You are on page 1of 22

Витковська Вікторія 2С

Рентабельність підприємства(фірми)
1.Що таке рентабельність підприємства
2.Показники рентабельності
3.Навіщо власнику знати рентабельність бізнесу
4.Для чого розраховувати рентабельність на підприємстві
5.Де брати інформацію для розрахунків рентабельності
6.Рентабельність вкладених коштів
7.Рентабельність продукції
8.Формула рентабельності

План
9.Види рентабельності разом з формулами розрахунків
• Рентабельність активів
• Рентабельність виробництва
• Рентабельність продажів
• Рентабельність капіталу
• Рентабельність витрат
• Рентабельність операційної діяльності
• Рентабельність інвестицій
• Валова рентабельність
10.Шляхи підвищення рентабельності підприємства
11.Висновок
Рентабельність підприємства — це відносний показник його
економічної ефективності, який зображає, наскільки продуктивно
компанія використовує матеріальні, трудові, грошові та інші
ресурси. Розраховується, як відношення прибутків до активів, що
формують його.
Високий рівень рентабельності — це головний показник ефективної
роботи підприємства. Великий виторг не завжди показує реальну
Що таке рентабельніс картину економічного стану компанії. Наприклад, можна вкладати
ть підприємства великі кошти в розвиток, мати гарні обороти, але не отримувати
достатньо прибутків для покриття всіх витрат. У такому випадку
інвестиції в розвиток бізнесу стануть дуже дорогими та
непродуктивними. З іншого боку, компанія, яка має менші об'єми
продаж, буде більш стійкою та ефективною. Іншими словами,
рентабельність є відносним показником.
Показники рентабельності — це основний інструмент фінансового
аналізу та планування розвитку компанії, який демонструє, що
підприємство правильно використовує власні кошти, покриваючи
витрати та водночас отримуючи прибуток.
Рентабельність може бути трьох видів:
• позитивна — підприємство покриває власні витрати та отримує
прибуток;
• нульова — передбачає наявність засобів для сплати по витратах,
але відсутність прибутків. Таке підприємство називають
нерентабельним; 
• негативна — це стан компанії, коли коштів не вистачає навіть на
власні витрати. У такому разі підприємству потрібні постійні
інвестування.
Показники рентабельнос
ті

Для фінансового аналізу застосовують такі


показники рентабельності:
• активів;
• виробництва;
• продажів;
• капіталу;
• витрат;
• операційної діяльності.
Також для визначення прибутків та збитків
використовують валову рентабельність.
Навіщо власнику знати рентабельність бізне
су
Це, як мінімум, цікаво. Наприклад, Return on Investment показує скільки
грошей ви вклали в свій бізнес і наскільки він в результаті окупився. А ROMI
може показати скільки грошей приносить маркетингова діяльність.
Але є в цьому і практична користь. Наприклад:
• Знаючи ROI свого бізнесу, вам буде легше залучати інвестиції та кредитні
кошти для розвитку своєї справи. А самі інвестиції стануть більш
ефективними, оскільки ви зможете прораховувати віддачу від кожного
проекту.
• Завдяки ROA та ROS вам буде легше вибрати нішу для відкриття нового
бізнесу. Адже логічно, що ви захочете відкривати справу з більшою
рентабельністю.
• Завдяки ROMI реклама стане більш ефективною і прибутковою. 
Загалом, на показники рентабельності можна розкласти всі складові
бізнесу. Можна визначити рентабельність кожного співробітника чи
відділу, рентабельність кожного товару і т.д. Це має навіть більшу користь,
ніж рентабельність бізнесу в цілому. Оскільки допоможе переглянути
витрати компанії, виявити вразливі місця і виправити їх. Але такі
розрахунки є достатньо складними. Тож якщо ви не є експертом у галузі
фінансів, краще скористатись допомогою спеціалістів.
Для чого розраховувати рентабельність на підприєм
стві

