مند اعست‪.‬‬
‫اعسؤاا الهم ‪:‬عيه بمنتخانق ؟ حد ‪ȶ‬منده فكرة؟‬

‫تراقب اعجعوس فى اعقا‪ȶ‬ة ‪ .‬واعكل مأمنتلر اجابتها‬

‫فى اعطريقة إععى بمنتعامأل بيها‬ ‫‪ȶ -‬عشان بمنسيب اعلشكعة ونلس‬
‫مأع بعض‪ .‬إععى بيحصل اعست بتمنفعل فاعراجل يشوف انفعاا اعست‬
‫إععى سببه اعلشكعة عشخصه‬
‫واعست بتشوف رد فععه ‪ȶ‬عى انفعاعها سبب ناتج مأن شعوره‬
‫اعشخصى تجاهها وكأن اعلشكعة بقت سبب ‪ȶ‬عشان يخرج غعه‬
‫فيها ‪.‬هوب تقوم اعخمناقة‪.‬وبكده سبمنا اعلشكعة ومأسكمنا فى‬
‫بعض‪........... .‬واعحل؟‬

‫تفهم إن انفعاا اعست ‪ȶ‬عى اعلشكعة مأش ‪ȶ‬عي ‪ .‬وأنت‬ ‫اعحل إن‬
‫تحاوعى تحترمأى أفكار اعراجل ومأاتوصععوش احساس بإن فكرته‬
‫واقتراحها عحل‬

‫اعلشكعة فاشل وتافه تسخن اعخمناقة أوا مأا اعست تقوا (أه مأا‬
‫أنت مأش حاسس بى) وهو يرد(أنت مأش بتقدريمنى) هوب وععت‪.‬‬

‫أنتم ‪ȶ‬ارفين عيه؟ لن كل واحد ‪ȶ‬ايز يثبت وجهة نلره‬


‫مأش مأهم بقى شعور شريكه باعتقدير أو الحترام لزم نفهم إنها‬
‫مأش خمناقة ول مأمناورة ل دى حياة اعحب واعتفاهم هى أساسها‬
‫يبقى فيه مأرونة ععوصوا ععحل وبلش ندخل اعلشا‪ȶ‬ر فى اعلوضوع‬
‫لنها أصل ً مأش سبب اعخلف‬
‫بيععى و‪ȶ‬ادة ً بتكون بارد‬ ‫وياريت صوتمنا يكون واطى لنه أمأا صوت‬
‫اعست بتاخد اعلوضوع ‪ȶ‬عى كرامأتها‪.‬‬

‫بلش نتكعم فى وقتها ناخد وقت نهدى فيه ونبدأ نسلع بعض‬
‫طبعا ً اعستات مأابتعرفش تاخد وقت ‪ȶ‬ايزين يتكعلوا طوا اعوقت‬
‫لن دى اعطريقة إععى بيمنفسوا بيها ‪ȶ‬ن غضبهم تفضل تزن‬
‫تزن‪..‬تبقى ‪ȶ‬ايش مأع نحعة فى اعبيت وطبعا ً دا غعط لن اعزن بيزيد‬
‫غضب اعراجل‬

‫فمنسكت شوية نهدى ونسأا نفسمنا إحمنا عيه اتخانقمنا؟ وأوا‬


‫مأانكتشف إن اعسبب مأش شخصى نرجع نتمناقش بهدوء لن أسهل‬
‫طريقة ‪ȶ‬مند اعراجل فى اعلشاكل اعسكوت عحد اععاصفة مأاتعدى‬

‫ودا إععى اعست بتعتبره إهلاا فاعسكوت هو اعحل أمأا تعرف إمأتى‬
‫تقوا حاجة كويسة أوقات كتير بيكون‬ ‫تسكت أحسن بكتير مأن إن‬
‫اعسكوت أفضل‪ .‬مأايمنفعش بأة أسعوب اععقاب يبقى باعهجر ‪ȶ‬عى‬
‫القل علدة طويعة لن ده بيخعق نوع مأن اعخوف وانعدام اعثقة‬
‫داخل اعست فبلشا مأمنه عفترات طويعة‬

‫ومأش ‪ȶ‬يب خاعص إنمنا نعتلر اعست أوقات بتشتكى بس ‪ȶ‬عشان‬


‫‪ȶ‬ايزة تفتح مأعاك حوار ‪ .‬دايلا ً كلم اعستات مأش مأباشر وراه‬
‫رساعة عكن أنت كلان مأاتتوقعيش حاجات كبيرة مأش هتحصل حتى‬
‫لتصابى باعحباط ‪ .‬اعراجل مأش هيفتح اعلمندا اعطريق اعوحيد‬
‫ععراجل هو اعلباشر واعلستقيم ‪ .‬قوعى إععى ‪ȶ‬ايزاه بشكل مأباشر‪.‬‬

‫همناخد ‪ȶ‬شر دقايق راحة ونرجع نكلل‪.‬‬

‫كان شريف يستلع ععلحاضرة باهتلام شديد ومأن وقت ععتانى يمنلر‬
‫ععاعيا وكأنه يتهلها هى فقط باعتقصير و‪ȶ‬دم اعفهم وكأنه يطعب مأمنها‬
‫أن تستو‪ȶ‬ب ‪ .‬وبلخيعته أنه اعللك اعبرىء‪.‬‬

‫‪ -‬يارب تكونى أستفدتى مأن اعلحاضرة‪.‬‬


‫أمأسكت يده ونلرت إعى ‪ȶ‬يمنه بكل اعحب‪ :‬جدا ً حبيبى ياريت نكون‬
‫استفدنا ‪ȶ‬لقتمنا قوامأها أنا وأنت مأافيش حد هياخد اعقرار عوحده‬
‫واعتانى مأش ‪ȶ‬ايز‪.‬‬

‫زى زمأان‪.‬‬ ‫‪ -‬وأنا ‪ȶ‬ايز أى حاجة تقربمنى مأمن‬

‫دمأعت ‪ȶ‬يون ‪ȶ‬عيا ‪ :‬تفتكر مألكن نرجع زى زمأان‪.‬‬

‫ضلها عصدره‪ :‬أحسن صدقيمنى‪.‬ا‬

‫ياشريف‪.‬‬ ‫‪ -‬بأخاف أصدق ‪ .‬كتير صدقت‬

‫سعيدة‪.‬‬ ‫‪ -‬اعلرة دى و‪ȶ‬د مأمنى هأ‪ȶ‬لل كل حاجة وأى حاجة هتخعي‬

‫وضع يده ‪ȶ‬عى بطمنها ‪.‬ونلر عها بابتسامأة‪.‬‬

‫‪ -‬بس ‪ȶ‬عشان كارمأن‪ .‬أنت بتحبمنى عسة ياشريف؟‬

‫‪ -‬طبعاً‪.‬‬

‫بابتسامأة ولزاعت يده ‪ȶ‬عى بطمنها يمنغزها بعطف عيحرك اعجمنين‪.‬‬

‫‪ -‬بتحبها أكتر مأمنى؟‬

‫‪ -‬هو أنا أ‪ȶ‬رفها ول شفتها عسه؟ أنت ‪ȶ‬مندى أغعى مأن كل اعدنيا‬
‫واععه أنت أحعى حاجة فى اعدنيا‪.‬‬

‫دخعت دكتورة سلا لستكلاا اعلحاضرة‬

‫‪ -‬نكلل بقى فى مأوضوع اعرغى إععى أكل دمأاغ كل اعرجاعة سيبها‬


‫ترغى هى كده هترتاح وهيقل توترها‬
‫واو‪ȶ‬ى تقترح ‪ȶ‬عيها حعوا علشكعتها لنها ‪ȶ‬ارفة اعحل مأن الوا‬
‫ومأقرراه هى بس ‪ȶ‬ايزة تفضفض ودا يخعيكوا ياشباب تركزوا فى‬
‫‪ȶ‬ن حاجة هى بتبقى ‪ȶ‬ارفة‬ ‫اعمنقطة دى كويس أمأا اعست بتسأع‬
‫فإياك تكدب أنت بس‬ ‫اعجابة أصل ً هى بس مأستمنية تشوف رد فعع‬
‫قوا اعشهادة وربمنا يسترها‬

‫باعقا‪ȶ‬ة‪.‬‬ ‫‪ȶ‬ل صوت اعضح‬

‫إحداهن‪ :‬يادكتور إزاىا أخعى خطيبى رومأانسى هو طيب وبيحبمنىا‬


‫جدا ً ‪ .‬بس مأافيش أى رومأانسية ‪.‬‬

‫قاطعها شاب مأجاور ععفتاة‪ :‬ل واععه يادكتور أنا بس مأا بأ‪ȶ‬رفش‬
‫أ‪ȶ‬بر ‪ȶ‬ن مأشا‪ȶ‬رى باعكلم‪.‬‬

‫‪ -‬أزمأتكم كده هتزيد بعد اعجواز هى ‪ȶ‬ايزة تسلع وأنت ‪ȶ‬ايز تعبر‬
‫باعتصرف‪ .‬فأنت لزم تفهلى طريقته فى اعتعبير ‪ȶ‬ن اعحب‪.‬‬

‫اعرومأانسية قبل اعجواز ورد وشيكولتة وكلم حب عكن بعد اعجواز‬


‫اعرومأانسية فعل دى اعطريقة إععى بيعبر بيها اعراجل ‪ȶ‬ن حبه اعكلم‬
‫دا بيعلل إيه ‪ȶ‬عشان يثبت ع‬ ‫صحيح مأهم عكن اعلهم إععى بيحب‬
‫حبه اعكلم سهل عكن اعتصرف اعسعيم تجاه إععى بمنحبهم هو دا إععى‬
‫صعب نلقيه‬
‫اعلشا‪ȶ‬ر فى أوعها بتبقى ‪ȶ‬اعية وبتبتدى تهدى وإععى بيفضل هو‬
‫اعتصرف إععى بيخعيمنا سعداء‬
‫تطلن وترضى‬ ‫اعحب مأش بس كعلة حعوة اعحب فعل صح بيخعي‬
‫ععسكن واعلودة‪.‬دا إععى بيدوم‪.‬‬ ‫‪ȶ‬عشان توصل بحبيب‬

‫‪ -‬مأن اخخر ياشباب لزم نعرف إن خلفمنا سببه اختلفمنا فعو‪ȶ‬رفمنا‬


‫إنمنا مأختعفين وإيه هى اختلفتمنا مأشاكعمنا هتمنتهى ‪ .‬أمأا بمندخل ‪ȶ‬لقة‬
‫وبمنفضل ندور ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬لقة بمنبقى فى حاجة عيها ‪ȶ‬عشان نكون‬
‫مأبسوطين ‪.‬بمندور فى بعض ‪ȶ‬عى سعادتمنا ‪ .‬اعحياة مأش خمناقة‬
‫واعحياة قصيرة جدا ً خعونا نسعد بعض ‪.‬‬
‫كانت ‪ȶ‬اعيا سارحة تتخيل شكل اعحياة عو قسلت الرضا بين‬
‫اعرجاا واعمنساء كيف ستكون شكل اعحياة ‪ȶ‬مند اعمنساء و‪ȶ‬مند اعرجاا‬

‫‪ .‬فبدت تتخيل ‪ȶ‬اعم اعرجاا أبراج شاهقة الرتفاع وشوارع مأكتلة‬


‫باعسيارات وطرق مألهدة وبعضهم يمنحت اعصخور واخخرون‬
‫يصمنعون السعحة واعلخيرة شوار‪ȶ‬هما مألتعئة باعلقاهى ل يشاهدون‬
‫سوى كرة اعقدم يرتدون بدلت ومألبس رسلية دائلا ً كل خلفاتهم‬
‫حوا اعسعطة واعحكما واعلاا واعمنفوذ‬

‫أمأا ‪ȶ‬اعم اعمنساء فتخيعته مأديمنة ‪ȶ‬عى شاطىء اعبحر مألتعئة باعورود‬
‫يسكمنون أكواخ صغيرة مأن اعقش اعلرتب ويركبون اععجلت‬
‫شوار‪ȶ‬هم وبيوتهم مألتعئة باعغمناء واعلوسيقى ل يوجد عديهم‬
‫صمنا‪ȶ‬ات مأعقدة‬
‫فبلدهم تصمنع اعللبس و اعشيكولتة يزر‪ȶ‬ون اعورد ويجمنون اععسل‬
‫ويزر‪ȶ‬ون اعبطاطس يحعبون اعلاشية يرتدون تمنورات قصيرة‬
‫ومأايوهات مأعونة يجعسون ‪ȶ‬عى اعشواطىءا يععبون أقصى خلفاتهم‬
‫حوا عون مأانيكير عوعو هل يعيق ‪ȶ‬عى فستانها أم ل‬
‫عكمنها نسيت أن تقوا أن اعرجاا بمنوا هله البراج اعشاهقة‬
‫عيراقبوهما وصمنعوا السعحة عيحتعوا أرضهم‬
‫أغبياء جهعوا أن اعمنساء بداخعهم اعحرب اعسعم اعحب واعلمنفى‪ .‬ومنوا‬
‫أنهم سيحتعوا أرضهم فاحتعوا قعوبهم‬

‫وسكمنوا بيوتهم وحوعوهم عحراس مأن أجل خدمأتهم وأهما حرس هو‬
‫حرس قعوبهم‪.‬‬

‫انتهت اعلحاضرة و انصرف اعجليع ‪.‬‬


* * *
‫كانت ‪ȶ‬اعيا فى اعسيارة هى وشريف يتمناقشان فى اعلحاضرة كان‬
‫شريف مأقتمنعا ً جدا ً بكلم دكتورة سلا ‪.‬أمأا ‪ȶ‬اعيا فكانت تسلعه‬
‫وتقوا عمنفسها‬

‫(أنت مأش مأتخيل إن مأجرد تفكيرى بأمأر تجهعه أمأر يز‪ȶ‬جمنى‬


‫ويشعرنى بغربة ‪ȶ‬ن نفسى)‪.‬‬

‫‪ -‬سرحانة فى إيه؟‬

‫فأمأوت بردانة‬ ‫‪ -‬شريف أنا خايفة‪....‬خايفة أمأوت فى وقت قسوت‬


‫وأخر كعلة أسلعها‬ ‫أمأعى اعوحيد أمأوت دفيانة بحضمن‬ ‫مأن حضمن‬
‫بتحبمنى وإنى حب ‪ȶ‬لرك‪.‬‬ ‫إن‬