Рентабельність використовують для побудови оцінки поточного стану


виробничих процесів та для коригування їхньої ефективності. Низький
рівень показників рентабельності — явний привід впроваджувати заходи
для покращення процесів і оптимізації витрат.
Розуміючи рівень рентабельності, кожен підприємець має можливість:
• Ухвалювати зважені рішення про необхідність отримання кредитних
коштів для масштабування компанії. Крім того, полегшити процес
оформлення кредиту, тому що фінансові установи мають більше довіри
до рентабельних підприємств.
• Продемонструвати інвесторам або акціонерам, що компанія приваблива
для вкладення коштів та обґрунтовано довести, що інвестиції гідно
окупляться.
• Зрозуміти, куди витрачаються кошти. За необхідності скоротити витрати.
• Визначити розмір інвестицій, необхідних для підтримки позитивного
балансу.
• Без помилок та неточностей у податкових звітах. На питання щодо
розміру прибутків з боку податкових органів знайти точні та
інформативні відповіді.
Де брати інформацію для розрахун
ків                      рентабельності

Щоб розрахувати рентабельність підприємства,


потрібно мати багато даних. Розуміти розміри
заборгованості, кредитів, загального капіталу,
прибутку, виторгу та цінності активів.
Отримати цю інформацію можливо з балансу
підприємства, але й ці цифри дають можливість
скласти лише загальну картину.
Глибший та точніший аналіз рентабельності потребує
детальної інформації. Наприклад, для визначення
показників прибутковості знадобляться дані про
собівартість продукції. А для рентабельності продажів
необхідні суми виторгу та прибутку. Водночас
розрахунки бажано виконувати по кожному напрямку
окремо.
Щоб виконати детальний розрахунок рентабельності,
потрібно використовувати відомості з управлінського
обліку та бухгалтерської аналітики.
Рентабельність вкладених коштів
- загальний рівень рентабельності
підприємства:
Рп = (ВП/С) х 100%
де ВП - валовий прибуток підприємства,
грн.;
С - загальна виробнича собівартість, грн.
- рентабельність виробничих фондів:
(9.4)
де ОФ - вартість виробничих фондів, грн.
- рентабельність сукупних активів:
(9.5)
9.6
де А - середня сума активів балансу
підприємства, грн.
- рентабельність власного (акціонерного)
капіталу:
(9.6)
де ЧП - чистий прибуток підприємства, грн.;

9.4 ВК - сума власного капіталу, грн.


9.5
Рентабельність продукції
9.7

рентабельність продукції:
(9.7)
або
Рп = (ВП/Q) х 100%
де СТП - повна собівартість товарної
реалізованої продукції, грн.;
Q - обсяг реалізованої продукції, грн.
Формула рентабельності
Визначення рентабельності — трудомісткий процес. І якщо
власники малих підприємств ще можуть впоратися власними
силами, то для великих корпорацій потрібно залучати багато
ресурсів. Такі компанії формують цілі аналітичні та
розрахункові відділи. Але в будь-якому випадку кожен
керівник має розуміти, як порахувати рентабельність.
Загальну рентабельність можливо розрахувати за простою
формулою. Потрібно тільки розділити прибуток на
собівартість. Отриману цифру помножити на сто, щоб
перевести результати в відсоткове значення.
Для виконання розрахунків рентабельності потрібні такі значення:
• Прибуток. Це показник, який залишається після того, як від
суми доходів відняти розмір витрат.
• Собівартість. Це загальні об'єми вливань у розвиток
підприємства. Для отримання показника собівартості
складають витрати на заробітну плату, оренду, сировину для
виробництва. Додати амортизацію та витрати на
транспортування.
Види рентабельності разом з 
формулами розрахунків

Різні види рентабельності дають змогу


проаналізувати окрему сферу діяльності
підприємства. Кожен вид рентабельності
потрібен для корегування певного процесу.
Відповідно відрізняється мета та методи.
Довідка! Рентабельність краще
розраховувати в відсотках. Для цього
результат кожної формули потрібно
помножити на 100%.
Види рентабельності разом
з формулами розрахунків
Return On Assets (ROA) – рентабельність активів

ROA показує чи достатньо ваш бізнес заробляє грошей, враховуючи


той потенціал, який в ньому закладено. 

Обчислюється шляхом ділення чистого прибутку на вартість активів:

ROA = чистий прибуток / вартість активів х 100%

Давайте для прикладу візьмемо дві будівельних компанії. Одна


компанія заробляє чистими $2 млн. Друга заробляє $1 млн. Яка з
них ефективніша? Хочеться подумати, що перша. Але для точної
оцінки нам не вистачає іншого показника – скільки активів вони
задіюють.