‫يقوا شريف بداخعه (حتى عو أنت شايفة إنى بعيد أنا شايف‬
‫اعجعد اعلى يحوا بين أجسادنا)‬ ‫اعلسافة اعحقيقية هى ذع‬

‫‪ -‬أنا مأش بعيد صدقيمنى‪.‬‬

‫‪ -‬ل بعيد وبعيد قوى كلان‪ .‬بعدك أفقدنى اعثقة فى نفسى وفى‬
‫أنوثتى شعور اعرفض واعهجر دا قاسى قوى ‪ .‬بيكرهمنىا فى نفسى‬
‫وجسلى وشكعى ‪.‬‬

‫‪ -‬أنت أجلل ست شافها قعبى و‪ȶ‬يمنى‪ .‬أنت بس إععى مأش فاهلانى‬


‫‪ .....‬صلت عحلة ثم أكلل ‪ :‬بلش ‪ȶ‬عشان مأانتخانقش‪ .‬أنا مأبسوط‬
‫إنى مأعاك ‪ .‬أمأس يدها ووضعها ‪ȶ‬عى صدره ثم قبل يدها قائلً‪:‬‬
‫واععه بأحب ‪.‬‬

‫لتمنس يوم أن تقفى أمأام مأرآت وتقوعى عمنفس أن أجلل نساء‬


‫اععاعم و‪ȶ‬مندمأا تقتمنعى أن الجلل سيراك اعجليع الجلل فكثيرا ً‬
‫لنعرف‬ ‫مأانرى شخص ونقوا ‪ȶ‬منه جليل ول نعرف علاذا نراه كلع‬
‫مأاهو اعشىء اعخفى اعجاذب عععين فى مألمأحه واعخاطف ععقعب فى‬
‫حديثه‬

‫إنه جلاا اعروح اعلمنعكس باعجلاا ‪ȶ‬عى اعوجه فقط اقتمنعا أن‬
‫جليل ً سيراك اعجليع جليلً‪.‬‬

‫‪ȶ‬اعيا عم تقصد خيانته فهى انتلرته شوقا ً حتى مأل النتلار وانتحر‬
‫اعشوق وجدت نفسها ‪ȶ‬عى طريق اععهفة تسأا مأن جاء بى إعى‬
‫همنا ‪ .‬نسيت مأن تمنتلر وكعلا ‪ȶ‬ادت أدراجها تجده يمناديها يلكرها ثم‬
‫يعود ويهجر مأرة أخرى حتى تلعكها اعشعور بعدم المأان وتسأا‬
‫نفسها هل أرجع مأرة أخرى لخلا وأتأعم‬
‫عهجره مأن جديد أم أكتفى باععحلة اعتى أ‪ȶ‬يشها مأعه اخن فهو‬
‫حبيبى ل عيس حبيبى هو حب ‪ȶ‬لرى‪ .‬أخاف أن تعود عهجرك نعم‬
‫أخاف أخاف ل‪ȶ‬ود خائمنة وعست بخائمنة خائمنة هزمأها اعواقع فهربت‬
‫مأمنه عرحعة فى اعخياا عيتها تجد أمأل يوصعها باعحياة‬
‫عكن كيف وأنت اعحياة؟ بكل مأرة نقف ‪ȶ‬عى مأفترق اعطرق طريق‬
‫ععوحدة وطريق ععفراق ودومأا ً نضيع اعطريق ونعود ‪ȶ‬عى طريق‬
‫اعوجع نبحث ببعض ‪ȶ‬ن اعحب اعضائع‪.‬‬

‫‪ -‬يلكن مأاتعرفيش أنا صابر قد إيه ؟ كل واحد فيمنا شايف اعواقع‬


‫مأن وجهة نلرة‪.‬‬

‫‪ȶ -‬عشان كده عغة اعحوار هى اعحل‪.‬‬

‫‪ -‬صبرك ‪ȶ‬عى إععى بتحبه أهم وأصعب بكتير مأن صبرك ‪ȶ‬عى إععى‬
‫بتكرهه‪.‬‬

‫‪ -‬أنت مأتطرف أمأا تهتم زيادة تخمنقمنى وعلا بتبعد توجعمنى‪.‬‬


‫يبرد ول تخمنقمنى اهتلامأا ً ‪ .‬ل تبعد فترهقا مأشا‪ȶ‬رى‬ ‫(ل تترك مأكان‬
‫‪ .‬اترك مأسافة ععشوق فعمنبتعد ونقترب عمنتععم‬ ‫ول تقترب لمأل مأمن‬
‫مأن عهفة اععقاء أكثر وأكثر كى تعهب شوقى وتؤثر حواسى وتشعل‬
‫مأشا‪ȶ‬رى)‪.‬‬

‫‪ -‬خلص مأافيش حاجة هتبعدنا تانى‪.‬‬

‫داخل ‪ȶ‬اعيا شعور باعخوف مأن اعفرحة اعلفقودة فهل تسعد هله‬
‫اعلرة أم تترك مأساحة ععيأس مأن باب اعحلر عتحافظ ‪ȶ‬عى‬
‫مأشا‪ȶ‬رها ول تترك علشا‪ȶ‬رها اععمنان هل تعجلها حتى ل تصدم ككل‬
‫مأرة ‪.‬‬

‫* * *‬
‫ل تقبعى برجل ليعبر ‪ȶ‬ن حبه باعكعلات لن رغبة اعلرأة فى سلاع‬
‫كعلات اعطراءا والستحسان واعغزا جزء مأن فطرتها ومأاسترضى‬
‫به اعيوم ستلعيمنه غدا ً‬

‫فلشا‪ȶ‬ر اعلرأة تحركها هلس اعكعلات ‪.‬وتأثيرك كرجل يبدأ مأن‬


‫اعكعلة لمأن مألهرك كلا تعتقد ربلا تكون أقل رجاا اععاعم وسامأة‬
‫أثرت حواسها‬ ‫لن‬ ‫لجل كعلة مأمن‬ ‫وتجد امأرأة تطوف اععاعم لجع‬
‫و‪ȶ‬قعها ببضع كعلات وربلا تكون أكثر اعرجاا وسامأة وتهرب مأمن‬
‫مأن كعلة مأن بخل مأشا‪ȶ‬رك فاعلرأة إن أردت أن تأثرها امأتعكها مأن‬
‫أذنيها أول ً‬
‫ربلا يز‪ȶ‬ج كلمأى اعكثيرا مأن اعشعراء اعلين تغزعوا بكل مأفاتن‬
‫اعلرأة ونسوا أذنيها وتأثير اعكعلة ‪ȶ‬عيها عربلا عم يدركوا قيلة اعتأثير‬
‫اعحسى مأن خلا الذن ‪ȶ‬عى اعلرأة‪.‬‬

‫مأرت اليام وشريف عم يعد يتعامأل بأساعيبه الستفزازية مأع ‪ȶ‬اعيا‬


‫ويحاوا تجمنب مأواقف وأسباب اعشجار وهله اعلرة اعلدة طاعت‬
‫‪ȶ‬لا قبل و‪ȶ‬اعيا بدأت تشعر بهلا اعتحسن فى ‪ȶ‬لقتهم وتتعجب مأن‬
‫هلا اعتغيرا عكمنها تعيش اععحلة اعلمنسية دومأا ً تسرق كل عحلة‬
‫فرحة وسعادة قبل قيام اععاصفة مأن جديد تععم جيدا ً طبع شريف‬
‫النتقاضى وتعرف أن هلا اعسكون عيس ‪ȶ‬ادى عكمنها تأمأل أن يكون‬
‫ومنها فى غير مأحعه‬
‫كانت تهتم بشئون اعلمنزا وباقى اعيوم تقرأ كتب اعشعر تستلع‬
‫اعيوم شعرت‬ ‫ععلوسيقى وتشاهد الفلم اععربية اعقديلة ‪ .‬حتى ذع‬
‫بلعل فقررت اعخروج علقابعة عيعى بأحد اعلولت اعقريبة مأن‬
‫اعلمنزا وفى آخر اعيوم ‪ȶ‬ادت ‪ȶ‬اعيا عتجد شريف باعلمنزا فى‬
‫انتلارها وضعت مأابيدها مأن مأشتريات واقتربت مأمنه قبعته ‪ :‬حلدا‬
‫ععه ‪ȶ‬عى اعسلمأة‪ .‬أنت رجعت مأن بدرى؟‬

‫‪ -‬ل عسة راجع؟‬

‫شعرت بمنبرة غضب فى حديثه عكمنها حاوعت اعتجاهل‪.‬‬

‫‪ -‬مأاكعلتمنيش عيه؟‬

‫براحت ‪.‬‬ ‫‪ -‬قعت أسيب‬

‫ابتسلت عه ودخعت غرفتها فوجدته خعفها يسأعها ‪ :‬مأاقوعتعيش يعمنى‬


‫خارجة؟‬ ‫إن‬

‫‪ȶ -‬ادى ياشريف مأا أنا دايلا ً بأخرج ‪.‬كمنت كل يوم بأخرج ععشغل‪.‬‬

‫‪ -‬بس وقتها كان فيه شغل دعوقتى تقوعى عى قبل مأاتخرجى‬


‫اعلفروض ابقى ‪ȶ‬ارف مأراتى بتروح فين وبتيجى مأمنين‬

‫شعرت ‪ȶ‬اعيا باعغضب عكمنها حاوعت علعلة غضبها وبكل تلاس‬


‫حاضر ياحبيبى‪.‬‬

‫ودخعت اعحلام عتستحم ففتح اعباب وبداخعة ‪ȶ‬يونه كلم ليمنطق به‬
‫عسانه وهى تراقبه حتى قاا‪ :‬مأا قعتعيش يعمنى كمنت فين ؟‬

‫‪ -‬كمنت فى اعلوا اشتريت شوية حاجات عكارمأن حعوين قوى‪.‬‬

‫‪ -‬كمنت عوحدك؟‬

‫‪ -‬ل عيعى كانت مأعايا‪.‬‬

‫‪ -‬مأا قعتعيش يعمنى إنها كانت مأعاك؟‬

‫أهو ‪.‬‬ ‫‪ -‬مأا أنا بأقوا ع‬


‫خارجة‪.‬‬ ‫‪ -‬طيب ‪ .‬ابقى ‪ȶ‬رفيمنى بعد كده إن‬

‫‪ -‬شريف‬

‫اعتفت اعيها وهو يهم باعخروج‪.‬‬

‫‪ -‬أنا مأش ‪ȶ‬ايزة أتخانق مأعاك مأاتحاوعش بجد أنا تعبت نكد مأش‬
‫مأستعدة نرجع ععهم تانى أنا مأش بأعحق أفرح‪.‬‬

‫* * *‬

‫كان اعوضع فى اعشركة مأتأزم ععغايه و‪ȶ‬صام و‪ȶ‬لر صوتهم يصل حد‬
‫اعسلاء ‪.‬‬

‫‪ȶ‬لر‪ :‬خلص كعم ‪ȶ‬اعيا تتصرف‪ .‬هل إععى هتحعها‪.‬‬

‫‪ -‬دى عسة مأاكلعتش أسبو‪ȶ‬ين أجازة‪.‬‬

‫‪ȶ -‬مندك حل تانى؟‬

‫‪ -‬ل‪.‬‬

‫جاءت مأكاعلة ‪ȶ‬صام ععاعيا فقررت اعمنزواا إعى اعشركة و فى‬


‫اعطريق أخبرت شريف اعلى أبدى غضهة ‪.‬‬

‫‪ -‬ل مأاتمنزعيش أنت مأش فى أجازة‪.‬‬

‫‪ -‬أنا إععى فى أجازة‪ .‬وأنا إععى مأن حقى أقطعها‪ .‬دا قرارى‪.‬‬

‫‪ -‬يعمنى إيه؟مأاتمنحرق اعشركة‪.‬‬

‫‪ -‬يعمنى أنا إععى قررت آخد أجازة‪.‬‬


‫بس مأاترجعيش تشتكى‪.‬‬ ‫‪ -‬براحت‬

‫‪ȶ -‬لرى مأا اشتكيت مأن شغعى ‪ȶ‬عى فكرة‬


‫أنت إععى مأتخيل إن أمأا أقعد فى اعبيت فدى فرصة ‪ȶ‬عشان تتحكم‬
‫فى‪ .‬أنا ‪ȶ‬لعت كده ‪ȶ‬عشان حياتمنا و‪ȶ‬لقتمنا تتحسن بس واضح كده‬
‫إن اعشغل كان مأانع مأشاكل كتير مأش اععكس زى مأا كمنت مأتخيعة‪.‬‬

‫أغعق شريف اعهاتف‪.‬‬

‫كانت تتأفف مأن اعغضب وكأن كل هلومأها ‪ȶ‬ادت مأن جديد ‪ .‬حتى‬
‫وصعت اعشركة وأخبرها ‪ȶ‬صام ‪ȶ‬ن سبب اعلشكعة مأع مأجلو‪ȶ‬ة‬
‫شركات اعوزان ‪.‬فأجرت مأكاعلة وحددت مأو‪ȶ‬د مأع أحلد اعوزان‬
‫ععوصوا عحل ع زمأة ثم ‪ȶ‬ادت ععلمنزا واعهم يثقعها وزادها هلا ً‬
‫نلرات شريف اعلتجاهعة مأرات واعلحتقرة مأرات أخرى‪ .‬مأرت‬
‫اععيعة دون كعلة واحدة ‪ .‬وفى اعصباح كان مأو‪ȶ‬دها بشركة اعوزان‬
‫ارتدت مألبسها وهلت باعخروج ‪.‬‬