У обох дуже багато грошей лежить в обладнанні (дорогі верстати,


крани, машини, інструменти), а також в землі, ліцензіях і т.д. Все
це їх активи.

І ось перші дивляться на свої $2 млн. Це непогано. Але, якщо активів у


компанії на $100 млн доларів, то рентабельність використання цих
активів становить 2 млн / 100 млн х 100% = 2%.

«Вважається, що мінімальний поріг рентабельності активів – 10%


річних і більше. Якщо ваш бізнес приносить менше, то він не дуже
ефективний. Адже логічно, що якщо продати все це обладнання і
покласти гроші в банк, то навіть в доларах вийшло б 3%. А якщо
піти в інвестиційний фонд, або купити якісь облігації, то там
прибутковість і 7%, і 10%, і 15% буває. Той випадок, коли вигідніше
не займатися бізнесом, ніж займатися ним», – зазначає Іван
Каунов, співзасновник онлайн-сервісу для управління фінансами
малого та середнього бізнесу Finmap.Online.

У другої компанії, в свою чергу, обладнання задіяно на $8 млн. Таким


чином рентабельність на один долар активів становить 12,5%. При
такому управлінні, якби у цієї команди було активів на $100 млн,
вони б змогли за рік заробити $12,5 млн.

Щоб закріпити успіх, повернемося до кав'ярні. На її відкриття пішло


$15 000. Це і є активи кав'ярні. Оскільки за цю суму ви зможете її й
продати. Річний прибуток з неї – $10 500. Відповідно
рентабельність активів - 70%. Тобто набагато вигідніше займатися
Види рентабельності разом
з формулами розрахунків

Рентабельність виробництва

Ефективність виробництва — перший і найголовніший етап на шляху до розуміння ефективності показників


рентабельності підприємства. Це може бути трудомісткий процес. Але тільки він дає змогу отримати наочну уяву про
ефективність кожної витраченої гривні та оцінити прибуток, який з цього формується.

Для розрахунків потрібні дані балансу, завдяки яким визначають балансовий прибуток. На першому кроці
розраховують середньорічну вартість основних засобів, амортизація котрих впливає на формування собівартості
продукції.

Щоб отримати значення показника, потрібно:

• скласти вартість основних засобів за станом на початок кожного місяця;

• додати вартість активів на початок та кінець року, поділити отриманий результат на 2;

• загальний результат поділити на 12 (кількість місяців в році).

На наступному кроці із балансу підприємства беруть вартість оборотних засобів.

З усіма показниками можна починати розрахунок рентабельності.

Формула рентабельності виробництва виглядає так: 

БП/(ОЗ+ОФ)

Значення розшифровуються:

• БП — балансовий прибуток;

• ОЗ — основні засоби;

• ОФ — основні фонди
Види рентабельності разом
з формулами розрахунків
Return on Sales (ROS) – рентабельність продажів
Це ключовий показник фінансових результатів компанії, який
демонструє яку частину виручки організації становить
прибуток. Розраховується за формулою:
ROS = Чистий прибуток / Оборот х 100%
Наприклад, ваша компанія за місяць мала оборот $100 000. З
них $50 000 пішло на покупку товарів у постачальника. Ще
$10 0000 склали маркетингові витрати. $5 000 на оренду та
комуналку, $20 0000 на зарплати. Разом валовий прибуток
– $15 000. Нехай у нас немає кредитних зобов’язань, є
лише 18% податку на прибуток, який від $15 000 складає $2
700. 
Таким чином, чистий прибуток – $12 300, а чиста
рентабельність продажів: 12 300 / 100 000 х 100% = 12,3%.
Цей показник зазвичай використовують для порівняння: якщо
у вас рентабельність у вересні була 14,8%, у жовтні 15%, а у
листопаді 12,3% то слід розібратись, що пішло не так. Або
прогнозування: якщо мені вдасться збільшити оборот до
$150 000, значить компанія повинна заробити: $150 000 х
12,3% / 100% = $18 450.
Види рентабельності разом
з формулами розрахунків
Рентабельність капіталу
Цей базовий показник
характеризує ефективність
грошових вкладів та дає змогу
оцінити прибуток від кожної
гривні інвестування в компанію.
Обчислити можна
рентабельність власного та
сукупного капіталу:
• ВК — чистий прибуток/власний
капітал;
• СК — прибуток до сплати
податків/кількість джерел
коштів.
Види рентабельності разом
з формулами розрахунків
Return on Marketing Investment (ROMI) – рентабельність витрат на маркетинг

Під маркетингом маються на увазі і маркетологи, і рекламний бюджет, і продажники, і всіх, хто якось комунікувати з новими клієнтами.

Формула розрахунку тут така:

ROMI = (Валовий прибуток завдяки маркетингу – витрата на маркетинг) / витрата на маркетинг х 100%.

Наприклад, ви вклали в маркетинг $10 000 в цьому місяці, а нові клієнти принесли прибутку на $15 000. Разом: (15 000 – 10 000) / 10 000 х 100% = 50%. Цей показник терпимий. Адже ви повернули вкладену 10-ку, плюс ще
$5 000 заробили.

А якщо, припустимо, на $10 000 ви отримали з маркетингу $6 000 прибутку, то ваш ROMI: (6 000 – 10 000) / 10 000 х 100% = - 40% Значить ви нічого не заробили, а навпаки втратили. Це допустимо, якщо клієнт потім кілька
разів повторно щось у вас купує. В іншому випадку, з такою рентабельністю ви збанкрутуєте.

У ROMI є підпоказник – Return on Advertising Spend (рентабельність витрат на рекламу). ROAS показує скільки грошей ви витратили на рекламу, і скільки прийшли завдяки цьому клієнти вам заплатили.

Формула теж дуже схожа, з тією лише різницею, що тут не потрібно враховувати витрати на зарплату фахівців з реклами:

ROAS = (валовий прибуток завдяки рекламі – витрата на рекламу) / витрата на рекламу х 100%

«Як правило, цей показник використовується в онлайн-бізнесі. Оскільки тут дуже просто відстежити повернення інвестицій. Заходиш в аналітику і бачиш: скільки ти витратив на той чи інший канал трафіку, скільки тобі
завдяки цьому прийшло нових клієнтів і скільки грошей вони заплатили.

Відповідно, ти можеш визначити найбільш прибуткові канали залучення клієнтів і зосередити основні інвестиції саме на них», – підкреслив експерт з фінансів.
Види рентабельності разом
з формулами розрахунків

Рентабельність операційної діяльності


Операційний прибуток — це сума,
отримана від реалізації товарів чи послуг
підприємства. Тому коефіцієнт
рентабельності діяльності може бути
прирівняний до рентабельності
продажів. Дозволено застосовувати
однакові методи обчислення. Формула
рентабельності операційної діяльності —
це операційний прибуток (до сплати
податків), розділений на виторг.
Види рентабельності разом
з формулами розрахунків

Return on Investment (ROI) – рентабельність інвестицій

Найбільш відомий показник. Часом його використовують як синонім слова рентабельність: ROI маркетингу, ROI
персоналу і т.д. Але більш коректно цей показник застосовувати до проектів і бізнесів в цілому. Для маркетингу і
персоналу існують свої RO_.

Return on Investment показує на скільки відсотків вдалося повернути вкладення від інвестицій в бізнес або проект в
цілому.

Формула підрахунку виглядає так:

ROI = (чистий прибуток – розмір вкладень) / розмір вкладень х 100%

Логічно, якщо показник вище 0%, то значить повернути вдалося більше, ніж вклали. Наприклад, ви витратили $20 000 на
верстат і в наступному році вироблена на ньому продукція принесла $30 000 прибутку. За формулою виходить (30
000 – 20 000) / 20 000 х 100% = 50%. Тобто ви повернули вкладені $20 тис. і зверху отримали ще 50% від них.

Якщо обладнання не зламалося, то за два роки зароблена завдяки обладнанню сума складе $60 000. Відповідно і
рентабельність зросте, причому вже набагато сильніше, оскільки інвестиції залишилися на колишньому рівні: (60
000 – 20 000) / 20 000 х 100% = 200%.

Або ось приклад з відкриття власного бізнесу. Ви пішли з роботи, інвестували в відкриття кавового МАФу і працюєте вже
на себе. Для чистоти експерименту, у витратах потрібно враховувати також вашу зарплату до моменту відкриття
бізнесу. Так буде чесніше і покаже наскільки вигідніше для вас займатися бізнесом, ніж працювати на когось.