‫‪ȶ -‬عى فين؟‬

‫‪ȶ -‬مندى شغل‪.‬‬

‫‪ -‬هو مأش خلص بقى؟‬

‫تتحكم فى‬ ‫‪ -‬هو إيه إععى خلص‪ .‬شريف أنا مأش هأسلح ع‬
‫أنفاسى ‪.‬‬
‫مأا‪ȶ‬منديش مأشكعة خاعص أخسر شغعى بس ده عو حياتى سعيدة‬
‫عكن أنا مأش مأستعدة أخسر كل حاجة‬
‫مأش مأستعدة أخسر شغعى ‪ȶ‬عشان راجل مأش مأحسسمنى بالمأان‬
‫دايلا ً حاسة‬
‫باعغدر فى مأشا‪ȶ‬رك يوم راضى و‪ȶ‬شرة مأافيش حاجة بترضي‬
‫تبقى ست غبية إععى تخسر شغعها ‪ȶ‬عشان بيت بارد وخاعى مأن‬
‫اعحب‪ .‬مألكن قوى ييجى اعيوم إععى شغعى يبقى هو اعراجل وهو‬
‫اعسمند‪.‬‬

‫مأن أجل رجل ربلا يأتى اعيوم اعلى تصعين فيه أعى‬ ‫(ل تتركى ‪ȶ‬لع‬
‫مأن أجل امأرأة أجلل وأصغر يومأها سيكون اعجمنيه‬ ‫اعخلسين ويترك‬
‫ضل اعحيطة)‬ ‫وسيوفر ع‬ ‫هو اعرجل اعحقيقى اعلى سيد‪ȶ‬ل‬
‫خرجت ‪ȶ‬اعيا واعدمأوع تمنسكب ككاسات خلر بفم سكير دمأوع‬
‫لتشفى دمأوع تلرض وتؤعم ‪.‬حتى وصعت علجلو‪ȶ‬ة شركات اعوزان‬
‫واستقبعها أحد مأسا‪ȶ‬ديه ثم استقبعها أحلد اعوزان اعلى بدا مأكتئبا ً‬
‫‪ȶ‬ن اعلرة اعسابقة مألا أشعرها بصعوبة حل الزمأة ‪ .‬عكن أثر العم‬
‫واعدمأوع فى ‪ȶ‬يمنيها كان فاضحا ً اعدمأوع انسكبت دون أن تشعر‬
‫حاوعت مأمنعها عكمنها كانت ككرات اعثعج اعتى تقع مأن أ‪ȶ‬اعى قلم‬
‫اعجباا تسقط عتدمأر وتقتل هلا اعقعب اعلهزوم فى صدرها‬

‫لحظ أحلد دمأو‪ȶ‬ها وشعورها باعخجل مأن دمأو‪ȶ‬ها فسأعها أنت‬


‫كويسة؟‬

‫عم تجب فسؤاعه زاد آلمأها ودمأو‪ȶ‬ها ‪ .‬فرفع سلا‪ȶ‬ة اعهاتف وطعب‬
‫مأاءً ومأشروبا ً بارداً‪.‬‬

‫انتفضت مأن مأكانها فى اتجاه اعباب ‪ :‬أنا آسفة مألكن نؤجل اعليعاد‪.‬‬

‫وصوت بكائها يععو وصدرها يععو تعتقط أنفاسها بصعوبة ‪.‬‬

‫أوقفها قائلً‪ :‬ل مأش هتلشى غير أمأا ترتاحى‪ .‬أنا مألكن أخرج‬
‫ترتاحى‪.‬‬ ‫وأسيب‬
‫دخل رجل يحلل اعلياة واعلشروب فهم مأن مأكانه مأسر‪ȶ‬ا ً وحلعهم‬
‫‪ȶ‬منه حتى ليرى اعلووف دمأو‪ȶ‬ها وضعها ‪ȶ‬عى اعطاوعة واستأذنها‬
‫فى اعخروج‪.‬‬

‫‪ -‬ل خلص أنا تلام‪.‬‬

‫عم يكن صوتها ول مألمأحها يوحيان إل بالعم أعم امأرأة مأهزومأة‬

‫جعست وطعبت مأمنه اعجعوس‪ .‬وبدأوا حديثهم بخصوص مأشكعة‬


‫شركتهم مأع اعشركة وقبل أن تمنهى حديثها قاطعها ورفع سلا‪ȶ‬ة‬
‫هاتفه عحدى مأووفيه‪ :‬اعلشكعة إععى بخصوص شركة اعد‪ȶ‬اية تتحل‬
‫فوراً‪ .‬شوفوا هلا ‪ȶ‬ايزين إيه وا‪ȶ‬لعوه‪ .‬ل خلص‪.‬‬

‫مأاسلعتمنيش؟‬ ‫‪ -‬حضرت‬

‫‪ -‬مأافيش مأشكعة مأاعهاش حل ‪ .‬أوقات بتبقى اعخسارة مأكسب‬


‫كبير ‪ .‬إيه اعلشكعة أمأا نخسر شوية فعوس ونكسب حب كبير‬
‫واحترام وسلعة طيبة فيه حاجات كتير اعفعوس مأش بتشتريها‬
‫أهلها اعحب والحترام‪.‬‬

‫إيه؟‬ ‫‪ -‬شكرا مأش ‪ȶ‬ارفة أقوع‬

‫‪ -‬مأاتشكرنيش خاعص ا‪ȶ‬تبريمنى بأشترى صداقت ‪ ...‬واعصاحب عيه‬


‫‪ȶ‬مند صاحبه إيه أهما مأن د‪ȶ‬له ومأساندته و أنه وقت اعشدة يلقيه‬
‫راجل‪.‬‬

‫‪ -‬اعصداقة دى بدأت بخسارة‪.‬‬

‫وضليرك ‪.‬‬ ‫عمنفس‬ ‫‪ -‬اعخسارة اعحقيقية هى خسارت‬

‫‪ -‬أنت فيه حاجة مأز‪ȶ‬لك صح؟‬


‫‪ȶ‬عى خدك وبتسأعيمنى أنا إيه إععى وجعمنى؟‬ ‫‪ -‬ضاحكاً‪ :‬دمأو‪ȶ‬‬

‫‪ -‬وجع اعرجاعة أكبر بكتير مأن وجع اعستات اعراجل أمأا بيتوجع ‪ȶ‬عى‬
‫القل بيبقى صعب ‪ȶ‬عيه يعيط اععياط دا نعلة كبيرة‪ .‬تمنفيس ‪ȶ‬ن‬
‫اعوجع مأريح جداً‪.‬‬

‫‪ -‬أ‪ȶ‬يط يعمنى؟‬

‫‪ -‬مأش ‪ȶ‬يب خاعص ‪ȶ‬عى فكرة‪ .‬وعلوكوا قوى أمأا فهلوكوا إن‬
‫اعراجل مأابيعيطش‪ .‬دمأوع اعراجل دى أكثر حاجة صادقة فيه‪.‬‬

‫‪ -‬اعشعور بالنهزام هو إععى بيقتل ‪ .‬الختيار اعغعط واعثقة اعزيادة‬


‫اعحب ال‪ȶ‬لى ‪ .‬واعزمأن‪.‬‬

‫تمنهيدة طويعة ‪ :‬أااااااااها مأن اعزمأن ‪ .‬اعزمأن دة وحش بياكل اعدقيقة‬


‫واعثانية إععى بتفصل بين اعحياة واعلوت‪.‬‬

‫‪ -‬اعلوت قضاء ربمنا وقدره‪.‬‬

‫‪ -‬بس أمأا بيكون اختيار؟ بيبقى صعب قوى؟‬

‫‪ȶ -‬ايز تقف فى وش اعلوت ‪.‬دا مأستحيل؟‬

‫‪ -‬اعغعطة كانت فى اختيارى‪.‬‬

‫‪ -‬اختيارتمنا لزم نتحلعها علخر حتى عو نتيجتها مأوت‪.‬‬

‫‪ -‬دا عو اعلوت عيمنا وبس‪ .‬عكن مأش مأن حق حد فيمنا يقتل إععى مأش‬
‫عيه؟‬

‫ععى بتحبه دوره يحافظ ‪ȶ‬عيه‪ .‬عو‬ ‫فهو مأع‬ ‫‪ -‬عو بتتكعم ‪ȶ‬ن قعب‬
‫خاعص‪ .‬هو دا اعحب بيخعيمنا نسعم مأش‬ ‫مأحافلش دا مأش ذنب‬
‫عو نقدر نختار نبقى بمنفكر واعحب بيشل اععقل‪.‬‬

‫‪ -‬وناتج اعحب مأسئوعية مأين؟‬

‫‪ -‬اعطرفين‪ .‬أو مأين حب اعتانى أكتر‪.‬‬

‫‪ -‬وعيه دايلا ً إععى حب أكترا هو إععى بيتلعم أكتر‪.‬‬

‫أمأا بتحب شخص بيحب نفسه أكتر تبقى تستاهل تتلعم لن‬ ‫‪ -‬لن‬
‫أنت و‪ȶ‬لقتكم بتيجوا بعده‪.‬‬

‫‪ -‬بس مأش عدرجة إنها تمنزا ابمنى ‪ȶ‬عشان جلاعها ونجومأيتها و فمنها‬
‫وشهرتها‪ .‬كل دا أهما مأن ابمنى دا أنا اعوزان أغمنى راجل فى اعبعد دى‬
‫يلوت ابمنى ومأا أقدرش أ‪ȶ‬لل حاجة مأافيش ست فى مأصر‬
‫مأاتحعلش تكون مأع اعوزان ‪ .‬وإععى اختارها تقتعه‪.‬‬

‫بدأت دمأو‪ȶ‬ه تتساقط‬

‫‪ -‬أنت ز‪ȶ‬لن ‪ȶ‬عيها ول ‪ȶ‬عى اعبيبى؟‬

‫‪ȶ -‬عى ابمنى‪ .‬ذنبه إيه؟ أنت عو مأكانها تمنزعى ابمن ؟‬

‫صلتت ‪ȶ‬اعيا وعم ترد‬

‫دا مأهلا حصل‪.‬‬ ‫بصوت ‪ȶ‬اعى‪:‬ردى ‪ȶ‬عيا تمنزعى إععى فى بطمن‬

‫‪ -‬دا عو ابن حرام استحاعة أنزعه‪ .‬يلكن يكون هو آخر مأكسب عى‬
‫فى اعدنيا وآخر حاجة ربمنا بعتها عى ‪ȶ‬عشان أتسمند ‪ȶ‬عيها‪.‬‬

‫‪ -‬مأاعحقتش أوصل ‪ .‬بأععن اعدقايق إععى مأمنعتمنى أوصل‪.‬‬

‫‪ -‬هتعلل إيه بطفل أمأه مأش ‪ȶ‬ايزاه؟ أنت مأافيش ‪ȶ‬مندك أولد؟‬

‫‪ȶ -‬مندى وعد‪.‬‬


‫و‪ȶ‬عت صرخات ‪ȶ‬اعيا مأن وجع مأفاجىء صدم أحلد وسأعها‬

‫‪ -‬مأاع ‪.‬‬

‫عكمنه رأى اعدمأاء تسيل ‪ȶ‬عى رجعيها فحلعها مأسر‪ȶ‬ا ً لقرب مأشفى‬
‫فى اعطريق كانت ‪ȶ‬يمنه تراقبها بحرص شديد خائفا ً مأن أن يخلعه‬
‫اعزمأان مأرة أخرى عيمنقل طفل برىء مأن براثن اعلوت ل عن أد‪ȶ‬ه‬
‫يلوت سأفعل هله اعلرة مأاعم أقدر ‪ȶ‬عى فععه مأن قبل تزاحم فى‬
‫صدره اعهم اعلى طاعلا أثقل قعبه يععم جيدا ً ‪ȶ‬ن هلا العم اعلى‬
‫حطم روحه وشوه احساسه يعرف اعحزن اعلى يقتل اعبسلة‬
‫واعدمأوع اعتى تجرى ‪ȶ‬عى اعوجمنتين‬

‫كأعسمنة اعبركان يعيش صرا‪ȶ‬ه مأعها مأن جديد‬


‫اعسا‪ȶ‬ة تلر ثقيعة يقف ‪ȶ‬عى اعزمأن اعحاد كحد اعصراط خائفا ً مأن‬
‫اعسقوط فى اعجحيم مأرة أخرى‬

‫وبعد مأرور ربع سا‪ȶ‬ة كان يحلعها بين ذرا‪ȶ‬يه يجرى بها إعى‬
‫اعلستشفى اعتى انقعبت رأسا ً ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬قب بلجرد دخوعه إعيها‬
‫حلعوها مأمنه كانوا يبتعدون بها ‪ȶ‬ن ناوره بسر‪ȶ‬ة حتى اختفت وهو‬
‫مأتسلر فى الرض ل يتمنفس ول يشعر يقف ‪ȶ‬عى رأس اعزمأان ‪ȶ‬عى‬
‫سا‪ȶ‬ة صفر ل يعرف مأاذا يفعل ول أين يتجه‬
‫رائحة اعدم اعتى تل أنفه وعونه اعلى يؤذى ‪ȶ‬يمنه وعزوجة اعدم بين‬
‫أصابعه وجسده اعلى ترنح وهرم‬
‫وقبل سقوطه ناداه أحد اععامأعين باعلستشفى ‪ :‬باشلهمندس أحلد‬
‫بسر‪ȶ‬ة‪.‬‬ ‫اعدكتور مأحتاج حضرت‬
‫عهث خعف اعرجل ععطبيب اعلى خرج مأن توه مأن غرفة اععلعيات‬
‫اعكامأعة ‪ȶ‬ن إجراء‬ ‫‪ -‬باشلهمندس لزم تلضى حال ً ‪ȶ‬عى مأسئوعيت‬
‫اععلعية‪.‬‬

‫‪ȶ -‬لعية إيه؟‬

‫‪ -‬إجهاض‪ .‬اعلدام لزم تمنزا اعجمنين حالً‪.‬‬

‫دار اعزمأان ووقف أمأام أحلد (مأرتين ‪ .‬ل عيه يارب بتعلل فى كده‬
‫مأش قادر أنقل ل إععى راح ول إععى فى إيدى ‪ .‬إيه اعلنب إععى‬
‫‪ȶ‬لعته ‪ȶ‬عشان تعلل مأعايا كده ‪ .‬يارب سا‪ȶ‬دنى ‪ .‬يارب‪).‬‬