Загалом, у відкриття кав'ярні ви інвестували $15 000. За два роки чистими вдалося заробити $21 000. За формулою (21
000 – 15 000) / 15 000 х 100% = 40%.

Це показує:

• що ваш бізнес рентабельний на 40%;

• що ваш добробут збільшився на 40% в порівнянні з заробітками на попередній роботі.

Далі ви можете рахувати рентабельність після кожного нового року роботи кав’ярні. Наприклад, за три роки ви
чистими заробили $31 500. Але вам довелося витратити на оновлення кав'ярні ще $5 000, тому загальна сума
інвестицій збільшилася до $20 000. Таким чином ваша рентабельність збільшилася до (31500 – 20000) / 20000 х
100% = 57,5%.
Види рентабельності разом
з формулами розрахунків

Валова рентабельність
Цей показник демонструє прибутковість
витрат, які потрібні для виробництва та
реалізації продукції. Частіше за все його
використовують у мікроекономіці для
великих корпорацій та концернів. Якщо
під час аналізу з будь-яких причин
неможливо оцінити рентабельність
чистого прибутку, використовують
формулу валової рентабельності.
Для розрахунків потрібен показник валового
прибутку. Щоб визначити його, достатньо
від загального виторгу відняти
собівартість. Отримане значення
валового прибутку треба розділити на
виручку від продажів. Таким чином
отримують валову рентабельність.
Шляхи підвищення рентабельності підприєм
ства

Розрахунки рентабельності по різних показниках дають можливість оцінити, де


саме спостерігаються складнощі та що призводить до зниження
результативності. Таким чином легко встановити сфери, де потрібно виконати
оптимізацію процесів.
Загалом є два головних фактори впливу на показники рентабельності: зниження
витрат та збільшення продажів. Досягнути першої мети можна завдяки
використанню сучасних технологій, які дають змогу автоматизувати процеси.
До дієвих заходів належать використання енергоощадних технологій та
застосування інноваційних методів для скорочення експлуатації робочого часу
персоналу. Таким чином зменшуються витрати на оплату праці та час на
виконання задач. Як результат, знижується вартість одиниці ресурсів, що
використовуються у виробництві.
Збільшення об'ємів продажів досягають шляхом розширення ринку збуту.
Зниження вартості дає змогу залучити до співпраці нових клієнтів, у тому числі
й тих, хто раніше віддавав перевагу конкурентам. Часто зменшенню цін
сприяє зниження собівартості та витрат на виробництво. Для розширення
ринку збуту використовують маркетингові заходи, що дають можливість
зробити продукт чи послугу більш популярною у споживача.
Фінансовий контролінг також належить до ефективних засобів підвищення
рентабельності. Завдяки йому вдається визначити відхилення нормативних
результатів від фактичних та зосередити зусилля на дійсно важливих
напрямках. Контролінг є основним джерелом корисної інформації для
керівників.
Висновок
Таким чином, показники рентабельності
вказують на реальну величину прибутку у
порівнянні з сумою витрат, капіталу та
ресурсів, які сюди були вкладені. Аналіз
рентабельності дає можливість:
- зрозуміти ефективність вкладення грошових
ресурсів в підприємство та наскільки
раціонально вони використовуються;
- підприємствам виробляти продукцію високої
рентабельності, яка буде користуватись
найвищим споживчим попитом та
задовольняти їх потреби;
- в умовах ринкової економіки підвищити
конкурентоспроможність.
Література • https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%B5%D
0%BD%D1%82%D0%B0%D0%B1%D0%B5%D0%BB
%D1%8C%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%
8C
• https://osvita.ua/vnz/reports/econom_pidpr/1953
8/
• https://osvita.ua/vnz/reports/econom_pidpr/2194
8/
• http://www.spilnota.net.ua/ua/article/id-3034/
• http://www.confcontact.com/2016-ekonomika-i-m
enedzhment/2_artamonov.htm
• https://www.ukrlogos.in.ua/10.11232-2663-4139.1
6.43.html
• https://buklib.net/books/37330/
• https://buduysvoe.com/publications/shcho-take-re
ntabelnist-biznesu-i-yak-yiyi-rozrahuvaty
• https://online.novaposhta.education/blog/rentabel
nist-pidpriemstva#2248
• Власні роздуми та доробки

You might also like