‫‪ -‬أتفضل امأضى يا باشلهمندس‪.‬‬

‫‪ -‬هو مأافيش حل تانى ‪ȶ‬عشان اعبيبىا يعيش؟‬

‫لزم تختار بين اعبيبى وبين الم؟‬ ‫‪ -‬حضرت‬

‫قدم اعطبيب ورقة وقعم لحلد عيلضى ‪ȶ‬عى إقرارة باعلسئوعية عكمنه‬
‫تركه ودخل إعيها عيسأعها ‪ :‬أنت ‪ȶ‬ايزة اعبيبى؟‬

‫‪ -‬أيوة‪.‬‬

‫أنت لزم تعيشى‬ ‫دمأو‪ȶ‬ة تمنسكب ‪ :‬ل مأش هأقدر خطر ‪ȶ‬عي‬
‫وتقدرى تجيبى أعف بيبيى‪.‬‬

‫‪ -‬مأاتلضيش يا أحلد ‪.‬‬

‫‪ -‬مأاتخافيش هأ‪ȶ‬لل أى حاجة ‪ȶ‬عشان أحافظ ‪ȶ‬عيكو ‪..‬‬

‫عم تدرك ‪ȶ‬اعيا حيمنها مأع مأن تتكعم مأع أحلد حبيبها و‪ȶ‬ن طفعة تتلمنى‬
‫أن تكن مأن صعبه أمأا مأع اعوزان اعرجل اعشهم اعلى يسا‪ȶ‬دها حتى‬
‫أحلد عم يعرف أكان يحادثها أم يتحدث مأع طعيقته اعتى أجهضت‬
‫جمنيمنه عكمنها كانت مأتأكده أنه يشعربها ومأا أهم مأن اعشعور باعخوف‬
‫‪ȶ‬عى الخرعمنحسن اعتصرف والختيار‪.‬‬

‫خرج أحلد مأن اعغرفة ععطبيب عيتخل اعقرار اعلمناسب‪.‬‬

‫كانت ‪ȶ‬اعيا صدرها يمنتفض مأن العم اعلى حطلها واعهلاا اعلى‬
‫قتعها نادت إحدى اعللرضات وطعبت مأمنها التصاا بأصدقائها ‪ȶ‬لرو‬
‫عيعى و‪ȶ‬صام ‪ .‬عم تطعب التصاا بشريف حتى كل مأن يعلل‬
‫باعلكان كانا يعتقد أنها زوجة‬

‫أحلد اعوزان‪ .‬أمأا هاتفها اعلى عم يتوقف عحلة ‪ȶ‬ن اعرنين مأن ‪ȶ‬لر‬
‫اعلى ل يعرف ‪ȶ‬ن سبب غيابها ‪ȶ‬عيه شىء‪.‬أمأا اعطبيب فيمنتلرا قرار‬
‫أحلد‪.‬‬

‫‪ -‬أيه يابشلهمندس اعمنزيف دا خطر جدا ً ‪ȶ‬عى اعلدام‪.‬‬

‫كانت اعحروف واعكعلات ثقيعة ‪ȶ‬عى قعب أحلد قبل عسانه عكمنه‬
‫قاعها‬

‫‪ -‬نزا اعجمنين يادكتور‪.‬‬

‫استد‪ȶ‬ى اعطبيب فريقه عجراء اععلعية وجهز أحلد ععدخوا عحضور‬


‫اععلعية كانت كل خطوة يقترب بها مأمنها تلكرة بلا عم يحدث مأعه‬
‫وكانه يعيش اعحقيقة اعصعبة اعسهعة ‪ȶ‬عى القل اعخارجة ‪ȶ‬ن‬
‫يدها‬ ‫الختيار اعصعب باعجهاض ‪ .‬اقترب مأمنها علعم شعرها وأمأس‬

‫‪ -‬مأاتقعقيش هأبقى مأعاك‪.‬‬

‫ول يلسح دمأو‪ȶ‬ها ويعلعم شعرها حتى دخل طبيب اعتخدير ‪.‬أمأس‬
‫يدها و‪ȶ‬دعها عتجعس ضلها أحلد إعى صدره حتى أ‪ȶ‬طاها حقمنة اعبمنج‬
‫فى مأمنتصف وهرها وهمنا بدأ طبيب اعبمنج بعدعها فى نومأتها عتكون‬
‫جاهزة عععلعية وبدأ طاقم اعتلريض باععلل وتعرية نصفها اعسفعى‬
‫ول أحلد واقف مألسكا‬
‫يدها و‪ȶ‬يمنه مأععقة بلمنتصف ‪ȶ‬يمنيها وبدأ اعدكتور باععلل كانت ‪ȶ‬يونهم‬
‫تقوا اعكثير شعورها بالهتلام ونلرة اعخوف واعقعق فى ‪ȶ‬يمنيه‬
‫تكفيها وعو فقدت اععاعم كعه ربلا تكون اعمنلرة عيست عها اعمنلرة‬
‫تلعكها مأن فرطت ربلا يعيش خياعه وواقعه اعلى يجعل فى قعبها‬
‫حسرة مأن واقعها اعلرير‬

‫كم تلمنت أن ترى هله اعمنلرة يومأا ً فى أ‪ȶ‬ين شريف أكثر مأا يؤعم‬
‫اعلرأة أن ترى مأاترغب فى ‪ȶ‬ين مأن ليلع‬
‫سواء كان مأحبة‪ ،‬خوف أو إ‪ȶ‬جاب ‪ .‬شعورها باعخوف واعضعف ذع‬
‫اعشعوراعبائس باعدونية واعمنقص ‪.‬‬
‫مأا مأن شىء أغعى مأن ‪ȶ‬يون رجل يلعؤه اعفزع واعخوف ‪ȶ‬عى‬
‫امأرأته ‪ȶ .‬ن صدر يحتويه ويحتلى به ‪ .‬كانت تقوا بعيمنيها عه بأنها‬
‫دومأا ً تخاف مأن القتراب مأمن ‪: .‬أحبت قبل أن تعرف واعيوم‬
‫فعترحل ‪ȶ‬منى وتتركمنىا عبؤسى وأعلى فأنا امأرأة رهن العم‪.‬‬ ‫تعرف‬

‫مأا‬ ‫ويجيبها‪ :‬وكيف أرحل وأنا أمأام أوفى نساء اعكون فعول أمأومأت‬
‫حييت فهل يعشق اعرجل امأرأة قدر أمأه ‪ .‬فاعلرأة اعتى تشعر‬
‫بالمأومأة وتقدسها ستفى باعحب دومأا ً‬
‫مأن قبل ل أ‪ȶ‬رف هلا اعرجل اعلى تحبين وتتحلعين هلا‬ ‫عيتمنى قابعت‬
‫تحبيمنى‬ ‫مأمنه عكمنى أحقد ‪ȶ‬عيه أكرهه عيت‬ ‫أعم عتحافلى ‪ȶ‬عى ابمن‬
‫قدر حبه عيته‬
‫أنا عيته عم يكن يومأا ً عتكونى اخن أنت أمأى حبيبتى وابمنتى ‪ .‬عيتمنى‬
‫‪ȶ‬عى مأا تبغين‪.‬‬ ‫عست بهلا اععجز لحافظ ع‬
‫آه مأن كلم اععيون وآه مأن كعلة عم يمنطق بها اععسان وآه مأن دقة‬
‫اعقعب اعمناقصة اعتى لتخرج إل بشهقة نفس ‪ȶ‬ليقة هواؤها ليل ول‬
‫يشبع اعصدر ‪.‬‬

‫ضم وجهها بين يديه‪ :‬مأاتخافيش‪.‬‬

‫كانت ‪ȶ‬يمنيها تراقب اعطبيب وتبكى حتى نلر عهم اعطبيب وبدأ‬
‫أحلد يدها وشد ‪ȶ‬عيها بقوة‪.‬‬ ‫اعتوتر يصيب مأسا‪ȶ‬دذي فأمأس‬

‫‪ -‬خير يادكتور‪.‬‬

‫عم يهتم اعطبيب بكلمأه ومأد يدة بقوة نزع اعطفعة مأن أحشائها‬

‫مأرت ثوانى واعطفل بيد اعطبيب وكل اععيون مأععقة ‪ȶ‬عيه ول‬
‫اعطبيب يضرب وهرة ويضع يدة بفله يخرج مأخاط مأمنه حتى يأس‬
‫وبدأ نحيبها ترى قطعة نز‪ȶ‬ت مأن حشا قعبها‪ .‬حتى رأته يسعم‬
‫اعطفعة لحلد اعلى حلعها وهو خائف جسده بارد يمنتفض ‪.‬طفعة تل‬
‫كفيه صغيرة ‪ .‬ضلها اعى صدره ووضع‬
‫رأسه ‪ȶ‬عى صدرها وكأنها شعر بمنبض ضعيف ‪ .‬خعع قليصة وعفها به‬
‫فبدأت تصدر صوتا خفيفا ‪ .‬اعتفت اعيه اعجليع حلعها اعطبيب مأمنه‬
‫وأمأسكها مأن رجعيها وبدأ يطرق وهرها بضربات خفيفة‬
‫وهمنا غابت ‪ȶ‬اعيا ‪ȶ‬ن اعو‪ȶ‬ى‪ .‬وبعد مأحاولت مأن اعطبيب صرخت‬
‫اعطفعة صرخاتها الوعى عتحسب ‪ȶ‬عى اعحياة ل اعلوت‪.‬اطلأن‬
‫اعطبيب ‪ȶ‬عى وضعها اعصحى ثم أمأر بمنقعها إعى اعحضانة ععلتابعة‬
‫و‪ȶ‬اعيا إعى اععمناية اعلركزة‪.‬‬

‫* * *‬
‫كانت ‪ȶ‬اعيا فى اععمناية اعلركزة وأحلد بين اععمناية اعلركزة‬
‫واعحضانة حتى وجد ‪ȶ‬لر و‪ȶ‬صام ‪ȶ‬عى رأسه ومأعهم عيعى‪ .‬حكى عهم‬
‫أحلد مأاحدث ول واقفا ً عفترة فشكره ‪ȶ‬صام ‪ȶ‬عى مأعروفه ‪.‬مألا‬
‫أشعر أحلد باعحرج أشعره بحجله اعطبيعىا ووضعه فى حياتها إنه‬
‫مأجرد فا‪ȶ‬ل خير توجب ‪ȶ‬عيهم شكره‪ .‬ترك اعلستشفى وخرج وكأنه‬
‫يترك خعفه حياة كامأعة يرغب أن يعيشها وأن يكون هو صاحبها‪.‬‬
‫وباعلستشفى كان هاتف ‪ȶ‬صام يرن وواعد ‪ȶ‬اعيا يحدثه بمنبرة قاسية‪:‬‬
‫أنت مأش ‪ȶ‬ارف إن ‪ȶ‬اعيا عيها بيت ول إيه يا‪ȶ‬صام بيه؟‬

‫‪ -‬خير‪.‬‬

‫برا بيتها عحد دعوقتى خعيها ترجع‬ ‫‪ -‬يمنفع جوزها يكعلمنى يقوعى بمنت‬
‫‪ȶ‬عى بيت ‪.‬‬

‫‪ -‬باعراحة يا‪ȶ‬لى بس‪ .‬هو بيقوا كده بدا مأايخاف ‪ȶ‬عيها ويقعق‬
‫ويتصل بيها يطلن ‪ȶ‬عيها وليتصل ‪ȶ‬عى اعشركة‪ȶ .‬لومأا ً مأراته فى‬
‫اعلستشفى‪.‬طلمنه بقى‪.‬‬

‫كانت ‪ȶ‬اعيا بغرفة اععمناية اعلركزة ترتفع حرارتها أكثر فأكثر جثة‬
‫مأتهاعكة ومأهزومأة وروح مأهعهعة وقعب مأحطم حتى ‪ȶ‬قعها رفض‬
‫واقعمنا وهرب علجو‪ȶ‬ة دوائر دائرة هى مأحورها ومأن دائرة عدائرة‬
‫أوسع فأوسع حتى سقطت فى بقعة ضوء واسعة بيضاء مأبهلة ل‬
‫تعرف مأن هى؟ ول عم؟ول أين؟ ولمأتى؟ وكيف أتت إعى همنا؟‬

‫كل شىء أبيض مأدى بعيد واسع دوائر فدوائر تخرج مأن دائرة تدخل‬
‫بأخرى تلامأا ً كحياتمنا فاعحياة دوائر أحيانا ً تتلاس وأحيانا ً تلر دون‬
‫واعحصوا ‪ȶ‬عى‬ ‫تلاس عكن مأن عديه اعقدرة ‪ȶ‬عى اختراقا دائرت‬
‫حيز بها هو اعشخص اعقادر ‪ȶ‬عى علس قعب ‪ .‬وصل شريف إعى‬
‫اعلستشفى غاضبا ً بلجرد وصوعه وجد ‪ȶ‬لر و‪ȶ‬صام وعيعى يراقبون‬
‫‪ȶ‬اعيا فى غرفة اععمناية اعلركزة‬

‫فاشتد غضبه وتجاهعهم ذاهبا ً إعى اعطبيب اعلعاعج‪.‬‬

‫‪ -‬اعلدام ‪ȶ‬امأعة إيه يادكتور؟‬

‫‪ -‬مأدام مأين؟‬

‫‪ -‬مأدام ‪ȶ‬اعيا‪.‬‬

‫‪ -‬حرم باشلهمندس أحلد اعوزان‪.‬‬

‫‪ -‬ل بأتكعم ‪ȶ‬ن مأراتى أنا‪.‬‬

‫‪ -‬أه آسف أصل هو إععى جابها اعلستشفى‪.‬‬

‫استشاط شريف غيلاً‪ :‬وضعها إيه؟‬

‫حاعتها خطر جدا ً نزفت كتير مأع ضغطها اععاعى ‪....‬دخعت كلان فى‬
‫حلى‪ ....‬اعوضع صعب جداً‪..‬‬

‫‪ -‬واعبيبىا يادكتور‪.‬‬

‫‪ -‬اعبيبى كلان فى خطر‪ ..‬عو ‪ȶ‬دى يومأين فى اعحضانة هتبقى‬


‫كويسة إن شاء اععه‪ .‬بس دعوقتى مأحتاجين دم اعلدام فصيعتها نادرة‬
‫تجيبه‬ ‫ومأحتاجة دم كتير مأش مأوجود فى اعلستشفى لزم حضرت‬
‫مأن بمن اعدم حالً‪.‬‬

‫اعدم عكمنه عم يجد‬ ‫خرج شريف مأمنز‪ȶ‬جا ً مألا سلعه ومأضى عبمن‬
‫فصيعة دمأها مأوجودة ‪ .‬فعاد أدراجه إعى اعلستشفى فوجد ‪ȶ‬صام‬
‫و‪ȶ‬لر لزال مأوجودين ‪ .‬فزادا غضبه مأن وجودهم‪.‬‬
‫‪ -‬خير عسة فى حاجة باقية فى حياتى ‪ȶ‬ايزين تخربوها‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪ :‬اعكلم دا علين؟‬

‫‪ -‬لمأى‪.‬‬

‫بقى ترد ‪ȶ‬عي ‪.‬‬ ‫‪ȶ‬لر‪ :‬طيب خععى أمأ‬

‫‪ -‬يال امأشوا مأن همنا أنت وهو وتمنسوا خاعص ‪ȶ‬اعيا حتى أرقام‬
‫تعيفوناتها تلسحوها‪...‬‬

‫بصوت ‪ȶ‬اعى‪ :‬يال برة‪.‬‬

‫أ‪ȶ‬صابه وقف بوجهه قائل ً ‪ :‬أنت‬ ‫اقترب ‪ȶ‬لر بهدوء يحاوا تلاع‬
‫مأا‪ȶ‬مندكش دم‪...‬ول راجل ول تعرف مأعمنى اعرجوعة‪..‬‬

‫عكله شريف بوجهة فساعت اعدمأاء مأن أنفه فتدخل ‪ȶ‬صام عبعاد‬
‫‪ȶ‬لر‪.‬‬

‫‪ -‬أنتوا إععى خربتوا حياتى‪ .‬بسببكم مأراتى بتلوت جوه‪.‬‬

‫وإهلاع ‪ .‬أنت عو راجل و‪ȶ‬مندك‬ ‫بتلوت مأن حقدك وغع‬ ‫‪ -‬مأرات‬


‫إحساس كمنت بدا مأا أنت واقف تتخانق مأعانا كمنت تبقى مأقهور مأن‬
‫أهو أنت أسفل كائن شوفته فى‬ ‫اعخوف ‪ȶ‬عيها‪ .‬أنا إععى بأقوع‬
‫حياتى ل‪ȶ‬مندك ضلير ول أحساس‪.‬‬

‫‪ -‬اطععوا بره‪.‬‬

‫يدخل أحد اععامأعين باعلستشفى ‪ :‬اعصوت عو سلحتم دى‬


‫مأستشفى‪.‬‬

‫يخرج ‪ȶ‬لر مأن اعغرفة مألسكا ً أنفه اعمنازف‬


‫يدخل اعطبيب اعلعاعج‪ :‬عقيت اعدم ول ل‪.‬‬

‫‪ȶ‬صام‪ :‬هأروح أجيب حال ً يادكتور ‪.‬‬

‫يرمأقه شريف بغل‪ :‬ل يادكتور مأش لقى اعفصيعة خاعص‪ .‬حضرت‬
‫تقدر تتصرف؟‬

‫حالً‪.‬‬ ‫‪ȶ‬صام قل عى بس يادكتور وأنا هأجيبهوع‬

‫خرج ‪ȶ‬صام و‪ȶ‬لر باعسيارة بحثا ً ‪ȶ‬ن فصيعة اعدم وغضبهم مأن‬
‫شريف يسيطر ‪ȶ‬عيهم‪.‬‬

‫‪:‬اعحيوان ابن اا‪.............‬‬

‫‪ -‬كمنا بمنقوا عها استحلعى ‪ .‬دا زباعة‪.‬‬

‫إيه فى واحد أ‪ȶ‬رفه بيشتغل فى مأستشفى اعشفا مألكن‬ ‫‪ -‬بأقوع‬


‫يسا‪ȶ‬دنا هأكعله‪.‬‬

‫إيه‬ ‫رفع ‪ȶ‬لر هاتفه ‪ȶ :‬امأل إيه ؟ واععه أنت أكتر‪ .‬فى اعدنيا‪ .‬بأقوع‬
‫خدمأة‪ ..‬مأحتاجين دم ضرورى ‪...‬أه اعفصيعة نادرة‪ ..‬ل مأا‬ ‫‪ȶ‬ايز مأمن‬
‫أ‪ȶ‬رفش ‪.‬‬

‫مأتوجها ً ععصام ‪ :‬بيسأا ‪ȶ‬ن فصيعة اعدم؟‬

‫* * *‬
‫فى اعلستشفى ‪ȶ‬اد ‪ȶ‬صام و‪ȶ‬لر مأسر‪ȶ‬ين عغرفة اعطبيب اعلعاعج‬

‫اعطبيب‪ :‬مأش لقى خاعص فصيعة اعدم‪ .‬لزم نلقى مأتبرع‪ .‬مألكن‬
‫تسأا ‪ȶ‬ن حد مأن نفس اعفصيعة ‪ȶ‬عى اعنترنت‪.‬‬

‫‪ -‬ونسأا عيه يادكتور أنا نفس اعفصيعة‪.‬‬

‫‪ -‬طيب كويس يال‪.‬‬

‫وكز ‪ȶ‬لر ‪ȶ‬صام فى ذرا‪ȶ‬ه ‪ :‬مأش تقوا مأن الوا‪.‬‬

‫نفس اعفصيعة‪.‬‬ ‫‪ -‬وأنا إيه ‪ȶ‬رفمنى إن‬

‫مأر يومأان و‪ȶ‬اعيا حاعتها تتدهور أكثرا عكن اعطفعة كانت حاعتها‬
‫تتحسن يومأا ً بعد يوم ‪.‬‬

‫مأرت اليام ثقيعة ‪ȶ‬عى أحلد اعلى كان يتابع حاعتها عحلة بعحلة‬

‫اعيوم قرر زيارتها‬ ‫مأن اعطبيب اعلعاعج حتى ذع‬


‫دخل غرفتها بهدوء واقترب و علس وجمنتيها وجبهتها فشعر بحرارة‬
‫جسدها اعلرتفعة شعر بأنفاسها اعخافتة علعم شعرها اعلبعثر ‪ȶ‬عى‬
‫وجهها وجعس بجوارها مألسكا ً يدها داخل كفه وفجأة دخل شريف‬
‫واعطبيب اعلعاعج فترك أحلد يدها بسر‪ȶ‬ة‪ .‬عكن شريف قد شاهده‬
‫وعفت انتباهه اهتلامأه بها‪.‬‬

‫اعطبيب‪ :‬أهل ً يا باشلهمندس‪.‬‬

‫‪ -‬مأدام ‪ȶ‬اعيا ‪ȶ‬امأعة إيه يادكتور‪.‬‬

‫طأطا اعطبيب رأسه‪ :‬ربمنا مأعاها‬

‫‪ -‬مألكن نسفرها أى مأكان فى اعدنيا‪.‬‬


‫‪ -‬مأافيش فايدة ‪.‬مأفيش حد هيعلل حاجة أكتر مأن إععى ‪ȶ‬لعمناه ‪.‬‬
‫كان كلمأه يثير غضب شريف اعضاغط ‪ȶ‬عى أنيابه‪ :‬مأتشكر جدا ً‬
‫ياباشلهمندس ‪ȶ‬عى إععى ‪ȶ‬لعته مأع اعلدام‪.‬‬

‫‪ -‬دا وجبى‪.‬‬

‫اعطبيب‪ :‬كتر خيره ‪ .‬دى حتى اعبيبىا اتوعدت ‪ȶ‬عى إيده‪.‬‬

‫اتسعت أ‪ȶ‬ين شريف مأستفهلاً‪ :‬نعم إزاى يعمنى؟‬

‫‪ -‬اعباشلهمندس أصر يدخل مأعانا أوضة اععلعيات ‪ .‬اعوضع كان‬


‫صعب هوه مألكن يحكى ع ‪.‬‬

‫‪ -‬آه قعت عى‪ ..‬اععلعيات‪ ...‬يعمنى اعباشلهمندس كان مأع مأراتى فى‬
‫أوضة اععلعيات وأنتوا بتوعدوها‪.‬‬

‫شعر أحلد بغضب شريف فاستأذن وخرج هو واعطبيب وترك‬

‫شريف وغضبه باعغرفة‪ .‬اقترب شريف مأن ‪ȶ‬اعيا قائلً‪ :‬أعف سلمأة‬
‫او‪ȶ‬ى تسيبيمنى‪ .‬بس‬ ‫‪ȶ‬عي ‪ .‬إن شاء اععه هتبقىا كويسة‪ .‬أنا مأحتاج‬
‫ول بسبب‬ ‫أنت شايفة اعلواقف إععى بتحطيمنىا فيها مأع أصحاب‬
‫شغع ‪ .‬دا ابن اعا‪..........‬كان فى أوضة اععلعيات‪ȶ .‬عشان كده‬
‫بيحسبوه جوزك‪ .‬يععن أبو دى شغلنة ‪ȶ‬عى الشكاا اعوسخة إععى‬
‫بتشتغعى مأعاهم ‪ȶ‬اعم زباعة‬
‫بس تقومأى باعسلمأة وربمنا يفرجها‪ .‬قبعها مأن جبهتها وتحسس‬
‫جسدها ثم احتضمنها بشدة‪.‬‬
‫‪ȶ‬مند مأمنتصف اععيل انطعقت صفارات اعنلار فى اعلستشفى واعكل‬
‫مأستعق ‪ȶ‬عى أريكة‬
‫ٍ‬ ‫يجرى باتجاه غرفة ‪ȶ‬اعيا ‪ .‬كان أحلد فى مأمنزعه‬
‫‪ȶ‬ريضة وأمأامأه زجاجة خلر وكؤوس اعخلر يحتسى كأسا ً تعو اخخر‬
‫فى حاعة مأن اعهليان واعيأس حتى رن هاتفه وأخبره أحد مأسا‪ȶ‬دى‬
‫اعطبيب بوضع ‪ȶ‬اعيا فانتفض مأسر‪ȶ‬ا ً مأن مأكانه أخل مأفاتيح سيارته‬
‫وخرج مأسر‪ȶ‬ا ً إعى اعلستشفى ‪ .‬وصل اعلستشفى يجرى وهو‬
‫يعتقط أنفاسه بصعوبة حتى‬
‫وصل عغرفة ‪ȶ‬اعيا وجد جليع اعفريق اعطبى مأعتفا ً حوعها انتبه اعجليع‬
‫عوجوده بمنلرات يائسة و‪ȶ‬يونه تبحث فى وجوههم ‪ȶ‬ن أمأل ل يوجد‬

‫حتى قاا اعطبيب ‪ :‬تاخد اعحقمنة دى حالً‪.‬‬

‫أحلد بصوت مأختمنق ‪ :‬خير يادكتور‪.‬‬

‫‪ -‬مأع السف مأجرد دقايق يلكن سا‪ȶ‬ات باعكتير‪.‬‬

‫‪ -‬أ‪ȶ‬لل أى حاجة ‪ȶ‬عشان خاطرى‪ ....‬تصرف‪.‬‬

‫‪ -‬يا باشلهمندس‪ .‬لراد عقضاء اععه‪.‬‬

‫‪ -‬يعمنى إيه؟‬

‫‪ -‬أنت مأؤمأن‪.‬‬

‫‪ -‬واعبمنت؟‬

‫‪ -‬اعبمنت كويسة جدا‪ .‬اعحلد ععه‪ .‬كمنا مأتخيعين أنمنا بمنضحى باعبمنت‬
‫‪ȶ‬عشان الم ‪.‬عكن ربمنا عيه حكلة‪.‬‬

‫خرج أحلد مأسر‪ȶ‬ا ً يهروا مأن غرفة اععمنايه اعلركزة إعى اعحضانة‬
‫يدقق فى‬
‫وجوه الطفاا حتى وصل عكارمأن كانت طفعة حجلها أقل مأن باقى‬
‫الطفاا عكمنها كانت جليعة مأثل واعدتها بشعرها السود اعكثيف‪.‬‬
‫حلعها بين ذرا‪ȶ‬ه وشم رائحتها وجد نفسه يبتسم عها وهى تتحرك‬
‫بين كفيه بجسدها اعطرى ‪.‬احتضمنها وخرج بها مأن اعحضانة إعى‬
‫اعخارج‪.‬‬

‫كان اعجليع مأعتفين حوا ‪ȶ‬اعيا ‪.‬وكلا أمأر اعطبيب أ‪ȶ‬طوها اعحقمنة‬
‫وخرج اعجليع ‪ȶ‬دا فرد اعتلريض اعلوجود عخدمأتها‬

‫دخل ‪ȶ‬عيها أحلد يحلل كارمأن بين يده قربها مأن أنفاسها قائلً‪ :‬دى‬
‫اعصغيرة بمنتى اعحعوة مأش كده مأش أنت اتوعدتى‬ ‫كارمأن بمنوت‬
‫‪ȶ‬عى إيدى تبقى بمنتى اعحعوة‪ .‬صح كارمأن‪.‬؟ ثم وضعها ‪ȶ‬عى صدر‬
‫‪ȶ‬اعيا وتركها وعت اعطفعة تبكى وتصرخ وتصرخ وأحلد يلسح ‪ȶ‬عى‬
‫وهرها اعمنا‪ȶ‬م عتهدأ وتعود ععصراخ مأن جديد وهو يراقب ‪ȶ‬اعيا اعتى‬
‫تتصبب ‪ȶ‬رق واعطفعة تبكى وتصرخ‬

‫مأقص وقص رداءا اعلستشفى اعلى‬ ‫حتى اقترب أحلد وأمأس‬


‫ترتديه وكشف صدرها ووضع طفعتها ‪ȶ‬عيه وعت اعطفعة تصرخ‬
‫وتبكى حتى تعبت مأن اعبكاء ونامأت ‪ȶ‬عى صدرها ‪.‬عيت ‪ȶ‬اعيا‬
‫تتمنفسها وتشعر بدقات قعبها اعصغير‪ .‬عكن لفائدة‪ .‬شعر أحلد‬
‫باعيأس وحلل اعطفعة وخرج ‪ȶ‬عى استحياء مأن اععمناية إعى اعحضانة‬
‫وفى طريق ‪ȶ‬ودته سلع صوت سلا‪ȶ‬ات اعلستشفى ترسل نداءً‬
‫مأن غرفة اععمناية اعلركزة عطعب اعطبيب اعلعاعج ععاعيا ععحضور حال ً‬
‫إعى اعغرفة اعتى ترقد بها ‪ .‬تسلر فى الرضا وانقطعت أنفاسه ثم‬
‫استعقى ‪ȶ‬عى ركبتية باكيا ً وجليع طاقم اعتلريض يدخل ويخرج مأن‬
‫اعغرفة ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬جل‬
‫وهو ‪ȶ‬عى الرضا ليتلاع نفسه عيقف ‪ȶ‬عى رجعيه وفجأة أصبح‬
‫اعدمأع ‪ȶ‬صى تحجر فى ‪ȶ‬يمنيه وانتفض فجأة مأسر‪ȶ‬ا ً إعى اعحضانة‬
‫حلل اعطفعة وول يبكى ويبكى كالطفاا حتى انفطرمأن اعبكاء‬
‫حلعها بين ذرا‪ȶ‬ية وجعس ‪ȶ‬عى الرض يحلعها بين كفيه ويتأمأل‬
‫مألمأحها اعرقيقة اعجليعة اعمنا‪ȶ‬لة اعتى تشبة ‪ȶ‬اعيا كأنهلا نفس‬
‫اعشخص‬

‫يقوا عمنفسه (دايلا ً بأخسر حاجة مأافيش فى حياتى حاجة كامأعة ‪.‬‬
‫عو عقيت اعحب أخسر اعوعد وعوكسبت اعوعد أخسر اعحب ‪ .‬دايلا ً فيه‬
‫حاجة ناقصة حتى دقة اعقعب ناقصة دقة وقت مأاحسيتها خسرتها‬
‫‪.‬يلكن ‪ȶ‬عشان مأاكمنش مأن حقى أحسها ول ألقيها ‪ .‬دايلا ً إععى‬
‫‪ȶ‬ايزه بيروح مأمنى‬

‫بقيت أخاف مأن اعحاجة إععى ‪ȶ‬ايزها لنها دايلا ً بتروح بقيت أخاف‬
‫أحب فيضيع حبى بأخاف مأن اعحب كأن قعبى مأش مأكتوب عه ياخد‬
‫حاجة بيحبها أبدا ً اعكل فاهم إن‬
‫كل حاجة حتى اعحب واعفرحة‬ ‫يا ابن اعوزان بتشترى ع‬ ‫فعوس‬
‫فى‬ ‫يلكن ‪ȶ‬مندك فعوس عكن مأا‪ȶ‬مندكش حق فى اعفرحة رزق‬
‫اعفعوس كتير بس فى اعسعادة ول حاجة يارب ‪ȶ‬لعت كل حاجة‬
‫‪ȶ‬عشان أ‪ȶ‬يش سعيد زكاة وطععت أكتر مأن فرضى بكتير وصدقة‬
‫وتصدقت وأنت أ‪ȶ‬عم بى عكن هو كلان اعقعب ‪ȶ‬عيه صدقة مأفروضة‬
‫قوعى يارب عو فيه صدقة عقعبى وأنا أتصدقها هى فعل ً صدقة اعحب‬
‫باعحبيب‪ .‬يارب أوا مأاعقيت اعدقة اعمناقصة‬ ‫اعتخعى ول اعتلس‬
‫‪ȶ‬اقبتمنىا وأخدتها يارب عو كمنت سيبتها عى واععه كمنت هأخعيها صدقة‬
‫قعبى وهأسيبها عحياتها هى أصل ً مأش مأن حقى ول مأن حق قعبى‬
‫لكان يمنفع أحبها ول أحس بيها‪ .‬مأاكانش لزم أحس بيها ‪ȶ‬عشان‬
‫كانت تفضل عبمنتها وعحياتها يارب يارب‬

‫بدأت كارمأن تصحو مأن نومأها وبدأت تتقعب بين يدية أحتضمنها بشدة‬
‫ثم وقف وأخل نفسا ً ‪ȶ‬ليقا ً ووضعها فى اعحضانة وخرج وكأنه يهرب‬
‫مأن اعلستشفى مأحلل ً بشعوره باعلنب بلوتها خرج بحسرته‬
‫ودمأو‪ȶ‬ه وهو يسقط فى دوائر‬

‫نفسه اعسوداء ‪ .‬ليرى سوى قباب اعلقابر واعلوت اعحائم حوا‬


‫أحبته ‪.‬كان يخرج واعدمأع نيران تحرق قعبة ليرى ‪ .‬وبخروجه مأن‬
‫اعلستشفى كان شريف‬

‫يدخل مأسر‪ȶ‬ا ً ععداخل حتى وصل عغرفتها واعجليع مأعتفين حوعها‬


‫تسأعهم‪:‬فين كارمأن؟‬

‫‪ȶ‬ادت ‪ȶ‬اعيا علمنزعها تحلل كارمأن بين أحضانها‬

‫‪ -‬حلدا ً ععه ‪ȶ‬عى اعسلمأة ياحبيبتى نورت بيت ‪.‬‬

‫‪ -‬اععه يسعل ‪ .‬شوف كارمأن جليعة إزاى؟ا‬

‫‪ȶ -‬عشان شبهى‪.‬‬

‫ياشريف هتعمنس‪.‬‬ ‫‪ -‬مأين قاا كده دى عو شبه‬

‫‪ -‬قلر زى مأامأتها ياحبيبتى‪.‬ا‬

‫‪ -‬يال اكبرى بسر‪ȶ‬ة حبيبة مأامأى ‪.‬مأامأى ‪ȶ‬مندها شغل‪.‬‬

‫‪ -‬أه أنت بتقوعى عها ول بتقوعى عى؟‬


‫طبعاً‪.‬‬ ‫‪ -‬بأقوع‬

‫فى اعدنيا دى قدى‪.‬‬ ‫‪ -‬مأافيش حد فاهل‬

‫‪ -‬ودى اعلشكعة ياشريف ‪ .‬عو أنت فعلًا أكترا حد فاهلمنى وبتعلل‬


‫‪ȶ‬ارف وفاهم ومأع‬ ‫فى كده ‪.‬دا يبقى ‪ȶ‬لر أقبح مأن ذنب ‪.‬لن‬
‫السف قاصد تضايقمنى‪.‬‬

‫تانى‬ ‫يا ‪ȶ‬اعيا‪ .‬بعد إععى حصل ده ‪ȶ‬لرى مأا هأز‪ȶ‬ع‬ ‫‪ -‬براحت‬
‫ا‪ȶ‬لعى إععى أنات ‪ȶ‬ايزاه اعلهم تكونى سعيدة وراضية‪ .‬وتفضعى‬
‫جانبى طوا اععلر‪.‬‬

‫عيمنا‪.‬‬ ‫‪ -‬ربمنا يخعي‬

‫‪ -‬بأحب ‪.‬‬

‫* * *‬

‫مأرت ثلث شهور و‪ȶ‬ادت ‪ȶ‬اعيا ععشركة وبدأت اععلل ‪ȶ‬عى‬


‫مأشروع جديد ‪ȶ‬ن حقوق اعطفل كان اع‪ȶ‬لن مأختعفا ً كعيا ً فى‬
‫اعحياة اعلقدر عععلقة اعتى‬ ‫مأضلونه يتحدث ‪ȶ‬ن حسن اختيار شري‬
‫يمنتج ‪ȶ‬منها أطفاا أسوياء فالسرة هى اعمنواة الوعى ععخعق وهى‬
‫اعبلرة اعجيدة علجتلع أفضل‪.‬‬
‫‪ȶ‬لر‪ :‬اع‪ȶ‬لن ‪ȶ‬امأل صدى جامأد جدا ً‬

‫‪ -‬تلام كده‪ .‬يال سلم ‪ȶ‬عشان مأا أتأخرش ‪ȶ‬عى كارمأن‪.‬‬

‫‪ -‬ل ‪ȶ‬مندنا شغل عسة ؟‬

‫‪ -‬ياسلم‪.‬‬

‫‪ȶ -‬مندنا مأقابعة شغل‪ .‬مأاتقعقيش قريبة مأن اعبيت‪.‬‬


‫خرجا مأن اعشركة علقابعة أحد اععللء بإحدى اعفمنادق اعقريبة مأن‬
‫مأطار اعقاهرة‪.‬‬

‫دخل اعفمندق وأتلا اعصفقة مأع أحد رجاا ال‪ȶ‬لاا اععرب وقبل‬
‫مأغادرة اعجعسة حضر أحد رجاا ال‪ȶ‬لاا اعلصريين علقابعة رجل‬
‫ال‪ȶ‬لاا اععربى فاستأذن ‪ȶ‬لر و‪ȶ‬اعيا باعرحيل لستقباا اعضيف‬
‫و‪ȶ‬مندمأا اعتفتت خعفها وجدت أحلد وجدتة ووجدها عحلة توقف‬
‫اعزمأن مأععق ‪ȶ‬عى نلرة‬
‫فتحت ‪ȶ‬يمناة مأن اعصدمأة واعلفاجأة واعبسلة واععهفة مأجلو‪ȶ‬ة‬
‫مأشا‪ȶ‬ر مأختعطة عكمنها تمنبض بحب وهر فى فرحتهم باعجلع‬
‫واععقاء ‪.‬فاقترب مأمنها بعهفة حتى تلكر و‪ȶ‬د ربه باعبعد ‪ȶ‬منها فتلاع‬
‫نفسه وسعم ‪ȶ‬عيها بحلر وبشكل رسلى‪ :‬أهل ً مأدام ‪ȶ‬اعيا‪ .‬حلدا ععه‬
‫‪ȶ‬عى سلمأت ‪.‬‬

‫‪.‬شكرا ً عي ‪ȶ .‬لر حكى عى ‪ȶ‬عى كل حاجة‪ .‬مأش‬ ‫‪ -‬اععه يسعل‬


‫‪ȶ‬ارفة أشكرك إزاى‪.‬‬

‫كان أحلد مأرتبكا ً يمنتفض حتى اعكعلات تبعثرت مأن ‪ȶ‬عى عسانه وعم‬
‫يرد بأكثر مأن ‪:‬ل شكر ‪ȶ‬عى واجب‪.‬‬

‫استأذنت ‪ȶ‬اعيا باعرحيل هى و‪ȶ‬لر وفى اعطريق سأعها ‪ȶ‬لر‪ :‬أنت‬


‫مأش حاسة إن اعوزان مأتغير شوية؟‬

‫‪ -‬إزاى؟ا‬

‫‪ -‬مأا أ‪ȶ‬رفش كان بيستقبعمنا بود أكتر مأن كده‪.‬‬

‫‪ -‬أحلد بيخعق مأساحة بيمنا ولزم يعلل كده‪.‬‬


‫‪ -‬أنت هتكلعى مأع شريف؟‬

‫‪ -‬هأكلل مأع كارمأن ‪ .‬هأ‪ȶ‬لل كل حاجة ‪ȶ‬عشان كارمأن تعيش حياة‬


‫سوية وسعيدة‪.‬‬

‫فين؟‬ ‫‪ -‬وأنت فين؟ وسعادت‬

‫‪ -‬سعادتى كارمأن‪.‬‬

‫‪ -‬أنت إععى بتقوعى كده؟‬

‫‪ -‬أنا دعوقتى أم قبل مأا أكون زوجة‪ .‬اعست ‪ȶ‬مندها مأشا‪ȶ‬ر المأومأة‬
‫رقم واحد وبعد كده يجى بعدها أى حاجة اعراجل مأش أهما مأن البن‬
‫أبدا ً مأشا‪ȶ‬ر المأومأة أقوى بكتير مأن اعحب ‪ .‬شعور المأومأة هو‬
‫اعشعور القوى الهم والوا عدى اعمنساء يا‪ȶ‬زيزى‪.‬‬

‫كان اعوزان يمنتفض مأن اعصدمأة واعلفاجأة فلزاعتا ‪ȶ‬اعيا ‪ȶ‬عى قيد‬
‫اعحياة فقد أبعد نفسه ‪ȶ‬ن كل شىء بإمأكانه تلكيره بها فعاد يسأا‬
‫ربه (يارب أنت سبتها تعيش ‪ȶ‬عشان أنا بعدت ‪ȶ‬منها فعلً‪ .‬يارب‬
‫ومأش حلل وجع ول قادر‬ ‫تانى أبعد ول أقرب ‪.‬قعبى مأعك‬ ‫هأسأع‬
‫وقعبى‬ ‫يبعد ‪ȶ‬ن اعحب إععى كلل اعدقة اعمناقصة فى قعبى‪ .‬أنا مأعك‬
‫يارب بأحبها يارب عو قبعة اعلسعلين اعكعبة فهى قبعة قعبى‬ ‫مأعك‬
‫فرض قعبى‪ .‬يارب سامأحمنى وارض ‪ȶ‬منى ‪ .‬اعدين عي‬ ‫وأنا ‪ȶ‬ايز مأمن‬
‫‪.‬عكن عكل واحد فيمنا ديمنه و‪ȶ‬بادته وهى ديمنى و‪ȶ‬بادة‬ ‫واععبادة عي‬
‫إيه غير حب‪ .‬يارب ارض قعبى وفروضه‪.‬‬ ‫قعبى‪ .‬وديمن‬

‫* * *‬

‫فى مأجلو‪ȶ‬ة شركات اعوزان كانت ‪ȶ‬اعيا فى مأكتبه ععتعاقد ‪ȶ‬عى‬


‫حلعة إ‪ȶ‬لنات جديدة‪.‬‬
‫‪ -‬مأبروك مأدام ‪ȶ‬اعيا‪.‬‬

‫‪ -‬شكرا ً يا أحلد‪.‬‬

‫نلر عها بابتسامأة‪ :‬أنت مأن ‪ 3‬سمنين قعت عى إنمنا أصدقاء‪.‬‬

‫‪ -‬كل سمنة وكارمأن طيبة‪.‬‬

‫‪ -‬وأنت طيب‪.‬‬

‫مأد يده فى درج مأكتبه وأخرج ‪ȶ‬عبة قطيفة قدمأها عها‬

‫‪ -‬دى هدية كارمأن‪.‬‬

‫‪ -‬أنت فاكر ‪ȶ‬يد مأيلدها‪.‬‬

‫‪ -‬طبعا ً كارمأن دى بمنت قعبى‪.‬‬

‫فتحت ‪ȶ‬اعيا اعععبة وجدت سعسعة ذهبية مأكتوب ‪ȶ‬عيها (‪)v-tach‬‬

‫‪ -‬يعمنى أيه؟‬

‫‪ Ventricular tachyca 0‬دقات اعقعب اعسريعة ‪ȶ‬عى اعفاضى‬


‫أمأا اعدم بيمنزا اعقعب اعبطين بيضخة ‪ȶ‬عشان يخرج بس أمأا بيمنقبض‬
‫بسر‪ȶ‬ة جدا فاعدم مأابيعحقش يمنزا أصل ً ‪ȶ‬عشان يرجع يضخه تانى‬
‫فبيبقى بيمنبض ‪ȶ‬عى اعفاضى‪.‬‬

‫قاعتها ببطء‪ :‬تسارع بطين اعقعب ‪ .‬مأعمنى ‪ȶ‬ليق بس قاسى‪.‬‬

‫و قعب مأين إععى بيمنبض ‪ȶ‬عى اعفاضى ده؟‬

‫‪ -‬قعبى‪.‬‬
‫‪ -‬مأا أقدرش يا أحلد‪ .‬مأا أقدرش حتى أحس‪ .‬مأا أقدرش غير أمأمنع‬
‫نفسى‪.‬‬

‫مأايخعيمنيش حتى أقدر أقوعها‬ ‫‪ -‬مأش مأطعوب مأمنمنا غير اعلمنع‪ .‬وضع‬
‫ول أسلح أسلعها‪.‬‬

‫‪ .‬بأطلن‬ ‫وبأراقب‬ ‫‪ -‬تلت سمنين ‪ȶ‬ايش بس بأستمناكى ‪ .‬بأسأا ‪ȶ‬من‬


‫‪ȶ‬عي‬

‫مأا أقدرتش أمأمنع نفسى ومأش ‪ȶ‬ارف ول فاهما اعشعور دا ناتج ‪ȶ‬ن‬
‫إيه ول عيه‪ .‬كل إععى ‪ȶ‬ارفه إن فى عحلة حسيت إن قعبى نبض‬
‫بعد اعيوم اععصيب ده‪ .‬وإععى زاد مأن‬ ‫وروحى بقت مأربوطة بي‬
‫بعيدة ومأش‬ ‫مأش عى إن‬ ‫إحساسى بإن‬ ‫شوقى وعهفتى ‪ȶ‬عى غياب‬
‫مألكمنة‬

‫ضا‪ȶ‬ت اعكعلات مأن عسانة ثم قاا‪ :‬بصى مأا تسأعيش حد هو حب‬


‫عيه خصوصا ً اعراجل‪.‬‬

‫يا باشلهمندس‪.‬‬ ‫بلهوا ‪:‬بعد إذن‬

‫‪ -‬باشلهمندس‪.‬‬

‫‪ -‬مأابقاش يمنفع نبقى صحاب‪ .‬نبقى بمنكدب ‪ȶ‬عى نفسمنا و‪ȶ‬عى بعض‪.‬‬

‫وقفت فى مأكانها ومأدت يدها عتسعم ‪ȶ‬عيه فرد قائلً‪ :‬هتوحشيمنى‬

‫هأغيب‪.‬‬ ‫‪ -‬مأين قاع‬

‫ود‪ȶ‬تمنىا ‪.‬‬ ‫‪ȶ -‬يمن‬

‫خلا اعثلث سمنوات كان أحلد يراقبها ويطلئن ‪ȶ‬عيها فى صلت و‬


‫كعلا كان يبتعد كان حبه يزيد قدر اعلساحة اعتى يبعدها وربلا أكثر‬
‫ثلث سمنوات شغعه اعشاغل الطلئمنان ‪ȶ‬عى قعب وسلمأة امأرأة‬
‫عيست ككل اعمنساء امأرأة جععته يدور حوا نفسه امأرأة يحلعها‬
‫بداخعه حيثلا ذهب فأرحام اعمنساء بطونهم وأرحام اعرجاا‬
‫قعوبهم‪.‬اعبعد اختيار صعب عروحين مأجمندة مأشغوفة باعحب‪.‬‬

‫خرجت ‪ȶ‬اعيا مأن شركة اعوزان مأقررة ‪ȶ‬دم اععودة ول اعتعامأل مأعه‬
‫أبدا ً ‪ .‬شعورها باعلنب تجاه شريف جععها تتصل به ‪ȶ :‬امأل أيه‬
‫إيه ياشريف‬ ‫حبيبى‪ .‬ل بس وحشتمنى فقعت أطلن ‪ȶ‬عي ‪ .‬بقوع‬
‫مأاتيجى نسافر ‪ ..............‬أه أجازة قصيرة ‪...........‬أسبوع بجد‬

‫قوى‪........‬ل هأحجز أنا ‪.........‬باى‪.‬‬ ‫بأحب‬

‫أغعقت مأع شريف و‪ȶ‬اودت التصاا بعصام ‪ :‬أيوه يا‪ȶ‬صام ‪ ..‬احجز‬


‫عى أسبوع عشرم‪........‬أه‪...........‬اعلهم يكون اعفمندق كويس ‪ .‬تلام‬
‫‪.....‬سلمأات‪.‬‬

‫بكل خلف تبدأ ‪ȶ‬اعيا رحعتها مأن جديد مأع شريف تبحث ‪ȶ‬ن كل‬
‫اعطرق واعسبل عتحسين ‪ȶ‬لقتهما عتبدأ كل مأرة وبعد كل خلف‬
‫بلشا‪ȶ‬ر جديدة مأتمناسية السى والعم ‪ .‬عيت هله اعرحعة تسفر ‪ȶ‬ن‬
‫تغيير ع فضل وكسر ععلل واعروتين اعلى مأرضت به ‪ȶ‬لقتهم مأمنل‬
‫سمنوات‬

‫وبلجرد وصوعهم علطار شرم اعشيخ وخروجهم ععسيارة اعتى‬


‫ستستقعهم ععفمندق وجدت اعشعار اعلرسوم ‪ȶ‬عى اعسيارة يشبه‬
‫اعشعار اعلوجود ‪ȶ‬عى مأجلو‪ȶ‬ة شركات اعوزان بحكم طبيعة ‪ȶ‬لعها‬
‫تعفت انتباهها هله الشياء اعصغيرة اعتى ل تعفت انتباه اععامأة شعار‬
‫شركة اعوزان ‪ȶ‬عى اعسيارة ا‪ȶ‬تقدت أنه تشابه وربلا اعفمندق أحد‬
‫اعفمنادق اعتابعة علجلو‪ȶ‬ة شركات اعوزان‬
‫وصعوا اعفمندق وصعدت غرفتها وأوا شىء فععته كان التصاا بعلر‬
‫ععتأكد‬
‫مأن مأاع اعفمندق‪ .‬فأكد عها اعلععومأة وأنه مأن مألتعكات أحلد اعوزان‬
‫‪ -‬يعمنى مأعقتوش غير فمندق اعوزان‪.‬‬

‫‪ -‬واععه مأا أ‪ȶ‬رف ‪ȶ‬صام إععى حجز اعفمندق‪.‬‬

‫‪ -‬يال سلم هأشوف كارمأن‪.‬‬

‫‪ .‬استلتعى باعرحعة علخر‪.‬‬ ‫‪ -‬هأتصل أطلن ‪ȶ‬عي‬

‫‪ -‬يال سلم‪.‬‬

‫دخل شريف ‪ȶ‬عيها اعغرفة ‪:‬بتكعلى مأين؟‬

‫‪ -‬دا كان ‪ȶ‬لر بيطلن‪.‬‬

‫‪ -‬أه‪ .‬مأاشى‪ȶ .‬ايز أنام شوية‪.‬‬

‫‪ -‬وأنا كلان تعبانة جدا‪.‬‬

‫كانت تجعس ‪ȶ‬عى اعبحر وبجوارها شريف وكارمأن تععب بجوارهم‬


‫‪ȶ‬عى اعرمأاا‪.‬‬

‫‪ -‬هأنزا أنا وكارمأن اعليه‪ .‬تيجى مأعانا ول أنت خلص كبرت ‪ȶ‬عى‬
‫نزوا اعليه‪.‬‬

‫‪ -‬نعم‪.‬‬

‫‪ -‬بقيت أم اععياا‪.‬‬

‫بضيق ‪ :‬امأش ياشريف مأش ناقصة‪.‬‬

‫‪ -‬بأهزر مأعاك ياقلر‪.‬‬

‫‪ -‬اتكل ‪ȶ‬عى اععه ‪.‬‬


‫وقع كلم شريف بثقل ‪ȶ‬عى قعبها دومأا ً يشعرها باعمنقص فأسوأ‬
‫الشخاص فى اعحياة هو اعشخص اعلى يشعرك باعمنقص اعشخص‬
‫اعلى يقعل مأمن أمأام نفس مأن يقصد إخبارك دومأا ً بلايز‪ȶ‬ج‬
‫ويجرح مأشا‪ȶ‬رك بلا لتحب أن تسلع اعشخص اعلى يريد دومأا ً‬
‫إهانت فلن يحب عن يهمن أبدا ً بل وسيخفى ‪ȶ‬من كل مأا قد‬
‫يشعرك باعحرج والسى‪ .‬مأن يحب عن يز‪ȶ‬ج‬
‫أبداً‪ .‬وعن تمنز‪ȶ‬ج مأمنه أبدا ً فاعقعب يشعر بلن يتودد عه ويحفله ومأن‬
‫يجرحه ويهيمنه‪.‬‬

‫بعد مأرور وقت وشريف يععب مأع كارمأن باعلياه خرج بها ‪ȶ‬مندمأا‬
‫شعر بجسدها يمنتفض مأن اعبرد‪ .‬عفها ببشكير ووضعها بجوار ‪ȶ‬اعيا‬
‫اعلمنز‪ȶ‬جة مأمنه‪ :‬أنت ز‪ȶ‬لنة ول إيه أنا بأهزر مأعاك‪ .‬ف بأة دى‬
‫أجازة‪.‬‬
‫‪ -‬خلص ياشريف أنا تلام‪.‬‬

‫جعس بجوارها يتصفح هاتفه وحسابه ‪ȶ‬عى اعفيس بوك وكأنها‬


‫لشىء وكأنها عم تكن وعت تمنلر عه بحدة حتى لحلها‬

‫‪ -‬فى إيه؟ جعانة أطعب أكل‪.‬‬

‫‪ -‬ل هأتلشى شوية؟‬

‫‪ -‬مأاتبعديش ‪ȶ‬ن همنا‪.‬‬

‫وضعت ‪ȶ‬اعيا اعسلا‪ȶ‬ات ‪ȶ‬عى أذنيها وبدأت تسير ‪ȶ‬عى اعشاطىء‬


‫وشريف يسترق اعمنلر إعيها مأن حين اعى آخر ‪.‬وصعت خخر‬
‫اعشاطىء ثم ‪ȶ‬ادت وبعودتها‬
‫وجدت كارمأن تبمنى بيت مأن اعرمأاا هى وطفل فى اععاشرة مأن‬
‫اععلر تقريبا ً ‪.‬اقتربت وجعست بجوارهم‬

‫‪ -‬هاى مأامأى دى مأامأى ودا سعيم ‪.‬‬

‫‪ -‬أهلًا سعيم‪.‬‬
‫‪ -‬اعحلد ععه ياطمنط‬

‫‪ -‬حعو قوى اعبيت ده‬

‫‪ -‬بأقوا عكارمأن نزرع شجر كتير ونعلل بيسين واسع قدام اعبيت‪.‬‬

‫‪ -‬ل طبعا ً يامأامأى‪ .‬هأركن أنا ‪ȶ‬ربيتى فين؟‬

‫‪ -‬هى مأشكعة فعلً‪ .‬مألكن تحعوها مأع بعض‪.‬‬

‫وجدت صوتا ً مأن خعفها يقوا‪ :‬مأافيش مأشكعة مأاعهاش حل مألكن‬


‫نشترى حتة الرضا إععى جمنب اعبيت دا ونبمنى بيت أوسع يسعمنا كعمنا‬
‫بكل حاجة ‪ȶ‬ربياتمنا وزر‪ȶ‬منا واعبيسين وكلان اعحب ‪.‬لزم يلله‪.‬‬

‫‪ -‬فكرة حعوة قوى يابابى‪.‬‬

‫تسلرت رجل ‪ȶ‬اعيا فى الرض ‪ȶ‬مندمأا سلعت صوت أحلد اعلى‬


‫حلل كارمأن بين يديه قائلً‪ :‬إيه اعجلاا ده؟‬

‫نلرت ‪ȶ‬اعيا باتجاه شريف وجدته يقترب مأمنها فابتعدت ‪ȶ‬ن أحلد‬
‫دون كعلة باتجاة شريف فسلعته يقوا عها وكأنه يحادث كارمأن‬

‫مأفاجأة مأع شروق اعشلس‪.‬‬ ‫‪ȶ -‬مندى عي‬

‫ارتبكت ‪ȶ‬اعيا أكثر واقتربت مأن شريف‪ :‬مأين ده؟‬

‫كانت اعلسافة بعيدة فعم يتعرف شريف ‪ȶ‬عى أحلد‬

‫‪ -‬بابا اعوعد إععى بيععب مأع كارمأن‪.‬‬

‫‪ -‬فيه حاجة؟‬

‫‪-‬ل‬

‫رن هاتفها وكأنه كان اعخلص مأن بين يد شريف ونلراته اعتى‬
‫تكشف ارتباكها وتوترها‪.‬ور‪ȶ‬شة صوتها‪.‬‬

‫‪:‬أيوه يا‪ȶ‬لر‪ .‬كعه تلام‪.‬‬


‫بتعلعى إيه؟‬

‫كانت ‪ȶ‬اعيا ترتدى فستان أحلر طويل وتجرى ‪ȶ‬عى شاطىء اعبحر‬
‫وأحلد خعفها يرشها باعلياة فتجرىا خعفه عتفقد توازنها مأن ارتطام‬
‫اعلوج وتقع فى اعبحرفيسحبها تحت ذرا‪ȶ‬ها عباطن اعبحر لتشعر إل‬
‫بحرارة جسده وسط هلا اعبحر اعبارد ول تشرب إل مأن ريقه تهديه‬
‫قبعة ويهديها مأن رجوعته نشوة اعحب اعدافىءا تسحبهم اعلياه عيغرقا‬
‫فى اعحب سويا ً يسحبهم اعحب إعى اعلوت واعلوت باعحب حياة‪.‬‬

‫‪ -‬أعو ‪...‬أعو‪ȶ....‬اعيا‪ .‬تانى حرام ‪ȶ‬عي ‪.‬‬

‫‪ -‬زمأان كان وهلى أنا وبس‪ .‬دعوقتى بأ‪ȶ‬يش مأعاه وهلمنا إحمنا‬
‫التمنين‪ȶ .‬عى القل دعوقتىا أنا أكيدة مأن حبه‪.‬‬

‫‪ -‬واعخيانة‪.‬‬

‫‪ -‬أسأعهم كده مأا جزاء اعخيانة إل اعخيانة؟‬

‫‪ -‬اعخيانة خيانة‪.‬‬

‫تلن اعهلاا خيانة‪.‬‬

‫‪ -‬اعخيانة لتبرر‪.‬‬

‫‪ -‬عن أخونه يومأا ً إل فى اعخياا‪ .‬وأنا أ‪ȶ‬رف جيدا ً اعخيانة اعحقيقية‬


‫هى خيانة اعفكر واعحساس‪.‬‬

‫بدأ يلهر‪ȶ‬عى اعشاطىء ‪.‬حتى خرجا وحلعها بين ذرا‪ȶ‬ها وقبعها ثم‬
‫قبعها ثم قبعها وعم تتلكر مأتى رفع شفتيه ‪ȶ‬ن شفتيها‪.‬‬

‫* * *‬

‫مأع أوا نسيج مأن خيوط اعشلس كانت ‪ȶ‬اعيا تستعد ععخروج مأن‬
‫غرفتها فى اعفمندق وقبل خروجها اقتربت مأن شريف وهزته ببطء‬

‫‪ -‬هأنزا أشوف اعشروق هتيجىا مأعايا‪.‬‬


‫‪ -‬ل‪ȶ‬ايز أنام‪.‬‬

‫مأن كارمأن أنا نازعة‪.‬‬ ‫‪ -‬خد باع‬

‫نزعت ‪ȶ‬اعيا مأن غرفتها إعى اعبحر عكن أين اعبحر بعون زرقته‬
‫اعلعتادة كيف تحوا عهلا اععون الحلر واعوردى اعللتد ععون‬
‫اعشروق تسلرت فى مأكانها مأن جلاا اعلمنلر واعلفاجأة فاعبحر‬
‫مأغطى علدى اععين باعباعونات واعورود اعلتمناثرة ‪ȶ‬عى سطح اعلاء‬

‫وعت فى مأكانها لتتحرك تمنلر عجلاا اعبحر اعوردى مأن هلا‬


‫اعرجل اعلى غير عون اعبحر مأن أجل امأرأة قبل‪ .‬بحر وردى ورائحة‬
‫نسائلة تفوح مأن نسلات زهورة وعت تتعفت حوعها تبحث ‪ȶ‬منه عكن‬
‫دون جدوى‬
‫حتى بدأ وهور بعض الشخاص مأن مأحبى مأشهد اعشروق واعجليع‬
‫مأمنبهر بشكل اعبحر وكأن كل حبيبين مأمنهلا قدم عه اعبحر اعيوم هدية‬
‫ومأفاجأة ‪.‬ودقات قعبها تتسارع وتععو بها مأن ‪ȶ‬عى الرض ترفعها‬
‫عتحعق بسلاء عيس‬
‫كاعسلاء تحوم مأع فراشات وردية ‪ȶ‬عى دفء مأصباح كاتب ‪ȶ‬جوز‬
‫بغرفة تلعؤها رائحة الوراق واعقهوة ونسائم مأن سيجارة ‪ȶ‬عى‬
‫شرفتها‬

‫أصص مأن اعزهور اعبمنفسجية تحوم حوعها تبحث ‪ȶ‬ن مأكان ععدخوا‬
‫عغرفته عتحوم باعقرب مأن مأدفأته وتقترب مأن ‪ȶ‬يمنيه تقبعه وتخرج‬
‫عتحوم حوا زهوره عتراه مأجددا ً وهو يسقيها وير‪ȶ‬اها عيتها تعلس‬
‫أصابعه أو يدا‪ȶ‬به ويمنفخ ‪ȶ‬عيها مأن ‪ȶ‬طر أنفاسه عتطير بعاعله مأن‬
‫جديد ومأا عبثت أن شعرت بأقدامأها تعلس الرضا مأن جديد حتى‬
‫وجدت اعشاطىء قد امأت بأشخاص يلرحون ويضحكون ويعلعلون‬
‫اعباعونات واعزهور ويمنثرون أوراقا اعزهور ‪ȶ‬عى بعضهلا‪.‬‬
‫وفجأة بدأت تلهر فى اعسلاء باعونات كثيفة بمنفسجية اععون كعلا‬
‫اقتربت مأن اعبحر تمنفجر ويسقط مأمنها حبات مأن اعشيكولتة واعكل‬
‫يصيح فرحا ً وسعادة يجلعون حبات اعشيكولتة و‪ȶ‬اعيا تتساقط‬
‫دمأو‪ȶ‬ها مأن اعسعادة واعلفاجأة وبدون إنلار وجدته خعفها قائلً‪:‬‬
‫بتحبى طبعا ً أنت اعتفاهات دى؟‬

‫‪ -‬تفتكر دى تفاهات؟‪.‬‬

‫‪ -‬طبعاً‪.‬دا فراغا ‪ȶ‬اطفى ‪.‬‬

‫‪ -‬إععى يعبر ‪ȶ‬ن حبه مأايبقاش ‪ȶ‬منده فراغا باععكس اعتعبير ‪ȶ‬ن‬
‫اعلشا‪ȶ‬ر دعيل ‪ȶ‬عى وجودها‪.‬‬
‫أكلل طريقهم حتى جعسا باعقرب مأن اعشاطىء وهى تتعفت يسارا ً‬
‫ويليمنا ً تبحث ‪ȶ‬منه وسط اعزحام وهى أكيدة أنه يراها مأن حيث ل‬
‫تراه ‪.‬هو مأوجود بلكان يراقبها ويراقب ردات فععها ودقات قعبها‬
‫يراقب اعبسلة اعتى يسعى دومأا ً ‪ȶ‬عى رسلها بداخل ‪ȶ‬يونها اععليقة‬
‫اعحزيمنة عععها تبتسم‪.‬‬

‫جعست ‪ȶ‬اعيا بجوار شريف تل‪ȶ‬ب كارمأن‪.‬‬

‫‪ -‬صباح اعخير حبيبة مأامأى‪.‬‬

‫أمأسكت كارمأن قطعة شيكولتة مأن اعتى تكسو اعشاطىء حوعهم‬


‫فتحتها وبدأت تأكل مأمنها وهى تأكل سقطت ورقة مأن داخعها‬
‫اعتقطها شريف وقرأها‪.‬‬

‫‪ )v-tach (love you -‬أنت فاهلة حاجة؟‬

‫‪-‬ل‬
‫‪ -‬يلكن أوا حرفين مأن اسلهم ‪.‬‬

‫‪ -‬إزاىا يعمنى؟ يلكن‪.‬‬

‫‪ȶ‬اعيا تعى مأقصد أحلد باعمنبضة اعمناقصة فى قعبه اعتى تمنبض دون‬
‫جدوى مأن سر‪ȶ‬تها تفقد اعدمأاء عتصل عبطين قعبه ‪ .‬عكمنه باعتأكيد هو‬
‫خعل مأا وكلا كان يد‪ȶ‬وها (أنت اعدقة إععى كانت دايلا ً ناقصة قعبى)‪.‬‬

‫حلل شريف كارمأن إعى اعبحر وجعست ‪ȶ‬اعيا شاردة تقوا عمنفسها‬
‫( هو أنا ست وحشة قوى كده وأنانية فرحانة بعلة اعرجاعة حوعى‬
‫أنانيتى مأخعيانى مأحتفلة بشريف ‪ȶ‬عشان حياتى تبقى كامأعة‬
‫ومأافيش مأانع أبقى سعيدة بحب أحلد عى‪.‬‬

‫يارب أنت أكتر حد ‪ȶ‬ارف اعحيرة ووجع اعقعب إععى أنا فيهم ‪ȶ‬ايشة‬
‫مأع راجل قتل فى كل اعلشا‪ȶ‬ر اعحعوة وقعبى مأع راجل تانى الواا‬
‫حلعى ‪ȶ‬عى شر‪ ȶ‬واعتانى حلعى ‪ȶ‬عى ذات مأا أنت اعحب يارب‬
‫قل عى هو شرع اعمناس ول شرع اعحب‪ .‬أنت ‪ȶ‬ارف إنى مأا ارتكتبش‬
‫ذنب أبداً‪.‬‬

‫ذنبى فى قعبى وقعبى بإيدك ‪ .‬أنت ‪ȶ‬ارف ‪ȶ‬ايشين فى دنيا قاسية‬


‫وواعلة فهلونا إنى اعشرف واعخيانة علسة جسم و‪ȶ‬عى ديمنهم‬
‫‪ȶ‬لرى مأاخمنت‪ .‬و‪ȶ‬عىا ديمنى أنا شايعة اعلنب جوه قعبى مأين قاا عهم‬
‫وفهلهم إن اعلنب بس بتحلعه الرحام ذنب اعقعوب أكبر‪ .‬بس‬
‫اعفرق إن ذنب اعقعوب لزمأه اعبوح وعو مأبحمناش مأايبقاش ذنب‬
‫وأنا شايعة ذنبى جوايا شعورى بحبه بيحييمنىا ويقتعمنى فى نفس‬
‫اعوقت ‪ .‬أنا ضعيفة أنا ‪ȶ‬ارفة ‪ .‬أنا عو قوية كمنت سيبت شريف‬
‫وصمنت كرامأتى حتى عو مأش هأكون لحلد بس أنت ‪ȶ‬ارف إنى‬
‫‪ȶ‬لرى مأا‪ȶ‬لعت حاجة تهيمنه ول تيجى ‪ȶ‬عى كرامأته قدام اعمناس ول‬
‫‪ȶ‬لرى هأسلح مأش ‪ȶ‬عشانه عكن ‪ȶ‬عشانى و‪ȶ‬عشان ‪.‬‬
‫أنا خايفة مأمن بس بسبب إيه مأش ‪ȶ‬ارفة‪.‬يلكن ضليرى مأعلبمنى ‪.‬‬
‫أنا طاعبة مأسا‪ȶ‬دت واحد قدامأى واعتانى حاسة بيه مأن قبل مأا‬
‫أشوفه شامأة ريحته وسامأعة دقة قعبه وصوت اعدم فى ‪ȶ‬روقه مأن‬
‫قبل مأا يقرب مأمنى)‬
‫اقترب أحد اععامأعين باعفمندق مأمنها وقدم عها مأشروبا ً باردا ً‬

‫تفضعى يامأدام‪.‬‬

‫وقبل أن تمنبهه أنها عم تطعب اعلشروب عفت انتباهها اعكارت‬


‫اعلرفقا مأع كأس اععصير ففتحته وقعبها يرتعش وهى تتعفت حوعها‬
‫بحثا ً ‪ȶ‬منه حتى وجدته يجعس خعفها مأباشرة صدمأت مأن اعلفاجأة‬

‫وا‪ȶ‬تعت اعبسلة شفتيها شعرت برغبة فى اعجرى إعى أحضانة‬


‫عترتلى بين ذرا‪ȶ‬يه وتبكى عم تعرف عم تلعكها هلا اعشعور؟ عكمنها‬
‫كانت ترغب باعبكاء داخل أحضانه هوهو فقط مأن تشعر تجاهه بهلا‬
‫اعشعور بالمأان هو اعرجل اعلى تشعر تجاهه بالمأن والرتياح هو‬
‫اعرجل الكيد أنه عن يخلعها أبدا ً ‪..‬‬

‫عكن كيف تقترب؟ومأاذا تفيد عهفة قعبها ‪ȶ‬عيه مأن اعخوف اعواقف‬
‫خعفها فى اعبحر؟ وبلجرد تلكر شريف جعست فى مأكانها واعخوف‬
‫واعقعق يسيطر ‪ȶ‬عيها وقفت بين حياة لحياة فيها وحياة جديدة تفتح‬
‫ذرا‪ȶ‬يها بكل المأل ‪.‬‬

‫بين حياة تلوت فيها فى اعيوم أعف مأرة وحياة ستضيف ‪ȶ‬عى ‪ȶ‬لرها‬
‫حياة وحياة وحياة‪ .‬بين اعدمأع واعبسلة ‪.‬بين انقباضة اعقعب‬
‫وانبساطه ‪ .‬بين اعحياة واعلوت‪...‬فتحت اعكارت قرأته كانت رساعة‬
‫أحلد تقوا ( اعحياة لتلمنحمنا اعكثير مأن اعوقت عيضيع ونحن نعيش‬
‫حبمنا فى اعخياا)‪..‬‬

‫تلت‬
‫نبلةا ‪ȶ‬ن اعلؤعف‬
‫أسلاء ‪ȶ‬ادا‬
‫فمنانة تشكيعية‬
‫اخر دقة هو ‪ȶ‬لعها اعورقل الوا‬

You might also like